Dragi elevi, părinți și studenți,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional ce provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, organizează în data de 8 septembrie 2025 PICHETAREA sediului Guvernului României, urmată de un MARȘ DE PROTEST până la Palatul Cotroceni.
Acțiunile noastre urmăresc să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, precum și asupra faptului că salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu efecte negative asupra sistemului de învățământ, dar în primul rând asupra beneficiarilor educației.
Pe 8 septembrie, în loc să ne aflăm la catedră pentru a sărbători începutul școlii, noi, profesorii, vom ieși în stradă pentru viitorul educației și pentru viitorul României.
Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru DREPTATE. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim:
Dragi elevi, părinți și studenți,
Este evident că măsurile de „eficientizare” aplicate în domeniul învățământului prin Legea nr. 141/2025 vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.
Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți: cheltuielile pentru educația sunt o INVESTIȚIE, nu un cost.
Vrem ca elevii și studenții să aibă parte de cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta. Vrem să fie pregătiți pentru o lume modernă și competitivă, iar acest lucru nu se poate întâmpla fără o educație solidă și fără profesori motivați.
Vă rugăm să înțelegeți importanța luptei noastre și să ne fiți alături, întrucât este în joc și viitorul vostru, al tinerelor generații care se formează și se vor forma în sistemul educațional.
Anul aceasta, pentru noi prima zi nu va avea aceeași însemnătate. Vă rugăm să nu ne blamați pe noi pentru această decizie de a boicota prima zi de școală. De vină este Guvernul, care, prin măsurile luate, a arătat că nu-i pasă de NOI, de VOI, de ȘCOALA ROMÂNEASCĂ.
Din aceste motive, vă rugăm să nu participați anul acesta la festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025.
Vă mulțumim!
După amplul protest din data de 8 septembrie 2025 – peste 20.000 de salariați din învățământ, elevi și studenți au mărșăluit în București și alte mii au pichetat prefecturile din țară, iar în unitățile de învățământ, cu puține excepții, deschiderea anului școlar a fost boicotată – se pare că prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul educației, Daniel David, continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025.
Nici faptul că, în multe unități de învățământ, a continuat boicotarea activităților didactice în data de 9 septembrie, nu i-a impresionat pe cei care pot remedia măsurile luate prin Legea 141/2025 și care au afectat profund sistemul educațional.
În aceste condiții, acțiunile de protest vor continua!
În perioada imediat următoare, forurile de conducere ale celor trei federații din învățământ vor propune membrilor de sindicat calendarul și formele următoarelor acțiuni de protest, astfel gândite încât să aibă un impact maxim, dar cu sacrificii minime pentru elevi și studenți. În funcție de rezultate, periodic, vom actualiza tipul și calendarul acțiunilor de protest.
Opinia publică trebuie să înțeleagă faptul că revolta dascălilor nu este pentru că aceștia ar fi pierdut „privilegii” – așa cum afirmă, în mod fals, unii decidenți – ci pentru salvarea învățământului românesc!
Nu este o lozincă, este o realitate!
Elevii și studenții acestei țări merită să beneficieze de un sistem educațional de calitate, așa cum îl au cei din alte state membre ale Uniunii Europene!
Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.
Colegiul Liderilor F.S.E. „SPIRU HARET“,
Consiliul Național de Conducere F.N.S. „ALMA MATER“
București, 11.09.2025
MATERIALE ATAȘATE
Comunicat
Luni 8 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă rapoartele de doctorat aferente lunii august 2025 pentru inspectori școlari/directori unități de învățământ.
2. Se prezintă situația numărului de ore în catedră pentru directori/directori adjunct din unități de învățământ.
3. Se aprobă numirea unu inspector școlar pentru monitorizarea activității directorilor de grădinițe.
4. Se prezintă soluția pentru transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara.
Se propune transmiterea către unitatea școlară..
5. Se aprobă cererea de pensionare pentru limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.09.2025.
6. Se aprobă constituirea comisiei de etică de la nivelul I.S.J. Hunedoara, conform deciziei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Prin O ME nr. 3051 din 11 ianuarie 2024, publicat în Monitorul Oficial din data de 19 ianuarie, a fost aprobată Procedura pentru completarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare.
