Prin Ordinul M.E.C. 3986/2025 a fost aprobată Metodologia-cadru privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calității programelor și sistemul de acumulare a creditelor ECTS pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar.
Metodologia reglementează tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică și cadrul general, instituțional, conceptual și procedural de asigurare a calității programelor pentru dezvoltare în cariera didactică.
Pentru recunoașterea competențelor profesionale ale personalului didactic din învățământul preuniversitar, formate și dezvoltate prin programe și activități de formare continuă, prin parcurgerea etapelor de evoluție în carieră, precum și prin celelalte activități de formare prevăzute în Legea învățământului preuniversitar (189/2023) se utilizează Sistemul european de credite transferabile (ECTS).
Evaluarea și validarea rezultatelor participării personalului didactic la diferite programe și forme de organizare a formării în cariera didactică se realizează prin sistemul de acumulare a creditelor ECTS, prin corespondență cu creditele profesionale transferabile (CPT), pe baza evaluării competențelor și a recunoașterii rezultatelor învățării, asigurând flexibilitate și transparența rutelor de formare în contexte variate: formale, nonformale și informale.
Metodologii se referă la următoarele aspecte:
- categorii de programe pentru dezvoltare în cariera didactică și condiții generale de acreditare;
- implementarea programelor pentru dezvoltare în cariera didactică;
- comisia specializată de acreditare;
- aplicarea Sistemului european de credite transferabile (ECTS) în procesul de evaluare, recunoaștere a competențelor dezvoltate și a rezultatelor învățării în cadrul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică.
Alte detalii privind dezvoltarea carierei didactice pot fi consultate pe site-ul nostru la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – CARIERA DIDACTICĂ.
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=34
Linkuri directe:
Legea învățământului preuniversitar
https://nou.siphd.ro/?a=2432&q=2&r=9
Metodologia-cadru privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică
https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040539.pdf
Metodologia de acordare a creditelor transferabile în învățarea pe tot parcursul vieții
https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040540.pdf
Procedura specifică - anexa 2 la nota 4663/2022
privind recunoaștere și echivalare în credite profesionale transferabile a competențelor dobândite în cadrul programelor pentru dezvoltare profesională continuă complementare
https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038784.pdf
Procedura specifică - anexa 2 la nota 4663/2022
privind recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile a competențelor dobândite în cadrul programelor pentru abilitare funcțională
https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038783.pdf
NOTA nr. 4663 din 19 septembrie 2022
Baza legală:
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 8 din 18 februarie 2009 privind acordarea voucherelor de vacanță;
HOTĂRÂRE de GUVERN nr. 215 din 4 martie 2009 pentru aprobarea NORMELOR METODOLOGICE privind acordarea tichetelor de vacanță.
Actele normative menționate, în formele completate prin alte acte normative și aplicabile astăzi, sunt publicate pe site-ul organizației (https://nou.siphd.ro/) la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – LEGISLAȚIE SALARIZARE – Indemnizații/vouchere,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=40
Cine poate primi vouchere de vacanță?
- Personalul din instituțiile publice ale cărui salarii de bază nete din luna anterioară acordării acestora sunt de până la 8.000 lei;
- Personalul din instituțiile publice care optează pentru acordarea voucherelor de vacanță și își exprimă în scris angajamentul, conform modelului publicat.
(declarație pe propria răspundere - https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=40).
Cuantumul voucherelor de vacanță în anul 2025
- 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei.
Ce avem de făcut în perioada actuală?
Salariații care optează pentru acordarea voucherelor de vacanță își vor exprima în scris angajamentul (prin completarea declarației menționate anterior).
Alte detalii după apariția precizărilor de la Ministerul Educației și Cercetării.
Luni, 19 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă desemnarea Liceului cu Program Sportiv „Cetate” Deva și Liceului Tehnologic Energetic „Dragomir Hurmuzescu” Deva drept centre de concurs pentru examenul de titularizare 2025.
2. Se aprobă relocarea elevilor de la Școala Primară Reea la Școala Primară Păclișa.
3. Se aprobă încheierea contractului pentru programul de înregistrare electronică și plata acestuia din venituri proprii.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
La solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, miercuri, 22 ianuarie 2025, la sediul I.S.J. Hunedoara s-a derulat ședința Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara.
