Noi suntem
SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEȚUL HUNEDOARA

Agenda

29.06.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

06.06.2022
Conferința de alegeri a Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”

05.06.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

02.06.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

11.05.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

05.05.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

05.05.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

06.04.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

30.03.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2022
Conferința de alegeri a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

02.03.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

23.02.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2022
Ședință comună a Biroului Executiv F.S.E. „Spiru Haret” și F.S.L.I.

09.02.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

08.02.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.02.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

03.02.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.01.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

18.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

18.01.2022
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

14.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

13.01.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

11.01.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

11.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.01.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

11.11.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

11.11.2021
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

11.11.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.11.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

10.11.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

13.10.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.09.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.09.2021
Conferința de alegeri a Uniunii Județene C.N.S.L.R. Frăția - Filiala Hunedoara

08.09.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2021
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

31.08.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

08.07.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

30.06.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

30.06.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

27.05.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

26.05.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

26.05.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

21.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

12.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

21.04.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

31.03.2021
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.03.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

18.03.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

10.03.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.02.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

05.02.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.01.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

19.01.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.01.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

06.01.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

16.12.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

16.12.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.12.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

09.12.2020
Ședința C.L.D.P.S. Hunedoara

09.12.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

28.10.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.10.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

01.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

30.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

09-10.09.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

02.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

01.09.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

01.09.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

31.08.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

16.08.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.08.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

08.07.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

23.06.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

28.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.05.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

07.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

28.04.2020
Finalizarea lucrărilor Conferinței anuale a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

26.02.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.02.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

14.02.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.02.2020
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

05.02.2020
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

29.01.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.12.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.11.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

19.06.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

29.05.2019
Conferința de alegeri S.I.P. județul Hunedoara

15.05.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

17.04.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.04.2019
Alegeri în organizații de zonă ale S.I.P. Județul Hunedoara: Lupeni, Vulcan, Uricani

27.03.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

27.03.2019
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

27.02.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara



Actualitate

„Eșuarea educației?” - un punct de vedere

27.06.2022

image/jpeg, 122858 octeți

Redăm, în cele ce urmează, in extenso, editorialul „Eșuarea educației?”, publicat de Andrei Marga, ministru al educației în perioada 1997-2000, pe site-ul jurnalul.ro.

 

Șocați de măsurile anunțate de Ministerul Învățământului, mulți mă întreabă îngrijorați: încotro merge educația din țara noastră?

Încep răspunsul cu observația că, în orice țară, schimbările majore se pregătesc și se discută public pe un proiect demn de nume. În Romania, în clipa de față, nu există un proiect de ameliorare la propriu  a educației.

Să ne amintim istoria. Reforma din 1996-2000 a făcut  trecerea educației de la socialismul oriental, la societatea bazată pe libertăți și drepturi ale individului și cetățeanului. Măsurile ei sunt listate și oricine le poate examina  (A. Marga, Anii reformei 1997-2000, 2006). Reforma de atunci a adus educația din România la nivelul țărilor dinamice ale Europei Centrale – Ungaria, Polonia, Cehia. A fost și singura reformă indigenă a educației, recunoscută internațional.

Ulterior, politizarea și amatorismul au distrus într-o măsură și tradiția și măsuri ale reformei, încât România a rămas în urmă. Pe acest fond, unii concetățeni au devenit, explicabil, reticenți la schimbări.

Educația este chemată însă să pregătească noi generații în vederea lumii ce vine. De aceea, după distrugerile amintite, dar și odată cu evoluția – inclusiv în urma pandemiei și a conflictului armat – spre o lume a națiunilor care se asumă pe sine, care își respectă suveranitatea și securitatea și care cooperează neîngrădit, este nevoie de o nouă reformă serios elaborată a educației. Multe țări o fac deja. În Franța, educația își asumă că „voința de a fi o națiune, una dincolo de toate diferențele, își are sursa în școală” (Jean-Michel Blanquer, L'Ecole de demain, Odile Jacob, Paris, 2016, p.13). Se anticipează o schimbare, iar educația știe ce are de făcut.

O asemenea reformă nu este însă în capul decidenților carpatici.   Aceștia au anunțat recent noi încropeli, mai curând din ambiții de inși nimeriți la decizii, decât din competență. Acum, de pildă, se vrea aplicarea rețetelor libertinajului preluat din învățământul nordic la elevi și se aruncă alte prafuri în ochii naivilor.

Se vorbește de un miliard de euro alocați combaterii abandonului școlar, la care, în ultimii ani, România deține recordul internațional. Se invocă „bani care vin”. Numai că banii gestionați în mod diletant nu duc la nimic. În definitiv, și dacă vin bani (care, oricum, nu sunt un cadou!) nu înseamnă că trebuie cheltuiți pe improvizații.

Se vrea schimbarea programului de pregătire curentă a elevilor adaptând anul școlar la sezoanele turistice, renunțând la teze, făcând o medie pe an, lăsând profesorului evaluarea și înlăturând ierarhizările. Desigur, autonomia dascălului este vitală, dar nu aici erau piedici.

„Educația s-a descompus!” spune un reputat manager din industrie, atenționând că au contribuit multe forțe. În opinia mea, descompunerea s-a petrecut, în primul rând, din cauza amatorismului, nepriceperii și lipsei de răspundere la decidenți. Dar cum să nu se descompună educația când nicio persoană cu pregătire profesională, civică, etică indiscutabilă nu este astăzi la deciziile țării? Cum să nu se descompună când se vede bine și în cazul penibilelor proiecte de legi ale noii Securități că scopul decidenților nu este propășirea țării, ci propria căpătuială împilând cetățenii? Și că ele nu au de a face cu libertățile și drepturile democratice sau cu patriotismul?

Unii rectori îmi spun că se anunță măsuri surpriză, tot într-o optică demult depășită. Alte inovații („comisie de tutoriat”, „catalog electronic” etc.) sunt rezolvări triviale ce nu merită discuția.

La întrebarea „Încotro merge educația actuală?”, mă grăbesc să subliniez că sunt numeroase locuri în care ea funcționează și în România ca oriunde în lume. Am în vedere școli și licee, mai ales private, care nu cedează reglementărilor și deciziilor nechibzuite, sau departamente universitare care sunt la nivel competitiv. Numai că acestea sunt doar insule.

Sistemul de educație din țară se degradează de la o zi la alta. Oricât s-ar ideologiza discuția, este evident că degradarea nu ține de istorie (trecutul comunist sau ce a urmat). Ea este rezultatul aducerii la decizii a unor inși tot mai nepricepuți în ultimii douăzeci de ani. Faptele o atestă punct cu punct. Și mai direct, eronata legislație din 2011 își spune din plin cuvântul. Cât timp este în aplicare, aceasta va genera degradare.

Ministrul actual a și recunoscut că învățământul a atins în 2022 treapta cea mai de jos a performanței: foarte mulți elevi au dificultăți cu cititul și cu scrisul corect. Or, atunci când nu mai asigură nici deprinderea elementară a cititului, educația eșuează! 

