Joi, 29 februarie 2024, de la ora 11:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. La ședință au participat și inspectorii școlari și de specialitate de la I.S.J. Hunedoara
Ordinea de zi a cuprins:
1. Prezentarea rezultatelor elevilor la simularea națională a Evaluării naționale și a rezultatelor elevilor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat, 2024;
2. Organizarea simulării naționale a examenului de Bacalaureat, 2024;
3. Management - aspecte generale;
4. Analiza evoluției fenomenului de violență în unitățile de învățământ din județul Hunedoara în anul școlar 2023-2024.
5. Diverse
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
Diana Lățug – asistent universitar în cadrul Universității Babeș-Bolyai, Facultatea de Litere, Departamentul de Limbi și Literaturi Scandinave
- admiterea la Facultatea de Litere;
- oportunități pentru viitorii studenți și absolvenți;
Szofia Szasz – inspector școlar general adjunct
- prezentarea rezultatelor la simularea națională a Evaluării naționale;
- concluzii și măsuri care se impun;
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- prezentarea rezultatelor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat;
- concluzii;
- propuneri/măsuri pentru ameliorarea rezultatelor;
Adriana Almășan - inspector școlar general adjunct
- aspecte generale legate de managementul unităților școlare;
- fenomenul violenței în școli;
Elena Bogdan - șef compartiment salarizare
- Memorandum deblocare posturi;
- plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță pentru cei care au salarii nete până la 8000 lei pe un singur contract de muncă;
- plata diferențelor salariale câștigate de sindicate în instanță;
Mariana Miertoiu - contabil șef
- aspecte generale legate de bugetul anului 2024;
Claudia Bălici – inspector de specialitate
- aspecte generale privind gestionarea și implementarea cu succes a proiectelor finanțate de Comisia Europeană.
Paul Rusu, președinte S.I.P. Județul Hunedoara
- precizări privind deblocarea posturilor, plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță, plata titlurilor executorii;
- demersuri pentru colegii care beneficiază de indemnizația de doctorat.
Materiale suport folosite și prezentate în cadrul ședinței pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024.
În cursul zilei de astăzi, marți, 12 martie, a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social de la nivelul Ministerului Educației, pe a cărei ordine de zi s-au aflat, între altele:
- proiectul Metodologiei-cadru de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în serviciile de educație timpurie complementare;
- proiectul Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar și Calendarul înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2024-2025.
În ceea ce privește primul proiect, acesta a fost avizat favorabil, fiind acceptate majoritatea propunerilor federațiilor sindicale [inclusiv devansarea/comprimarea Calendarului de înscriere – astfel încât afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri să aibă loc pe 5 iulie 2024 (iar nu 25 iulie, cum era în proiectul inițial al ministerului) și posibilitatea numirii ca membri în Comisia de înscriere și distribuire inclusiv a personalului didactic auxiliar (în situația în care nu există suficiente resurse umane pentru derularea în condiții optime a etapei de înscrieri)].
Referitor la înscrierea copiilor în învățământul primar, și în acest caz s-a ținut cont de propunerile și observațiile federațiilor sindicale [inclusiv cele privitoare la necesitatea definirii unor termeni și înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul special].
La punctul Diverse, reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” au ridicat următoarele probleme:
1. situația colegilor implicați în evaluarea lucrărilor la simularea examenelor naționale – evaluare națională și bacalaureat – atât din perspectiva numărului de lucrări evaluate (de la 30-40 – câte erau inițial, la peste 70 – în final), cât și din perspectiva neremunerării acestei activități;
2. necesitatea întrunirii în regim de urgență a Comisiei paritare de la nivelul Ministerului Educației, pentru discutarea problemelor sesizate de federațiile sindicale prin 4 adrese;
3. negocierea și semnarea ACTULUI ADIȚIONAL la Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar, înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023, în vederea armonizării C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (în condițiile în care există mai multe adrese comune ale federațiilor sindicale pe acest subiect, iar proiectul Actului adițional a fost deja înaintat Ministerului Educației);
4. prima de carieră didactică și prima de carieră profesională: există beneficiari care nici până în acest moment nu au intrat în posesia cardurilor sau care, deși dețin cardurile, acestea nu au fost încărcate cu sumele corecte, iar apelurile lansate către autorități au rămas fără răspuns.
