La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Marți, 26 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă cererea de pensionare la limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.01.2025.
2. Se aprobă Procedura operațională de promovare în grade/trepte profesionale, conform Anexei 2.
3. Se aprobă raportul comisiei de verificare a C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, referitor la cercetarea disciplinara a persoanelor implicate și sancțiunile aplicate acestora, conform Anexei 3.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Temeiul acordării indemnizației de instalare este în continuare reprezentat de art. 23 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 281/1993 privind salarizarea personalului din unitățile bugetare, cu modificările și completările ulterioare, precum și de art. 35 alin. (1) lit. b) din Contractul Colectiv de Muncă Unic La Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a, nr. 1/26.07.2023).
Textele menționate prevăd:
HG nr. 281/1993 – Art. 23 (1) „La încadrarea într-o unitate din ALTĂ localitate decât cea de domiciliu, în PRIMUL an de activitate după absolvirea studiilor, personalul de specialitate beneficiază de o INDEMNIZAȚIE DE INSTALARE echivalentă cu UN SALARIU DE BAZĂ corespunzător funcției, gradului sau treptei profesionale în care urmează a fi încadrat; în cazul medicilor si farmaciștilor, indemnizația de instalare se acordă, după terminarea stagiaturii sau a internatului, de unitatea sanitară unde s-au încadrat prin concurs.”
C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. – Art. 35 „(1) Personalul din învățământ beneficiază, conform prevederilor legale în vigoare, și de următoarele drepturi: (...) b) o indemnizație de instalare, în cuantum de un salariu de bază, potrivit art. 23 din H.G. nr. 281/1993, cu modificările ulterioare;”.
Dispozițiile C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. produc efecte și sunt obligatorii pentru toate instituțiile/unitățile din sectorul de activitate învățământ preuniversitar – conform dispozițiilor art. 115 din acesta și art. 101 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare.
Precizăm totodată că Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” s-a adresat de-a lungul timpului Ministerului Justiției, Ministerului Educației și Ministerului Finanțelor, solicitând precizări referitoare la condițiile de acordare a indemnizației de instalare și sursa de finanțare a acesteia.
Prin adresa nr. 85627/2015, cu titlul de „opinie juridică neangajantă”, Ministerul Justiției a comunicat F.S.E. „SPIRU HARET” faptul că: „prin sintagma «primul an de activitate după absolvirea studiilor» din cuprinsul art. 23 alin. 1 din HG nr. 281/1993, (se) are în vedere primul an în care personalul de specialitate desfășoară activitate, după absolvirea studiilor, indiferent de perioada scursă până la momentul în care începe desfășurarea activității, sub condiția ca aceasta să fie prima desfășurată de solicitant sub orice formă recunoscută de lege (contract de muncă, PFA etc.)”.
Față de prevederile legale menționate, pentru a beneficia de plata indemnizației de instalare trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
În ceea ce privește sursa de finanțare, Ministerul Finanțelor a comunicat în două rânduri (în anul 2015 și anul 2019) că finanțarea indemnizației de instalare pentru personalul din învățământul preuniversitar de stat se asigură de către unitățile administrativ-teritoriale, încadrând-o în categoria de cheltuieli aferentă titlului „Bunuri și servicii”. La rândul său, Ministerul Educației, prin circulară scrisă sau note telefonice, a comunicat inspectoratelor școlare că sumele acordate de unitățile de învățământ cu titlu de indemnizație de instalare nu reprezintă cheltuieli cu salariile și nu se plătesc utilizând aplicația EduSal.
Procese în instanță
În măsura în care indemnizația de instalare nu a fost acordată membrilor de sindicat ce se încadrează în condițiile cumulative prevăzute de textele legale mai sus menționate, dar au solicitat în scris acest lucru unității de învățământ la care sunt/au fost încadrați și ne-au sesizat la timp acest aspect, S.I.P. Județul Hunedoara s-a adresat instanțelor de judecată și a obținut de fiecare dată sentințe favorabile.
Pentru deschiderea unor noi acțiuni în instanțele de judecată sunt necesare:
La aceste documente se atașează, completate, după caz, documentele atașate acestui articol, după care întreaga documentație se înaintează către S.I.P. Județul Hunedoara.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Adeverință | 113.919 | APPLICATION/PDF | 2020-03-27 14:54:36 |
2 | Împuternicire | 169.795 | APPLICATION/PDF | 2020-03-27 14:53:26 |