Demnitarul nu a menționat cauza,  dar cine judecă lucid înțelege că statul însuși a fost condus spre eșuare. Chiar „președintele” spunea că „statul a eșuat”. Dar asta s-a întâmplat cu aproape orice: firme indigene, justiția, asistența socială, parlamentul, sănătatea, democrația, mișcarea sindicală, partidele politice, politica externă. Iar educația este la rând.

Pe tot ce au pus mâna actualii decidenți s-a prăbușit! Au sporit în schimb deciziile de azi pe mâine, desfigurarea instituțiilor democrației, prin instrumentarea noii Securități și a justiției în sistem de „președinție africană”, inegalitățile între cetățeni, corupția și devalizarea.

De altfel, tot mai mulți oameni constată că nu există capacitate la decidenți de a concepe dezvoltarea țării. Rezultatele sintetice se văd în nepriceperea de a opri creșterea prețurilor, inflația și îndatorarea fără precedent a României. Țară care, obiectiv, nu ar trebui să aibă necazuri!

Iată doar câțiva indicatori factuali ai eșuării actuale a educației.

Criza gravă a educației a fost semnalată deja cu ani în urmă (vezi Criza educației. Indicatori de stare și rezolvări, 2020). Dar, în pandemie, autoritățile din România au adăugat măsuri greșite, neîntâlnite pe continent, ținând, în esență, de simpla incompetență. Ca efect, sute de mii de elevi și studenți nu au mai beneficiat de educație la propriu, nici măcar atât cât a fost posibil.

Manageri din economie, administrație și cultură reclamă de ani  buni tot mai slaba pregătire a absolvenților. Acum, această evaluare se generalizează. Slaba pregătire este ascunsă sub pojghița „pilelor”, ce se extinde ca o molimă în societate, imitându-i, desigur, pe cei de sus. Nu mai sunt concursuri pe bune și abundă cariere publice ale inșilor fără valoare.

Nu mai este încredere în pregătirea sistematică. Firmele recurg pe scară crescândă la calificare la locul de muncă. Până și în presă se fac „școli” ce vor să substituie studiul din facultăți.

Voința de părăsire a educației naționale și, desigur, a țării este tot mai mare. Odinioară „fuga de ceea ce este în țară” era la licențiați, apoi la studenți. Mai nou, ea a prins și la elevi. O directoare de liceu din Capitală spunea deunăzi că 60% dintre elevi vor să plece din țară!

Plagiatele și diplomele fără acoperire sufocă  ordinea valorilor din România actuală. Curtea Constituțională a luat decizia, pare-se unică în istorie, de a recunoaște diploma doctoratelor, incluzând cele plagiate. Probabil că efectivul plagiatelor este mare, încât ruinează pretenția de normalitate!

În 2012, am lăsat universitatea pe care o conduceam în anticamera primelor cinci sute, în cea mai exigentă ierarhizare din lume, alături de universități din țări vecine. Alte universități din țară o urmau. Acum, totul se transformă într-un vis. Nepotismul cel mai mare din istorie, slaba cultură instituțională, inorganizarea eforturilor trag în jos învățământul superior din România. Un expert străin, vizitator recent, spunea că ceea ce este cel mai interesant în universitățile de la Carpați sunt festivitățile de început și de sfârșit de studii!

S-a ajuns să nu se mai înțeleagă noțiunile care se folosesc în comunicarea de zi cu zi. O analiză internațională,  din iunie 2022, spune că elevii din România nu înțeleg presa cotidiană, deși ea este în românește și în limbajul curent.

Peste toate,  un „proiect” fără cultura educației, numit „România educată”, îi ține pe unii captivi și educația în impas. Nu se știe nici acum cine este needucat, după cum și celălalt „proiect”, „România normală”, nu a spus nici astăzi cine este anormal. În orice caz, cetățenii sunt induși în eroare cu o impostură.

Când măsluirea pornește de sus, ea capătă greutate. Nepregătirea profesională, lipsa civismului și imoralitatea se regăsesc apoi în ungherele societății.

În timp, mi-am mai spus părerea despre acest „proiect” mediocru care imprimă o direcție greșită. Revin acum pe scurt, nu din alt motiv  decât acela că „proiectul” cheltuie bani și contribuie la noi eșecuri!

Desigur, „desideratele proiectului” sună pompos, dar  sunt doar parole ciupite de ici și colo. Se vorbește, de pildă, de „educație de calitate pentru toți”, dar această deviză a fost deja elaborată,  mult mai temeinic, în urmă cu mai bine de douăzeci de ani. Acum este doar o lozincă. Se vorbește de „educație individualizată, diversitate”, dar aceasta era concepută deja în Curriculumul Național (1998), luat internațional ca referință. Putem da multe alte exemple.

În „proiect” sunt cuantificate ținte. „Președintele” declara că va reduce „analfabeții funcționali” la 20% și elevii care sunt sub reperele PISA la 15%. Să fim serioși, așa ceva ar fi un dezastru, ca și abandonul școlar anunțat pentru 2030, de 10%!  Educația din România ar fi caz clinic.

Se promit 30% discipline opționale în învățământ, până în 2030, dar acest parametru se realizase deja în Curriculumul Național, iar în unele universități de multă vreme. Li se promit studenților 20%  la mobilități externe și se preconizează venirea a 10% „studenți internaționali”, din totalul studenților, fără să se știe ce presupun acestea.

Și dacă ar fi atinse aceste ținte, România ar rămâne în urmă. Cu asemenea opțiuni „proiectul România educată” condamnă țara la înapoiere.

Cine proiectează educația ar trebui să cunoască politici educaționale, ceva administrație, drept, sociologie, psihologie, pedagogie. Or, diletantismul „proiectului România educată” este izbitor, la fiecare pas. Bunăoară, autorii au auzit că refrenul timpului ar fi „competențele” și vor, de pildă, un „nou curriculum”, centrat pe „competențe”. Doar că se înșală. Discuția din Franța și mai ales din Germania și Austria ultimilor ani atestă că educația solidă este astăzi pe „tripticul competențe, abilități, educație pentru valori”. Acest triptic apropie educația de educația clasică, și o deschide spre viața de azi.

Multe prevederi ale „proiectului România educată” pastișează prevederi anterioare și le dau ca noutăți. De pildă, posibilitatea elevilor de a trece de la un liceu profesional, la unul teoretic sau vocațional, punerea profesionalului pe baza cooperării cu mediul privat, consorțiile regionale, desființarea schimburilor în școli, reabilitarea bibliotecilor, reconsolidarea liceelor agricole, descentralizarea, universitățile producătoare de tehnologie. Sunt măsuri ce se regăsesc deja în reforma din 1997-2001, dacă nu chiar în legislația anterioară, unele mergând până la 1968.

„Proiectul” confundă noțiuni simple. „Curriculumul școlar” depinde de „definirea standardelor”, dar depinde mai mult de scopul asumat al educației. „Guvernanța” nu este același lucru cu „administrația” și, cu atât mai puțin, cu „adecvarea profesiilor la piață”. „Evaluarea” nu ține loc de învățământ bine organizat, „calitatea” nu se reduce la „standardele de siguranță” și „reziliența campusurilor”.