De asemenea, reprezentanții sindicali au ridicat din nou problema decontului navetei, a încadrării îngrijitoarelor din educația timpurie ca personal didactic auxiliar și a plății indemnizației pentru titlul științific de doctor (supuse atenției Ministerului Educației prin mai multe adrese, fără a exista însă și răspunsuri/soluții).
Miercuri, 13 martie 2024, s-a desfășurat ședința lunară a Consiliului de Supraveghere al Casei de Ajutor Reciproc (Instituție Financiară Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Județul Hunedoara. Pe lângă problemele curente, au fost aprobate și ultimele materiale realizate în pregătirea Conferinței de alegeri.
După cum am anunțat prin „Convocatorul” postat pe panourile de afișaj ale sindicatului, prin articolul postat pe site-ul organizației în data de 09 februarie și în 13 februarie pe contul de Facebook, Conferința de alegeri a fost convocată pentru data de miercuri, 27 martie 2023, ora 13:00. Conferința se va organiza în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara.
Pe agenda de lucru a Conferinței sunt înscrise următoarele puncte:
- Raportul Comitetului de supraveghere;
- Raportul financiar contabil;
- Raportul Comisiei de cenzori;
- Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare;
- Dezbateri;
- Aprobarea materialelor prezentate.
Materialele supuse dezbaterii membrilor CAR sunt postate mai jos.
Convocator Conferință CAR (IFN) SIP Hunedoara
Comisiile de lucru
Agenda de lucru
Regulament de organizare
Raportul Comitetului de supraveghere
Raportul financiar contabil
Raportul Comisiei de cenzori
Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare
Miercuri, 22.01.2020, la sediul Ministerului EducaÈ›iei È™i Cercetării, începând cu orele 8.00, a avut loc o videoconferință prezidată de doamna Anisie, ministru al educaÈ›iei, È™i domnul Costache, ministru al sănătății, la care au participat, alături de secretari de stat din cele două ministere, conducerile inspectoratelor È™colare judeÈ›ene, preÈ™edinÈ›ii federaÈ›iilor sindicale din educaÈ›ie, reprezentanÈ›ii organizaÈ›iilor sindicale judeÈ›ene, precum È™i reprezentaÈ›i ai organizaÈ›iilor de părinÈ›i.
Pe ordinea de zi a acestei videoconferințe, au fost precizate, inițial, două probleme:
- frecvenÈ›a cu care apar la nivelul unităților de învățământ intoxicaÈ›ii cauzate de operaÈ›iunile de dezinsecÈ›ie È™i dezinfecÈ›ie;
- premisele unei epidemii de gripă È™i măsurile care trebuie adoptate în gestionarea unei astfel de situaÈ›ii.
IntervenÈ›iile efective, în special din partea doamnei ministru È™i a reprezentaÈ›ilor organizaÈ›iilor sindicale, au depășit cadrul temelor comunicate.
Din intervențiile participanților la videoconferință, pe temele comunicate, sunt de subliniat:
1. Doamna ministru Anisie:
- acordarea unei atenÈ›ii deosebite situaÈ›iilor în care se realizează dezinfecÈ›ii È™i dezinsecÈ›ii, mergând până la inspectarea spaÈ›iilor care au fost supuse unor astfel de proceduri de către medicii de la cabinetele medicale È™colare È™i menÈ›inerea unui contact permanent cu DirecÈ›ia de Sănătate Publică;
- realizarea triajului copiilor, în vederea preîntâmpinării factorilor favorizanÈ›i pentru declanÈ™area unei epidemii de gripă, de către personal medical de specialitate, fără a se omite faptul că părinÈ›ii nu trebuie să-È™i aducă copii bolnavi în colectivele È™colare;
- identificarea de către ministerul sănătății a soluÈ›iilor care ar permite ca fiecare unitate È™colară să aibă arondat personal de specialitate (această idee a fost formulată ca „provocare” pentru ministrul sănătății);
2. Domnul ministru Costache:
- cu privire la firmele care realizează dezinfecÈ›ii È™i dezinsecÈ›ii, s-a operat modificarea legislaÈ›iei, astfel încât a fost instituită o procedură strictă de avizare a acestora, iar în ceea ce priveÈ™te firmele care funcÈ›ionează deja vor fi demarate controale ale DSP la toate acestea;
- structurile teritoriale sunt pregătite în eventualitatea declanșării unei epidemii de gripă, urmând ca în cel mai scurt timp să fie finalizată o procedură comună a celor două ministere cu privire la modalitățile de gestionare a unor situaÈ›ii specifice.
