Noi suntem
SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEȚUL HUNEDOARA

Agenda

29.06.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

06.06.2022
Conferința de alegeri a Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”

05.06.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

02.06.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

11.05.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

05.05.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

05.05.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

06.04.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

30.03.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2022
Conferința de alegeri a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

02.03.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

23.02.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2022
Ședință comună a Biroului Executiv F.S.E. „Spiru Haret” și F.S.L.I.

09.02.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

08.02.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.02.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

03.02.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.01.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

18.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

18.01.2022
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

14.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

13.01.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

11.01.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

11.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.01.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

11.11.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

11.11.2021
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

11.11.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.11.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

10.11.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

13.10.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.09.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.09.2021
Conferința de alegeri a Uniunii Județene C.N.S.L.R. Frăția - Filiala Hunedoara

08.09.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2021
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

31.08.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

08.07.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

30.06.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

30.06.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

27.05.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

26.05.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

26.05.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

21.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

12.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

21.04.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

31.03.2021
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.03.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

18.03.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

10.03.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.02.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

05.02.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.01.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

19.01.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.01.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

06.01.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

16.12.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

16.12.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.12.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

09.12.2020
Ședința C.L.D.P.S. Hunedoara

09.12.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

28.10.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.10.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

01.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

30.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

09-10.09.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

02.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

01.09.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

01.09.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

31.08.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

16.08.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.08.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

08.07.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

23.06.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

28.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.05.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

07.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

28.04.2020
Finalizarea lucrărilor Conferinței anuale a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

26.02.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.02.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

14.02.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.02.2020
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

05.02.2020
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

29.01.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.12.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.11.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

19.06.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

29.05.2019
Conferința de alegeri S.I.P. județul Hunedoara

15.05.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

17.04.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.04.2019
Alegeri în organizații de zonă ale S.I.P. Județul Hunedoara: Lupeni, Vulcan, Uricani

27.03.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

27.03.2019
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

27.02.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara



Actualitate

„Eșuarea educației?” - un punct de vedere

27.06.2022

image/jpeg, 122858 octeți

Redăm, în cele ce urmează, in extenso, editorialul „Eșuarea educației?”, publicat de Andrei Marga, ministru al educației în perioada 1997-2000, pe site-ul jurnalul.ro.

 

Șocați de măsurile anunțate de Ministerul Învățământului, mulți mă întreabă îngrijorați: încotro merge educația din țara noastră?

Încep răspunsul cu observația că, în orice țară, schimbările majore se pregătesc și se discută public pe un proiect demn de nume. În Romania, în clipa de față, nu există un proiect de ameliorare la propriu  a educației.

Să ne amintim istoria. Reforma din 1996-2000 a făcut  trecerea educației de la socialismul oriental, la societatea bazată pe libertăți și drepturi ale individului și cetățeanului. Măsurile ei sunt listate și oricine le poate examina  (A. Marga, Anii reformei 1997-2000, 2006). Reforma de atunci a adus educația din România la nivelul țărilor dinamice ale Europei Centrale – Ungaria, Polonia, Cehia. A fost și singura reformă indigenă a educației, recunoscută internațional.

Ulterior, politizarea și amatorismul au distrus într-o măsură și tradiția și măsuri ale reformei, încât România a rămas în urmă. Pe acest fond, unii concetățeni au devenit, explicabil, reticenți la schimbări.

Educația este chemată însă să pregătească noi generații în vederea lumii ce vine. De aceea, după distrugerile amintite, dar și odată cu evoluția – inclusiv în urma pandemiei și a conflictului armat – spre o lume a națiunilor care se asumă pe sine, care își respectă suveranitatea și securitatea și care cooperează neîngrădit, este nevoie de o nouă reformă serios elaborată a educației. Multe țări o fac deja. În Franța, educația își asumă că „voința de a fi o națiune, una dincolo de toate diferențele, își are sursa în școală” (Jean-Michel Blanquer, L'Ecole de demain, Odile Jacob, Paris, 2016, p.13). Se anticipează o schimbare, iar educația știe ce are de făcut.

O asemenea reformă nu este însă în capul decidenților carpatici.   Aceștia au anunțat recent noi încropeli, mai curând din ambiții de inși nimeriți la decizii, decât din competență. Acum, de pildă, se vrea aplicarea rețetelor libertinajului preluat din învățământul nordic la elevi și se aruncă alte prafuri în ochii naivilor.

Se vorbește de un miliard de euro alocați combaterii abandonului școlar, la care, în ultimii ani, România deține recordul internațional. Se invocă „bani care vin”. Numai că banii gestionați în mod diletant nu duc la nimic. În definitiv, și dacă vin bani (care, oricum, nu sunt un cadou!) nu înseamnă că trebuie cheltuiți pe improvizații.

Se vrea schimbarea programului de pregătire curentă a elevilor adaptând anul școlar la sezoanele turistice, renunțând la teze, făcând o medie pe an, lăsând profesorului evaluarea și înlăturând ierarhizările. Desigur, autonomia dascălului este vitală, dar nu aici erau piedici.

„Educația s-a descompus!” spune un reputat manager din industrie, atenționând că au contribuit multe forțe. În opinia mea, descompunerea s-a petrecut, în primul rând, din cauza amatorismului, nepriceperii și lipsei de răspundere la decidenți. Dar cum să nu se descompună educația când nicio persoană cu pregătire profesională, civică, etică indiscutabilă nu este astăzi la deciziile țării? Cum să nu se descompună când se vede bine și în cazul penibilelor proiecte de legi ale noii Securități că scopul decidenților nu este propășirea țării, ci propria căpătuială împilând cetățenii? Și că ele nu au de a face cu libertățile și drepturile democratice sau cu patriotismul?

