Noi suntem
SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEȚUL HUNEDOARA

Agenda

29.06.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

06.06.2022
Conferința de alegeri a Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”

05.06.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

02.06.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

11.05.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

05.05.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

05.05.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

06.04.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

30.03.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2022
Conferința de alegeri a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

02.03.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

23.02.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2022
Ședință comună a Biroului Executiv F.S.E. „Spiru Haret” și F.S.L.I.

09.02.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

08.02.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.02.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

03.02.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.01.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

18.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

18.01.2022
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

14.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

13.01.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

11.01.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

11.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.01.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

11.11.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

11.11.2021
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

11.11.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.11.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

10.11.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

13.10.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.09.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.09.2021
Conferința de alegeri a Uniunii Județene C.N.S.L.R. Frăția - Filiala Hunedoara

08.09.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2021
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

31.08.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

08.07.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

30.06.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

30.06.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

27.05.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

26.05.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

26.05.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

21.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

12.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

21.04.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

31.03.2021
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.03.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

18.03.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

10.03.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.02.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

05.02.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.01.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

19.01.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.01.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

06.01.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

16.12.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

16.12.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.12.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

09.12.2020
Ședința C.L.D.P.S. Hunedoara

09.12.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

28.10.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.10.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

01.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

30.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

09-10.09.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

02.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

01.09.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

01.09.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

31.08.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

16.08.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.08.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

08.07.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

23.06.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

28.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.05.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

07.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

28.04.2020
Finalizarea lucrărilor Conferinței anuale a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

26.02.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.02.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

14.02.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.02.2020
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

05.02.2020
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

29.01.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.12.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.11.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

19.06.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

29.05.2019
Conferința de alegeri S.I.P. județul Hunedoara

15.05.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

17.04.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.04.2019
Alegeri în organizații de zonă ale S.I.P. Județul Hunedoara: Lupeni, Vulcan, Uricani

27.03.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

27.03.2019
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

27.02.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara



Actualitate

„Eșuarea educației?” - un punct de vedere

27.06.2022

image/jpeg, 122858 octeți

Redăm, în cele ce urmează, in extenso, editorialul „Eșuarea educației?”, publicat de Andrei Marga, ministru al educației în perioada 1997-2000, pe site-ul jurnalul.ro.

 

Șocați de măsurile anunțate de Ministerul Învățământului, mulți mă întreabă îngrijorați: încotro merge educația din țara noastră?

Încep răspunsul cu observația că, în orice țară, schimbările majore se pregătesc și se discută public pe un proiect demn de nume. În Romania, în clipa de față, nu există un proiect de ameliorare la propriu  a educației.

Să ne amintim istoria. Reforma din 1996-2000 a făcut  trecerea educației de la socialismul oriental, la societatea bazată pe libertăți și drepturi ale individului și cetățeanului. Măsurile ei sunt listate și oricine le poate examina  (A. Marga, Anii reformei 1997-2000, 2006). Reforma de atunci a adus educația din România la nivelul țărilor dinamice ale Europei Centrale – Ungaria, Polonia, Cehia. A fost și singura reformă indigenă a educației, recunoscută internațional.

Ulterior, politizarea și amatorismul au distrus într-o măsură și tradiția și măsuri ale reformei, încât România a rămas în urmă. Pe acest fond, unii concetățeni au devenit, explicabil, reticenți la schimbări.

Educația este chemată însă să pregătească noi generații în vederea lumii ce vine. De aceea, după distrugerile amintite, dar și odată cu evoluția – inclusiv în urma pandemiei și a conflictului armat – spre o lume a națiunilor care se asumă pe sine, care își respectă suveranitatea și securitatea și care cooperează neîngrădit, este nevoie de o nouă reformă serios elaborată a educației. Multe țări o fac deja. În Franța, educația își asumă că „voința de a fi o națiune, una dincolo de toate diferențele, își are sursa în școală” (Jean-Michel Blanquer, L'Ecole de demain, Odile Jacob, Paris, 2016, p.13). Se anticipează o schimbare, iar educația știe ce are de făcut.

O asemenea reformă nu este însă în capul decidenților carpatici.   Aceștia au anunțat recent noi încropeli, mai curând din ambiții de inși nimeriți la decizii, decât din competență. Acum, de pildă, se vrea aplicarea rețetelor libertinajului preluat din învățământul nordic la elevi și se aruncă alte prafuri în ochii naivilor.

Se vorbește de un miliard de euro alocați combaterii abandonului școlar, la care, în ultimii ani, România deține recordul internațional. Se invocă „bani care vin”. Numai că banii gestionați în mod diletant nu duc la nimic. În definitiv, și dacă vin bani (care, oricum, nu sunt un cadou!) nu înseamnă că trebuie cheltuiți pe improvizații.

Se vrea schimbarea programului de pregătire curentă a elevilor adaptând anul școlar la sezoanele turistice, renunțând la teze, făcând o medie pe an, lăsând profesorului evaluarea și înlăturând ierarhizările. Desigur, autonomia dascălului este vitală, dar nu aici erau piedici.

„Educația s-a descompus!” spune un reputat manager din industrie, atenționând că au contribuit multe forțe. În opinia mea, descompunerea s-a petrecut, în primul rând, din cauza amatorismului, nepriceperii și lipsei de răspundere la decidenți. Dar cum să nu se descompună educația când nicio persoană cu pregătire profesională, civică, etică indiscutabilă nu este astăzi la deciziile țării? Cum să nu se descompună când se vede bine și în cazul penibilelor proiecte de legi ale noii Securități că scopul decidenților nu este propășirea țării, ci propria căpătuială împilând cetățenii? Și că ele nu au de a face cu libertățile și drepturile democratice sau cu patriotismul?

Unii rectori îmi spun că se anunță măsuri surpriză, tot într-o optică demult depășită. Alte inovații („comisie de tutoriat”, „catalog electronic” etc.) sunt rezolvări triviale ce nu merită discuția.

