La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Recent a fost adoptată de către Senat, în calitate de cameră decizională, Legea privind măsurile de protecÈ›ie a personalului didactic, de conducere, de îndrumare È™i control din învățământul preuniversitar în îndeplinirea atribuÈ›iilor specifice funcÈ›iei.
FederaÈ›ia Sindicatelor din EducaÈ›ie „SPIRU HARET” nu s-a opus NICIODATÄ‚ demersurilor legislative de natură să vină, în mod real È™i eficient, în sprijinul salariaÈ›ilor din învățământ. Pe cale de consecință, nu am avut niciodată obiecÈ›ii privind instituirea de pedepse majorate pentru infracÈ›iunile îndreptate împotriva personalului din învățământ.
ObiecÈ›iile noastre au vizat alte texte din cuprinsul Legii privind măsurile de protecÈ›ie a personalului didactic, de conducere, de îndrumare È™i control din învățământul preuniversitar în îndeplinirea atribuÈ›iilor specifice funcÈ›iei, între care:
„Art. 2. În aplicarea prevederilor art. 1, personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare ÅŸi control se bucură de: (...)
c) autoritatea de a lua decizii oportune, care să îi permită să menÅ£ină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învăţare-evaluare, dar ÅŸi pe parcursul desfășurării de activități extraÈ™colare;”
F.S.E. „SPIRU HARET” consideră că È™i acum cadrele didactice iau decizii oportune - a reglementa expres acest aspect echivalează cu afirmarea faptului că în prezent nu se iau decizii oportune, ceea ce nu se poate accepta.
„e) dreptul de a aplica sancÅ£iuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare ÅŸi funcÅ£ionare al unităţii de învăţământ;”
Acest drept există È™i în prezent reglementat în ROFUIP È™i Statutul elevului. Să înÈ›elegem că, până acum, sancÈ›ionarea disciplinară a elevilor nu s-a realizat?
„h) beneficiul campaniilor desfăşurate la nivel naÅ£ional ÅŸi local, de către autorităţile administraÅ£iei publice, pentru creÅŸterea consideraÅ£iei ÅŸi prestigiului social.”
Ce înseamnă „beneficiul campaniilor”? Ce fel de campanii? Publicitare? Comerciale? Strângere de fonduri?
„Art. 4. - În cursul procedurii legale aplicabile, faptele sesizate, în scris, de personalul didactic, de conducere, de îndrumare ÅŸi control, în exercitarea atribuÅ£iilor specifice funcÅ£iei, se bucură de prezumÈ›ie relativă de veridicitate, până la proba contrară.”
PrezumÈ›ia relativă de veridicitate o regăsim reglementată È™i recunoscută ca atare (inclusiv în practica instanÈ›elor de judecată È™i a CEDO) doar în ceea ce priveÈ™te procesele verbale de constatare a contravenÈ›iilor (emise de ITM, PoliÈ›ie etc.), acte emanând de la o autoritate în materie. A acorda acest statut unei simple sesizări nu este în regulă.
În practică, am întâlnit numeroase situaÈ›ii în care personalul didactic face sesizări îndreptate împotriva propriilor colegi - uneori chiar împotriva întregului consiliu profesoral. O atare sesizare se prezumă că este reală, efect al dispoziÈ›iilor mai sus citate. Pe cale de consecință, cadrele didactice împotriva cărora s-a făcut sesizarea trebuie să îÈ™i demonstreze nevinovăția.
Cu alte cuvinte, un cadru didactic reclamat de un coleg nu mai este „nevinovat până la proba contrarie”, ci „vinovat până la proba contrarie”. Se încalcă astfel un drept fundamental al persoanei, acela de a fi considerat nevinovat până i se demonstrează vinovăția.
„Art. 6. - Directorii unităților de învățământ precum È™i orice persoană ce exercită o funcÈ›ie de conducere, de îndrumare È™i control care, în exercitarea atribuÅ£iilor lor, au luat cunoÅŸtinţă de săvârÅŸirea unei infracÅ£iuni împotriva personalului didactic, a personalului didactic de conducere, de îndrumare ÅŸi control, sunt obligate să sesizeze de îndată organul de urmărire penală ÅŸi să ia măsuri pentru ca urmele infracÅ£iunii, corpurile delicte ÅŸi orice alte mijloace de probă să nu dispară.”
Au directorii/ inspectorii competențe de asigurare a dovezilor (sunt criminaliști/ polițiști) sau posibilitatea legală de a interzice părăsirea unei incinte, reținerea unei persoane sau confiscarea unor obiecte (corpuri delicte și mijloace de probe) - care se pot dispune doar de judecător, procuror?
Ce se va întâmpla cu directorii care nu pot/reuÈ™esc să conserve probele È™i corpurile delicte? Vor răspunde disciplinar, pentru nerespectarea obligaÈ›iilor prevăzute într-o lege specială...
IMPORTANT: Această lege instituie dreptul personalului didactic de a se bucura de protecţia acordată similar funcţiilor de autoritate publică.
Aparent este în regulă, dar, de aici, mai este un pas până a se institui È™i OBLIGAÈšIILE specifice funcÈ›iilor de autoritate publică [exemple, potrivit specialiÈ™tilor în drept: 8 ore/zi prestate efectiv pe termen mediu È™i lung; incompatibilitățile specifice funcÈ›iilor de autoritate publică; limitarea autonomiei profesionale - îngrădirea libertății academice (acum se poate spune că elevii au note mici pentru că nu au învățat - versus au note mici pentru profesorul nu È™i-a îndeplinit atribuÈ›iile È™i nu a atins obiectivele impuse de statutul de autoritate publică); răspunderea pentru propriile fapte este mult mai mare, deoarece orice face, face în exerciÈ›iul funcÈ›iei de autoritate publică].