Vineri, 10 octombrie, în cadrul manifestărilor „Săptămâna educației”, dedicate Zilei Mondiale a Educației, s-a desfășurat la complexul sportiv EuroSportCenter Hunedoara ediția 2025, a XII-a, a „Cupei Educatorului”.
Activitățile sportive, care au implicat participarea a aproximativ 130 de membri de sindicat din întreg județul, s-au derulat în cadrul a două secțiuni: fotbal – băieți și demonstrații sportive și artistice – fete.
„Cupa Educatorului” – ediția 2025 la fotbal, competiție la care au participat 9 echipe dintre zonele județului (Deva, Hunedoara, Petroșani, Simeria, Hațeg, Călan, Orăștie, Lupeni, Vulcan), a fost câștigată în acest an de echipa zonei Orăștie, după o finală disputată cu echipa zonei Vulcan, în timp ce pe locurile III-IV s-au clasat echipele din zonele Hațeg, respectiv Lupeni.
Competiția fetelor, în cadrul căreia au susținut reprezentații efective echipe din trei zone ( Petroșani, Lupeni și o echipă mixtă formată din reprezentante din Deva, Brad, Rural, Simeria) ale județului, a avut două câștigătoare: echipele din zonele Lupeni și Petroșani. De remarcat ținutele/echipamentele celor două echipe, pregătirea unor exerciții elaborate și execuția acestora, aspecte care au făcut dificilă activitatea juriului și care, în final, au condus la desemnarea a două câștigătoare.
Pe lângă trofeele propriu-zise au fost acordate și alte premii, care au încercat să răsplătească implicarea colegelor și colegilor noștri.
Astfel, la băieți au fost acordate următoarele premii: „Cel mai bun portar” (Vasile Mati – Zona Hațeg), „Cel mai tehnic jucător” (Cosmin Șendroni – Zona Hațeg și Radu Boșneag – Zona Lupeni), „Golgheter” (Florin Stoica – Zona Orăștie, „Trofeul fairplay” (Vasile Ungureanu – Zona Vulcan).
La fete s-au acordat următoarele premii: „Cea mai grațioasă execuție” (Ana Maria Ungureanu – Zona Lupeni), „Cea mai tehnică execuție” (Ana Maria Băltărețu – Zona Petroșani), „Cea mai frumoasă poză” (Corina Salazar - Zona Petroșani), trofeul „Fair play” (Mihaela Jecherean – Zona Deva).
De asemenea, au fost premiate și colegele noastre din zona Lupeni (Larisa Scorțar, Elena Toader și Anița Burlacu) pentru cea mai îndelungată participare la activitățile desfășurate în cadrul Cupei Educatorului.
Întreaga acțiune, inclusiv decernarea trofeelor și a premiilor, s-a finalizat, într-o notă festivă, la cantina Colegiului Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara. Toți participanți au primit diplome și medalii de participare.
Dincolo de caracterul competițional al activităților, a fost o zi plină de bună-dispoziție, precum în fiecare an.
Imagini surprinse în cadrul manifestării vor fi postate la rubrica GALERIA FOTO și pe contul de Facebook.
„Săptămâna Educației” 2025 este o manifestare organizată sub egida Sindicatului Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara prin care este marcată Ziua Mondială a Educației.
Concursul de manuscrise „Magister”, parte a manifestărilor menționate, a devenit deja tradiție. Dedicat membrilor cu preocupări publicistice, acest concurs, ajuns la cea de-a XII-a ediție, s-a derulat în cadrul a trei secțiuni, respectiv: manuscrise cu tematică educațională (manuale, auxiliare didactice, lucrări de metodică, pedagogie, etc.), literatură de specialitate (cercetare științifică, tratate, studii, etc.) și literatură (poezie, proză).
Lansarea volumelor premiate în acest an s-a realizat miercuri, 8 octombrie, la Galeria Națională de Artă „Forma” din Deva, începând cu orele 16:00, în prezența a peste 60 de iubitori de frumos.
