„România se află într-un moment decisiv pentru parcursul său către un nou ciclu de dezvoltare”, se apreciază în debutul Programului de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-GRUPUL PARLAMENTAR AL MINORITĂȚILOR NAȚIONALE, în 88 de pagini încercându-se să se traseze liniile directoare pentru concretizarea intențiilor unui „Guvern puternic”, capabil să își asume „implementarea unor reforme structurale fundamentale, bună guvernare, dezvoltarea României, respectul pentru cetățeni și consolidarea democrației”.
Ce să zicem? Că, fără să ne asumăm lectura cuvânt cu cuvânt a celor 88 de pagini, repede convinși asupra „aspirațiilor” noului val de reforme (oare le mai știe cineva numărul?), n-am prea reușit să vedem vreo măsură pe cât de mică care să ne vorbească despre faptul că ne va fi mai bine și că nivelul nostru de trai va crește? Adevărat, dar poate că nu am fost noi suficient de atenți, iar totodată ne cam lipsește abilitatea de a „deduce” din toate măsurile preconizate faptul că „râurile de lapte și miere” își vor găsi calea pe meleagurile noastre (cu speranța că nu într-atât încât să ne trezim inundați), împlinind până și elucubrațiile care rătăcesc Țara Făgăduinței pe meleagurile mioritice.
Sau poate doar suntem noi prea chițibușari sau de-a dreptul irevențioși față de marele „adevăr” al ideii că „ne-am născut pentru a munci” (...pentru alții)...
Dar nu vom face politică (când trebuie să „înjuri” pe mai toată lumea, ce sens mai are să „înjuri”?)! Rămânem doar la măsurile preconizate, iar dintre acestea cele care vizează educația în mod direct (Programul de guvernare 2025-2028 în integralitatea sa este atașat acestui articol). Astfel, undeva pe la pagina 59 debutează secțiunea dedicată educației și cercetării, iar pe mai puțin de trei pagini („răi” până la capăt, am spune că „greutatea” educației în programul de guvernare este pe măsura bugetului acordat acesteia) se „rezolvă” cam tot ceea ce este de pus la punct în această privință întru rezolvarea „crizei economico-financiare a țării” în care ne-am trezit cumva peste noapte (?!).
Lăsând de-o parte faptul că întreaga situație cam aduce cu lucruri pe care le-am mai trăit (de înțeles pe undeva, mulți dintre „fruntașii” actuali fiind aceeași sau măcar „hrăniți” din același izvor care tot propovăduiește „salvarea Românei” – ptiu... chiar ne-a trecut prin minte că am fi mai salvați dacă nu s-ar tot încerca să fim salvați, dar am aruncat repede pe fereastră ideea: de ce salvarea nu ar fi și ea un instrument la fel de bun pentru a obține puterea politic? - iar dacă nu ne-au ieșit ochii suveranizați, se pare că ne vor ieși în dorința de a fi salvați cu orice preț), vom indica doar noutățile...
Ce ziceți? Ați mai auzit, ba chiar de multă vreme astfel de „chestii”? Evident. Pe când credeam că s-a reușit inversarea trendului în ceea ce privește educația românească și începeam să avem impresia că nu banii sunt principalul obiectiv în domeniu, ci chiar educația, mai mult ca sigur în viitor va fi nevoie să o luăm de la capăt. Un „capăt” care se anunță chiar mai dificil, munca zi-lumină și plata ca pentru necalificați ridicându-se ca veritabili stâlpi ai reformării educației.
Regândirea „titularizării”, comasări/restructurări de unități școlare, tăieri de sporuri și indemnizații, generalizarea învățământului dual în învățământul tehnologic etc. sunt și ele măsuri „aflate pe țeavă”, urmând pe cât de curând să „stropească” în toate direcțiile.
Cu alte cuvinte, și în încheiere, este nevoie de vidanjare, ba chiar de o mare vidanjare, deși se pare că vom rămâne la datul cu mătura, fără să „îndrăznească” cineva să ridice covoarele fie doar și pe la colțuri...
