Sunt deja câteva zile de la debutul anului școlar 2024-2025, marcate acestea în primul rând de pregătirile pentru debutul efectiv al cursurilor, activități cu atât mai intense cu cât data începerii acestora, 9 septembrie, este devansată în raport cu tradiția sistemului educațional românesc. Dar cum ne-am obișnuit de mult cu incapacitatea decidenților de a oferi un cadru de stabilitate școlii românești, fie doar și printr-o structură a anului școlar care să prioritizeze nevoile educaționale, înainte de toate activitatea la catedră, ne vom opri în aceste rânduri nu atât la problemele educației, cât la așteptările care îi marchează debutul.
Desigur, având în vedere cine suntem, vom avea în vedere în primul rând așteptarea relativă la „calendarul” creșterilor salariale obținute în urma grevei generale de anul trecut. Onorată în integralitate până în prezent, creșterea veniturilor în educație presupune însă și o ultimă etapă, care ar trebui să fie onorată în orizontul anului 2025: apariția unei noi legi de salarizare a personalului plătit din fonduri publice și acordarea prin aceasta a salariilor de încadrare negociate în 2023 (diferența dintre salariile aflate în prezent în plată și maximul din viitoarea lege de salarizare).
Creșterilor salariale le urmează, prin impactul major pe care îl pot avea, estimările privind apariția unor noi planuri-cadru, cel puțin pentru învățământul liceal, iar corelat apariția unor noi programe școlare. Deși este greu de spus la acest moment care va fi „paradigma” acestora, mai ales ținând seama de predispoziția decidenților de a asculta mai pe toată lumea cu excepția celor de la catedră, având în vedere unele „scăpări”, este de estimat că ne așteaptă o luptă și în această privință.
Mai mult sau mai puțin vizibilă, dar devenită aproape permanentă, este și „lupta” pentru menținerea titularizării, atacurile la adresa acesteia fiind tot mai frecvente, chiar dacă este unul dintre puținele elemente de stabilitate pentru sistemul educațional românesc.
Am spune însă că ne-am obișnuit cu avalanșa de măsuri „luate după ureche” și că în haosul tot mai accentuat vom face tot ce se poate pentru ca, pe cât se poate, școala să-și vadă de scopul său major. Cu siguranță, definirea acestuia ar putea suscita polemici, dar rămânem convinși că acesta nu poate avea de-a face cu o „stare de bine” care pe zi ce trece aduce tot mai mult cu un „bunul plac” al orișicui...
Deși realitatea nu face decât să ne confirme modul de „operare” al decidenților, un bun exemplu fiind recentele decizii privind derularea examenelor naționale. Probe orale mutate la începutul anului (adică aproximativ două săptămâni în care activitatea școlară curentă va fi bulversată în multe dintre școli), câte o zi liberă după fiecare probă scrisă (într-o perioadă oricum supraaglomerată), vizualizarea lucrărilor înainte de depunerea contestațiilor (măsură potențial generatoare a unui volum imens de activitate), sunt câteva exemple, fără a uita de „ajutorul” oferit de justiție în acest sens, ultimul exemplu fiind decizia menținerii notei mai mari în urma unei contestații (ceea ce va îndemna probabil pe fiecare candidat să depună contestație, neavând nimic de pierdut, iar de aici o recorectare a majorității lucrărilor).
În același sens al unui haos tot mai accentuat se înscrie și elaborarea recentă a profilului profesorului și a standardelor didactice (de către o comisie atinsă din plin de o presupusă extincție a celor de la catedră), confundată aceasta cu ideile aruncate prin media cu privire la o salarizare pe criterii de competență. Istericalele generate și mai ales susținute de diferiții actori cu precădere non-educaționali, iar aici ne gândim cu precădere la „sursa ta de informații din domeniul educațional”, dar fără să ignorăm la fel de dezinformatele rețele sociale, s-au dovedit fără acoperire, discuțiile pe această temă între actorii relevanți fiind încă departe de a fi demarat într-un mod cât de cât consistent...
