Agenția SIP Tour, agenție coordonată de organizația noastră, organizează excursie tematică în Moldova.
Perioada: 01.05.2025 – 04.05.2025
Preț: 1450 lei / persoană (se poate achita și cu tichete de vacanță)
Servicii incluse:
Transport: - pe ruta Deva – Gura Humorului – Piatra Neamț - Deva;
Cazare: - 2 nopți la Best Western Hotel din Gura Humorului;
- 1 noapte la Hotel Ceahlăul din Piatra Neamț;
Masa: - mic dejun și cină în regim bufet suedez;
- prânz la pachet în data de 02.05;
- masă câmpenească la han în 02.05 (bufet rece și produse tradiționale: borș la ceaun,
cu varză la ceaun, fasole cu cârnați; pachet de băuturi: apă, bere, vin; consum nelimitat 3 ore)
Intrările la obiective.
Program:
01.05.2025 – deplasare Deva - Gura Humorului;
02.05.2025 - vizităm Mănăstirea Voroneț, Muzeul Oului, Muzeul de Păpuși, Mănăstirea Moldovița, Mănăstirea Putna;
03.05.2025 – deplasare Gura Humorului - Piatra Neamț; vizităm Mănăstirea Agapia, Muzeul „Ion Creangă” de la Humulești, Muzeul Memorial „Mihail Sadoveanu”, Rezervația de Zimbri;
04.05.2025 – deplasare Piatra Neamț - Deva (prin Cheile Bicazului).
Rezervările se fac telefonic/whatsapp: 0769 019 852 sau e-mail: turism@siphd.ro
Condiții de plată: 50% la rezervare, iar diferența până la data de 02.04.2025.
Condiții de anulare: 50% din valoarea sejurului până la data de 02.04.2025; după această dată penalizarea este de 100%. Se acceptă schimbare de nume.
Note:
• Cazarea se va face în camere duble.
• Prețul este calculat pentru un număr de 49 persoane.
Ca urmare a discuțiilor generate de apariția Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, referitor la decontarea cheltuielilor de NAVETĂ, facem următoarele precizări.
Articolul este lung și „tehnic” așa că vom începe cu:
CONCLUZII
1. De decontarea cheltuielilor de navetă beneficiază cadrele didactice și personalul didactic auxiliar din unitățile de învățământ (cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau determinată).
2. Decontarea cheltuielilor de navetă se realizează pentru personalul didactic atât din mediul rural, cât și din mediul urban:
a) fie prin decontarea abonamentelor pe mijloacele de transport în comun – AUTO, CFR, naval,
b) fie prin decontarea contravalorii biletelor pe respectivul mijloc de transport în comun,
c) fie prin decontarea carburantului la valoarea unui abonament pentru ruta respectivă sau pentru distanțe similare.
3. Obligația decontării cheltuielilor de navetă revine angajatorului (care face plata efectivă) și administrației publice locale (care prevede în buget și alocă unităților de învățământ fondurile necesare decontării cheltuielilor de transport ale personalului didactic care are locul de muncă în altă localitate decât cea de domiciliu/reședință).
4. Nu există nicio prevedere legală care să dea posibilitatea administrației locale să deconteze preferențial cheltuielile de navetă (de exemplu, pe considerentul tarifului, numai pe anumite mijloace de transport sau numai cu anumite firme de transport, agreate de autorități).
Singura excepție o constituie dispoziția de la alin. (8) al art. 7 din Normele metodologice: „(8) Se interzice decontarea cheltuielilor cu efectuarea navetei cu autoturismul proprietate personală, pentru cadrele didactice și personalul didactic auxiliar, atunci când acestea au asigurate servicii de transport gratuit cu autovehiculele destinate transportului de persoane deținute/asigurate de către autoritățile administrației publice locale sau de către unitatea de învățământ, iar orarul mijloacelor de transport nu diferă cu mai mult de 2 ore de orarul/programul beneficiarului.”
5. De decontarea cheltuielilor de navetă beneficiază în continuare și personalul didactic din unitățile conexe, în conformitate cu dispozițiile exprese ale art. 8 din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 569/2015:
„Art. 8. Prezentele norme metodologice se aplică, în mod corespunzător, și personalului didactic și didactic auxiliar angajat în unitățile de învățământ pentru activități extrașcolare și unitățile conexe din învățământul preuniversitar de stat, finanțarea pentru sumele necesare decontării navetei asigurându-se, în acest caz, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației și Cercetării Științifice.”
