Miercuri, 05 martie 2025, a avut loc la Colegiul Național „Sf. Sava” din București, în organizarea Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, dezbaterea publică a proiectelor planurilor-cadru pentru învățământul liceal.
Întâlnirea, desfășurată pe parcursul a mai bine de șase ore, la care au participat peste 150 de cadre didactice/lideri de sindicat din toate județele țării, s-a bucurat de prezența reprezentanților la vârf ai Ministerului Educației și Cercetării (M.E.C.): ministrul educației, Daniel Ovidiu David, precum și secretarii de stat Sorin Ion și Bogdan Cristescu.
Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație a fost reprezentat de Gabriel Vrînceanu, șef serviciu, și Ana Pauliuc, consilier.
Din partea Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic au participat Dana Stroe, director adjunct și Camelia Ghețu, șef serviciu.
Au mai fost prezenți Ruxandra-Eugenia Regalia, inspector școlar general adjunct și Eugen Ilea, președintele Federației Naționale a Părinților ProEdu.
Apreciem acțiunea ca fiind un real succes:
- singura dezbatere, în afara celei organizate de M.E.C. la care a participat conducerea ministerului;
- cea mai lungă dezbatere, peste 6 ore, prelungindu-se cu peste o oră și jumătate față de programul inițial;
- peste 40 de colegi au putut să ia cuvântul și să-și prezinte opiniile;
- un dialog deschis cu reprezentanții instituțiilor responsabile.
Vom reveni cu o sinteză a discuțiilor. Până atunci atașăm acestui articol materialele supuse dezbaterii de către M.E.C. și un material sintetic al Federației noastre.
Urmează ca Ministerul Educației și Cercetării să facă modificările potrivit celor rezultate din dezbaterile publice, planurile-cadru rezultate să fie din nou discutate cu noi, iar apoi să fie aprobate în comisia de validare.
MATERIALE ATAȘATE
Materiale F.S.E. „Spiru Haret”
- Agenda evenimentului
- Planurile-cadru pentru învățământul liceal - de la viziune la realitate
Materiale M.E.C. - Prezentarea proiectelor planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul liceal
- Aspecte cheie;
- Impactul asupra cadrelor didactice. Oportunități;
- Aspecte care vizează elevii;
- Aspecte de interes pentru părinți;
- Aspecte care vizează operatorii economici;
- Puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile cadru de învățământ liceal.
Prin Ordinul nr. 3463 din 4 martie 2025, emis de ministrul educației și cercetării, a fost stabilită structura anului școlar 2025-2026.
Astfel, anul școlar 2025-2026 începe la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 și are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Excepții: clasele a VIII-a (35 săptămâni), clasele din învățământul liceal-filiera tehnologică (37 săptămâni), clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă (34 săptămâni).
Cursurile anului școlar 2025-2026 încep la data de 8 septembrie 2025.
Anul școlar 2025-2026 se structurează, pe intervale de cursuri și intervale de vacanță, astfel:
a) intervale de cursuri:
- de luni, 8 septembrie 2025, până vineri, 24 octombrie 2025;
- de luni, 3 noiembrie 2025, până vineri, 19 decembrie 2025;
- de joi, 8 ianuarie 2026, până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026, sau vineri, 20 februarie
2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii
primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de
învățământ;
- de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026, sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor
școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 3 aprilie 2026;
- de miercuri, 15 aprilie 2026, până vineri, 19 iunie 2026;
b) intervale de vacanță:
- de sâmbătă, 25 octombrie 2025, până duminică, 2 noiembrie 2025;
- de sâmbătă, 20 decembrie, 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026;
- o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 9 februarie-1 martie
2026;
- de sâmbătă, 4 aprilie 2026, până marți, 14 aprilie 2026;
- de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.
Programul național "Școala altfel" și Programul "Săptămâna verde" se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025-
3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de
învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.
Alte detalii la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – ORGANIZAREA SITEMULUI EDUCAȚIONAL – STRUCTURA ANULUI ȘCOLAR
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2432&q=2&r=20
Vineri, 14 martie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Analiză prevederi OUG nr. 9/2025
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se prezintă modificările legislative aduse de OUG nr. 12/2025, respectiv se prorogă termenul de aplicare al art. 38, alin. 10 și se vor organiza concursuri pentru posturile vacantate și vacantabile.
II. Diverse:
1. Se aprobă pensionarea la limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.04.2025.
Joi, 13.03.2025, de la ora 13.00, s-a desfășurat, la sediul Inspectoratului Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, sala „Spiru Haret”, ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul nostru. La ședință au participat peste 120 de directori, directori adjuncți ai unităților de învățământ, precum și o parte din inspectorii de specialitate/școlari de la I.S.J. Hunedoara.
