Prin O ME nr. 3243/2021 a fost aprobată structura anului școlar 2021-2022. Astfel, anul școlar 2021-2022 începe la data de 1 septembrie 2021, se încheie la data de 31 august 2022 și are 34 de săptămâni de cursuri. Cursurile anului școlar 2021-2022 încep la data de 13 septembrie 2021, fiind structurat astfel:
- Semestrul I are 14 săptămâni de cursuri dispuse în perioada 13 septembrie 2021-22 decembrie 2021, în perioada 25-31 octombrie 2021, elevii claselor din învățământul primar și copiii din grupele din învățământul preșcolar fiind în vacanță. Vacanța de iarnă începe joi, 23 decembrie 2021 și se încheie duminică, 9 ianuarie 2022;
- Semestrul al II-lea are 20 de săptămâni de cursuri dispuse în perioada 10 ianuarie 2022-10 iunie 2022, în perioada vineri, 15 aprilie 2022 - duminică, 1 mai 2022 fiind prevăzută vacanța de primăvară.
De subliniat, în raport cu ultimii ani școlari, dezechilibrul existent între cele două semestre și stabilirea programului național „Școala altfel” în aceeași perioadă pentru toate unitățile de învățământ (8-14 aprilie 2022), pentru clasele din învățământul liceal - filiera tehnologică, din învățământul profesional și din învățământul postliceal fiind dată posibilitatea organizării de activități de instruire practică în perioada dedicată programului „Școala altfel".
Alte detalii pot fi obținute prin consultarea ordinului de ministru, care poate fi descărcat de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru/2021 sau Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Structura anului școlar.
Prin O ME nr. 3238/2021 a fost aprobată Metodologia privind dezvoltarea curriculumului la decizia școlii. Această metodologie reglementează regimul curriculumului la decizia școlii din învățământul preuniversitar, fiind prevăzută posibilitatea a două tipuri de opționale:
- opțional de aprofundare, care nu necesită nume și programă nouă;
- opțional ca nouă disciplină sau nou domeniu de studiu (integrat).
De asemenea, ordinul de ministru stabilește procedurile de constituire a ofertei și de alegere a curriculumului la decizia școlii, de elaborare și de avizare a programelor corespunzătoare, de monitorizare și evaluare a implementării acestuia.
Anexele la metodologie vizează calendarul pentru elaborarea și aprobarea curriculumului la decizia școlii (Anexa 3), modelul de fișă de avizare a proiectului de programă de opțional (Anexa 2) și modelul de fișă pentru alegerea opționalului (Anexa 1).
Ordinul de ministru, pentru detalii suplimentare, poate fi descărcat de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru/2021 sau Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Alte reglementări și metodologii.
Miercuri, 24 februarie 2021, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință, organizată „față în față”, au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
Materiale suport folosite în cadrul ședinței:
Concluzii:
Alte detalii, precum și toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA/ Activitate/Biroul Executiv.
Rolul sindicatelor
Principalul rol al sindicatelor constă în apărarea drepturilor și promovarea intereselor membrilor de sindicat, precum și în negocierea unor condiții decente și echitabile de muncă și salarizare.
Toate acestea, inclusiv creșterile salariale, după cum istoria și evoluția societății o arată, nu survin de la sine, ci sunt obținute doar prin demersuri constante, negocieri și uneori o „luptă” susținută.
Nevoia de sindicate
Sindicatul funcționează pe baza unui principiu simplu, și anume că, în vreme ce un angajator poate să ignore părerea unui angajat, dacă toți angajații vorbesc cu o singură voce, angajatorul trebuie să îi ia în seamă.
Sindicatul își încurajează membrii să ia parte la deciziile colective care privesc locul de muncă, iar opiniile și solicitările lor sunt prezentate angajatorului.
În România, sindicatele sunt organizații finanțate doar prin contribuțiile membrilor de sindicat.
Sindicatele sunt independente față de partidele politice și lucrează independent față de stat.
În sindicate, angajații se pot implica pentru a obține drepturi salariale echitabile, condiții de muncă mai bune și un program de lucru echitabil și corect.
