Federațiile sindicatelor din învățământ au organizat astăzi, vineri, 22 august, o nouă manifestație de protest față de Legea Bolojan și prevederile acesteia privind educația, în fața sediului Ministerului Educației.
Protestele declanșate de sindicatele din educație în urmă cu patru săptămâni intră în a 16-a zi și vor continua până la începutul anului școlar.
De asemenea, Federațiile au transmis profesorilor că este esențial ca, în data de 8 septembrie, să nu participe la festivitățile de deschidere oficială a anului școlar 2025-2026:
„Nu putem să participăm la festivități golite de conținut și să aplaudăm discursuri ipocrite și demagogice!”
DOCUMENTE ATAȘATE
Apel al federațiilor sindicale din educație
Federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” – au declanșat referendum pentru ca, în data de 8 septembrie 2025, începând cu ora 9:00, în toate unitățile de învățământ unde există membri de sindicat ai celor două federații să se boicoteze începerea cursurilor anului școlar 2025-2026.
MOTIVELE PROTESTULUI:
De asemenea, trebuie să ținem cont și de faptul că se pregătește eliminarea titularizării în sistemul de învățământ, măsură care va lovi în toate cadrele didactice din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal.
În aceste zile, când – prin Legea nr. 141/2025 – educația este grav afectată de măsuri care aduc prejudicii majore sistemului de învățământ, subminând munca profesorilor, viitorul copiilor și încrederea părinților, este esențial ca, în data de 8 septembrie, membrii de sindicat și toți salariații din educație:
➢ să nu participe la festivitățile de deschidere oficială a anului școlar 2025-2026;
➢ să nu desfășoare niciun fel de activități specifice începutului de an școlar: să nu organizeze ședințe cu părinții; să nu participe la ședințele organizate de unitatea de învățământ; să nu ridice/împartă manualele; să nu desfășoare activități cu elevii/preșcolarii etc.;
➢ să poarte însemne distinctive referitoare la protest (banderole, ecusoane etc.);
➢ să participe la acțiunile de protest organizate de federațiile noastre în București sau, după caz, la cele organizate de sindicatele afiliate în municipiile reședință de județ.
Nu putem sta deoparte când respectul față de educație este înlocuit cu dispreț.
Nu putem să participăm la festivități golite de conținut și să aplaudăm discursuri ipocrite și demagogice, în timp ce în spatele lor se iau decizii care pun în pericol viitorul copiilor noștri.
Adresăm, pe această cale, rugămintea ca părinții și elevii să fie solidari cu acțiunile noastre și să nu participe la activitățile preconizate a se derula pe data de 8 septembrie 2025 la nivelul unităților de învățământ.
Pe 8 septembrie, alegerea este a fiecăruia dintre noi: putem să ne asumăm consecințele boicotării începutului de an școlar și să arătăm că suntem uniți, că nu mai acceptăm jumătăți de măsură și că vrem o educație care să ridice România – nu să o doboare – alegând să fim împreună la Marșul Educației SAU putem sta deoparte (lăsând impresia că suntem mulțumiți și acceptăm necondiționat măsurile dispuse abuziv împotriva învățământului).
Pe 8 septembrie 2025, ieșim în stradă pentru Marșul Educației – un protest al demnității și al responsabilității față de viitorul școlii românești!
Joi, 28 august 2025, la solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, s-a desfășurat Comisia Paritară a I.S.J. Hunedoara. Ordinea de zi a acestei ședințe s-a concentrat pe efectele Legii nr. 141/2025 și ale legislației subsecvente în învățământul hunedorean.
Astfel, limitându-ne la informațiile furnizate, la nivelul județului Hunedoara între consecințele, evident negative, măsurilor de austeritate se pot aminti:
▪ pierderea personalității juridice de către trei unități de învățământ (două în municipiul Brad și una în municipiul Petroșani), o altă unitate de învățământ (Aninoasa) păstrându-și personalitatea juridică chiar dacă efectivele sale sunt sub normele legale, fiind unitate unică la nivelul unității administrativ-teritoriale;
▪ desființarea a șase structuri școlare (Merișor, Sântandrei, Nădăștia de Sus, Strei, Băiești și Podele), care se adaugă celor trei deja preconizate a-și înceta existența;
▪ comasarea a aproximativ 20 de clase la nivel județean datorită efectivelor de elevi sub normele legale;
▪ dispariția aproximativ 350 de posturi la nivel județean, în proporție covârșitoare didactice, în principal datorită creșterii normei didactice.
Fără să putem garanta că efectele măsurilor adoptate se limitează la cele amintite mai sus, informațiile furnizate fiind formulate verbal, fără punerea la dispoziție a unor documente asumate, este deja evident că avem de-a face cu o bulversare a începutului de an școlar, de unde și nemulțumirea și starea de tensiune existentă în sistem. Evident, dacă este să aducem în discuție și zecile (dacă nu sutele) de colegi cu contracte pe perioadă determinată rămași fără posturi, iar după aceea sutele de colegi înscriși la testarea județeană care se va derula la început de septembrie, în cazul cărora este greu de spus dacă își vor găsi un loc de muncă, situația este cu atât mai explozivă.
