Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a implementat împreună cu societatea emitentă, Pluxee, o procedură privind înlocuirea cardurilor pierdute, furate, nefuncționale sau emise cu date incorecte.
Conform procedurii, angajații din școli care au pierdut sau nu mai pot folosi cardurile de primă de carieră și de carieră profesională din diverse motive, pot primi unele noi. Aceștia trebuie să contacteze compania prin telefon sau email.
„Reprezentanții emitentului cardului Pluxee vor prelua solicitările, vor prelucra informațiile și ulterior se va plasa comanda pentru înlocuirea suporturilor electronice.
Pentru a se emite carduri noi, beneficiarii O.U.G. nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, precum și unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învățământul de stat pot contacta Pluxee:
• număr de telefon: 021 207 27 27;
• adresă de email: socialplus.ro@pluxeegroup.com.”
Documente atașate
Adresa Pluxee către Ministerul Educației și Cercetării
Ca urmare a sesizărilor primite din partea organizațiilor afiliate, cu adresa Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” nr. 368/01.04.2025, am solicitat Ministerului Educației și Cercetării un punct de vedere privind frecvența depunerii certificatului de cazier judiciar și a certificatului/adeverinței de integritate comportamentală de către personalul didactic, în conformitate cu prevederile Metodologiilor-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2025-2026, pentru verificarea îndeplinirii condițiilor de la art. 168 alin. (7) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare
Prin adresa nr. 26504/09.04.2025, Ministerul Educației și Cercetării – Direcția Generală Management, Carieră Didactică și Rețea Școlară în Învățământul Preuniversitar ne-a comunicat că „Prezentarea certificatului de cazier judiciar și a certificatului/adeverinței de integritate comportamentală (...) este reglementată de metodologiile-cadru privind mobilitatea (...), respectiv în perioadele prevăzute în Calendarul mobilității personalului didactic de predare pentru:
- încadrarea personalului didactic de predare la nivelul unităților de învățământ;
- modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei, conform prevederilor art. 180 din Legea nr. 198/2023 (...);
- înscrierea/validarea înscrierii la concursul național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar;
- înscrierea la concursul județean, respectiv testarea organizată la nivel județean pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate;
- înregistrarea cererilor privind repartizarea candidaților pe perioadă determinată în baza rezultatelor obținute la concursurile naționale, sesiunile anterioare (maximum 6 sesiuni anterioare);
- înregistrarea cererilor privind angajarea în regim de plata cu ora a personalului didactic asociat și pensionat;
- în perioadele de înscriere la orice etapă a mobilității personalului didactic de predare care presupun încheierea unui contract individual de muncă pe perioadă determinată/nedeterminată la nivelul unei unități de învățământ.”
Adresa M.E.C. confirmă punctul de vedere exprimat de reprezentanții F.S.E. „SPIRU HARET” pe această problemă: obligarea personalului didactic de predare titular de a depune certificatul de cazier judiciar și certificatul/adeverința de integritate comportamentală la fiecare 6 luni – pe motiv că cele anterioare și-au pierdut valabilitatea – este lipsită de fundament.
Faptul că respectivele certificate au valabilitate de 6 luni nu înseamnă că trebuie depuse de 2 ori pe an, ci că, atunci când sunt depuse (în situațiile și perioadele stabilite de metodologia-cadru și calendarul mobilității personalului didactic), acestea trebuie să fie valabile (să fie în interiorul termenului de 6 luni de la eliberare).
Marți, 8 aprilie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se prezintă Procedura operațională referitoare la fișele posturilor din cadrul I.S.J. Hunedoara. Se amână până la ședința viitoare pentru verificare.
2. Se aprobă reînmatricularea unui elev la Școala Gimnazială ”Dr. Aurel Vlad” Orăștie.
3. Se respinge transferul unui elev de la școala profesională, clasa a IX-a, la Liceul de Arte ”Sigismund Toduță” Deva, începând cu anul școlar 2025/2026, deoarece nu permite legislația transferul elevilor de la școala profesională la liceu.