Unii rectori îmi spun că se anunță măsuri surpriză, tot într-o optică demult depășită. Alte inovații („comisie de tutoriat”, „catalog electronic” etc.) sunt rezolvări triviale ce nu merită discuția.

La întrebarea „Încotro merge educația actuală?”, mă grăbesc să subliniez că sunt numeroase locuri în care ea funcționează și în România ca oriunde în lume. Am în vedere școli și licee, mai ales private, care nu cedează reglementărilor și deciziilor nechibzuite, sau departamente universitare care sunt la nivel competitiv. Numai că acestea sunt doar insule.

Sistemul de educație din țară se degradează de la o zi la alta. Oricât s-ar ideologiza discuția, este evident că degradarea nu ține de istorie (trecutul comunist sau ce a urmat). Ea este rezultatul aducerii la decizii a unor inși tot mai nepricepuți în ultimii douăzeci de ani. Faptele o atestă punct cu punct. Și mai direct, eronata legislație din 2011 își spune din plin cuvântul. Cât timp este în aplicare, aceasta va genera degradare.

Ministrul actual a și recunoscut că învățământul a atins în 2022 treapta cea mai de jos a performanței: foarte mulți elevi au dificultăți cu cititul și cu scrisul corect. Or, atunci când nu mai asigură nici deprinderea elementară a cititului, educația eșuează! 

Demnitarul nu a menționat cauza,  dar cine judecă lucid înțelege că statul însuși a fost condus spre eșuare. Chiar „președintele” spunea că „statul a eșuat”. Dar asta s-a întâmplat cu aproape orice: firme indigene, justiția, asistența socială, parlamentul, sănătatea, democrația, mișcarea sindicală, partidele politice, politica externă. Iar educația este la rând.

Pe tot ce au pus mâna actualii decidenți s-a prăbușit! Au sporit în schimb deciziile de azi pe mâine, desfigurarea instituțiilor democrației, prin instrumentarea noii Securități și a justiției în sistem de „președinție africană”, inegalitățile între cetățeni, corupția și devalizarea.

De altfel, tot mai mulți oameni constată că nu există capacitate la decidenți de a concepe dezvoltarea țării. Rezultatele sintetice se văd în nepriceperea de a opri creșterea prețurilor, inflația și îndatorarea fără precedent a României. Țară care, obiectiv, nu ar trebui să aibă necazuri!

Iată doar câțiva indicatori factuali ai eșuării actuale a educației.

Criza gravă a educației a fost semnalată deja cu ani în urmă (vezi Criza educației. Indicatori de stare și rezolvări, 2020). Dar, în pandemie, autoritățile din România au adăugat măsuri greșite, neîntâlnite pe continent, ținând, în esență, de simpla incompetență. Ca efect, sute de mii de elevi și studenți nu au mai beneficiat de educație la propriu, nici măcar atât cât a fost posibil.

Manageri din economie, administrație și cultură reclamă de ani  buni tot mai slaba pregătire a absolvenților. Acum, această evaluare se generalizează. Slaba pregătire este ascunsă sub pojghița „pilelor”, ce se extinde ca o molimă în societate, imitându-i, desigur, pe cei de sus. Nu mai sunt concursuri pe bune și abundă cariere publice ale inșilor fără valoare.

Nu mai este încredere în pregătirea sistematică. Firmele recurg pe scară crescândă la calificare la locul de muncă. Până și în presă se fac „școli” ce vor să substituie studiul din facultăți.

Voința de părăsire a educației naționale și, desigur, a țării este tot mai mare. Odinioară „fuga de ceea ce este în țară” era la licențiați, apoi la studenți. Mai nou, ea a prins și la elevi. O directoare de liceu din Capitală spunea deunăzi că 60% dintre elevi vor să plece din țară!

Plagiatele și diplomele fără acoperire sufocă  ordinea valorilor din România actuală. Curtea Constituțională a luat decizia, pare-se unică în istorie, de a recunoaște diploma doctoratelor, incluzând cele plagiate. Probabil că efectivul plagiatelor este mare, încât ruinează pretenția de normalitate!

În 2012, am lăsat universitatea pe care o conduceam în anticamera primelor cinci sute, în cea mai exigentă ierarhizare din lume, alături de universități din țări vecine. Alte universități din țară o urmau. Acum, totul se transformă într-un vis. Nepotismul cel mai mare din istorie, slaba cultură instituțională, inorganizarea eforturilor trag în jos învățământul superior din România. Un expert străin, vizitator recent, spunea că ceea ce este cel mai interesant în universitățile de la Carpați sunt festivitățile de început și de sfârșit de studii!

S-a ajuns să nu se mai înțeleagă noțiunile care se folosesc în comunicarea de zi cu zi. O analiză internațională,  din iunie 2022, spune că elevii din România nu înțeleg presa cotidiană, deși ea este în românește și în limbajul curent.

Peste toate,  un „proiect” fără cultura educației, numit „România educată”, îi ține pe unii captivi și educația în impas. Nu se știe nici acum cine este needucat, după cum și celălalt „proiect”, „România normală”, nu a spus nici astăzi cine este anormal. În orice caz, cetățenii sunt induși în eroare cu o impostură.

Când măsluirea pornește de sus, ea capătă greutate. Nepregătirea profesională, lipsa civismului și imoralitatea se regăsesc apoi în ungherele societății.

În timp, mi-am mai spus părerea despre acest „proiect” mediocru care imprimă o direcție greșită. Revin acum pe scurt, nu din alt motiv  decât acela că „proiectul” cheltuie bani și contribuie la noi eșecuri!

