Joi, 29 februarie 2024, de la ora 11:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. La ședință au participat și inspectorii școlari și de specialitate de la I.S.J. Hunedoara
Ordinea de zi a cuprins:
1. Prezentarea rezultatelor elevilor la simularea națională a Evaluării naționale și a rezultatelor elevilor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat, 2024;
2. Organizarea simulării naționale a examenului de Bacalaureat, 2024;
3. Management - aspecte generale;
4. Analiza evoluției fenomenului de violență în unitățile de învățământ din județul Hunedoara în anul școlar 2023-2024.
5. Diverse
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
Diana Lățug – asistent universitar în cadrul Universității Babeș-Bolyai, Facultatea de Litere, Departamentul de Limbi și Literaturi Scandinave
- admiterea la Facultatea de Litere;
- oportunități pentru viitorii studenți și absolvenți;
Szofia Szasz – inspector școlar general adjunct
- prezentarea rezultatelor la simularea națională a Evaluării naționale;
- concluzii și măsuri care se impun;
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- prezentarea rezultatelor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat;
- concluzii;
- propuneri/măsuri pentru ameliorarea rezultatelor;
Adriana Almășan - inspector școlar general adjunct
- aspecte generale legate de managementul unităților școlare;
- fenomenul violenței în școli;
Elena Bogdan - șef compartiment salarizare
- Memorandum deblocare posturi;
- plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță pentru cei care au salarii nete până la 8000 lei pe un singur contract de muncă;
- plata diferențelor salariale câștigate de sindicate în instanță;
Mariana Miertoiu - contabil șef
- aspecte generale legate de bugetul anului 2024;
Claudia Bălici – inspector de specialitate
- aspecte generale privind gestionarea și implementarea cu succes a proiectelor finanțate de Comisia Europeană.
Paul Rusu, președinte S.I.P. Județul Hunedoara
- precizări privind deblocarea posturilor, plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță, plata titlurilor executorii;
- demersuri pentru colegii care beneficiază de indemnizația de doctorat.
Materiale suport folosite și prezentate în cadrul ședinței pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024.
În cursul zilei de astăzi, marți, 12 martie, a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social de la nivelul Ministerului Educației, pe a cărei ordine de zi s-au aflat, între altele:
- proiectul Metodologiei-cadru de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în serviciile de educație timpurie complementare;
- proiectul Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar și Calendarul înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2024-2025.
În ceea ce privește primul proiect, acesta a fost avizat favorabil, fiind acceptate majoritatea propunerilor federațiilor sindicale [inclusiv devansarea/comprimarea Calendarului de înscriere – astfel încât afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri să aibă loc pe 5 iulie 2024 (iar nu 25 iulie, cum era în proiectul inițial al ministerului) și posibilitatea numirii ca membri în Comisia de înscriere și distribuire inclusiv a personalului didactic auxiliar (în situația în care nu există suficiente resurse umane pentru derularea în condiții optime a etapei de înscrieri)].
Referitor la înscrierea copiilor în învățământul primar, și în acest caz s-a ținut cont de propunerile și observațiile federațiilor sindicale [inclusiv cele privitoare la necesitatea definirii unor termeni și înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul special].
La punctul Diverse, reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” au ridicat următoarele probleme:
1. situația colegilor implicați în evaluarea lucrărilor la simularea examenelor naționale – evaluare națională și bacalaureat – atât din perspectiva numărului de lucrări evaluate (de la 30-40 – câte erau inițial, la peste 70 – în final), cât și din perspectiva neremunerării acestei activități;
2. necesitatea întrunirii în regim de urgență a Comisiei paritare de la nivelul Ministerului Educației, pentru discutarea problemelor sesizate de federațiile sindicale prin 4 adrese;
3. negocierea și semnarea ACTULUI ADIȚIONAL la Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar, înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023, în vederea armonizării C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (în condițiile în care există mai multe adrese comune ale federațiilor sindicale pe acest subiect, iar proiectul Actului adițional a fost deja înaintat Ministerului Educației);
4. prima de carieră didactică și prima de carieră profesională: există beneficiari care nici până în acest moment nu au intrat în posesia cardurilor sau care, deși dețin cardurile, acestea nu au fost încărcate cu sumele corecte, iar apelurile lansate către autorități au rămas fără răspuns.
De asemenea, reprezentanții sindicali au ridicat din nou problema decontului navetei, a încadrării îngrijitoarelor din educația timpurie ca personal didactic auxiliar și a plății indemnizației pentru titlul științific de doctor (supuse atenției Ministerului Educației prin mai multe adrese, fără a exista însă și răspunsuri/soluții).
Miercuri, 13 martie 2024, s-a desfășurat ședința lunară a Consiliului de Supraveghere al Casei de Ajutor Reciproc (Instituție Financiară Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Județul Hunedoara. Pe lângă problemele curente, au fost aprobate și ultimele materiale realizate în pregătirea Conferinței de alegeri.
După cum am anunțat prin „Convocatorul” postat pe panourile de afișaj ale sindicatului, prin articolul postat pe site-ul organizației în data de 09 februarie și în 13 februarie pe contul de Facebook, Conferința de alegeri a fost convocată pentru data de miercuri, 27 martie 2023, ora 13:00. Conferința se va organiza în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara.
