La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Misiune
Păstrarea și îmbunătățirea capacității organizației de a apăra drepturile prevăzute în legislația națională, în pactele, tratatele și convențiile internaționale ratificate de România sau la care România este parte, precum și în contractele colective de muncă aplicabile, și promovarea intereselor profesionale, economice, sociale, culturale și sportive ale membrilor săi, desfășurarea de activități de formare continuă și de dezvoltare profesională a acestora.
Obiective
O1 Desfășurarea activităților specifice domeniului sindical astfel încât organizația să răspundă cât mai eficient la problemele generate de modificările cadrului legislativ.
O2 Creșterea capacității de dialog și negociere a S.I.P. Județul Hunedoara la nivel local, județean, național și internațional.
O3 Colaborarea și consultarea reciprocă, pe principii de egalitate și independență, cu toate forțele sociale și politice pentru promovarea intereselor membrilor de sindicat.
O4 Dezvoltarea compartimentelor existente: administrativ-secretariat, contabilitate, juridic, C.A.R., turism, formare continuă și profesională.
O5 Crearea unor compartimente noi pentru asigurarea de noi servicii pentru membrii de sindicat (servicii de editare și tipografice).
O6 Asigurarea unui nivel ridicat de informare al membrilor de sindicat în ceea ce privește problemele sindicale și cele profesionale.
O7 Dezvoltarea și consolidarea colaborării cu alte organizații sindicale din țară și din țările vecine.
O8 Asigurarea și utilizarea eficientă a resurselor financiare, precum și identificarea de noi surse financiare pentru funcționarea adecvată a organizației.
O9 Crearea unei imagini pozitive a sindicatului și promovarea acesteia.
Mijloace de realizare - acțiuni
A1 Adaptarea structurilor organizatorice în funcție de schimbările determinate de modificări ale cadrului legislativ și de creșterea eficacității organizaționale.
A2 Întâlniri lunare sau ori de câte ori este nevoie ale structurilor de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara (Biroul Executiv, Consiliul Liderilor, Consilii de zonă).
A3 Organizarea corespunzătoare a ședințelor grupelor sindicale din unitățile de învățământ (ordine de zi, prezentarea unei informări scrise, dezbatere reală a problemelor supuse atenției, transmiterea informațiilor în ambele sensuri).
A4 Dezvoltarea punctelor de informare sindicală create în toate unitățile de învățământ.
A5 Informarea curentă a membrilor de sindicat pe teme profesionale, sindicale, legislative prin informări scrise, buletinul informativ „Magister”, site, Facebook și e-mail.
A6 Monitorizarea curentă de către liderii de sindicat a activității organelor de conducere din unitățile școlare și asigurarea transparenței și legalității actului de conducere al unității de învățământ (afișarea ordinii de zi, publicarea hotărârilor, accesul la procesele verbale etc.).
A7 Realizarea de sondaje de opinie, anchete sociologice, referendum-uri pentru o mai bună cunoaștere a punctelor de vedere ale membrilor de sindicat.
A8 Organizarea unor cursuri de educație și formare sindicală pentru liderii de sindicat.
A9 Organizarea de evenimente (mese rotunde, simpozioane, conferințe etc.) pentru informarea corectă a partenerilor sociali și a opiniei publice.
A10 Schimburi de experiență cu structuri sindicale din alte județe și de la nivel național.
A11 Organizarea unor „caravane sindicale” (lideri proprii, lideri de la alte sindicate din învățământ sau din alte domenii, juriști etc.).
A12 Participarea reprezentanților S.I.P. Județul Hunedoara la toate formele dialogului social cu ceilalți parteneri (consilii locale, primării, I.S.J., Prefectură, Consiliul Județean etc.) și promovarea intereselor membrilor de sindicat.
A13 Declanșarea de acțiuni sindicale în cazul în care transpunerea în practică a strategiei S.I.P. Județul Hunedoara nu poate fi realizată pe calea negocierilor. Participarea la acțiunile federației sindicale naționale.
A14 Înființarea departamentului pentru servicii de editare și tipografice.
A15 Angajarea de personal de specialitate sau colaboratori, în vederea dezvoltării activității, pentru compartimentele existente sau pentru noile compartimente.
A16 Inițierea de proiecte și atragerea de finanțări pentru construirea unui centru de formare profesională și sindicală.
A17 Achiziționarea de mijloace de transport.
A18 Atragerea de sponsorizări/donații.