4. Se aprobă lista excepții plata cu ora, cadre didactice, luna martie 2025, conform Anexei 2.
5. Se aprobă rapoartele de doctorat ale inspectorilor școlari și directori unități de învățământ, luna martie 2025.
6. Se respinge închirierea unei garsoniere din sediul I.S.J. Hunedoara.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
În decembrie 1989, poporul român răstoarnă regimul comunist. Cum era și normal, trebuiau schimbate structurile care au contribuit la menținerea vechiului regim, printre acestea numărându-se și sindicatele. Acestea nu mai puteau fi „cureaua de transmisie” a conducerii politice, devenind independente față de organele de stat, față de partidele politice, față de oricare alte organizații. În acest context, în țară iau ființă zeci de organizații sindicale libere, iar la nivel central sunt puse bazele federațiilor și confederațiilor sindicale.
În unitățile de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara primele noi grupe sindicale apar în primăvara anului 1990 și sunt constituite mai ales prin efortul suplinitorilor și navetiștilor, interesați în mai mare măsură de modificarea legislației privind titularizarea în învățământ și mișcarea personalului didactic. Se constituie structuri sindicale la nivelul localităților, nu însă și la nivel județean, deși majoritatea problemelor necesitau negocieri cu conducerea Inspectoratului Școlar Județean. Astfel, sindicatele formate la nivelul localităților se afiliază direct la federațiile sindicale existente la nivel național. O caracteristică a acestei perioade o reprezintă lipsa unui cadru normativ care să delimiteze activitatea sindicatelor și de asemenea lipsa unor reglementări proprii ale acestora (procese verbale ale ședințelor, hotărâri, regulamente, statute).
Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara (S.I.P. Județul Hunedoara) a luat naștere la începutul anului 1992 prin unificarea sindicatelor din municipiile Deva și Hunedoara. În martie este elaborat primul statut al organizației, iar sindicatul este înregistrat în registrul persoanelor juridice de la Judecătoria Deva. În același an aderă la noua organizație și sindicatele din zona centrală a județului: Hațeg, Călan, Simeria, Orăștie, în timp ce sindicatele din Valea Jiului și din zona Brad continuă să funcționeze ca sindicate independente afiliate direct unor federații sindicale naționale.
Un moment important în istoria S.I.P. Județul Hunedoara îl reprezintă anul 1996. Funcționarea defectuoasă a sindicatelor din unitățile de învățământ din Valea Jiului, lipsa de informații, lipsa unor rezultate în activitatea sindicală, pe de o parte, precum și obținerea de către S.I.P. Județul Hunedoara a unor sporuri specifice pentru angajații din Valea Jiului și din zona Brad, pe de altă parte, îi determină pe aceștia să adere la sindicatul județean. Începând din acest moment în învățământul preuniversitar hunedorean există un singur sindicat.
Sărbătorirea Zilei Mondiale a Educației a devenit o tradiție în județul Hunedoara, iar acest lucru se datorează S.I.P. Județul Hunedoara. Începând din 1996, în fiecare an, 5 octombrie a fost un prilej de sărbătoare pentru dascălii hunedoreni: zile libere sau zile metodice, acțiuni educative, manifestări sportive, culturale etc. Din anul 2007 ne-am propus, și credem că până acum am reușit, să facem din această zi o adevărată sărbătoare prin care să atragem atenția asupra acestei profesii cu un statut ingrat, dar și să implicăm într-o măsură mai mare cadrele didactice în afirmarea și recunoașterea propriului statut. „Săptămâna educației” care, în organizarea S.I.P. Județul Hunedoara, precede Ziua Mondială a Educației grupează din acest moment o serie de manifestări cuprinzând expoziții de pictură și desene, simpozioane, dezbateri publice, caravane sindicale, acțiuni sportive, festivități etc.
