Joi, 29 februarie 2024, de la ora 11:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. La ședință au participat și inspectorii școlari și de specialitate de la I.S.J. Hunedoara
Ordinea de zi a cuprins:
1. Prezentarea rezultatelor elevilor la simularea națională a Evaluării naționale și a rezultatelor elevilor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat, 2024;
2. Organizarea simulării naționale a examenului de Bacalaureat, 2024;
3. Management - aspecte generale;
4. Analiza evoluției fenomenului de violență în unitățile de învățământ din județul Hunedoara în anul școlar 2023-2024.
5. Diverse
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
Diana Lățug – asistent universitar în cadrul Universității Babeș-Bolyai, Facultatea de Litere, Departamentul de Limbi și Literaturi Scandinave
- admiterea la Facultatea de Litere;
- oportunități pentru viitorii studenți și absolvenți;
Szofia Szasz – inspector școlar general adjunct
- prezentarea rezultatelor la simularea națională a Evaluării naționale;
- concluzii și măsuri care se impun;
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- prezentarea rezultatelor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat;
- concluzii;
- propuneri/măsuri pentru ameliorarea rezultatelor;
Adriana Almășan - inspector școlar general adjunct
- aspecte generale legate de managementul unităților școlare;
- fenomenul violenței în școli;
Elena Bogdan - șef compartiment salarizare
- Memorandum deblocare posturi;
- plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță pentru cei care au salarii nete până la 8000 lei pe un singur contract de muncă;
- plata diferențelor salariale câștigate de sindicate în instanță;
Mariana Miertoiu - contabil șef
- aspecte generale legate de bugetul anului 2024;
Claudia Bălici – inspector de specialitate
- aspecte generale privind gestionarea și implementarea cu succes a proiectelor finanțate de Comisia Europeană.
Paul Rusu, președinte S.I.P. Județul Hunedoara
- precizări privind deblocarea posturilor, plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță, plata titlurilor executorii;
- demersuri pentru colegii care beneficiază de indemnizația de doctorat.
Materiale suport folosite și prezentate în cadrul ședinței pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024.
În cursul zilei de astăzi, marți, 12 martie, a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social de la nivelul Ministerului Educației, pe a cărei ordine de zi s-au aflat, între altele:
- proiectul Metodologiei-cadru de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în serviciile de educație timpurie complementare;
- proiectul Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar și Calendarul înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2024-2025.
În ceea ce privește primul proiect, acesta a fost avizat favorabil, fiind acceptate majoritatea propunerilor federațiilor sindicale [inclusiv devansarea/comprimarea Calendarului de înscriere – astfel încât afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri să aibă loc pe 5 iulie 2024 (iar nu 25 iulie, cum era în proiectul inițial al ministerului) și posibilitatea numirii ca membri în Comisia de înscriere și distribuire inclusiv a personalului didactic auxiliar (în situația în care nu există suficiente resurse umane pentru derularea în condiții optime a etapei de înscrieri)].
Referitor la înscrierea copiilor în învățământul primar, și în acest caz s-a ținut cont de propunerile și observațiile federațiilor sindicale [inclusiv cele privitoare la necesitatea definirii unor termeni și înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul special].
La punctul Diverse, reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” au ridicat următoarele probleme:
1. situația colegilor implicați în evaluarea lucrărilor la simularea examenelor naționale – evaluare națională și bacalaureat – atât din perspectiva numărului de lucrări evaluate (de la 30-40 – câte erau inițial, la peste 70 – în final), cât și din perspectiva neremunerării acestei activități;
2. necesitatea întrunirii în regim de urgență a Comisiei paritare de la nivelul Ministerului Educației, pentru discutarea problemelor sesizate de federațiile sindicale prin 4 adrese;
3. negocierea și semnarea ACTULUI ADIȚIONAL la Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar, înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023, în vederea armonizării C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (în condițiile în care există mai multe adrese comune ale federațiilor sindicale pe acest subiect, iar proiectul Actului adițional a fost deja înaintat Ministerului Educației);
4. prima de carieră didactică și prima de carieră profesională: există beneficiari care nici până în acest moment nu au intrat în posesia cardurilor sau care, deși dețin cardurile, acestea nu au fost încărcate cu sumele corecte, iar apelurile lansate către autorități au rămas fără răspuns.
De asemenea, reprezentanții sindicali au ridicat din nou problema decontului navetei, a încadrării îngrijitoarelor din educația timpurie ca personal didactic auxiliar și a plății indemnizației pentru titlul științific de doctor (supuse atenției Ministerului Educației prin mai multe adrese, fără a exista însă și răspunsuri/soluții).
Miercuri, 13 martie 2024, s-a desfășurat ședința lunară a Consiliului de Supraveghere al Casei de Ajutor Reciproc (Instituție Financiară Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Județul Hunedoara. Pe lângă problemele curente, au fost aprobate și ultimele materiale realizate în pregătirea Conferinței de alegeri.
După cum am anunțat prin „Convocatorul” postat pe panourile de afișaj ale sindicatului, prin articolul postat pe site-ul organizației în data de 09 februarie și în 13 februarie pe contul de Facebook, Conferința de alegeri a fost convocată pentru data de miercuri, 27 martie 2023, ora 13:00. Conferința se va organiza în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara.
Pe agenda de lucru a Conferinței sunt înscrise următoarele puncte:
- Raportul Comitetului de supraveghere;
- Raportul financiar contabil;
- Raportul Comisiei de cenzori;
- Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare;
- Dezbateri;
- Aprobarea materialelor prezentate.
