Vineri, 10 octombrie, în cadrul manifestărilor „Săptămâna educației”, dedicate Zilei Mondiale a Educației, s-a desfășurat la complexul sportiv EuroSportCenter Hunedoara ediția 2025, a XII-a, a „Cupei Educatorului”.
Activitățile sportive, care au implicat participarea a aproximativ 130 de membri de sindicat din întreg județul, s-au derulat în cadrul a două secțiuni: fotbal – băieți și demonstrații sportive și artistice – fete.
„Cupa Educatorului” – ediția 2025 la fotbal, competiție la care au participat 9 echipe dintre zonele județului (Deva, Hunedoara, Petroșani, Simeria, Hațeg, Călan, Orăștie, Lupeni, Vulcan), a fost câștigată în acest an de echipa zonei Orăștie, după o finală disputată cu echipa zonei Vulcan, în timp ce pe locurile III-IV s-au clasat echipele din zonele Hațeg, respectiv Lupeni.
Competiția fetelor, în cadrul căreia au susținut reprezentații efective echipe din trei zone ( Petroșani, Lupeni și o echipă mixtă formată din reprezentante din Deva, Brad, Rural, Simeria) ale județului, a avut două câștigătoare: echipele din zonele Lupeni și Petroșani. De remarcat ținutele/echipamentele celor două echipe, pregătirea unor exerciții elaborate și execuția acestora, aspecte care au făcut dificilă activitatea juriului și care, în final, au condus la desemnarea a două câștigătoare.
Pe lângă trofeele propriu-zise au fost acordate și alte premii, care au încercat să răsplătească implicarea colegelor și colegilor noștri.
Astfel, la băieți au fost acordate următoarele premii: „Cel mai bun portar” (Vasile Mati – Zona Hațeg), „Cel mai tehnic jucător” (Cosmin Șendroni – Zona Hațeg și Radu Boșneag – Zona Lupeni), „Golgheter” (Florin Stoica – Zona Orăștie, „Trofeul fairplay” (Vasile Ungureanu – Zona Vulcan).
La fete s-au acordat următoarele premii: „Cea mai grațioasă execuție” (Ana Maria Ungureanu – Zona Lupeni), „Cea mai tehnică execuție” (Ana Maria Băltărețu – Zona Petroșani), „Cea mai frumoasă poză” (Corina Salazar - Zona Petroșani), trofeul „Fair play” (Mihaela Jecherean – Zona Deva).
De asemenea, au fost premiate și colegele noastre din zona Lupeni (Larisa Scorțar, Elena Toader și Anița Burlacu) pentru cea mai îndelungată participare la activitățile desfășurate în cadrul Cupei Educatorului.
Întreaga acțiune, inclusiv decernarea trofeelor și a premiilor, s-a finalizat, într-o notă festivă, la cantina Colegiului Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara. Toți participanți au primit diplome și medalii de participare.
Dincolo de caracterul competițional al activităților, a fost o zi plină de bună-dispoziție, precum în fiecare an.
Imagini surprinse în cadrul manifestării vor fi postate la rubrica GALERIA FOTO și pe contul de Facebook.
„Săptămâna Educației” 2025 este o manifestare organizată sub egida Sindicatului Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara prin care este marcată Ziua Mondială a Educației.
Concursul de manuscrise „Magister”, parte a manifestărilor menționate, a devenit deja tradiție. Dedicat membrilor cu preocupări publicistice, acest concurs, ajuns la cea de-a XII-a ediție, s-a derulat în cadrul a trei secțiuni, respectiv: manuscrise cu tematică educațională (manuale, auxiliare didactice, lucrări de metodică, pedagogie, etc.), literatură de specialitate (cercetare științifică, tratate, studii, etc.) și literatură (poezie, proză).
Lansarea volumelor premiate în acest an s-a realizat miercuri, 8 octombrie, la Galeria Națională de Artă „Forma” din Deva, începând cu orele 16:00, în prezența a peste 60 de iubitori de frumos.