Și am putea continua, dar ne-am învârti, având în minte avalanșa de măsuri preconizate (cam pe câte nu s-a reușit a fi implementate în ultimele trei decenii), în aceleași orizonturi ale nesiguranței... Dar poate că un lucru, prin prisma „festivalului” electoral care ne așteaptă în ultima parte a anului, este sigur: dincolo de „simpatiile” politice, dincolo de „adevărurile” care ne sunt oferite valuri-valuri pe toate canalele posibile și chiar dincolo de idiosincraziile personale, personalul de educație va trebui să meargă la vot și să-și acorde votul cu multă, cu foarte multă chibzuință. În rest, reiterăm urarea unui an școlar plin de satisfacții și împliniri!
Luni, 2 septembrie 2024, de la ora 09:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara.
Din partea I.S.J. Hunedoara au fost prezenți: d-na inspector școlar general Maria Ștefănie, d-na inspector școlar general adjunct Adriana Almășan, d-na inspector școlar general adjunct Zsofia Szasz, d-na contabil șef Mariana Miertoiu, inspectorii coordonatori.
La ședință au fost invitați reprezentanți ai instituțiilor colaboratoare din cadrul județului, după cum urmează:
• DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ: doctor Cecilia Birău - medic șef;
• DIRECȚIA GENERALĂ DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ȘI PROTECȚIA COPILULUI: Sav Gabriela - șef serviciu și Anca Gârz - inspector;
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ANTIDROG - CENTRUL DE PREVENIRE, EVALUARE ȘI CONSILIERE ANTIDROG HUNEDORA: Roxana Negrilă - inspector special de prevenire;
• INSPECTORATUL JUDEȚEAN DE POLIȚIE: comisar șef Corina Sicoe - șef birou siguranță școlară;
• INSPECTORATUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ: locotenent colonel Daniel Alba și locotenent Bianca Negru;
• INSPECTORATUL JUDEȚEAN DE JANDARMI: maior Silviu Dumitru Ghilă;
• SERVICIUL JUDEȚEAN ANTICORUPȚIE: comisar șef de poliție Marius Popescu;
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ÎMPOTRIVA TRAFICULUI DE PERSOANE - CENTRUL REGIONAL ALBA IULIA: comisar șef de poliție Anca Sava.
Ordinea de zi a cuprins:
1. Stadiul pregătirii unităților de învățământ pentru deschiderea noului an școlar 2024-2025;
- precizări din partea reprezentanților instituțiilor colaboratoare;
2. Prezentarea noului Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) și a Statutului elevului;
3. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
• Maria Ștefănie, inspector școlar general la I.S.J. HUNEDOARA:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
- felicitări și mulțumiri pentru o serie de unități școlare;
- îndemnuri mobilizatoare pentru rezolvare problemelor de la începutul anului școlar.
• Reprezentanții instituțiilor colaboratoare:
- prezentarea atribuțiilor instituției;
- precizări specifice domeniului /instituției reprezentate de interes la deschiderea și în timpul anului școlar;
- activități de prevenție;
- activități comune, resurse etc.
• Zsofia Szasz, inspector școlar general adjunct la I.S.J. HUNEDOARA:
- precizări privind bursele școlare;
- prezentarea noutăților apărute în Statutul elevului.
• Luminița Hurgoiu, inspector școlar de specialitate la I.S.J. HUNEDOARA:
- prezentarea noului ROFUIP.
• Adriana Almășan, inspector școlar general adjunct la I.S.J. HUNEDOARA:
- precizări specifice domeniului management: componența și funcționarea consiliilor de administrație, mobilitatea personalului didactic de predare, ocuparea posturilor didactice de predare vacantate în timpul anului școlar (metodologie nouă).
• Mariana Miertoiu, contabil șef la I.S.J. HUNEDOARA:
- măsuri impuse de OUG pentru încadrarea în buget;
- activități finanțate de la buget în cadrul programului „Săptămâna verde”.
