La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Miercuri, 22.01.2020, la sediul Ministerului EducaÈ›iei È™i Cercetării, începând cu orele 8.00, a avut loc o videoconferință prezidată de doamna Anisie, ministru al educaÈ›iei, È™i domnul Costache, ministru al sănătății, la care au participat, alături de secretari de stat din cele două ministere, conducerile inspectoratelor È™colare judeÈ›ene, preÈ™edinÈ›ii federaÈ›iilor sindicale din educaÈ›ie, reprezentanÈ›ii organizaÈ›iilor sindicale judeÈ›ene, precum È™i reprezentaÈ›i ai organizaÈ›iilor de părinÈ›i.
Pe ordinea de zi a acestei videoconferințe, au fost precizate, inițial, două probleme:
- frecvenÈ›a cu care apar la nivelul unităților de învățământ intoxicaÈ›ii cauzate de operaÈ›iunile de dezinsecÈ›ie È™i dezinfecÈ›ie;
- premisele unei epidemii de gripă È™i măsurile care trebuie adoptate în gestionarea unei astfel de situaÈ›ii.
IntervenÈ›iile efective, în special din partea doamnei ministru È™i a reprezentaÈ›ilor organizaÈ›iilor sindicale, au depășit cadrul temelor comunicate.
Din intervențiile participanților la videoconferință, pe temele comunicate, sunt de subliniat:
1. Doamna ministru Anisie:
- acordarea unei atenÈ›ii deosebite situaÈ›iilor în care se realizează dezinfecÈ›ii È™i dezinsecÈ›ii, mergând până la inspectarea spaÈ›iilor care au fost supuse unor astfel de proceduri de către medicii de la cabinetele medicale È™colare È™i menÈ›inerea unui contact permanent cu DirecÈ›ia de Sănătate Publică;
- realizarea triajului copiilor, în vederea preîntâmpinării factorilor favorizanÈ›i pentru declanÈ™area unei epidemii de gripă, de către personal medical de specialitate, fără a se omite faptul că părinÈ›ii nu trebuie să-È™i aducă copii bolnavi în colectivele È™colare;
- identificarea de către ministerul sănătății a soluÈ›iilor care ar permite ca fiecare unitate È™colară să aibă arondat personal de specialitate (această idee a fost formulată ca „provocare” pentru ministrul sănătății);
2. Domnul ministru Costache:
- cu privire la firmele care realizează dezinfecÈ›ii È™i dezinsecÈ›ii, s-a operat modificarea legislaÈ›iei, astfel încât a fost instituită o procedură strictă de avizare a acestora, iar în ceea ce priveÈ™te firmele care funcÈ›ionează deja vor fi demarate controale ale DSP la toate acestea;
- structurile teritoriale sunt pregătite în eventualitatea declanșării unei epidemii de gripă, urmând ca în cel mai scurt timp să fie finalizată o procedură comună a celor două ministere cu privire la modalitățile de gestionare a unor situaÈ›ii specifice.
Din intervențiile celorlalți participanți la videoconferință, semnalăm următoarele:
3. Domnul preÈ™edinte Marius Nistor (F.S.E. „Spiru Haret”):
- înainte de videoconferință, îÈ™i propusese să critice ministerul pornind de la ideea vehiculată de presă potrivit căreia cadrele didactice ar trebui să realizeze triajul copiilor, dar È›inând cont de cele discutate este evident că nu este rolul cadrelor didactice, doamna ministru confirmând că nu s-a cerut È™i nu s-a transmis aÈ™a ceva;
- nevoia de mai mulÈ›i medici È™colari nu este una nouă, în pofida importanÈ›ei prezenÈ›ei personalului de specialitate în unitățile de învățământ, dar până în prezent ea nu a fost rezolvată, chiar dimpotrivă (importanÈ›a „punerii pe picioare” a cabinetelor medicale È™colare a fost subliniată È™i de reprezentantul părinÈ›ilor);
- solicitarea de a fi luată în calcul, pe lângă epidemia de gripă È™i o altă ,,epidemie', respectiv cea care loveÈ™te elevii după finalizarea admiterii în învățământul liceal, o „epidemie” care este întreÈ›inută cu largul concurs al medicilor (domnul ministru Costache a recunoscut că problema există È™i în alte domenii, oferind ca exemplu epidemia de „concedii medicale”, în prezent lucrându-se la elaborarea unor mecanisme de control mai strict);
- stoparea măsurilor contradictorii legate de debirocratizare, procesul prin care au fost „tăiate” diferite hârtii fiind însoÈ›it de un altul, paralel, care accentuează birocraÈ›ia (epidemia de „hârtii”), un bun exemplu fiind implementarea unor măsuri privind preîntâmpinarea segregării în unitățile È™colare care, în ceea ce priveÈ™te cadrele didactice, presupune realizarea unei multitudini de activități suplimentare, „producerea” a tot felul de documente È™i urcarea acestora pe o platformă (doamna Anisie a promis că se va ocupa de această problemă);
- cele două ministere ar trebui să finalizeze lista și legislația cu privire la bolile care sunt incompatibile cu profesia didactică (domnul ministru Costache a apreciat că se va elabora un ordin comun);
- readucerea în discuÈ›ie È™i rezolvarea problemei relative la bolile profesionale specifice domeniului educaÈ›ional (problemă reiterată È™i de la nivelul judeÈ›ului IaÈ™i);
4. Domnul președinte Simion Hăncescu (F.S.L.I.):
- contractul colectiv de muncă prevede gratuitatea vaccinării cadrelor didactice, pe cheltuiala angajatorului (ministerului), ceea ce însemna că aceste sume trebuiau prinse în buget, lucru care nu s-a întâmplat, propunerea fiind de a identifica banii necesari È™i de a se realiza acest lucru;
- propunerea de organizare a unei alte videoconferinÈ›e în care să poată fi ridicate diferite probleme existente în sistemul educaÈ›ional (doamna ministru Anisie a precizat că va lua în calcul această propunere).
Doamna ministru Anisie, în afara ordinii de zi stabilite, a mai adus în discuÈ›ie alte câteva probleme:
- solicitarea ca în unitățile de învățământ care organizează învățământ seral È™i cu frecvență redusă cursurile să se realizeze cu adevărat, iar elevii care figurează înscriÈ™i la acestea să existe È™i fizic, trasând ca sarcină inspectoratelor È™colare verificarea acestor aspecte în perioada următoare;
- legat de această ultimă problemă, existenÈ›a unei corelaÈ›ii reale, pentru a preîntâmpina intervenÈ›ia È™i a altor organe de stat, între educabilii care figurează ca înscriÈ™i È™i deÈ›inerea în mod real a calității de elev trebuie avută la toate nivelurile de învățământ;
- în toate situaÈ›iile în care posturi din sistemul educaÈ›ional au fost ocupate prin detaÈ™are din alte domenii, iar aceste detașări au încetat, se pot organiza concursuri pentru ocuparea respectivelor posturi.