Un alt moment important în istoria organizației sindicale județene este reprezentat de Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din anul 1998 care aduce o serie de modificări importante statutului organizației: organul de conducere cu cea mai mare putere de decizie, între conferințele județene, devine Consiliul Județean al S.I.P. Județul Hunedoara, care este constituit din liderii organizațiilor sindicale afiliate precum și alți reprezentanți aleși de organizațiile afiliate în mod proporțional cu numărul de membri; membrii aleși în organele de conducere nu pot desfășura și activități politice; organizațiile sindicale afiliate sunt conduse de consilii locale constituite din liderii grupelor sindicale din unitățile de învățământ din zona respectivă; se elaborează regulamente de funcționare pentru organele de conducere, precum și regulamentul financiar.
Anul 2000 aduce cu sine o amplificare a nemulțumirilor membrilor de sindicat legat de unele disfuncționalități în organizarea și activitatea federației naționale pe ramură (F.E.N.), Statutul federației, conducerea autoritară și nedemocratică. Drept urmare, Conferința Județeană extraordinară a S.I.P. Județul Hunedoara din acest an hotărăște afilierea la o altă federație sindicală din ramura învățământ.
Federația Sindicatelor din Învățământ „Spiru Haret”. De ce „Spiru Haret”? Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET”, plecând de la valorile promovate de către cel care a fost și rămâne cel mai bun ministru al educației, Spiru Haret, a reușit să devină una dintre cele mai importante forțe sindicale ale școlii românești. În istoria recentă (de după 1989) a învățământului național, tulburată de nenumărate tatonări, experimente și încălcări de drepturi, orchestrate de echipele ministeriale care s-au succedat după criterii și interese politice, Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET” s-a remarcat prin angajamentul față de emanciparea școlii, câștigarea și apărarea drepturilor membrilor ei, promovarea intereselor salariaților învățământului. Federația Sindicatelor din Învățământ „SPIRU HARET” este o federație sindicală a profesorilor, condusă de profesori, pentru profesori.
Un rol important în privința informării membrilor de sindicat îl deține site-ul organizației (https://nou.siphd.ro/) creat în anul 2002. Acesta este alimentat constant cu știri/articole referitoare la activitatea sindicatului și a federației din care facem parte, probleme de interes profesional, poziția autorităților și a guvernanților, alte probleme ce pot prezenta interes pentru membrii de sindicat.
Pentru o informare corectă, pe site sunt postate și alte puncte de vedere emise de oameni politici, ziariști, publiciști, scriitori etc.
Pentru a veni în sprijinul membrilor de sindicat în cunoașterea legislației în vigoare, la rubrica „Legislație” sunt postate acte normative sistematizate pe mai multe domenii: legislație generală, legislație specifică învățământului, legislație privind salarizarea, contracte colective de muncă, proiecte în dezbatere, iar la rubrica „Consultații juridice” se oferă informații privind „demersurile juridice” efectuate, modul de aplicare a unor prevederi legale, răspunsuri la cele mai frecvente întrebări adresate de membrii de sindicat.
În anul 2020, site-ul organizației este refăcut în totalitate, astfel încât să reflecte atât progresele tehnice, cât și întreaga diversitate a activităților și a problemelor sindicale.
Astfel, site-ul se constituie într-un adevărat centru de documentare și informare pe probleme profesionale, sindicale, de natură juridică etc. pentru membrii de sindicat interesați.
În anul 2004 S.I.P. Județul Hunedoara se adresează instanțelor de judecată pentru că drepturile membrilor săi au fost încălcate, iar negocierile sau protestele nu au dat rezultate. Au fost câștigate peste 400 de procese referitoare la modul de calcul a salariilor și plata retroactivă a unor drepturi salariale pentru întreg personalul didactic și didactic auxiliar. În continuare, în perioada 2005-2006, s-au obținut în instanță: reducerea cu 2 ore a normei didactice pentru învățătorii, educatoarele și institutorii cu gradul I și vechime peste 25 de ani. Pentru colegii noștri din mediul rural s-a obținut decontarea cheltuielilor cu naveta la locul de muncă. Tot pe calea instanțelor de judecată s-a reușit punerea în aplicare a unor drepturi prevăzute de lege și de contractele colective de muncă: ajutorul social cuvenit pentru nașterea unui copil, indemnizația care se acorda pentru pensionarea la limită de vârstă, sporul pentru condiții vătămătoare (sporul de ecran, sporul pentru bibliotecari), recunoașterea tranșelor suplimentare de vechime (30, 35, peste 40 de ani) etc.