Desigur, „desideratele proiectului” sună pompos, dar  sunt doar parole ciupite de ici și colo. Se vorbește, de pildă, de „educație de calitate pentru toți”, dar această deviză a fost deja elaborată,  mult mai temeinic, în urmă cu mai bine de douăzeci de ani. Acum este doar o lozincă. Se vorbește de „educație individualizată, diversitate”, dar aceasta era concepută deja în Curriculumul Național (1998), luat internațional ca referință. Putem da multe alte exemple.

În „proiect” sunt cuantificate ținte. „Președintele” declara că va reduce „analfabeții funcționali” la 20% și elevii care sunt sub reperele PISA la 15%. Să fim serioși, așa ceva ar fi un dezastru, ca și abandonul școlar anunțat pentru 2030, de 10%!  Educația din România ar fi caz clinic.

Se promit 30% discipline opționale în învățământ, până în 2030, dar acest parametru se realizase deja în Curriculumul Național, iar în unele universități de multă vreme. Li se promit studenților 20%  la mobilități externe și se preconizează venirea a 10% „studenți internaționali”, din totalul studenților, fără să se știe ce presupun acestea.

Și dacă ar fi atinse aceste ținte, România ar rămâne în urmă. Cu asemenea opțiuni „proiectul România educată” condamnă țara la înapoiere.

Cine proiectează educația ar trebui să cunoască politici educaționale, ceva administrație, drept, sociologie, psihologie, pedagogie. Or, diletantismul „proiectului România educată” este izbitor, la fiecare pas. Bunăoară, autorii au auzit că refrenul timpului ar fi „competențele” și vor, de pildă, un „nou curriculum”, centrat pe „competențe”. Doar că se înșală. Discuția din Franța și mai ales din Germania și Austria ultimilor ani atestă că educația solidă este astăzi pe „tripticul competențe, abilități, educație pentru valori”. Acest triptic apropie educația de educația clasică, și o deschide spre viața de azi.

Multe prevederi ale „proiectului România educată” pastișează prevederi anterioare și le dau ca noutăți. De pildă, posibilitatea elevilor de a trece de la un liceu profesional, la unul teoretic sau vocațional, punerea profesionalului pe baza cooperării cu mediul privat, consorțiile regionale, desființarea schimburilor în școli, reabilitarea bibliotecilor, reconsolidarea liceelor agricole, descentralizarea, universitățile producătoare de tehnologie. Sunt măsuri ce se regăsesc deja în reforma din 1997-2001, dacă nu chiar în legislația anterioară, unele mergând până la 1968.

„Proiectul” confundă noțiuni simple. „Curriculumul școlar” depinde de „definirea standardelor”, dar depinde mai mult de scopul asumat al educației. „Guvernanța” nu este același lucru cu „administrația” și, cu atât mai puțin, cu „adecvarea profesiilor la piață”. „Evaluarea” nu ține loc de învățământ bine organizat, „calitatea” nu se reduce la „standardele de siguranță” și „reziliența campusurilor”.

„Președintele” spunea că ținta „proiectului” este „eliminarea barierelor birocratice”. Or, barierele efective sunt acum sociale, economice și profesionale. Se vorbește apoi de „centrarea educației pe elev”, ignorându-se că până și elevii au observat că sub această deviză slăbește învățarea.  De altfel, în educația inovativă de azi, cum se observă în SUA, China, Germania, se întărește centralitatea profesorului. Se vrea „bacalaureat bazat pe competențe” – or bacalaureatul este, începând cu tradițiile franceză și germană, care l-au creat, și cu ministrul Constantin Angelescu, care l-a introdus în România, un examen al maturității culturii generale.  Se spune că liceele pot introduce admitere înaintea „evaluării naționale”. Dar de ce nu s-ar reveni la sistemul mai bun, din legea din 1995, cu „capacitate” și „bacalaureat” ca examene de talie națională, pe temelia cărora să se construiască treptele educației?

În fapt, „proiectul” exprimă o abordare cam rurală, a unor persoane vizibil fără lecturi și cunoștințe. Ar fi fost mai bine ca banii pentru educație, dacă tot se împrumută (și vor fi returnați de generațiile viitoare!) sau sunt granturi, să meargă la necăjiți. Adică la prea numeroșii copii nevoiași, la familii în dificultate, la comunități sărace, pentru a asigura premise și pentru educația lor.

Nici măcar prevederea democrației – care este cel mai bun cadru de educație – nu are trecere în „proiectul România educată”. Valorile nici atât! În vreme ce în diferite alte țări scopul civico-democratic al educației este în față!

„Proiectul România educată” stă pe ideea mărginită după care confruntarea dintre „suveranism” și „globalism” ar fi fost deja tranșată. Fals, căci istoria rămâne deschisă! „Proiectul” este fără cap și va duce la o educație pe măsură.

Ce-i de făcut? S-a ajuns, într-adevăr, jos, când cititul și scrisul pun probleme, încât trebuie luate lucrurile de la capăt și în întregul lor. Reparațiile nu mai dau rezultate.

Totul începe cu proiectarea. Luarea de la rădăcină a nevoilor României a devenit imperativă. Miezul operației rămâne curriculumul școlar și universitar – care are vaste implicații în cele din urmă în cultura și viața națiunii. În definitiv, ar trebui observat că a scăzut grija pregătirii nu doar la elevi. Curriculumul din România trebuie din capul locului regândit în vederea unei relansări culturale și societale.

Urgența numărul unu a educației din România este înlăturarea segregării sociale. Sociologii ne spun că analfabetismul, nu doar cel funcțional, concurează nivelul interbelic. Așa stând lucrurile, copilul necăjit ar trebui ajutat imediat cu bani de lumină în casă, de transport, de hrană și rechizite. Dar trebuie oprită și continuarea necăjirii pe scară mare de azi.