• Paul Rusu, președinte S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA:
- mesaj/urări la început de an școlar;
- calendarul creșterilor salariale este respectat până în prezent; următoarea etapă 1 ianuarie 2025;
- se lucrează „foarte discret” la noile planuri-cadru și programe școlare; predispoziția decidenților de a asculta pe toată lumea cu excepția celor de la catedră;
- ca în fiecare an, după examenele naționale, societatea civilă este foarte „interesată” de titulatura și salarizarea cadrelor didactice fără o cunoaștere relativă a sistemului educațional;
- avalanșa măsurilor (unii, mai răi decât noi, ar spune „luate după ureche”), modificările permanente ale actelor normative solicită eforturi suplimentare de adaptare, generează oboseală inutilă și împiedică predictibilitatea unor activități.
• Maria Ștefănie, inspector școlar general la I.S.J. HUNEDOARA:
- prezentarea de bune practici în unitățile de învățământ;
- anunțuri punctuale; prezența la ședință;
- prevederile legislative să fie comunicate și aplicate în cadrul instituțiilor școlare;
- mesaj de final.
Au fost solicitate opinii/întrebări doamnelor și domnilor directori prezenți la lucrările ședinței. NU AU EXISTAT neclarități, fapt pentru care nu au fost adresate întrebări de către conducătorii de unități școlare.
Materiale suport prezentate în cadrul ședinței:
- Prezentare ROFUIP;
- Prezentare Statutul elevului;
- Prezentare burse școlare 2024-2025;
- Prezentare compartiment management;
- Graficul inspecțiilor;
- Efective de elevi la clasă;
- Fișă monitorizare început de an școlar.
Acestea pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024 .
Luni, 9 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară Orăștie
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform rețelei școlare Orăștie.
III. Diverse:
1. Se aprobă Raportul referitor la efectivele claselor a V-a în anul școlar 2024-2025.
2. Se aprobă rapoartele de activitate pentru acordarea indemnizației pentru titlul științific de doctor.
3. Se respinge solicitarea unui părinte privind organizarea cursurilor în sistem hibrid pentru fiul acestuia.
4. Se aprobă calificativele acordate personalului didactic auxiliar din cadrul I.S.J. Hunedoara.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
În data de 5 decembrie 2022, la Colegiul Național „George Enescu”, a avut loc întâlnirea organizată de Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” între reprezentanții personalului didactic auxiliar – secretari/secretari-șefi, administratori financiari/contabili șefi – cu reprezentanții Ministerului Educației – domnul secretar de stat Sorin Ion, domnul director general Mihai Păunică și două reprezentante ale Direcției Generale Economice a ministerului (cu atribuții în ceea ce privește aplicația EduSal). La întâlnire au participat 70 de persoane (personal didactic auxiliar și lideri sindicali).
În cele ce urmează, vom încerca să facem o sinteză a discuțiilor purtate.
După un cuvânt introductiv al domnului președinte Marius Ovidiu Nistor despre scopul întâlnirii (prezentarea problemelor cu care se confruntă secretarii/secretarii-șefi, administratorii financiari/contabilii șefi), domnul director general Mihai Păunică a dorit să facă unele precizări, respectiv:
1) sumele pentru punerea în aplicare a O.U.G. nr. 48/2022 au fost deschise și alocate în luna precedentă; au rămas pe dinafară 207 unități, precum și unii salariați din alte unități, pentru care se va deschide finanțarea zilele următoare, astfel încât toți beneficiarii să primească tranșa de 5% în această lună;
2) dacă sunt necesare corecții (respectiv dacă s-au făcut erori de calcul), diferențele se vor achita în ianuarie, astfel încât să existe o situație clară a sumelor și a plăților efectuate;
3) tranșa de 10% prevăzută de O.U.G. nr. 48/2022 urmează a se plăti în martie-aprilie 2023;
4) pentru sentințe s-au făcut deschiderile de sume, atât pentru diferențe salariale, cât și pentru dobânzi; au fost onorate toate solicitările primite din partea inspectoratelor școlare;
5) în ceea ce privește solicitarea sumelor pentru concedii medicale – unele rambursări sunt cerute cu întârziere și nu este în regulă; deci trebuie solicitate și încasate în timpul anului, nu lăsate pentru anul următor (chiar dacă suntem în interiorul termenului de 90 de zile);
6) trebuie acordată atenție nu doar plății salariilor, ci și plății celorlalte sume (burse, naveta elevilor etc.); dacă nu se plătesc banii, aceștia se întorc la bugetul de stat și apar probleme cu Ministerul Finanțelor.