Dintre manuscrisele depuse în acest an, au fost reținute și publicate, la Editura Karina, următoarele volume:
1. Bucuria lecturii (Comentarii literare) – Doina Bălțat, profesor de limba și literatura română la Liceul Tehnologic de Transport Feroviar „Anghel Saligny” Simeria, absolventă a Facultății de Filologie din cadrul Universității de Vest din Timișoara și a studiilor postuniversitare de masterat, Specializarea Managementul resurselor culturale, la Facultatea de Litere, Istorie și Teologie din cadrul Universității de Vest din Timișoara, critic și istoric literar, autor și coautor al numeroaselor cărți și articole de specialitate, membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România, Filiala Mureș-Harghita, redactor la publicațiile „Vatra veche” și „Cadran” („Jurnal mureșean”).
2. Portofoliu de evaluare formativă. Limba și literatura română. Clasele IX-XII – Rodica-Mariana Popescu, profesor de limba și literatura română la Colegiul Național de Informatică „Carmen Sylva” Petroșani, licențiată a Universității „Aurel Vlaicu” Arad și a studiilor masterale de Studii Teologico-Lingvistice la aceeași universitate, autor și coautor de articole și volume de specialitate, în domeniul limbii și literaturii române..
Activitatea didactică a doamnelor profesoare este încununată de o bogată activitate publicistică, vădind dragoste și pasiune pentru literatură, devenind, pe lângă dascăli dedicați școlii, adevărate călăuze ale cuvântului.
Preocupările literare ale profesorilor nu doar educă tânăra generație, ci și inspiră, demonstrând că lectura și critica literară pot fi deschideri către noi orizonturi, spre lumi interioare, de descoperire a sinelui, dar și spre frumusețile ascunse ale universului. Literatura română, sub îndrumarea lor, nu mai este doar lectură, ci dialog, emoție și experiență.
❖
Volumul d-nei profesoare Doina Bălțat, „Bucuria lecturii (Comentarii literare)” se deschide ca o fereastră către universul literaturii române contemporane, explorând, în profunzime, poezia românească, analizând autori precum Nina Ceranu, Anna Eichert Giurcă, Dumitru Hurubă, Gavril Moisa, George Schinteie, dar proză contemporană, Nicolae Băciuț, Silviu Guga, Dumitru Ichim, David Kimel, Simona Mihuțiu. Autoarea își întâmpină cititorul cu o sensibilitate aparte, invitându-l să descopere poezia, proza și dramaturgia mai multor autori contemporani, nu doar dezvăluind imagistica și tematica operelor, ci și subtilitățile stilistice care le definesc originalitatea. Cele 16 cronici literare poartă amprenta unei lecturi atente și cultivate, a unei sensibilități înnăscute și a unei bucurii autentice de a descoperi frumosul.
Stilul Doinei Bălțat este limpede, elegant, cu respect și admirație față de cuvânt și față de autorii cu care a interacționat, de cele mai multe ori la evenimentele culturale din județ și din țară. În articolele de critică se observă experiența cadrului didactic care îmbină rigoarea analizei cu delicatețea trăirii. Cartea reamintește cititorului frumusețea cuvântului și puterea lui de a modela suflete, „Bucuria lecturii” devenind, astfel, o veritabilă punte între creator și receptor, între literatura vie și cititorul dornic de sens, o carte așteptată în peisajul criticii literare contemporane.
Cronicile dedicate scriitorului Dumitru Hurubă sunt marcate de observație profundă și subtilă, în care autoarea surprinde nuanțele de stil, ritmul narativ și capacitatea scriitorului de a crea imagini memorabile, cititorul simțind cum erudiția se împletește cu admirația sinceră pentru scriitorul hunedorean, prieten apropiat și mentor al autoarei.
Cartea Doinei Bălțat, „Bucuria lecturii (Comentarii literare)”, reunește rigoarea criticii cu fascinația pe care o provoacă lectura, cu momente de reflecție personală care fac ca fiecare text comentat să capete o viață proprie. În paginile sale, cititorul este încurajat să observe, să compare, să simtă și să găsească sensuri noi, dar și să descopere bucuria lecturii care declanșează o „călătorie interioară către sine și conectarea cu idei și povești care transcend timpul și spațiul”, după cum mărturisește autoarea în Argumentul volumului de critică.
❖
Volumul „Portofoliu de evaluare formativă. Limba și literatura română. Clasele IX–XII” al d-nei profesoare Rodica Mariana Popescu este un auxiliar didactic complex și modern, conceput pentru a sprijini procesul de învățare al elevilor de liceu, printr-o evaluare continuă și echilibrată.