Este ora efortului inteligent în țară, nu a libertinajului. Infrastructura educației și tehnicalitățile trebuie, firește, ameliorate, dar fără soluții educaționale noi, rezultatele vor fi aceleași.

România înfruntă o criză economică. Se trăiește din împrumuturi pe generații. Ea este lovită și de o răsturnare a ierahiei valorilor, care demotivează cetățenii și face ca țara să aibă cea mai mare (proporțional, adesea și absolut!) emigrație din lume în timp de pace. Este și o criză a creativității – ce se vede și în jubilația când „ni se dă”, „primim”, „ni se alocă”, în loc „să producem”.  Nu este alternativă la învățătură temeinică, la reclădirea ierarhiilor din societate pe criterii profesionale, civice și morale și la efortul propriu.

Mărturisesc că, pentru reforma din 1997-2000 am pregătit mii de oameni care lucrau în educație. I-am pregătit nu doar pentru implementare, ci pentru elaborarea detaliată de soluții de schimbare și probarea lor. Nu este posibil altfel, căci elaborări din birou nu dau rezultate. Revenirea la proiecte veritabile discutate public este condiția generală acum a multor altor măsuri, despre care am scris în alte locuri (Andrei Marga, Reforma modernă a educației, 2016; Andrei Marga, Educația responsabilă, 2019), încât  nu le repet.

Important

Obligativitatea evaluării externe pentru acreditare/evaluare periodică

21.06.2022

image/jpeg, 442788 octeți

În data de 6 iunie 2023 a fost adoptat O ME nr. 3958/2022 pentru aprobarea calendarului și a procedurii de evaluare externă în vederea acreditării/evaluării periodice, fiind publicat în Monitorul Oficial nr. 555 din 7 iunie 2022.

 

Ordinul de ministru clarifică în primul rând calendarul de evaluare externă pentru acreditare/evaluare periodică:

 

1. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație până la data de 6.06.2022 vor fi soluționate în perioada 9 - 10 iunie 2022, la solicitarea acestora.

2. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație începând cu data de 7.06.2022 până la data de 5.09.2022 vor fi evaluate în perioada 7.09.2022 - 31.12.2022.

3. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație începând cu 6.09.2022 până la 31.12.2022 vor fi evaluate în perioada 2.01.2023 - 31.03.2023.

4. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație în perioada 2.01.2023 - 31.03.2023 vor fie evaluate în perioada 1.04.2023 - 31.05.2023.

5. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație în perioada 1.04.2023 - 2.06.2023 vor fi evaluate cel mai târziu cu o săptămână înainte de finalizarea cursurilor, în funcție de

nivel/profil/specializare/calificare.

 

Totodată, în Anexa nr. 2 a ordinului de ministru, apare Procedura pentru evaluare externă pentru acreditare/evaluare periodică, care conține câteva precizări deosebit de importante pentru unitățile de învățământ:

 

1. Unitățile de învățământ de stat și particular care nu au fost supuse evaluării externe periodice/evaluării externe pentru acreditare în termenele prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, au obligația să depună cerere letrică la sediul ARACIP și în format electronic pe platforma https://calitate.aracip.eu, în vederea evaluării externe pentru acreditare/pentru evaluare periodică.

 

2. Începând cu anul școlar 2023-2024, pentru unitățile de învățământ de stat și particular și componentele organizatorice ale acestora care nu au solicitat Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar conform calendarului derularea procedurii de evaluare externă în vederea acreditării, se va emite ordinul de ridicare a autorizării de funcționare provizorie.

 

3. Începând cu anul școlar 2024-2025, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București nu vor/va mai repartiza/aviza plan de școlarizare pentru clasele de început de ciclu unităților de învățământ de stat și particular care nu au solicitat Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar derularea procesului de evaluare externă, conform calendarului.

 

Reamintim faptul că unitățile de învățământ acreditate se supun periodic, din 5 în 5 ani, evaluării externe periodice.

Eveniment

Ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara - Informare

29.06.2022

image/bmp, 589878 octeți

Miercuri, 29 iunie 2022, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
 
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:

  • informare privind probleme profesionale și sindicale din luna aprilie;
  • prezentarea situațiilor financiare aferente lunii mai 2022;
  • probleme organizatorice;
  • probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.

 
Materiale suport folosite în cadrul ședinței:
- Informare iunie 2022, nr. 992 din 27 iunie 2022;
- Situații financiare pentru luna iunie 2022.

 

Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1.    Se așteaptă cu mult interes noul pachet legislativ privind educația. Din discuțiile avute cu ministrul educației au reieșit o serie de idei importante:  
-    se va păstra „titularizarea” (cu „detitularizare” în cazul unor abateri grave); 
-    se încearcă reglementarea/obținerea unui buget mai consistent pentru educație (15 % din bugetul consolidat sau 5% din PIB);
-    este nevoie de o motivare/motivație financiară mai puternică pentru personalul din educație;
-    se (re)introduce „stagiatura”: 1 an școlar cu o normă de predare redusă și consiliere din partea unui mentor, urmat de un examen de licențiere/intrare în corpul profesoral.

Deocamdată sunt doar simple idei/vorbe prezentate de ministrul educației mai mult în media.
2.    La Conferința Națională a F.S.E. „Spiru Haret” a fost desemnată conducerea federației pentru următorul mandat de 5 ani și au fost discutate o serie de probleme care preocupă personalul din sistemul educațional.
3.     A început a treia sesiune a concursului pentru ocuparea funcțiilor vacante de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat. 
4.    La salariul aferent lunii iulie ar trebui să se plătească și diferențele salariale cuvenite celor care în ultimii 4 ani trebuiau să treacă într-o altă tranșă de vechime și nu au fost încadrați corect.
5.    Au fost alimentate cardurile de vacanță cu suma de 1450 lei. S-au solicitat sumele necesare și pentru personalul creșelor (personal preluat în cursul acestui an), precum și pentru cei care nu au primit vouchere/carduri de vacanță în ultimii doi ani și beneficiază de sentințe civile.
6.    Continuă demersurile pentru obținerea sporului pentru condiții de muncă: în prezent ar trebui să se desfășoare procedurile de evaluarea efectuate de firme specializate / autorizate și Direcția de Sănătate Publică.
7.    Activitățile curente ale S.I.P. Județul Hunedoara se desfășoară în mod normal. 