„Președintele” spunea că ținta „proiectului” este „eliminarea barierelor birocratice”. Or, barierele efective sunt acum sociale, economice și profesionale. Se vorbește apoi de „centrarea educației pe elev”, ignorându-se că până și elevii au observat că sub această deviză slăbește învățarea.  De altfel, în educația inovativă de azi, cum se observă în SUA, China, Germania, se întărește centralitatea profesorului. Se vrea „bacalaureat bazat pe competențe” – or bacalaureatul este, începând cu tradițiile franceză și germană, care l-au creat, și cu ministrul Constantin Angelescu, care l-a introdus în România, un examen al maturității culturii generale.  Se spune că liceele pot introduce admitere înaintea „evaluării naționale”. Dar de ce nu s-ar reveni la sistemul mai bun, din legea din 1995, cu „capacitate” și „bacalaureat” ca examene de talie națională, pe temelia cărora să se construiască treptele educației?

În fapt, „proiectul” exprimă o abordare cam rurală, a unor persoane vizibil fără lecturi și cunoștințe. Ar fi fost mai bine ca banii pentru educație, dacă tot se împrumută (și vor fi returnați de generațiile viitoare!) sau sunt granturi, să meargă la necăjiți. Adică la prea numeroșii copii nevoiași, la familii în dificultate, la comunități sărace, pentru a asigura premise și pentru educația lor.

Nici măcar prevederea democrației – care este cel mai bun cadru de educație – nu are trecere în „proiectul România educată”. Valorile nici atât! În vreme ce în diferite alte țări scopul civico-democratic al educației este în față!

„Proiectul România educată” stă pe ideea mărginită după care confruntarea dintre „suveranism” și „globalism” ar fi fost deja tranșată. Fals, căci istoria rămâne deschisă! „Proiectul” este fără cap și va duce la o educație pe măsură.

Ce-i de făcut? S-a ajuns, într-adevăr, jos, când cititul și scrisul pun probleme, încât trebuie luate lucrurile de la capăt și în întregul lor. Reparațiile nu mai dau rezultate.

Totul începe cu proiectarea. Luarea de la rădăcină a nevoilor României a devenit imperativă. Miezul operației rămâne curriculumul școlar și universitar – care are vaste implicații în cele din urmă în cultura și viața națiunii. În definitiv, ar trebui observat că a scăzut grija pregătirii nu doar la elevi. Curriculumul din România trebuie din capul locului regândit în vederea unei relansări culturale și societale.

Urgența numărul unu a educației din România este înlăturarea segregării sociale. Sociologii ne spun că analfabetismul, nu doar cel funcțional, concurează nivelul interbelic. Așa stând lucrurile, copilul necăjit ar trebui ajutat imediat cu bani de lumină în casă, de transport, de hrană și rechizite. Dar trebuie oprită și continuarea necăjirii pe scară mare de azi.

Este ora efortului inteligent în țară, nu a libertinajului. Infrastructura educației și tehnicalitățile trebuie, firește, ameliorate, dar fără soluții educaționale noi, rezultatele vor fi aceleași.

România înfruntă o criză economică. Se trăiește din împrumuturi pe generații. Ea este lovită și de o răsturnare a ierahiei valorilor, care demotivează cetățenii și face ca țara să aibă cea mai mare (proporțional, adesea și absolut!) emigrație din lume în timp de pace. Este și o criză a creativității – ce se vede și în jubilația când „ni se dă”, „primim”, „ni se alocă”, în loc „să producem”.  Nu este alternativă la învățătură temeinică, la reclădirea ierarhiilor din societate pe criterii profesionale, civice și morale și la efortul propriu.

Mărturisesc că, pentru reforma din 1997-2000 am pregătit mii de oameni care lucrau în educație. I-am pregătit nu doar pentru implementare, ci pentru elaborarea detaliată de soluții de schimbare și probarea lor. Nu este posibil altfel, căci elaborări din birou nu dau rezultate. Revenirea la proiecte veritabile discutate public este condiția generală acum a multor altor măsuri, despre care am scris în alte locuri (Andrei Marga, Reforma modernă a educației, 2016; Andrei Marga, Educația responsabilă, 2019), încât  nu le repet.

Important

Obligativitatea evaluării externe pentru acreditare/evaluare periodică

21.06.2022

image/jpeg, 442788 octeți

În data de 6 iunie 2023 a fost adoptat O ME nr. 3958/2022 pentru aprobarea calendarului și a procedurii de evaluare externă în vederea acreditării/evaluării periodice, fiind publicat în Monitorul Oficial nr. 555 din 7 iunie 2022.

 

Ordinul de ministru clarifică în primul rând calendarul de evaluare externă pentru acreditare/evaluare periodică:

 

1. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație până la data de 6.06.2022 vor fi soluționate în perioada 9 - 10 iunie 2022, la solicitarea acestora.

2. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație începând cu data de 7.06.2022 până la data de 5.09.2022 vor fi evaluate în perioada 7.09.2022 - 31.12.2022.

3. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație începând cu 6.09.2022 până la 31.12.2022 vor fi evaluate în perioada 2.01.2023 - 31.03.2023.

4. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație în perioada 2.01.2023 - 31.03.2023 vor fie evaluate în perioada 1.04.2023 - 31.05.2023.

5. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație în perioada 1.04.2023 - 2.06.2023 vor fi evaluate cel mai târziu cu o săptămână înainte de finalizarea cursurilor, în funcție de

nivel/profil/specializare/calificare.

 

Totodată, în Anexa nr. 2 a ordinului de ministru, apare Procedura pentru evaluare externă pentru acreditare/evaluare periodică, care conține câteva precizări deosebit de importante pentru unitățile de învățământ:

 

1. Unitățile de învățământ de stat și particular care nu au fost supuse evaluării externe periodice/evaluării externe pentru acreditare în termenele prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, au obligația să depună cerere letrică la sediul ARACIP și în format electronic pe platforma https://calitate.aracip.eu, în vederea evaluării externe pentru acreditare/pentru evaluare periodică.

 

2. Începând cu anul școlar 2023-2024, pentru unitățile de învățământ de stat și particular și componentele organizatorice ale acestora care nu au solicitat Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar conform calendarului derularea procedurii de evaluare externă în vederea acreditării, se va emite ordinul de ridicare a autorizării de funcționare provizorie.

 

3. Începând cu anul școlar 2024-2025, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București nu vor/va mai repartiza/aviza plan de școlarizare pentru clasele de început de ciclu unităților de învățământ de stat și particular care nu au solicitat Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar derularea procesului de evaluare externă, conform calendarului.

 

Reamintim faptul că unitățile de învățământ acreditate se supun periodic, din 5 în 5 ani, evaluării externe periodice.

Eveniment

Ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara - Informare

29.06.2022

image/bmp, 589878 octeți

Miercuri, 29 iunie 2022, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
 
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:

  • informare privind probleme profesionale și sindicale din luna aprilie;
  • prezentarea situațiilor financiare aferente lunii mai 2022;
  • probleme organizatorice;
  • probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.

 
Materiale suport folosite în cadrul ședinței:
- Informare iunie 2022, nr. 992 din 27 iunie 2022;
- Situații financiare pentru luna iunie 2022.