Pe agenda de lucru a Conferinței sunt înscrise următoarele puncte:
- Raportul Comitetului de supraveghere;
- Raportul financiar contabil;
- Raportul Comisiei de cenzori;
- Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare;
- Dezbateri;
- Aprobarea materialelor prezentate.
Materialele supuse dezbaterii membrilor CAR sunt postate mai jos.
Convocator Conferință CAR (IFN) SIP Hunedoara
Comisiile de lucru
Agenda de lucru
Regulament de organizare
Raportul Comitetului de supraveghere
Raportul financiar contabil
Raportul Comisiei de cenzori
Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare
În perioada trecută de la începutul lunii martie și până la data acestui articol au fost adoptate sau se află în curs de adoptare o serie de acte normative cu efecte directe în ceea ce privește educația. Astfel, semnalăm pe scurt aceste acte normative:
Ordine de ministru
1. O ME nr. 3459 - O MS 280/2021 privind modificarea și completarea O ME nr. 3235/2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2 – poate fi descărcat de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru sau de la rubrica Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Legislație special pandemie COVID 19;
2. O ME nr. 3460/2021 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Programului național pilot de tip „Școala după școală", pentru elevii până la clasa a VIII-a inclusiv, aprobate prin O ME nr. 3300/2021 – actul normativ flexibilizează procedurile de implementare și de derulare ale acestui program național – poate fi descărcat de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru sau de la rubrica Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Alte regulamente și metodologii;
3. O ME nr. 3462/2021 privind aprobarea Calendarului de administrare a evaluărilor naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2020-2021 – poate fi descărcat de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru sau de la rubrica Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Reglementări privitoare la educabili;
4. O ME nr. 3473/2021 privind aprobarea Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2021-2022 și a Calendarului înscrierii – poate fi descărcat (include și anexele) de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru sau de la rubrica Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Reglementări privitoare la educabili;
5. O ME nr. 3481/2021 privind modificarea Metodologiei pentru constituirea corpului de profesori evaluatori pentru examenele și concursurile naționale, aprobată prin O MEC nr. 4.979/2020 – ordinul extinde perioada în care se poate derula formarea cadrelor didactice, respectiv 31.08.2021 – poate fi descărcat de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru sau de la rubrica Juridic/Legislație/Raporturi de muncă/Cariera didactică.
Proiecte de acte normative
1. Proiectul de lege care interzice cumulul pensiei cu salariul în sistemul public de salarizare și posibilitatea prelungirii activității până la vârsta de 70 ani – proiectul a fost adoptat, într-o primă lectură, în ședința de Guvern din data de 17 martie, urmând a fi transmis la Parlament în cursul săptămânii viitoare. Dintre prevederile acestui proiect de act normativ sunt de semnalat:
- persoanele care doresc își pot prelungi activitatea până la 70 de ani atât în sectorul public cât și în cel privat; de asemenea, au posibilitatea să revină asupra opțiunii de a munci și să se întoarcă la pensie înainte de vârsta de 70 de ani, iar anii munciți în plus de către persoanele care optează pentru continuarea activității conduc la recalcularea pensiei în sistemul public de pensii;
- acțiunea continuării activității are drept consecință suspendarea pensiei, așa încât cei care cumulează în pensia cu salariul de la stat au obligația ca în 30 de zile de la publicarea acestui act normativ să-și exprime această opțiune;
- excepții cu privire la cumularea pensiei cu salariul: persoanele care sunt alese în funcții publice sau cele care au durata mandatului definită de Constituție sunt exceptate de la aplicarea acestei prevederi legislative, persoanele care încasează venituri sub formă de drepturi de autor și drepturi conexe în baza legii drepturilor de autor, personalul didactic plătit cu ora, pensionarii încadrați în gradul 3 de invaliditate, asistenții maternali, asistenții personali, îngrijitorii la domiciliu sau membrii Academiei Române.
În mod expres, legea propune modificarea și anumitor prevederi din legea nr. 1/2011 a educației naționale:
- la articolul 284, alineatele (6) – (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(6) La cerere, personalul didactic din învățământul preuniversitar de predare poate continua activitatea, în condițiile legii, până la împlinirea vârstei de 70 de ani.
(7) Reîncadrarea în funcția de personal didactic a personalului didactic pensionat care nu a împlinit vârsta de 70 de ani se face anual, cu menținerea drepturilor și obligațiilor care decurg din desfășurarea activității didactice avute anterior pensionării și cu acordul consiliului de administrație.
(8) Personalul didactic menținut în funcția didactică în condițiile alin. (6) sau reîncadrat în funcția de personal didactic, în condițiile alin. (7), poate fi numit prin detașare în interesul învățământului în funcții vacante de conducere sau de îndrumare și control, neocupate prin concurs, în condițiile legii.”
- la articolul 284, după alineatul (8) se introduce un alineat nou, alin. (9), cu următorul cuprins:
„(9) La cerere, personalul didactic prevăzut la alin. (6) și (7) se poate pensiona în condițiile legii și înainte de împlinirea vârstei de 70 de ani.”
- la articolul 289, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 289 – (1) Personalul didactic și de cercetare se pensionează la împlinirea vârstei de 65 de ani, cu posibilitatea continuării activității, în condițiile legii, până la împlinirea vârstei de 70 de ani. La cerere, personalul didactic și de cercetare se poate pensiona în condițiile legi și înainte de împlinirea vârstei de 70 de ani.”