Ședința a avut următoarea ordine de zi:
1. Pregătirea simulărilor naționale ale examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat, 2025;
2. Precizări privind înscrierea în clasa pregătitoare pentru anul școlar 2025-2026;
3. Aspecte referitoare la înscrierea copiilor în grădiniță;
4. Târgul ofertelor educaționale pentru clasele a XI-a și a XII-a;
5. Aspecte financiare pentru învățământul preuniversitar;
6. Studiul privind inserția socio-profesională a absolvenților 2024;
7. Diverse.
1.
Maria Ștefănie – inspector școlar general
- deschiderea ședinței; salut; mulțumiri;
- aspecte privind simularea națională a evaluării naționale (detalii în prezentarea atașată).
Luminița Hurgoiu – inspector de specialitate; vicepreședinte al comisiei județene – aspecte privind simularea națională a examenului de bacalaureat (detalii în prezentarea atașată).
2.
Luminița Hurgoiu – inspector de specialitate învățământ primar – aspecte privind înscrierea copiilor în învățământul primar (detalii în prezentarea atașată).
3.
Gabriela Berbeceanu – inspector de specialitate învățământ preșcolar – se menține metodologia de înscriere, fiind modificat calendarul.
4.
Maria Ștefănie – inspector școlar general – Târgul ofertelor educaționale 2025 se va organiza în data de 25 martie, începând cu orele 10.00, în trei locații (Deva, Hunedoara și Petroșani), unitățile de învățământ fiind rugate să faciliteze participarea celor interesați.
5.
Mariana Miertoiu – contabil șef I.S.J. Hunedoara
- informare cu privire la repartizarea finanțării de bază în conformitate cu legea bugetului, a drepturilor cuvenite elevilor cu cerințe educative speciale, a sumelor pentru acordarea stimulentului educațional și a sumelor pentru programul „Masa sănătoasă”, în perioada următoare urmând a fi alocat bugetul pentru cheltuielile de personal;
- solicitarea de a se avea în vedere acordarea la timp a burselor și a drepturilor elevilor cu cerințe educative speciale;
- în ceea ce privește decontul navetei personalului didactic sunt în vigoare și se aplică vechile prevederi;
- în cadrul unităților finanțate de Ministerul Educației și Cercetării se vor desfășura activități de actualizare a inventarului, respectiv de actualizare a valorii acestuia;
- la nivelul I.S.J. Hunedoara s-a constituit o comisie care va analiza încadrarea cu personal la nivelul fiecărei unități de învățământ.
6.
Delia Krekh – C.J.R.A.E. Hunedoara – prezentarea rezultatelor studiului privind monitorizarea inserției școlare și profesionale la nivelul județului Hunedoara a absolvenților promoției 2023-2024:
- este de subliniat că din 2751 absolvenți, 66,3% își continuă studiile, 5,1% sunt angajați în domeniul studiilor absolvite, 17,4% sunt angajați în alt domeniu, 6,1% sunt înregistrați ca șomeri, iar 6,4% se regăsesc în alte situații sau nu există date; în ceea ce privește angajarea în domeniul studiilor, aceasta este de 10,4% pe filiera tehnologică, 5,4% pe filiera vocațională și de 0,9% pe filiera teoretică, în cadrul învățământului profesional de 14,4%, iar în cadrul învățământului dual de 31,9%, cu precizarea aici că totodată 95,7% dintre acești absolvenți își continuă studiile;
- sunt formulate unele recomandări (detalii în prezentarea atașată).
7.
Camelia Beșleagă – inspector de personal – precizări privind etapele de mobilitate în desfășurare sau imediat următoare.
Maria Ștefănie – inspector școlar general
- la simularea Evaluării Naționale se va renunța la codurile de anonimizare;
- apariția O.U.G. nr. 9/2025 și necesitatea respectării sale (cu intervenția din partea reprezentantului sindicatului în sensul ca adoptarea unor măsuri să fie puțin temperată, Guvernul României urmând să aducă unele clarificări relative la educație și la sănătate);
- organizarea în perioada următoare a mai multor activități relative la prevenirea consumului de droguri, fiind solicitată implicarea unităților de învățământ în cadrul acestora.
Materiale folosite în cadrul ședinței sunt postat mai jos:
DOCUMENTE ATAȘATE
- Simularea națională a evaluării naționale 2025;
- Simularea națională a examenului de bacalaureat 2025;
- Înscrierea în învățământul primar;
- Studiu privind monitorizarea inserției școlare și profesionale la nivelul județului Hunedoara
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Simularea națională a evaluării naționale 2025 | 147.537 | APPLICATION/PDF | 2025-03-14 17:41:38 |
2 | Simularea națională a examenului de bacalaureat 2025 | 184.841 | APPLICATION/PDF | 2025-03-14 17:42:49 |
3 | Înscrierea în învățământul primar | 472.732 | APPLICATION/PDF | 2025-03-14 17:43:47 |
4 | Studiu privind monitorizarea inserției școlare și profesionale la nivelul județului Hunedoara | 812.575 | APPLICATION/PDF | 2025-03-14 17:44:41 |