Educația axată pe competențe - dacă n-a mers ,,la ei'', va merge ,,la noi''?
Tipul știrii:
Actualitate
Data știrii:
23.1.2010
Data ultimei actualizări:
18.04.2025
Numărul de vizualizări:
2134
(articol preluat din ,,Dilema Veche'' nr. 308 din
07.01.2010, autor Dan UNGUREANU. Dan Ungureanu a studiat
în România și Franța, predă de
un deceniu în Franța, România și
Canada, atât în
învățământul universitar
cât și în cel preuniversitar.)
A uitat cam toată lumea vechea butadă din
perioada apusă:
,,Marx era filozof, nu om de știință,
fiindcă, dacă era om de știință,
făcea mai întâi un experiment pe
șoareci''.
Lucrurile stau la fel ca înainte, din păcate.
În Ministerul Educației, cu siguranță
stau ca pe vremea lui Ceaușescu. O ministră
după alta au aplicat reforme ubuești,
neomologate nicăieri, neverificate nicăieri,
pentru care miniștrii nu-și asumă nici o
responsabilitate. Sindicatele profesorilor nu sunt
niciodată consultate cu privire la nimic. Opinia
publică și mass-media trec cu vederea
scandalurile din învățământ:
o clasă cu copii drăguți e mult mai
soporifică decât o arestare de mafioți.
,,Toceala trebuie să se termine''
Ei bine, nu, toceala trebuie să înceapă.
Autorul acestor rânduri a predat, timp de mai
mulți ani, pe continentul american. Școala
americană, atât în Statele Unite,
cât și în Canada, e o catastrofă
– din motive diferite, dar e o catastrofă.
Am predat în școlile unde toceala e
diabolizată, și sunt proaste. ,,Toceala trebuie
să se termine'' e o aiureală. Ea cuprinde
în sine, făcute sandwich, două
afirmații diferite.
,,Tocilarul trebuie proscris.'' Prima e că
tocilarii sînt niște jeguri. În
Statele Unite și Canada, tocilarii se numesc
,,nerds''. Într-o clasă, unde popularitatea
este țelul cel mai înalt, grupul de colegi
exercită un control totalitar asupra fiecărui
elev. Beavis, Butthead, Bart Simpson sînt populari.
Tocilarii, nu. Tocilarii sînt excluși și
ostracizați. Asta nu înseamnă că nu-s
chemați la chefuri și ignorați la reuniuni,
ci că primesc bocanci în bot. Asta e realitatea
școlii americane. Clasa e un organism social complex.
A imagina clasa ca pe o entitate amorfă e dovadă
de inocență sau de uitare.
Există trei țări pe această
planetă unde tocilarul e încurajat: China,
India și Japonia. Ele sunt și țările
care dau cel mai mare număr de specialiști
în orice domeniu.
,,Școala trebuie să creeze competențe,
nu să umple mintea cu cunoștințe.'' Am
predat în sistemul bazat pe competențe. A fost
introdus în Canada, în provincia Québec, acum
zece ani, și e o catastrofă, care a redus
nivelul învățământului canadian
francofon la standarde de lumea a treia. Îi invit
pe toți cei care vorbesc fransé să-și
arunce o privire pe forumurile de discuții ale
profesorilor din Québec. Am fost în viitorul de
aur pe care ni-l promite Ministerul Educației,
și aduce cu epoca de piatră.
Școala nu trebuie să creeze nici un fel
de competențe
Școala trebuie să bage cu pâlnia
cunoștințe în elevi. Din 1990, un
procent tot mai mare dintre tineri își
urmează studiile după liceu, din diverse
motive: fiindcă nu se mai dă examen de
admitere, fiindcă nu sunt locuri de muncă,
fiindcă sunt mult mai multe universități
și locuri ca înainte. În Canada,
profesorii universitari sunt îngroziți
de nivelul slab cu care vin elevii din licee: nu
știu să facă înmulțiri,
împărțiri, ecuații. Nu știu
să facă cercetare. Tipăresc pagini din
Wikipedia în chip de cercetare proprie. Internetul,
prin facilitatea de acces, a creat o iluzie colosală:
proximitatea și accesibilitatea informației
îi fac pe elevi să creadă că nu
știu, dar pot găsi pe Google. Elevii trebuie
să-și însușească în
școală cunoștințe, nu competențe,
fiindcă majoritatea lor își continuă
studiile la Universitate, iar
învățământul universitar e un
învățământ specializat, axat
pe cunoștințe.