În perioada iulie – august, programul la sediul S.I.P. Județul Hunedoara va rămâne același (luni-joi 08:30-17:00, vineri 08:30-14:30).

 

În contextul actual este nevoie:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme scopului existenței sale. 

 

Informarea prezentată în cadrul ședinței și transmisă în grupele sindicale poate fi consultată/descărcată aici: https://nou.siphd.ro/index.php?a=1241 sau aici: https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038568.pdf.

 

Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/index.php?a=3121&t=2022

10.02.2022
14.07.2021
Istoric
Data articolului: 01.05.2018
Data ultimei actualizări: 30.06.2022
Numărul de vizualizări: 6512


În decembrie 1989, poporul român răstoarnă regimul comunist. Cum era și normal, trebuiau schimbate structurile care au contribuit la menținerea vechiului regim, printre acestea numărându-se și sindicatele. Acestea nu mai puteau fi „cureaua de transmisie” a conducerii politice, devenind independente față de organele de stat, față de partidele politice, față de oricare alte organizații. În acest context, în țară iau ființă zeci de organizații sindicale libere, iar la nivel central sunt puse bazele federațiilor și confederațiilor sindicale.


În unitățile de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara primele noi grupe sindicale apar în primăvara anului 1990 și sunt constituite, mai ales, prin efortul suplinitorilor și navetiștilor, interesați în mai mare măsură în modificarea legislației privind titularizarea în învățământ și mișcarea personalului. Se constituie structuri sindicale la nivelul localităților, nu însă și la nivel județean, deși majoritatea problemelor necesitau negocieri cu conducerea Inspectoratului Școlar Județean. Astfel, sindicatele formate la nivelul localităților se afiliază direct la federațiile sindicale care existau la nivel național. O caracteristică a acestei perioade o reprezintă lipsa unui cadru normativ care să delimiteze activitatea sindicatelor și de asemenea lipsa unor reglementări proprii ale acestora (procese verbale ale ședințelor, hotărâri, regulamente, statute).


Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara (S.I.P. Județul Hunedoara) a luat naștere la începutul anului 1992 prin unificarea sindicatelor din municipiile Deva și Hunedoara. În martie este elaborat primul statut al organizației, iar sindicatul este înregistrat în registrul persoanelor juridice de la Judecătoria Deva. În același an aderă la noua organizație și sindicatele din zona centrală a județului: Hațeg, Călan, Simeria, Orăștie, în timp ce sindicatele din Valea Jiului și din zona Brad continuă să funcționeze ca sindicate independente afiliate direct unor federații sindicale naționale.


Un moment important în istoria S.I.P. Județul Hunedoara îl reprezintă anul 1996. Funcționarea defectuoasă a sindicatelor din unitățile de învățământ din Valea Jiului, lipsa de informații, lipsa unor rezultate în activitatea sindicală, pe de o parte, precum și obținerea de către S.I.P. Județul Hunedoara a unor sporuri specifice pentru angajații din Valea Jiului și din zona Brad, pe de altă parte, îi determină pe aceștia să adere la sindicatul județean. Începând din acest moment în învățământul preuniversitar hunedorean există un singur sindicat.


Sărbătorirea Zilei Mondiale a Educatorilor a devenit o tradiție în județul Hunedoara, iar acest lucru se datorează S.I.P. Județul Hunedoara. Începând din 1996, în fiecare an, 5 octombrie a fost un prilej de sărbătoare pentru dascălii hunedoreni: zile libere sau zile metodice, acțiuni educative, manifestări sportive, culturale etc. Din anul 2007 ne-am propus, și credem că până acum am reușit, să facem din această zi o adevărată sărbătoare prin care să atragem atenția asupra acestei profesii cu un statut ingrat, dar și să implicăm într-o măsură mai mare cadrele didactice în afirmarea și recunoașterea propriului statut. „Săptămâna educației” care, în organizarea S.I.P. Județul Hunedoara, precede Ziua Educatorilor grupează din acest moment o serie de manifestări cuprinzând expoziții de pictură și desene, simpozioane, dezbateri publice, caravane sindicale, acțiuni sportive, festivități etc.


Un alt moment important în istoria organizației sindicale județene este reprezentat de Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din anul 1998 care aduce o serie de modificări importante statutului organizației: organul de conducere cu cea mai mare putere de decizie, între conferințele județene, devine Consiliul Județean al S.I.P. Județul Hunedoara care este constituit din liderii organizațiilor sindicale afiliate precum și alți reprezentanți aleși de organizațiile afiliate în mod proporțional cu numărul de membri; membrii aleși în organele de conducere nu pot desfășura și activități politice; organizațiile sindicale afiliate sunt conduse de consilii locale constituite din liderii grupelor sindicale din unitățile de învățământ din zona respectivă; se elaborează regulamente de funcționare pentru organele de conducere precum și regulamentul financiar.