Volumul debutează cu o sinteză clară a reperelor teoretice privind curentele literare (de la pașoptism la modernism), oferind elevilor o bază solidă pentru înțelegerea fenomenului literar și o cheie de rezolvare a testelor propuse.
Structurarea portofoliilor pe niveluri de studiu reflectă o gândire pedagogică integrată, care dezvoltă procesul creativ și critic, invită la reflecție și transmite valori umaniste, prin valorificarea diferitelor tipuri de evaluare: teste de evaluare inițială, fișe de lucru, exerciții aplicative pentru operele studiate, dar și teste revelatoare în aprofundarea genurilor și speciilor literare sau a textelor argumentative.
Autoarea reușește să îmbine rigoarea științifică cu preocuparea formativă, care personalizează învățarea, încurajează autonomia în învățare, oferă feedback constructiv și în timp real, evaluarea formativă fiind o schimbare de paradigmă de la „învățarea pentru testare” la „testarea pentru învățare”. Limbajul adecvat nivelului de studiu și diversitatea activităților propuse fac din acest portofoliu un sprijin atât pentru profesori, cât și pentru elevi, consolidând legătura dintre teorie, lectură și interpretare.
Volumul „Portofoliu de evaluare formativă. Limba și literatura română. Clasele IX–XII” al d-nei profesoare Rodica Mariana Popescu este o carte care transformă evaluarea într-un prilej de reflecție și de bucurie a cunoașterii.
❖
Felicitări doamnelor profesoare pentru efortul și munca depusă, cu pasiune și dedicare, în promovarea activităților literare și culturale, concretizate prin publicarea volumelor premiate la Concursul de manuscrise „Magister” și mult succes în activitățile viitoare.
Prof. dr. Simona Țene,
Inspector școlar pentru limba și literatura română
Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara
Informare
Miercuri, 08 octombrie 2025, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 110 lideri ai grupelor sindicale, lideri de zonă, membri ai comisiilor de cenzori și ai Comitetului de supraveghere CAR.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică:
- Moment festiv dedicat liderilor sindicali pensionați în anul școlar trecut;
- Informare privind probleme profesionale și sindicale;
- Probleme organizatorice;
- Probleme diverse ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materialele suport folosite în cadrul ședinței au fost:
- Invitație/program;
- Ziua Mondială a Educației: istoric și semnificație;
- Proteste în educație: istoric și context actual;
- Model: adresă convocare comisii paritare în unitățile de învățământ;
- Model: anexă date solicitate în comisiile paritare;
- Model: adeverință recensământ.
În cadrul ședințelor au fost abordate problemele de actualitate, insistându-se în special pe următoarele aspecte importante:
1. Greva din anul 2023 reprezintă una dintre cele mai reușite mișcări de protest din educație prin amploare și prin rezultatele obținute.
2. Greva a fost încheiată în 12 iunie 2023 prin deciziile consiliilor de conducere reunite ale federațiilor sindicale care au declanșat-o motivat de PREVEDERILE LEGALE APLICABILE, de statutele proprii și de faptul că s-au soluționat TOATE revendicările.
3. Zvonurile apărute la începutul primăverii anului 2025 privind o serie de măsuri de austeritate în educație au fost inițial infirmate de ministrul educației (persoană credibilă la acel moment) în discuțiile avute cu federațiile sindicale.
4. Măsurile au fost adoptate ulterior, fără dezbatere, prin asumarea răspunderii Guvernului în fața Parlamentului și implementate începând cu 01 septembrie 2025.
5. Toate aceste măsuri de „eficientizare" adoptate de Guvern și Ministerul Educației și Cercetării împotriva învățământului vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung și vor conduce, în final, la scăderea calității actului educațional și periclitarea viitorului tinerelor generații și al școlii românești.
6. Formele de protest organizate de federațiile sindicale împotriva acestor măsuri în perioada vacanței de vară și la începutul noului an școlar au ținut cont de posibilitățile perioadei (vacanța de vară) și de legislația în vigoare.
