Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a implementat împreună cu societatea emitentă, Pluxee, o procedură privind înlocuirea cardurilor pierdute, furate, nefuncționale sau emise cu date incorecte.
Conform procedurii, angajații din școli care au pierdut sau nu mai pot folosi cardurile de primă de carieră și de carieră profesională din diverse motive, pot primi unele noi. Aceștia trebuie să contacteze compania prin telefon sau email.
„Reprezentanții emitentului cardului Pluxee vor prelua solicitările, vor prelucra informațiile și ulterior se va plasa comanda pentru înlocuirea suporturilor electronice.
Pentru a se emite carduri noi, beneficiarii O.U.G. nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, precum și unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învățământul de stat pot contacta Pluxee:
• număr de telefon: 021 207 27 27;
• adresă de email: socialplus.ro@pluxeegroup.com.”
Documente atașate
Adresa Pluxee către Ministerul Educației și Cercetării
Ca urmare a sesizărilor primite din partea organizațiilor afiliate, cu adresa Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” nr. 368/01.04.2025, am solicitat Ministerului Educației și Cercetării un punct de vedere privind frecvența depunerii certificatului de cazier judiciar și a certificatului/adeverinței de integritate comportamentală de către personalul didactic, în conformitate cu prevederile Metodologiilor-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2025-2026, pentru verificarea îndeplinirii condițiilor de la art. 168 alin. (7) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare
Prin adresa nr. 26504/09.04.2025, Ministerul Educației și Cercetării – Direcția Generală Management, Carieră Didactică și Rețea Școlară în Învățământul Preuniversitar ne-a comunicat că „Prezentarea certificatului de cazier judiciar și a certificatului/adeverinței de integritate comportamentală (...) este reglementată de metodologiile-cadru privind mobilitatea (...), respectiv în perioadele prevăzute în Calendarul mobilității personalului didactic de predare pentru:
- încadrarea personalului didactic de predare la nivelul unităților de învățământ;
- modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei, conform prevederilor art. 180 din Legea nr. 198/2023 (...);
- înscrierea/validarea înscrierii la concursul național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar;
- înscrierea la concursul județean, respectiv testarea organizată la nivel județean pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate;
- înregistrarea cererilor privind repartizarea candidaților pe perioadă determinată în baza rezultatelor obținute la concursurile naționale, sesiunile anterioare (maximum 6 sesiuni anterioare);
- înregistrarea cererilor privind angajarea în regim de plata cu ora a personalului didactic asociat și pensionat;
- în perioadele de înscriere la orice etapă a mobilității personalului didactic de predare care presupun încheierea unui contract individual de muncă pe perioadă determinată/nedeterminată la nivelul unei unități de învățământ.”
Adresa M.E.C. confirmă punctul de vedere exprimat de reprezentanții F.S.E. „SPIRU HARET” pe această problemă: obligarea personalului didactic de predare titular de a depune certificatul de cazier judiciar și certificatul/adeverința de integritate comportamentală la fiecare 6 luni – pe motiv că cele anterioare și-au pierdut valabilitatea – este lipsită de fundament.
Faptul că respectivele certificate au valabilitate de 6 luni nu înseamnă că trebuie depuse de 2 ori pe an, ci că, atunci când sunt depuse (în situațiile și perioadele stabilite de metodologia-cadru și calendarul mobilității personalului didactic), acestea trebuie să fie valabile (să fie în interiorul termenului de 6 luni de la eliberare).
Marți, 8 aprilie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se prezintă Procedura operațională referitoare la fișele posturilor din cadrul I.S.J. Hunedoara. Se amână până la ședința viitoare pentru verificare.
2. Se aprobă reînmatricularea unui elev la Școala Gimnazială ”Dr. Aurel Vlad” Orăștie.
3. Se respinge transferul unui elev de la școala profesională, clasa a IX-a, la Liceul de Arte ”Sigismund Toduță” Deva, începând cu anul școlar 2025/2026, deoarece nu permite legislația transferul elevilor de la școala profesională la liceu.
4. Se aprobă lista excepții plata cu ora, cadre didactice, luna martie 2025, conform Anexei 2.
5. Se aprobă rapoartele de doctorat ale inspectorilor școlari și directori unități de învățământ, luna martie 2025.
6. Se respinge închirierea unei garsoniere din sediul I.S.J. Hunedoara.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
După cum se cunoaște, prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung au fost adoptate anumite măsuri care limitează plata unor drepturi de natură salarială. În ceea ce privește sistemul educațional este vorba în primul rând de plata indemnizației de hrană, art. XXVI al legii menționate precizând:
«Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 18, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Începând cu 1 octombrie 2023, ordonatorii de credite acordă obligatoriu, lunar, pentru personalul încadrat ale cărui salarii lunare nete sunt de până la 8.000 lei, inclusiv indemnizații de hrană la nivelul anual a două salarii minime pe economie în vigoare la data de 1 ianuarie 2019, actualizat anual cu indicele prețului de consum comunicat anual de Institutul Național de Statistică (...)”»
În pofida clarității precizărilor din textul legii, în educație (singura din câte se pare între cele finanțate de la bugetul de stat), pe confuzia voită sau nu între „salariu” și „venit”, alături de ignorarea oricărei logici (măcar cea de bun-simț), s-a încetat cu luna octombrie plata indemnizației de hrană pentru toți cei ale căror venituri salariale depășeau 8.000 lei.
Ținând cont de neasumarea oficială a unei astfel de măsuri, „indicațiile” fiind însă urgent propagate pe „canalele whatsappiste” până la nivelul fiecărei unități de învățământ, F.S.E. „Spiru Haret”, în numele organizațiilor sindicale afiliate, a înaintat un protest către Ministerul Educației, solicitând respectarea legii, cu atât mai mult cu cât în pofida publicării legii la finalul lunii octombrie, măsura a fost retroactivată pentru întreaga lună.
Totodată, ținând cont de refuzul asumării unei decizii oficiale de către Ministerul Educației, F.S.E. „Spiru Haret” s-a adresat pentru clarificări Ministerului Muncii și Ministerului de Finanțe. Răspunsurile obținute s-au dovedit contradictorii: Ministerul Muncii a confirmat interpretarea sindicală, în timp ce Ministerul de Finanțe, tot fără o asumare decizională transparentă, înclina a asuma o aceeași confuzie între „salariu” și „venituri”.
Demersul de clarificare a problemei a continuat cu solicitarea unei interpretări din partea comisiilor juridice parlamentare, singurul răspuns obținut de la acestea fiind că la nivelul Parlamentului sunt elaborate și adoptate legi, nu interpretate.
O asumare clară a fost obținută abia de la Curtea de Conturi a României, ultima instituție la care se putea apela fără a se demara acțiuni în instanță, poziția acesteia dând dreptate organizațiilor sindicale.
Ca atare, în perioada următoare, Ministerul Educației va trimite în teritoriu o adresă prin care se va solicita unităților de învățământ realizarea de state rectificative în vederea acordării indemnizației de hrană restante tuturor celor care nu au beneficiat de aceasta în lunile octombrie și noiembrie, deși salariul obținut pe un contract de muncă nu depășea 8.000 lei net.
În final ar fi de subliniat că aceasta este o „problemă” precum multe altele, din fericire rezolvată într-un timp relativ scurt, generată nu de legislație, ci de „folclorul interpretativ” aruncat repede pe „canalele whatsappiste” (cu precădere cele proprii anumitor funcții din sistem) uneori de la nivelul ministerului, alteori de la nivelul inspectoratelor școlare, dar frecvent înflorind în fiecare unitate școlară.