Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Elaborat în cadrul procesului de aderare a României la O.C.D.E. (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), marți 27 mai 2025 a fost dat publicității Raportul O.C.D.E. „Educație și competențe în România” – 2025.
Propunându-și să evalueze politicile educaționale și de competențe ale României pe parcursul întregului ciclu de învățare - de la educația și îngrijirea timpurie a copiilor până la învățământul terțiar și învățarea adulților, Raportul „Educație și competențe în România” conchide, în comparație cu țările membre ale OCDE și ale țărilor de referință din Europa Centrală și de Est, că „Agenda actuală de reformă a educației din România [cu referințe la Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar și la procesele demarate – n.n.] marchează cel mai ambițios efort al țării de a moderniza sistemul său de educație și competențe de la tranziția post-democratică. Susținute de investiții semnificative, reformele își propun să crească calitatea, să extindă accesul și să doteze cursanții cu competențele necesare pentru a prospera într-o economie în schimbare. Acest efort pentru schimbare vine într-un moment critic. În ciuda performanțelor economice puternice, disparitățile urban-rural în ceea ce privește nivelul de trai se adâncesc, participarea la forța de muncă rămâne scăzută în rândul tinerilor, femeilor și romilor, iar ocuparea forței de muncă în mod informal este ridicată. Îmbunătățirea rezultatelor educaționale prin politici și practici mai eficiente va fi esențială pentru plasarea României pe o cale de creștere mai sustenabilă și incluzivă.”
Structurat în cadrul a șase capitole (Evaluare și recomandări, Educația și competențele în România: Stimularea creșterii incluzive, Educația și îngrijirea timpurie a copiilor: Oferirea tuturor copiilor a unei baze solide pentru viață, Educația școlară: Oferirea fiecărui elev a unei șanse echitabile de a reuși, Învățământul terțiar: Crearea unui sistem mai atractiv, relevant și accesibil, Competențe: Dezvoltarea forței de muncă pentru o economie în curs de modernizare), Raportul „Educație și competențe în România” reușește să realizeze o radiografie de ansamblu relevantă pentru educația națională.
Cu dimensiuni apreciabile (235 de pagini), raportul reușește semnalarea majorității problemelor cu care se confruntă educația românească, multe dintre acestea amintite și de Raportul QX (o sinteză a problemelor semnalate, dar cu precădere a propunerilor înaintate va fi de regăsit în nr. 49 al Buletinului Informativ „Magister”, care urmează a fi transmis în teritoriu în data de 4 iunie) recent lansat de ministrul educației și cercetării.
Desigur, dincolo de perspectivele cuprinzătoare propuse, disfuncționalitățile aduse în discuție nu reprezintă o noutate, ele fiind cunoscute și periodic semnalate, incapacitatea de a stăvili trendul relativ descendent al educației românești ținând nu de absența cunoașterii problemelor, ci de incapacitatea/absența disponibilității de a identifica/adopta/implementa în mod coerent și constant soluțiile adecvate (cu scuzele de rigoare, dacă este cazul, „soluțiile” oferite de Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar amenință, datorită întârzierii, dar mai ales a inconsecvenței implementării, să genereze un eșec la fel de răsunător precum toate celelalte reforme demarate și niciodată finalizate/adecvat implementate în ultimele decenii), motivația/cauza primordială fiind și rămânând aceea a subfinanțării „perseverente” a sistemului educațional românesc.
Raportul O.C.D.E. „Educație și competențe în România” – 2025 poate fi descărcat de către cei interesați accesând link-ul corespondent de mai jos, propunându-vă totodată, în traducere, și o selecție de patru pagini de date/principii/recomandări (Supliment – Buletinul Informativ „Magister” nr. 49).
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Raportul O.C.D.E. „Educație și competențe în România” - 2025 | 3.724.019 | APPLICATION/PDF | 2025-05-29 11:56:11 |
2 | Supliment - Buletinul Informativ „Magister” nr. 49 | 8.427.542 | APPLICATION/PDF | 2025-05-29 12:18:02 |