„România se află într-un moment decisiv pentru parcursul său către un nou ciclu de dezvoltare”, se apreciază în debutul Programului de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-GRUPUL PARLAMENTAR AL MINORITĂȚILOR NAȚIONALE, în 88 de pagini încercându-se să se traseze liniile directoare pentru concretizarea intențiilor unui „Guvern puternic”, capabil să își asume „implementarea unor reforme structurale fundamentale, bună guvernare, dezvoltarea României, respectul pentru cetățeni și consolidarea democrației”.
Ce să zicem? Că, fără să ne asumăm lectura cuvânt cu cuvânt a celor 88 de pagini, repede convinși asupra „aspirațiilor” noului val de reforme (oare le mai știe cineva numărul?), n-am prea reușit să vedem vreo măsură pe cât de mică care să ne vorbească despre faptul că ne va fi mai bine și că nivelul nostru de trai va crește? Adevărat, dar poate că nu am fost noi suficient de atenți, iar totodată ne cam lipsește abilitatea de a „deduce” din toate măsurile preconizate faptul că „râurile de lapte și miere” își vor găsi calea pe meleagurile noastre (cu speranța că nu într-atât încât să ne trezim inundați), împlinind până și elucubrațiile care rătăcesc Țara Făgăduinței pe meleagurile mioritice.
Sau poate doar suntem noi prea chițibușari sau de-a dreptul irevențioși față de marele „adevăr” al ideii că „ne-am născut pentru a munci” (...pentru alții)...
Dar nu vom face politică (când trebuie să „înjuri” pe mai toată lumea, ce sens mai are să „înjuri”?)! Rămânem doar la măsurile preconizate, iar dintre acestea cele care vizează educația în mod direct (Programul de guvernare 2025-2028 în integralitatea sa este atașat acestui articol). Astfel, undeva pe la pagina 59 debutează secțiunea dedicată educației și cercetării, iar pe mai puțin de trei pagini („răi” până la capăt, am spune că „greutatea” educației în programul de guvernare este pe măsura bugetului acordat acesteia) se „rezolvă” cam tot ceea ce este de pus la punct în această privință întru rezolvarea „crizei economico-financiare a țării” în care ne-am trezit cumva peste noapte (?!).
Lăsând de-o parte faptul că întreaga situație cam aduce cu lucruri pe care le-am mai trăit (de înțeles pe undeva, mulți dintre „fruntașii” actuali fiind aceeași sau măcar „hrăniți” din același izvor care tot propovăduiește „salvarea Românei” – ptiu... chiar ne-a trecut prin minte că am fi mai salvați dacă nu s-ar tot încerca să fim salvați, dar am aruncat repede pe fereastră ideea: de ce salvarea nu ar fi și ea un instrument la fel de bun pentru a obține puterea politic? - iar dacă nu ne-au ieșit ochii suveranizați, se pare că ne vor ieși în dorința de a fi salvați cu orice preț), vom indica doar noutățile...
Ce ziceți? Ați mai auzit, ba chiar de multă vreme astfel de „chestii”? Evident. Pe când credeam că s-a reușit inversarea trendului în ceea ce privește educația românească și începeam să avem impresia că nu banii sunt principalul obiectiv în domeniu, ci chiar educația, mai mult ca sigur în viitor va fi nevoie să o luăm de la capăt. Un „capăt” care se anunță chiar mai dificil, munca zi-lumină și plata ca pentru necalificați ridicându-se ca veritabili stâlpi ai reformării educației.
Regândirea „titularizării”, comasări/restructurări de unități școlare, tăieri de sporuri și indemnizații, generalizarea învățământului dual în învățământul tehnologic etc. sunt și ele măsuri „aflate pe țeavă”, urmând pe cât de curând să „stropească” în toate direcțiile.
Cu alte cuvinte, și în încheiere, este nevoie de vidanjare, ba chiar de o mare vidanjare, deși se pare că vom rămâne la datul cu mătura, fără să „îndrăznească” cineva să ridice covoarele fie doar și pe la colțuri...
Este bine măcar că măturile se dovedesc un instrument universal, arătându-se pe zi ce trece că vom fi obligați și noi să apelăm la ele, chiar dacă în cu totul alte scopuri decât cele preconizate de „puternicul Guvern Taie de unde poți!” cu care ne-am procopsit. Evident că vom încerca, fiindcă ținând-o tot așa, peste câțiva ani o să fim mai rău decât eram la finalul lui 2024, iar resentimentul va fi într-atât de răspândit că nici măcar cea „din urmă soluție” nu ne va mai fi la îndemână.
În rest, vă așteptăm la proteste... și concediu plăcut!
Dragi colegi,
Ne aflăm, fără îndoială, într-un moment crucial pentru viitorul învățământului românesc și, implicit, pentru viitorul nostru, al angajaților din învățământ. Ceea ce Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării propun nu este doar un set de măsuri politice, ci reglementări care vor influența direct salarizarea noastră, condițiile de muncă, finanțarea educației și chiar statutul și demnitatea profesiei didactice. NOI am ajuns pentru EI doar niște cifre într-o filă contabilă.