La începutul lunii septembrie 2006 este inaugurat Clubul Educatorilor. Acesta a fost gândit și realizat ca un spațiu în care angajații învățământului hunedorean, membri ai S.I.P. Județul Hunedoara, să beneficieze de o serie de servicii specifice activității didactice. Pe lângă o sală de reuniuni de 30 de locuri, amenajată cu notebook, videoproiector, ecran de proiecție ș.a., Clubul Educatorilor dispune și de birouri, sală IT, acces la Internet pe rețeaua proprie de calculatoare, spații pentru discuții, negociere, studiu. De asemenea, dascălii pot consulta aici peste 20.000 de acte normative, grupate pe 300 de domenii și emise de 92 de organe abilitate, legislație școlară, precum și colecția revistei „Tribuna învățământului”. Astfel, angajații învățământului hunedorean, membri ai S.I.P. Județul Hunedoara, li se asigură în acest centru consiliere pe teme profesionale, sindicale și juridice. Mai mult, el este amplasat în apropierea unor instituții importante ca Inspectoratul Școlar Județean, Centrul Județean de Resurse și Asistență Psihopedagogică, Casa Corpului Didactic ș.a., ceea ce permite o economie de timp pentru profesorul grăbit, venit la Deva cu probleme de specialitate.
Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din toamna anului 2006 stabilește un nivel calitativ superior al activității sindicatului județean. Este elaborată o nouă strategie care concretizează obiectivele și mijloacele de acțiune ale organizației pentru perioada următorilor patru ani. Pentru eficientizarea activității se hotărăște înființarea unor noi departamente (imagine, juridic, contabilitate, consiliere) și angajarea de personal de specialitate (contabil cu normă întreagă, jurist, consilieri). Pentru crearea unor facilități de formare profesională și sindicală, dar și de petrecere a timpului liber, Conferința stabilește ca obiectiv preluarea în proprietate a Casei Învățătorului de la Vața de Jos. Crearea unei Case de ajutor reciproc sau preluarea celor existente în unele localități pentru a asigura servicii de împrumut în condiții avantajoase pentru membrii de sindicat este un alt deziderat stabilit pentru acest mandat.
În privința Casei Învățătorului de la Vața de Jos demersurile noastre în justiție au fost respinse ca tardive, iar imobilul nu a putut fi preluat în proprietate, rămânând doar în folosință.
În toamna anului 2008 s-a realizat preluarea Casei de Ajutor Reciproc Învățământ Deva, transformarea ei în Casa de Ajutor Reciproc (Instituție Financiar Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Hunedoara, pe scurt C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara și extinderea ei în tot județul. A fost modificat modul de încasare a contribuțiilor și ratelor la împrumuturi prin reținerea directă de pe statul de plată. Dobânda practicată la împrumuturi a fost redusă progresiv, astfel: 12% - 2008, 8% - 2009, 6% - 2010, 5% - 2011, 4,68% - 2012. În prezent se practică dobânzi cuprinse între 2,34 - 2,50 %, pentru membrii de sindicat, funcție de perioada pentru care este contractat împrumutul.
În toamna anului 2008 a fost înființat departamentul juridic al SIP Hunedoara. Este angajat un consilier juridic, iar acest lucru se va observa în calitatea demersurilor juridice viitoare ale sindicatului și în drepturile obținute, mai ales cele bănești. Pe parcursul următorilor ani au fost promovate și câștigate în instanțele de judecată acțiuni privind: ajutorul financiar de 100 euro pentru cumpărarea de carte de specialitate (50 euro neacordați în anul 2009 și 70 euro neacordați în anul 2010), diferențe salariale (33% lunar) în perioada octombrie 2008-decembrie 2009, diferențe salariale (33% lunar) în anul 2010, diferențe salariale pentru perioada ianuarie-mai 2011, decontarea navetei, eliberarea diplomelor absolvenților Universității „Spiru Haret”, sporul pentru condiții de muncă, indemnizația de doctorat etc.