Astfel, această procedură, care descrie etapele ce trebuie parcurse la nivelul unității de învățământ preuniversitar în vederea completării, depunerii, înregistrării, transmiterii, rectificării și publicării declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare, adoptată în baza prevederilor art. 169 alin. (3) și (4) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, stabilește obligativitatea ca personalul didactic de predare să declare în scris, pe propria răspundere, sub sancțiunile prevăzute de Codul penal pentru falsul în declarații, că nu desfășoară activități de pregătire suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat în anul școlar în curs.
Etapele implementării anuale a procedurii sunt următoarele:
1. Desemnarea la nivelul fiecărei unități de învățământ a unei persoane responsabile pentru declarațiile de interese;
2. Depunerea până la data de 31 decembrie a fiecărui an a declarației de interese de către personalul didactic de predare, cei angajați ulterior acestei date având obligația de a depune declarația în termen de 5 zile de la angajare; cadrele didactice încadrate în două sau mai multe unități de învățământ completează o singură declarație de interese, pe care o depune la fiecare unitate de învățământ;
3. Responsabilul pentru declarațiile de interese le înregistrează în Registrul declarațiilor de interese, eliberând deponentului o dovadă de primire;
4. Responsabilul pentru declarațiile de interese și directorul unității de învățământ au obligația verificării concordanței informațiilor specificate în declarațiile de interese cu proiectul și planul de încadrare, respectiv cu cerințele legale de completare;
5. În caz de constatare a unor neconcordanțe în cerințele legale de completare, responsabilul pentru declarațiile de interese întocmește o adresă de rectificare a declarațiilor de interese în termen de 10 zile de la primirea declarațiilor;
6. Rectificarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare căruia i s-a transmis adresa de rectificare, prin completarea unei noi declarații, se face în termen de cel mult 30 de zile de la transmiterea adresei; rectificarea declarației de interese poate fi inițiată și de către personalul didactic de predare, în termen de 40 de zile de la depunerea inițială;
7. Responsabilul pentru declarațiile de interese întocmește, până la data de 1 februarie a anului în curs, lista cu personalul didactic de predare care nu a depus în termen și/sau care a depus cu întârziere declarațiile de interese, însoțită de punctele de vedere primite din partea acestuia;
8. Declarațiile de interese sunt publice, responsabilul de la nivelul unității de învățământ având obligația de a le publica pe site-ul unității de învățământ (cu anonimizarea datelor personale, cu excepția numelui și prenumelui).
Lăsând de o parte contribuția acestui ordin la „marea hârțăgoreală” care bântuie educația românească în ultimele decenii, de a cărei cronicizare ne-am convins deja, cu atât mai mult cu cât toate campaniile de debirocratizare nu au făcut decât să amplifice maldărele de hârtii ce se cer realizate, ca și cum simpla sancționare a nerespectării legii nu ar fi de ajuns, procedura ce urmează a fi implementată este suficient de clară pentru a nu lăsa loc la prea multe interpretări.
Și totuși, sunt numeroși cei care nu ratează niciun prilej pentru a se arăta „mai catolici decât Papa”, în așa mod că în pofida faptului că articolul 4 al ordinului de ministru prevede în mod expres că acesta intră în vigoare începând cu 1 februarie, există deja unități de învățământ în care au fost deja numiți responsabili pentru declarațiile de interese și se solicită depunerea acestora de către cadrele didactice (aflându-ne încă în ianuarie).
Limitându-ne la a pune astfel de exemple doar pe seama excesului de zel, semnalăm faptul că toate deciziile anterioare lui 1 februarie în această privință nu au niciun temei juridic.
Totodată, ținând seama de data intrării în vigoare a ordinului de ministru, de succesiunea etapelor și de termenele precizate, este evident că implementarea sa efectivă nu poate privi decât anul următor.
Ca atare, subliniem că procedura trebuie derulată nu mai devreme de 1 februarie 2024, ceea ce înseamnă că obligativitatea depunerii declarațiilor devine opozabilă cadrelor didactice abia după debutul anului școlar 2024-2025, în baza încadrării corespondente.