6. De decontarea cheltuielilor de navetă beneficiază și cadrele didactice de sprijin și itinerante care își desfășoară activitatea la una sau mai multe unități de învățământ sau la domiciliul/reședința elevilor, astfel cum se prevede expres la art. 53 alin. (3) din Contractul Colectiv de Muncă Unic La Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a, nr. 1/26.07.2023):
„(3) Cadrele didactice de sprijin și itinerante care își desfășoară activitatea la una sau mai multe unități de învățământ sau la domiciliul/reședința elevilor, indiferent de regimul de mediu, beneficiază de decontarea cheltuielilor de transport, în măsura în care își desfășoară activitatea în altă localitate decât cea de domiciliu/reședință.”
7. În ceea ce privește personalul administrativ (nedidactic), până la aplicarea dispozițiilor art. 139 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 198/2023 [care reglementează decontul navetei pentru tot personalul din învățământ – prevedere inserată în urma repetatelor demersuri sindicale], există doar posibilitatea decontării navetei reglementată prin contractele colective de muncă - la nivel de unitate / de grup de unități (în măsura în care există) sau de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar. În acest sens, C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199/05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023 prevede:
„Art. 53. (1) Personalului din învățământ care își desfășoară activitatea în altă localitate decât localitatea de domiciliu/reședință i se decontează cheltuielile de navetă la și de la locul de muncă, de către autoritățile administrației publice locale, la solicitarea consiliului de administrație al unității/instituției prevăzute în Anexa nr. 3.
(2) În cazul în care nu există mijloace de transport în comun pentru localitățile prevăzute la alin. (1), transportul angajaților se poate asigura cu microbuzele care realizează transportul elevilor, pe rutele de transport ale elevilor.”
„TEHNIC”
Art. LI din O.U.G. nr. 156/2024 prorogă aplicarea mai multor dispoziții cuprinse în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, între care și pe cele ale art. 139 alin. (2) lit. d) din lege, după cum urmează:
„(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, aplicabilitatea unor dispoziții prevăzute în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă după cum urmează:
(…) f) prevederile art. 139 alin. (2) lit. d), alin. (3) și (7) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027;”.
Art. 139 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 198/2023 prevede: „(2) Finanțarea de bază se asigură din bugetul de stat, pentru următoarele articole de cheltuieli, în funcție de care se calculează costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, după cum urmează: (...) d) cheltuieli de transport pentru personalul din învățământul preuniversitar care nu dispune de locuință în unitatea administrativ-teritorială unde are postul.”
[Aplicarea textului respectiv era oricum deja prorogată până la data de 01.09.2025, efect al dispozițiilor art. XXVI alin. 1 lit. e) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023: „Începând cu data intrării în vigoare a acesteia, aplicabilitatea prevederilor art. 139 alin. (2) lit. d), alin. (3), (7) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările ulterioare, se prorogă până la începutul anului școlar 2025-2026.”.]
În același timp însă, art. 127 lit. k) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede:
„Art. 127. În domeniul educației, autoritățile administrației publice locale au următoarele atribuții:
(...) k) asigură personalului didactic care nu dispune de locuință în unitatea administrativ-teritorială decontarea cheltuielilor de transport;”.
O.U.G. nr. 156/2024 nu prorogă și art. 127 lit. k) din Legea nr. 198/2023, astfel că în prezent suntem în aceeași situație ca și anterior intrării în vigoare a O.U.G. nr. 156/2024.
În consecință, în materia decontării cheltuielilor de transport pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar care nu dispune de locuință în localitatea unde are postul, sunt incidente în continuare aceleași dispoziții aplicabile și în anul anterior, respectiv:
1. Art. 127 lit. k) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, anterior citat – autoritățile administrației publice locale neputându-se prevala de dispozițiile art. 139 alin. (2) lit. d), prorogat, pentru a justifica nedecontarea cheltuielilor de navetă ale personalului didactic.
2. Art. 1 alin. (3) din Ordinul ministrului educației nr. 6072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior (emis în temeiul prevederilor art. 248 alin. (2) din Legea nr. 198/2023), cu modificările ulterioare: „Până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor și a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 198/2023 se aplică dispozițiile privind organizarea, funcționarea sistemului de învățământ preuniversitar și desfășurarea procesului de învățământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023.”
