„România se află într-un moment decisiv pentru parcursul său către un nou ciclu de dezvoltare”, se apreciază în debutul Programului de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-GRUPUL PARLAMENTAR AL MINORITĂȚILOR NAȚIONALE, în 88 de pagini încercându-se să se traseze liniile directoare pentru concretizarea intențiilor unui „Guvern puternic”, capabil să își asume „implementarea unor reforme structurale fundamentale, bună guvernare, dezvoltarea României, respectul pentru cetățeni și consolidarea democrației”.
Ce să zicem? Că, fără să ne asumăm lectura cuvânt cu cuvânt a celor 88 de pagini, repede convinși asupra „aspirațiilor” noului val de reforme (oare le mai știe cineva numărul?), n-am prea reușit să vedem vreo măsură pe cât de mică care să ne vorbească despre faptul că ne va fi mai bine și că nivelul nostru de trai va crește? Adevărat, dar poate că nu am fost noi suficient de atenți, iar totodată ne cam lipsește abilitatea de a „deduce” din toate măsurile preconizate faptul că „râurile de lapte și miere” își vor găsi calea pe meleagurile noastre (cu speranța că nu într-atât încât să ne trezim inundați), împlinind până și elucubrațiile care rătăcesc Țara Făgăduinței pe meleagurile mioritice.
Sau poate doar suntem noi prea chițibușari sau de-a dreptul irevențioși față de marele „adevăr” al ideii că „ne-am născut pentru a munci” (...pentru alții)...
Dar nu vom face politică (când trebuie să „înjuri” pe mai toată lumea, ce sens mai are să „înjuri”?)! Rămânem doar la măsurile preconizate, iar dintre acestea cele care vizează educația în mod direct (Programul de guvernare 2025-2028 în integralitatea sa este atașat acestui articol). Astfel, undeva pe la pagina 59 debutează secțiunea dedicată educației și cercetării, iar pe mai puțin de trei pagini („răi” până la capăt, am spune că „greutatea” educației în programul de guvernare este pe măsura bugetului acordat acesteia) se „rezolvă” cam tot ceea ce este de pus la punct în această privință întru rezolvarea „crizei economico-financiare a țării” în care ne-am trezit cumva peste noapte (?!).
Lăsând de-o parte faptul că întreaga situație cam aduce cu lucruri pe care le-am mai trăit (de înțeles pe undeva, mulți dintre „fruntașii” actuali fiind aceeași sau măcar „hrăniți” din același izvor care tot propovăduiește „salvarea Românei” – ptiu... chiar ne-a trecut prin minte că am fi mai salvați dacă nu s-ar tot încerca să fim salvați, dar am aruncat repede pe fereastră ideea: de ce salvarea nu ar fi și ea un instrument la fel de bun pentru a obține puterea politic? - iar dacă nu ne-au ieșit ochii suveranizați, se pare că ne vor ieși în dorința de a fi salvați cu orice preț), vom indica doar noutățile...
Ce ziceți? Ați mai auzit, ba chiar de multă vreme astfel de „chestii”? Evident. Pe când credeam că s-a reușit inversarea trendului în ceea ce privește educația românească și începeam să avem impresia că nu banii sunt principalul obiectiv în domeniu, ci chiar educația, mai mult ca sigur în viitor va fi nevoie să o luăm de la capăt. Un „capăt” care se anunță chiar mai dificil, munca zi-lumină și plata ca pentru necalificați ridicându-se ca veritabili stâlpi ai reformării educației.
Regândirea „titularizării”, comasări/restructurări de unități școlare, tăieri de sporuri și indemnizații, generalizarea învățământului dual în învățământul tehnologic etc. sunt și ele măsuri „aflate pe țeavă”, urmând pe cât de curând să „stropească” în toate direcțiile.
Cu alte cuvinte, și în încheiere, este nevoie de vidanjare, ba chiar de o mare vidanjare, deși se pare că vom rămâne la datul cu mătura, fără să „îndrăznească” cineva să ridice covoarele fie doar și pe la colțuri...
Este bine măcar că măturile se dovedesc un instrument universal, arătându-se pe zi ce trece că vom fi obligați și noi să apelăm la ele, chiar dacă în cu totul alte scopuri decât cele preconizate de „puternicul Guvern Taie de unde poți!” cu care ne-am procopsit. Evident că vom încerca, fiindcă ținând-o tot așa, peste câțiva ani o să fim mai rău decât eram la finalul lui 2024, iar resentimentul va fi într-atât de răspândit că nici măcar cea „din urmă soluție” nu ne va mai fi la îndemână.
În rest, vă așteptăm la proteste... și concediu plăcut!
