Joi, 29 februarie 2024, de la ora 11:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. La ședință au participat și inspectorii școlari și de specialitate de la I.S.J. Hunedoara
Ordinea de zi a cuprins:
1. Prezentarea rezultatelor elevilor la simularea națională a Evaluării naționale și a rezultatelor elevilor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat, 2024;
2. Organizarea simulării naționale a examenului de Bacalaureat, 2024;
3. Management - aspecte generale;
4. Analiza evoluției fenomenului de violență în unitățile de învățământ din județul Hunedoara în anul școlar 2023-2024.
5. Diverse
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
Diana Lățug – asistent universitar în cadrul Universității Babeș-Bolyai, Facultatea de Litere, Departamentul de Limbi și Literaturi Scandinave
- admiterea la Facultatea de Litere;
- oportunități pentru viitorii studenți și absolvenți;
Szofia Szasz – inspector școlar general adjunct
- prezentarea rezultatelor la simularea națională a Evaluării naționale;
- concluzii și măsuri care se impun;
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- prezentarea rezultatelor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat;
- concluzii;
- propuneri/măsuri pentru ameliorarea rezultatelor;
Adriana Almășan - inspector școlar general adjunct
- aspecte generale legate de managementul unităților școlare;
- fenomenul violenței în școli;
Elena Bogdan - șef compartiment salarizare
- Memorandum deblocare posturi;
- plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță pentru cei care au salarii nete până la 8000 lei pe un singur contract de muncă;
- plata diferențelor salariale câștigate de sindicate în instanță;
Mariana Miertoiu - contabil șef
- aspecte generale legate de bugetul anului 2024;
Claudia Bălici – inspector de specialitate
- aspecte generale privind gestionarea și implementarea cu succes a proiectelor finanțate de Comisia Europeană.
Paul Rusu, președinte S.I.P. Județul Hunedoara
- precizări privind deblocarea posturilor, plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță, plata titlurilor executorii;
- demersuri pentru colegii care beneficiază de indemnizația de doctorat.
Materiale suport folosite și prezentate în cadrul ședinței pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024.
În cursul zilei de astăzi, marți, 12 martie, a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social de la nivelul Ministerului Educației, pe a cărei ordine de zi s-au aflat, între altele:
- proiectul Metodologiei-cadru de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în serviciile de educație timpurie complementare;
- proiectul Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar și Calendarul înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2024-2025.
În ceea ce privește primul proiect, acesta a fost avizat favorabil, fiind acceptate majoritatea propunerilor federațiilor sindicale [inclusiv devansarea/comprimarea Calendarului de înscriere – astfel încât afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri să aibă loc pe 5 iulie 2024 (iar nu 25 iulie, cum era în proiectul inițial al ministerului) și posibilitatea numirii ca membri în Comisia de înscriere și distribuire inclusiv a personalului didactic auxiliar (în situația în care nu există suficiente resurse umane pentru derularea în condiții optime a etapei de înscrieri)].
Referitor la înscrierea copiilor în învățământul primar, și în acest caz s-a ținut cont de propunerile și observațiile federațiilor sindicale [inclusiv cele privitoare la necesitatea definirii unor termeni și înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul special].
La punctul Diverse, reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” au ridicat următoarele probleme:
1. situația colegilor implicați în evaluarea lucrărilor la simularea examenelor naționale – evaluare națională și bacalaureat – atât din perspectiva numărului de lucrări evaluate (de la 30-40 – câte erau inițial, la peste 70 – în final), cât și din perspectiva neremunerării acestei activități;
2. necesitatea întrunirii în regim de urgență a Comisiei paritare de la nivelul Ministerului Educației, pentru discutarea problemelor sesizate de federațiile sindicale prin 4 adrese;
3. negocierea și semnarea ACTULUI ADIȚIONAL la Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar, înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023, în vederea armonizării C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (în condițiile în care există mai multe adrese comune ale federațiilor sindicale pe acest subiect, iar proiectul Actului adițional a fost deja înaintat Ministerului Educației);
4. prima de carieră didactică și prima de carieră profesională: există beneficiari care nici până în acest moment nu au intrat în posesia cardurilor sau care, deși dețin cardurile, acestea nu au fost încărcate cu sumele corecte, iar apelurile lansate către autorități au rămas fără răspuns.
De asemenea, reprezentanții sindicali au ridicat din nou problema decontului navetei, a încadrării îngrijitoarelor din educația timpurie ca personal didactic auxiliar și a plății indemnizației pentru titlul științific de doctor (supuse atenției Ministerului Educației prin mai multe adrese, fără a exista însă și răspunsuri/soluții).
Miercuri, 13 martie 2024, s-a desfășurat ședința lunară a Consiliului de Supraveghere al Casei de Ajutor Reciproc (Instituție Financiară Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Județul Hunedoara. Pe lângă problemele curente, au fost aprobate și ultimele materiale realizate în pregătirea Conferinței de alegeri.