Anul 2000 aduce cu sine o amplificare a nemulțumirilor membrilor de sindicat legat de unele disfuncționalități în organizarea și activitatea federației naționale pe ramură (F.E.N.), Statutul federației, conducerea autoritară și nedemocratică. Drept urmare, Conferința Județeană extraordinară din acest an hotărăște afilierea la o altă federație sindicală din ramura învățământ: Federația Sindicatelor din Învățământ „Spiru Haret”. De ce „Spiru Haret”? Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET”, plecând de la valorile promovate de către cel care a fost și rămâne cel mai bun ministru al educației, Spiru Haret, a reușit să devină una dintre cele mai importante forțe sindicale ale școlii românești. În istoria recentă (de după 1989) a învățământului național, tulburată de nenumărate tatonări, experimente și încălcări de drepturi, orchestrate de echipele ministeriale care s-au succedat după criterii și interese politice, Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET” s-a remarcat prin angajamentul față de emanciparea școlii, câștigarea și apărarea drepturilor membrilor ei, promovarea intereselor salariaților învățământului. Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET” este o federație sindicală a profesorilor, condusă de profesori, pentru profesori.


În anul 2004 SIP Hunedoara se adresează instanțelor de judecată pentru că drepturile membrilor săi au fost încălcate, iar negocierile sau protestele nu au dat rezultate. Au fost câștigate peste 400 de procese referitoare la modul de calcul a salariilor și plata retroactivă a unor drepturi salariale pentru întreg personalul didactic și didactic auxiliar. În continuare, în perioada 2005- 2006, s-au obținut în instanță: reducerea cu 2 ore a normei didactice pentru învățătorii, educatoarele și institutorii cu gradul I și vechime peste 25 de ani. Pentru colegii noștri din mediul rural s-a obținut decontarea cheltuielilor cu naveta la locul de muncă. Tot pe calea instanțelor de judecată s-a reușit punerea în aplicare a unor drepturi prevăzute de lege și de contractele colective de muncă: ajutorul social cuvenit pentru nașterea unui copil, indemnizația care se acorda pentru pensionarea la limită de vârstă, sporul pentru condiții vătămătoare (sporul de ecran, sporul pentru bibliotecari), recunoașterea tranșelor suplimentare de vechime (30, 35, peste 40 de ani).


La începutul lunii septembrie 2006 este inaugurat Clubul Educatorilor. Acesta a fost gândit și realizat ca un spațiu în care angajații învățământului hunedorean, membri ai S.I.P. Județul Hunedoara, să beneficieze de o serie de servicii specifice activității didactice. Pe lângă sală de reuniuni de 30 de locuri, amenajată cu notebook, videoproiector, ecran de proiecție ș.a., Clubul Educatorilor dispune și de birouri, sală IT, acces la Internet pe rețeaua proprie de calculatoare, spații pentru discuții, negociere, studiu. De asemenea, dascălii pot consulta aici peste 20.000 de acte normative, grupate pe 300 de domenii și emise de 92 de organe abilitate, legislație școlară, precum și colecția revistei „Tribuna învățământului”. Astfel, angajații învățământului hunedorean, membri ai S.I.P. Județul Hunedoara, li se asigură în acest centru consiliere pe teme profesionale, sindicale și juridice. Mai mult, el este amplasat în apropierea unor instituții importante ca Inspectoratul școlar Județean, Centrul Județean de Resurse și Asistență Psihopedagogică, Casa Corpului Didactic ș.a., ceea ce permite o economie de timp pentru profesorul grăbit, venit la Deva cu probleme de specialitate.


Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din toamna anul 2006 stabilește un nivel calitativ superior al activității sindicatului județean. Este elaborată o nouă strategie care concretizează obiectivele și mijloacele de acțiune ale organizației pentru perioada următorilor patru ani. Pentru eficientizarea activității se hotărăște înființarea unor noi departamente (imagine, juridic, contabilitate, consiliere) și angajarea de personal de specialitate (contabil cu normă întreagă, jurist, consilieri). Pentru crearea unor facilități de formare profesională și sindicală, dar și de petrecere a timpului liber, Conferința stabilește ca obiectiv preluarea în proprietate a Casei Învățătorului de la Vața de Jos. Crearea unei Case de ajutor reciproc sau preluarea celor existente în unele localități pentru a asigura servicii de împrumut în condiții avantajoase pentru membrii de sindicat este un alt deziderat stabilit pentru acest mandat.


În privința Casei Învățătorului de la Vața de Jos demersurile noastre în justiție au fost respinse ca tardive, iar imobilul nu a putut fi preluat în proprietate, rămânând doar în folosință.


În toamna anului 2008 s-a realizat preluarea Casei de Ajutor Reciproc Învățământ Deva, transformarea ei în Casa de Ajutor Reciproc (Instituție Financiar Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Hunedoara, pe scurt C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara și extinderea ei în tot județul. A fost modificat modul de încasare a contribuțiilor și ratelor la împrumuturi prin reținerea directă de pe statul de plată. Dobânda practicată la împrumuturi a fost redusă progresiv, astfel: 12% - 2008, 8% - 2009, 6% - 2010, 5% - 2011, 4,68% - 2012. În prezent se practică dobânzi cuprinse între 3,27 - 3,50 %, funcție de perioada pentru care este contractat împrumutul.


În toamna anului 2008 a fost înființat departamentul juridic al SIP Hunedoara. Este angajat un consilier juridic, iar acest lucru se va observa în calitatea demersurilor juridice viitoare ale sindicatului și în drepturile obținute, mai ales cele bănești. Pe parcursul următorilor ani au fost promovate și câștigate în instanțele de judecată acțiuni privind: ajutorul financiar de 100 euro pentru cumpărarea de carte de specialitate (50 euro neacordați în anul 2009 și 70 euro neacordați în anul 2010), diferențe salariale (33% lunar) în perioada octombrie 2008-decembrie 2009, diferențe salariale (33% lunar) în anul 2010, diferențe salariale pentru perioada ianuarie-mai 2011, decontarea navetei, eliberarea diplomelor absolvenților Universității „Spiru Haret”, sporul pentru condiții de muncă, indemnizația de doctorat etc.