La întrebarea „Încotro merge educația actuală?”, mă grăbesc să subliniez că sunt numeroase locuri în care ea funcționează și în România ca oriunde în lume. Am în vedere școli și licee, mai ales private, care nu cedează reglementărilor și deciziilor nechibzuite, sau departamente universitare care sunt la nivel competitiv. Numai că acestea sunt doar insule.

Sistemul de educație din țară se degradează de la o zi la alta. Oricât s-ar ideologiza discuția, este evident că degradarea nu ține de istorie (trecutul comunist sau ce a urmat). Ea este rezultatul aducerii la decizii a unor inși tot mai nepricepuți în ultimii douăzeci de ani. Faptele o atestă punct cu punct. Și mai direct, eronata legislație din 2011 își spune din plin cuvântul. Cât timp este în aplicare, aceasta va genera degradare.

Ministrul actual a și recunoscut că învățământul a atins în 2022 treapta cea mai de jos a performanței: foarte mulți elevi au dificultăți cu cititul și cu scrisul corect. Or, atunci când nu mai asigură nici deprinderea elementară a cititului, educația eșuează! 

Demnitarul nu a menționat cauza,  dar cine judecă lucid înțelege că statul însuși a fost condus spre eșuare. Chiar „președintele” spunea că „statul a eșuat”. Dar asta s-a întâmplat cu aproape orice: firme indigene, justiția, asistența socială, parlamentul, sănătatea, democrația, mișcarea sindicală, partidele politice, politica externă. Iar educația este la rând.

Pe tot ce au pus mâna actualii decidenți s-a prăbușit! Au sporit în schimb deciziile de azi pe mâine, desfigurarea instituțiilor democrației, prin instrumentarea noii Securități și a justiției în sistem de „președinție africană”, inegalitățile între cetățeni, corupția și devalizarea.

De altfel, tot mai mulți oameni constată că nu există capacitate la decidenți de a concepe dezvoltarea țării. Rezultatele sintetice se văd în nepriceperea de a opri creșterea prețurilor, inflația și îndatorarea fără precedent a României. Țară care, obiectiv, nu ar trebui să aibă necazuri!

Iată doar câțiva indicatori factuali ai eșuării actuale a educației.

Criza gravă a educației a fost semnalată deja cu ani în urmă (vezi Criza educației. Indicatori de stare și rezolvări, 2020). Dar, în pandemie, autoritățile din România au adăugat măsuri greșite, neîntâlnite pe continent, ținând, în esență, de simpla incompetență. Ca efect, sute de mii de elevi și studenți nu au mai beneficiat de educație la propriu, nici măcar atât cât a fost posibil.

Manageri din economie, administrație și cultură reclamă de ani  buni tot mai slaba pregătire a absolvenților. Acum, această evaluare se generalizează. Slaba pregătire este ascunsă sub pojghița „pilelor”, ce se extinde ca o molimă în societate, imitându-i, desigur, pe cei de sus. Nu mai sunt concursuri pe bune și abundă cariere publice ale inșilor fără valoare.

Nu mai este încredere în pregătirea sistematică. Firmele recurg pe scară crescândă la calificare la locul de muncă. Până și în presă se fac „școli” ce vor să substituie studiul din facultăți.

Voința de părăsire a educației naționale și, desigur, a țării este tot mai mare. Odinioară „fuga de ceea ce este în țară” era la licențiați, apoi la studenți. Mai nou, ea a prins și la elevi. O directoare de liceu din Capitală spunea deunăzi că 60% dintre elevi vor să plece din țară!

Plagiatele și diplomele fără acoperire sufocă  ordinea valorilor din România actuală. Curtea Constituțională a luat decizia, pare-se unică în istorie, de a recunoaște diploma doctoratelor, incluzând cele plagiate. Probabil că efectivul plagiatelor este mare, încât ruinează pretenția de normalitate!

În 2012, am lăsat universitatea pe care o conduceam în anticamera primelor cinci sute, în cea mai exigentă ierarhizare din lume, alături de universități din țări vecine. Alte universități din țară o urmau. Acum, totul se transformă într-un vis. Nepotismul cel mai mare din istorie, slaba cultură instituțională, inorganizarea eforturilor trag în jos învățământul superior din România. Un expert străin, vizitator recent, spunea că ceea ce este cel mai interesant în universitățile de la Carpați sunt festivitățile de început și de sfârșit de studii!

S-a ajuns să nu se mai înțeleagă noțiunile care se folosesc în comunicarea de zi cu zi. O analiză internațională,  din iunie 2022, spune că elevii din România nu înțeleg presa cotidiană, deși ea este în românește și în limbajul curent.

Peste toate,  un „proiect” fără cultura educației, numit „România educată”, îi ține pe unii captivi și educația în impas. Nu se știe nici acum cine este needucat, după cum și celălalt „proiect”, „România normală”, nu a spus nici astăzi cine este anormal. În orice caz, cetățenii sunt induși în eroare cu o impostură.

Când măsluirea pornește de sus, ea capătă greutate. Nepregătirea profesională, lipsa civismului și imoralitatea se regăsesc apoi în ungherele societății.

În timp, mi-am mai spus părerea despre acest „proiect” mediocru care imprimă o direcție greșită. Revin acum pe scurt, nu din alt motiv  decât acela că „proiectul” cheltuie bani și contribuie la noi eșecuri!

Desigur, „desideratele proiectului” sună pompos, dar  sunt doar parole ciupite de ici și colo. Se vorbește, de pildă, de „educație de calitate pentru toți”, dar această deviză a fost deja elaborată,  mult mai temeinic, în urmă cu mai bine de douăzeci de ani. Acum este doar o lozincă. Se vorbește de „educație individualizată, diversitate”, dar aceasta era concepută deja în Curriculumul Național (1998), luat internațional ca referință. Putem da multe alte exemple.