3. Normele metodologice privind decontarea cheltuielilor pentru naveta la și de la locul de muncă a cadrelor didactice și a personalului didactic auxiliar din învățământul preuniversitar de stat, aprobate prin H.G. nr. 569/2015, care detaliază procedura și condițiile de decontare a navetei, inclusiv atribuțiile concrete ale autorităților administrației publice locale.
Dispozițiile Normelor metodologice aprobate prin H.G. nr. 569/2015 rămân aplicabile, în ceea ce privește decontarea cheltuielilor pentru naveta personalului didactic, având în vedere atât prorogarea intrării în vigoare a dispozițiilor art. 139 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, prin art. LI alin. (1) lit. f) din O.U.G. nr. 156/2024, cât și dispozițiile privitoare la măsurile tranzitorii aplicabile în sistemul de învățământ preuniversitar până la elaborarea tuturor actelor normative și actelor administrative de punere în aplicare a dispozițiilor Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 [respectiv art. 248 alin. (2) din lege și art. 1 alin. (3) din O.M.E. nr. 6072/2023].
Joi, 16 ianuarie 2025, de la ora 10:00, a avut loc, pe parcursul a mai bine de oră și jumătate, în sistem videoconferință, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. În momentul de „vârf” al ședinței au fost conectate 166 persoane.
Ordinea de zi:
1. Organizarea simulării județene a examenului de Evaluare Națională, sesiunea 2025;
2. Organizarea probelor de competențe din cadrul examenului național de Bacalaureat, sesiunea 2025;
3. Precizări privind acordarea burselor școlare;
4. Prezentarea aspectelor legislative privind segregarea școlară;
5. Aspecte fiscal-bugetare specifice învățământului preuniversitar din OUG nr. 156/30.12.2024;
6. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
• Maria Ștefănie - inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- mulțumiri pentru activitatea desfășurată;
- pe parcursul mai multor intervenții s-au făcut scurte precizări relativ la:
- egalitatea de șanse: solicitări din partea elevilor;
- probele de competențe din cadrul examenului de bacalaureat, 2025;
- programul „masă sănătoasă”;
- acordarea burselor;
- decontul navetei personalului didactic.
• Zsofia Szasz – inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- organizarea probelor de competențe din cadrul examenului național de bacalaureat (prezentare ppt);
- aspecte legale privind segregarea școlară (prezentare ppt).
• Adriana Almășan – inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- procedura privind completarea și arhivarea declarațiilor de interese pentru personalul didactic de predare.
• Mariana Miertoiu – contabil șef, I.S.J. Hunedoara:
- măsuri financiare și fiscale introduse prin OUG 153/2024.
• Maria Ștefănie - inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind simularea județeană a evaluării naționale. (Prezentare PPT)
• Alina Bratu – inspector de specialitate istorie și discipline socioumane, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind predarea disciplinei educație juridică.
• Ioan Nistor – consilier juridic, I.S.J. Hunedoara:
- informare juridică;
- obligația unităților/directorilor de a solicita asistența juridică din partea I.S.J.;
- dosarul electronic;
- actualizarea registrului de riscuri.
• Elena Bogdan – șef serviciu, I.S.J. Hunedoara:
- blocarea posturilor; posibilitatea ocupării doar a posturilor unice; se așteaptă Memorandumul de deblocare;
- plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești eșalonată pe 5 ani;
- prima de carieră didactică/profesională este plătită din alte surse, nu din cele bugetare;
- voucherele de vacanță: diminuarea sumelor; coplată;
- planificarea concediilor;
- evaluarea personalului administrativ pentru activitatea din anul 2024.
• Paul Rusu – președinte, S.I.P. Județul Hunedoara:
- aspecte discutate la întâlnirea cu ministrul educației:
- nemulțumirile existente în sistem urmare a „ordonanței trenuleț”;
- o abordare comună a problemelor educației;
- plata profesorilor implicați în organizare și desfășurarea examenelor naționale;
- decontarea navetei personalului didactic;
- nemulțumiri legate de problema implicării cadrelor didactice în acordarea burselor sociale;
- alte probleme punctuale.
Materiale suport folosite și prezentate în cadrul ședinței pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2025.