7. Pichetele organizate peste vară (24 de zile), cele două mitinguri de protest (3 și 8 septembrie), refuzul de a participa la deschiderile festive ale anului școlar, boicotarea activităților didactice în prima săptămână de școală reprezintă forme de exprimare a nemulțumirii în mod legal și adecvate acestei perioade.
8. Proteste de acest gen vor continua în perioada următoare, urmând ca acțiuni de protest mai dure să fie organizate în principalele momente ale anului școlar, precum și la finalul acestuia.
9. Scopul protestelor derulate, dar și al celor care vor urma, este ca măsurile adoptate să aibă doar un caracter tranzitoriu, iar împreună putem reuși acest lucru.
10. Totodată, este imperios necesar ca în perioada următoare membrii de sindicat să fie informați în mod adecvat și constant cu privire la mișcările de protest organizate, înțelegând că doar prin participare și implicare putem atinge scopurile propuse, dar și de anticipa informațiile false vehiculate, precum și alte măsuri menite să lovească în salariații din educație care se pregătesc în culisele puterii.
Alte probleme de actualitate:
- Salariile cuvenite pentru luna septembrie vor fi mai mici pentru personalul didactic de predare care beneficiază de gradație de merit și indemnizație pentru funcția de diriginte cu 50-250 lei net urmare a unor modificări în programul EduSal. Nu există încă o explicație oficială, dar, din informațiile „pe surse”, se pare că până acum sporul neuropsihic s-a calculat și la gradație de merit și la dirigenție. Legal acesta se aplică doar la salariul de bază din decembrie 2018. Așteptăm o explicație oficială după finalizarea controlului Curții de conturi la Ministerul Educației.
- Plata diferențelor salariale cuvenite în urma sentințelor judecătorești obținute de sindicate a fost prorogată pentru anul 2026. Urmează să ne adresăm Instituției Avocatul Poporului, atât ca organizații sindicale, cât și ca simpli cetățeni. Materialele se transmit în aceste zile.
- Concediile medicale ale angajaților se înregistrează în aplicația REGES Online. Contractele individuale de muncă se suspendă pentru perioada concediului medical, dar nu afectează vechimea în muncă și perioada contributivă. Informațiile au fost confirmate de inspectorul șef de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Hunedoara.
- Aplicația pentru calcularea salariilor, EduSal, „generează” o serie de erori în această lună. Borderourile cu membrii de sindicat nu cuprind toate reținerile și implicit toți membri de sindicat. S-au semnalat erorile care urmează să fie corectate în versiunea următoare.
- „Plata cu ora” începe să producă primele nemulțumiri. La finalul lunii septembrie, după primirea „fluturașului” cu salariul cuvenit, mulți colegi au concluzionat că: „nu se merită”.
Toate materialele folosite în cadrul ședinței sunt postate pe site-ul nostru (https://nou.siphd.ro),
la rubrica: SIP Hunedoara – ACTIVITATE – CONSILIUL LIDERUILOR
sau link direct:
Ținând seama de faptul că la data de 05 iulie 2025 și-a încetat efectele C.C.M.U.N.S.C.I.P. înregistrat la M.M.P.S.-D.D.S. sub nr. 1199/5.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023, organizațiile sindicale din învățământ au negociat și semnat un nou Contract Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.), înregistrat la Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, sub nr. 1104/UPDSPS/09.07.2025. Prevederile noului contract colectiv de muncă intră în vigoare de la data înregistrării (9 iulie) și sunt operabile pentru o perioadă de doi ani.
Negocierile purtate au reușit menținerea majorității drepturilor existente și anterior în contractele colective de muncă de la nivelul învățământului (informații suplimentare în ceea ce privește prevederile puse sub semnul întrebării de Ministerul Educației și Cercetării se regăsesc în informarea federațiilor sindicale atașată acestui articol).