În „proiect” sunt cuantificate ținte. „Președintele” declara că va reduce „analfabeții funcționali” la 20% și elevii care sunt sub reperele PISA la 15%. Să fim serioși, așa ceva ar fi un dezastru, ca și abandonul școlar anunțat pentru 2030, de 10%!  Educația din România ar fi caz clinic.

Se promit 30% discipline opționale în învățământ, până în 2030, dar acest parametru se realizase deja în Curriculumul Național, iar în unele universități de multă vreme. Li se promit studenților 20%  la mobilități externe și se preconizează venirea a 10% „studenți internaționali”, din totalul studenților, fără să se știe ce presupun acestea.

Și dacă ar fi atinse aceste ținte, România ar rămâne în urmă. Cu asemenea opțiuni „proiectul România educată” condamnă țara la înapoiere.

Cine proiectează educația ar trebui să cunoască politici educaționale, ceva administrație, drept, sociologie, psihologie, pedagogie. Or, diletantismul „proiectului România educată” este izbitor, la fiecare pas. Bunăoară, autorii au auzit că refrenul timpului ar fi „competențele” și vor, de pildă, un „nou curriculum”, centrat pe „competențe”. Doar că se înșală. Discuția din Franța și mai ales din Germania și Austria ultimilor ani atestă că educația solidă este astăzi pe „tripticul competențe, abilități, educație pentru valori”. Acest triptic apropie educația de educația clasică, și o deschide spre viața de azi.

Multe prevederi ale „proiectului România educată” pastișează prevederi anterioare și le dau ca noutăți. De pildă, posibilitatea elevilor de a trece de la un liceu profesional, la unul teoretic sau vocațional, punerea profesionalului pe baza cooperării cu mediul privat, consorțiile regionale, desființarea schimburilor în școli, reabilitarea bibliotecilor, reconsolidarea liceelor agricole, descentralizarea, universitățile producătoare de tehnologie. Sunt măsuri ce se regăsesc deja în reforma din 1997-2001, dacă nu chiar în legislația anterioară, unele mergând până la 1968.

„Proiectul” confundă noțiuni simple. „Curriculumul școlar” depinde de „definirea standardelor”, dar depinde mai mult de scopul asumat al educației. „Guvernanța” nu este același lucru cu „administrația” și, cu atât mai puțin, cu „adecvarea profesiilor la piață”. „Evaluarea” nu ține loc de învățământ bine organizat, „calitatea” nu se reduce la „standardele de siguranță” și „reziliența campusurilor”.

„Președintele” spunea că ținta „proiectului” este „eliminarea barierelor birocratice”. Or, barierele efective sunt acum sociale, economice și profesionale. Se vorbește apoi de „centrarea educației pe elev”, ignorându-se că până și elevii au observat că sub această deviză slăbește învățarea.  De altfel, în educația inovativă de azi, cum se observă în SUA, China, Germania, se întărește centralitatea profesorului. Se vrea „bacalaureat bazat pe competențe” – or bacalaureatul este, începând cu tradițiile franceză și germană, care l-au creat, și cu ministrul Constantin Angelescu, care l-a introdus în România, un examen al maturității culturii generale.  Se spune că liceele pot introduce admitere înaintea „evaluării naționale”. Dar de ce nu s-ar reveni la sistemul mai bun, din legea din 1995, cu „capacitate” și „bacalaureat” ca examene de talie națională, pe temelia cărora să se construiască treptele educației?

În fapt, „proiectul” exprimă o abordare cam rurală, a unor persoane vizibil fără lecturi și cunoștințe. Ar fi fost mai bine ca banii pentru educație, dacă tot se împrumută (și vor fi returnați de generațiile viitoare!) sau sunt granturi, să meargă la necăjiți. Adică la prea numeroșii copii nevoiași, la familii în dificultate, la comunități sărace, pentru a asigura premise și pentru educația lor.

Nici măcar prevederea democrației – care este cel mai bun cadru de educație – nu are trecere în „proiectul România educată”. Valorile nici atât! În vreme ce în diferite alte țări scopul civico-democratic al educației este în față!

„Proiectul România educată” stă pe ideea mărginită după care confruntarea dintre „suveranism” și „globalism” ar fi fost deja tranșată. Fals, căci istoria rămâne deschisă! „Proiectul” este fără cap și va duce la o educație pe măsură.

Ce-i de făcut? S-a ajuns, într-adevăr, jos, când cititul și scrisul pun probleme, încât trebuie luate lucrurile de la capăt și în întregul lor. Reparațiile nu mai dau rezultate.

Totul începe cu proiectarea. Luarea de la rădăcină a nevoilor României a devenit imperativă. Miezul operației rămâne curriculumul școlar și universitar – care are vaste implicații în cele din urmă în cultura și viața națiunii. În definitiv, ar trebui observat că a scăzut grija pregătirii nu doar la elevi. Curriculumul din România trebuie din capul locului regândit în vederea unei relansări culturale și societale.

Urgența numărul unu a educației din România este înlăturarea segregării sociale. Sociologii ne spun că analfabetismul, nu doar cel funcțional, concurează nivelul interbelic. Așa stând lucrurile, copilul necăjit ar trebui ajutat imediat cu bani de lumină în casă, de transport, de hrană și rechizite. Dar trebuie oprită și continuarea necăjirii pe scară mare de azi.

Este ora efortului inteligent în țară, nu a libertinajului. Infrastructura educației și tehnicalitățile trebuie, firește, ameliorate, dar fără soluții educaționale noi, rezultatele vor fi aceleași.

România înfruntă o criză economică. Se trăiește din împrumuturi pe generații. Ea este lovită și de o răsturnare a ierahiei valorilor, care demotivează cetățenii și face ca țara să aibă cea mai mare (proporțional, adesea și absolut!) emigrație din lume în timp de pace. Este și o criză a creativității – ce se vede și în jubilația când „ni se dă”, „primim”, „ni se alocă”, în loc „să producem”.  Nu este alternativă la învățătură temeinică, la reclădirea ierarhiilor din societate pe criterii profesionale, civice și morale și la efortul propriu.