La începutul anului 2010 o mare parte din drepturile prevăzute de contractele colective de muncă câștigate prin negocieri au fost anulate prin mai multe acte normative succesive ale guvernelor Boc. De la mijlocul anului salariile personalului din învățământ sunt diminuate cu 25%. Perioada este caracterizată de tensiuni sociale și mișcări de protest la nivel național. Eșecul mișcărilor de protest (mai ales acela al grevei generale din învățământ din iunie 2010), lipsa dialogului social, promovarea unor pachete de legi prin „asumarea răspunderii” de către guvern (Legea educației naționale, Legea pensiilor), dar mai ales o serie de măsuri îndreptate împotriva sindicatelor (modificarea Legii dialogului social, creșterea pragului de reprezentativitate, interdicția de a colecta cotizația direct de pe statul de plată, anularea degrevărilor liderilor sindicali din educație) au creat un cadru în care activitatea sindicatelor nu numai că a fost mult îngreunată, dar a fost pusă la încercare însăși supraviețuirea unor organizații.
În acest context Conferința ordinară din februarie 2011 și Conferința extraordinară din noiembrie 2011 au adoptat o serie de măsuri care să asigure funcționarea în continuare a sindicatului: colectarea cotizației de membru manual, iar ulterior pe baza unor contracte cu băncile prin debitare directă de pe cardul de salarii, colectarea întregii cotizații de către organizația județeană, diminuarea salariilor și indemnizațiilor angajaților și colaboratorilor, reducerea ajutoarelor sociale și a cheltuielilor materiale. Prin solidaritatea și efortul membrilor, organizația a traversat cu bine această perioadă păstrându-și structura și înregistrând pierderi numerice mici.
Schimbările politice din primăvara anului 2012, o serie de modificări legislative și reluarea dialogului social readuc normalitatea în activitatea sindicală. După cinci ani, în vara anului 2012 se reușește negocierea unui nou Contract Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Sectorului de Activitate Învățământ Preuniversitar. Chiar dacă criza economică și lipsa unui buget decent pentru educație nu au permis obținerea unor drepturi salariale suplimentare, Contractul a avut meritul de a asigura un cadru general mai bun în ceea ce privește desfășurarea activității profesionale și sindicale și o notă de optimism pentru viitor.
La finalul anului 2012 a fost înființată agenția de turism SIP Tour. Aceasta este o agenție de turism având ca unic asociat S.I.P. Județul Hunedoara. Principalul obiectiv este acela de a ne asigura că toți membrii de sindicat/turiștii noștri vor beneficia de cele mai bune tarife și condiții de călătorie și petrecere a vacanțelor. În afara ofertelor / serviciilor prezentate, se pot solicita și alte oferte / servicii particularizate conform solicitărilor membrilor de sindicat. Față de prețurile de catalog afișate, membrii de sindicat beneficiază de reduceri.
Ținând cont de tendințele actuale și de amploarea luată de comunicarea pe rețelele de socializare, începând cu anul 2013 au fost create și întreținute două conturi de Facebook ale organizației. Aici sunt postate periodic informații, știri, articole, fotografii, clipuri video despre și din viața organizației, încercându-se, și în acest mod, să se realizeze comunicarea cu membrii și să se mențină interesul pentru activitatea organizației.
De asemenea, a fost creat și un canal propriu pe YouTube unde sunt postate filme/clipuri video despre activitatea organizației, precum și cele realizate în cadrul inițiativei „O nouă atitudine”.
Centrul de Resurse și Formare S.I.P. Județul Hunedoara, creat sub titulatura „Magister” în anul 2020, a venit în întâmpinarea a două dintre obiectivele din cadrul Strategiei S.I.P. Județul Hunedoara pentru perioada 2015-2019, și anume crearea unor compartimente pentru asigurarea de noi servicii pentru membrii de sindicat, pe de o parte, iar pe de altă parte, asigurarea unui nivel ridicat de pregătire a membrilor de sindicat în ceea ce privește problemele sindicale și profesionale.