Dintre modificările survenite subliniem:
1. stipularea dreptului personalului didactic de predare care asigură suplinirea angajaților aflați în incapacitate temporară de muncă de a fi remunerat corespunzător din prima zi de suplinire – art. 69 alin. (7);
2. menținerea parțială a concediului de odihnă suplimentar între 3 și 7 zile (de la 5-10 zile) pentru personalului didactic de conducere, de îndrumare și de control, personalului didactic auxiliar și administrativ – art. 28 alin. (10);
3. acordarea majorării de 10% (dirigenția) personalului didactic de predare pensionat încadrat pe post în educația timpurie și învățământul primar în regim de plata cu ora – art. 35 alin. (1) lit. e);
4. menținerea clauzei privind desfășurarea activităților care alcătuiesc norma didactică (altele decât cele de predare-învățare-evaluare) și în afara locului de muncă (biblioteci, centre de informare și documentare, casele corpului didactic, domiciliu etc.), precum și on-line – art. 14 alin. (4)
5. acordarea a 5 zile lucrătoare libere plătite pentru decesul cumnaților – art. 29 alin. (1) lit. d);
6. inserarea procedurii pentru declararea bolilor profesionale – art. 51 alin. (2);
7. reafirmarea expresă a faptului că reprezintă abatere disciplinară neacordarea, cu vinovăție, de către conducătorii unităților/instituțiilor de învățământ a drepturilor reglementate de acest contract colectiv de muncă – la art. 39 alin. (2);
8. acordarea unei zile lucrătoare libere plătite – ziua următoare votării – pentru salariații care au calitatea de membri ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sau de operatori de calculator ai acestora – art. 29 alin. (1) lit. j);
9. acordarea suplimentară a unei zile de concediu de odihnă pentru personalul cu vechime cuprinsă între 5 și 15 ani (de la 24 la 25 de zile) – art. 28 alin (2).
Pentru o informare mai exhaustivă asupra modificărilor survenite se poate consulta informarea atașată acestui articol sau textul propriu-zis al Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar.
Addenda
Pentru o corectă informare, ținând seama de „interpretările” care sunt vehiculate on-line, inclusiv de „specialiști” (cu trimitere la art. 3 al contractului colectiv de muncă), trebuie amintit faptul că Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, la art. 105, relativ la negocierea colectivă în sistemul bugetar, precizează:
„(1) Prin contractele/acordurile colective de muncă încheiate pentru angajații/lucrătorii din sistemul bugetar nu pot fi negociate sau incluse clauze referitoare la drepturi salariale ale căror acordare și cuantum sunt prevăzute de legislația în vigoare pentru categoria respectivă de personal.
(2) Prin excepție de la prevederile art. 97, contractele colective de muncă în sistemul bugetar se negociază, în condițiile legii, după aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli ale ordonatorilor de credite, în limitele și în condițiile stabilite prin acestea.
(3) Drepturile salariale din sistemul bugetar se stabilesc prin lege în limita bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate, care nu pot constitui obiect al negocierilor și nu pot fi modificate prin contracte colective de muncă. În cazul în care drepturile salariale sunt stabilite de legi speciale între limite minime și maxime, drepturile salariale concrete se determină prin negocieri colective.
(4) Clauzele cuprinse în contractele colective de muncă încheiate cu încălcarea prevederilor alin. (1)-(3) sunt lovite de nulitate.
(5) Răspunderea pentru încheierea contractelor colective de muncă cu nerespectarea prevederilor alin. (1)-(3) revine angajatorului, care este obligat la recuperarea sumelor acordate necuvenit.”
Totodată, Legea nr. 153/2017 cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice stipulează încă de la art. 1, alin (4), faptul că „prin contractele colective de muncă/acordurile colective de muncă și contractele individuale de muncă nu pot fi negociate salarii sau alte drepturi de natură salarială în bani sau în natură care excedează sau contravin prevederilor prezentei legi”.
Ca atare, interpretările potrivit cărora sindicatele din educație au acceptat o prevedere abuzivă, menită, conspirațional, să limiteze eventualele acțiuni de protest ale membrilor de sindicat, denotă nu numai ignoranța legislativă, ci se înscrie într-o optică antisindicală în linia acțiunilor concertate de manipulare a salariaților din educație.
Cu alte cuvinte, spre dezamăgirea diverșilor chibiți, „trădarea” se amână...
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Informare a federațiilor sindicale cu privire la semnarea Contractului colectiv de muncă | 384.866 | APPLICATION/PDF | 2025-07-10 12:27:47 |
2 | Contractul colectiv de muncă unic la nivel de sector de activitate învățământ nr. 1104/UPDSPS/09.07.2025 | 10.086.224 | APPLICATION/PDF | 2025-07-10 12:29:14 |