În decembrie 1989, poporul român răstoarnă regimul comunist. Cum era și normal, trebuiau schimbate structurile care au contribuit la menținerea vechiului regim, printre acestea numărându-se și sindicatele. Acestea nu mai puteau fi „cureaua de transmisie” a conducerii politice, devenind independente față de organele de stat, față de partidele politice, față de oricare alte organizații. În acest context, în țară iau ființă zeci de organizații sindicale libere, iar la nivel central sunt puse bazele federațiilor și confederațiilor sindicale.
În unitățile de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara primele noi grupe sindicale apar în primăvara anului 1990 și sunt constituite, mai ales, prin efortul suplinitorilor și navetiștilor, interesați în mai mare măsură în modificarea legislației privind titularizarea în învățământ și mișcarea personalului. Se constituie structuri sindicale la nivelul localităților, nu însă și la nivel județean, deși majoritatea problemelor necesitau negocieri cu conducerea Inspectoratului Școlar Județean. Astfel, sindicatele formate la nivelul localităților se afiliază direct la federațiile sindicale care existau la nivel național. O caracteristică a acestei perioade o reprezintă lipsa unui cadru normativ care să delimiteze activitatea sindicatelor și de asemenea lipsa unor reglementări proprii ale acestora (procese verbale ale ședințelor, hotărâri, regulamente, statute).
Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara (S.I.P. Județul Hunedoara) a luat naștere la începutul anului 1992 prin unificarea sindicatelor din municipiile Deva și Hunedoara. În martie este elaborat primul statut al organizației, iar sindicatul este înregistrat în registrul persoanelor juridice de la Judecătoria Deva. În același an aderă la noua organizație și sindicatele din zona centrală a județului: Hațeg, Călan, Simeria, Orăștie, în timp ce sindicatele din Valea Jiului și din zona Brad continuă să funcționeze ca sindicate independente afiliate direct unor federații sindicale naționale.
Un moment important în istoria S.I.P. Județul Hunedoara îl reprezintă anul 1996. Funcționarea defectuoasă a sindicatelor din unitățile de învățământ din Valea Jiului, lipsa de informații, lipsa unor rezultate în activitatea sindicală, pe de o parte, precum și obținerea de către S.I.P. Județul Hunedoara a unor sporuri specifice pentru angajații din Valea Jiului și din zona Brad, pe de altă parte, îi determină pe aceștia să adere la sindicatul județean. Începând din acest moment în învățământul preuniversitar hunedorean există un singur sindicat.
Sărbătorirea Zilei Mondiale a Educatorilor a devenit o tradiție în județul Hunedoara, iar acest lucru se datorează S.I.P. Județul Hunedoara. Începând din 1996, în fiecare an, 5 octombrie a fost un prilej de sărbătoare pentru dascălii hunedoreni: zile libere sau zile metodice, acțiuni educative, manifestări sportive, culturale etc. Din anul 2007 ne-am propus, și credem că până acum am reușit, să facem din această zi o adevărată sărbătoare prin care să atragem atenția asupra acestei profesii cu un statut ingrat, dar și să implicăm într-o măsură mai mare cadrele didactice în afirmarea și recunoașterea propriului statut. „Săptămâna educației” care, în organizarea S.I.P. Județul Hunedoara, precede Ziua Educatorilor grupează din acest moment o serie de manifestări cuprinzând expoziții de pictură și desene, simpozioane, dezbateri publice, caravane sindicale, acțiuni sportive, festivități etc.
Un alt moment important în istoria organizației sindicale județene este reprezentat de Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din anul 1998 care aduce o serie de modificări importante statutului organizației: organul de conducere cu cea mai mare putere de decizie, între conferințele județene, devine Consiliul Județean al S.I.P. Județul Hunedoara care este constituit din liderii organizațiilor sindicale afiliate precum și alți reprezentanți aleși de organizațiile afiliate în mod proporțional cu numărul de membri; membrii aleși în organele de conducere nu pot desfășura și activități politice; organizațiile sindicale afiliate sunt conduse de consilii locale constituite din liderii grupelor sindicale din unitățile de învățământ din zona respectivă; se elaborează regulamente de funcționare pentru organele de conducere precum și regulamentul financiar.
