Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
La solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, miercuri, 22 ianuarie 2025, la sediul I.S.J. Hunedoara s-a derulat ședința Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara.
Motivată în primul rând de tergiversările sistematice cu care I.S.J. Hunedoara abordează anumite probleme, ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarele:
1. Expertizarea locurilor de muncă din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara, având în vedere faptul că de la data emiterii Buletinului de determinare nr. 99/13.12.2021, emis de Direcția de Sănătate Publică Hunedoara, au trecut 36 luni;
2. Decontarea navetei pentru personalul didactic și didactic auxiliar din cadrul I.S.J. Hunedoara;
3. Lipsa răspunsului la adresa nr. 4164/05.11.2024 prin care am solicitat informații referitoare la sumele folosite de I.S.J. Hunedoara începând cu luna mai/iunie 2024 pentru înlăturarea factorilor cu grad de pericol ridicat ce pot afecta sănătatea și integritatea fizică și psihică și îmbunătățirea condițiilor de muncă, precum și la achizițiile și reparațiile ce au implicat folosirea acestor sume.
Din discuțiile purtate sunt de reținut:
1. Potrivit declarațiilor verbale, I.S.J. Hunedoara a demarat demersurile pentru realizarea unei noi expertizări a locurilor de muncă din aparatul propriu...
În această privință, S.I.P. Județul Hunedoara a reiterat obligația angajatorului de a solicita realizarea unei astfel de expertizări în timp util, ceea ce nu s-a întâmplat la nivelul I.S.J. Hunedoara, fapt care cumulat cu dispozitivele sentințelor opozabile în această speță (printre altele, acordarea sporului și pe viitor) face ca decizia de încetare a acordării sporului pentru condiții de muncă periculoase sau vătămătoare să intre în sfera ilegalității.
2. I.S.J. Hunedoara nu realizează decontul navetei pentru personalul didactic și didactic auxiliar, motivațiile invocate fiind absența unor prevederi exprese legate de detașarea în interesul învățământul (care este totuși o formă de detașare, legislația prevăzând dreptul de decont al navetei în acest caz) și faptul că instituția nu este finanțată de o unitate administrativ teritorială, ci de Ministerul Educației...
Ținând seama de lipsa de conținut a unor astfel de argumente, S.I.P. Județul Hunedoara va iniția în perioada următoare acțiuni în instanță pentru recuperarea sumelor aferente (desigur, cei îndreptățiți trebuie să împuternicească nominal sindicatul în această speță).
3. Răspunsul dat de I.S.J. Hunedoara a arătat doar că a trimis mai multe adrese în acest sens Ministerului Educației, fără să poată justifica întârzierea mult peste termenele legale, deși pentru conceperea unui răspuns la adresa S.I.P. Județul Hunedoara a fost constituită și o comisie...
S.I.P. Județul Hunedoara a informat că așteaptă în continuare respectarea legii în ceea ce privește furnizarea informațiilor solicitate, existând hotărârea de a le obține indiferent de modul în care I.S.J. Hunedoara va fi constrâns la aceasta.
Fără a uita că majoritatea unităților de învățământ din județul Hunedoara sunt și ele relativ în culpă în ceea ce privește realizarea evaluărilor pentru stabilirea condițiilor de muncă periculoase sau vătămătoare aferente locurilor de muncă (preferând să ignore legea, în pofida informărilor și solicitărilor repetate realizate de S.I.P. Județul Hunedoara), subliniind că decontul navetei se realizează în aceleași condiții de până acum („ordonanța trenuleț” doar a reiterat prorogarea unei măsuri deja prorogate de la intrarea în vigoare a noii legi a educației), lectura rândurilor de mai sus sugerează deja un fel de dialog al surzilor (evident, conținutul efectiv al ședinței a fost ceva mai „abundent”), în care una dintre părți solicită respectarea legii, iar cealaltă se tot „rătăcește” (clamând însă în permanență dorința de a apuca pe calea cea bună) pe cărări doar de ea știute.
Așa încât, la final, ținând cont de toate acestea, mai c-am pleca în pustii exclamând un „Dezcipează-i Doamneʼ, că nu se mai poate!”, dar ar însemna doar să renunțăm și la cei din urmă neuroni pe care reușim să ni-i mai numărăm și să ne credem loviți de cine știe ce misiune divină (nu că nu s-ar întâmpla chiar și pe la case foarte mari), așa că vom rămâne la demersurile noastre de a încerca să „peticim” pe cât se poate aplicarea legislației, devenită adesea în mâinile „onorabililor” decidenți, oricare ar fi ei, o biată cârpă de șters pe jos.