Plata alocației de hrană a fost limitată, prin prevederile Legii 296/2023, doar la cei care nu depășesc un salariu net de 8000 lei.
Vineri, la videoconferința Ministerului Educație cu inspectorii școlari generali, s-a solicitat inspectorilor generali să nu plătească indemnizația de hrană și angajaților care depășesc 8000 lei net în baza mai multor contracte de muncă (norma de bază și plata cu ora).
În consecință, reprezentanții I.S.J. Hunedoara au solicitat telefonic unităților de învățământ acest lucru.
În opinia noastră, interpretarea dată textului de lege în sensul că, dacă veniturile totale nete încasate de salariat în baza mai multor contracte individuale de muncă, depășesc 8.000 lei, atunci salariatul în cauză nu mai beneficiază de indemnizația de hrană, ESTE ERONATĂ.
De asemenea, apreciem că cei care fac „recomandări” în aplicarea legislației ar trebui să-și asume acest lucru în scris și să evite practica actuală de a face „presiuni” telefonice.
Între timp lucrurile s-au mai lămurit puțin:
- Ministerul Educației a transmis pe grupul inspectorilor generali următorul mesaj:
„Întrucât până în prezent nu au fost primite precizări de la Ministerul de Finanțe privind aplicarea prevederilor Legii 296/2023 privind modul de calcul al indemnizației de hrană, plata salariilor se face CU indemnizația de hrană urmând ca, în luna următoare, după primirea răspunsului, să de întocmească declarațiile rectificate, dacă va fi cazul!”.
- Astăzi am fost informați că au fost virate inspectoratelor școlare și sumele necesare pentru plata contribuțiilor
- La nivelul unităților de învățământ din județul nostru, după discuțiile de astăzi cu inspectorul general și cu șeful compartimentului salarizare, s-a convenit ca săptămâna viitoare să se facă statele de plată rectificative.
Miercuri, 22 noiembrie 2023, în conformitate cu prevederile statutare, cu decizia Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara și cu decizia Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara, s-a desfășurat Conferința Județeană S.I.P. Județul Hunedoara.
La lucrările Conferinței Județene S.I.P. Județul Hunedoara au participat 198 de delegați (din 207 delegați înscriși pe liste, potrivit cu norma de reprezentare), cărora li s-au alăturat, în calitate de invitați, Marius Nistor, președintele F.S.E. „Spiru Haret”, Marcel Ioan Ghibu, președintele Uniunii Județene C.N.S.L.R. Frăția și Nicolae Bârlea, președintele Sindicatului „Spiru Haret” Alba.
Agenda de lucru a Conferinței Județene, după luările de cuvânt ale invitaților, a cuprins într-o primă etapă prezentarea rapoartelor pentru perioada 2019-2023 (Raportul privind activitatea Biroului Executiv în perioada 2019-2023, Raportul financiar-contabil pentru perioada 2019-2023, Raportul privind activitatea Comisiei de Cenzori în perioada 2019-2023), precum și prezentarea propunerilor de modificare a Statutului S.I.P. Județul Hunedoara.
Documentele precizate au fost aprobate în forma propusă Conferinței Județene, în cadrul dezbaterilor fiind formulate și două propuneri suplimentare de modificare a Statutului S.I.P. Județul Hunedoara: trecerea de la mandate de 4 ani la mandate de 5 ani – propunere respinsă; derularea ședințelor on-line, atunci când acestea se impun, doar cu participarea celor mandatați în acest sens – propunere acceptată.
Conferința Județeană a continuat cu derularea alegerilor pentru funcțiile elective, procedurile derulându-se în conformitate cu prevederile statutare aprobate. Funcțiile elective, potrivit cu votul secret al Conferinței Județene, au fost ocupate după cum urmează:
- Președinte S.I.P. Județul Hunedoara: Paul Dragoș Rusu;
- Secretar general S.I.P. Județul Hunedoara: Victor Bratu;
- Membri ai Comisiei de cenzori: Mihaela Cazacu, Claudia-Maricica Șoș, Vasilica Șchiopu, Rodica Bolog și Lidia-Carmen Trif.