Dragi colegi,
Ne aflăm, fără îndoială, într-un moment crucial pentru viitorul învățământului românesc și, implicit, pentru viitorul nostru, al angajaților din învățământ. Ceea ce Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării propun nu este doar un set de măsuri politice, ci reglementări care vor influența direct salarizarea noastră, condițiile de muncă, finanțarea educației și chiar statutul și demnitatea profesiei didactice. NOI am ajuns pentru EI doar niște cifre într-o filă contabilă.
În timp ce EI își văd liniștiți de treabă, de sinecurile politice, pe NOI ne obligă să suportăm costurile exceselor lor, diminuându-ne veniturile.
Printre măsurile anunțate este și cea conform căreia ar urma să crească norma didactică de predare cu maximum 2 ore, lucru pe care îl respingem, având în vedere consecințele acesteia. Măsura este propusă în contextul în care, în sistemul de învățământ preuniversitar, sunt mulți colegi care, peste cele 18 ore de predare efectivă, mai au și ore de învățare remedială, ore de pregătire suplimentară pentru concursuri/olimpiade, ore de consiliere, precum și activități extracurriculare/extrașcolare, de întocmire a dosarelor pentru burse sociale etc.
În acest context, nu putem să nu ne întrebăm:
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI nu sunt capabili sau nu vor să stopeze evaziunea fiscală?
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI și-au angajat rudele și pilele pe salarii de zeci de mii de euro?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să beneficieze de pensii speciale?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu avionul la clasa business?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să-și deconteze chiria de la bugetul de stat?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu automobile cumpărate de la bugetul de stat?
DE CE NOI TREBUIE SĂ SUFERIM PENTRU BUNĂSTAREA LOR?
Dragi colegi,
Puterea noastră stă în unitate și în acțiuni comune. Fragmentarea și apatia nu ne vor aduce niciun beneficiu. Acum este momentul să fim mai solidari ca niciodată, să lăsăm deoparte orice divergențe minore și să ne concentrăm pe obiectivul comun: un învățământ de calitate, respectat și finanțat corespunzător.
Nu trebuie să ne temem să ne facem vocea auzită! Să cerem răspunsuri la întrebările de mai sus politicienilor locali, parlamentarilor din circumscripțiile noastre! Să ne arătăm nemulțumirea și în mediul online împotriva celor cu putere de decizie!
Trebuie ca, prin presiunea pusă de NOI, să-i determinăm pe EI să ia toate măsurile necesare pentru ca învățământul să nu fie afectat.
Sperăm ca EI să identifice măsurile și sursele corecte, care să conducă la diminuarea deficitului bugetar, astfel încât să nu fim tot NOI sacrificații „de serviciu”!
Dacă guvernanții nu vor înțelege importanța educației, trebuie o mobilizare masivă din partea noastră, a tuturor celor din învățământ, pentru demararea unor acțiuni de protest de amploare.
Marți, 24 iunie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă cererile de pensionare la limită de vârstă pentru 4 cadre didactice, începând cu data de 01.09.2025.
2. Se aprobă cererea unui cadru didactic de pensionare anticipată.
3. Se aprobă obținerea titlului de Colegiu Național pentru Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara.
4. Se aprobă cererea de concediu de odihnă a directorului Școlii Primare Hășdău.
5. Se informează despre hotărârea Consiliului Local Geoagiu pentru schimbarea destinației Școlii Primare Cigmău.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Joi, 25 august, de la ora 14:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. La ședință au participat și inspectorii coordonatori.
Ordinea de zi a cuprins:
1. Stadiul pregătirii unităților de învățământ pentru deschiderea noului an școlar 2022-2023;
- precizări din partea reprezentanților Inspectoratului de Poliție al Județului (I.P.J) Hunedoara, Inspectoratul de Jandarmi Județean (I.J.J.) „Decebal” Hunedoara, Inspectoratul pentru Situații de Urgență (I.S.U.) „Iancu de Hunedoara” al Județului Hunedoara, Direcția se Sănătate Publică (D.S.P.) a Județului Hunedoara;
2. Noutăți legislative;
3. Raportul de analiză al execuției bugetare la 30 iunie 2022; măsuri privind încadrarea în buget a unităților de învățământ;
4. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților.
Andreea Feraru, comisar șef, I.P.J. Hunedoara:
- măsuri pentru reducerea violenței și a fenomenului de „bullying” în școli;
- insistă pe prevenție;
- prezintă disponibilitatea instituției pentru sprijinirea școlilor în întocmirea actelor/documentelor specifice;
- prezintă controalele tematice care vor fi efectuate.
Oana Gheară, medic șef, D.S.P. Hunedoara:
- precizări/reguli ce trebuie respectate pentru prevenirea infecției cu SarsCov 2, ținând cont și de apropierea sezonului rece;
- controale tematice.
