La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Marți, 26 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă cererea de pensionare la limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.01.2025.
2. Se aprobă Procedura operațională de promovare în grade/trepte profesionale, conform Anexei 2.
3. Se aprobă raportul comisiei de verificare a C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, referitor la cercetarea disciplinara a persoanelor implicate și sancțiunile aplicate acestora, conform Anexei 3.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Vineri și sâmbătă au avut loc, în sistem videoconferință, trei ședințe la care s-au transmis informațiile necesare privind activitatea noastră în următoarea perioadă:
- vineri - ședința M.E.C. cu inspectorii școlari generali;
- sâmbătă, 09:30 - ședința I.S.J. Hunedoara cu inspectorii școlari/specialitate;
- sâmbătă, 11:30 - ședința I.S.J. Hunedoara cu directorii unităților de învățământ din județul nostru.
Principalele informații, de interes general, transmise:
- desfășurarea activității: începând de luni, 9 noiembrie, toate unitățile de învățământ vor desfășura activitatea cu elevii în sistem online;
- bază legală: Hotărârea 52 a C.N.S.U.; urmează o O.U.G./H.G. și un ordin M.E.C. (se vor transmite în momentul primirii lor);
- motivația (invocată):
- grija pentru sănătatea elevilor, familiilor și angajaților școlilor;
- se apreciază că instituțiile școlare sunt sigure din punct de vedere sanitar (rata de infectare: elevi: 0,05%; personal didactic: 0,66%; personal didactic auxiliar: 0,59%; personal nedidactic: 0,46%), dar drumul spre/dinspre școală, naveta elevilor/profesorilor, aglomerațiile de la începutul/finalul programului sunt considerate nesigure și posibile focare de transmitere a bolii;
- planul de intervenție:
- se va realiza la nivelul inspectoratului școlar și al fiecărei unități de învățământ;
- trebuie să cuprindă o prezentare a situației reale din fiecare instituție;
- măsurile adoptate pentru o bună funcționare/corectarea deficiențelor;
- programul de lucru pentru toate categoriile de angajați (flexibil);
- orare adaptabile și adaptate;
- notarea ritmică; cunoașterea de către elevi a notării (export cataloage electronice);
- grafic asistențe/interasistențe online; exemple de bună practică;
- etc.;
- ghidurile M.E.C.:
- pe site-ul M.E.C. sunt postate mai multe ghiduri cu recomandări privind organizarea activității online pentru diferitele niveluri/specializări de învățământ;
- recomandare: ora online: 20-30 minute la ciclul primar, 40 minute la gimnaziu și liceu;
- program/orar flexibil;
- instruirea elevilor și părinților în folosirea echipamentelor/platformelor;
- monitorizarea activităților:
- se va face de către inspectori/directori;
- rolul monitorizării este acela de a îndruma, de a ajuta, nu „de a da cu pumnul în masă”;
- alte informații/recomandări:
- continuă programul „Teleșcoala” de la TVR 2; se recomandă și lecții/materiale de pe YouTube;
- au apărut două ghiduri pentru profesorii de educație fizică (învățământ de masă și de performanță);
- pentru liceele tehnologice se recomandă reprogramarea orelor de practică comasată; maiștrii/inginerii de instruire practică (nu mai supraveghează practica acum) plătiți în baza unei medii anuale;
- olimpiadele/concursurile școlare - există Ordin M.E.C. privind prorogarea termenelor de desfășurare;
- solicitarea de sprijin, funcție de natura problemei, din partea I.S.J., C.C.D., C.J.R.A.E., I.P.J.;
- se va menține legătura cu polițistul de proximitate (pentru probleme specifice);
- îndemn la calm și echilibru.
Nu vom comenta deciziile luate și motivația care a stat la baza adoptării acestor decizii în acest material.
Vom menționa doar faptul că se ține legătura permanent cu toate organizațiile de zonă, cu Federația „Spiru Haret”, cu Ministerul și I.S.J. Hunedoara și se caută soluții pentru fiecare situație/persoană etc.
Nu există pierderi salariale. Informațiile vehiculate de presă privind tăierea unor drepturi/sporuri nu privesc angajații din educație.
În același timp, revenim cu rugămintea/recomandările:
- verificați informațiile la care aveți acces;
- în această perioadă vă rugăm să fiți mai „rezervați” în privința comentariilor pe teme sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- folosiți în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație).
Vă dorim tuturor, în primul rând, multă sănătate, calm și echilibru.Împreună avem șanse mai mari de a trece și peste această perioadă.