De asemenea, în conformitate cu prevederile statutare aprobate și la propunerea înaintată de președintele ales, au fost validați vicepreședinții S.I.P. Județul Hunedoara: Dija Stoica (lider S.I.P. Județul Hunedoara - zona Petrila), Magdalena Todea (lider S.I.P. Județul Hunedoara - zona Rurală) și Horațiu Hotea (lider S.I.P. Județul Hunedoara - zona Petroșani).
În încheierea Conferinței Județene a fost adoptată, în forma propusă, Strategia S.I.P. Județul Hunedoara pentru perioada 2023-2027.
Toate documentele aprobate/adoptate în cadrul Conferinței Județene se vor regăsi în cadrul rubricii S.I.P. Hunedoara/Conferințe.
Atașăm prezentului articol Agenda de lucru, volumul „Conferința Județeană S.I.P. Județul Hunedoara - 22 noiembrie 2023”, care cuprinde documentele propuse Conferinței Județene, precum și Strategia S.I.P. Județul Hunedoara pentru perioada 2023-2027.
Miercuri, 6 decembrie 2023, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
- Informare privind salarizarea, prima de carieră didactică și prima de carieră profesională;
- Prezentarea și distribuirea tichetelor sociale și a cardurilor MOL și LUKOIL;
- Situațiile financiare pentru luna octombrie 2023;
- Situațiile statistice privind numărul membrilor de sindicat (octombrie 2023), ședințele de alegeri și liderii grupelor sindicale;
- Informare din partea liderilor de zonă/grupelor sindicale.
Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Au avut loc mai multe discuții cu premierul, reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, Ministerului Muncii și Ministerului Educației pentru clarificarea următoarelor probleme:
a. creșterea salarială ce va fi acordată tuturor salariaților din educație începând cu 1 ianuarie 2024: jumătate din diferența dintre salariile prevăzute în noua grilă și salariul actual; Președintele și Premierul au declarat că „promisiunile făcute profesorilor în timpul grevei vor fi respectate”;
b. salarizarea corespunzătoare a personalului de conducere (directori, secretari și contabili șefi): există o nouă grilă de salarizare (plus 1.300 lei la directori și plus 1.000 lei la secretarii și contabilii șefi); există și un proiect de lege în acest sens la Camera Deputaților; estimăm că aplicarea noii grile se va face începând cu data de 1 ianuarie;
c. acordarea indemnizației de hrană tuturor angajaților care nu depășesc 8.000 lei salariu net pentru un singur contract individual de muncă; ministerele menționate au poziții diferite; s-a solicitat punctul de vedere al Curții de conturi.
2. În privința primei de carieră didactică și a primei de carieră profesională:
a. s-au emis și au fost alimentate cardurile;
b. au fost transmise primele liste cu firmele de unde se pot face cumpărături, dar lista este în proces de completare;
c. cele mai frecvente întrebări și răspunsuri aici: Ministerul Educației și aici https://mfe.gov.ro/primele-de-cariera-didactica-cheltuieli-eligibile/;
d. recomandăm tuturor colegilor să respecte legislația privitoare la utilizarea acestor carduri și... puțină răbdare până la lămurirea tuturor aspectelor.
3. Au fost distribuite tichete sociale pentru toți membrii de sindicat.
4. Au fost distribuite carduri MOL (pentru reducerea prețului la pompă cu 0,22 lei/litru carburant) pentru aproximativ jumătate din membrii de sindicat.
5. La cerere se pot comanda și distribui și carduri LUKOIL (pentru reducerea prețului la pompă cu 0,20 lei/litru carburant).
SUNT ÎN CONTINUARE DE MARE ACTUALITATE URMĂTOARELE:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme scopului existenței sale.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2023.
În ultimele zile, fiind încă în derulare, la nivelul I.S.J. Hunedoara se realizează, la solicitarea Ministerului Educației, o misiune de audit financiar.