În acest sens, în consonanță cu principiile formării continue, a fost demarat un proces de acreditare și implementare a unor programe de formare continuă, acestea fiind furnizate cu titlu gratuit membrilor de sindicat.
În prezent (2025) sunt acreditate și implementate următoarele programe de formare:
- Metode și strategii moderne de predare-învățare-evaluare;
- Stilurile de învățare în activitatea didactică;
- Întotdeauna caracterul.
Totodată a fost creată platforma on-line destinată activităților de formare (https://magister.siphd.ro), atât în ceea ce privește managementul acestora, cât și în ceea ce privește desfășurarea efectivă a acestor activități.
Precum în cazul tuturor celorlalte servicii asigurate de S.I.P. Județul Hunedoara, se va încerca, în cadrul unui interval de timp, să se asigure accesul la cursurile de formare care vor fi organizate, în funcție de interese, a tuturor membrilor de sindicat.
Cursurile de formare organizate sunt puse la dispoziția membrilor de sindicat cu titlu gratuit sau cu costuri minime, selecția realizându-se, în fiecare caz, în baza unor criterii specifice, fără a ignora nivelul de implicare financiară.
Anul 2023 rămâne în istoria „educației românești” ca anul uneia dintre cele mai dure acțiuni de protest de după Revoluție, greva generală care a paralizat sistemul educațional pentru mai bine de trei săptămâni.
Pornind de la 0, fiindcă asta era oferta guvernamentală pentru 2023, s-au obținut următoarele:
1. acceptarea, prin ordonanță de urgență, a principiului de salarizare revendicat de sindicate pentru educație, respectiv stabilirea salarizării pentru profesorul debutant cu studii superioare la nivelul salariului mediu pe economie și realizarea în concordanță a grilelor de salarizare pentru întreg personalul din învățământ în viitoarea lege a salarizării;
2. acordarea, prin ordonanță de urgență, începând cu 1 ianuarie 2024, pentru întreg personalul din învățământ, a unei creșteri salariale de 50% din diferența între salariile care vor fi în plată la finalul anului și cuantumurile salariale ce vor fi prevăzute în viitoarea lege de salarizare;
3. creștere salarială imediată (începând cu 1 iunie) cu 1.300 lei a salariilor de bază pentru toate funcțiile didactice (ceea ce conduce la creșteri salariale la salariile de încadrare cuprinse între 23% și 31%, la care se adaugă influențele venite dinspre diferitele drepturi de natură salarială de care se beneficiază) și cu 400 de lei pentru toate funcțiile nedidactice (creștere salarială care se cumulează cu cea provenită din aplicarea legii de salarizare în vigoare);
4. deblocarea Legii nr. 153/2017, prin ordonanță de urgență, fapt de care a beneficiat întreg sistemul bugetar, în cazul sistemului educațional fiind vorba de aplicarea integrală pentru personalul nedidactic a grilelor de salarizare prevăzute de Legea nr. 153/2017;
5. acordarea, prin ordonanță de urgență, a unor prime pentru dezvoltarea carierei, cu ocazia zilei de 5 octombrie (până în anul 2027), din fonduri europene, cuantumul acestora urmând să fie de 1.500 lei pentru toate funcțiile didactice și de 500 lei pentru funcțiile nedidactice.
Acestea sunt, la o primă vedere, câștigurile majore. Totuși, chiar dacă unele idei apar doar în documente precum declarația politică publicată în Monitorul Oficial sau în preambulul unor acte normative, nu se poate trece sub tăcere faptul că guvernanții și societatea românească au ajuns să conștientizeze cu adevărat că educația are nevoie de mult mai multă atenție decât cea pe care s-au obișnuit să o acorde.
S.I.P. Județul Hunedoara a fost, pe toată perioada celor trei săptămâni, în topul cantitativ și calitativ al participării la proteste la nivel național.