După cum am anunțat prin „Convocatorul” postat pe panourile de afișaj ale sindicatului, prin articolul postat pe site-ul organizației în data de 09 februarie și în 13 februarie pe contul de Facebook, Conferința de alegeri a fost convocată pentru data de miercuri, 27 martie 2023, ora 13:00. Conferința se va organiza în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara.
Pe agenda de lucru a Conferinței sunt înscrise următoarele puncte:
- Raportul Comitetului de supraveghere;
- Raportul financiar contabil;
- Raportul Comisiei de cenzori;
- Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare;
- Dezbateri;
- Aprobarea materialelor prezentate.
Materialele supuse dezbaterii membrilor CAR sunt postate mai jos.
Convocator Conferință CAR (IFN) SIP Hunedoara
Comisiile de lucru
Agenda de lucru
Regulament de organizare
Raportul Comitetului de supraveghere
Raportul financiar contabil
Raportul Comisiei de cenzori
Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare
În ultimele zile, fiind încă în derulare, la nivelul I.S.J. Hunedoara se realizează, la solicitarea Ministerului Educației, o misiune de audit financiar.
Aparent inițiată din „grija” pentru cheltuirea banului public, modul concret în care se desfășoară, precum și documentația solicitată din teritoriu (care are toate perspectivele de a ajunge la volume impresionante, de ordinul dacă nu al camioanelor de hârtii, măcar al câtorva roabe), arată că de fapt este o „misiune de pedepsire” (sau, pentru a fi în ton cu vremurile, o „operațiune specială, dar fără arme, ci doar cu urlete și foarte, foarte mult stres inutil) inițiată de diriguitorul aspectelor financiare de la nivel ministerului întru „liniștirea financiară” a județului Hunedoara.
Astfel, sunt verificate în primul rând toate neîncadrările în finanțarea per elev a unităților de învățământ din județul Hunedoara, adică cea mai mare parte a lor. Desigur, se ignoră adevărata problemă, respectiv aceea a subfinanțării cronice, altfel fiind greu de înțeles de ce ai cere rapoarte de control, de audit și multe alte vrafuri de hârtii în situații în care finanțarea asigurată la școlile mici, de exemplu, se epuizează deja odată cu luna februarie, iar peste 90% din școli se regăsesc într-o astfel de situație deja în lunile de toamnă.
De asemenea, se „reșapează” problema concediilor de odihnă neefectuate și pentru care există solicitări pentru compensarea în bani. Evident, și în acest caz adevărata problemă rămâne „sub preș” (în pofida încercărilor ministerului de a rezolva problema în anii precedenți, de exemplu prin tăierea concediilor directorilor și inspectorilor la prevederile codului muncii, în pofida faptului că aceștia își mențin statutul didactic, ba chiar au și obligații de catedră, sau prin obligativitatea pentru cadrele didactice de a intra în concediu în vacanțele școlare de pe parcursul anului școlar, în așa mod că acestea au ajuns să desfășoare o serie de activități din concediul de odihnă), respectiv multiplicarea adesea inutilă a activităților, „habarnismul” care stă la baza realizării calendarelor activităților și absența personalului auxiliar și nedidactic într-un număr suficient pentru ca activitățile administrative să nu mai greveze activitatea cadrelor didactice.
Nu în ultimul rând, este problema proceselor câștigate de S.I.P. Județul Hunedoara, mult prea numeroase pentru „pofta” de economii a „veșnicului” responsabil financiar din minister. Ca atare, se caută „nod în papură” la aceste sentințe, ignorându-se că potrivit legii, fiind vorba despre litigii de muncă, ele sunt executorii de la pronunțarea în primă instanță. Dar nu, ar fi necesară, apreciază „supărații” de mai sus, o ștampilă care să confirme caracterul său definitiv, chiar dacă, nefiind atacate, sentințele dobândesc acest caracter în mod implicit. Și astfel ajungem la o altă mare „supărare”: de ce unitățile de învățământ nu atacă fiecare sentință obținută în favoarea membrilor de sindicat, dacă se poate „până în pânzele albe”? În mod evident, răspunsul și aici este simplu și cunoscut: în primul rând școlile nu au personal de specialitate și nici bani pentru a contracta astfel de servicii, plus că adesea hotărârile date de instanțele inferioare au la bază decizii ale instanțelor superioare (cum ar fi, decizii ale Înaltei Curți de Casație și Justiție), implicit acestea obligatorii, așa încât atacarea lor nu ar reprezenta decât un demers inutil din toate punctele de vedere.
O concluzie? Modul concret de derulare a auditului financiar, în pofida legalității lui, are toate trăsăturile unui abuz de putere, așa încât problema sa a fost ridicată la nivelul ministerului.
Atașăm, spre ilustrare, acestui articol și două dintre documentele emise la solicitarea echipei de audit, care prin amploarea a ceea ce cer au condus la blocarea efectivă în aceste zile a activității directorilor, serviciilor secretariat și ale celor de contabilitate din unitățile de învățământ.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Nota de serviciu | 1.872.713 | APPLICATION/PDF | 2022-03-23 16:34:31 |
2 | Solicitare informații litigii | 62.734 | APPLICATION/PDF | 2022-03-23 16:35:15 |