Dragi elevi, părinți și studenți,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional ce provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, organizează în data de 8 septembrie 2025 PICHETAREA sediului Guvernului României, urmată de un MARȘ DE PROTEST până la Palatul Cotroceni.
Acțiunile noastre urmăresc să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, precum și asupra faptului că salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu efecte negative asupra sistemului de învățământ, dar în primul rând asupra beneficiarilor educației.
Pe 8 septembrie, în loc să ne aflăm la catedră pentru a sărbători începutul școlii, noi, profesorii, vom ieși în stradă pentru viitorul educației și pentru viitorul României.
Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru DREPTATE. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim:
Dragi elevi, părinți și studenți,
Este evident că măsurile de „eficientizare” aplicate în domeniul învățământului prin Legea nr. 141/2025 vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.
Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți: cheltuielile pentru educația sunt o INVESTIȚIE, nu un cost.
Vrem ca elevii și studenții să aibă parte de cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta. Vrem să fie pregătiți pentru o lume modernă și competitivă, iar acest lucru nu se poate întâmpla fără o educație solidă și fără profesori motivați.
Vă rugăm să înțelegeți importanța luptei noastre și să ne fiți alături, întrucât este în joc și viitorul vostru, al tinerelor generații care se formează și se vor forma în sistemul educațional.
Anul aceasta, pentru noi prima zi nu va avea aceeași însemnătate. Vă rugăm să nu ne blamați pe noi pentru această decizie de a boicota prima zi de școală. De vină este Guvernul, care, prin măsurile luate, a arătat că nu-i pasă de NOI, de VOI, de ȘCOALA ROMÂNEASCĂ.
Din aceste motive, vă rugăm să nu participați anul acesta la festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025.
Vă mulțumim!
După amplul protest din data de 8 septembrie 2025 – peste 20.000 de salariați din învățământ, elevi și studenți au mărșăluit în București și alte mii au pichetat prefecturile din țară, iar în unitățile de învățământ, cu puține excepții, deschiderea anului școlar a fost boicotată – se pare că prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul educației, Daniel David, continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025.
Nici faptul că, în multe unități de învățământ, a continuat boicotarea activităților didactice în data de 9 septembrie, nu i-a impresionat pe cei care pot remedia măsurile luate prin Legea 141/2025 și care au afectat profund sistemul educațional.
În aceste condiții, acțiunile de protest vor continua!
În perioada imediat următoare, forurile de conducere ale celor trei federații din învățământ vor propune membrilor de sindicat calendarul și formele următoarelor acțiuni de protest, astfel gândite încât să aibă un impact maxim, dar cu sacrificii minime pentru elevi și studenți. În funcție de rezultate, periodic, vom actualiza tipul și calendarul acțiunilor de protest.
Opinia publică trebuie să înțeleagă faptul că revolta dascălilor nu este pentru că aceștia ar fi pierdut „privilegii” – așa cum afirmă, în mod fals, unii decidenți – ci pentru salvarea învățământului românesc!
Nu este o lozincă, este o realitate!
Elevii și studenții acestei țări merită să beneficieze de un sistem educațional de calitate, așa cum îl au cei din alte state membre ale Uniunii Europene!
Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.
Colegiul Liderilor F.S.E. „SPIRU HARET“,
Consiliul Național de Conducere F.N.S. „ALMA MATER“
București, 11.09.2025
MATERIALE ATAȘATE
Comunicat
Luni 8 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă rapoartele de doctorat aferente lunii august 2025 pentru inspectori școlari/directori unități de învățământ.
2. Se prezintă situația numărului de ore în catedră pentru directori/directori adjunct din unități de învățământ.
3. Se aprobă numirea unu inspector școlar pentru monitorizarea activității directorilor de grădinițe.
4. Se prezintă soluția pentru transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara.
Se propune transmiterea către unitatea școlară..
5. Se aprobă cererea de pensionare pentru limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.09.2025.
6. Se aprobă constituirea comisiei de etică de la nivelul I.S.J. Hunedoara, conform deciziei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” a luat act de Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4549/2020 pentru suspendarea organizării și desfășurării unor activități prevăzute în anexa nr. 19 la Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2020-2021, aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5259/2020, cu modificările și completările ulterioare.
