Dragi elevi, părinți și studenți,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional ce provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, organizează în data de 8 septembrie 2025 PICHETAREA sediului Guvernului României, urmată de un MARȘ DE PROTEST până la Palatul Cotroceni.
Acțiunile noastre urmăresc să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, precum și asupra faptului că salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu efecte negative asupra sistemului de învățământ, dar în primul rând asupra beneficiarilor educației.
Pe 8 septembrie, în loc să ne aflăm la catedră pentru a sărbători începutul școlii, noi, profesorii, vom ieși în stradă pentru viitorul educației și pentru viitorul României.
Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru DREPTATE. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim:
Dragi elevi, părinți și studenți,
Este evident că măsurile de „eficientizare” aplicate în domeniul învățământului prin Legea nr. 141/2025 vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.
Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți: cheltuielile pentru educația sunt o INVESTIȚIE, nu un cost.
Vrem ca elevii și studenții să aibă parte de cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta. Vrem să fie pregătiți pentru o lume modernă și competitivă, iar acest lucru nu se poate întâmpla fără o educație solidă și fără profesori motivați.
Vă rugăm să înțelegeți importanța luptei noastre și să ne fiți alături, întrucât este în joc și viitorul vostru, al tinerelor generații care se formează și se vor forma în sistemul educațional.
Anul aceasta, pentru noi prima zi nu va avea aceeași însemnătate. Vă rugăm să nu ne blamați pe noi pentru această decizie de a boicota prima zi de școală. De vină este Guvernul, care, prin măsurile luate, a arătat că nu-i pasă de NOI, de VOI, de ȘCOALA ROMÂNEASCĂ.
Din aceste motive, vă rugăm să nu participați anul acesta la festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025.
Vă mulțumim!
După amplul protest din data de 8 septembrie 2025 – peste 20.000 de salariați din învățământ, elevi și studenți au mărșăluit în București și alte mii au pichetat prefecturile din țară, iar în unitățile de învățământ, cu puține excepții, deschiderea anului școlar a fost boicotată – se pare că prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul educației, Daniel David, continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025.
Nici faptul că, în multe unități de învățământ, a continuat boicotarea activităților didactice în data de 9 septembrie, nu i-a impresionat pe cei care pot remedia măsurile luate prin Legea 141/2025 și care au afectat profund sistemul educațional.
În aceste condiții, acțiunile de protest vor continua!
În perioada imediat următoare, forurile de conducere ale celor trei federații din învățământ vor propune membrilor de sindicat calendarul și formele următoarelor acțiuni de protest, astfel gândite încât să aibă un impact maxim, dar cu sacrificii minime pentru elevi și studenți. În funcție de rezultate, periodic, vom actualiza tipul și calendarul acțiunilor de protest.
Opinia publică trebuie să înțeleagă faptul că revolta dascălilor nu este pentru că aceștia ar fi pierdut „privilegii” – așa cum afirmă, în mod fals, unii decidenți – ci pentru salvarea învățământului românesc!
Nu este o lozincă, este o realitate!
Elevii și studenții acestei țări merită să beneficieze de un sistem educațional de calitate, așa cum îl au cei din alte state membre ale Uniunii Europene!
Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.
Colegiul Liderilor F.S.E. „SPIRU HARET“,
Consiliul Național de Conducere F.N.S. „ALMA MATER“
București, 11.09.2025
MATERIALE ATAȘATE
Comunicat
Luni 8 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă rapoartele de doctorat aferente lunii august 2025 pentru inspectori școlari/directori unități de învățământ.
2. Se prezintă situația numărului de ore în catedră pentru directori/directori adjunct din unități de învățământ.
3. Se aprobă numirea unu inspector școlar pentru monitorizarea activității directorilor de grădinițe.
4. Se prezintă soluția pentru transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara.
Se propune transmiterea către unitatea școlară..
5. Se aprobă cererea de pensionare pentru limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.09.2025.
6. Se aprobă constituirea comisiei de etică de la nivelul I.S.J. Hunedoara, conform deciziei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Recent a fost adoptată de către Senat, în calitate de cameră decizională, Legea privind măsurile de protecÈ›ie a personalului didactic, de conducere, de îndrumare È™i control din învățământul preuniversitar în îndeplinirea atribuÈ›iilor specifice funcÈ›iei.
FederaÈ›ia Sindicatelor din EducaÈ›ie „SPIRU HARET” nu s-a opus NICIODATÄ‚ demersurilor legislative de natură să vină, în mod real È™i eficient, în sprijinul salariaÈ›ilor din învățământ. Pe cale de consecință, nu am avut niciodată obiecÈ›ii privind instituirea de pedepse majorate pentru infracÈ›iunile îndreptate împotriva personalului din învățământ.
