Dragi elevi, părinți și studenți,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional ce provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, organizează în data de 8 septembrie 2025 PICHETAREA sediului Guvernului României, urmată de un MARȘ DE PROTEST până la Palatul Cotroceni.
Acțiunile noastre urmăresc să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, precum și asupra faptului că salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu efecte negative asupra sistemului de învățământ, dar în primul rând asupra beneficiarilor educației.
Pe 8 septembrie, în loc să ne aflăm la catedră pentru a sărbători începutul școlii, noi, profesorii, vom ieși în stradă pentru viitorul educației și pentru viitorul României.
Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru DREPTATE. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim:
Dragi elevi, părinți și studenți,
Este evident că măsurile de „eficientizare” aplicate în domeniul învățământului prin Legea nr. 141/2025 vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.
Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți: cheltuielile pentru educația sunt o INVESTIȚIE, nu un cost.
Vrem ca elevii și studenții să aibă parte de cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta. Vrem să fie pregătiți pentru o lume modernă și competitivă, iar acest lucru nu se poate întâmpla fără o educație solidă și fără profesori motivați.
Vă rugăm să înțelegeți importanța luptei noastre și să ne fiți alături, întrucât este în joc și viitorul vostru, al tinerelor generații care se formează și se vor forma în sistemul educațional.
Anul aceasta, pentru noi prima zi nu va avea aceeași însemnătate. Vă rugăm să nu ne blamați pe noi pentru această decizie de a boicota prima zi de școală. De vină este Guvernul, care, prin măsurile luate, a arătat că nu-i pasă de NOI, de VOI, de ȘCOALA ROMÂNEASCĂ.
Din aceste motive, vă rugăm să nu participați anul acesta la festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025.
Vă mulțumim!
După amplul protest din data de 8 septembrie 2025 – peste 20.000 de salariați din învățământ, elevi și studenți au mărșăluit în București și alte mii au pichetat prefecturile din țară, iar în unitățile de învățământ, cu puține excepții, deschiderea anului școlar a fost boicotată – se pare că prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul educației, Daniel David, continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025.
Nici faptul că, în multe unități de învățământ, a continuat boicotarea activităților didactice în data de 9 septembrie, nu i-a impresionat pe cei care pot remedia măsurile luate prin Legea 141/2025 și care au afectat profund sistemul educațional.
În aceste condiții, acțiunile de protest vor continua!
În perioada imediat următoare, forurile de conducere ale celor trei federații din învățământ vor propune membrilor de sindicat calendarul și formele următoarelor acțiuni de protest, astfel gândite încât să aibă un impact maxim, dar cu sacrificii minime pentru elevi și studenți. În funcție de rezultate, periodic, vom actualiza tipul și calendarul acțiunilor de protest.
Opinia publică trebuie să înțeleagă faptul că revolta dascălilor nu este pentru că aceștia ar fi pierdut „privilegii” – așa cum afirmă, în mod fals, unii decidenți – ci pentru salvarea învățământului românesc!
Nu este o lozincă, este o realitate!
Elevii și studenții acestei țări merită să beneficieze de un sistem educațional de calitate, așa cum îl au cei din alte state membre ale Uniunii Europene!
Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.
Colegiul Liderilor F.S.E. „SPIRU HARET“,
Consiliul Național de Conducere F.N.S. „ALMA MATER“
București, 11.09.2025
MATERIALE ATAȘATE
Comunicat
Luni 8 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă rapoartele de doctorat aferente lunii august 2025 pentru inspectori școlari/directori unități de învățământ.
2. Se prezintă situația numărului de ore în catedră pentru directori/directori adjunct din unități de învățământ.
3. Se aprobă numirea unu inspector școlar pentru monitorizarea activității directorilor de grădinițe.
4. Se prezintă soluția pentru transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara.
Se propune transmiterea către unitatea școlară..
5. Se aprobă cererea de pensionare pentru limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.09.2025.
6. Se aprobă constituirea comisiei de etică de la nivelul I.S.J. Hunedoara, conform deciziei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Miercuri, 09.09.2020, a fost publicat în Monitorul Oficial O MEC nr. 5447 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar. Prezentul ordin de ministru abrogă totodată O MECTS nr. 5079/2016.
Dintre modificările aduse de noul Regulament-cadru semnalăm:
1. Introducerea „domeniului web” ca element definitoriu pentru unitățile de învățământ cu personalitate juridică, ceea ce înseamnă obligația fiecărei unități de învățământ de a deține un astfel de domeniu, respectiv un site (art. 6, alin. (2), lit. f)).
2. Eliminarea obligației unităților de învățământ de a realiza recensământul copiilor din circumscripția școlară (vechiul art. 8 alin. (5)).
3. Introducerea de reglementări specifice, inclusiv abilitarea Ministerului Educației de a adopta anumite măsuri, pentru perioadele de urgență/alertă (art. 9, alin. (8)).
4. Detalierea situațiilor speciale în care unitatea de învățământ, la propunerea motivată a directorului, cu aprobarea consiliului de administrație și informarea inspectoratului școlar, poate decide, pentru o perioadă determinată, modificarea duratei orelor de curs (art. 11, alin. (8)) – situațiile sunt: epidemii, intemperii, calamități, alte situații excepționale.