Anul 2000 aduce cu sine o amplificare a nemulțumirilor membrilor de sindicat legat de unele disfuncționalități în organizarea și activitatea federației naționale pe ramură (F.E.N.), Statutul federației, conducerea autoritară și nedemocratică. Drept urmare, Conferința Județeană extraordinară din acest an hotărăște afilierea la o altă federație sindicală din ramura învățământ: Federația Sindicatelor din Învățământ „Spiru Haret”. De ce „Spiru Haret”? Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET”, plecând de la valorile promovate de către cel care a fost și rămâne cel mai bun ministru al educației, Spiru Haret, a reușit să devină una dintre cele mai importante forțe sindicale ale școlii românești. În istoria recentă (de după 1989) a învățământului național, tulburată de nenumărate tatonări, experimente și încălcări de drepturi, orchestrate de echipele ministeriale care s-au succedat după criterii și interese politice, Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET” s-a remarcat prin angajamentul față de emanciparea școlii, câștigarea și apărarea drepturilor membrilor ei, promovarea intereselor salariaților învățământului. Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET” este o federație sindicală a profesorilor, condusă de profesori, pentru profesori.
În anul 2004 SIP Hunedoara se adresează instanțelor de judecată pentru că drepturile membrilor săi au fost încălcate, iar negocierile sau protestele nu au dat rezultate. Au fost câștigate peste 400 de procese referitoare la modul de calcul a salariilor și plata retroactivă a unor drepturi salariale pentru întreg personalul didactic și didactic auxiliar. În continuare, în perioada 2005- 2006, s-au obținut în instanță: reducerea cu 2 ore a normei didactice pentru învățătorii, educatoarele și institutorii cu gradul I și vechime peste 25 de ani. Pentru colegii noștri din mediul rural s-a obținut decontarea cheltuielilor cu naveta la locul de muncă. Tot pe calea instanțelor de judecată s-a reușit punerea în aplicare a unor drepturi prevăzute de lege și de contractele colective de muncă: ajutorul social cuvenit pentru nașterea unui copil, indemnizația care se acorda pentru pensionarea la limită de vârstă, sporul pentru condiții vătămătoare (sporul de ecran, sporul pentru bibliotecari), recunoașterea tranșelor suplimentare de vechime (30, 35, peste 40 de ani).
La începutul lunii septembrie 2006 este inaugurat Clubul Educatorilor. Acesta a fost gândit și realizat ca un spațiu în care angajații învățământului hunedorean, membri ai S.I.P. Județul Hunedoara, să beneficieze de o serie de servicii specifice activității didactice. Pe lângă sală de reuniuni de 30 de locuri, amenajată cu notebook, videoproiector, ecran de proiecție ș.a., Clubul Educatorilor dispune și de birouri, sală IT, acces la Internet pe rețeaua proprie de calculatoare, spații pentru discuții, negociere, studiu. De asemenea, dascălii pot consulta aici peste 20.000 de acte normative, grupate pe 300 de domenii și emise de 92 de organe abilitate, legislație școlară, precum și colecția revistei „Tribuna învățământului”. Astfel, angajații învățământului hunedorean, membri ai S.I.P. Județul Hunedoara, li se asigură în acest centru consiliere pe teme profesionale, sindicale și juridice. Mai mult, el este amplasat în apropierea unor instituții importante ca Inspectoratul școlar Județean, Centrul Județean de Resurse și Asistență Psihopedagogică, Casa Corpului Didactic ș.a., ceea ce permite o economie de timp pentru profesorul grăbit, venit la Deva cu probleme de specialitate.
Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din toamna anul 2006 stabilește un nivel calitativ superior al activității sindicatului județean. Este elaborată o nouă strategie care concretizează obiectivele și mijloacele de acțiune ale organizației pentru perioada următorilor patru ani. Pentru eficientizarea activității se hotărăște înființarea unor noi departamente (imagine, juridic, contabilitate, consiliere) și angajarea de personal de specialitate (contabil cu normă întreagă, jurist, consilieri). Pentru crearea unor facilități de formare profesională și sindicală, dar și de petrecere a timpului liber, Conferința stabilește ca obiectiv preluarea în proprietate a Casei Învățătorului de la Vața de Jos. Crearea unei Case de ajutor reciproc sau preluarea celor existente în unele localități pentru a asigura servicii de împrumut în condiții avantajoase pentru membrii de sindicat este un alt deziderat stabilit pentru acest mandat.