Bine, și atunci de ce Statele Unite iau atâtea
Nobeluri, dacă învățământul
lor preuniversitar e prostș
Statele Unite sunt bogate. Statele bogate își
pot permite să fie risipitoare. Universitățile
americane atrag cei mai buni studenți din China
și India, țări sărace. Baza lor
de recrutare e alcătuită din cei mai teribili
tocilari ai lumii, din care selectează primul
procent. Studenții americani sunt puțini.
Un Nobel american din patru și-a făcut
studiile în străinătate: SUA le-au
oferit doar un teren călduț în care
să facă cercetare. Inferioritatea
învățământului din America
de Nord e estompată de șuvoiul de tocilari
indieni și chinezi. Statele Unite au centre de
cercetare excelente nu din cauza
învățământului bun, ci în
pofida învățământului prost.
Un judecător al Curții Supreme a Statelor
Unite, Antonin Scalia, spunea:
,,învățământul trebuie să
formeze caractere, dacă vrem specialiști
și experți, putem să-i cumpărăm''.
Fraza rezumă deplin disprețul față de
învățământ al unei țări
de self-made-men, de patroni de pizzerii și de
autoservice-uri.
Ce ne așteaptăș
Gary Becker a primit Premiul Nobel pentru economie
pentru calculele sale sofisticate privind rentabilitatea
socială a învățământului.
Învățământul, spune el, îi
dă omului cunoștințe pentru a-și
apăra sănătatea, pentru a-și articula
revendicările civice, pentru a cunoaște legile
mai bine. Actualul ministru al
Învățământului e chimist.
Vă asigur, nici chimia veche, scolastică,
bolșevică, ce va fi scoasă, nici chimia
suplă, sexoasă, bazată pe competențe,
care va fi introdusă, nu va vorbi despre E-uri,
aditivi alimentari, farmacocinetică și
detergenți. Și cu toate acestea, folosim
zilnic alimente cu aditivi alimentari (,,E-urile sunt
cancerigene'' – din Dicționarul de idei luate
de-a gata), medicamente, gleturi și alte
substanțe chimice. N-a existat niciodată
în manualele de anatomie vreo aluzie la bolile
de care suntem susceptibili. Și nici nu va exista.
Voltmetrul
Învățământul axat pe
competențe și-a construit o fantoșă
a învățământului tradițional
pe care o distruge de mai mare dragul. În retorica
manipulării, acest lucru se numește the
strawman trick. Bunăoară, un absolvent de
liceu tradițional știa să recite
că ,,voltajul e variația energiei
potențiale într-un câmp de forțe'',
pe când șmecherul ieșit dintr-o
școală nouă, axată pe
competențe transversale, știe să
citească un voltmetru, și cu asta basta.
Credeți careva că va aduce vreodată
cineva un voltmetru într-o școală
valahăș Nu vă îmbătați cu
această iluzie. Chiar dacă va aduce, chiar
dacă elevii îl vor lua-n mână
și vor ști să-l folosească, asta
nu-i va pregăti cu nimic pentru piața muncii.
Piața muncii în Europa e compartimentată
și închisă. Un instalator sanitar la
Paris ia o sută de euro pe oră, și
francezii sunt deplin mulțumiți cu
situația asta. Vrei să-ți deschizi
o amărâtă de afacere de spălat
și frezat câini în Germaniaș Trebuie
să fi urmat cursul de frezat câini și
să obții, după un an,
Hunde-und-Tier-Waschen Fachübergreifende Genehmigung
der Deutsches Hunde-und-Tier-spülen Vereinigung.
(HTWFG-DHTSV). Educația axată pe
competențe nu folosește la nimic,
fiindcă piața muncii, care chipurile o cere,
e organizată altfel. Piața muncii din Europa
nu e flexibilă. Flexibil e doar sectorul
terțiar, al serviciilor, ospătarii,
recepționerele, muncitorii din construcții
și distribuitorii de flyere, angajații
jetabili de la McDonald’s și de la Wal-Mart.
