Plata alocației de hrană a fost limitată, prin prevederile Legii 296/2023, doar la cei care nu depășesc un salariu net de 8000 lei.
Vineri, la videoconferința Ministerului Educație cu inspectorii școlari generali, s-a solicitat inspectorilor generali să nu plătească indemnizația de hrană și angajaților care depășesc 8000 lei net în baza mai multor contracte de muncă (norma de bază și plata cu ora).
În consecință, reprezentanții I.S.J. Hunedoara au solicitat telefonic unităților de învățământ acest lucru.
În opinia noastră, interpretarea dată textului de lege în sensul că, dacă veniturile totale nete încasate de salariat în baza mai multor contracte individuale de muncă, depășesc 8.000 lei, atunci salariatul în cauză nu mai beneficiază de indemnizația de hrană, ESTE ERONATĂ.
De asemenea, apreciem că cei care fac „recomandări” în aplicarea legislației ar trebui să-și asume acest lucru în scris și să evite practica actuală de a face „presiuni” telefonice.
Între timp lucrurile s-au mai lămurit puțin:
- Ministerul Educației a transmis pe grupul inspectorilor generali următorul mesaj:
„Întrucât până în prezent nu au fost primite precizări de la Ministerul de Finanțe privind aplicarea prevederilor Legii 296/2023 privind modul de calcul al indemnizației de hrană, plata salariilor se face CU indemnizația de hrană urmând ca, în luna următoare, după primirea răspunsului, să de întocmească declarațiile rectificate, dacă va fi cazul!”.
- Astăzi am fost informați că au fost virate inspectoratelor școlare și sumele necesare pentru plata contribuțiilor
- La nivelul unităților de învățământ din județul nostru, după discuțiile de astăzi cu inspectorul general și cu șeful compartimentului salarizare, s-a convenit ca săptămâna viitoare să se facă statele de plată rectificative.
Miercuri, 22 noiembrie 2023, în conformitate cu prevederile statutare, cu decizia Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara și cu decizia Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara, s-a desfășurat Conferința Județeană S.I.P. Județul Hunedoara.
La lucrările Conferinței Județene S.I.P. Județul Hunedoara au participat 198 de delegați (din 207 delegați înscriși pe liste, potrivit cu norma de reprezentare), cărora li s-au alăturat, în calitate de invitați, Marius Nistor, președintele F.S.E. „Spiru Haret”, Marcel Ioan Ghibu, președintele Uniunii Județene C.N.S.L.R. Frăția și Nicolae Bârlea, președintele Sindicatului „Spiru Haret” Alba.
Agenda de lucru a Conferinței Județene, după luările de cuvânt ale invitaților, a cuprins într-o primă etapă prezentarea rapoartelor pentru perioada 2019-2023 (Raportul privind activitatea Biroului Executiv în perioada 2019-2023, Raportul financiar-contabil pentru perioada 2019-2023, Raportul privind activitatea Comisiei de Cenzori în perioada 2019-2023), precum și prezentarea propunerilor de modificare a Statutului S.I.P. Județul Hunedoara.
Documentele precizate au fost aprobate în forma propusă Conferinței Județene, în cadrul dezbaterilor fiind formulate și două propuneri suplimentare de modificare a Statutului S.I.P. Județul Hunedoara: trecerea de la mandate de 4 ani la mandate de 5 ani – propunere respinsă; derularea ședințelor on-line, atunci când acestea se impun, doar cu participarea celor mandatați în acest sens – propunere acceptată.
Conferința Județeană a continuat cu derularea alegerilor pentru funcțiile elective, procedurile derulându-se în conformitate cu prevederile statutare aprobate. Funcțiile elective, potrivit cu votul secret al Conferinței Județene, au fost ocupate după cum urmează:
- Președinte S.I.P. Județul Hunedoara: Paul Dragoș Rusu;
- Secretar general S.I.P. Județul Hunedoara: Victor Bratu;
- Membri ai Comisiei de cenzori: Mihaela Cazacu, Claudia-Maricica Șoș, Vasilica Șchiopu, Rodica Bolog și Lidia-Carmen Trif.
De asemenea, în conformitate cu prevederile statutare aprobate și la propunerea înaintată de președintele ales, au fost validați vicepreședinții S.I.P. Județul Hunedoara: Dija Stoica (lider S.I.P. Județul Hunedoara - zona Petrila), Magdalena Todea (lider S.I.P. Județul Hunedoara - zona Rurală) și Horațiu Hotea (lider S.I.P. Județul Hunedoara - zona Petroșani).
În încheierea Conferinței Județene a fost adoptată, în forma propusă, Strategia S.I.P. Județul Hunedoara pentru perioada 2023-2027.
Toate documentele aprobate/adoptate în cadrul Conferinței Județene se vor regăsi în cadrul rubricii S.I.P. Hunedoara/Conferințe.
Atașăm prezentului articol Agenda de lucru, volumul „Conferința Județeană S.I.P. Județul Hunedoara - 22 noiembrie 2023”, care cuprinde documentele propuse Conferinței Județene, precum și Strategia S.I.P. Județul Hunedoara pentru perioada 2023-2027.
Miercuri, 6 decembrie 2023, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
- Informare privind salarizarea, prima de carieră didactică și prima de carieră profesională;
- Prezentarea și distribuirea tichetelor sociale și a cardurilor MOL și LUKOIL;
- Situațiile financiare pentru luna octombrie 2023;
- Situațiile statistice privind numărul membrilor de sindicat (octombrie 2023), ședințele de alegeri și liderii grupelor sindicale;
- Informare din partea liderilor de zonă/grupelor sindicale.
Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Au avut loc mai multe discuții cu premierul, reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, Ministerului Muncii și Ministerului Educației pentru clarificarea următoarelor probleme:
a. creșterea salarială ce va fi acordată tuturor salariaților din educație începând cu 1 ianuarie 2024: jumătate din diferența dintre salariile prevăzute în noua grilă și salariul actual; Președintele și Premierul au declarat că „promisiunile făcute profesorilor în timpul grevei vor fi respectate”;
b. salarizarea corespunzătoare a personalului de conducere (directori, secretari și contabili șefi): există o nouă grilă de salarizare (plus 1.300 lei la directori și plus 1.000 lei la secretarii și contabilii șefi); există și un proiect de lege în acest sens la Camera Deputaților; estimăm că aplicarea noii grile se va face începând cu data de 1 ianuarie;
c. acordarea indemnizației de hrană tuturor angajaților care nu depășesc 8.000 lei salariu net pentru un singur contract individual de muncă; ministerele menționate au poziții diferite; s-a solicitat punctul de vedere al Curții de conturi.
2. În privința primei de carieră didactică și a primei de carieră profesională:
a. s-au emis și au fost alimentate cardurile;
b. au fost transmise primele liste cu firmele de unde se pot face cumpărături, dar lista este în proces de completare;
c. cele mai frecvente întrebări și răspunsuri aici: Ministerul Educației și aici https://mfe.gov.ro/primele-de-cariera-didactica-cheltuieli-eligibile/;
d. recomandăm tuturor colegilor să respecte legislația privitoare la utilizarea acestor carduri și... puțină răbdare până la lămurirea tuturor aspectelor.
3. Au fost distribuite tichete sociale pentru toți membrii de sindicat.
4. Au fost distribuite carduri MOL (pentru reducerea prețului la pompă cu 0,22 lei/litru carburant) pentru aproximativ jumătate din membrii de sindicat.
5. La cerere se pot comanda și distribui și carduri LUKOIL (pentru reducerea prețului la pompă cu 0,20 lei/litru carburant).
SUNT ÎN CONTINUARE DE MARE ACTUALITATE URMĂTOARELE:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme scopului existenței sale.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2023.
SIP Hunedoara se va adresa instanțelor de judecată pentru a solicita obligarea unităților de învățământ la calculul și plata drepturilor salariale reprezentând diferența dintre drepturile salariale efectiv încasate și cele cuvenite pentru perioada 01.09.2017 – 31.08.2021, ca urmare a acordării salariilor de bază stabilite conform art. 39 alin. (6) din Legea nr. 153/2017, prin acordarea salariilor de bază prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 38/2017, respectiv pentru tranșa de vechime în învățământ corespunzătoare fiecărui cadru didactic îndreptățit.
Începând cu data de 01.07.2017 salarizarea personalului didactic de predare s-a realizat în temeiul dispozițiilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.
La momentul intrării în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017 (01.07.2017) cuantumul salariilor de bază, diferențiat pe tranșele de vechime reglementate prin H.G. nr. 38/2017, s-a menținut în plată conform dispozițiilor exprese ale art. 38 alin. (2) și (3) din același act normativ.
Prin Decizia nr. 64/2020 Înalta Curte de Casație și Justiție, ca urmare a examinării sesizării formulate de Curtea de Apel Cluj - Secţia a IV-a pentru litigii de muncă şi asigurări sociale, a stabilit că: „În interpretarea art. 39 alin. (6) coroborat cu art. 38 alin. (1), alin. (3) lit. d), alin. (41) şi alin. (8) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, stabilirea salariului de bază pentru personalul didactic din sistemul naţional de învăţământ încadrat anterior intrării în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017 se face, pe durata aplicării tranzitorii a acestui act normativ, prin utilizarea gradaţiei de vechime de 4 ani prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 38/2017.”
La data de 26.08.2021 a fost publicat în Monitorul Oficial cu numărul 819/2021 Ordinul nr. 4638/2021 privind stabilirea unor drepturi salariale specifice personalului didactic de predare din învăţământ, prin care s-a stabilit că începând cu data de 01.09.2021 salariile de bază ale personalului didactic se vor calcula prin utilizarea tranşelor de vechime în învăţământ din Hotărârea Guvernului nr. 38/2017.
În concluzie, pentru perioada 01.09.2017 – 31.08.2021 salariile de bază ale personalului didactic trebuiau stabilite conform art. 39 alin. (6) din Legea nr. 153/2017, respectiv prin acordarea salariilor de bază prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 38/2017.
Pentru deschiderea acțiunilor în instanță sunt necesare următoarele documente:
- împuternicire din partea membrului de sindicat;
- adeverință eliberată de unitatea de învățământ.
Documente atașate:
Procedura
Împuternicire – model
Cerere eliberare adeverință
Adeverință – model (DOC)
Adeverință – model (PDF)
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Adeverință model diferențe salariale tranșe vechime (DOC) | 36.352 | APPLICATION/MSWORD | 2022-02-22 13:52:18 |
2 | Adeverință model diferențe salariale tranșe vechime (PDF) | 169.600 | APPLICATION/PDF | 2022-02-22 13:55:11 |
3 | Cerere model diferențe salariale tranșe vechime | 158.089 | APPLICATION/PDF | 2022-02-22 13:49:36 |
4 | Împuternicire model diferențe salariale tranșe vechime | 173.357 | APPLICATION/PDF | 2022-02-22 13:46:32 |
5 | Procedura diferențe salariale tranșe vechime | 235.141 | APPLICATION/PDF | 2022-02-22 13:41:12 |