 

Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1.    Se așteaptă cu mult interes noul pachet legislativ privind educația. Din discuțiile avute cu ministrul educației au reieșit o serie de idei importante:  
-    se va păstra „titularizarea” (cu „detitularizare” în cazul unor abateri grave); 
-    se încearcă reglementarea/obținerea unui buget mai consistent pentru educație (15 % din bugetul consolidat sau 5% din PIB);
-    este nevoie de o motivare/motivație financiară mai puternică pentru personalul din educație;
-    se (re)introduce „stagiatura”: 1 an școlar cu o normă de predare redusă și consiliere din partea unui mentor, urmat de un examen de licențiere/intrare în corpul profesoral.

Deocamdată sunt doar simple idei/vorbe prezentate de ministrul educației mai mult în media.
2.    La Conferința Națională a F.S.E. „Spiru Haret” a fost desemnată conducerea federației pentru următorul mandat de 5 ani și au fost discutate o serie de probleme care preocupă personalul din sistemul educațional.
3.     A început a treia sesiune a concursului pentru ocuparea funcțiilor vacante de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat. 
4.    La salariul aferent lunii iulie ar trebui să se plătească și diferențele salariale cuvenite celor care în ultimii 4 ani trebuiau să treacă într-o altă tranșă de vechime și nu au fost încadrați corect.
5.    Au fost alimentate cardurile de vacanță cu suma de 1450 lei. S-au solicitat sumele necesare și pentru personalul creșelor (personal preluat în cursul acestui an), precum și pentru cei care nu au primit vouchere/carduri de vacanță în ultimii doi ani și beneficiază de sentințe civile.
6.    Continuă demersurile pentru obținerea sporului pentru condiții de muncă: în prezent ar trebui să se desfășoare procedurile de evaluarea efectuate de firme specializate / autorizate și Direcția de Sănătate Publică.
7.    Activitățile curente ale S.I.P. Județul Hunedoara se desfășoară în mod normal. 

În perioada iulie – august, programul la sediul S.I.P. Județul Hunedoara va rămâne același (luni-joi 08:30-17:00, vineri 08:30-14:30).

 

În contextul actual este nevoie:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme scopului existenței sale. 

 

Informarea prezentată în cadrul ședinței și transmisă în grupele sindicale poate fi consultată/descărcată aici: https://nou.siphd.ro/index.php?a=1241 sau aici: https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038568.pdf.

 

Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/index.php?a=3121&t=2022

10.02.2022
14.07.2021
Statut C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara
Data articolului: 01.05.2018
Data ultimei actualizări: 02.07.2022
Numărul de vizualizări: 7179


CAPITOLUL I - DISPOZIȚII GENERALE


Art. 1. Denumirea asociației este: CASA DE AJUTOR RECIPROC (INSTITUȚIE FINANCIARĂ NEBANCARĂ) A SALARIAȚILOR DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR - JUDEȚUL HUNEDOARA, denumită în continuare C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara.
Art. 2. (1) Sediul C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara este în Deva, str. Gheorghe Barițiu nr. 2, Județul Hunedoara.
(2) În funcție de interesele bunei desfășurări a activității, Comitetul de supraveghere poate decide schimbarea sediului asociației la o altă adresă, pe raza județului, cu îndeplinirea obligațiilor prevăzute de lege.
Art. 3. C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara este persoană juridică română, organizată în conformitate cu legile din România și cu prevederile prezentului Statut.
Art. 4. Sigiliul C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara are următorul înscris: CASA DE AJUTOR RECIPROC (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara.



CAPITOLUL II - SCOPUL ȘI OBIECTIVELE


Art. 5. C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara este o asociație fără scop patrimonial, creată pe baza liberului consimțământ și voinței de asociere a salariaților din învățământ, membri de sindicat, precum și a colaboratorilor, având ca scop dezvoltarea legăturilor de solidaritate, sprijin și întrajutorare materială a membrilor săi, prin acordarea de împrumuturi.
Art. 6. Activitatea C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara are la bază următoarele obiective:

a) întrajutorarea membrilor săi prin acordarea de împrumuturi cu dobândă minimă;
b) creșterea numărului de membri pe baza liberului consimțământ al acestora;
c) participarea tuturor membrilor la buna desfășurare a activității și la controlul utilizării fondurilor;
d) administrarea fondurilor potrivit prevederilor prezentului statut și normelor financiare în vigoare.



CAPITOLUL III - PRINCIPIILE DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE A C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara


Art. 7. C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara se organizează pentru colaboratorii și membrii de sindicat din unitățile de învățământ din județul Hunedoara, unde există grupe sindicale sau membri ai S.I.P. Județul Hunedoara, indiferent de numărul membrilor care solicită aceasta.
Art. 8. (1) Principiul fundamental de organizare și funcționare a C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara este independența raporturilor cu alte asociații, organizații politice sau religioase, organe/instituții/autorități administrative și economice. C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara este independentă față de partidele politice, de organele puterii executive, legislative și judecătorești, de alte grupuri și formațiuni ale sistemului instituțional, de asociații și organizații diverse sau culte.
(2) În activitatea C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara se aplică următoarele principii democratice de organizare și funcționare:

a) alegerea în mod democratic, prin vot, a organelor proprii de conducere;
b) adoptarea hotărârilor cu majoritate simplă de voturi;
c) prezentarea periodică a situației organizatorice și financiare;
d) controlul activității C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara de către cenzorii proprii.

Art. 9. (1) C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara funcționează pe baza statutului propriu, aprobat de Conferința C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara.
(2) C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara poate întreține relații de colaborare, și poate derula schimburi de opinii și experiență cu asociații similare din străinătate.
(3) În cazul în care instituțiile statului ori alte instituții sau organizații de orice fel lezează interesele, C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, acesta este împuternicit, în urma hotărârii organelor colective de conducere, să apeleze la formele legale de protest pentru apărarea acestor interese.



CAPITOLUL IV - MEMBRII C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara


Art. 10. (1) Membrii C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara pot fi salariați, colaboratori, membri de sindicat ai S.I.P. Județul Hunedoara din unitățile de învățământ din județul Hunedoara, fără deosebire de rasă, naționalitate, sex, vârstă, religie, convingeri politice sau religioase.
(2) Persoanele care doresc să devină membri ai C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara trebuie să adere, să recunoască și să respecte prevederile prezentului Statut.
(3) Calitate de membru al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara nu exclude calitatea de membru a două sau mai multe case de ajutor reciproc, în același timp .
(4) Pensionarii pot fi menținuți ca membri ai C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara.
Art. 11. (1) Dobândirea calității de membru al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara se face pe baza exprimării voinței libere a fiecărui salariat, colaborator sau membru al S.I.P. Județul Hunedoara sau prin transfer de la o altă casă de ajutor reciproc pe bază de cerere-tip sau cerere de mână.
(2) Cererea se discută și se aprobă în Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara. Vechimea ca membru al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara se calculează din momentul aprobării cererii de înscriere de către Comitetul de Supraveghere.
(3) Redobândirea calității de membru CAR se poate face în condițiile achitării unei taxe de reînscriere. Cuantumul acesteia se stabilește de către Comitetul de supraveghere.
Art. 12. (1) Membrii C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara au următoarele drepturi:

a) să aleagă și să fie aleși în organele de conducere ale C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
b) să primească împrumuturi după trecerea unui termen de 3 luni de la înscriere și plata cotizației sau imediat după data sosirii fondului social transferat, după caz;
c) să beneficieze de împrumuturi corespunzător fondului social propriu, în limita cuantumului acordat de C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
d) să primească dobândă la fondul social propriu, atunci când se acordă;
e) să participe la analiza, dezbaterea și soluționarea tuturor problemelor ce cad sub competența C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara și să facă propuneri pentru îmbunătățirea activității C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara și a statutului său;
f) să se adreseze organelor de conducere ale C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara în orice problemă care privește situația lor personală sau activitatea casei de ajutor reciproc.