În timp ce EI își văd liniștiți de treabă, de sinecurile politice, pe NOI ne obligă să suportăm costurile exceselor lor, diminuându-ne veniturile.
Printre măsurile anunțate este și cea conform căreia ar urma să crească norma didactică de predare cu maximum 2 ore, lucru pe care îl respingem, având în vedere consecințele acesteia. Măsura este propusă în contextul în care, în sistemul de învățământ preuniversitar, sunt mulți colegi care, peste cele 18 ore de predare efectivă, mai au și ore de învățare remedială, ore de pregătire suplimentară pentru concursuri/olimpiade, ore de consiliere, precum și activități extracurriculare/extrașcolare, de întocmire a dosarelor pentru burse sociale etc.
În acest context, nu putem să nu ne întrebăm:
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI nu sunt capabili sau nu vor să stopeze evaziunea fiscală?
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI și-au angajat rudele și pilele pe salarii de zeci de mii de euro?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să beneficieze de pensii speciale?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu avionul la clasa business?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să-și deconteze chiria de la bugetul de stat?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu automobile cumpărate de la bugetul de stat?
DE CE NOI TREBUIE SĂ SUFERIM PENTRU BUNĂSTAREA LOR?
Dragi colegi,
Puterea noastră stă în unitate și în acțiuni comune. Fragmentarea și apatia nu ne vor aduce niciun beneficiu. Acum este momentul să fim mai solidari ca niciodată, să lăsăm deoparte orice divergențe minore și să ne concentrăm pe obiectivul comun: un învățământ de calitate, respectat și finanțat corespunzător.
Nu trebuie să ne temem să ne facem vocea auzită! Să cerem răspunsuri la întrebările de mai sus politicienilor locali, parlamentarilor din circumscripțiile noastre! Să ne arătăm nemulțumirea și în mediul online împotriva celor cu putere de decizie!
Trebuie ca, prin presiunea pusă de NOI, să-i determinăm pe EI să ia toate măsurile necesare pentru ca învățământul să nu fie afectat.
Sperăm ca EI să identifice măsurile și sursele corecte, care să conducă la diminuarea deficitului bugetar, astfel încât să nu fim tot NOI sacrificații „de serviciu”!
Dacă guvernanții nu vor înțelege importanța educației, trebuie o mobilizare masivă din partea noastră, a tuturor celor din învățământ, pentru demararea unor acțiuni de protest de amploare.
Marți, 24 iunie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă cererile de pensionare la limită de vârstă pentru 4 cadre didactice, începând cu data de 01.09.2025.
2. Se aprobă cererea unui cadru didactic de pensionare anticipată.
3. Se aprobă obținerea titlului de Colegiu Național pentru Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara.
4. Se aprobă cererea de concediu de odihnă a directorului Școlii Primare Hășdău.
5. Se informează despre hotărârea Consiliului Local Geoagiu pentru schimbarea destinației Școlii Primare Cigmău.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Miercuri, 22.01.2020, la sediul Ministerului EducaÈ›iei È™i Cercetării, începând cu orele 8.00, a avut loc o videoconferință prezidată de doamna Anisie, ministru al educaÈ›iei, È™i domnul Costache, ministru al sănătății, la care au participat, alături de secretari de stat din cele două ministere, conducerile inspectoratelor È™colare judeÈ›ene, preÈ™edinÈ›ii federaÈ›iilor sindicale din educaÈ›ie, reprezentanÈ›ii organizaÈ›iilor sindicale judeÈ›ene, precum È™i reprezentaÈ›i ai organizaÈ›iilor de părinÈ›i.
Pe ordinea de zi a acestei videoconferințe, au fost precizate, inițial, două probleme:
- frecvenÈ›a cu care apar la nivelul unităților de învățământ intoxicaÈ›ii cauzate de operaÈ›iunile de dezinsecÈ›ie È™i dezinfecÈ›ie;
- premisele unei epidemii de gripă È™i măsurile care trebuie adoptate în gestionarea unei astfel de situaÈ›ii.
IntervenÈ›iile efective, în special din partea doamnei ministru È™i a reprezentaÈ›ilor organizaÈ›iilor sindicale, au depășit cadrul temelor comunicate.
