La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
În urma analizei ultimelor acte normative apărute, dar și al inventarierii problemelor semnalate de colegii noștri din unitățile de învățământ, ne-am adresat Ministerului Educației și Cercetării semnalând și solicitând implicarea acestuia în rezolvarea unor probleme urgente, din perspectiva personalului din învățământ.
Astfel, între acestea, cele mai importante sunt:
1. Alocarea fondurilor necesare în vederea remunerării personalului didactic de predare ce urmează a fi încadrat în sistem de plata cu ora.
În foarte multe unități (în special cele din mediul urban, dar nu numai) aplicarea scenariilor „verde” și „galben” va presupune lucrul pe grupe – pentru asigurarea distanțării dintre elevi și pentru respectarea normelor impuse de Ministerul Sănătății. Din datele transmise de colegii noștri din inspectoratele școlare, pentru aplicarea acestor scenarii va fi nevoie de zeci de mii de posturi didactice la nivel național, pentru care nu există finanțare. Din lipsă de personal calificat, pe cele mai multe dintre aceste posturi vor fi încadrate, în sistem de plata cu ora, cadre didactice din unitate (în măsura în care, evident, doresc acest lucru).
În consecință, este obligatorie alocarea fondurilor necesare pentru asigurarea plății salariilor cadrelor didactice încadrate pe posturile respective.
2. Organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice auxiliare și nedidactice din unitățile de învățământ, blocate prin dispozițiile art. 27 alin. (3) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare.
Cu adresa federației noastre nr. 442/04.08.2020, am solicitat să se facă în regim de urgență demersurile pentru a permite angajarea în unitățile de învățământ a personalului indispensabil aplicării măsurilor de prevenire și combatere a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 – de îngrijire și nu numai.
În plus, încă din faza de proiect al Ordonanței de urgență privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 (devenit ulterior O.U.G. nr. 141/2020), am solicitat introducerea unui articol nou, special, pentru a institui derogarea de la dispozițiile art. 27 din Legea nr. 55/2020 – în sensul că, pe perioada stării de alertă, se pot ocupa prin concurs posturile și funcțiile vacante (nu doar cele de predare, ci toate – inclusiv personalul didactic auxiliar și nedidactic) din unitățile de învățământ preuniversitar, inspectoratele școlare, alte instituții și unități conexe învățământului preuniversitar, subordonate Ministerului Educației Naționale sau inspectoratelor școlare și instituțiile de învățământ superior.
3. Reglementarea expresă a faptului că personalul didactic de predare care face parte din categoriile de risc (din motive de: vârstă peste 60 de ani, afecțiuni cronice etc.) să își poată desfășura, la cerere, activitatea în sistem on-line, indiferent de scenariul în care se încadrează unitatea de învățământ angajatoare.
4. Asigurarea de asistente medicale la cabinetele medicale școlare.
Colegii noștri ne-au informat despre faptul că, în unele cazuri, cabinetele medicale nu mai au asistente medicale deoarece acestea au fost detașate la spitale și, deși unitățile au făcut demersuri pentru încetarea detașărilor acestora, li s-a comunicat că acest lucru nu se va întâmpla (un exemplu în acest sens este municipiul Buzău, cu cele două licee speciale).
O posibilă soluție pentru cabinetele medicale în care nu există asistente medicale ar fi aducerea absolvenților de școli postliceale sanitare, care să facă practică în aceste cabinete atât timp cât va fi nevoie.
Pentru aceasta însă, apreciem că este necesară și implicarea Ministerului Sănătății, pentru crearea cadrului normativ, în regim de urgență.
5. Aplicarea Normelor de igienă din unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății nr. 1456/25.08.2020.
Nu credem că, în prezent, procentul unităților de învățământ din România în care se pot respecta în integralitate normele de igienă aprobate de Ministerul Sănătății ajunge la 25% (a se vedea dispozițiile referitoare la grupuri sanitare, spații, mobilier etc.) – din motivele pe care, cu toții, le cunoaștem (lipsa finanțării corespunzătoare, lipsa spațiilor etc.). În consecință, conducerile unităților de învățământ riscă să fie amendate pentru nerespectarea normelor, deși principala responsabilitate este la alte foruri – avem experiența sancționării contravenționale a directorului de unitate de învățământ de către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială pentru neadaptarea rampelor de acces și a grupurilor sanitare pentru copii/persoanele cu dizabilități, deși răspunderea aparținea autorităților administrației publice locale, care nu au realizat/finanțat lucrările respective, deși unitatea solicitase expres acest lucru.
În aceste condiții, solicităm să se facă demersurile necesare pentru a nu expune conducerile unităților de învățământ la amenzi contravenționale, pentru aspecte care nu le sunt imputabile.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Adresa F.S.E. „Spiru Haret” | 1.150.101 | APPLICATION/PDF | 2020-09-03 16:32:48 |