Aparent inițiată din „grija” pentru cheltuirea banului public, modul concret în care se desfășoară, precum și documentația solicitată din teritoriu (care are toate perspectivele de a ajunge la volume impresionante, de ordinul dacă nu al camioanelor de hârtii, măcar al câtorva roabe), arată că de fapt este o „misiune de pedepsire” (sau, pentru a fi în ton cu vremurile, o „operațiune specială, dar fără arme, ci doar cu urlete și foarte, foarte mult stres inutil) inițiată de diriguitorul aspectelor financiare de la nivel ministerului întru „liniștirea financiară” a județului Hunedoara.
Astfel, sunt verificate în primul rând toate neîncadrările în finanțarea per elev a unităților de învățământ din județul Hunedoara, adică cea mai mare parte a lor. Desigur, se ignoră adevărata problemă, respectiv aceea a subfinanțării cronice, altfel fiind greu de înțeles de ce ai cere rapoarte de control, de audit și multe alte vrafuri de hârtii în situații în care finanțarea asigurată la școlile mici, de exemplu, se epuizează deja odată cu luna februarie, iar peste 90% din școli se regăsesc într-o astfel de situație deja în lunile de toamnă.
De asemenea, se „reșapează” problema concediilor de odihnă neefectuate și pentru care există solicitări pentru compensarea în bani. Evident, și în acest caz adevărata problemă rămâne „sub preș” (în pofida încercărilor ministerului de a rezolva problema în anii precedenți, de exemplu prin tăierea concediilor directorilor și inspectorilor la prevederile codului muncii, în pofida faptului că aceștia își mențin statutul didactic, ba chiar au și obligații de catedră, sau prin obligativitatea pentru cadrele didactice de a intra în concediu în vacanțele școlare de pe parcursul anului școlar, în așa mod că acestea au ajuns să desfășoare o serie de activități din concediul de odihnă), respectiv multiplicarea adesea inutilă a activităților, „habarnismul” care stă la baza realizării calendarelor activităților și absența personalului auxiliar și nedidactic într-un număr suficient pentru ca activitățile administrative să nu mai greveze activitatea cadrelor didactice.
Nu în ultimul rând, este problema proceselor câștigate de S.I.P. Județul Hunedoara, mult prea numeroase pentru „pofta” de economii a „veșnicului” responsabil financiar din minister. Ca atare, se caută „nod în papură” la aceste sentințe, ignorându-se că potrivit legii, fiind vorba despre litigii de muncă, ele sunt executorii de la pronunțarea în primă instanță. Dar nu, ar fi necesară, apreciază „supărații” de mai sus, o ștampilă care să confirme caracterul său definitiv, chiar dacă, nefiind atacate, sentințele dobândesc acest caracter în mod implicit. Și astfel ajungem la o altă mare „supărare”: de ce unitățile de învățământ nu atacă fiecare sentință obținută în favoarea membrilor de sindicat, dacă se poate „până în pânzele albe”? În mod evident, răspunsul și aici este simplu și cunoscut: în primul rând școlile nu au personal de specialitate și nici bani pentru a contracta astfel de servicii, plus că adesea hotărârile date de instanțele inferioare au la bază decizii ale instanțelor superioare (cum ar fi, decizii ale Înaltei Curți de Casație și Justiție), implicit acestea obligatorii, așa încât atacarea lor nu ar reprezenta decât un demers inutil din toate punctele de vedere.
O concluzie? Modul concret de derulare a auditului financiar, în pofida legalității lui, are toate trăsăturile unui abuz de putere, așa încât problema sa a fost ridicată la nivelul ministerului.
Atașăm, spre ilustrare, acestui articol și două dintre documentele emise la solicitarea echipei de audit, care prin amploarea a ceea ce cer au condus la blocarea efectivă în aceste zile a activității directorilor, serviciilor secretariat și ale celor de contabilitate din unitățile de învățământ.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Nota de serviciu | 1.872.713 | APPLICATION/PDF | 2022-03-23 16:34:31 |
2 | Solicitare informații litigii | 62.734 | APPLICATION/PDF | 2022-03-23 16:35:15 |