Domnul secretar de stat Sorin Ion precizează că reprezentanții ministerului nu își doresc să ceară situații cu termene de predare foarte scurte, însă sunt forțați de împrejurări.
Secțiune de întrebări și răspunsuri:
1. Întrebare: De ce nu este remunerat cadrul didactic suplinitor, care ține locul cadrului didactic aflat în concediu medical, în primele 5 zile de concediu medical?
Răspuns: Ar trebui remunerat, nu există nicio interdicție în acest sens.
[Din luările de poziție din sală rezultă că doar în unele situații se întâmplă acest lucru; se pare că neplata este o cutumă, neexistând suport legal.]
2. Întrebare: Care este soluția în cazul concediilor medicale ale anumitor salariați personal didactic auxiliar (ex: secretari/secretari-șefi, administratori financiari/contabili șefi) – în cazul lor, nu există suplinire, astfel că unitatea rămâne „descoperită” și nici nu are cine să realizeze documentația în vederea plății indemnizației aferente concediului medical, astfel că beneficiază de aceasta cu foarte mare întârziere.
Răspuns: Din păcate, nu există soluție la acest moment.
3. Întrebare: Referitor la bursele elevilor, s-a transmis că trebuie plătite inclusiv pe luna decembrie – dar nu există certitudinea că elevul va veni la școală până în la sfârșitul perioadei de cursuri; cum se pot recupera banii, în cazul unor absențe?
Răspuns: Pentru „Bani de liceu” și bursa profesională banii vin de la Ministerul Educației și se achită până pe data de 20.12, când avem o situație cât de cât clară și completă a lunii și, dacă vor fi probleme de absențe pe 1-2 zile, se regularizează în ianuarie.
Pentru naveta elevilor, la decontul lunii noiembrie, până pe 16.11 calculul se face conform regulii vechi, iar din 16.11.2022 conform noii proceduri; pentru decembrie avem sume forfetare, nu și pentru ianuarie, deoarece sunt bugete diferite (pentru ianuarie, vom discuta în primele 5 zile lucrătoare din luna respectivă).
4. Întrebare: Deși pentru concediile medicale se depun documentele în termen, până în data de 25, casele de asigurări de sănătate spun că nu sunt bani și nu plătesc decât în ultimele zile ale anului.
Răspuns: Ministerul Finanțelor a comunicat Ministerului Educației că banii există la casele de asigurări de sănătate teritoriale – deci, undeva se rupe informația; oricum ar fi, unitățile trebuie să facă solicitările în termen și să și monitorizeze efectuarea plăților.
5. Întrebare: Ce facem dacă nu ajung banii pentru bursele de merit în luna decembrie?
Răspuns: Hotărârea de Guvern spune că se plătesc în luna următoare, deci până pe 15 ianuarie; solicitați la inspectorate să facă redistribuiri; dacă se poate, în regulă, dacă nu – plătiți proporțional (de ex. 90% tuturor beneficiarilor), iar diferența în ianuarie 2023.
6. Întrebare: De ce nu se poate plăti concediul medical în situația cadrului didactic titular al sistemului, transferat pentru restrângere de activitate, care are mai puțin de 6 luni vechime în unitatea de învățământ?
Răspuns: Vom face demersuri. Însă, în ceea ce privește EduSal, trebuie insistat pe „permisivitate”; EduSal permite introducerea istoricului persoanei în EduSal din punct de vedere al vechimii, dar acest lucru nu este obligatoriu.
[F.S.E. „SPIRU HARET” sesizase deja situația și sperăm să obținem o derogare de la reglementarea generală.]