❖
În prezent S.I.P. Județul Hunedoara reunește peste 5.000 membri (conform recensământului din ianuarie 2025) grupați în 13 filiale care acoperă toate zonele județului. Gradul de sindicalizare al personalului din învățământul hunedorean este de peste 80%. S.I.P. Județul Hunedoara este una din organizațiile sindicale puternice (numeric și prin acțiuni) din învățământ și nu numai. El veghează la respectarea legalității și a drepturilor membrilor săi. Se situează de partea dreptății și este deschis unei colaborări sincere și loiale cu toți partenerii. Se declară pentru o reformă corectă, temeinică și grabnică a învățământului românesc.
Convinși că împreună suntem mai puternici, S.I.P. Județul Hunedoara este afiliat la Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, federație de ramură și la Confederația Națională a Sindicatelor Libere din România „Frăția”, confederație națională.
❖
La nivelul S.I.P. Județul Hunedoara sunt constituite, în subordonarea directă a Biroului Executiv și a președintelui, mai multe COMPARTIMENTE/SERVICII: administrativ-secretariat, contabilitate, juridic, Casa de Ajutor Reciproc (Instituție Financiar Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Hunedoara, agenția de turism SIP Tour și Centrul de Resurse și Formare „Magister”.
a) Serviciul administrativ-secretariat
Asigură fluxul informațional printr-o comunicare rapidă și eficientă cu personalul de conducere al sindicatului, sindicatele de zonă, cu membrii de sindicat, cu serviciul administrativ de la nivelul federației, cu unitățile școlare, I.S.J. Hunedoara, alte instituții și organizații.
Asigură primirea și înregistrarea corespondenței, redactarea și expedierea corespondenței în termenele stabilite, evidența actelor, repartizarea pe dosare și urmărirea soluționării în termen, primirea și transmiterea de comunicări telefonice, monitorizarea curățeniei în încăperile sediului.
De asemenea, serviciul administrativ-secretariat, în colaborare cu serviciul contabilitate, asigură efectuarea plăților prin ordine de plată, efectuarea încasărilor și a plăților prin casă, completarea registrului de casă.
La începutul fiecărui an se realizează evidența inventarului, păstrarea și reactualizarea lui, arhivarea tuturor documentelor S.I.P. Județul Hunedoara.
b) Serviciul contabilitate
Se preocupă, împreună cu organele de conducere ale sindicatului, de asigurarea resurselor financiare necesare desfășurării activității și de buna lor gospodărire.
Sunt întocmite lunar situații privind cotizațiile și alte încasări, situații privind plățile și cheltuielile, statele de plată, declarațiile lunare privind obligațiile de plată față de buget. Toate aceste situații sunt prezentate și supuse aprobării lunar Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. De asemenea, sunt realizate balanțele și bilanțul contabil anual și se asigură transmiterea actelor la administrația financiară.
Împreună cu serviciul administrativ-secretariat se realizează anual evidența inventarului, păstrarea și reactualizarea acestuia.
c) Serviciul juridic
Serviciul juridic al S.I.P. Județul Hunedoara asigură asistența juridică și reprezentarea în instanță atât a organizației sindicale județene, cât și a membrilor de sindicat, elaborând cererile de chemare în judecată.
Serviciul juridic asigură consultanța juridică necesară organelor de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara în cadrul diferitelor comisii, negocieri, dezbateri, întâlniri de lucru la nivelul inspectoratului școlar, prefecturii, Ministerului Educației și participă direct la acestea. De asemenea, se asigură consultanța juridică pentru membrii de sindicat pe teme privind mobilitatea personalului, încadrare, salarizare, pensionare etc.
d) C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara
Preluarea și reorganizarea de către S.I.P. Județul Hunedoara a Casei de Ajutor Reciproc Învățământ Deva, astfel încât a luat naștere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara a condus la o creștere rapidă a numărului membrilor, ceea ce a permis realizarea într-o măsură mult mai mare a scopului existenței acestui gen de organizație.