La începutul anului 2010 o mare parte din drepturile prevăzute de contractele colective de muncă câștigate prin negocieri au fost anulate prin mai multe acte normative succesive ale guvernelor Boc. De la mijlocul anului salariile personalului din învățământ sunt diminuate cu 25%. Perioada este caracterizează de tensiuni sociale și mișcări de protest la nivel național. Eșecul mișcărilor de protest (mai ales a grevei generale din învățământ din iunie 2010), lipsa dialogului social, promovarea unor pachete de legi prin „asumarea răspunderii” de către guvern (Legea educației naționale, Legea pensiilor), dar mai ales o serie de măsuri îndreptate împotriva sindicatelor (modificarea Legii dialogului social, creșterea pragului de reprezentativitate, interdicția de a colecta cotizația direct de pe statul de plată, anularea degrevărilor liderilor sindicali din educație) au creat un cadru în care activitatea sindicatelor nu numai că a fost mult îngreunată, dar a fost pusă la încercare însăși supraviețuirea unor organizații.


În acest context Conferința ordinară din februarie 2011 și Conferința extraordinară din noiembrie 2011 au adoptat o serie de măsuri care să asigure funcționarea în continuare a sindicatului: colectarea cotizației de membru manual, iar ulterior pe baza unor contracte cu băncile prin debitare directă de pe cardul de salarii, colectarea întregii cotizații de către organizația județeană, diminuarea salariilor și indemnizațiilor angajaților și colaboratorilor, reducerea ajutoarelor sociale și a cheltuielilor materiale. Prin solidaritatea și efortul membrilor, organizația a traversat cu bine această perioadă păstrându-și structura și înregistrând pierderi numerice mici.


Schimbările politice din primăvara anului 2012, o serie de modificări legislative și reluarea dialogului social readuc normalitatea în activitatea sindicală. După cinci ani, în vara anului 2012 se reușește negocierea un nou Contract Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Sectorului de Activitate Învățământ Preuniversitar. Chiar dacă criza economică și lipsa unui buget decent pentru educație nu au permis obținerea unor drepturi salariale suplimentare, Contractul are meritul de a asigura un cadru general mai bun în ceea ce privește desfășurarea activității profesionale și sindicale și o notă de optimism pentru viitor.


La începutul anului 2013 a fost înființată agenția de turism SIP Tour. Aceasta este o agenție de turism având ca unic asociat S.I.P. Județul Hunedoara. Principalul obiectiv este acela de a ne asigura că toți membrii de sindicat/turiștii noștri vor beneficia de cele mai bune tarife și condiții de călătorie și petrecere a vacanțelor. În afara ofertelor / serviciilor prezentate, se pot solicita și alte oferte / servicii particularizate conform solicitărilor membrilor de sindicat. Față de prețurile de catalog afișate, membrii de sindicat beneficiază de reduceri.


În prezent S.I.P. Județul Hunedoara reunește peste 5.000 membri (conform recensământului din iunie 2017) grupați în 13 filiale care acoperă toate zonele județului. Gradul de sindicalizare al personalului din învățământul hunedorean este 83,46%. S.I.P. Județul Hunedoara este una din organizațiile sindicale puternice (numeric și prin acțiuni) din învățământ și nu numai. El veghează la respectarea legalității și a drepturilor membrilor săi. Se situează de partea dreptății și este deschis unei colaborări sincere și loiale cu toți partenerii. Se declară pentru o reformă corectă, temeinică și grabnică a învățământului românesc.


Convinși că împreună suntem mai puternici, S.I.P. Județul Hunedoara este afiliat la Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, federație de ramură și la Confederația Națională a Sindicatelor Libere din România „Frăția”, confederație națională.


La nivelul S.I.P. Județul Hunedoara sunt constituite, în subordonarea directă a Biroului Executiv și a președintelui, mai multe compartimente/servicii: administrativ-secretariat, contabilitate, juridic, Casa de Ajutor Reciproc (Instituție Financiar Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Hunedoara, agenția de turism SIP Tour și Centrul de Resurse și Formare „Magister”.


a) Serviciul administrativ-secretariat


Asigură fluxul informațional printr-o comunicare rapidă și eficientă cu personalul de conducere al sindicatului, sindicatele de zonă, cu membrii de sindicat, cu serviciul administrativ de la nivelul federației, cu unitățile școlare, I.S.J., alte instituții și organizații.


Asigură primirea și înregistrarea corespondenței, redactarea și expedierea corespondenței în termenele stabilite, evidența actelor, repartizarea pe dosare și urmărirea soluționării în termen, primirea și transmiterea de comunicări telefonice, monitorizarea curățeniei în încăperilor sediului.


De asemenea, serviciul administrativ-secretariat, în colaborare cu serviciul contabilitate, asigură ridicarea lunară a extraselor de cont, efectuarea plăților prin ordine de plată, ridicarea de numerar pe bază de carnet CEC, efectuarea încasărilor și a plăților prin casă, completarea registrului de casă.


La începutul fiecărui an se realizează evidența inventarului, păstrarea și reactualizarea lui, arhivarea tuturor documentelor S.I.P. Județul Hunedoara.


b) Serviciul contabilitate


Se preocupă, împreună cu organele de conducere ale sindicatului, de asigurarea resurselor financiare necesare desfășurării activității și de buna lor gospodărire


Sunt întocmite lunar situații privind cotizațiile și alte încasări, situații privind plățile și cheltuielile, statele de plată, declarațiile lunare privind obligațiile de plată față de buget. Toate aceste situații sunt prezentate și supuse aprobării lunar Consiliului Județean S.I.P. Hunedoara. De asemenea, sunt realizate balanțele și bilanțul contabil anual și se asigură depunerea actelor la administrația financiară.