Dintre manuscrisele depuse în acest an, au fost reținute și publicate, la Editura Karina, următoarele volume:
1. Bucuria lecturii (Comentarii literare) – Doina Bălțat, profesor de limba și literatura română la Liceul Tehnologic de Transport Feroviar „Anghel Saligny” Simeria, absolventă a Facultății de Filologie din cadrul Universității de Vest din Timișoara și a studiilor postuniversitare de masterat, Specializarea Managementul resurselor culturale, la Facultatea de Litere, Istorie și Teologie din cadrul Universității de Vest din Timișoara, critic și istoric literar, autor și coautor al numeroaselor cărți și articole de specialitate, membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România, Filiala Mureș-Harghita, redactor la publicațiile „Vatra veche” și „Cadran” („Jurnal mureșean”).
2. Portofoliu de evaluare formativă. Limba și literatura română. Clasele IX-XII – Rodica-Mariana Popescu, profesor de limba și literatura română la Colegiul Național de Informatică „Carmen Sylva” Petroșani, licențiată a Universității „Aurel Vlaicu” Arad și a studiilor masterale de Studii Teologico-Lingvistice la aceeași universitate, autor și coautor de articole și volume de specialitate, în domeniul limbii și literaturii române..
Activitatea didactică a doamnelor profesoare este încununată de o bogată activitate publicistică, vădind dragoste și pasiune pentru literatură, devenind, pe lângă dascăli dedicați școlii, adevărate călăuze ale cuvântului.
Preocupările literare ale profesorilor nu doar educă tânăra generație, ci și inspiră, demonstrând că lectura și critica literară pot fi deschideri către noi orizonturi, spre lumi interioare, de descoperire a sinelui, dar și spre frumusețile ascunse ale universului. Literatura română, sub îndrumarea lor, nu mai este doar lectură, ci dialog, emoție și experiență.
❖
Volumul d-nei profesoare Doina Bălțat, „Bucuria lecturii (Comentarii literare)” se deschide ca o fereastră către universul literaturii române contemporane, explorând, în profunzime, poezia românească, analizând autori precum Nina Ceranu, Anna Eichert Giurcă, Dumitru Hurubă, Gavril Moisa, George Schinteie, dar proză contemporană, Nicolae Băciuț, Silviu Guga, Dumitru Ichim, David Kimel, Simona Mihuțiu. Autoarea își întâmpină cititorul cu o sensibilitate aparte, invitându-l să descopere poezia, proza și dramaturgia mai multor autori contemporani, nu doar dezvăluind imagistica și tematica operelor, ci și subtilitățile stilistice care le definesc originalitatea. Cele 16 cronici literare poartă amprenta unei lecturi atente și cultivate, a unei sensibilități înnăscute și a unei bucurii autentice de a descoperi frumosul.
Stilul Doinei Bălțat este limpede, elegant, cu respect și admirație față de cuvânt și față de autorii cu care a interacționat, de cele mai multe ori la evenimentele culturale din județ și din țară. În articolele de critică se observă experiența cadrului didactic care îmbină rigoarea analizei cu delicatețea trăirii. Cartea reamintește cititorului frumusețea cuvântului și puterea lui de a modela suflete, „Bucuria lecturii” devenind, astfel, o veritabilă punte între creator și receptor, între literatura vie și cititorul dornic de sens, o carte așteptată în peisajul criticii literare contemporane.
Cronicile dedicate scriitorului Dumitru Hurubă sunt marcate de observație profundă și subtilă, în care autoarea surprinde nuanțele de stil, ritmul narativ și capacitatea scriitorului de a crea imagini memorabile, cititorul simțind cum erudiția se împletește cu admirația sinceră pentru scriitorul hunedorean, prieten apropiat și mentor al autoarei.
Cartea Doinei Bălțat, „Bucuria lecturii (Comentarii literare)”, reunește rigoarea criticii cu fascinația pe care o provoacă lectura, cu momente de reflecție personală care fac ca fiecare text comentat să capete o viață proprie. În paginile sale, cititorul este încurajat să observe, să compare, să simtă și să găsească sensuri noi, dar și să descopere bucuria lecturii care declanșează o „călătorie interioară către sine și conectarea cu idei și povești care transcend timpul și spațiul”, după cum mărturisește autoarea în Argumentul volumului de critică.
