Stimate Domnule Ministru al Educației,
....IO am cam obosit...
...am obosit să privesc la cum mi-ați dat să muncesc mai mult anul ăsta, pe bani mult mai puțini ca anul trecut...
...am obosit să vă rog să faceți manuale pentru școlile profesionale...N-ați făcut niciodată.
...am obosit să fac zeci de dosare de burse sociale, în loc să predau limba română...
...am obosit să fac planificări după noua voastră gândire haotică, pe care nu le pot respecta pentru că elevii pe care mi i-ați trimis la liceu nu au toți examen de Evaluare Națională pentru că așa vreți voi, cei care mențineți în mod voit legea asta de doi bani...
...am obosit să vă rog să dați profesorilor salarii decente pentru a determina tinerii deștepți să aleagă meseria de dascăl...Ar muri de foame.
...am obosit să văd cum inventați atâtea comisii care trebuie să facă dosare inutile pentru a justifica existența unor instituții inutile...
...am obosit să fiu telefonistul de serviciu care să audă ,,Doamna, nici azi nu ne-a luat autobuzul", ,,Doamna, s-a stricat autobuzul și nu ajung la primele ore", ,,Doamna, când intră bursa?...că nu mai am bani..." etc.
...am obosit să vă văd în costume noi, cu cravată și pantofi strălucitori, iar colegii mei fac naveta ore în șir, de la o școală la alta (unii în 3-4 școli, că ați mărit norma, ați comasat clase și școli, fără nicio logică), purtând aceeași ținută de anul trecut...
...am obosit să le cer săptămânal colegilor ,,chestii" pe care le solicită cei de sus, mama ei de birocrație...
...am obosit să trimit și să primesc mesaje care îmi impun să ,,fac cursuri inutile pentru credite inutile"... am peste 22 de ani vechime și, dintre toate cursurile făcute, doar 3 m-au învățat ceva util. Restul sunt maculatură și bani aruncați de mine în buzunarul ,,șmecherilor"...
...am obosit să zâmbesc la școală, când sufletul mi-e obosit...
...am obosit să tac în fața directorului care e disperat și el de haosul creat de voi, cei de sus, și care ne cere să facem dosare, procese verbale, documente multe, fără legătură cu lecția de la clasă, știind că ne cere mult, dar nu are încotro. Mi-e milă de directorii mei, de colegii mei și de mine...
...am obosit, domnule Ministru, să sper că școala românească își mai revine vreodată...
...am obosit să sper că vor veni niște tineri, de la studii din străinătate , care să schimbe ce merge rău în țara asta...
...am obosit să sper că tinerii mei elevi vor rămâne în țară, să o reconstruiască. Toți vor să plece, domnule Ministru!...și mă doare sufletul!
...am obosit, domnule Ministru, să lupt pentru viitorul țării noastre cu morile de vânt...Eu nu sunt Don Quijote...Sunt un biet profesor, domnule Ministru...
...și am obosit, domnule Ministru, să sper că veți privi spre mine, cu înțelegere și cu milă. Privirea dumneavoastră și faptele îmi arată că nu vă pasă deloc de ceea ce simt eu.
...am obosit, domnule Ministru, să vă explic faptul că ați procedat greșit în toate deciziile luate până acum. Am avut atâta încredere și speranță și m-ați năucit brutal prin tot ce ați făcut. E inexplicabil pentru mine.
...am obosit, domnule Ministru, să vă spun că am crezut în dumneavoastră și că m-ați dezamăgit rău de tot. Dar, știu, nu vă pasă.
...am obosit, domnule Ministru, și o spune un profesor care are toate gradele didactice (chiar și un masterat făcut de drag, nu de nevoie, la ,,fără taxă"), care e titular, care nu face naveta, care are doar un copil ce a terminat chiar la UBB CLUJ și care v-a privit în ochi, cu încredere, la fiecare întâlnire...
...am obosit, domnule Ministru, să vă spun că mi-e milă de colegii mei pe care i-ați lăsat fără banii câștigați în instanță, fără banii pentru orele suplimentare corect plătite, fără banii din voucherele legale, fără prima didactică, fără posturi, fără speranță...Oamenii ăștia chiar au muncit, chiar au obținut examene și posturi prin examen național legal organizat, nu prin numiri politice...Oameni deștepți, cinstiți și cu mult bun-simț...
...Am obosit, domnule Ministru, să mă gândesc că nici nu vă dați seama că greșiți prin tot ce faceți...
...am obosit, domnule Ministru, să vă explic faptul că observ cât de proști ne credeți, cât de naivi, cât de nesemnificativi ne vedeți, cât de sus vă credeți și cât de mici părem în ochii dumneavoastră de zeu...