Mărturisesc că, pentru reforma din 1997-2000 am pregătit mii de oameni care lucrau în educație. I-am pregătit nu doar pentru implementare, ci pentru elaborarea detaliată de soluții de schimbare și probarea lor. Nu este posibil altfel, căci elaborări din birou nu dau rezultate. Revenirea la proiecte veritabile discutate public este condiția generală acum a multor altor măsuri, despre care am scris în alte locuri (Andrei Marga, Reforma modernă a educației, 2016; Andrei Marga, Educația responsabilă, 2019), încât  nu le repet.

Important

Obligativitatea evaluării externe pentru acreditare/evaluare periodică

21.06.2022

image/jpeg, 442788 octeți

În data de 6 iunie 2023 a fost adoptat O ME nr. 3958/2022 pentru aprobarea calendarului și a procedurii de evaluare externă în vederea acreditării/evaluării periodice, fiind publicat în Monitorul Oficial nr. 555 din 7 iunie 2022.

 

Ordinul de ministru clarifică în primul rând calendarul de evaluare externă pentru acreditare/evaluare periodică:

 

1. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație până la data de 6.06.2022 vor fi soluționate în perioada 9 - 10 iunie 2022, la solicitarea acestora.

2. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație începând cu data de 7.06.2022 până la data de 5.09.2022 vor fi evaluate în perioada 7.09.2022 - 31.12.2022.

3. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație începând cu 6.09.2022 până la 31.12.2022 vor fi evaluate în perioada 2.01.2023 - 31.03.2023.

4. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație în perioada 2.01.2023 - 31.03.2023 vor fie evaluate în perioada 1.04.2023 - 31.05.2023.

5. Cererile depuse de unitățile de învățământ/organizațiile furnizoare de educație în perioada 1.04.2023 - 2.06.2023 vor fi evaluate cel mai târziu cu o săptămână înainte de finalizarea cursurilor, în funcție de

nivel/profil/specializare/calificare.

 

Totodată, în Anexa nr. 2 a ordinului de ministru, apare Procedura pentru evaluare externă pentru acreditare/evaluare periodică, care conține câteva precizări deosebit de importante pentru unitățile de învățământ:

 

1. Unitățile de învățământ de stat și particular care nu au fost supuse evaluării externe periodice/evaluării externe pentru acreditare în termenele prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, au obligația să depună cerere letrică la sediul ARACIP și în format electronic pe platforma https://calitate.aracip.eu, în vederea evaluării externe pentru acreditare/pentru evaluare periodică.

 

2. Începând cu anul școlar 2023-2024, pentru unitățile de învățământ de stat și particular și componentele organizatorice ale acestora care nu au solicitat Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar conform calendarului derularea procedurii de evaluare externă în vederea acreditării, se va emite ordinul de ridicare a autorizării de funcționare provizorie.

 

3. Începând cu anul școlar 2024-2025, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București nu vor/va mai repartiza/aviza plan de școlarizare pentru clasele de început de ciclu unităților de învățământ de stat și particular care nu au solicitat Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar derularea procesului de evaluare externă, conform calendarului.

 

Reamintim faptul că unitățile de învățământ acreditate se supun periodic, din 5 în 5 ani, evaluării externe periodice.

Eveniment

Ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara - Informare

29.06.2022

image/bmp, 589878 octeți

Miercuri, 29 iunie 2022, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
 
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:

  • informare privind probleme profesionale și sindicale din luna aprilie;
  • prezentarea situațiilor financiare aferente lunii mai 2022;
  • probleme organizatorice;
  • probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.

 
Materiale suport folosite în cadrul ședinței:
- Informare iunie 2022, nr. 992 din 27 iunie 2022;
- Situații financiare pentru luna iunie 2022.

 

Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1.    Se așteaptă cu mult interes noul pachet legislativ privind educația. Din discuțiile avute cu ministrul educației au reieșit o serie de idei importante:  
-    se va păstra „titularizarea” (cu „detitularizare” în cazul unor abateri grave); 
-    se încearcă reglementarea/obținerea unui buget mai consistent pentru educație (15 % din bugetul consolidat sau 5% din PIB);
-    este nevoie de o motivare/motivație financiară mai puternică pentru personalul din educație;
-    se (re)introduce „stagiatura”: 1 an școlar cu o normă de predare redusă și consiliere din partea unui mentor, urmat de un examen de licențiere/intrare în corpul profesoral.

Deocamdată sunt doar simple idei/vorbe prezentate de ministrul educației mai mult în media.
2.    La Conferința Națională a F.S.E. „Spiru Haret” a fost desemnată conducerea federației pentru următorul mandat de 5 ani și au fost discutate o serie de probleme care preocupă personalul din sistemul educațional.
3.     A început a treia sesiune a concursului pentru ocuparea funcțiilor vacante de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat. 
4.    La salariul aferent lunii iulie ar trebui să se plătească și diferențele salariale cuvenite celor care în ultimii 4 ani trebuiau să treacă într-o altă tranșă de vechime și nu au fost încadrați corect.
5.    Au fost alimentate cardurile de vacanță cu suma de 1450 lei. S-au solicitat sumele necesare și pentru personalul creșelor (personal preluat în cursul acestui an), precum și pentru cei care nu au primit vouchere/carduri de vacanță în ultimii doi ani și beneficiază de sentințe civile.
6.    Continuă demersurile pentru obținerea sporului pentru condiții de muncă: în prezent ar trebui să se desfășoare procedurile de evaluarea efectuate de firme specializate / autorizate și Direcția de Sănătate Publică.
7.    Activitățile curente ale S.I.P. Județul Hunedoara se desfășoară în mod normal. 