Ei n-au nevoie de nici un fel de competențe,
nici transversale, nici de alt fel. Notarii, care
xeroxează certificate de naștere și
completează cu majuscule numele în contracte
de vânzare - cumpărare (studii necesare: opt
clase) câștigă peste cinci mii de euro
pe lună, de zece ori mai mult ca un
conferențiar universitar.
Slugărnicia valahă
În anul 114, în prima școală din
Sarmisegetuza, programa cuprindea ceremoniile
fețialilor și vestalelor pentru că
,,așa se predă și la Roma''. În
secolul al XIII-lea, ,,fiindcă exact așa se predă și la Bizanț''. În secolul
al XIV-lea se preda în slavă ,,fiindcă așa e în toate țările vecine''. Sub fanarioți, învățământul a
fost fanariot, apoi a fost imitat după cel francez
sau maimuțărit după cel berlinez. După 1945, modelul a fost moscovit. După 1989, în
legislație și educație au fost introduse cele mai aiurite orori, ,,fiindcă așa e
și în Uniunea Europeană''. Am studiat și predat în Franța, în Uniunea Europeană, și nu se introdusese nici una dintre inovațiile aiurea de care se făcea
caz cu ifos între Ciorogîrla și Belciugatele. Atunci când Ministerul Educației propunea vreo reformă, o propunea în numele eficientizării, nu în numele cine știe căror directive europene. Implementarea învățământului axat pe competențe în Québec a fost un dezastru. Acest tip de învățământ a fost implementat de sus, fără experimentarea
prealabilă pe șoareci, fără studiu pilot în trei-patru școli, fără
nimic. E aiuritor că oameni îngrijit bărbieriți, ca fostul ministru Mircea Miclea, despre care s-a insinuat că ar fi familiar cu psihologia școlară, au cauționat reforma
învățământului bazat pe competențe. E o lege dată aiurea într-o țară bananieră: fără norme de
aplicare, fără formatori, fără un termen fix la care o instituție independentă să evalueze eficacitatea proiectului. Reforma a
fost impusă de sus, fără să se spună cine a inventat-o, pe ce baze teoretice, în virtutea căror necesități practice. S-a mai aplicat reforma asta undevaș Mircea Miclea nu ne spune. Să le spunem noi: da, s-a mai aplicat. A mersș N-a mers. Și în Elveția, și în Statele Unite,
în Belgia francofonă, și unde a mai fost aplicată, a fost tacit abandonată. E aiuritoare lașitatea tuturor miniștrilor
Educației din România, care impun cu forța reforme, își declară reușita și se retrag, lăsîndu-i pe ceilalți să măture oalele sparte. Fiindcă nimeni nu-i evaluează pe evaluatori.
Coda: reîntronarea stalinismului
Tot bombănind împotriva comuniștilor, actualii guvernanți se poartă exact ca ei.
Actualii dezorientați aflați la putere procedează exact ca aceia pe care i-au condamnat
(vezi condamnarea comunismului) într-un raport lamentabil. Comuniștii au implementat economia planificată voluntarist și fără a fi experimentat înainte pe un eșantion mic. Mircea Miclea și succesorii implementează
totalitar învățământul bazat pe competențe, fără dezbatere cu sindicatele profesorilor, fără norme de aplicare, fără nimic, pe bază de wishful thinking. Americanii au luptat în Vietnam 14 ani fără succes, au declarat victorie și s-au retras. Mircea Miclea și
succesorii vor implementa haotic această tâmpenie, vor elimina toate vocile care se vor opune, se vor autoevalua triumfalist și vor declara victorie. Această de mult discreditată eroare își are fundamentele așa-zis științifice în psihologia constructivistă, creionată de psihologul bielorus Lev Vîgotski, în 1933. Chiar nu s-a mai descoperit nimic în psihologia educației de 80 de aniș Adevărul ultim în educație e cartea unui psiholog bielorus din epoca lui Stalinș
Să nu-l comparăm totuși pe Mircea Miclea și întreprinderea sa de pavaj cu bune intenții, pe de o parte, cu conducătorii comuniști din Valahia și URSS, pe de alta. Când Lenin și ai lui au instaurat comunismul,
acesta nu mai fusese încercat nicăieri. Bramburica, Hîrdău și urmașii lor vor să aplice un sistem care a eșuat în Belgia, s-a împotmolit în Elveția și a dat chix în Canada.