...am obosit, domnule Ministru, să văd cum vă bateți joc de noi, dascălii, cum credeți că ,,ne rezolvați prin metode psihologice"...
...am obosit, domnul Ministru...și îmi doresc să vină clipa în care veți obosi să vă mai jucați cu viețile noastre, ale dascălilor care suntem și părinți, dar și elevi/studenți...Căci eu prețuiesc toate cadrele didactice: titulari sau nu, pensionari, suplinitori calificați sau necalificați care sunt în curs de calificare...
...Domnule Ministru, ne-ați dezbinat: ați făcut diferențe jignitoare între titulari si netitulari, între debutanți și pensionari, între suplinitori calificați, necalificați sau în curs de calificare...
Mărturisesc un lucru: de-a lungul vieții am trecut și eu prin toate etapele de mai sus...Doar profesor pensionar n-am ajuns, încă...
Dacă veți continua cu bătaia asta de joc, sigur nu voi ajunge la pensie și cred că asta v-ați propus...Altfel nu înțeleg motivul pentru care ați măcelărit Educația anul acesta. Vă resimt ca fiind cel mai sinistru Ministru al Educației pe care l-am avut vreodată.
Eu sunt greu de speriat și de dezamăgit, dar dumneavoastră ați reușit să îmi faceți asta.
...Așa că, da, am obosit, domnule Ministru...
...dar nu am obosit doar eu, domnule Ministru, ci toți colegii mei au obosit să ceară respect, cu tot ce presupune respectul pentru un dascăl (și asta înseamnă și bani).
De ce am scris toate acestea? Ca să mă odihnesc, domnule Ministru.
Căci scrisul îmi rămâne singura relaxare. E singurul meu mod de a mă odihni, când m-ați golit de energie și de bani.
Scriu, domnule Ministru, pentru a nu uita cine m-a obosit în halul ăsta.
Da, știu, nu vă pasă că eu am obosit, dar copiilor mei de la școală le pasă, domnule Ministru! Azi mi-au zis iar ,,să zâmbesc, că viața e frumoasă, Doamna!" Că eu așa le-am zis mereu să facă ei, iar ei au grijă de mine, să zâmbesc și eu.
Și le voi zâmbi, domnule Ministru, că sunt copiii mei.
Dar dumneavoastră, domnule Ministru, să știți că mai am atât de multe de zis, văd atât de multe, dar mă opresc aici, deocamdată, pentru că am obosit...
Atât.
(Text preluat)
UNIȚI PENTRU O VIAȚĂ DECENTĂ!
UNIȚI PENTRU O ȘCOALĂ RESPECTATĂ!
Peste 2.500 de membri ai Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” vor participa la protestul național din data de 29 Octombrie 2025, organizat de cele patru mari confederații sindicale (Confederația Națională Sindicală „Cartel ALFA”, Confederația Națională a Sindicatelor Libere din România – Frăția, Confederația Sindicatelor Democratice din România și Confederația Sindicală Națională Meridian). Angajații din educație se solidarizează cu celelalte categorii profesionale și ies în stradă pentru a apăra viitorul învățământului românesc.
Protestăm pentru a arăta că nu mai acceptăm să fim victimele unui sistem în care se promovează austeritatea din cauza incompetenței și a lipsei de responsabilitate a celor aflați la conducerea țării. Trebuie să ne facem auzite revendicările și să cerem măsuri concrete, juste si imediate pentru protejarea angajaților.
Nu mai acceptăm batjocura decidenților politici și inechitatea!
La nivelul sectorului de activitate învățământ preuniversitar, FSE „SPIRU HARET” solicită abrogarea imediată a măsurilor anti-educație cuprinse în Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare și a actelor subsecvente, care au generat haos în unitățile de învățământ și nemulțumire în rândul salariaților, prin:
În plus, colegii noștri – personal didactic auxiliar și administrativ – sunt în continuare forțați să lucreze peste program și să acopere mai multe posturi (fără plata orelor suplimentare și a sporului pentru condiții de muncă), din cauza insuficienței resursei umane (în contextul blocării concursurilor și al salarizării nemotivante) și a sarcinilor birocratice numeroase și uneori aberante trasate de forurile superioare.
Atragem atenția opiniei publice și factorilor de decizie că toate aceste măsuri de „eficientizare” impuse împotriva învățământului vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung. Deciziile Guvernului vor conduce, în final, la scăderea calității actului educațional și la periclitarea viitorului tinerelor generații și al școlii românești.
„Măsurile luate prin Legea nr. 141/2025 au condus la o creștere a volumului de muncă și a stresului pentru personalul din școli, dublată de diminuarea veniturilor salariale. Motivația colegilor noștri este la un minim istoric. Nu putem accepta ca educația să fie considerată un cost inutil, pe care să-l poți reduce din pix, oricând, fără consecințe pe termen mediu și lung. Educația trebuie să reprezinte o investiție prioritară și să fie protejată și suținută. Vom protesta ferm până când această lege va fi abrogată!”, a declarat Marius Ovidiu Nistor, președinte FSE „SPIRU HARET“.