Din intervențiile celorlalți participanți la videoconferință, semnalăm următoarele:
3. Domnul preÈ™edinte Marius Nistor (F.S.E. „Spiru Haret”):
- înainte de videoconferință, îÈ™i propusese să critice ministerul pornind de la ideea vehiculată de presă potrivit căreia cadrele didactice ar trebui să realizeze triajul copiilor, dar È›inând cont de cele discutate este evident că nu este rolul cadrelor didactice, doamna ministru confirmând că nu s-a cerut È™i nu s-a transmis aÈ™a ceva;
- nevoia de mai mulÈ›i medici È™colari nu este una nouă, în pofida importanÈ›ei prezenÈ›ei personalului de specialitate în unitățile de învățământ, dar până în prezent ea nu a fost rezolvată, chiar dimpotrivă (importanÈ›a „punerii pe picioare” a cabinetelor medicale È™colare a fost subliniată È™i de reprezentantul părinÈ›ilor);
- solicitarea de a fi luată în calcul, pe lângă epidemia de gripă È™i o altă ,,epidemie', respectiv cea care loveÈ™te elevii după finalizarea admiterii în învățământul liceal, o „epidemie” care este întreÈ›inută cu largul concurs al medicilor (domnul ministru Costache a recunoscut că problema există È™i în alte domenii, oferind ca exemplu epidemia de „concedii medicale”, în prezent lucrându-se la elaborarea unor mecanisme de control mai strict);
- stoparea măsurilor contradictorii legate de debirocratizare, procesul prin care au fost „tăiate” diferite hârtii fiind însoÈ›it de un altul, paralel, care accentuează birocraÈ›ia (epidemia de „hârtii”), un bun exemplu fiind implementarea unor măsuri privind preîntâmpinarea segregării în unitățile È™colare care, în ceea ce priveÈ™te cadrele didactice, presupune realizarea unei multitudini de activități suplimentare, „producerea” a tot felul de documente È™i urcarea acestora pe o platformă (doamna Anisie a promis că se va ocupa de această problemă);
- cele două ministere ar trebui să finalizeze lista și legislația cu privire la bolile care sunt incompatibile cu profesia didactică (domnul ministru Costache a apreciat că se va elabora un ordin comun);
- readucerea în discuÈ›ie È™i rezolvarea problemei relative la bolile profesionale specifice domeniului educaÈ›ional (problemă reiterată È™i de la nivelul judeÈ›ului IaÈ™i);
4. Domnul președinte Simion Hăncescu (F.S.L.I.):
- contractul colectiv de muncă prevede gratuitatea vaccinării cadrelor didactice, pe cheltuiala angajatorului (ministerului), ceea ce însemna că aceste sume trebuiau prinse în buget, lucru care nu s-a întâmplat, propunerea fiind de a identifica banii necesari È™i de a se realiza acest lucru;
- propunerea de organizare a unei alte videoconferinÈ›e în care să poată fi ridicate diferite probleme existente în sistemul educaÈ›ional (doamna ministru Anisie a precizat că va lua în calcul această propunere).
Doamna ministru Anisie, în afara ordinii de zi stabilite, a mai adus în discuÈ›ie alte câteva probleme:
- solicitarea ca în unitățile de învățământ care organizează învățământ seral È™i cu frecvență redusă cursurile să se realizeze cu adevărat, iar elevii care figurează înscriÈ™i la acestea să existe È™i fizic, trasând ca sarcină inspectoratelor È™colare verificarea acestor aspecte în perioada următoare;
- legat de această ultimă problemă, existenÈ›a unei corelaÈ›ii reale, pentru a preîntâmpina intervenÈ›ia È™i a altor organe de stat, între educabilii care figurează ca înscriÈ™i È™i deÈ›inerea în mod real a calității de elev trebuie avută la toate nivelurile de învățământ;
- în toate situaÈ›iile în care posturi din sistemul educaÈ›ional au fost ocupate prin detaÈ™are din alte domenii, iar aceste detașări au încetat, se pot organiza concursuri pentru ocuparea respectivelor posturi.