❖
Volumul „Portofoliu de evaluare formativă. Limba și literatura română. Clasele IX–XII” al d-nei profesoare Rodica Mariana Popescu este un auxiliar didactic complex și modern, conceput pentru a sprijini procesul de învățare al elevilor de liceu, printr-o evaluare continuă și echilibrată.
Volumul debutează cu o sinteză clară a reperelor teoretice privind curentele literare (de la pașoptism la modernism), oferind elevilor o bază solidă pentru înțelegerea fenomenului literar și o cheie de rezolvare a testelor propuse.
Structurarea portofoliilor pe niveluri de studiu reflectă o gândire pedagogică integrată, care dezvoltă procesul creativ și critic, invită la reflecție și transmite valori umaniste, prin valorificarea diferitelor tipuri de evaluare: teste de evaluare inițială, fișe de lucru, exerciții aplicative pentru operele studiate, dar și teste revelatoare în aprofundarea genurilor și speciilor literare sau a textelor argumentative.
Autoarea reușește să îmbine rigoarea științifică cu preocuparea formativă, care personalizează învățarea, încurajează autonomia în învățare, oferă feedback constructiv și în timp real, evaluarea formativă fiind o schimbare de paradigmă de la „învățarea pentru testare” la „testarea pentru învățare”. Limbajul adecvat nivelului de studiu și diversitatea activităților propuse fac din acest portofoliu un sprijin atât pentru profesori, cât și pentru elevi, consolidând legătura dintre teorie, lectură și interpretare.
Volumul „Portofoliu de evaluare formativă. Limba și literatura română. Clasele IX–XII” al d-nei profesoare Rodica Mariana Popescu este o carte care transformă evaluarea într-un prilej de reflecție și de bucurie a cunoașterii.
❖
Felicitări doamnelor profesoare pentru efortul și munca depusă, cu pasiune și dedicare, în promovarea activităților literare și culturale, concretizate prin publicarea volumelor premiate la Concursul de manuscrise „Magister” și mult succes în activitățile viitoare.
Prof. dr. Simona Țene,
Inspector școlar pentru limba și literatura română
Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara
Informare
Miercuri, 08 octombrie 2025, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 110 lideri ai grupelor sindicale, lideri de zonă, membri ai comisiilor de cenzori și ai Comitetului de supraveghere CAR.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică:
- Moment festiv dedicat liderilor sindicali pensionați în anul școlar trecut;
- Informare privind probleme profesionale și sindicale;
- Probleme organizatorice;
- Probleme diverse ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materialele suport folosite în cadrul ședinței au fost:
- Invitație/program;
- Ziua Mondială a Educației: istoric și semnificație;
- Proteste în educație: istoric și context actual;
- Model: adresă convocare comisii paritare în unitățile de învățământ;
- Model: anexă date solicitate în comisiile paritare;
- Model: adeverință recensământ.
În cadrul ședințelor au fost abordate problemele de actualitate, insistându-se în special pe următoarele aspecte importante:
1. Greva din anul 2023 reprezintă una dintre cele mai reușite mișcări de protest din educație prin amploare și prin rezultatele obținute.
2. Greva a fost încheiată în 12 iunie 2023 prin deciziile consiliilor de conducere reunite ale federațiilor sindicale care au declanșat-o motivat de PREVEDERILE LEGALE APLICABILE, de statutele proprii și de faptul că s-au soluționat TOATE revendicările.
3. Zvonurile apărute la începutul primăverii anului 2025 privind o serie de măsuri de austeritate în educație au fost inițial infirmate de ministrul educației (persoană credibilă la acel moment) în discuțiile avute cu federațiile sindicale.
