Marți, 24 mai 2022, a devenit public, pe site-ul Ministerului Educației și al ANAF, Ghidul privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute din meditații acordate în particular de persoanele fizice.
Acest ghid, elaborat și pus la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală, se adresează tuturor persoanelor fizice care acordă sau intenționează să acorde meditații în particular și care aleg să își desfășoare activitatea în mod individual. Veniturile ce rezultă în urma acordării de meditații sunt impozabile și, potrivit Codului Fiscal, se încadrează în categoria venituri din activități independente.
Pașii care trebuie urmați în acest scop sunt următorii:
1. Înregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului și solicitarea de autorizare a funcționării, în condițiile prevăzute de O.U.G. nr. 44/2008 (atât cei care preconizează de a desfășura astfel de activități, cât și cei care desfășoară deja astfel de activități).
2. Ulterior etapei de înregistrare în registrul comerțului și de autorizare a funcționării, persoanele fizice depun la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212 - Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate).
Determinarea venitului net anual se face fie în baza normelor de venit (pentru această activitate, poziția 104 din Normele de venit pentru contribuabilii care realizează venituri din activități independente), caz în care nu se ține o contabilitate, fie în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
În cadrul primului sistem, procedurile sunt mai simple, permițând inclusiv ajustarea normelor de venit anuale proporțional cu timpul de desfășurarea a activității, fiind de luat în calcul și calitatea de salariat, caz în care norma de venit pentru care se datorează impozit pe venit (până la nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, se plătește doar acesta – 10%, fără contribuțiile de asigurări sociale) se reduce cu până la 50% (cuantumul poate fi diferit de la un an la altul).
Fără a intra în dezbateri relative la obiectul acestor reglementări, nu este de ignorat ideea că insistența asupra lor poate reprezenta un semnal cu privire la declanșarea unor acțiuni de control pe această linie.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“, în numele celor peste 300.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vor relua protestele și vor organiza miercuri, 25 mai 2022, începând cu ora 11.00, un pichet în Piața Victoriei. La acțiunea de protest sunt așteptați aproximativ 500 de membri de sindicat.
Acțiunea urmărește să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor salariale cu care se confruntă personalul didactic și nedidactic din învățământul preuniversitar și superior.
Multe unități de învățământ se confruntă cu o lipsă acută de personal nedidactic. În plus, această categorie de personal nu beneficiază nici acum de sporurile pentru condițiile de muncă. Mai mult, deși lucrează peste program, din cauza lipsei de personal, salariații în cauză nu sunt remunerați suplimentar pentru munca prestată, iar acordarea timpului liber corespunzător este imposibilă. Având în vedere specificul sistemului de învățământ, se impune reglementarea salariilor de bază ale personalului nedidactic din învățământ în anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, nu în anexa nr. VIII.
De asemenea, la protestul de mâine vor participa și angajați din palatele și cluburile sportive școlare. Aceștia vor protesta față de intenția Ministerului Educației de a transfera aceste instituții, inclusiv resursa umană, în administrarea autorităților locale.
Reamintim reprezentanților Guvernului României și partidelor politice că personalul didactic trebuia să beneficieze de salariile prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 începând cu luna septembrie 2020. În plus, personalul din învățământ este singura categorie de bugetari care nu beneficiază de sporuri pentru condiții de muncă, deoarece în ultimii ani politica guvernamentală în domeniul salarizării a fost aceea a plafonării cuantumului sporurilor la nivelul anterior intrării în vigoare a Legii nr. 153/2017, ceea ce a făcut inaplicabile H.G. nr. 34/2018 și H.G. nr. 569/2017.
Materiale atașate:
Comunicat comun
Luni, 23 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Modificarea planului de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă modificarea planului de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023 la Liceul Tehnologic „Ovid Densusianu” Călan, astfel: alocarea unei clase cu 28 locuri pentru stagii de practică.
II. Diverse:
1. Se aprobă proiectul Erasmus – întâlnire de lucru – Skopje, precum și componența delegației I.S.J. Hunedoara.
2. Se anunță perioada pentru vacanță: 13-19 februarie 2023, stabilită în Consiliul consultativ al directorilor.
3. Se informează despre work shop-ul CRED și numărul de participanți.
Anexele la ce se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
SIP Hunedoara se va adresa instanțelor de judecată pentru a solicita obligarea unităților de învățământ la calculul și plata drepturilor salariale reprezentând diferența dintre drepturile salariale efectiv încasate și cele cuvenite pentru perioada 01.09.2017 – 31.08.2021, ca urmare a acordării salariilor de bază stabilite conform art. 39 alin. (6) din Legea nr. 153/2017, prin acordarea salariilor de bază prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 38/2017, respectiv pentru tranșa de vechime în învățământ corespunzătoare fiecărui cadru didactic îndreptățit.
Începând cu data de 01.07.2017 salarizarea personalului didactic de predare s-a realizat în temeiul dispozițiilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.
La momentul intrării în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017 (01.07.2017) cuantumul salariilor de bază, diferențiat pe tranșele de vechime reglementate prin H.G. nr. 38/2017, s-a menținut în plată conform dispozițiilor exprese ale art. 38 alin. (2) și (3) din același act normativ.
Prin Decizia nr. 64/2020 Înalta Curte de Casație și Justiție, ca urmare a examinării sesizării formulate de Curtea de Apel Cluj - Secţia a IV-a pentru litigii de muncă şi asigurări sociale, a stabilit că: „În interpretarea art. 39 alin. (6) coroborat cu art. 38 alin. (1), alin. (3) lit. d), alin. (41) şi alin. (8) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, stabilirea salariului de bază pentru personalul didactic din sistemul naţional de învăţământ încadrat anterior intrării în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017 se face, pe durata aplicării tranzitorii a acestui act normativ, prin utilizarea gradaţiei de vechime de 4 ani prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 38/2017.”
La data de 26.08.2021 a fost publicat în Monitorul Oficial cu numărul 819/2021 Ordinul nr. 4638/2021 privind stabilirea unor drepturi salariale specifice personalului didactic de predare din învăţământ, prin care s-a stabilit că începând cu data de 01.09.2021 salariile de bază ale personalului didactic se vor calcula prin utilizarea tranşelor de vechime în învăţământ din Hotărârea Guvernului nr. 38/2017.
În concluzie, pentru perioada 01.09.2017 – 31.08.2021 salariile de bază ale personalului didactic trebuiau stabilite conform art. 39 alin. (6) din Legea nr. 153/2017, respectiv prin acordarea salariilor de bază prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 38/2017.
Pentru deschiderea acțiunilor în instanță sunt necesare următoarele documente:
- împuternicire din partea membrului de sindicat;
- adeverință eliberată de unitatea de învățământ.
Documente atașate:
Procedura
Împuternicire – model
Cerere eliberare adeverință
Adeverință – model (DOC)
Adeverință – model (PDF)
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Adeverință model diferențe salariale tranșe vechime (DOC) | 36.352 | APPLICATION/MSWORD | 2022-02-22 13:52:18 |
2 | Adeverință model diferențe salariale tranșe vechime (PDF) | 169.600 | APPLICATION/PDF | 2022-02-22 13:55:11 |
3 | Cerere model diferențe salariale tranșe vechime | 158.089 | APPLICATION/PDF | 2022-02-22 13:49:36 |
4 | Împuternicire model diferențe salariale tranșe vechime | 173.357 | APPLICATION/PDF | 2022-02-22 13:46:32 |
5 | Procedura diferențe salariale tranșe vechime | 235.141 | APPLICATION/PDF | 2022-02-22 13:41:12 |