La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Marți, 26 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă cererea de pensionare la limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.01.2025.
2. Se aprobă Procedura operațională de promovare în grade/trepte profesionale, conform Anexei 2.
3. Se aprobă raportul comisiei de verificare a C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, referitor la cercetarea disciplinara a persoanelor implicate și sancțiunile aplicate acestora, conform Anexei 3.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Ziua de 5 octombrie, Ziua Mondială a Educației, a educatorilor, este ziua în care sunt celebrați cei prin ale căror eforturi tinerii ajung să-și valorifice potențialul de care dispun și astfel să contribuie la un viitor mai bun.
Marcată în județul Hunedoara din anul 2007, la inițiativa S.I.P. Județul Hunedoara, acestei zile i-au fost dedicate începând cu anul 2007 o serie de manifestări, acestea grupate sub titlul generic de „Săptămâna educației”.
Astfel, Săptămâna educației 2022, în intervalul 3-7 octombrie, a implicat organizarea și derularea următoarelor activități:
„Cupa Educatorului” – derulată la Complexul EuroCenter Hunedoara și Colegiul Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara, competiția sportivă a implicat participarea a peste 150 membri de sindicat din județul Hunedoara, în cadrul a două secțiuni: fotbal – băieți și demonstrații sportive și artistice - fete. În cadrul competiției dedicate băieților s-au înscris 9 echipe din majoritatea zonelor județului (Deva, Hunedoara, Brad, Hațeg, Călan, Orăștie, Vulcan, Zona Rurală și selecționata Lupeni-Uricani), iar în competiția fetelor au susținut reprezentații efective echipe din cinci zone ale județului (Lupeni, Deva, Zona Rurală-Brad, Uricani, Hunedoara). Manifestările s-au finalizat, într-o notă festivă, la cantina Colegiului Economic ,,Emanuil Gojdu'' Hunedoara, prilej cu care au fost decernate premiile, fiecărui participant fiindu-i oferit un certificat de participare. Dincolo de caracterul competițional al activităților, a fost o zi plină de bună-dispoziție, precum la fiecare ediție, care ne-a permis să petrecem câteva ore împreună într-un cu totul alt context decât cel curent. Imagini surprinse în cadrul manifestării vor fi postate la rubrica FOTO-VIDEO/GALERIA FOTO, iar informații suplimentare pot fi regăsite în articolul dedicat: „Cupa Educatorului 2022”, postat la rubrica ACTUALITATE.
Conferința/dezbatere „Educația se face cu educatori motivați” – organizată cu scopul de a trage un semnal de alarmă cu privire la statutul cadrelor didactice, activitatea s-a derulat în două părți: conferința/dezbatere propriu-zisă și derularea mai multor ateliere de lucru. Organizată în colaborare cu I.S.J. Hunedoara, Casa Corpului Didactic Hunedoara și Asociația Dascălilor Hunedoreni, conferința/dezbatere a atras participarea, alături de lideri de sindicat, de directori de unități de învățământ și de inspectori școlari, a mai multor oameni politici: senatori, deputați și reprezentanți ai administrației publice centrale și locale. Informații suplimentare, precum și materialele-suport oferite participanților pot fi regăsite în cadrul articolului dedicat, Conferința/dezbatere „Educația se face cu educatori motivați”, care poate fi regăsit în cadrul rubricii IMPORTANT.
Vernisajul expoziției „ProfArt”, ediția 2022 – „Viața culorilor” – expoziția, ajunsă la cea de a IX-a ediție, a beneficiat și în acest an de sprijinul doamnei Adriana Emilia Popa Cănija, eforturilor sale adăugându-se cele ale noului inspector de specialitate de la nivelul I.S.J. Hunedoara, domnul Robert Humel. Organizată la sediul S.I.P. Județul Hunedoara, unde poate fi vizionată până la finalul lunii septembrie a anului viitor, expoziția „ProfArt” 2022 a atras până la ora deschiderii sale 38 de lucrări, aparținând unui număr de 27 de participanți, cadre didactice în învățământul hunedorean.