(2) Femeile, pe durata concediilor de maternitate și a concediilor pentru creșterea și îngrijirea copilului de până la 2, respectiv 3 ani pot beneficia de scutire de la plata depunerilor la fondul social, fără pierderea calității de membru al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara și a vechimii în C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, cu aprobarea Comitetului de Supraveghere.
(3) Membrii C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara care se află în situație temporară de șomaj își mențin calitatea de membri, cu aprobarea Comitetului de Supraveghere, dacă garantează rambursarea împrumutului, conform legislației în vigoare și prezentului Statut. Aceștia pot solicita reeșalonarea ratelor, cu respectarea termenului stabilit de prezentul Statut.
Art. 13. (1) În cazul în care membrii constată că, în desfășurarea activității C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, Comitetul de Supraveghere sau unii membri din conducerea asociației nu respectă prevederile statutare, că se comit abuzuri sau sunt lezate drepturile din statut, pot solicita convocarea Conferinței C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara pentru a se stabili măsuri corespunzătoare.
(2) În situația de la alin. (1), convocarea conferinței se face dacă aceasta a fost solicitată de cel puțin 1/25 din numărul membrilor C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara.
Art. 14. (1) Drepturile membrilor C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara asupra fondului social propriu nu sunt supuse prescripției, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Membrii C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara au dreptul să introducă în cerere și clauza testamentară. În baza acesteia, în caz de deces al membrului C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, depunerile la fondul social al acestuia și alte drepturi cuvenite titularilor se restituie moștenitorilor legali, la cererea acestora, după ce s-au reținut datoriile către C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara. În situația în care sumele împrumutate nu pot fi acoperite din fondul social, recuperarea se va face, potrivit prevederilor legale.
Art. 15. Membrii C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara au următoarele obligații:

a) să respecte prevederile prezentului Statut, normele de funcționare, hotărârile Conferinței și ale Comitetului de Supraveghere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
b) să participe la buna desfășurare a activității C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, la elaborarea și înfăptuirea hotărârilor Conferinței;
c) să se ocupe de atragerea de noi membri în C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
d) să depună lunar, la fondul social propriu, o sumă cuprinsă între 5 și 300 de lei; cuantumul depunerii lunare poate fi modificat, la solicitarea membrului C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, cu aprobarea Comitetului de Supraveghere;
e) să achite lunar ratele și dobânda la împrumutul contractat, la data și în cuantumul stabilite.



CAPITOLUL V - ORGANELE DE CONDUCERE ȘI CONTROL ALE C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara


Art. 16. (1) Organul suprem de conducere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara este Conferința C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara.
(2) Conferința C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara se convoacă o dată pe an sau ori de câte ori este necesar, de către Comitetul de Supraveghere, cu cel puțin 15 zile înainte.
(3) Conferința este statutar întrunită în prezența a 2/3 din delegați, iar hotărârile se adoptă cu majoritatea simplă a celor prezenți. Hotărârile adoptate cu nerespectarea dispozițiilor prezentului Statut și ale legislației în vigoare sunt nule.
Art. 17. Conferința C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara are următoarele competențe:

a) aprobă Statutul C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
b) aprobă Normele interne de creditare și Anexele acestora;
c) dezbate și aprobă raportul anual al Comitetului de Supraveghere și al Comisiei de Cenzori;
d) aprobă bugetul de venituri și cheltuieli și execuția bugetară;
e) hotărăște asupra cuantumului depunerilor la fondul social și împrumuturilor, asupra termenului de recuperare și modalităților de reținere a ratelor lunare, asupra condițiilor de reînscriere a foștilor membri, precum și asupra nivelului dobânzii la împrumuturile acordate;
f) alege prin vot, o dată la 4 ani, președintele, membrii Comitetului de Supraveghere și membrii Comisiei de Cenzori;
g) confirmă anual Comitetul de supraveghere; revocă mandatul Comitetului de Supraveghere, al Comisiei de Cenzori sau al unor membri ai acestor organe, înainte de expirarea perioadei pentru care au fost alese/aleși în cazul în care și-au pierdut calitatea de membru, au încălcat Statutul C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara sau hotărârile Conferinței, au comis abuzuri în gestionarea fondurilor sau greșeli în conducerea și controlul activității financiar-contabile;
h) decide asupra folosirii fondului de rezervă al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara și împuternicește în acest scop Comitetul de Supraveghere;
i) hotărăște scoaterea din funcțiune sau vinderea mijloacelor fixe din dotarea C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara și împuternicește în acest scop Comitetul de Supraveghere;
j) hotărăște asupra destinațiilor și cuantumului repartizării veniturilor proprii, conform prezentului Statut și împuternicește în acest scop Comitetul de Supraveghere;
k) hotărăște afilierea sau dezafilierea la și de la uniuni teritoriale; afilierea se face prin document scris, la cererea C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, cu respectarea Statutului uniunii teritoriale;
l) decide fuzionarea cu alte case de ajutor reciproc și lichidarea C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara.

Art. 18. (1) Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara este organul executiv de conducere a activității între două conferințe.
(2) Comitetul de Supraveghere este format din președintele CAR (IFN ) SIP Hunedoara și 4 membri.
(3) Comitetul de Supraveghere are următoarele competențe:

a) asigură aplicarea prevederilor prezentului Statut și a hotărârilor Conferinței și îndeplinirea celorlalte obligații ce revin C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
b) actualizează Normele interne de creditare și Anexele acestora;
c) elaborează și asigură realizarea bugetului de venituri și cheltuieli;
d) decide în termen de 5 zile asupra situațiilor de conflict privind viza de control financiar preventiv;
e) asigură integritatea fondurilor C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
f) organizează evidența membrilor, activitatea financiar-contabilă, controlul financiar;
g) păstrează documentele conferințelor și ședințelor comitetului de supraveghere CAR (IFN) SIP Hunedoara;
h) analizează și soluționează cererile de înscriere, de împrumut și de retragere, cererile de reînscriere, reclamațiile, propunerile și sesizările de orice fel din partea membrilor C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara și altele asemenea;
i) stabilește, pentru membrii care solicită împrumuturi, pe baza prevederilor prezentului Statut și hotărârii Conferinței, modul de acordare a împrumuturilor și de restituire a acestora; aprobă amânarea și reeșalonarea ratelor în situații deosebite;
j) asigură urmărirea și recuperarea debitelor;
k) reprezintă, prin președinte, C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara în raporturile cu terții - organizații sindicale, conduceri ale unităților de învățământ, alte case de ajutor reciproc / instituții financiare nebancare, cu instituții financiare și de credit, cu instanțele judecătorești, cu organele administrației de stat centrale și locale, cu alte persoane fizice și juridice;
l) pregătește Conferința C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara și stabilește norma de reprezentare, dar nu mai mult de 1 delegat la 25 de membri;
m) face publicitate activității C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara în unitățile de învățământ;
n) apără drepturile ce decurg din prezentul Statut ale membrilor C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, în relațiile cu autoritățile statului, alte persoane fizice și juridice;
o) stabilește salariul personalului angajat și indemnizațiile persoanelor care fac parte din organele de conducere și control ale C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara.
p) decide asupra folosirii fondului de rezervă al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
q) hotărăște scoaterea din funcțiune sau vinderea mijloacelor fixe din dotarea C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
r) hotărăște afilierea sau dezafilierea la și de la uniuni teritoriale; afilierea se face prin document scris, la cererea C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, în urma hotărârii Conferinței, cu respectarea Statutului uniunii teritoriale.