Este bine măcar că măturile se dovedesc un instrument universal, arătându-se pe zi ce trece că vom fi obligați și noi să apelăm la ele, chiar dacă în cu totul alte scopuri decât cele preconizate de „puternicul Guvern Taie de unde poți!” cu care ne-am procopsit. Evident că vom încerca, fiindcă ținând-o tot așa, peste câțiva ani o să fim mai rău decât eram la finalul lui 2024, iar resentimentul va fi într-atât de răspândit că nici măcar cea „din urmă soluție” nu ne va mai fi la îndemână.
În rest, vă așteptăm la proteste... și concediu plăcut!
Dragi colegi,
Ne aflăm, fără îndoială, într-un moment crucial pentru viitorul învățământului românesc și, implicit, pentru viitorul nostru, al angajaților din învățământ. Ceea ce Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării propun nu este doar un set de măsuri politice, ci reglementări care vor influența direct salarizarea noastră, condițiile de muncă, finanțarea educației și chiar statutul și demnitatea profesiei didactice. NOI am ajuns pentru EI doar niște cifre într-o filă contabilă.
În timp ce EI își văd liniștiți de treabă, de sinecurile politice, pe NOI ne obligă să suportăm costurile exceselor lor, diminuându-ne veniturile.
Printre măsurile anunțate este și cea conform căreia ar urma să crească norma didactică de predare cu maximum 2 ore, lucru pe care îl respingem, având în vedere consecințele acesteia. Măsura este propusă în contextul în care, în sistemul de învățământ preuniversitar, sunt mulți colegi care, peste cele 18 ore de predare efectivă, mai au și ore de învățare remedială, ore de pregătire suplimentară pentru concursuri/olimpiade, ore de consiliere, precum și activități extracurriculare/extrașcolare, de întocmire a dosarelor pentru burse sociale etc.
În acest context, nu putem să nu ne întrebăm:
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI nu sunt capabili sau nu vor să stopeze evaziunea fiscală?
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI și-au angajat rudele și pilele pe salarii de zeci de mii de euro?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să beneficieze de pensii speciale?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu avionul la clasa business?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să-și deconteze chiria de la bugetul de stat?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu automobile cumpărate de la bugetul de stat?
DE CE NOI TREBUIE SĂ SUFERIM PENTRU BUNĂSTAREA LOR?
Dragi colegi,
Puterea noastră stă în unitate și în acțiuni comune. Fragmentarea și apatia nu ne vor aduce niciun beneficiu. Acum este momentul să fim mai solidari ca niciodată, să lăsăm deoparte orice divergențe minore și să ne concentrăm pe obiectivul comun: un învățământ de calitate, respectat și finanțat corespunzător.
Nu trebuie să ne temem să ne facem vocea auzită! Să cerem răspunsuri la întrebările de mai sus politicienilor locali, parlamentarilor din circumscripțiile noastre! Să ne arătăm nemulțumirea și în mediul online împotriva celor cu putere de decizie!
Trebuie ca, prin presiunea pusă de NOI, să-i determinăm pe EI să ia toate măsurile necesare pentru ca învățământul să nu fie afectat.
Sperăm ca EI să identifice măsurile și sursele corecte, care să conducă la diminuarea deficitului bugetar, astfel încât să nu fim tot NOI sacrificații „de serviciu”!
Dacă guvernanții nu vor înțelege importanța educației, trebuie o mobilizare masivă din partea noastră, a tuturor celor din învățământ, pentru demararea unor acțiuni de protest de amploare.
Marți, 1 iulie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă desemnarea Colegiului Național „Decebal” Deva centru de evaluare zonală pentru titularizare.
2. Se aprobă cererile de pensionare anticipată pentru 1 cadru didactic, începând cu data de 01.07.2025.
3. Se aprobă cererile de pensionare anticipată pentru 3 cadre didactice, începând cu data de 01.09.2025.
4. Se aprobă 2 Proceduri operaționale referitor la admitere specială + elevi olimpici și etapa a II-a de admitere, ediția 1.
5. Se aprobă înlocuirea unui reprezentant IMI.
6. Se aprobă menținerea avizului conform fără structura Școala primară Ciungani.
7. Se informează despre adresa Consiliului Județean al Elevilor Hunedoara referitor la greva pe perioadă nelimitată ca urmare a modificării burselor școlare.