Subliniem următoarele:
I. Ordinul în cauză are în vedere prevederile art. 27 din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Presupunem că, fiind vorba despre suspendarea unor activități de ocupare a unor posturi, s-a avut în vedere alin. (3) al art. 27, potrivit căruia: „Pe durata stării de alertă, în instituțiile și autoritățile publice se suspendă orice tip de concurs pentru ocuparea posturilor sau funcțiilor vacante și temporar vacante, cu excepția celor prevăzute la alin. (1) și (2), precum și la art. 11 și 12.”
Cunoaștem punctul de vedere al reprezentanților Ministerului Muncii și Protecției Sociale, referitor la suspendarea ocupării prin concurs inclusiv a posturilor didactice / catedrelor din învățământul preuniversitar, însă apreciem că aceștia se află într-o gravă eroare, neținând cont de specificul învățământului preuniversitar și al mobilității personalului din sistem.
Astfel:
1. Niciodată până în prezent, atunci când prin acte normative (legi, ordonanțe, ordonanțe de urgență) a fost supendată, cu caracter general, ocuparea prin concurs a posturilor din sectorul public, suspendarea nu a afectat concursul național unic de titularizare sau etapele specifice de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar.
2. Aplicabilitatea art. 27 din Legea nr. 55/2020 este limitată la perioada stării de alertă – însă foarte multe etape vizate de suspendare nu au legătură cu starea de alertă, desfășurându-se în afara acesteia.
3. Art. 27 alin. (3) din Legea nr. 55/2020 suspendă exclusiv ocuparea prin concurs a posturilor vacante. Însă, prin O MEC nr. 4549/2020, se suspendă și etape din Calendarul mobilității personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar care nu au legătură cu concursul național unic de titularizare – de exemplu: detașarea în interesul învățământului (pct. 14 din Calendar), stabilirea personalului didactic pensionat care îndeplinește condițiile prevăzute la art. 80 alin. (1) din metodologie și solicită reîncadrarea în funcția de personal didactic (pct. 13 din Calendar), soluționarea cererilor cadrelor didactice a căror reducere de activitate nu a fost soluționată în etaptele anterioare (pct. 15 din Calendar), modificarea duratei contractelor individuale de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată pentru cadrele didactice prevăzute la art. 21 alin. (6) din metodologie (pct. 18 din Calendar) etc.
II. O.M.E.C. nr. 4549/2020 – deși este un act administrativ cu caracter normativ – a fost emis fără consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar în cadrul comisiei de dialog social, fapt ce contravine dispozițiilor art. 4 alin. (2) din Contractul colectiv de muncă unic la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar aplicabil.
III. Analizând succesiunea actelor normative, constatăm că:
1. Legea nr. 55/2020 a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 15 mai 2020 și a intrat în vigoare la data de 18 mai 2020.
2. Calendarul mobilității personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2020-2021 (anexa nr. 19 la Metodologia-cadru) a fost modificat, cu decalarea corespunzătoare a etapelor prevăzute la pct. 12-25, prin OMEC nr. 4302/2020, în vigoare de la data de 26 mai 2020 (data publicării în Monitorul Oficial), când deja Legea nr. 55/2020 era aplicabilă.
De ce nu s-a reglementat încă de atunci suspendarea concursului național unic de titularizare? Oare nu pentru că s-a apreciat că, în fapt și în drept, dispozițiile art. 27 alin. (3) din Legea nr. 55/2020 nu sunt aplicabile sistemului de învățământ preuniversitar?
IV. În fine, nu putem să nu observăm eroarea din titlul OMEC nr. 4549/2020 și de la art. 1 alin. (1), care fac trimitere la Metodologia-cadru privind mobilitatea, aprobată prin OMEC nr. 5259/2020(?!), în loc de 5259/2019, cum este corect. Respectiva eroare lipsește de efect suspendarea etapelor care debutează în data de 18 iunie 2020, ceea ce înseamnă că acestea vor începe să se deruleze, pentru ca apoi să fie suspendate (se schimbă regulile „în timpul jocului”, ceea ce, din nou, nu este în regulă).
În aceste condiții, se solicită revocarea imediată a Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 4549/2020.