Sindicatele pot organiza greve și negocia contracte colective de muncă, precum și acorduri cu angajatorii, valabile la nivel de companie.
Libera asociere sindicală
Drepturile și libertățile sindicale sunt garantate individual, fiecărui angajat, fără discriminare legată de naționalitate, vârstă, gen, religie și fără condiționări prealabile, dar și în mod colectiv, adică sindicatelor constituite.
În România exercitarea dreptului sindical este condiționat de existența unui raport de muncă sau raport de serviciu.
Drepturile și libertățile sindicale fac referire la libertatea de asociere și afiliere sindicală, dreptul la exercitarea activităților sindicale, dreptul la grevă în limitele legii, precum și dreptul de reprezentare la stabilirea condițiilor de muncă prin mandatari (reprezentanții organizației sindicale) în procesul de informare/consultare și negociere colectivă.
Drepturile sindicale garantate de legislația națională în contextul relației/raportului de muncă sunt:
Relația dintre sindicat și membri, precum și drepturile și obligațiile membrilor de sindicat sunt stabilite prin Statutul propriu al sindicatului, adoptat de membri.
Direcții de acțiune
Sindicatele sunt persoane juridice independente, fără scop patrimonial, constituite în scopul apărării drepturilor membrilor prevăzute în legislația națională, în pactele, tratatele și convențiile internaționale la care România este parte, precum și în contractele individuale și colective de muncă și pentru promovarea intereselor profesionale, economice și sociale ale membrilor. Sindicatele se pot asocia liber în federații și confederații sindicale.
Sindicatele își elaborează autonom statutele de funcționare prin care își stabilesc relația cu membri, modul de organizare, de gestiune și de alegere a liderilor, a activităților, a serviciilor prestate și programul de acțiuni sindicale.
Sindicatele pot asista angajatul la negocierea și încheierea contractelor individuale de muncă, participă la negocierea colectivă, la acțiuni colective (miting, protest, grevă), reprezintă și apără interesele angajaților în fața instituțiilor publice și a instanțelor judecătorești (calitate procesuală activă).
În vederea apărării drepturilor angajaților/membrilor:
Prin apartenența la S.I.P. Județul Hunedoara...
Îți vei cunoaște drepturile tale la locul de muncă. - Are cine să te informeze!
Vei avea o siguranța locului tău de muncă. - Are cine să te apere!
Vei fi protejat împotriva abuzurilor. - Vei fi tratat corect!
Vei avea cu cine să te consulți în situații dificile. - Ai la cine să apelezi!
Vei avea acces la consultanță și asistență juridice. - Vei fi reprezentat corect!
Va avea cine să lupte pentru drepturile tale. - Vei fi parte a victoriilor obținute!
Vei putea să îți exprimi părerea la locul de muncă. - Opinia ta va conta!
Nu vei fi niciodată singur. - Ești membru al unei echipe!
Vei primi ajutor material în caz de boală sau în situații deosebite. - Vei primi o mână de ajutor!
Vei putea deveni membru C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara. - Vei obține împrumuturi avantajoase!
Vei putea beneficia de servicii turistice. - Vei avea acces la oferte avantajoase!
Vei avea ocazia să înveți lucruri noi. - Ai acces la programe de formare!
Sindicatul Învățământ Preuniversitar Județul Hunedoara este o structură sindicală care apără și promovează drepturile și interesele legitime ale membrilor săi, angajați în instituțiile de învățământ din Județul Hunedoara.
Ca organizație sindicală reprezentativă, tot ceea ce am înfăptuit și tot ceea ce ne propunem să realizăm în continuare se subsumează misiunii asumate:
Păstrarea și îmbunătățirea capacității organizației de a apăra drepturile prevăzute în legislația națională, în pactele, tratatele și convențiile internaționale ratificate de România sau la care România este parte, precum și în contractele colective de muncă aplicabile, și promovarea intereselor profesionale, economice, sociale, culturale și sportive ale membrilor săi, desfășurarea de activități de formare continuă și de dezvoltare profesională a acestora.