Motivată în primul rând de tergiversările sistematice cu care I.S.J. Hunedoara abordează anumite probleme, ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarele:
1. Expertizarea locurilor de muncă din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara, având în vedere faptul că de la data emiterii Buletinului de determinare nr. 99/13.12.2021, emis de Direcția de Sănătate Publică Hunedoara, au trecut 36 luni;
2. Decontarea navetei pentru personalul didactic și didactic auxiliar din cadrul I.S.J. Hunedoara;
3. Lipsa răspunsului la adresa nr. 4164/05.11.2024 prin care am solicitat informații referitoare la sumele folosite de I.S.J. Hunedoara începând cu luna mai/iunie 2024 pentru înlăturarea factorilor cu grad de pericol ridicat ce pot afecta sănătatea și integritatea fizică și psihică și îmbunătățirea condițiilor de muncă, precum și la achizițiile și reparațiile ce au implicat folosirea acestor sume.
Din discuțiile purtate sunt de reținut:
1. Potrivit declarațiilor verbale, I.S.J. Hunedoara a demarat demersurile pentru realizarea unei noi expertizări a locurilor de muncă din aparatul propriu...
În această privință, S.I.P. Județul Hunedoara a reiterat obligația angajatorului de a solicita realizarea unei astfel de expertizări în timp util, ceea ce nu s-a întâmplat la nivelul I.S.J. Hunedoara, fapt care cumulat cu dispozitivele sentințelor opozabile în această speță (printre altele, acordarea sporului și pe viitor) face ca decizia de încetare a acordării sporului pentru condiții de muncă periculoase sau vătămătoare să intre în sfera ilegalității.
2. I.S.J. Hunedoara nu realizează decontul navetei pentru personalul didactic și didactic auxiliar, motivațiile invocate fiind absența unor prevederi exprese legate de detașarea în interesul învățământul (care este totuși o formă de detașare, legislația prevăzând dreptul de decont al navetei în acest caz) și faptul că instituția nu este finanțată de o unitate administrativ teritorială, ci de Ministerul Educației...
Ținând seama de lipsa de conținut a unor astfel de argumente, S.I.P. Județul Hunedoara va iniția în perioada următoare acțiuni în instanță pentru recuperarea sumelor aferente (desigur, cei îndreptățiți trebuie să împuternicească nominal sindicatul în această speță).
3. Răspunsul dat de I.S.J. Hunedoara a arătat doar că a trimis mai multe adrese în acest sens Ministerului Educației, fără să poată justifica întârzierea mult peste termenele legale, deși pentru conceperea unui răspuns la adresa S.I.P. Județul Hunedoara a fost constituită și o comisie...
S.I.P. Județul Hunedoara a informat că așteaptă în continuare respectarea legii în ceea ce privește furnizarea informațiilor solicitate, existând hotărârea de a le obține indiferent de modul în care I.S.J. Hunedoara va fi constrâns la aceasta.
Fără a uita că majoritatea unităților de învățământ din județul Hunedoara sunt și ele relativ în culpă în ceea ce privește realizarea evaluărilor pentru stabilirea condițiilor de muncă periculoase sau vătămătoare aferente locurilor de muncă (preferând să ignore legea, în pofida informărilor și solicitărilor repetate realizate de S.I.P. Județul Hunedoara), subliniind că decontul navetei se realizează în aceleași condiții de până acum („ordonanța trenuleț” doar a reiterat prorogarea unei măsuri deja prorogate de la intrarea în vigoare a noii legi a educației), lectura rândurilor de mai sus sugerează deja un fel de dialog al surzilor (evident, conținutul efectiv al ședinței a fost ceva mai „abundent”), în care una dintre părți solicită respectarea legii, iar cealaltă se tot „rătăcește” (clamând însă în permanență dorința de a apuca pe calea cea bună) pe cărări doar de ea știute.
Așa încât, la final, ținând cont de toate acestea, mai c-am pleca în pustii exclamând un „Dezcipează-i Doamneʼ, că nu se mai poate!”, dar ar însemna doar să renunțăm și la cei din urmă neuroni pe care reușim să ni-i mai numărăm și să ne credem loviți de cine știe ce misiune divină (nu că nu s-ar întâmpla chiar și pe la case foarte mari), așa că vom rămâne la demersurile noastre de a încerca să „peticim” pe cât se poate aplicarea legislației, devenită adesea în mâinile „onorabililor” decidenți, oricare ar fi ei, o biată cârpă de șters pe jos.