În privința Casei Învățătorului de la Vața de Jos demersurile noastre în justiție au fost respinse ca tardive, iar imobilul nu a putut fi preluat în proprietate, rămânând doar în folosință.
În toamna anului 2008 s-a realizat preluarea Casei de Ajutor Reciproc Învățământ Deva, transformarea ei în Casa de Ajutor Reciproc (Instituție Financiar Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Hunedoara, pe scurt C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara și extinderea ei în tot județul. A fost modificat modul de încasare a contribuțiilor și ratelor la împrumuturi prin reținerea directă de pe statul de plată. Dobânda practicată la împrumuturi a fost redusă progresiv, astfel: 12% - 2008, 8% - 2009, 6% - 2010, 5% - 2011, 4,68% - 2012. În prezent se practică dobânzi cuprinse între 3,27 - 3,50 %, funcție de perioada pentru care este contractat împrumutul.
În toamna anului 2008 a fost înființat departamentul juridic al SIP Hunedoara. Este angajat un consilier juridic, iar acest lucru se va observa în calitatea demersurilor juridice viitoare ale sindicatului și în drepturile obținute, mai ales cele bănești. Pe parcursul următorilor ani au fost promovate și câștigate în instanțele de judecată acțiuni privind: ajutorul financiar de 100 euro pentru cumpărarea de carte de specialitate (50 euro neacordați în anul 2009 și 70 euro neacordați în anul 2010), diferențe salariale (33% lunar) în perioada octombrie 2008-decembrie 2009, diferențe salariale (33% lunar) în anul 2010, diferențe salariale pentru perioada ianuarie-mai 2011, decontarea navetei, eliberarea diplomelor absolvenților Universității „Spiru Haret”, sporul pentru condiții de muncă, indemnizația de doctorat etc.
La începutul anului 2010 o mare parte din drepturile prevăzute de contractele colective de muncă câștigate prin negocieri au fost anulate prin mai multe acte normative succesive ale guvernelor Boc. De la mijlocul anului salariile personalului din învățământ sunt diminuate cu 25%. Perioada este caracterizează de tensiuni sociale și mișcări de protest la nivel național. Eșecul mișcărilor de protest (mai ales a grevei generale din învățământ din iunie 2010), lipsa dialogului social, promovarea unor pachete de legi prin „asumarea răspunderii” de către guvern (Legea educației naționale, Legea pensiilor), dar mai ales o serie de măsuri îndreptate împotriva sindicatelor (modificarea Legii dialogului social, creșterea pragului de reprezentativitate, interdicția de a colecta cotizația direct de pe statul de plată, anularea degrevărilor liderilor sindicali din educație) au creat un cadru în care activitatea sindicatelor nu numai că a fost mult îngreunată, dar a fost pusă la încercare însăși supraviețuirea unor organizații.
În acest context Conferința ordinară din februarie 2011 și Conferința extraordinară din noiembrie 2011 au adoptat o serie de măsuri care să asigure funcționarea în continuare a sindicatului: colectarea cotizației de membru manual, iar ulterior pe baza unor contracte cu băncile prin debitare directă de pe cardul de salarii, colectarea întregii cotizații de către organizația județeană, diminuarea salariilor și indemnizațiilor angajaților și colaboratorilor, reducerea ajutoarelor sociale și a cheltuielilor materiale. Prin solidaritatea și efortul membrilor, organizația a traversat cu bine această perioadă păstrându-și structura și înregistrând pierderi numerice mici.
Schimbările politice din primăvara anului 2012, o serie de modificări legislative și reluarea dialogului social readuc normalitatea în activitatea sindicală. După cinci ani, în vara anului 2012 se reușește negocierea un nou Contract Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Sectorului de Activitate Învățământ Preuniversitar. Chiar dacă criza economică și lipsa unui buget decent pentru educație nu au permis obținerea unor drepturi salariale suplimentare, Contractul are meritul de a asigura un cadru general mai bun în ceea ce privește desfășurarea activității profesionale și sindicale și o notă de optimism pentru viitor.
La începutul anului 2013 a fost înființată agenția de turism SIP Tour. Aceasta este o agenție de turism având ca unic asociat S.I.P. Județul Hunedoara. Principalul obiectiv este acela de a ne asigura că toți membrii de sindicat/turiștii noștri vor beneficia de cele mai bune tarife și condiții de călătorie și petrecere a vacanțelor. În afara ofertelor / serviciilor prezentate, se pot solicita și alte oferte / servicii particularizate conform solicitărilor membrilor de sindicat. Față de prețurile de catalog afișate, membrii de sindicat beneficiază de reduceri.