În perioada iulie – august, programul la sediul S.I.P. Județul Hunedoara va rămâne același (luni-joi 08:30-17:00, vineri 08:30-14:30).

 

În contextul actual este nevoie:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme scopului existenței sale. 

 

Informarea prezentată în cadrul ședinței și transmisă în grupele sindicale poate fi consultată/descărcată aici: https://nou.siphd.ro/index.php?a=1241 sau aici: https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038568.pdf.

 

Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/index.php?a=3121&t=2022

10.02.2022
14.07.2021
Statutul S.I.P. Județul Hunedoara
Data articolului: 01.05.2018
Data ultimei actualizări: 01.07.2022
Numărul de vizualizări: 7697


CAPITOLUL I - DISPOZIȚII GENERALE


Art. 1 Această organizație va fi cunoscută ca SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR JUDEȚUL HUNEDOARA (S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA).
Art. 2 
S.I.P. Județul Hunedoara este persoană juridică română în baza înscrierii la Judecătoria Deva, unde este înregistrat sub nr. 22/PJ/1992.
Art. 3

a)  S.I.P. Județul Hunedoara este o organizație sindicală independentă față de organele de stat, față de partidele politice și față de oricare alte organizații politice și religioase.
b)  S.I.P. Județul Hunedoara se declară continuator al „Asociației Învățătorilor din Hunedoara”  căreia i s-au preluat și actualizat obiectivele și direcțiile generale de acțiune.

Art. 4 Sediul S.I.P. Județul Hunedoara este în Deva, str. Gheorghe Barițiu nr. 2, corp B - mansardă.
Art. 5 În funcție de interesele bunei desfășurări a activității, Biroul Executiv poate decide schimbarea sediului la o altă adresă, cu îndeplinirea obligațiilor prevăzute de lege.

 


CAPITOLUL II - VIZIUNE, MISIUNE, OBIECT DE ACTIVITATE


Art. 6 S.I.P. Județul Hunedoara, conștientă de caracterul necesar al organizațiilor sindicale într-o societate democratică, va apăra și promova sub toate aspectele interesele membrilor organizației sindicale.
Art. 7 
Păstrarea și îmbunătățirea capacității organizației de a apăra drepturile prevăzute în legislația națională, în pactele, tratatele și convențiile internaționale ratificate de România sau la care România este parte, precum și în contractele colective de muncă aplicabile, și promovarea intereselor profesionale, economice, sociale, culturale și sportive ale membrilor săi, desfășurarea de activități de formare continuă și de dezvoltare profesională a acestora.
Art. 8
S.I.P. Județul Hunedoara, în realizarea misiunii sale, își stabilește ca obiect de activitate următoarele:

a) utilizarea mijloacelor specific sindicale pentru promovarea și apărarea intereselor membrilor organizației sindicale;
b) reprezentarea juridică a membrilor organizației sindicale în toate aspectele implicate de activitatea profesională a acestora;
c) organizarea și desfășurarea de activități comerciale, prin înființarea unor societăți comerciale, în beneficiul membrilor organizației sindicale;
d) organizarea și desfășurarea de cursuri de pregătire și dezvoltare profesională, precum și activități de formare continuă pentru membrii organizației sindicale;
e) editarea și tipărirea de publicații proprii sau ale membrilor organizației sindicale;
f) organizarea de case de ajutor reciproc în beneficiul membrilor organizației sindicale;
g) acordarea de ajutoare sociale membrilor organizației sindicale.

 



CAPITOLUL III - CALITATEA DE MEMBRU


Art. 9 Poate deveni membru al S.I.P. Județul Hunedoara orice angajat din învățământ (personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal nedidactic), în condițiile recunoașterii acestui statut.
Art. 10

a) Persoana, angajată în învățământ, care solicită dobândirea calității de membru al S.I.P. Județul Hunedoara trebuie să adreseze o cerere în scris structurii organizatorice sindicale existente la nivel de unitate.
b) Mutarea într-o altă unitate a membrului de sindicat, atrage după sine necesitatea completării unei noi cereri de înscriere.
c) Admiterea cererii de înscriere este condiționată de completarea unui acord de reținere/plată a cotizației de membru de sindicat.
d) În cazul membrilor de sindicat care își desfășoară activitatea în mai multe unități, acordul de reținere/plată a cotizației de membru de sindicat va fi completat pentru fiecare dintre unități.

Art. 11 Personalul de conducere, îndrumare și/sau control poate dobândi calitatea de membru de sindicat al S.I.P. Județul Hunedoara, fără a putea deține funcții de conducere în cadrul organizației, indiferent de nivel, atât timp cât deține funcții de conducere în cadrul administrației. 
Art. 12 

a) Orice membru al S.I.P. Județul Hunedoara poate cere retragerea din sindicat. Cererea de retragere se adresează, prin intermediul liderului de sindicat din unitate, conducerii județene a S.I.P. Județul Hunedoara.
b) Retragerea nu oferă dreptul la nici un fel de despăgubiri.
c) Din momentul pierderii calității de membru de sindicat, indiferent de cauză, încetează orice obligații ale S.I.P. Județul Hunedoara în raport cu membrul de sindicat sau ale membrului de sindicat în raport cu organizația sindicală.
d) Redobândirea calității de membru de sindicat, după o renunțare prealabilă la această calitate sau excluderea din organizația sindicală, din motive care nu sunt imputabile organizației, se poate face după plata unei taxe de (re)înscriere care va fi stabilită de Biroul Executiv în funcție de nivelul salariilor și al cotizațiilor.
e) În situația în care se solicită recuperarea unor drepturi retroactive, taxa de (re)înscriere va fi egală cu cotizația de membru din perioada pentru care se solicită recuperarea.

Art. 13 Nimeni nu poate fi constrâns să facă parte sau nu, ori să se retragă sau nu din organizația sindicală.
Art. 14 Calitatea de membru se pierde prin:

a) retragerea persoanei prin libera voință a acesteia;
b) neplata cotizației pe o perioadă de mai mult de 3 luni dintr-un an calendaristic sau întârzieri repetate în achitarea acesteia;
c) după epuizarea modalităților prevăzute la capitolul VI.