Astfel, profesionalismul dovedit, venind în sprijinul real al membrilor, a condus la o creștere permanentă a numărului acestora și totodată a permis mărirea constantă a cuantumului maxim al împrumuturilor acordate (în anul 2025 fiind de 50.000 lei), ratele dobânzilor practicate înregistrând o reducere semnificativă (în prezent ele se situează, în funcție de cuantumul împrumutului și de durată, sub 2,50%), fapt care justifică aprecierea că ele sunt „fără concurență”. Mai mult, pentru a proteja fondurile sociale ale membrilor, acestea sunt bonificate anual în funcție de rezultatele economico-financiare.
e) SIP TOUR Hunedoara
Este o agenție de turism înființată de S.I.P. Județul Hunedoara, având ca unic asociat S.I.P. Județul Hunedoara. A fost creată pentru a asigura orice tip de servicii turistice, la cele mai bune tarife și condiții, membrilor de sindicat.
Asigurând întreaga gamă de servicii turistice pentru membrii de sindicat și familiile acestora, totodată furnizând asistență și servicii specifice unităților de învățământ pentru organizarea excursiilor școlare, dar și servicii de organizare a unor evenimente, SIP TOUR are capacitatea, dovedită în perioada trecută din momentul înființării, de a răspunde oricăror solicitări din domeniul turistic.
f) Centrul de Resurse și Formare „Magister”
Centrul de Resurse și Formare al S.I.P. Județul Hunedoara, denumit generic „Magister”, a cărui dezvoltare a demarat în anul 2015, vine în întâmpinarea a două dintre obiectivele din cadrul Strategiei S.I.P. Județul Hunedoara pentru perioada 2015-2019, și anume crearea unor compartimente pentru asigurarea de noi servicii pentru membrii de sindicat, pe de o parte, iar pe de altă parte, asigurarea unui nivel ridicat de pregătire a membrilor de sindicat în ceea ce privește problemele sindicale și profesionale.
Precum în cazul tuturor celorlalte beneficii pe care S.I.P. Județul Hunedoara le oferă membrilor săi, constituirea centrului reprezintă încercarea ca, în cadrul unui interval de timp, să se asigure accesul la cursurile de formare care vor fi organizate, în funcție de interese, tuturor membrilor de sindicat.
Cursurile de formare organizate sunt puse la dispoziția membrilor de sindicat cu titlu gratuit, până în anul 2025 reușindu-se derularea a trei programe de formare continuă (Metode și strategii moderne de predare-învățare-evaluare, Stilurile de învățare în activitatea didactică, Întotdeauna caracterul), fiind în curs de implementare un al patrulea program (Carieră didactică și dezvoltare personală), numărul cursanților care au parcurs aceste programe depășind 2.500.
g) Programe și parteneriate
Animați de dorința de a veni în sprijinul membrilor de sindicat sub cât mai multe aspecte, în ultima perioadă au fost demarate o serie de negocieri care au condus la încheierea, prin aportul susținut al F.S.E. „Spiru Haret”, a unei serii de parteneriate și contracte prin care sunt oferite diverse beneficii. Dintre acestea sunt de amintit înțelegerile cu Editura Karina, MOL România, SYNEVO România, Lensa, Clinica Sante, Orange România, Lukoil România, Catena etc.
❖
Conceput pe principii democratice, S.I.P. Județul Hunedoara a participat efectiv la mutațiile din învățământul românesc: titularizarea, mișcările de personal, diminuarea numărului de ore din norma didactică, reducerea normei pentru cei cu gradul I și vechime peste 25 de ani, obținerea unor sporuri specifice, majorări și indexări salariale, încheierea primului Contract Colectiv de Muncă și apoi renegocierea lui, elaborarea diferitelor acte normative având ca obiect educația etc. Prin reprezentanții săi, S.I.P. Județul Hunedoara a formulat propuneri, a participat la întâlniri, discuții, mese rotunde, simpozioane, dar a fost și inițiatorul unor astfel de evenimente în încercarea de a sensibiliza clasa politică și reprezentanții administrațiilor centrale și locale, dar și de conștientizare a acestor probleme în rândul propriilor membri.
În câteva rânduri este greu să prezentăm tot ceea ce este S.I.P. Județul Hunedoara. Dar cu siguranță, fiecare dintre noi făcând sindicatul să fie ceea ce este, așa încât...
Împreună putem reuși!