Împreună cu serviciul administrativ-secretariat se realizează anual evidența inventarului, păstrarea și reactualizarea lui.


c) Serviciul juridic


Serviciul juridic al S.I.P. Județul Hunedoara asigură asistența juridică și reprezentarea în instanță atât a organizației sindicale județene, cât și a membrilor de sindicat, elaborând cererile de chemare în judecată.


Serviciul juridic asigură consultanța juridică necesară organelor de conducere ale S.I.P. Hunedoara în cadrul diferitelor comisii, negocieri, dezbateri, întâlniri de lucru la nivelul inspectoratului școlar, prefecturii, Ministerului Educației și participă direct la acestea. De asemenea, se asigură consultanța juridică pentru membrii de sindicat pe teme privind mobilitatea personalului, încadrare, salarizare, pensionare etc.


d) C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara


Preluarea și reorganizarea de către S.I.P. Județul Hunedoara a Casei de Ajutor Reciproc Învățământ Deva, astfel încât a luat naștere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara a condus la o creștere rapidă a numărului membrilor, ceea ce a permis realizarea într-o măsură mult mai mare a scopului existenței acestui gen de organizație.


Astfel, profesionalismul dovedit, venind în sprijinul real al membrilor, a condus la o creștere permanentă a numărului de membri, iar totodată a permis mărirea constantă a cuantumului maxim al împrumuturilor acordate (care, probabil, începând cu luna aprilie a anului 2020 va ajunge la 40.000 lei), ratele dobânzilor practicate înregistrând o reducere semnificativă (în prezent ele se situează, în funcție de cuantumul împrumutului și de durată, sub 3,50%), fapt care justifică aprecierea că ele sunt „fără concurență”. Mai mult, pentru a proteja fondurile sociale ale membrilor, acestea sunt bonificate anual în funcție de rezultatele economico-financiare.


e) SIP TOUR Hunedoara


Este o agenție de turism înființată de S.I.P. Județul Hunedoara, având ca unic asociat S.I.P. Județul Hunedoara. A fost creată pentru a asigura orice tip de servicii turistice, la cele mai bune tarife și condiții, membrilor de sindicat.


Asigurând întreaga gamă de servicii turistice pentru membrii de sindicat și familiile acestora, totodată furnizând asistență și servicii specifice unităților de învățământ pentru organizarea excursiilor școlare, dar și servicii de organizare a unor evenimente, SIP TOUR are capacitatea, dovedită în perioada trecută din momentul înființării, de a răspunde oricăror solicitări din domeniul turistic.


f) Centrul de Resurse și Formare „Magister”


Centrul de Resurse și Formare al S.I.P. Județul Hunedoara, denumit generic „Magister”, a cărui dezvoltare a demarat în anul 2015, vine în întâmpinarea a două dintre obiectivele din cadrul Strategiei S.I.P. Județul Hunedoara pentru perioada 2015-2019, și anume crearea unor compartimente pentru asigurarea de noi servicii pentru membrii de sindicat, pe de o parte, iar pe de altă parte, asigurarea unui nivel ridicat de pregătire a membrilor de sindicat în ceea ce privește problemele sindicale și profesionale.


Precum în cazul tuturor celorlalte beneficii pe care S.I.P. Județul Hunedoara le oferă membrilor săi, constituirea centrului reprezintă încercarea ca, în cadrul unui interval de timp, să se asigure accesul la cursurile de formare care vor fi organizate, în funcție de interese,  tuturor membrilor de sindicat.


Cursurile de formare organizate sunt puse la dispoziția membrilor de sindicat cu titlu gratuit, până martie 2020 reușindu-se derularea a două programe de formare continuă (Metode și strategii moderne de predare-învățare-evaluare și Stilurile de învățare în activitatea didactică), fiind în curs de implementare un al treilea program (Întotdeauna caracterul), numărul cursanților care au parcurs aceste programe depășind 2.500.


g) Programe și parteneriate


Animați de dorința de a veni în sprijinul membrilor de sindicat sub cât mai multe aspecte, în ultima perioadă au fost demarate o serie de negocieri care au condus la încheierea, prin aportul susținut al F.S.E. „Spiru Haret” a unei serii de parteneriate și contracte prin care sunt oferite diverse beneficii. Dintre acestea amintim sunt de amintit înțelegerile cu Editura Karina, MOL România, SYNEVO România, Orange România, Lukoil România etc.


Conceput pe principii democratice, S.I.P. Județul Hunedoara a participat efectiv la mutațiile din învățământul românesc: titularizarea, mișcările de personal, diminuarea numărului de ore din norma didactică, reducerea normei pentru cei cu gradul I și vechime peste 25 de ani, obținerea unor sporuri specifice, majorări și indexări salariale, încheierea primului Contract Colectiv de Muncă și apoi renegocierea lui, elaborarea diferitelor acte normative având ca obiect educația etc. Prin reprezentanții săi, S.I.P. Hunedoara a formulat propuneri, a participat la întâlniri, discuții, mese rotunde, simpozioane, dar a fost și inițiatorul unor astfel de evenimente în încercarea de a sensibiliza clasa politică și reprezentanții administrațiilor centrale și locale, dar și de conștientizare a acestor probleme în rândul propriilor membri.


În câteva rânduri este greu să prezentăm tot ceea ce este S.I.P. Județul Hunedoara. Dar cu siguranță, fiecare dintre noi făcând sindicatul să fie ceea ce este, așa încât...


Împreună putem reuși!







Copyright (c) 2002-2020 SIP Hunedoara