Art. 15   Structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara sunt cele prevăzute în Anexa nr. I.

 


CAPITOLUL IV - DREPTURILE MEMBRILOR S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA


Art. 16 Organizarea și desfășurarea activității proprii în deplină autonomie și cu respectarea prezentului statut.
Art. 17 Alegerea în mod liber a delegaților pentru Conferința Județeană, a reprezentanților în organele de conducere, participarea acestora la luarea și îndeplinirea deciziilor.
Art. 18 Dreptul de a fi informați asupra tuturor aspectelor activității sindicatului și dreptul de a-și exprima liber opiniile în toate organismele sindicatului.
Art. 19 Exercitarea dreptului de control asupra activității, prin votul delegaților și reprezentanților în organele de conducere ale organizației sindicale.
Art. 20 Participarea la elaborarea unor proiecte de acte normative de interes local sau general.
Art. 21 Să fie sprijiniți material în exercitarea profesiei, inclusiv prin organizarea și realizarea de programe de formare continuă și de dezvoltare profesională a acestora.
Art. 22  Să beneficieze de rezultatele activității organizației sindicale, precum și de inițiativele și serviciile asigurate de aceasta.
Art. 23 Să se retragă oricând din sindicat fără a arata motivele retragerii.
Art. 24 Membrii organelor de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara precum și orice membru de sindicat cu o activitate sindicală deosebită pot primi indemnizații și prime conform precizărilor din Anexa nr. II.

 


CAPITOLUL V - ÎNDATORIRILE MEMBRILOR S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA


Art. 25 Să cunoască și să respecte Statutul S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 26 Să se informeze asupra tuturor aspectelor activității organizației sindicale.
Art. 27  Să participe la ședințele de sindicat, precum și la inițiativele și activitățile organizației sindicale.
Art. 28 Să achite cotizația stabilită.
Art. 29 Să nu întreprindă acțiuni de natură a aduce prejudicii sindicatului sau celorlalți membri ai sindicatului.
Art. 30 Să contribuie la sporirea prestigiului și popularității sindicatului; să încurajeze salariații din învățământ să devină membri ai sindicatului.
Art. 31 Să acorde sprijin celorlalți membri ai sindicatului.

 


CAPITOLUL VI - SANCȚIUNI


Art. 32  Pentru nerespectarea obligațiilor statutare, se prevăd următoarele sancțiuni:

a)  atenționarea;
b)  suspendarea temporară;
c)  excluderea.

Art. 33 Decizia cu privire la sancțiunea aplicabilă se poate lua, după caz, de către Biroul Executiv sau Consiliul Liderilor cu 2/3 din totalul voturilor exprimate.
Art. 34 Membrul de sindicat sancționat poate depune contestație, după caz, la organul de conducere ierarhic superior.

 


CAPITOLUL VII - COTIZAȚIILE


Art. 35 

a) Cotizația lunară plătită de fiecare membru al S.I.P. Județul Hunedoara este de până la 1% din salariul brut realizat.
b) Cuantumul cotizației va fi stabilit de către Biroul Executiv după consultarea Consiliului Liderilor. 

Art. 36  Modalitatea de colectare a cotizației, în funcție de posibilitățile existente și de legislația în vigoare, va fi decisă, după consultarea membrilor de sindicat, de către Biroul Executiv.
Art. 37  Cotizațiile colectate se vor vărsa în conturile S.I.P. Județul Hunedoara, astfel încât să se asigure funcționarea organizației în sensul realizării misiunii asumate și îndeplinirii obiectului de activitate stabilit.

 


CAPITOLUL VIII - ORGANELE DE CONDUCERE


Art. 38 Organele de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara sunt: Conferința Județeană, Consiliul Liderilor, Biroul Executiv și Comisia de Cenzori.
Art. 39 Conferința Județeană este organul suprem de conducere al sindicatului.
Art. 40 

a) Conferința Județeană este constituită din delegații desemnați de structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara în conformitate cu norma de reprezentare de 1 delegat la 25-40 membri.
b)  Biroul Executiv decide, întemeiat, asupra normei de reprezentare.
c)  În condiții excepționale poate decide o altă normă de reprezentare, dar nu mai mare de 1 delegat la 40 persoane.

Art. 41

a)  Conferința Județeană se întrunește în ședințe ordinare, o dată la 4 ani sau în ședințe extraordinare, ori de câte ori este nevoie.
b) Conferința Județeană se convocă de către Consiliul Liderilor sau de către Biroul Executiv, cu majoritate simplă de voturi  sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor Consiliului Liderilor.
c)  Conferința Județeană își desfășoară lucrările conform Regulamentului din Anexa IV.

Art. 42

a)  Data, locul organizării și ordinea de zi ale Conferinței Județene se stabilesc cu cel puțin 30 de zile înainte.
b)  În cazuri excepționale, Conferința Județeană poate fi convocată cu 15 zile înainte, cu o ordine de zi cunoscută de structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara.

Art. 43 Conferința Județeană se poate desfășura și poate lua hotărâri numai în condițiile în care sunt prezenți cel puțin 2/3 din delegații desemnați de structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 44 Hotărârile în cadrul Conferinței Județene se iau cu majoritatea simplă a voturilor valabil exprimate cu excepția celor altfel prevăzute de prezentul statut.
Art. 45 Conferința Județeană are următoarele competențe:

a) aprobă sau modifică statutul S.I.P. Județul Hunedoara;
b) hotărăște asupra principiilor, orientărilor fundamentale ale activității sindicale;
c) analizează și hotărăște asupra activității desfășurate de Consiliul Liderilor, Biroul Executiv și Comisia de Cenzori;
d) validează hotărârile Consiliului Liderilor de afiliere sau dezafiliere la federații de ramură;
e) se pronunță asupra contestațiilor persoanelor ale căror cereri de înscriere/reînscriere au fost respinse sau care au fost sancționate;
f) alege prin vot secret președintele S.I.P. Județul Hunedoara pe baza candidaturilor depuse înaintea începerii lucrărilor conferinței sau pe baza propunerilor făcute de delegații la Conferința Județeană; vor fi reținute doar candidaturile sau propunerile pentru membrii de sindicat cu activitate sindicală recunoscută, neimplicate politic și care anterior să nu fi adus prejudicii morale și materiale sindicatului;
g) alege membrii Comisiei de Cenzori.