5. Dispare prevederea potrivit căreia pentru fiecare elev/preșcolar cu deficiențe grave efectivele existente ale claselor se diminuează cu 3 elevi (vechiul art. 14 alin. (2)).
6. Interdicția pentru cadrele didactice care au copii în unitate de a fi desemnate în calitate de reprezentanți ai părinților în consiliul de a administrație al unității de învățământ (art. 18, alin. (5)).
7. Dispar unele dintre atribuțiile directorului: aprobarea graficului serviciului pe școală al personalului didactic (art. 21, alin. (4), lit. m), aprobă graficul desfășurării lucrărilor scrise semestriale (art. 21, alin. (4), lit. o), obligativitatea consultării cu reprezentanții organizației sindicale în îndeplinirea atribuțiilor sale (art. 21, alin. (6)) etc.
8. Eliminarea, dintre documentele de diagnoză ale unității de învățământ, a rapoartelor semestriale asupra activității desfășurate (vechiul art. 29, alin. (1), pct. a)) - nu se mai realizează aceste rapoarte.
9. Eliminarea, dintre documentele de prognoză ale unității de învățământ, a planurilor operaționale ale unității (vechiul art. 33, alin. (1), pct. b)) - nu se mai realizează aceste rapoarte).
10. Eliminarea, dintre documentele manageriale de evidență, a dosarului cu instrumente interne de lucru ale directorului (vechiul art. 38, lit. e) – rămâne totuși ca atribuție a directorului elaborarea de instrumente interne de lucru).
11. Dispariția constituirii de subcomisii și de colective de lucru proprii la nivelul structurilor școlare arondate unității cu personalitate juridică (vechiul art. 42, alin. (2)).
12. Dispariția catedrelor/comisiilor metodice și a colectivelor/comisiilor de lucru pe diferite domenii de activitate (vechiul art. 43; art. 65-67).
13. Organizarea serviciului pe școală, obligatorie prin art. 47, nu mai este legată de personalul didactic și de instruire practică (vechiul art. 50).
14. Eliminarea obligativității realizării de către cadrele didactice a raportului de activitate semestrial (vechiul art. 58, lit. d).
15. Eliminarea realizării de către consiliul profesoral a aprecierilor sintetice privind activitatea personalului didactic care solicită gradație de merit sau alte distincții/premii (vechiul art. 58, lit. l).
16. Introducerea între atribuțiile consiliului profesoral a dezbaterii și avizării regulamentului de organizare și funcționare a unității de învățământ (art. 58, lit. m).
17. Dispare posibilitatea pentru cadrele didactice din centrele și cabinetele de asistență psihopedagogică să fie numite profesori diriginți (vechiul art. 73, alin. (4)).
18. Dispare ora de dirigenție (vechiul art. 74, alin. (3)), deși rămân activitățile de suport educațional, consiliere și orientare profesională, obligatorii, derulate în afara orelor de curs acolo unde nu este prevăzută ora de consiliere și orientare (altfel, se derulează în aceasta), consemnate acestea în condica de prezență (cf. art. 66, alin. (3)).
19. Modificarea, ca recomandare, a formatului întâlnirii lunare cu părinții, respectiv realizarea acesteia în mod individual (cf. art. 67, alin. (3)).
20. Eliminarea, dintre atribuțiile profesorului diriginte a responsabilității privind păstrarea bunurilor cu care este dotată sala de clasă și realizarea portofoliului dirigintelui (vechiul art. 77, lit. a) și i)) – nu mai este necesară realizarea diferitelor documente cu privire la bunurile existente în clasă, nici constituirea unui portofoliu al dirigintelui.
21. Eliminarea, dintre comisiile cu caracter permanent a comisiei pentru perfecționare și formare continuă și a comisiei pentru programe și proiecte educative (vechiul art. 75, alin. 2, lit. c și g) – comisiile cu caracter permanent, în număr de cinci, sunt precizate la art. 71, alin (2).
22. Introducerea precizării că rezultatul evaluării nu poate fi utilizat ca mijloc de coerciție, ci el trebuie să reflecte strict rezultatul învățării (art. 102, alin (3)).
23. Introducerea precizării că pentru frauda constatată la evaluările scrise se acordă nota 1 sau, după caz, calificativul insuficient (art. 106, alin (3)).
24. Introducerea interdicției utilizării telefoanelor în timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor, cu excepția utilizării acestora în timpul orei de curs, cu acordul cadrului didactic, pentru activități didactice sau în situații de urgență (art. 186, alin (2)) – pe durata orelor de curs telefoanele trebuie păstrate în locuri special amenajate în sala de clasă.
25. Precizarea obligativității pentru părinți de a trimite copilul în colectivitate numai dacă nu prezintă simptome specifice unei afecțiuni cu potențial infecțios (Anexă, Modelul contractului educațional, Partea IV, pct. 2, lit. c).
26. Introducerea posibilității de derulare a diferitelor activități, în anumite condiții, prin intermediul tehnologiei și al Internet-ului (consiliul de administrație, consiliul profesoral, consiliul clasei etc.).
Unitățile de învățământ sunt obligate, în termen de 45 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial (9 septembrie 2020), să elaboreze și să aprobe propriile regulamente de organizare și funcționare.