Lansarea volumului expoziției „ProfArt”, ediția 2021 – „Reflecții” – închiderea ediției 2021 a expoziției „ProfArt” a prilejuit lansarea volumului dedicat, volum al cărui conținut reunește într-o formă grafică cele 24 de lucrări expuse timp de un an la sediul S.I.P. Județul Hunedoara (fiecare participant va primi un volum tipărit, precum și un certificat de participare). Conținutul acestui volum, precum și al celor publicate cu prilejul edițiilor anterioare, poate fi consultat pe site-ul organizației sindicale, https://siphd.ro, în cadrul rubricii SĂPTĂMÂNA EDUCAȚIEI/SALONUL JUDEȚEAN „PROFART”.
Lansarea volumului simpozionului județean „Învățământul românesc între tradiție și modernism”, ediția 2021 – „Pozitiv și negativ în educația românească” – reprezentând cea de a XI-a ediție a simpozionului, acesta organizat începând cu anul 2007, volumul dedicat reunește, pe lângă articolul introductiv, „Trecut și prezent pentru viitor”, lucrările participanților, cadre didactice din învățământul hunedorean. Volumul în format electronic este pus la dispoziția celor interesați în cadrul rubricii ACTIVITATE EDITORIALĂ/ SIMPOZIONUL JUDEȚEAN, câte un exemplar tipărit urmând a fi oferit fiecărui participant (alături de o diplomă de participare) și totodată fiecărei biblioteci școlare din județul Hunedoara. Totodată, ținând cont de participarea tot mai restrânsă din ultimii ani la lucrările acestui simpozion, în acest an s-a luat decizia suspendării sale, urmând a fi reluat în măsura în care va reveni interesul pentru această formă de comunicare.
Concursul de manuscrise „Magister”, ediția 2021 – organizat și în acest an (a IX-a ediție), concursul nu s-a putut derula efectiv, motivul fiind participarea deosebit de restrânsă. Ca atare, în acest an va fi publicat un singur volum, în afara concursului, aparținând unuia dintre laureații edițiilor precedente, care se adaugă celor 25 publicate până în prezent (laureații fiecărei ediții se regăsesc în cadrul rubricii ACTIVITATE EDITORIALĂ/CONCURSUL DE MANUSCRISE), câte un exemplar tipărit urmând a fi donat fiecărei biblioteci școlare.
Publicarea numărului 43 al buletinului informativ „Magister” – editat de S.I.P. Județul Hunedoara, buletinul informativ încearcă să ofere în acest număr, în debutul noului an școlar, o sinteză a diferitelor evoluții cu impact pentru învățământul preuniversitar înregistrate în ultimele luni. Acest număr al buletinului informativ, transmis și tipărit în unitățile de învățământ, poate fi descărcat/consultat în cadrul rubricii ACTIVITATE EDITORIALĂ/BULETIN INFORMATIV.
Desigur, nu trebuie uitat că și în acest an, în virtutea prevederilor Contractului Colectiv de Muncă, întreg personalul din învățământ a beneficiat de ziua de 5 octombrie ca zi liberă.
Mulțumim tuturor celor implicați în activitățile derulate, în primul rând cele amintite mai sus, dar fără a uita de acțiunile derulate, la inițiativa organizațiilor sindicale, la nivelul unităților de învățământ, este de subliniat, încă o dată, că doar „uniți suntem puternici”. Cu alte cuvinte, fiind dat că „un sindicat este puternic și eficient atât cât membrii săi îl fac”, cu așteptarea ca și cei mai puțin implicați, fie că este vorba de lideri de sindicat sau de simpli membri de sindicat, să găsească motivațiile necesare, vă asigurăm încă o dată de întreaga dedicare cu care S.I.P. Județul Hunedoara promovează și apără interesele și drepturile personalului din învățământul hunedorean.