Art. 46 Consiliul Liderilor este organul de conducere colectivă al sindicatului între două sesiuni ordinare ale Conferinței Județene.
Art. 47 Consiliul Liderilor este format din liderii sindicali ai structurilor organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 48 Membrii Biroului Executiv sunt membri de drept ai Consiliului Liderilor.
Art. 49 Consiliul Liderilor se întrunește în ședințe ordinare o dată la trei luni sau în ședințe extraordinare, ori de câte ori este nevoie, la convocarea Președintelui, a Biroului Executiv cu majoritate simplă de voturi sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor săi.
Art. 50 

a)  Consiliul Liderilor se poate desfășura și poate lua hotărâri numai in condițiile în care sunt prezenți cel puțin 2/3 din membrii săi.
b) Hotărârile se iau cu majoritate simplă a voturilor valabil exprimate cu excepția celor altfel prevăzute de prezentul statut.

Art. 51 Consiliul Liderilor are următoarele competențe:

a) conduce sindicatul între două sesiuni ordinare ale Conferinței Județene;
b) îndeplinește hotărârile adoptate de Conferința Județeană;
c) validează programul anual de activitate;
d) reglementează și rezolvă probleme de interes general;
e) decide cu 2/3 din voturi declanșarea unui conflict de muncă;
f) se pronunță asupra contestațiilor persoanelor sancționate;
g) se pronunță asupra activității Biroului Executiv și a membrilor acestuia;
h) în cazul în care constată încălcări ale statutului sau neîndeplinirea sarcinilor poate decide cu  2/3 din voturile valabil exprimate excluderea și înlocuirea unui membru al Biroului Executiv;
i) în cazul în care se decide înlocuirea președintelui S.I.P. Județul Hunedoara, numește cu minim 2/3 din voturi un președinte interimar care va avea ca principală misiune organizarea în termen de maxim 3 luni a unei Conferințe Județene extraordinare;
j) în cazul în care se decide înlocuirea unui membru al Biroului Executiv, numește cu minim 2/3 din voturi un lider de zonă interimar, până la următoarea ședință a Consiliului de zonă în care se va alege un nou lider;
k) poate decide convocarea unei Conferințe Județene ordinare sau extraordinare cu majoritate simplă de voturi sau la solicitarea  scrisa a 1/3 din numărul membrilor;
l) examinează și se pronunță trimestrial asupra situației financiare a sindicatului;
m)  convocă anual și ori de câte ori este nevoie Comisia de Cenzori;
n) împuternicește Biroul Executiv să poarte discuții privind modalitatea de asociere în federații pe ramură;
o) hotărăște asupra modalităților de afiliere sau dezafilierea la o federație de ramură;
p) membrii Consiliului Liderilor nu desfășoară activități politice în cadrul organizației.

Art. 52 Biroul Executiv este organul de conducere al sindicatului între două ședințe ordinare ale Consiliului Liderilor.
Art. 53 Biroul Executiv este format din președinte, secretar general, trei vicepreședinți și liderii de zonă.
Art. 54 Secretarul general și vicepreședinții vor fi stabiliți de Biroul Executiv, prin vot secret, pe baza propunerilor făcute de președintele S.I.P. Județul Hunedoara, dintre liderii de zonă.
Art. 55 Biroul Executiv se întrunește în ședințe ordinare, o dată pe lună, sau în ședințe extraordinare, ori de câte ori este nevoie, la convocarea președintelui sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor săi.
Art. 56 Biroul Executiv se poate desfășura și poate lua hotărâri numai în condițiile în care sunt prezenți cel puțin 2/3 din membrii săi. Hotărârile se iau cu majoritate simplă a voturilor valabil exprimate cu excepția celor altfel prevăzute de prezentul statut.
Art. 57 Biroul Executiv are următoarele competențe:

a) asigură conducerea sindicatului între ședințele Consiliului Liderilor;
b) îndeplinește hotărârile adoptate de Consiliul Liderilor și de Conferința Județeană;
c) reprezintă sindicatul în negocieri, medieri, concilieri, litigii de muncă, revendicări etc. cu organele administrației de stat și în relațiile cu mass-media;
d)  stabilește individual și pe funcții secretarul general și cei trei vicepreședinți;
e) angajează personalul necesar bunei desfășurări a activității;
f) asigură și răspunde pentru derularea execuției bugetare;
g)  fixează salariile, indemnizațiile și plafonul cheltuielilor;
h) convocă Consiliul Liderilor și Conferința Județeană în ședințe ordinare și extraordinare;
i) adoptă sigla oficială și antetul care să fie imprimate și reproduse;
j) decide schimbarea sediului la o altă adresă;
k) analizează și propune Consiliului Liderilor acorduri de colaborare cu alte sindicate în scopul realizării obiectivelor de interes comun ale membrilor de sindicat;
l) adoptă sancțiuni sau propune Consiliului Liderilor pentru sancționare, după caz, membri ai S.I.P. Județul Hunedoara care încalcă prevederile statutului sau aduc prejudicii sindicatului;
m) decide asupra modalităților concrete de realizare a obiectului de activitate al S.I.P. Județul Hunedoara;
n)  convocă anual și ori de câte ori este nevoie Comisia de Cenzori;
o)  membrii Biroului Executiv  nu desfășoară activități politice în cadrul organizației.