4. Măsurile au fost adoptate ulterior, fără dezbatere, prin asumarea răspunderii Guvernului în fața Parlamentului și implementate începând cu 01 septembrie 2025.
5. Toate aceste măsuri de „eficientizare" adoptate de Guvern și Ministerul Educației și Cercetării împotriva învățământului vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung și vor conduce, în final, la scăderea calității actului educațional și periclitarea viitorului tinerelor generații și al școlii românești.
6. Formele de protest organizate de federațiile sindicale împotriva acestor măsuri în perioada vacanței de vară și la începutul noului an școlar au ținut cont de posibilitățile perioadei (vacanța de vară) și de legislația în vigoare.
7. Pichetele organizate peste vară (24 de zile), cele două mitinguri de protest (3 și 8 septembrie), refuzul de a participa la deschiderile festive ale anului școlar, boicotarea activităților didactice în prima săptămână de școală reprezintă forme de exprimare a nemulțumirii în mod legal și adecvate acestei perioade.
8. Proteste de acest gen vor continua în perioada următoare, urmând ca acțiuni de protest mai dure să fie organizate în principalele momente ale anului școlar, precum și la finalul acestuia.
9. Scopul protestelor derulate, dar și al celor care vor urma, este ca măsurile adoptate să aibă doar un caracter tranzitoriu, iar împreună putem reuși acest lucru.
10. Totodată, este imperios necesar ca în perioada următoare membrii de sindicat să fie informați în mod adecvat și constant cu privire la mișcările de protest organizate, înțelegând că doar prin participare și implicare putem atinge scopurile propuse, dar și de anticipa informațiile false vehiculate, precum și alte măsuri menite să lovească în salariații din educație care se pregătesc în culisele puterii.
Alte probleme de actualitate:
- Salariile cuvenite pentru luna septembrie vor fi mai mici pentru personalul didactic de predare care beneficiază de gradație de merit și indemnizație pentru funcția de diriginte cu 50-250 lei net urmare a unor modificări în programul EduSal. Nu există încă o explicație oficială, dar, din informațiile „pe surse”, se pare că până acum sporul neuropsihic s-a calculat și la gradație de merit și la dirigenție. Legal acesta se aplică doar la salariul de bază din decembrie 2018. Așteptăm o explicație oficială după finalizarea controlului Curții de conturi la Ministerul Educației.
- Plata diferențelor salariale cuvenite în urma sentințelor judecătorești obținute de sindicate a fost prorogată pentru anul 2026. Urmează să ne adresăm Instituției Avocatul Poporului, atât ca organizații sindicale, cât și ca simpli cetățeni. Materialele se transmit în aceste zile.
- Concediile medicale ale angajaților se înregistrează în aplicația REGES Online. Contractele individuale de muncă se suspendă pentru perioada concediului medical, dar nu afectează vechimea în muncă și perioada contributivă. Informațiile au fost confirmate de inspectorul șef de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Hunedoara.
- Aplicația pentru calcularea salariilor, EduSal, „generează” o serie de erori în această lună. Borderourile cu membrii de sindicat nu cuprind toate reținerile și implicit toți membri de sindicat. S-au semnalat erorile care urmează să fie corectate în versiunea următoare.
- „Plata cu ora” începe să producă primele nemulțumiri. La finalul lunii septembrie, după primirea „fluturașului” cu salariul cuvenit, mulți colegi au concluzionat că: „nu se merită”.
Toate materialele folosite în cadrul ședinței sunt postate pe site-ul nostru (https://nou.siphd.ro),
la rubrica: SIP Hunedoara – ACTIVITATE – CONSILIUL LIDERUILOR
sau link direct:
Astăzi, 09 iulie 2025, a fost înregistrat la Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, sub nr. 1104/UPDSPS/09.07.2025, Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.). Acesta intră în vigoare de la data înregistrării și este încheiat pentru o perioadă de 2 ani.