De unde și apelul S.I.P. Județul Hunedoara, formulat explicit în cadrul ședinței, adresat personalului de conducere, îndrumare și control de a nu interfera în mod negativ cu protestele din data de 8 septembrie (în măsura în care nu doresc sau nu pot să susțină acțiuni menite să vină în sprijinul educației), inclusiv prin abandonarea organizării oricăror festivități de deschidere și a celorlalte activități prilejuite de noul an școlar în această zi.
În finalul ședinței au fost reiterate de altfel toate acțiunile de protest care s-au derulat în această vară și mai ales cele care urmează în perioada următoare, cu precădere în data de 8 septembrie, inclusiv apelul adresat elevilor și părinților acestora de a nu sprijini măsuri luate împotriva educației prin prezența lor la festivitățile de deschidere sau la alte activități derulate în această zi.
Elaborat în cadrul procesului de aderare a României la O.C.D.E. (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), marți 27 mai 2025 a fost dat publicității Raportul O.C.D.E. „Educație și competențe în România” – 2025.
Propunându-și să evalueze politicile educaționale și de competențe ale României pe parcursul întregului ciclu de învățare - de la educația și îngrijirea timpurie a copiilor până la învățământul terțiar și învățarea adulților, Raportul „Educație și competențe în România” conchide, în comparație cu țările membre ale OCDE și ale țărilor de referință din Europa Centrală și de Est, că „Agenda actuală de reformă a educației din România [cu referințe la Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar și la procesele demarate – n.n.] marchează cel mai ambițios efort al țării de a moderniza sistemul său de educație și competențe de la tranziția post-democratică. Susținute de investiții semnificative, reformele își propun să crească calitatea, să extindă accesul și să doteze cursanții cu competențele necesare pentru a prospera într-o economie în schimbare. Acest efort pentru schimbare vine într-un moment critic. În ciuda performanțelor economice puternice, disparitățile urban-rural în ceea ce privește nivelul de trai se adâncesc, participarea la forța de muncă rămâne scăzută în rândul tinerilor, femeilor și romilor, iar ocuparea forței de muncă în mod informal este ridicată. Îmbunătățirea rezultatelor educaționale prin politici și practici mai eficiente va fi esențială pentru plasarea României pe o cale de creștere mai sustenabilă și incluzivă.”
Structurat în cadrul a șase capitole (Evaluare și recomandări, Educația și competențele în România: Stimularea creșterii incluzive, Educația și îngrijirea timpurie a copiilor: Oferirea tuturor copiilor a unei baze solide pentru viață, Educația școlară: Oferirea fiecărui elev a unei șanse echitabile de a reuși, Învățământul terțiar: Crearea unui sistem mai atractiv, relevant și accesibil, Competențe: Dezvoltarea forței de muncă pentru o economie în curs de modernizare), Raportul „Educație și competențe în România” reușește să realizeze o radiografie de ansamblu relevantă pentru educația națională.
Cu dimensiuni apreciabile (235 de pagini), raportul reușește semnalarea majorității problemelor cu care se confruntă educația românească, multe dintre acestea amintite și de Raportul QX (o sinteză a problemelor semnalate, dar cu precădere a propunerilor înaintate va fi de regăsit în nr. 49 al Buletinului Informativ „Magister”, care urmează a fi transmis în teritoriu în data de 4 iunie) recent lansat de ministrul educației și cercetării.
Desigur, dincolo de perspectivele cuprinzătoare propuse, disfuncționalitățile aduse în discuție nu reprezintă o noutate, ele fiind cunoscute și periodic semnalate, incapacitatea de a stăvili trendul relativ descendent al educației românești ținând nu de absența cunoașterii problemelor, ci de incapacitatea/absența disponibilității de a identifica/adopta/implementa în mod coerent și constant soluțiile adecvate (cu scuzele de rigoare, dacă este cazul, „soluțiile” oferite de Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar amenință, datorită întârzierii, dar mai ales a inconsecvenței implementării, să genereze un eșec la fel de răsunător precum toate celelalte reforme demarate și niciodată finalizate/adecvat implementate în ultimele decenii), motivația/cauza primordială fiind și rămânând aceea a subfinanțării „perseverente” a sistemului educațional românesc.
Raportul O.C.D.E. „Educație și competențe în România” – 2025 poate fi descărcat de către cei interesați accesând link-ul corespondent de mai jos, propunându-vă totodată, în traducere, și o selecție de patru pagini de date/principii/recomandări (Supliment – Buletinul Informativ „Magister” nr. 49).
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Raportul O.C.D.E. „Educație și competențe în România” - 2025 | 3.724.019 | APPLICATION/PDF | 2025-05-29 11:56:11 |
2 | Supliment - Buletinul Informativ „Magister” nr. 49 | 8.427.542 | APPLICATION/PDF | 2025-05-29 12:18:02 |