Art. 58 Președintele este ales prin vot secret de Conferința Județeană pe o perioadă de 4 ani.
Art. 59 Competențele membrilor Biroului Executiv sunt:

(1) Președintele S.I.P. Județul Hunedoara:

a) propune spre validare Consiliului Liderilor secretarul general și cei trei vicepreședinți;
b)  coordonează și conduce activitatea Biroului Executiv;
c)  realizează legătura operativă a organelor de conducere ale sindicatului în relațiile cu terți;
d) are specimen de semnătură în bancă și aprobă cheltuielile specifice în normele de competență financiară ale sindicatului;
e)  prezintă lunar Biroului Executiv și trimestrial Consiliului Liderilor situația financiară a sindicatului;
f)  dispune în scris delegarea membrilor de sindicat pentru realizarea unor sarcini specifice activității sindicale;
g) orice alte competențe care îi revin potrivit legii, prezentului statut sau hotărârilor organelor de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara.

(2) Secretarul general al S.I.P. Județul Hunedoara:

a)  asigură legătura permanentă cu grupele sindicale și organizațiile de zonă, informarea operativă a acestora, inventariază problemele și le înaintează organelor de conducere;
b)  organizează ședințele Biroului Executiv și Consiliului Liderilor, coordonează întocmirea proceselor verbale, redactarea hotărârilor și comunicarea acestora în teritoriu;
c)  coordonează întocmirea documentelor, seturilor de materiale etc. necesare membrilor organelor de conducere și comisiilor de negociere;
d)  gestionează  și sistematizează circulația informațiilor în cadrul S.I.P. Județul Hunedoara, coordonează evidența documentelor scrise intrate sau ieșite din S.I.P. Județul Hunedoara.

(3) Vicepreședinții S.I.P. Județul Hunedoara:

a)  pe probleme profesionale;
b)  pe probleme sociale;
c)  pe probleme de imagine și promovare.

Art. 60 Președintele, secretarul general și cei trei vicepreședinți exercită conducerea operativă a S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 61 Comisia de Cenzori este organ unic de control în probleme economico-financiare și de patrimoniu ale sindicatului.
Art. 62 Comisia de Cenzori este compusă din 5 membri, care nu pot face parte și din alte organe de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara, aleși pentru o perioada de 4 ani de Conferința Județeană.
Art. 63 Comisia de Cenzori se întrunește anual și ori de câte ori este nevoie, la solicitarea Biroului Executiv sau a Consiliului Liderilor.
Art. 64 Comisia de Cenzori are următoarele competențe:

a) verifică anual și ori de cate ori este nevoie, la solicitarea Biroului Executiv sau a Consiliului Liderilor, activitatea financiară și patrimoniul sindicatului;
b) prezintă anual și ori de câte ori este nevoie rapoarte asupra activității, în ședințele Consiliului Liderilor sau Conferinței Județene.

 


CAPITOLUL IX - PATRIMONIUL


Art. 65 Patrimoniul S.I.P. Județul Hunedoara este compus din bunuri mobile și imobile, din sume bănești aflate în conturile sindicatului, precum și din societățile comerciale sau de altă natură înființate sau aflate sub autoritatea organizației sindicale.
Art. 66 Patrimoniul S.I.P. Județul Hunedoara provine din cotizații, poate fi dobândit cu titlu gratuit sau oneros sau poate proveni din orice activități aducătoare de profit desfășurate de organizația sindicală cu respectarea legislației în vigoare.
Art. 67 Bunurile mobile sau imobile ale sindicatului vor fi înregistrate anual de o comisie de inventariere numită de președinte și verificate de Comisia de Cenzori.
Art. 68 Patrimoniul sindicatului este indivizibil și netransmisibil cu excepția situațiilor prevăzute la articolul 72.

 


CAPITOLUL X - DISPOZIȚII FINALE


Art. 69 S.I.P. Județul Hunedoara își elaborează reglementări proprii (anexe ale Statutului), aprobate de către Biroul Executiv.
Art. 70 Divizarea, comasarea sau dizolvarea S.I.P. Județul Hunedoara se poate face numai de către Conferința Județeană, în prezența a 3/4 din numărul delegaților desemnați de structurile organizatorice, în condițiile prezentului statut, în baza unei hotărâri adoptate cu 2/3 din numărul voturilor valabil exprimate.
Art. 71 Operațiile legate de divizare, comasare sau dizolvare se vor efectua de către o comisie numită de Conferința Județeană. Comisia întocmește o documentație privind distribuirea, transmiterea sau lichidarea patrimoniului sindicatului. Decizia finală va fi luată de Conferința Județeană.
Art. 72 În cazul dizolvării S.I.P. Județul Hunedoara, patrimoniul se va împărți între structurile organizatorice proprii, proporțional cu partea de contribuție la realizarea acestuia.
Art. 73 Acest Statut a fost adoptat de Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din data de 28.03.2018.



Documente atașate

Numărul
curent
Titlul
documentului
Dimensiune
(octeți)
Extensia
documentului
Data
atașării
1 Anexa I - Structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara 669.074 APPLICATION/PDF 2020-03-13 13:01:44
2 Anexa II - Drepturile bănești 575.912 APPLICATION/PDF 2020-03-13 13:02:27
3 Anexa III - Drepturi bănești pe perioada delegării și deplasării 704.319 APPLICATION/PDF 2020-03-13 13:03:06
4 Anexa IV - Regulament de organizare a conferinței județene 784.833 APPLICATION/PDF 2020-03-13 13:03:42
5 Anexa V - Regulament de acordare a ajutoarelor sociale 702.627 APPLICATION/PDF 2020-03-13 13:04:21
6 Anexa VI - Regulament de desfășurare a ședințelor de alegeri 726.743 APPLICATION/PDF 2020-03-13 13:04:57






Copyright (c) 2002-2020 SIP Hunedoara