Materialele supuse dezbaterii membrilor CAR sunt postate mai jos.
Convocator Conferință CAR (IFN) SIP Hunedoara
Comisiile de lucru
Agenda de lucru
Regulament de organizare
Raportul Comitetului de supraveghere
Raportul financiar contabil
Raportul Comisiei de cenzori
Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare
Rolul sindicatelor
Principalul rol al sindicatelor constă în apărarea drepturilor și promovarea intereselor membrilor de sindicat, precum și în negocierea unor condiții decente și echitabile de muncă și salarizare.
Toate acestea, inclusiv creșterile salariale, după cum istoria și evoluția societății o arată, nu survin de la sine, ci sunt obținute doar prin demersuri constante, negocieri și uneori o „luptă” susținută.
Nevoia de sindicate
Sindicatul funcționează pe baza unui principiu simplu, și anume că, în vreme ce un angajator poate să ignore părerea unui angajat, dacă toți angajații vorbesc cu o singură voce, angajatorul trebuie să îi ia în seamă.
Sindicatul își încurajează membrii să ia parte la deciziile colective care privesc locul de muncă, iar opiniile și solicitările lor sunt prezentate angajatorului.
În România, sindicatele sunt organizații finanțate doar prin contribuțiile membrilor de sindicat.
Sindicatele sunt independente față de partidele politice și lucrează independent față de stat.
În sindicate, angajații se pot implica pentru a obține drepturi salariale echitabile, condiții de muncă mai bune și un program de lucru echitabil și corect.
Sindicatele pot organiza greve și negocia contracte colective de muncă, precum și acorduri cu angajatorii, valabile la nivel de companie.
Libera asociere sindicală
Drepturile și libertățile sindicale sunt garantate individual, fiecărui angajat, fără discriminare legată de naționalitate, vârstă, gen, religie și fără condiționări prealabile, dar și în mod colectiv, adică sindicatelor constituite.
În România exercitarea dreptului sindical este condiționat de existența unui raport de muncă sau raport de serviciu.
Drepturile și libertățile sindicale fac referire la libertatea de asociere și afiliere sindicală, dreptul la exercitarea activităților sindicale, dreptul la grevă în limitele legii, precum și dreptul de reprezentare la stabilirea condițiilor de muncă prin mandatari (reprezentanții organizației sindicale) în procesul de informare/consultare și negociere colectivă.
Drepturile sindicale garantate de legislația națională în contextul relației/raportului de muncă sunt:
Relația dintre sindicat și membri, precum și drepturile și obligațiile membrilor de sindicat sunt stabilite prin Statutul propriu al sindicatului, adoptat de membri.
Direcții de acțiune
Sindicatele sunt persoane juridice independente, fără scop patrimonial, constituite în scopul apărării drepturilor membrilor prevăzute în legislația națională, în pactele, tratatele și convențiile internaționale la care România este parte, precum și în contractele individuale și colective de muncă și pentru promovarea intereselor profesionale, economice și sociale ale membrilor. Sindicatele se pot asocia liber în federații și confederații sindicale.
Sindicatele își elaborează autonom statutele de funcționare prin care își stabilesc relația cu membri, modul de organizare, de gestiune și de alegere a liderilor, a activităților, a serviciilor prestate și programul de acțiuni sindicale.
Sindicatele pot asista angajatul la negocierea și încheierea contractelor individuale de muncă, participă la negocierea colectivă, la acțiuni colective (miting, protest, grevă), reprezintă și apără interesele angajaților în fața instituțiilor publice și a instanțelor judecătorești (calitate procesuală activă).
În vederea apărării drepturilor angajaților/membrilor:
Prin apartenența la S.I.P. Județul Hunedoara...
Îți vei cunoaște drepturile tale la locul de muncă. - Are cine să te informeze!
Vei avea o siguranța locului tău de muncă. - Are cine să te apere!
Vei fi protejat împotriva abuzurilor. - Vei fi tratat corect!
Vei avea cu cine să te consulți în situații dificile. - Ai la cine să apelezi!
Vei avea acces la consultanță și asistență juridice. - Vei fi reprezentat corect!
Va avea cine să lupte pentru drepturile tale. - Vei fi parte a victoriilor obținute!
Vei putea să îți exprimi părerea la locul de muncă. - Opinia ta va conta!
Nu vei fi niciodată singur. - Ești membru al unei echipe!
Vei primi ajutor material în caz de boală sau în situații deosebite. - Vei primi o mână de ajutor!
Vei putea deveni membru C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara. - Vei obține împrumuturi avantajoase!
Vei putea beneficia de servicii turistice. - Vei avea acces la oferte avantajoase!
Vei avea ocazia să înveți lucruri noi. - Ai acces la programe de formare!
Sindicatul Învățământ Preuniversitar Județul Hunedoara este o structură sindicală care apără și promovează drepturile și interesele legitime ale membrilor săi, angajați în instituțiile de învățământ din Județul Hunedoara.
Ca organizație sindicală reprezentativă, tot ceea ce am înfăptuit și tot ceea ce ne propunem să realizăm în continuare se subsumează misiunii asumate:
Păstrarea și îmbunătățirea capacității organizației de a apăra drepturile prevăzute în legislația națională, în pactele, tratatele și convențiile internaționale ratificate de România sau la care România este parte, precum și în contractele colective de muncă aplicabile, și promovarea intereselor profesionale, economice, sociale, culturale și sportive ale membrilor săi, desfășurarea de activități de formare continuă și de dezvoltare profesională a acestora.