ObiecÈ›iile noastre au vizat alte texte din cuprinsul Legii privind măsurile de protecÈ›ie a personalului didactic, de conducere, de îndrumare È™i control din învățământul preuniversitar în îndeplinirea atribuÈ›iilor specifice funcÈ›iei, între care:
„Art. 2. În aplicarea prevederilor art. 1, personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare ÅŸi control se bucură de: (...)
c) autoritatea de a lua decizii oportune, care să îi permită să menÅ£ină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învăţare-evaluare, dar ÅŸi pe parcursul desfășurării de activități extraÈ™colare;”
F.S.E. „SPIRU HARET” consideră că È™i acum cadrele didactice iau decizii oportune - a reglementa expres acest aspect echivalează cu afirmarea faptului că în prezent nu se iau decizii oportune, ceea ce nu se poate accepta.
„e) dreptul de a aplica sancÅ£iuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare ÅŸi funcÅ£ionare al unităţii de învăţământ;”
Acest drept există È™i în prezent reglementat în ROFUIP È™i Statutul elevului. Să înÈ›elegem că, până acum, sancÈ›ionarea disciplinară a elevilor nu s-a realizat?
„h) beneficiul campaniilor desfăşurate la nivel naÅ£ional ÅŸi local, de către autorităţile administraÅ£iei publice, pentru creÅŸterea consideraÅ£iei ÅŸi prestigiului social.”
Ce înseamnă „beneficiul campaniilor”? Ce fel de campanii? Publicitare? Comerciale? Strângere de fonduri?
„Art. 4. - În cursul procedurii legale aplicabile, faptele sesizate, în scris, de personalul didactic, de conducere, de îndrumare ÅŸi control, în exercitarea atribuÅ£iilor specifice funcÅ£iei, se bucură de prezumÈ›ie relativă de veridicitate, până la proba contrară.”
PrezumÈ›ia relativă de veridicitate o regăsim reglementată È™i recunoscută ca atare (inclusiv în practica instanÈ›elor de judecată È™i a CEDO) doar în ceea ce priveÈ™te procesele verbale de constatare a contravenÈ›iilor (emise de ITM, PoliÈ›ie etc.), acte emanând de la o autoritate în materie. A acorda acest statut unei simple sesizări nu este în regulă.
În practică, am întâlnit numeroase situaÈ›ii în care personalul didactic face sesizări îndreptate împotriva propriilor colegi - uneori chiar împotriva întregului consiliu profesoral. O atare sesizare se prezumă că este reală, efect al dispoziÈ›iilor mai sus citate. Pe cale de consecință, cadrele didactice împotriva cărora s-a făcut sesizarea trebuie să îÈ™i demonstreze nevinovăția.
Cu alte cuvinte, un cadru didactic reclamat de un coleg nu mai este „nevinovat până la proba contrarie”, ci „vinovat până la proba contrarie”. Se încalcă astfel un drept fundamental al persoanei, acela de a fi considerat nevinovat până i se demonstrează vinovăția.
„Art. 6. - Directorii unităților de învățământ precum È™i orice persoană ce exercită o funcÈ›ie de conducere, de îndrumare È™i control care, în exercitarea atribuÅ£iilor lor, au luat cunoÅŸtinţă de săvârÅŸirea unei infracÅ£iuni împotriva personalului didactic, a personalului didactic de conducere, de îndrumare ÅŸi control, sunt obligate să sesizeze de îndată organul de urmărire penală ÅŸi să ia măsuri pentru ca urmele infracÅ£iunii, corpurile delicte ÅŸi orice alte mijloace de probă să nu dispară.”
Au directorii/ inspectorii competențe de asigurare a dovezilor (sunt criminaliști/ polițiști) sau posibilitatea legală de a interzice părăsirea unei incinte, reținerea unei persoane sau confiscarea unor obiecte (corpuri delicte și mijloace de probe) - care se pot dispune doar de judecător, procuror?
Ce se va întâmpla cu directorii care nu pot/reuÈ™esc să conserve probele È™i corpurile delicte? Vor răspunde disciplinar, pentru nerespectarea obligaÈ›iilor prevăzute într-o lege specială...
IMPORTANT: Această lege instituie dreptul personalului didactic de a se bucura de protecţia acordată similar funcţiilor de autoritate publică.
Aparent este în regulă, dar, de aici, mai este un pas până a se institui È™i OBLIGAÈšIILE specifice funcÈ›iilor de autoritate publică [exemple, potrivit specialiÈ™tilor în drept: 8 ore/zi prestate efectiv pe termen mediu È™i lung; incompatibilitățile specifice funcÈ›iilor de autoritate publică; limitarea autonomiei profesionale - îngrădirea libertății academice (acum se poate spune că elevii au note mici pentru că nu au învățat - versus au note mici pentru profesorul nu È™i-a îndeplinit atribuÈ›iile È™i nu a atins obiectivele impuse de statutul de autoritate publică); răspunderea pentru propriile fapte este mult mai mare, deoarece orice face, face în exerciÈ›iul funcÈ›iei de autoritate publică].