8. Se informează despre raportul încheiat ca urmare a verificării situației de la Colegiul Național „Regina Maria” Deva.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Cândva în anul 2022 educației hunedorene i-a fost prezentat un proiect de dezvoltare educațională menit să implementeze la nivelul școlilor din județ un proiect educațional după model finlandez. Promovat de chiar Ambasadorul Finlandei la București, E.S. doamna Marjut Akola, alături de domnul Ari Pokka, expert educațional și inițiator al acestui program, „Cursuri de inspirație finlandeză” pune accent pe starea de bine a copiilor, pe încurajarea activităților participative ale elevilor și cadrelor didactice, dar și pe o mai bună administrare a resurselor școlare.
Nimic deosebit până aici, un astfel de program venind alături de multe altele care, în diferite forme, au încercat și încearcă să ofere dascălilor hunedoreni și alte perspective asupra activității didactice. Ba chiar, ținând cont de rezultatele educației finlandeze, dar și de frecvența cu care aceste rezultate sunt aduse în discuție pentru a sublinia ineficiența școlii românești, o astfel de inițiativă este de apreciat, ceea ce s-a și întâmplat, I.S.J. Hunedoara și o serie de unități de învățământ din județ declarându-și intenția de a implementa acest program.
Așteptarea privind debutul unei experiențe menite să aducă mai aproape școala de inspirație finlandeză părea să ia sfârșit la finalul săptămânii trecute, de la nivelul I.S.J. Hunedoara fiind transmisă o adresă referitoare la chiar acest program. Surpriză însă, adresa în cauză nu menționa un posibil calendar al activităților din cadrul proiectului sau măcar demararea acestuia, ci... condițiile financiare.
Am lecturat respectiva adresă... și am încercat un gust amar, până la a ne întreba dacă nu avem de-a face cu ceva de „prost gust”.
Dar să ne explicăm: costurile pentru formarea a 402 persoane (directori, directori adjuncți, profesori învățământ primar și profesori învățământ preșcolar) se ridică la nu mai puțin de 209.932 euro. Da, ați citit bine, ceva mai bine de un milion de lei.
În regulă, veți spune, probabil că se cheltuie cam aceleași sume precum cele cheltuite prin programele de formare cu finanțare europeană, despre costurile cărora oricum nu ne întreabă nimeni mai nimic și nici nu prea ne interesează câtă vreme acești bani nu trebuie scoși din buzunarul propriu.
Adevărat, nici în cadrul acestui proiect banii nu ar trebui scoși din buzunarul propriu, dar nici U.E. și nici Finlanda nu ne fericesc cu finanțarea corespunzătoare, așa că nu mai rămâne decât o unică sursă: unitățile administrativ teritoriale. Iar păsărele „binevoitoare” ne-au triluit că banii vor veni...
Și probabil vor veni. Asta în condițiile în care unitățile administrativ-teritoriale nu se prea înghesuie să finanțeze unele drepturi ale salariaților din educație, în pofida prevederilor legale, după cum cel mai adesea, fie că vorbim de finanțarea de bază, fie că o luăm în discuție pe cea complementară, la capitolul bugetar privind formarea continuă bate vântul (frecvent ca nivel de furtună tropicală, ba chiar uragan). Asta în condițiile în care formarea continuă este o obligație pentru cadrele didactice, dar nu prea interesează pe nimeni cum reușesc să acopere costurile respective. Asta în condițiile în care un milion de lei, la prețurile practicate curent, ar permite obținerea a mai bine de 50.000 de credite, adică aproximativ satisfacerea nevoilor de formare continuă pentru cadrele didactice hunedorene la nivelul unui an școlar.
Concluzia? Am apreciat și apreciem inițiativele menite să sprijine cadrele didactice în activitatea de la catedră, dar cheltuirea unei astfel de sume pentru un astfel de proiect („țintit”?), în condițiile în care solicitările financiare curente privind activitatea de formare nu sunt onorate, apare ca frizând într-o anumită măsură moralitatea.
Ca atare, în spiritul colegialității și în măsura în care nu se identifică surse de finanțare care să nu implice unitățile de învățământ și bugetele acestora, adresăm rugămintea celor care și-au manifestat intenția participării de a declina implicarea în acest proiect.