Art. 19. (1) Comitetul de Supraveghere se întrunește în ședințe lunare sau ori de câte ori este nevoie.
(2) Comitetul de Supraveghere se întrunește statutar în prezența a cel puțin 2/3 din membrii săi, iar hotărârile se iau cu majoritatea simplă a membrilor prezenți. Hotărârile adoptate de Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara fără respectarea hotărârilor Conferinței a prevederilor prezentului Statut sunt nule.
(3) Membrii Comitetului de Supraveghere răspund solidar față de C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara pentru modul în care își îndeplinesc atribuțiile asumate conform competențelor.
(4) În conformitate cu dispozițiile art. 16 din Ordonanța Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată, cu modificări și completări, prin Legea nr. 266/2006, persoanele care fac parte din Comitetul de Supraveghere trebuie să îndeplinească, cumulativ, cel puțin următoarele condiții:

a) să aibă onorabilitatea corespunzătoare funcției;
b) să nu fi cauzat, prin activitatea lor, falimentul unui agent economic;
c) să aibă studii superioare;
d) să aibă experiență într-un domeniu considerat relevant de Banca Națională a României.

(5) Nu pot fi membri ai Comitetului de Supraveghere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara persoanele care sunt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, pentru infracțiuni de fals sau uz de fals, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită.
(6) La ședințele Comitetului de Supraveghere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara poate participa, în calitate de observator, un membru al Biroului Executiv al S.I.P. Județul Hunedoara, la invitația Comitetului de Supraveghere. În calitate de observatori, membrii Biroului Executiv al S.I.P. Județul Hunedoara au acces la toate documentele C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara și au dreptul de a semnala președintelui eventualele nerespectări ale Statutului sau ale dispozițiilor legale; observatorii confirmă, prin semnătură, alături de membrii Comitetului de Supraveghere, documentele fiecărei ședințe.
Art. 20. (1) Președintele este ales prin vot secret de Conferința CAR (IFN) SIP Hunedoara pe o perioadă de 4 ani. În situația vacantării funcției pe durata mandatului, prin conferință extraordinară se va alege un președinte interimar.
(2) Președintele C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara are următoarele competențe:

a) coordonează și conduce activitatea Comitetului de Supraveghere;
b) realizează legătura operativă a organelor de conducere ale C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara în relațiile cu terți;
c) are specimen de semnătură în bancă și aprobă cheltuielile specifice în normele de competență financiară ale C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
d) prezintă lunar Comitetului de Supraveghere situația financiară a C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
e) dispune în scris delegarea membrilor/salariaților C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara pentru realizarea unor sarcini specifice activității C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
f) orice alte competențe care îi revin potrivit legii, prezentului statut sau hotărârilor organelor de conducere ale C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara.

Art. 21. (1) C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara este verificată de cenzorii proprii. Cenzorii sunt subordonați numai Conferinței C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, căreia îi prezintă rapoarte în legătură cu activitatea desfășurată.
(2) Comisia de cenzori este formată din 3 membri: președinte și doi membri.
(3) Cenzorii trebuie să îndeplinească, cumulativ, condițiile prevăzute la art. 19 alin. (4) din prezentul Statut.
(4) Cenzorii nu pot fi în același timp și membri ai Comitetului de Supraveghere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara și nu pot primi atribuții cu răspundere financiar-gestionară în cadrul C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara.
(5) Nu pot fi cenzori persoane care sunt rude cu membrii Comitetului de Supraveghere sau salariații C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara.
(6) Comisia de cenzori are următoarele competențe:

a) verifică activitatea organizatorică și financiară a C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara trimestrial, prin sondaj și anual, de fond;
b) poate participa, fără drept de vot, la ședințele Comitetului de Supraveghere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara.

(7) Cenzorii răspund solidar, conform prevederilor statutare și legale în vigoare, pentru neexercitarea sau exercitarea necorespunzătoare a obligațiilor asumate ca urmare a alegerii lor în această funcție.



CAPITOLUL VI - FONDURILE C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara


Art. 22. (1) Fondurile utilizate de C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara pentru acordarea împrumuturilor membrilor săi și desfășurarea activității proprii provin din:

a) fondul social al membrilor C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara constituit prin contribuțiile acumulate ale acestora;
b) fondul de rezervă acumulat.

(2) Veniturile C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara sunt obținute din circuitul fondurilor prevăzute la alin. (1) în sistemul împrumuturilor acordate membrilor C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, precum și din dobânzile primite pentru disponibilul din contul curent la instituția financiară bancară.
Art. 23. Fondul social al membrilor se folosește exclusiv în scopul de întrajutorare pentru aceștia, prin acordarea de împrumuturi. La sfârșitul fiecărui an fondul social poate crește cu dobânda repartizată membrilor C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, după deducerea cheltuielilor statutare, conform hotărârii Comitetului de Supraveghere.
Art. 24. Veniturile realizate se reîntorc la fondul social al membrilor C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, după suportarea din acestea, conform hotărârii Conferinței, a următoarelor:

a) cheltuielile de funcționare și organizare a C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, pentru gestionarea în deplină siguranță a fondurilor și asigurarea evidenței concrete a acestora (salariile personalului angajat, indemnizațiile persoanelor ce fac parte din organele de conducere și control, datorii către bugetul statului etc.);
b) o cotă pentru constituirea fondului de rezervă al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, corespunzător nevoilor. Diferența rezultată se repartizează membrilor C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara la fondul social.

Art. 25. Fondurile bănești ale C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara se păstrează la o instituție financiar-bancară stabilită prin hotărâre a Comitetului de Supraveghere.



CAPITOLUL VII - ACORDAREA ȘI RESTITUIREA ÎMPRUMUTURILOR


Art. 26. În conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3) din Legea nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaților și al uniunilor acestora, cu modificările și completările ulterioare, C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara acordă împrumuturi numai membrilor săi, pe baza unui contract de împrumut în formă scrisă, a Normelor interne de creditare și a Anexelor acestora. Contractul de împrumut constituie titlu executoriu.
Art. 27. Membrii C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara beneficiază de împrumuturi în funcție de:

a) vechimea ca membru C.A.R.(IFN) S.I.P. Județul Hunedoara;
b) mărimea fondului social al solicitantului;
c) posibilitățile de restituire ale solicitantului;
d) respectarea obligațiilor asumate prin cerere pentru restituirea împrumutului;
e) disponibilitățile bănești ale C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
f) plafonul maxim stabilit de Conferința C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara;
g) garantarea împrumutului care depășește valoarea fondului social.