Pentru o corectă informare a membrilor de sindicat, subliniem faptul că semnarea contractului colectiv de muncă era necesară, deoarece:
I. Pe de o parte, de la data de 05 iulie 2025 – dată de la care C.C.M.U.N.S.C.I.P. anterior (înregistrat la M.M.P.S.-D.D.S. sub nr. 1199/5.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023) și-a încetat efectele [în conformitate cu dispozițiile exprese ale art. 183 alin. (6) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social] – în absența contractului colectiv de muncă la nivel de sector, SALARIAȚII DIN ÎNVĂȚĂMÂNT NU MAI BENEFICIAZĂ DE O SERIE DE DREPTURI REGLEMENTATE EXCLUSIV DE ACESTA DE ANI DE ZILE, între care:
- zilele de concediu de odihnă (21, 24, 28 zile) ce se acordă în raport de vechimea în muncă personalului didactic auxiliar, personalului administrativ; precizăm că, în absența CCMUNSNCIP s-ar putea acorda doar numărul minim de zile de concediu reglementat de Codul muncii – 20 de zile lucrătoare/an calendaristic;
- zilele libere plătite în cazul unor evenimente familiale deosebite sau în alte situații (căsătoria salariatului sau a copilului, deces soț, soție, părinte etc., schimbarea locului de muncă ș.a.);
- concediul de odihnă suplimentar pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic;
- învoirea colegială;
- recunoașterea ca vechime în învățământ a perioadei în care angajații se află în concediu fără plată pentru rezolvarea unor situații personale;
- posibilitatea cadrului didactic de a beneficia de concediul fără plată de un an școlar o dată la 10 ani chiar și cumulat, în doi ani școlari (în situația în care nu și-au valorificat la timp acest drept);
- posibilitatea personalului didactic auxiliar și a personalului administrativ/ contractual de a beneficia de concediu fără plată pe o perioadă de un an calendaristic, o dată la 10 ani de activitate în învățământ;
- organizarea și funcționarea comisiei paritare de la nivelul inspectoratelor școlare și al unităților de învățământ etc.
II. Pe de altă parte, în urma negocierilor purtate cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării – pe baza proiectului de contract colectiv elaborat de Direcția Generală Economică din cadrul ministerului (care propunea eliminarea mai multor drepturi stabilite în favoare salariaților din învățământ prin vechiul contract colectiv de muncă), dar avându-se în vedere și proiectul elaborat de F.S.L.I. și F.S.E „SPIRU HARET” – s-a convenit asupra unor CLAUZE FAVORABILE SALARIAȚILOR DIN ÎNVĂȚĂMÂNT (inclusiv prin păstrarea unor dispoziții ce se doreau a fi eliminate), precum și asupra UNOR DREPTURI SUPLIMENTARE (în plus față de cele prevăzute în CCMUNSNCIP anterior), de care aceștia nu pot beneficia decât după semnarea și înregistrarea contractului colectiv de muncă la nivel de sector, între care:
1. menținerea clauzei privind desfășurarea activităților care alcătuiesc norma didactică (altele decât cele de predare-învățare-evaluare) și în afara locului de muncă (biblioteci, centre de informare și documentare, casele corpului didactic, domiciliu etc.), precum și on-line – art. 14 alin. (4) [pe care ministerul le propunea a se desfășura doar în spațiul școlar];
2. dreptul salariaților angajați cu fracție de normă/post de a fi încadrați, la cerere, cu normă/post întreagă/întreg sau pe fracție mai mare de normă/post, dacă apar norme sau fracțiuni de norme vacante din aceeași specialitate sau specialități înrudite, respectiv posturi ori fracțiuni de posturi de același fel și dacă întrunesc condițiile pentru ocuparea acestora, fără a depăși un post întreg sau o normă întreagă – art. 18;
3. menținerea dreptului angajaților care renunță la concediul legal pentru creșterea copilului în vârstă de până la 1 an, 2 ani, respectiv 3 ani de a beneficia de reducerea duratei normale de lucru cu 2 ore/zi, fără ca aceasta să le afecteze salariile de bază și vechimea în învățământ/muncă – art. 23 alin. (1) [această clauză era propusă spre eliminare de către M.E.C.];