În prezent S.I.P. Județul Hunedoara reunește peste 5.000 membri (conform recensământului din iunie 2017) grupați în 13 filiale care acoperă toate zonele județului. Gradul de sindicalizare al personalului din învățământul hunedorean este 83,46%. S.I.P. Județul Hunedoara este una din organizațiile sindicale puternice (numeric și prin acțiuni) din învățământ și nu numai. El veghează la respectarea legalității și a drepturilor membrilor săi. Se situează de partea dreptății și este deschis unei colaborări sincere și loiale cu toți partenerii. Se declară pentru o reformă corectă, temeinică și grabnică a învățământului românesc.
Convinși că împreună suntem mai puternici, S.I.P. Județul Hunedoara este afiliat la Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, federație de ramură și la Confederația Națională a Sindicatelor Libere din România „Frăția”, confederație națională.
La nivelul S.I.P. Județul Hunedoara sunt constituite, în subordonarea directă a Biroului Executiv și a președintelui, mai multe compartimente/servicii: administrativ-secretariat, contabilitate, juridic, Casa de Ajutor Reciproc (Instituție Financiar Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Hunedoara, agenția de turism SIP Tour și Centrul de Resurse și Formare „Magister”.
a) Serviciul administrativ-secretariat
Asigură fluxul informațional printr-o comunicare rapidă și eficientă cu personalul de conducere al sindicatului, sindicatele de zonă, cu membrii de sindicat, cu serviciul administrativ de la nivelul federației, cu unitățile școlare, I.S.J., alte instituții și organizații.
Asigură primirea și înregistrarea corespondenței, redactarea și expedierea corespondenței în termenele stabilite, evidența actelor, repartizarea pe dosare și urmărirea soluționării în termen, primirea și transmiterea de comunicări telefonice, monitorizarea curățeniei în încăperilor sediului.
De asemenea, serviciul administrativ-secretariat, în colaborare cu serviciul contabilitate, asigură ridicarea lunară a extraselor de cont, efectuarea plăților prin ordine de plată, ridicarea de numerar pe bază de carnet CEC, efectuarea încasărilor și a plăților prin casă, completarea registrului de casă.
La începutul fiecărui an se realizează evidența inventarului, păstrarea și reactualizarea lui, arhivarea tuturor documentelor S.I.P. Județul Hunedoara.
b) Serviciul contabilitate
Se preocupă, împreună cu organele de conducere ale sindicatului, de asigurarea resurselor financiare necesare desfășurării activității și de buna lor gospodărire
Sunt întocmite lunar situații privind cotizațiile și alte încasări, situații privind plățile și cheltuielile, statele de plată, declarațiile lunare privind obligațiile de plată față de buget. Toate aceste situații sunt prezentate și supuse aprobării lunar Consiliului Județean S.I.P. Hunedoara. De asemenea, sunt realizate balanțele și bilanțul contabil anual și se asigură depunerea actelor la administrația financiară.
Împreună cu serviciul administrativ-secretariat se realizează anual evidența inventarului, păstrarea și reactualizarea lui.
c) Serviciul juridic
Serviciul juridic al S.I.P. Județul Hunedoara asigură asistența juridică și reprezentarea în instanță atât a organizației sindicale județene, cât și a membrilor de sindicat, elaborând cererile de chemare în judecată.
Serviciul juridic asigură consultanța juridică necesară organelor de conducere ale S.I.P. Hunedoara în cadrul diferitelor comisii, negocieri, dezbateri, întâlniri de lucru la nivelul inspectoratului școlar, prefecturii, Ministerului Educației și participă direct la acestea. De asemenea, se asigură consultanța juridică pentru membrii de sindicat pe teme privind mobilitatea personalului, încadrare, salarizare, pensionare etc.
d) C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara
Preluarea și reorganizarea de către S.I.P. Județul Hunedoara a Casei de Ajutor Reciproc Învățământ Deva, astfel încât a luat naștere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara a condus la o creștere rapidă a numărului membrilor, ceea ce a permis realizarea într-o măsură mult mai mare a scopului existenței acestui gen de organizație.