Marius Iosif, colonel, I.J.J. Hunedoara:
- arondarea reprezentanților instituției pentru fiecare unitate de învățământ; lipsa de personal impune o serie de modificări față de anul trecut;
- prezintă activitățile necesar a fi desfășurate în scop preventiv.
Bogdan Dănăiață, inspector șef prevenție, I.S.U. Hunedoara:
- precizări privind verificarea instalațiilor electrice și a mijloacelor de stingere a incendiilor;
- alte măsuri preventive.
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- prezentare generală R.O.F.U.I.P.;
- structura anului școlar;
- precizări privind siguranța elevilor;
- alte precizări cu caracter general.
Mariana Miertoiu, contabil șef, I.S.J. Hunedoara:
- județul Hunedoara ocupă locul I la nivel național în depășirea bugetului pe primele două trimestre;
- măsuri pentru încadrarea în buget.
Mihaela Manolea, inspector pentru managementul instituțional, I.S.J. Hunedoara:
- constituirea consiliilor de administrație;
- obligația de catedră a directorilor și plata cu ora;
- evaluări ARACIP unde este cazul;
- alte precizări specifice domeniului management.
Paul Rusu, președinte, S.I.P. Județul Hunedoara:
- prea multe „controale tematice” din partea instituțiilor deconcentrate (în contextul aglomerării activităților la început de an școlar);
- atitudinea/comportamentul (constructiv) al sindicatelor în dezbaterea Legii învățământului preuniversitar; motivație;
- precizări privind elementele de noutate din proiectul Legii învățământului preuniversitar;
- elemente obținute prin negociere în proiectul Legii învățământului preuniversitar;
- necesitatea motivării profesorilor/personalului (moral și financiar) pentru o implicare mai bună în aplicarea legii menționate;
- încadrarea în buget trebuie să se facă prin măsuri legale sau prin regândirea finanțării.
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- modificări în structura echipei de la I.S.J. Hunedoara;
- încheierea ședinței.
Marta Mate, inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- rezultatele obținute la simularea evaluărilor naționale;
- calendarul evaluării naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a;
- centrele de examen (16) și calendarul evaluării naționale la clasa a VIII-a;
- centrele de examen și centrele zonale de evaluare la bacalaureat (8+2);
- admiterea la clasele a V-a intensiv;
- încheierea situațiilor școlare;
Adriana Almășan, inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- aspecte privind depunerea declarațiilor de avere și interese;
- gradația de merit 2022;
- proiectele CRED și PROF: prezentare generală și stadiul actual;
Claudia Vasiu, inspector școlar – managementul resurselor umane, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind calendarul mobilității personalului didactic;
- concursul național de titularizare: centrul de înscriere și de examen (Palatul Copiilor Deva); desfășurarea inspecțiilor la clasă;
Mariana Miertoiu, contabil șef, I.S.J Hunedoara:
- aspecte privind activitatea financiar contabilă din unitățile de învățământ;
- concluziile auditului extern (depășirea bugetului alocat anului 2021 cu 17%; consecință: monitorizarea trimestrială a județului Hunedoara;
- planificarea concediilor de odihnă; evitarea situațiilor de compensare în bani a concediilor neefectuate;
- ocuparea tuturor posturilor, inclusiv a celor temporar vacante, prin concurs;
- plata hotărârilor judecătorești
- voucherele de vacanță;
- alte clarificări se vor aduce în ședința cu personalul de specialitate (secretari, contabili).
Cristina Vlad, director, Centrul Județean de Excelență:
- apel la selectarea elevilor pentru Centrul Județean de Excelență;
- prezentarea rezultatelor obținute la faza națională a competițiilor pe discipline școlare;
Rusu Paul, președinte, SIP Hunedoara:
- informare privind plata diferențelor salariale (calcul drepturi salariale la salariul de bază în plată);
- demersuri pentru calculul salariului conform tranșei de vechime corecte;
- demersuri de rezolvare a sporului pentru condiții de muncă;
- acordarea voucherelor de vacanță pentru persoanele îndreptățite, dar care nu au primit în anii precedenți;
- demers ITM privind contractul colectiv de muncă la nivel de unitate;
- probleme generate de comunicarea sarcinilor de serviciu prin aplicația Whatsapp în afara programului normal de lucru;
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- prezentarea de bune practici în unitățile de învățământ;
- anunțuri punctuale; prezența la ședință;
- mesaj de final.
Materiale suport prezentate în cadrul ședinței:
- Simularea examenelor naționale; organizarea examenelor naționale; încheierea anului școlar 2021-2022;
- Declarațiile de avere; gradația de merit 2022; proiectele CRED și PROF;
- Rezultate obținute la etapa națională a competițiilor pe discipline școlare 2021-2022;
- Evaluările Naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2021-2022 - sesiune de instruire.
Materialele pot fi descărcate/consultate aici: https://nou.siphd.ro/index.php?a=3430&t=2022