4. inserarea dreptului salariaților care îngrijesc pacienți cu afecțiuni oncologice de a beneficia de concediu și indemnizație pentru îngrijirea pacientului, pe o perioadă de cel mult 45 de zile calendaristice într-un interval de 1 an, pentru fiecare pacient – art. 24 alin. (7);
5. acordarea unui număr de 25 de zile de concediu de odihnă (pentru o vechime în muncă între 5 și 15 ani) + extinderea categoriilor de beneficiari ai acestui concediu: personal didactic de conducere, de îndrumare și control din inspectoratele școlare, personal didactic de conducere din unitățile de învățământ și unități de educație extrașcolare, inclusiv casele corpului didactic și centrele de resurse și asistență educațională, personal didactic auxiliar și personal administrativ – art. 28 alin. (2) [mărindu-se numărul de zile și extinzându-se categoriile de beneficiari];
6. inserarea clauzei ce stabilește că personalul didactic de predare care, pe parcursul unui an școlar, își desfășoară activitatea succesiv în mai multe unități/instituții de învățământ în baza unor contracte individuale de muncă distincte, are dreptul la concediu de odihnă la fiecare dintre acestea, proporțional cu perioada lucrată, iar concediul de odihnă și indemnizația aferentă se acordă de către fiecare unitate/instituție în parte, în timpul vacanțelor școlare intermodulare existente în perioada lucrată – art. 28 alin. (5);
7. acordarea concediului de odihnă suplimentar între 3 și 7 zile și personalului didactic de conducere, de îndrumare și de control (nu doar personalului didactic auxiliar și administrativ) – art. 28 alin. (10) [propunerea ministerului era de eliminare a concediului de odihnă suplimentar];
8. acordarea a 5 zile lucrătoare pentru decesul cumnaților – art. 29 alin. (1) lit. d);
9. acordarea unei zile lucrătoare libere plătite – ziua votării – pentru salariații care au calitatea de membri ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sau de operatori de calculator ai acestora – art. 29 alin. (1) lit. j);
10. acordarea unei zile libere plătite/săptămână, dar nu mai multe de 30 de zile pe an calendaristic, pentru salariații cu afecțiuni medicale grave sau afecțiuni cronice, confirmate prin documente medicale, ce necesită tratament medical periodic efectuat în regim de internare de zi – art. 29 alin. (1) lit. k);
11. menținerea clauzei privind considerarea ca vechime în învățământ a concediilor fără plată pentru interese personale care nu depășesc 20 de zile lucrătoare pe an calendaristic (clauză propusă pentru eliminare de către minister) – art. 32 alin. (1);
12. inserarea dreptului personalului didactic titular de a beneficia de concediu fără plată cu o durată totală de 3 ani într-un interval de 7 ani, dacă solicită să se specializeze sau să își continue studiile – art. 32 alin. (3);
13. instituirea și pentru personalul didactic auxiliar și administrativ/contractual încadrat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată (nu doar pentru cadrele didactice) a dreptului la concediu fără plată pe o perioadă de un an calendaristic, o dată la 10 ani de activitate în învățământ, cu aprobarea consiliului de administrație – art. 32 alin. (6);
14. acordarea sporului de 15% din salariul de bază aflat în plată pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat – art. 35 alin. (1) lit. d);
15. acordarea majorării de 10% (dirigenția) personalului didactic de predare pensionat încadrat pe post în educația timpurie și învățământul primar în regim de plata cu ora – art. 35 alin. (1) lit. e);
16. consacrarea dreptului personalului didactic cu rezultate excelente în activitatea didactică, educativă și științifică de a primi diplome, decorații, ordine, medalii, titluri, în conformitate cu dispozițiile art. 218 din Legea nr.198/2023 – art. 37 alin. (2);
17. reglementarea ca abatere disciplinară a refuzului nejustificat de eliberare a fluturașului de salariu – art. 38 alin. (3);
18. reglementarea expresă că reprezintă abatere disciplinară neacordarea, cu vinovăție, de către conducătorii unităților/instituțiilor de învățământ a drepturilor reglementate de acest contract colectiv de muncă – la art. 39 alin. (2);