FSE „SPIRU HARET” face apel la membrii săi și la toți angajații din sistemul de învățământ să se alăture acțiunilor de protest din 29 octombrie, pentru a transmite Guvernului un mesaj clar:
Educația nu trebuie sacrificată!
Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”
Luni, 13 octombrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se prezintă soluția în cazul transferului unui elev de la Hațeg la Hunedoara: părintele să se adreseze unității de învățământ, școala profesională.
2. Se aprobă lista actualizată a profesorilor metodiști.
3. Se prezintă solicitările Primăriei Vulcan referitor la acorduri de oportunitate -modernizări/extindere.
4. Se aprobă demisia directorului unei unități de învățământ și detașarea în interesul învățământului a noului director.
5. Se aprobă rapoartele celor 6 directori de grădiniță și inspectori școlari pentru luna septembrie 2025.
6. Se prezintă, spre informare, adresa Liceului Tehnologic „Dragomir Hurmuzescu” Deva la ore proiect „Finanțarea este prin proiect”.
7. Se aprobă lista cu cadrele didactice care au plata cu ora peste 0,5 normă în anul școlar 2025-2026, conform Anexei 4.
8. Se aprobă lista directorilor care au obligația de catedră în altă unitate școlară, conform Anexei 2.
9. Se aprobă lista cadrelor didactice și didactic auxiliare nou angajați, conform Anexei 3.
10. Se prezintă, spre informare, situațiile transport elevi – lista elevilor neeligibili (34 elevi).
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Concursul de manuscrise „Magister”, parte a manifestărilor derulate în „Săptămâna Educației” de către Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara, a devenit deja tradiție.
Dedicat membrilor cu preocupări publicistice, acest concurs, ajuns la cea de-a XI-a ediție, s-a derulat în cadrul a trei secțiuni, respectiv: manuscrise cu tematică educațională (manuale, auxiliare didactice, lucrări de metodică, pedagogie, etc.), literatură de specialitate (cercetare științifică, tratate, studii, etc.) și literatură (poezie, proză).
Lansarea volumelor premiate în acest an s-a realizat vineri, 4 octombrie, la Galeria Națională de Artă „Forma” din Deva, începând cu orele 15:00, în prezența a peste 50 de iubitori de frumos.
Dintre manuscrisele depuse în acest an, au fost reținute și publicate, la Editura Karina, următoarele lucrări:
1. De la „Hainele cele noi ale împăratului” la hainele virtuale. Vestimentația personajelor din jocurile pe calculator – Ioana Liana Magda (cadru didactic la Palatul Copiilor Deva, absolventă a Liceului de arte „Sigismund Toduță” Deva și a Universității „Lucian Blaga” Sibiu, specializarea design, precum și a Universității de Vest, Facultatea de artă și Design, specializarea design vestimentar-design textile, doctorand la aceeași facultate din 2022).
Cartea doamnei Ioana Liana Magda este ingenios gândită și realizată, de la titlu la conținut, despre fascinanta lume virtuală, cu o temă de actualitate ce merita explorată în profunzime, ca suport al unei teze de doctorat, care va fi, cu siguranță, de mare interes pentru lectorul de specialitate, dar și pentru publicul larg, de toate vârstele. Cartea este bine documentată, cu o bibliografie generoasă și conține două capitole:
- Contextul și evoluția jocurilor pe calculator și a formelor de reprezentare
- Analiza tipurilor de personaje din jocurile pe calculator sub aspectul caracteristicilor vizuale ale vestimentației.
Volumul prezintă evoluția și clasificarea jocurilor pe calculator, un glosar de termeni în gaming, dar și moda și vestimentația personajelor din jocurile pe calculator, începând din anul 1980 până în prezent. „Această fuziune captivantă dintre gaming și modă a generat o subcultură unică care este într-o continuă expansiune, și care atrage atenția atât pe ecranele noastre, cât și în viața de zi cu zi” așa cum menționează autoarea în cartea sa. Vestimentația personajelor din cele mai cunoscute jocuri pe calculator, „The Sims”, „League of Legends”, „Fortnite”, „Mortal Kombat”, „Final Fantasy”, asigurată de celebrele case de modă: Dior, Prada, Louis Vuitton, Moschino, Balenciaga, este descrisă într-o paletă largă de imagini și texte bine documentate. Cartea doamnei Ioana Liana Magda evidențiază rolul spațiului virtual în viața omului contemporan, supus unei mari presiuni în epoca digitalizării, precum și modul cum progresul tehnologic a influențat arta dar și personalitatea umană, descoperind noi orizonturi de explorat, noi modalități de creație, un exemplu concludent fiind apariția colecțiilor de modă digitale.