Art. 28. Tipurile de împrumuturi, mărimea acestora, condițiile de acordare și de restituire, documentația aferentă, precum și orice alte prevederi referitoare la administrarea acestora se stabilesc, în conformitate cu hotărârile Conferinței, prin Normele interne de creditare.



CAPITOLUL VIII - FUZIUNEA, DIVIZAREA, DIZOLVAREA ȘI LICHIDAREA C.A.R. (IFN) S.I.P. HUNEDOARA


Art. 29. Fuziunea, divizarea, dizolvarea și lichidarea CAR (IFN) SIP Hunedoara, în baza hotărârii Conferinței Extraordinare, sau de drept, se face în condițiile Legii nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaților și al uniunilor acestora - republicare.



CAPITOLUL IX - DISPOZIȚII FINALE


Art. 30. (1) C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara asigură secretul operațiunilor efectuate.
(2) Documentele C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara pot fi prezentate pentru control altor organe decât cele din prezentul Statut numai cu aprobarea și în prezența Comitetului de Supraveghere.
(3) Organelor de control specializate ale statului li se pot pune la dispoziție, în condițiile legii și ale prezentului Statut, spre verificare, documentele de evidență privind proveniența și legalitatea veniturilor C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, precum și documentele privind cheltuielile cu salariile, din care rezultă reținerile calculate și virate la bugetul satului.
Art. 31. Prezentul Statut a fost adoptat în Conferința de alegeri a C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara din data de 28.03.2018 și completat în Conferința anuală a C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara din data de 27.03.2019.



ANEXA: REGULAMENT DE ORGANIZARE A CONFERINȚEI



Capitolul I - Dispoziții generale


Art. 1. Conferința se constituie din membrii Comitetului de Supraveghere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara și delegații mandatați de membrii C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, conform normei de reprezentare stabilită de Statut.
Art. 2. Conferința este statutar și legal constituită în condițiile validării mandatelor a 2/3 din numărul delegaților cu drept de vot.
Art. 3. În situația nerealizării prezenței statutare, Conferința se va întruni în următoarele 30 zile, fiind necesară prezența a cel puțin 1/2 plus 1 din delegați.
Art. 4. La Conferință participă, de drept, membrii Comisiei de Cenzori.
Art. 5. La Conferință pot participa invitați cu statut de observatori din partea unor organizații din țară și străinătate, precum și din partea unor instituții care au relații de colaborare cu C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara.
Art. 6. Convocarea Conferinței în ședințe ordinare se face de către Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, cu cel puțin 15 de zile înaintea datei de începere a lucrărilor.
Art. 7. Convocarea Conferinței în ședințe extraordinare se face la cererea Comitetului de Supraveghere al C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara, în maxim 15 de zile de la data emiterii hotărârii.



Capitolul II - Organizarea Conferinței


Art. 8. Organizarea Conferinței este de competența Comitetului de Supraveghere, care stabilește:

a. Componența nominală a Comisiei de organizare, Secretariatului și a următoarelor comisii:

- Comisia de protocol (dacă este cazul);
- Comisia de validare a mandatelor și numărarea a voturilor;
- Comisia pentru Statut (dacă este cazul);

b. Agenda de lucru a Conferinței și programul acesteia;
c. Locul de desfășurare a lucrărilor Conferinței;
d. Lista participanților:

- numărul delegaților structurilor organizatorice;
- invitați;
- observatori;

e. Bugetul alocat desfășurării lucrărilor Conferinței.



Capitolul III - Atribuțiile și competențele comisiilor


Art. 9. Comisia de organizare coordonează întreaga activitate și are în subordine următoarele comisii de lucru:

- Secretariatul Conferinței;
- Comisia de protocol;
- Comisia de validare a mandatelor și numărare a voturilor;
- Comisia pentru Statut.

Art. 10. Comisia de organizare își desfășoară activitatea pe toată perioada pregătirii, organizării și desfășurării Conferinței și are în principal următoarele atribuții și competențe:

- asigurarea și pregătirea sălii Conferinței;
- asigurarea spațiilor de cazare / masă pentru participanți (dacă este cazul);
- asigurarea tuturor mijloacelor necesare pregătirii, organizării și desfășurării Conferinței (rechizite, mijloace de transport, aparatura de multiplicare, etc.);
- atragerea de sponsori;
- marcarea căilor de acces spre sălile de lucru;
- pregătirea spațiilor pentru:

  • elaborarea și multiplicarea documentelor Conferinței;
  • post de prim ajutor;
  • sală de protocol (dacă este cazul);
  • comisii de lucru;
  • bufet de incintă;

- asigură serviciile de sonorizare, înregistrare, audio-video, multiplicare, tehnoredactare a materialelor, primiri și transmiteri de informații prin telefon, fax și e-mail;
- întocmește lista cu numărul delegaților la Conferință;
- pregătește mapele cuprinzând seturile cu materiale supuse dezbaterii Conferinței;
- asigură multiplicarea materialelor, altele decât cele prevăzute în mape;
- se ocupă de confecționarea ecusoanelor pentru participanții la Conferință, astfel:

  • delegați - roșu
  • invitați - albastru
  • invitați străini - verde
  • presă - galben

Art. 11. Secretariatul Conferinței își desfășoară activitatea pe toată perioada pregătirii, organizării și desfășurării Conferinței, precum și maximum 7 zile după încheierea lucrărilor, pentru întocmirea tuturor documentelor rezultate din Conferință și are, în principal, următoarele atribuții:

a. asigură întocmirea procesului-verbal privind desfășurarea lucrărilor Conferinței, înregistrarea audio și video a acestora;
b. urmărește aplicarea corectă a Regulamentului de organizare și funcționare a Conferinței, abaterile constatate fiind comunicate Comisiei de cenzori;
c. colectează și înaintează Prezidiului moțiunile depuse de participanții la Conferință.

Art. 12. Comisia de protocol asigură desfășurarea normală a lucrărilor Conferinței, având, în principal, următoarele atribuții:

a. transmite invitațiile pentru Conferință, în țară și străinătate;
b. elaborează lista invitaților de presă acreditați;
c. primește corespondenții de presă acreditați, invitații din țară și străinătate;
d. asigură distribuirea mapelor și ecusoanelor pentru invitați și ziariști;
e. organizează eventualele conferințe de presă;
f. asigură programul invitaților străini;
g. elaborează și distribuie buletinele de presă.

