Stimate Domnule Ministru al Educației,
....IO am cam obosit...
...am obosit să privesc la cum mi-ați dat să muncesc mai mult anul ăsta, pe bani mult mai puțini ca anul trecut...
...am obosit să vă rog să faceți manuale pentru școlile profesionale...N-ați făcut niciodată.
...am obosit să fac zeci de dosare de burse sociale, în loc să predau limba română...
...am obosit să fac planificări după noua voastră gândire haotică, pe care nu le pot respecta pentru că elevii pe care mi i-ați trimis la liceu nu au toți examen de Evaluare Națională pentru că așa vreți voi, cei care mențineți în mod voit legea asta de doi bani...
...am obosit să vă rog să dați profesorilor salarii decente pentru a determina tinerii deștepți să aleagă meseria de dascăl...Ar muri de foame.
...am obosit să văd cum inventați atâtea comisii care trebuie să facă dosare inutile pentru a justifica existența unor instituții inutile...
...am obosit să fiu telefonistul de serviciu care să audă ,,Doamna, nici azi nu ne-a luat autobuzul", ,,Doamna, s-a stricat autobuzul și nu ajung la primele ore", ,,Doamna, când intră bursa?...că nu mai am bani..." etc.
...am obosit să vă văd în costume noi, cu cravată și pantofi strălucitori, iar colegii mei fac naveta ore în șir, de la o școală la alta (unii în 3-4 școli, că ați mărit norma, ați comasat clase și școli, fără nicio logică), purtând aceeași ținută de anul trecut...
...am obosit să le cer săptămânal colegilor ,,chestii" pe care le solicită cei de sus, mama ei de birocrație...
...am obosit să trimit și să primesc mesaje care îmi impun să ,,fac cursuri inutile pentru credite inutile"... am peste 22 de ani vechime și, dintre toate cursurile făcute, doar 3 m-au învățat ceva util. Restul sunt maculatură și bani aruncați de mine în buzunarul ,,șmecherilor"...
...am obosit să zâmbesc la școală, când sufletul mi-e obosit...
...am obosit să tac în fața directorului care e disperat și el de haosul creat de voi, cei de sus, și care ne cere să facem dosare, procese verbale, documente multe, fără legătură cu lecția de la clasă, știind că ne cere mult, dar nu are încotro. Mi-e milă de directorii mei, de colegii mei și de mine...
...am obosit, domnule Ministru, să sper că școala românească își mai revine vreodată...
...am obosit să sper că vor veni niște tineri, de la studii din străinătate , care să schimbe ce merge rău în țara asta...
...am obosit să sper că tinerii mei elevi vor rămâne în țară, să o reconstruiască. Toți vor să plece, domnule Ministru!...și mă doare sufletul!
...am obosit, domnule Ministru, să lupt pentru viitorul țării noastre cu morile de vânt...Eu nu sunt Don Quijote...Sunt un biet profesor, domnule Ministru...
...și am obosit, domnule Ministru, să sper că veți privi spre mine, cu înțelegere și cu milă. Privirea dumneavoastră și faptele îmi arată că nu vă pasă deloc de ceea ce simt eu.
...am obosit, domnule Ministru, să vă explic faptul că ați procedat greșit în toate deciziile luate până acum. Am avut atâta încredere și speranță și m-ați năucit brutal prin tot ce ați făcut. E inexplicabil pentru mine.
...am obosit, domnule Ministru, să vă spun că am crezut în dumneavoastră și că m-ați dezamăgit rău de tot. Dar, știu, nu vă pasă.
...am obosit, domnule Ministru, și o spune un profesor care are toate gradele didactice (chiar și un masterat făcut de drag, nu de nevoie, la ,,fără taxă"), care e titular, care nu face naveta, care are doar un copil ce a terminat chiar la UBB CLUJ și care v-a privit în ochi, cu încredere, la fiecare întâlnire...
...am obosit, domnule Ministru, să vă spun că mi-e milă de colegii mei pe care i-ați lăsat fără banii câștigați în instanță, fără banii pentru orele suplimentare corect plătite, fără banii din voucherele legale, fără prima didactică, fără posturi, fără speranță...Oamenii ăștia chiar au muncit, chiar au obținut examene și posturi prin examen național legal organizat, nu prin numiri politice...Oameni deștepți, cinstiți și cu mult bun-simț...
...Am obosit, domnule Ministru, să mă gândesc că nici nu vă dați seama că greșiți prin tot ce faceți...
...am obosit, domnule Ministru, să vă explic faptul că observ cât de proști ne credeți, cât de naivi, cât de nesemnificativi ne vedeți, cât de sus vă credeți și cât de mici părem în ochii dumneavoastră de zeu...
...am obosit, domnule Ministru, să văd cum vă bateți joc de noi, dascălii, cum credeți că ,,ne rezolvați prin metode psihologice"...
...am obosit, domnul Ministru...și îmi doresc să vină clipa în care veți obosi să vă mai jucați cu viețile noastre, ale dascălilor care suntem și părinți, dar și elevi/studenți...Căci eu prețuiesc toate cadrele didactice: titulari sau nu, pensionari, suplinitori calificați sau necalificați care sunt în curs de calificare...
...Domnule Ministru, ne-ați dezbinat: ați făcut diferențe jignitoare între titulari si netitulari, între debutanți și pensionari, între suplinitori calificați, necalificați sau în curs de calificare...
Mărturisesc un lucru: de-a lungul vieții am trecut și eu prin toate etapele de mai sus...Doar profesor pensionar n-am ajuns, încă...
Dacă veți continua cu bătaia asta de joc, sigur nu voi ajunge la pensie și cred că asta v-ați propus...Altfel nu înțeleg motivul pentru care ați măcelărit Educația anul acesta. Vă resimt ca fiind cel mai sinistru Ministru al Educației pe care l-am avut vreodată.
Eu sunt greu de speriat și de dezamăgit, dar dumneavoastră ați reușit să îmi faceți asta.
...Așa că, da, am obosit, domnule Ministru...
...dar nu am obosit doar eu, domnule Ministru, ci toți colegii mei au obosit să ceară respect, cu tot ce presupune respectul pentru un dascăl (și asta înseamnă și bani).
De ce am scris toate acestea? Ca să mă odihnesc, domnule Ministru.
Căci scrisul îmi rămâne singura relaxare. E singurul meu mod de a mă odihni, când m-ați golit de energie și de bani.
Scriu, domnule Ministru, pentru a nu uita cine m-a obosit în halul ăsta.
Da, știu, nu vă pasă că eu am obosit, dar copiilor mei de la școală le pasă, domnule Ministru! Azi mi-au zis iar ,,să zâmbesc, că viața e frumoasă, Doamna!" Că eu așa le-am zis mereu să facă ei, iar ei au grijă de mine, să zâmbesc și eu.
Și le voi zâmbi, domnule Ministru, că sunt copiii mei.
Dar dumneavoastră, domnule Ministru, să știți că mai am atât de multe de zis, văd atât de multe, dar mă opresc aici, deocamdată, pentru că am obosit...
Atât.
(Text preluat)
UNIȚI PENTRU O VIAȚĂ DECENTĂ!
UNIȚI PENTRU O ȘCOALĂ RESPECTATĂ!
Peste 2.500 de membri ai Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” vor participa la protestul național din data de 29 Octombrie 2025, organizat de cele patru mari confederații sindicale (Confederația Națională Sindicală „Cartel ALFA”, Confederația Națională a Sindicatelor Libere din România – Frăția, Confederația Sindicatelor Democratice din România și Confederația Sindicală Națională Meridian). Angajații din educație se solidarizează cu celelalte categorii profesionale și ies în stradă pentru a apăra viitorul învățământului românesc.
Protestăm pentru a arăta că nu mai acceptăm să fim victimele unui sistem în care se promovează austeritatea din cauza incompetenței și a lipsei de responsabilitate a celor aflați la conducerea țării. Trebuie să ne facem auzite revendicările și să cerem măsuri concrete, juste si imediate pentru protejarea angajaților.
Nu mai acceptăm batjocura decidenților politici și inechitatea!
La nivelul sectorului de activitate învățământ preuniversitar, FSE „SPIRU HARET” solicită abrogarea imediată a măsurilor anti-educație cuprinse în Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare și a actelor subsecvente, care au generat haos în unitățile de învățământ și nemulțumire în rândul salariaților, prin:
În plus, colegii noștri – personal didactic auxiliar și administrativ – sunt în continuare forțați să lucreze peste program și să acopere mai multe posturi (fără plata orelor suplimentare și a sporului pentru condiții de muncă), din cauza insuficienței resursei umane (în contextul blocării concursurilor și al salarizării nemotivante) și a sarcinilor birocratice numeroase și uneori aberante trasate de forurile superioare.
Atragem atenția opiniei publice și factorilor de decizie că toate aceste măsuri de „eficientizare” impuse împotriva învățământului vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung. Deciziile Guvernului vor conduce, în final, la scăderea calității actului educațional și la periclitarea viitorului tinerelor generații și al școlii românești.
„Măsurile luate prin Legea nr. 141/2025 au condus la o creștere a volumului de muncă și a stresului pentru personalul din școli, dublată de diminuarea veniturilor salariale. Motivația colegilor noștri este la un minim istoric. Nu putem accepta ca educația să fie considerată un cost inutil, pe care să-l poți reduce din pix, oricând, fără consecințe pe termen mediu și lung. Educația trebuie să reprezinte o investiție prioritară și să fie protejată și suținută. Vom protesta ferm până când această lege va fi abrogată!”, a declarat Marius Ovidiu Nistor, președinte FSE „SPIRU HARET“.
FSE „SPIRU HARET” face apel la membrii săi și la toți angajații din sistemul de învățământ să se alăture acțiunilor de protest din 29 octombrie, pentru a transmite Guvernului un mesaj clar:
Educația nu trebuie sacrificată!
Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”
Luni, 13 octombrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se prezintă soluția în cazul transferului unui elev de la Hațeg la Hunedoara: părintele să se adreseze unității de învățământ, școala profesională.
2. Se aprobă lista actualizată a profesorilor metodiști.
3. Se prezintă solicitările Primăriei Vulcan referitor la acorduri de oportunitate -modernizări/extindere.
4. Se aprobă demisia directorului unei unități de învățământ și detașarea în interesul învățământului a noului director.
5. Se aprobă rapoartele celor 6 directori de grădiniță și inspectori școlari pentru luna septembrie 2025.
6. Se prezintă, spre informare, adresa Liceului Tehnologic „Dragomir Hurmuzescu” Deva la ore proiect „Finanțarea este prin proiect”.
7. Se aprobă lista cu cadrele didactice care au plata cu ora peste 0,5 normă în anul școlar 2025-2026, conform Anexei 4.
8. Se aprobă lista directorilor care au obligația de catedră în altă unitate școlară, conform Anexei 2.
9. Se aprobă lista cadrelor didactice și didactic auxiliare nou angajați, conform Anexei 3.
10. Se prezintă, spre informare, situațiile transport elevi – lista elevilor neeligibili (34 elevi).
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Legea 141/25.07.2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare aduce următoarele modificări Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
1. creșterea normei didactice cu 2 ore, inclusiv prin includerea în posturile din învățământul primar a 2 ore de educație remedială (până la debutul anului școlar 2029-2030) – art. LVIII din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, plasând astfel România deasupra mediei europene de 18-19 ore, fragmentând nepermis de mult catedrele și punând în situația restrângerilor de activitate/completări de normă zeci de mii de profesori;
2. reducerea cuantumului remunerației pentru plata cu ora, prin raportare nu la norma didactică, ci la timpul de lucru (1/160) – art. LIII, pct. 7 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, reducând remunerația acordată pentru această activitate la nivelul unei munci necalificate, deși practici asemănătoare europene, precum în Germania sau Franța, remunerează peste tariful orar de bază orele didactice suplimentare;
3. creșterea pragurilor relative la numărul de educabili începând cu care o unitate școlară poate dobândi personalitate juridică – art. LIII, pct. 1 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, punând sub semnul întrebării în mod direct existența a sute de școli, iar în mod indirect existența a mii de structuri școlare;
4. creșterea numărului de copii în cadrul formațiunilor de studiu, inclusiv prin posibilitatea funcționării cu până la 4 copii/elevi peste efectivele maxime prevăzute de lege – art. LIII, pct. 2 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, conducând la supraaglomerare în anumite cazuri, desființare de clase în alte situații sau trecerea în regim simultan și implicit reduceri importante de norme didactice, plasând România printre primele țări din Europa ca număr de educabili/cadru didactic;
5. reducerea degrevărilor de normă didactică pentru personalul de conducere, îndrumare și control (maxim 50% din norma crescută), fiind instituită totodată interdicția de a derula ore în regim de plata cu ora sau la cumul pentru aceste categorii de personal – art. LIX din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, îngreunând nepermis de mult activitatea managerială, cu amenințarea ca viitoarele concursuri pentru ocuparea funcțiilor de conducere să fie deschise managementului extern;
6. coborârea pragului maxim până la care se acordă vouchere de vacanță și indemnizație de hrană la 6000 lei net – semnificând o reducere a veniturilor pentru o parte din salariații din educație;
7. restructurarea sistemului de burse cu scopul reducerii sumelor totale alocate în acest sens - art. LIII, pct. 6 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare;
8. restrângerea decontării transportului pentru elevii de învățământ primar și gimnazial la elevii care nu pot fi școlarizați în unitatea administrativ-teritorială în care își au domiciliul - art. LIII, pct. 4 și pct. 5 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare;
9. prorogarea acordării primei de pensionare în cuantum de două salarii de bază ale persoanei în situația pensionării la împlinirea vârstei standard până la începutul anului școlar 2026-2027 – art. LVII, pct. 8 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.
Având în vedere că toate aceste măsuri înseamnă:
1. Creșterea timpului și a volumului de muncă având ca efect depășirea și mai accentuată a 40 ore/săptămână lucrate...
2. Accentuarea problemelor legate de încadrarea personalului didactic titular datorită fragmentării normelor...
3. Accentuarea problemelor de încadrare cu personal didactic calificat și creșterea ponderii personalului didactic necalificat...
4. Dispariția a mii de locuri de muncă din educație, alternativa celor care le ocupau până în prezent fiind șomajul...
5. Supraaglomerarea formațiunilor de studiu, desființarea de unități școlare/structuri școlare conducând dispariția locurilor de muncă aferente...
6. Reducerea veniturilor salariaților din educație și degradarea nivelului de trai...
7. Reducerea calității educației oferite...
S.I.P. Județul Hunedoara, alături de celelalte organizații sindicale din educație, prin cele două federații sindicale, solicită membrilor de sindicat implicarea în acțiunile de protest preconizate pentru perioada următoare:
1. pichetarea sediului Ministerului Educației și Cercetării - în fiecare miercuri până în data de 8 septembrie (30 iulie, 6 august, 13 august, 20 august, 27 august);
2. boicotarea oricăror activități administrative și manageriale ce ar trebui derulate până în data de 8 septembrie – nu se pregătește în niciun fel debutul noului an școlar;
3. boicotarea deschiderilor festive ale noului an școlar, indiferent de moment și de modalitatea de realizare – nu se participă/nu se organizează în niciun fel deschiderea festivă a noului an școlar;
4. participarea la mitingul de protest din București, în data de 8 septembrie.
DOCUMENTE ATAȘATE
Prezentare sintetică/cronologică a evenimentelor care ne-au condus în contextul actual
|
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
| 1 | Prezentare sintetică/cronologică a evenimentelor care ne-au condus în contextul actual | 143.530 | APPLICATION/PDF | 2025-07-26 19:12:32 |