2. Locuri natale: Comuna Gurasada - Camelia-Rita Bălășoiu (profesor pentru învățământ primar și director al Școlii Gimnaziale Gurasada, absolventă a Liceului Pedagogic din Deva și a Academiei de Studii Economice București, dar și a Universității „Vasile Goldiș” Arad, deține o licență în Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar și un master în Management Educațional).
Concepută ca un curs opțional de istorie locală, cartea doamnei profesoare Bălășoiu este mai mult de atât, este o monografie a satului natal, Gurasada, scrisă din perspectiva învățătorului care dorește să formeze elevii în spiritul dragostei pentru trecutul nostru istoric, pentru valorile și tradițiile moștenite din străbuni. Materialul istoric local îi pune pe elevi în contact nemijlocit cu izvorul cunoștințelor, ajutându-i să înțeleagă mai profund istoria și să își poată fixa mai ușor și mai temeinic faptele de istorie. În cele 3 capitole, „Date fizico-geografice ale comunei”, „Istoricul comunei” și „Tradiții și obiceiuri”, sunt ilustrate, prin date, descrieri și imagini, toate aspectele specifice comunei. Sunt descrise satele aparținătoare, monumentele istorice și bisericile de lemn, personalitățile istorice (Silviu Dragomir, profesor universitar, istoric, membru al Academiei române), tradițiile și obiceiurile zonei, portul popular, dar și activitățile extracurriculare desfășurate pe raza mai multor localități ale comunei: Gothatea, Câmpuri-Surduc, Gurasada.
Materialul istoric local îndeplinește atât o funcție instructivă, cât și una educativă, elevii dobândind nu numai cunoștințe, cât și deprinderi de studiu, de cercetare și investigare, de muncă în echipă.
3. Chipul din oglindă – Mihai Marc (profesor de geografie la Colegiul Tehnic „Transilvania” Deva, a publicat cărți de poezii în volum și în reviste literare).
Domnul profesor Mihai Marc, absolvent al Universității Babeș-Bolyai din Cluj, are peste 40 de volume de poezii publicate la editura Karina, cu care colaborează din anul 2019 și până în prezent, reușind, an de an, să ne surprindă prin prolifica activitate din domeniul literaturii, poezia fiind, pentru dumnealui, refugiu și terapie, mângâiere și alean. Întregul volum de poezii stă sub semnul nostalgiei, al tristeții duioase și resemnate, pe tema trecerii timpului și a condiției umane. Motivele dominante sunt singurătatea, întoarcerea la copilărie și atracția mării, chemarea naturii ca matcă a umanității, nostalgia timpului care trece, lăsând în urmă cuvinte nespuse și doruri nestinse, dar cu împăcarea și înțelepciunea celui care a învățat să își aline dorurile scriind.
Arhitectura tăcerii – Maria Sângerean-Sibioara (profesor pentru învățământul preșcolar la Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva, absolventă a Liceului Pedagogic din Deva și a Universității „Vasile Goldiș” Arad, domeniul Pedagogie, specializarea institutor învățământ primar, licențiată în Științele Educației și cu un master în Management Educațional, s-a remarcat și în domeniul artelor, ca pictor și în domeniul literaturii, ca poet, fiind un artist deopotrivă al culorilor dar si al cuvântului.
Doamna profesoară Maria Sângerean, în lumea artistică, cunoscută și cu pseudonimul Sibioara, ce dezvăluie, cu mândrie, obârșia (Poiana Sibiului), scrie așa cum pictează, cu nedisimulată sinceritate, despre frumusețea vieții în ansamblul ei, meditând asupra timpului și a destinului, slăvind iubirea sub toate formele ei, în special iubirea față de locurile natale, față de tradiții și față de credința străbună. Poeziile celui mai recent volum cuprind meditații asupra timpului care trece implacabil, pasteluri ce surprind natura în culori diafane, ode închinate poeziei și marelui Eminescu, poezii ale cotidianului, impresionând prin intensitatea trăirilor, prin modul cum se raportează poeta la lumea cea mare, cu nostalgii, dureri și doruri, dar întotdeauna cu sinceritate și cu entuziasmul celui care iubește viața așa cum e ea, dar al lui Dumnezeu.
Felicitări tuturor pentru cărțile publicate, pentru preocupările literare ce presupun mari provocări dar și satisfacții, pentru că sunteți un model pentru tinerii pe care îi formați, care văd, dincolo de profesorul de la catedră, un om împlinit ca artist dedicat cuvântului.
Profesor Simona Țene
Inspector de specialitate
limba și literatura română
Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara