„România se află într-un moment decisiv pentru parcursul său către un nou ciclu de dezvoltare”, se apreciază în debutul Programului de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-GRUPUL PARLAMENTAR AL MINORITĂȚILOR NAȚIONALE, în 88 de pagini încercându-se să se traseze liniile directoare pentru concretizarea intențiilor unui „Guvern puternic”, capabil să își asume „implementarea unor reforme structurale fundamentale, bună guvernare, dezvoltarea României, respectul pentru cetățeni și consolidarea democrației”.
Ce să zicem? Că, fără să ne asumăm lectura cuvânt cu cuvânt a celor 88 de pagini, repede convinși asupra „aspirațiilor” noului val de reforme (oare le mai știe cineva numărul?), n-am prea reușit să vedem vreo măsură pe cât de mică care să ne vorbească despre faptul că ne va fi mai bine și că nivelul nostru de trai va crește? Adevărat, dar poate că nu am fost noi suficient de atenți, iar totodată ne cam lipsește abilitatea de a „deduce” din toate măsurile preconizate faptul că „râurile de lapte și miere” își vor găsi calea pe meleagurile noastre (cu speranța că nu într-atât încât să ne trezim inundați), împlinind până și elucubrațiile care rătăcesc Țara Făgăduinței pe meleagurile mioritice.
Sau poate doar suntem noi prea chițibușari sau de-a dreptul irevențioși față de marele „adevăr” al ideii că „ne-am născut pentru a munci” (...pentru alții)...
Dar nu vom face politică (când trebuie să „înjuri” pe mai toată lumea, ce sens mai are să „înjuri”?)! Rămânem doar la măsurile preconizate, iar dintre acestea cele care vizează educația în mod direct (Programul de guvernare 2025-2028 în integralitatea sa este atașat acestui articol). Astfel, undeva pe la pagina 59 debutează secțiunea dedicată educației și cercetării, iar pe mai puțin de trei pagini („răi” până la capăt, am spune că „greutatea” educației în programul de guvernare este pe măsura bugetului acordat acesteia) se „rezolvă” cam tot ceea ce este de pus la punct în această privință întru rezolvarea „crizei economico-financiare a țării” în care ne-am trezit cumva peste noapte (?!).
Lăsând de-o parte faptul că întreaga situație cam aduce cu lucruri pe care le-am mai trăit (de înțeles pe undeva, mulți dintre „fruntașii” actuali fiind aceeași sau măcar „hrăniți” din același izvor care tot propovăduiește „salvarea Românei” – ptiu... chiar ne-a trecut prin minte că am fi mai salvați dacă nu s-ar tot încerca să fim salvați, dar am aruncat repede pe fereastră ideea: de ce salvarea nu ar fi și ea un instrument la fel de bun pentru a obține puterea politic? - iar dacă nu ne-au ieșit ochii suveranizați, se pare că ne vor ieși în dorința de a fi salvați cu orice preț), vom indica doar noutățile...
Ce ziceți? Ați mai auzit, ba chiar de multă vreme astfel de „chestii”? Evident. Pe când credeam că s-a reușit inversarea trendului în ceea ce privește educația românească și începeam să avem impresia că nu banii sunt principalul obiectiv în domeniu, ci chiar educația, mai mult ca sigur în viitor va fi nevoie să o luăm de la capăt. Un „capăt” care se anunță chiar mai dificil, munca zi-lumină și plata ca pentru necalificați ridicându-se ca veritabili stâlpi ai reformării educației.
Regândirea „titularizării”, comasări/restructurări de unități școlare, tăieri de sporuri și indemnizații, generalizarea învățământului dual în învățământul tehnologic etc. sunt și ele măsuri „aflate pe țeavă”, urmând pe cât de curând să „stropească” în toate direcțiile.
Cu alte cuvinte, și în încheiere, este nevoie de vidanjare, ba chiar de o mare vidanjare, deși se pare că vom rămâne la datul cu mătura, fără să „îndrăznească” cineva să ridice covoarele fie doar și pe la colțuri...
Este bine măcar că măturile se dovedesc un instrument universal, arătându-se pe zi ce trece că vom fi obligați și noi să apelăm la ele, chiar dacă în cu totul alte scopuri decât cele preconizate de „puternicul Guvern Taie de unde poți!” cu care ne-am procopsit. Evident că vom încerca, fiindcă ținând-o tot așa, peste câțiva ani o să fim mai rău decât eram la finalul lui 2024, iar resentimentul va fi într-atât de răspândit că nici măcar cea „din urmă soluție” nu ne va mai fi la îndemână.
În rest, vă așteptăm la proteste... și concediu plăcut!
Dragi colegi,
Ne aflăm, fără îndoială, într-un moment crucial pentru viitorul învățământului românesc și, implicit, pentru viitorul nostru, al angajaților din învățământ. Ceea ce Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării propun nu este doar un set de măsuri politice, ci reglementări care vor influența direct salarizarea noastră, condițiile de muncă, finanțarea educației și chiar statutul și demnitatea profesiei didactice. NOI am ajuns pentru EI doar niște cifre într-o filă contabilă.
În timp ce EI își văd liniștiți de treabă, de sinecurile politice, pe NOI ne obligă să suportăm costurile exceselor lor, diminuându-ne veniturile.
Printre măsurile anunțate este și cea conform căreia ar urma să crească norma didactică de predare cu maximum 2 ore, lucru pe care îl respingem, având în vedere consecințele acesteia. Măsura este propusă în contextul în care, în sistemul de învățământ preuniversitar, sunt mulți colegi care, peste cele 18 ore de predare efectivă, mai au și ore de învățare remedială, ore de pregătire suplimentară pentru concursuri/olimpiade, ore de consiliere, precum și activități extracurriculare/extrașcolare, de întocmire a dosarelor pentru burse sociale etc.
În acest context, nu putem să nu ne întrebăm:
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI nu sunt capabili sau nu vor să stopeze evaziunea fiscală?
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI și-au angajat rudele și pilele pe salarii de zeci de mii de euro?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să beneficieze de pensii speciale?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu avionul la clasa business?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să-și deconteze chiria de la bugetul de stat?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu automobile cumpărate de la bugetul de stat?
DE CE NOI TREBUIE SĂ SUFERIM PENTRU BUNĂSTAREA LOR?
Dragi colegi,
Puterea noastră stă în unitate și în acțiuni comune. Fragmentarea și apatia nu ne vor aduce niciun beneficiu. Acum este momentul să fim mai solidari ca niciodată, să lăsăm deoparte orice divergențe minore și să ne concentrăm pe obiectivul comun: un învățământ de calitate, respectat și finanțat corespunzător.
Nu trebuie să ne temem să ne facem vocea auzită! Să cerem răspunsuri la întrebările de mai sus politicienilor locali, parlamentarilor din circumscripțiile noastre! Să ne arătăm nemulțumirea și în mediul online împotriva celor cu putere de decizie!
Trebuie ca, prin presiunea pusă de NOI, să-i determinăm pe EI să ia toate măsurile necesare pentru ca învățământul să nu fie afectat.
Sperăm ca EI să identifice măsurile și sursele corecte, care să conducă la diminuarea deficitului bugetar, astfel încât să nu fim tot NOI sacrificații „de serviciu”!
Dacă guvernanții nu vor înțelege importanța educației, trebuie o mobilizare masivă din partea noastră, a tuturor celor din învățământ, pentru demararea unor acțiuni de protest de amploare.
Marți, 24 iunie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă cererile de pensionare la limită de vârstă pentru 4 cadre didactice, începând cu data de 01.09.2025.
2. Se aprobă cererea unui cadru didactic de pensionare anticipată.
3. Se aprobă obținerea titlului de Colegiu Național pentru Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara.
4. Se aprobă cererea de concediu de odihnă a directorului Școlii Primare Hășdău.
5. Se informează despre hotărârea Consiliului Local Geoagiu pentru schimbarea destinației Școlii Primare Cigmău.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Miercuri, 09.09.2020, a fost publicat în Monitorul Oficial O MEC nr. 5447 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar. Prezentul ordin de ministru abrogă totodată O MECTS nr. 5079/2016.
Dintre modificările aduse de noul Regulament-cadru semnalăm:
1. Introducerea „domeniului web” ca element definitoriu pentru unitățile de învățământ cu personalitate juridică, ceea ce înseamnă obligația fiecărei unități de învățământ de a deține un astfel de domeniu, respectiv un site (art. 6, alin. (2), lit. f)).
2. Eliminarea obligației unităților de învățământ de a realiza recensământul copiilor din circumscripția școlară (vechiul art. 8 alin. (5)).
3. Introducerea de reglementări specifice, inclusiv abilitarea Ministerului Educației de a adopta anumite măsuri, pentru perioadele de urgență/alertă (art. 9, alin. (8)).
4. Detalierea situațiilor speciale în care unitatea de învățământ, la propunerea motivată a directorului, cu aprobarea consiliului de administrație și informarea inspectoratului școlar, poate decide, pentru o perioadă determinată, modificarea duratei orelor de curs (art. 11, alin. (8)) – situațiile sunt: epidemii, intemperii, calamități, alte situații excepționale.
5. Dispare prevederea potrivit căreia pentru fiecare elev/preșcolar cu deficiențe grave efectivele existente ale claselor se diminuează cu 3 elevi (vechiul art. 14 alin. (2)).
6. Interdicția pentru cadrele didactice care au copii în unitate de a fi desemnate în calitate de reprezentanți ai părinților în consiliul de a administrație al unității de învățământ (art. 18, alin. (5)).
7. Dispar unele dintre atribuțiile directorului: aprobarea graficului serviciului pe școală al personalului didactic (art. 21, alin. (4), lit. m), aprobă graficul desfășurării lucrărilor scrise semestriale (art. 21, alin. (4), lit. o), obligativitatea consultării cu reprezentanții organizației sindicale în îndeplinirea atribuțiilor sale (art. 21, alin. (6)) etc.
8. Eliminarea, dintre documentele de diagnoză ale unității de învățământ, a rapoartelor semestriale asupra activității desfășurate (vechiul art. 29, alin. (1), pct. a)) - nu se mai realizează aceste rapoarte.
9. Eliminarea, dintre documentele de prognoză ale unității de învățământ, a planurilor operaționale ale unității (vechiul art. 33, alin. (1), pct. b)) - nu se mai realizează aceste rapoarte).
10. Eliminarea, dintre documentele manageriale de evidență, a dosarului cu instrumente interne de lucru ale directorului (vechiul art. 38, lit. e) – rămâne totuși ca atribuție a directorului elaborarea de instrumente interne de lucru).
11. Dispariția constituirii de subcomisii și de colective de lucru proprii la nivelul structurilor școlare arondate unității cu personalitate juridică (vechiul art. 42, alin. (2)).
12. Dispariția catedrelor/comisiilor metodice și a colectivelor/comisiilor de lucru pe diferite domenii de activitate (vechiul art. 43; art. 65-67).
13. Organizarea serviciului pe școală, obligatorie prin art. 47, nu mai este legată de personalul didactic și de instruire practică (vechiul art. 50).
14. Eliminarea obligativității realizării de către cadrele didactice a raportului de activitate semestrial (vechiul art. 58, lit. d).
15. Eliminarea realizării de către consiliul profesoral a aprecierilor sintetice privind activitatea personalului didactic care solicită gradație de merit sau alte distincții/premii (vechiul art. 58, lit. l).
16. Introducerea între atribuțiile consiliului profesoral a dezbaterii și avizării regulamentului de organizare și funcționare a unității de învățământ (art. 58, lit. m).
17. Dispare posibilitatea pentru cadrele didactice din centrele și cabinetele de asistență psihopedagogică să fie numite profesori diriginți (vechiul art. 73, alin. (4)).
18. Dispare ora de dirigenție (vechiul art. 74, alin. (3)), deși rămân activitățile de suport educațional, consiliere și orientare profesională, obligatorii, derulate în afara orelor de curs acolo unde nu este prevăzută ora de consiliere și orientare (altfel, se derulează în aceasta), consemnate acestea în condica de prezență (cf. art. 66, alin. (3)).
19. Modificarea, ca recomandare, a formatului întâlnirii lunare cu părinții, respectiv realizarea acesteia în mod individual (cf. art. 67, alin. (3)).
20. Eliminarea, dintre atribuțiile profesorului diriginte a responsabilității privind păstrarea bunurilor cu care este dotată sala de clasă și realizarea portofoliului dirigintelui (vechiul art. 77, lit. a) și i)) – nu mai este necesară realizarea diferitelor documente cu privire la bunurile existente în clasă, nici constituirea unui portofoliu al dirigintelui.
21. Eliminarea, dintre comisiile cu caracter permanent a comisiei pentru perfecționare și formare continuă și a comisiei pentru programe și proiecte educative (vechiul art. 75, alin. 2, lit. c și g) – comisiile cu caracter permanent, în număr de cinci, sunt precizate la art. 71, alin (2).
22. Introducerea precizării că rezultatul evaluării nu poate fi utilizat ca mijloc de coerciție, ci el trebuie să reflecte strict rezultatul învățării (art. 102, alin (3)).
23. Introducerea precizării că pentru frauda constatată la evaluările scrise se acordă nota 1 sau, după caz, calificativul insuficient (art. 106, alin (3)).
24. Introducerea interdicției utilizării telefoanelor în timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor, cu excepția utilizării acestora în timpul orei de curs, cu acordul cadrului didactic, pentru activități didactice sau în situații de urgență (art. 186, alin (2)) – pe durata orelor de curs telefoanele trebuie păstrate în locuri special amenajate în sala de clasă.
25. Precizarea obligativității pentru părinți de a trimite copilul în colectivitate numai dacă nu prezintă simptome specifice unei afecțiuni cu potențial infecțios (Anexă, Modelul contractului educațional, Partea IV, pct. 2, lit. c).
26. Introducerea posibilității de derulare a diferitelor activități, în anumite condiții, prin intermediul tehnologiei și al Internet-ului (consiliul de administrație, consiliul profesoral, consiliul clasei etc.).
Unitățile de învățământ sunt obligate, în termen de 45 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial (9 septembrie 2020), să elaboreze și să aprobe propriile regulamente de organizare și funcționare.