Din intervențiile participanților la videoconferință, pe temele comunicate, sunt de subliniat:
1. Doamna ministru Anisie:
- acordarea unei atenÈ›ii deosebite situaÈ›iilor în care se realizează dezinfecÈ›ii È™i dezinsecÈ›ii, mergând până la inspectarea spaÈ›iilor care au fost supuse unor astfel de proceduri de către medicii de la cabinetele medicale È™colare È™i menÈ›inerea unui contact permanent cu DirecÈ›ia de Sănătate Publică;
- realizarea triajului copiilor, în vederea preîntâmpinării factorilor favorizanÈ›i pentru declanÈ™area unei epidemii de gripă, de către personal medical de specialitate, fără a se omite faptul că părinÈ›ii nu trebuie să-È™i aducă copii bolnavi în colectivele È™colare;
- identificarea de către ministerul sănătății a soluÈ›iilor care ar permite ca fiecare unitate È™colară să aibă arondat personal de specialitate (această idee a fost formulată ca „provocare” pentru ministrul sănătății);
2. Domnul ministru Costache:
- cu privire la firmele care realizează dezinfecÈ›ii È™i dezinsecÈ›ii, s-a operat modificarea legislaÈ›iei, astfel încât a fost instituită o procedură strictă de avizare a acestora, iar în ceea ce priveÈ™te firmele care funcÈ›ionează deja vor fi demarate controale ale DSP la toate acestea;
- structurile teritoriale sunt pregătite în eventualitatea declanșării unei epidemii de gripă, urmând ca în cel mai scurt timp să fie finalizată o procedură comună a celor două ministere cu privire la modalitățile de gestionare a unor situaÈ›ii specifice.
Din intervențiile celorlalți participanți la videoconferință, semnalăm următoarele:
3. Domnul preÈ™edinte Marius Nistor (F.S.E. „Spiru Haret”):
- înainte de videoconferință, îÈ™i propusese să critice ministerul pornind de la ideea vehiculată de presă potrivit căreia cadrele didactice ar trebui să realizeze triajul copiilor, dar È›inând cont de cele discutate este evident că nu este rolul cadrelor didactice, doamna ministru confirmând că nu s-a cerut È™i nu s-a transmis aÈ™a ceva;
- nevoia de mai mulÈ›i medici È™colari nu este una nouă, în pofida importanÈ›ei prezenÈ›ei personalului de specialitate în unitățile de învățământ, dar până în prezent ea nu a fost rezolvată, chiar dimpotrivă (importanÈ›a „punerii pe picioare” a cabinetelor medicale È™colare a fost subliniată È™i de reprezentantul părinÈ›ilor);
- solicitarea de a fi luată în calcul, pe lângă epidemia de gripă È™i o altă ,,epidemie', respectiv cea care loveÈ™te elevii după finalizarea admiterii în învățământul liceal, o „epidemie” care este întreÈ›inută cu largul concurs al medicilor (domnul ministru Costache a recunoscut că problema există È™i în alte domenii, oferind ca exemplu epidemia de „concedii medicale”, în prezent lucrându-se la elaborarea unor mecanisme de control mai strict);
- stoparea măsurilor contradictorii legate de debirocratizare, procesul prin care au fost „tăiate” diferite hârtii fiind însoÈ›it de un altul, paralel, care accentuează birocraÈ›ia (epidemia de „hârtii”), un bun exemplu fiind implementarea unor măsuri privind preîntâmpinarea segregării în unitățile È™colare care, în ceea ce priveÈ™te cadrele didactice, presupune realizarea unei multitudini de activități suplimentare, „producerea” a tot felul de documente È™i urcarea acestora pe o platformă (doamna Anisie a promis că se va ocupa de această problemă);
- cele două ministere ar trebui să finalizeze lista și legislația cu privire la bolile care sunt incompatibile cu profesia didactică (domnul ministru Costache a apreciat că se va elabora un ordin comun);
- readucerea în discuÈ›ie È™i rezolvarea problemei relative la bolile profesionale specifice domeniului educaÈ›ional (problemă reiterată È™i de la nivelul judeÈ›ului IaÈ™i);
4. Domnul președinte Simion Hăncescu (F.S.L.I.):
- contractul colectiv de muncă prevede gratuitatea vaccinării cadrelor didactice, pe cheltuiala angajatorului (ministerului), ceea ce însemna că aceste sume trebuiau prinse în buget, lucru care nu s-a întâmplat, propunerea fiind de a identifica banii necesari È™i de a se realiza acest lucru;
- propunerea de organizare a unei alte videoconferinÈ›e în care să poată fi ridicate diferite probleme existente în sistemul educaÈ›ional (doamna ministru Anisie a precizat că va lua în calcul această propunere).
Doamna ministru Anisie, în afara ordinii de zi stabilite, a mai adus în discuÈ›ie alte câteva probleme:
- solicitarea ca în unitățile de învățământ care organizează învățământ seral È™i cu frecvență redusă cursurile să se realizeze cu adevărat, iar elevii care figurează înscriÈ™i la acestea să existe È™i fizic, trasând ca sarcină inspectoratelor È™colare verificarea acestor aspecte în perioada următoare;
- legat de această ultimă problemă, existenÈ›a unei corelaÈ›ii reale, pentru a preîntâmpina intervenÈ›ia È™i a altor organe de stat, între educabilii care figurează ca înscriÈ™i È™i deÈ›inerea în mod real a calității de elev trebuie avută la toate nivelurile de învățământ;
- în toate situaÈ›iile în care posturi din sistemul educaÈ›ional au fost ocupate prin detaÈ™are din alte domenii, iar aceste detașări au încetat, se pot organiza concursuri pentru ocuparea respectivelor posturi.