19. instituirea obligației conducerilor unităților de învățământ preuniversitar de stat de a solicita autorităților administrației publice locale să asigure condiții de muncă corespunzătoare în spațiile școlare aflate în proprietatea și/sau administrarea autorităților locale – art. 44 alin. (1);
20. prevederea obligației unităților de învățământ preuniversitar/speciale de stat de a solicita, de la consiliul local/consiliul județean, fondurile pentru efectuarea tuturor serviciilor medicale profilactice necesare pentru supravegherea sănătății angajaților – art. 48 alin. (4);
21. inserarea procedurii pentru declararea bolilor profesionale – art. 51 alin. (2);
22. menținerea dreptului personalului din învățământ de a beneficia de decontarea navetei – art. 53 alin. (1) [ministerul dorea restrângerea beneficiarilor acestui drept, exclusiv la personalul didactic de predare și condiționarea plății de inexistența unei locuințe puse la dispoziție de autoritățile locale];
23. consacrarea posibilității de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant, prin încheierea unui contract individual de muncă pe durată determinată, până la ocuparea acestuia prin concurs, dar nu mai mult de 90 de zile – art. 62 alin. (2);
24. inserarea unei clauze care permite ca, în situația în care, la nivelul unității/instituției există un post administrativ vacant sau temporar vacant, acesta să poată fi ocupat și de un salariat din unitate care îndeplinește condițiile de studii pentru încadrarea pe respectivul post, la cererea sa și cu aprobarea consiliului de administrație, prin modificarea încadrării și încheierea unui act adițional la contractul individual de muncă, de modificare a felului muncii, a salariului și a fișei postului, până la revenirea titularului pe post sau, după caz, până la ocuparea postului prin concurs, dar nu mai mult de 90 de zile – art. 62 alin. (3);
25. inserarea unor clauze aplicabile salariaților din învățământ rezerviști voluntari care sunt concentrați pentru instruire, inclusiv cu privire la remunerarea corespunzătoare a personalului didactic de predare care suplinește rezervistul voluntar – art. 69 alin. (6);
26. prevederea expresă a dreptului personalului didactic de predare care asigură suplinirea angajaților aflați în incapacitate temporară de muncă de a fi remunerat corespunzător din prima zi de suplinire – art. 69 alin. (7);
27. neinserarea, la art. 74, a obligației ordonatorilor de credite ai unităților/instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat de a întreprinde toate măsurile necesare pentru îndeplinirea țintelor trimestriale pentru cheltuielile totale, inclusiv prin reducerea numărului de posturi finanțate și bugetele acestora și, respectiv, disponibilizarea, în condițiile legii, a unei părți din personalul încadrat, conform art. 18 alin. (5) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 (clauză propusă de minister, asupra căreia acesta a insistat în mod deosebit);
28. eliminarea, de la art. 3 alin. (4), a clauzei propuse de minister privitoare la obligația părților semnatare ale CCMUNSNCIP de a garanta respectarea drepturilor beneficiarilor primari ai educației – clauză de natură să producă îngrădirea drepturilor sindicale și care nu are legătură cu obiectul contractului colectiv de muncă, raportat la dispozițiile art. 1 pct. 17 și art. 100 alin. (5) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare;
29. menținerea prevederii potrivit căreia angajații nu au obligația însoțirii preșcolarilor/elevilor care fac naveta, pe mijloacele de transport în comun/microbuzele școlare/ mijloacele de transport puse la dispoziției de autoritățile administrației publice locale – art. 83 [ministerul propusese instituirea obligației însoțirii preșcolarilor/elevilor];
30. reglementarea obligației inspectoratelor școlare și unităților/instituțiilor prevăzute în Anexa nr. 3 de a înregistra toate cererile depuse la acestea de către angajați și/sau organizațiile sindicale afiliate federațiilor sindicale semnatare ale contractului – art. 117 alin. (2).