Astfel, profesionalismul dovedit, venind în sprijinul real al membrilor, a condus la o creștere permanentă a numărului de membri, iar totodată a permis mărirea constantă a cuantumului maxim al împrumuturilor acordate (care, probabil, începând cu luna aprilie a anului 2020 va ajunge la 40.000 lei), ratele dobânzilor practicate înregistrând o reducere semnificativă (în prezent ele se situează, în funcție de cuantumul împrumutului și de durată, sub 3,50%), fapt care justifică aprecierea că ele sunt „fără concurență”. Mai mult, pentru a proteja fondurile sociale ale membrilor, acestea sunt bonificate anual în funcție de rezultatele economico-financiare.
e) SIP TOUR Hunedoara
Este o agenție de turism înființată de S.I.P. Județul Hunedoara, având ca unic asociat S.I.P. Județul Hunedoara. A fost creată pentru a asigura orice tip de servicii turistice, la cele mai bune tarife și condiții, membrilor de sindicat.
Asigurând întreaga gamă de servicii turistice pentru membrii de sindicat și familiile acestora, totodată furnizând asistență și servicii specifice unităților de învățământ pentru organizarea excursiilor școlare, dar și servicii de organizare a unor evenimente, SIP TOUR are capacitatea, dovedită în perioada trecută din momentul înființării, de a răspunde oricăror solicitări din domeniul turistic.
f) Centrul de Resurse și Formare „Magister”
Centrul de Resurse și Formare al S.I.P. Județul Hunedoara, denumit generic „Magister”, a cărui dezvoltare a demarat în anul 2015, vine în întâmpinarea a două dintre obiectivele din cadrul Strategiei S.I.P. Județul Hunedoara pentru perioada 2015-2019, și anume crearea unor compartimente pentru asigurarea de noi servicii pentru membrii de sindicat, pe de o parte, iar pe de altă parte, asigurarea unui nivel ridicat de pregătire a membrilor de sindicat în ceea ce privește problemele sindicale și profesionale.
Precum în cazul tuturor celorlalte beneficii pe care S.I.P. Județul Hunedoara le oferă membrilor săi, constituirea centrului reprezintă încercarea ca, în cadrul unui interval de timp, să se asigure accesul la cursurile de formare care vor fi organizate, în funcție de interese, tuturor membrilor de sindicat.
Cursurile de formare organizate sunt puse la dispoziția membrilor de sindicat cu titlu gratuit, până martie 2020 reușindu-se derularea a două programe de formare continuă (Metode și strategii moderne de predare-învățare-evaluare și Stilurile de învățare în activitatea didactică), fiind în curs de implementare un al treilea program (Întotdeauna caracterul), numărul cursanților care au parcurs aceste programe depășind 2.500.
g) Programe și parteneriate
Animați de dorința de a veni în sprijinul membrilor de sindicat sub cât mai multe aspecte, în ultima perioadă au fost demarate o serie de negocieri care au condus la încheierea, prin aportul susținut al F.S.E. „Spiru Haret” a unei serii de parteneriate și contracte prin care sunt oferite diverse beneficii. Dintre acestea amintim sunt de amintit înțelegerile cu Editura Karina, MOL România, SYNEVO România, Orange România, Lukoil România etc.
Conceput pe principii democratice, S.I.P. Județul Hunedoara a participat efectiv la mutațiile din învățământul românesc: titularizarea, mișcările de personal, diminuarea numărului de ore din norma didactică, reducerea normei pentru cei cu gradul I și vechime peste 25 de ani, obținerea unor sporuri specifice, majorări și indexări salariale, încheierea primului Contract Colectiv de Muncă și apoi renegocierea lui, elaborarea diferitelor acte normative având ca obiect educația etc. Prin reprezentanții săi, S.I.P. Hunedoara a formulat propuneri, a participat la întâlniri, discuții, mese rotunde, simpozioane, dar a fost și inițiatorul unor astfel de evenimente în încercarea de a sensibiliza clasa politică și reprezentanții administrațiilor centrale și locale, dar și de conștientizare a acestor probleme în rândul propriilor membri.
În câteva rânduri este greu să prezentăm tot ceea ce este S.I.P. Județul Hunedoara. Dar cu siguranță, fiecare dintre noi făcând sindicatul să fie ceea ce este, așa încât...
Împreună putem reuși!