Art. 13. Comisia de validare a mandatelor și numărare a voturilor este formată din 3-5 persoane, își desfășoară activitatea pe toată perioada lucrărilor Conferinței și are următoarele atribuții principale:

a. verifică prezența delegaților, invitaților și observatorilor participanți la Conferință;
b. asigură distribuirea mapelor, ecusoanelor, a mandatelor pentru delegați la intrarea în sală;
c. verifică respectarea prevederilor cu privire la desemnarea delegaților, conform normei de reprezentare;
d. prezintă, la deschiderea lucrărilor sau/și de câte ori se solicită de către Prezidiul Conferinței, Raportul privind validarea mandatelor;
e. asigură și validează numărarea voturilor în toate procedurile de vot.

Art. 14. Comisia pentru Statut este formată din 3-5 persoane, își desfășoară activitatea pe toată perioada pregătirii și desfășurării Conferinței și are următoarele atribuții principale:

a. formulează propuneri de modificare a Statutului C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara corespunzător modificărilor legislative care impun acest lucru și/sau pentru adaptarea Statutului la modificările apărute în viața asociației;
b. adună propunerile de modificare a Statutului primite de la membrii asociației și le introduce în materialul care va fi prezentat Conferinței;
c. prezintă și motivează Conferinței propunerile de modificare a Statutului;
d. supune votului Conferinței propunerile de modificare a Statutului.



Capitolul IV - Modul de desfășurare a lucrărilor


Art. 15. Lucrările Conferinței sunt prezidate de Comitetul de Supraveghere. Președintele conduce lucrările Conferinței pe toată durata desfășurării acestora.
Art. 16. Prezidiul va supune spre aprobare participanților Comisiile de lucru, Agenda de lucru a Conferinței și Programul de desfășurare a acesteia.


A. Mandatul
Art. 17. Atribuirea mandatului de delegat la Conferință se face de către Comisia de validare a mandatelor și numărare a voturilor conform situației centralizată de către Secretariatul Conferinței în baza listelor întocmite. Validarea mandatelor se face obligatoriu la începutul lucrărilor Conferinței.
Art. 18. Mandatul validat asigură delegatului următoarele drepturi:

- dreptul de înscriere la cuvânt;
- dreptul de a participa la vot;
- dreptul de a prezenta moțiuni, amendamente și propuneri de rezoluții.


B. Dreptul la cuvânt
Art. 19. Dreptul la cuvânt îl au numai delegații mandatați, iar cu aprobarea Prezidiului și invitații.
Art. 20. Fiecare delegat se poate înscrie la cuvânt o singură dată pentru fiecare problemă abordată din Agenda de lucru a Conferinței.
Art. 21. Fiecare delegat înscris la cuvânt are la dispoziție 3 minute pentru fiecare problemă abordată, cu excepția cazului în care Prezidiul decide altfel.
Art. 22. Delegații pot face interpelări numai la dezbaterea problemelor prevăzute în Agenda de lucru a Conferinței.
Art. 23. O problemă, odată votată și aprobată, nu se va mai supune revotării. Toate amendamentele care tratează diferit aceeași problemă, vor fi discutate în paralel și vor fi supuse votului, o singură dată.


C. Votul
Art. 24. Conferința hotărăște cu jumătate plus unu din numărul voturilor valabil exprimate cu excepția cazurilor prevăzute expres de Statut.
Art. 25. Votul se exprimă în mod liber și deschis, cu excepția alegerilor sau în cazurile solicitate expres de către Plenul Conferinței.
Art. 26. Conferința poate decide cu majoritate simplă, exprimarea prin vot secret și în alte situații.
Art. 27. Procedura votului deschis se desfășoară prin ridicarea mandatului, majoritatea simplă decizând rezultatul votului.
Art. 28. În caz de balotaj, la exercitarea votului deschis, se va proceda la revotare.
Art. 29. În cazurile exercitării votului secret, Conferința poate completa Comisia de numărare și validare a voturilor cu persoane din rândul delegaților mandatați.
Art. 30. Delegații la Conferință își vor exercita individual votul secret, în conformitate cu instrucțiunile de votare, pe buletine de vot ștampilate, primite de la Comisia de validare a mandatelor și numărare a voturilor.
Art. 31. Buletinele de vot vor fi depuse în urna sigilată, în prezența membrilor Comisiei de validare și numărare a voturilor.



Capitolul V - Moțiuni, rezoluții și amendamente


Art. 32. Moțiunile, amendamentele și rezoluțiile înaintate în scris Conferinței vor fi preluate de Secretariatul Conferinței, cu excepția celor de procedură. Acestea vor fi verificate dacă respectă problematica Conferinței după care vor fi înaintate pentru a fi supuse dezbaterii participanților.
Art. 33. În cazurile în care sunt mai multe amendamente, Prezidiul va stabili ordinea în care acestea vor fi dezbătute și supuse votului Conferinței.
Art. 34. Fiecare amendament poate fi retras de delegatul care l-a propus.
Art. 35. Moțiunile de procedură vor fi depuse, în scris, în numele delegatului sau delegației, numai la Prezidiul Conferinței.
Art. 36. Prin moțiune de procedură se înțelege:

a. moțiuni care solicită revenirea la o anumită problemă a Agendei de lucru;
b. moțiuni care propun amânarea discutării sau examinării unei probleme din Agenda de lucru;
c. moțiuni care propun suspendarea ședinței;
d. moțiuni care propun trecerea la votarea unei probleme din Agenda de lucru;
e. moțiuni care propun trecerea la următorul punct al Agendei de lucru;
f. moțiuni care atenționează asupra nerespectării Statutului sau a Regulamentului.

Art. 37. Nici o moțiune, amendament sau rezoluție nu va fi declarată adoptată, dacă nu se întrunește numărul majoritar de voturi.



Capitolul VI - Depunerea candidaturilor


Art. 38. Candidaturile pentru funcțiile de președinte, membri ai Comitetului de supraveghere și membri ai Comisiei de cenzori vor fi depuse și înregistrate la secretariatul C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara cu minim 5 zile înainte de Conferință.
Art. 39. Candidații vor depune la secretariatul C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara un dosar care va cuprinde următoarele:

- cerere de candidatură;
- curriculum vitae;
- certificat de cazier judiciar și fiscal sau declarație pe proprie răspundere.

Art. 40. Dosarele candidaților vor fi predate, cu 5 zile înainte de începerea lucrărilor Conferinței, Comisiei de validare a mandatelor și numărare a voturilor.



Capitolul VII - Dispoziții finale


Art. 41. Obiecțiile cu privire la prezența în sală a unui delegat, invitat sau observator vor fi înaintate secretariatului Conferinței, iar după verificare, concluziile vor fi înaintate prezidiului Conferinței cu informațiile corespunzătoare. Prezidiul Conferinței va supune obiecțiile respective dezbaterii și votului participanților pentru a hotărî acceptarea sau neacceptarea obiecțiilor prezentate.
Art. 42. Prezidiul Conferinței poate supune recuzarea delegatului care nu respectă normele de etică și prevederile prezentului regulament.
Art. 43. În calitate de organism de conducere a Conferinței, prezidiul poate lua măsuri care să asigure desfășurarea coerentă a lucrărilor și respectarea timpului afectat fiecărei probleme din agenda de lucru, conform programului.
Art. 44. Prezentul regulament a fost aprobat în Conferința anuală a C.A.R. (IFN) S.I.P. Hunedoara din data de 27.03.2019.







Copyright (c) 2002-2020 SIP Hunedoara