7. Întrebare: Planificarea concediilor de odihnă pentru personalul cluburilor sportive școlare, care funcționează în raport de calendarul competițional al federațiilor de specialitate – dar EduSal forțează cadrele didactice să intre în concediu de odihnă în vacanță, deși cadrele didactice au competiții. Deși regulamentul de organizare și funcționare al cluburilor permite concediul de odihnă și în afara vacanțelor, în EduSal nu se poate trece mai mult de un anumit număr de zile de concediu de odihnă restante.
Răspuns: Se poate trece un număr mai mare, dar nu exagerat. În mod normal, dacă în iulie și august apare inițial concediu de odihnă peste tot, atunci apare rechemarea și se poate modifica. EduSal permite multe, atât timp cât există o hârtie la bază.
Membrii de sindicat deschid discuțiile privind salarizarea și normarea: sume derizorii (sau chiar 0) pentru personalul implicat în derularea proiectelor pe fonduri europene; condițiile de lucru (ex: absența informaticienilor); lipsa atractivității sistemului; salarii mici, invers proporționale cu răspunderea; neacordarea sporurilor (stabilitate, condiții de muncă, chiar și complexitate – în raport cu volumul și complexitatea activității, mai ales acolo unde trebuie gestionate mai multe niveluri de învățământ + proiecte); imposibilitatea de a avea concediu de odihnă în mod real; neplata orelor suplimentare; normarea incorectă a posturilor didactice auxiliare.
Reprezentanții ME: la acest moment, normarea este conform legii, restricția fiind încadrarea în buget; știm că sunt probleme pentru că am discutat în numeroase rânduri cu dl. președinte Nistor probleme dumneavoastră, dar important este să găsim cele mai bune soluții. Ne-ar plăcea să vă garantăm creșterea salarială, dar nu putem. Știam că sunt probleme, iar venirea astăzi aici nu a făcut decât să confirme acest lucru – știm că trebuie să susținem în continuare creșterea salariilor din învățământ și o vom face, dar nu putem garanta nimic. Și la nivelul ministerului ne confruntăm cu aceleași probleme (salarii neatractive, lipsă de personal, suprasolicitare). Practic, dacă cresc salariile și se acordă sporuri, atunci problemele dispar.
[Precizăm că, prin adresele nr. 990/07.12.2022 și 994/07.12.2022, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” a transmis Ministerului Finanțelor Publice și Guvernului României un set de propuneri și observații privind proiectul Ordonanței de urgență a Guvernului privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aflat în dezbatere publică – amendamente susținute și de domnul președinte Marius Ovidiu Nistor în Plenul Consiliului Economic și Social și însușite de majoritatea membrilor Plenului; între acestea: majorarea salariilor întregului personal din învățământ, acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, reglementarea acordării sporului de stabilitate și a sporului de suprasolicitare neuropsihică; plata orelor suplimentare. Din păcate propunerile noastre nu se regăsesc în textul final al ordonanței de urgență.]
Precizăm că au fost ridicate și o serie de probleme tehnice, de operare a aplicației EduSal, la care s-au oferit răspunsuri mai mult sau mai puțin satisfăcătoare pentru participanți și pe care nu le putem detalia, pentru a nu genera erori. Reprezentanții Ministerului Educației au subliniat faptul că toate problemele trebuie imediat semnalate prin intermediul centrelor teritoriale, pentru a putea fi soluționate cât mai repede.
De asemenea, ca urmare a demersurilor F.S.E. „SPIRU HARET” de modificare a aplicației EduSal astfel încât reprogramarea concediului de odihnă să fie posibilă nu doar în cele trei situații impuse în prezent de aplicație, ci și în alte cazuri impuse de lege și contractul colectiv de muncă, reprezentanții ministerului ne-au solicitat sprijinul în identificarea respectivelor cazuri; cu adresa F.S.E. „SPIRU HARET” nr. 995/07.12.2022, am transmis Direcției Generale Economice a Ministerului Educației și alte situații în care, în opinia noastră, se impune întreruperea concediului de odihnă, având drept consecință replanificarea acestuia (cu identificarea bazei legale).