Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
În urma analizei ultimelor acte normative apărute, dar și al inventarierii problemelor semnalate de colegii noștri din unitățile de învățământ, ne-am adresat Ministerului Educației și Cercetării semnalând și solicitând implicarea acestuia în rezolvarea unor probleme urgente, din perspectiva personalului din învățământ.
Astfel, între acestea, cele mai importante sunt:
1. Alocarea fondurilor necesare în vederea remunerării personalului didactic de predare ce urmează a fi încadrat în sistem de plata cu ora.
În foarte multe unități (în special cele din mediul urban, dar nu numai) aplicarea scenariilor „verde” și „galben” va presupune lucrul pe grupe – pentru asigurarea distanțării dintre elevi și pentru respectarea normelor impuse de Ministerul Sănătății. Din datele transmise de colegii noștri din inspectoratele școlare, pentru aplicarea acestor scenarii va fi nevoie de zeci de mii de posturi didactice la nivel național, pentru care nu există finanțare. Din lipsă de personal calificat, pe cele mai multe dintre aceste posturi vor fi încadrate, în sistem de plata cu ora, cadre didactice din unitate (în măsura în care, evident, doresc acest lucru).
În consecință, este obligatorie alocarea fondurilor necesare pentru asigurarea plății salariilor cadrelor didactice încadrate pe posturile respective.
2. Organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice auxiliare și nedidactice din unitățile de învățământ, blocate prin dispozițiile art. 27 alin. (3) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare.
Cu adresa federației noastre nr. 442/04.08.2020, am solicitat să se facă în regim de urgență demersurile pentru a permite angajarea în unitățile de învățământ a personalului indispensabil aplicării măsurilor de prevenire și combatere a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 – de îngrijire și nu numai.
În plus, încă din faza de proiect al Ordonanței de urgență privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 (devenit ulterior O.U.G. nr. 141/2020), am solicitat introducerea unui articol nou, special, pentru a institui derogarea de la dispozițiile art. 27 din Legea nr. 55/2020 – în sensul că, pe perioada stării de alertă, se pot ocupa prin concurs posturile și funcțiile vacante (nu doar cele de predare, ci toate – inclusiv personalul didactic auxiliar și nedidactic) din unitățile de învățământ preuniversitar, inspectoratele școlare, alte instituții și unități conexe învățământului preuniversitar, subordonate Ministerului Educației Naționale sau inspectoratelor școlare și instituțiile de învățământ superior.
3. Reglementarea expresă a faptului că personalul didactic de predare care face parte din categoriile de risc (din motive de: vârstă peste 60 de ani, afecțiuni cronice etc.) să își poată desfășura, la cerere, activitatea în sistem on-line, indiferent de scenariul în care se încadrează unitatea de învățământ angajatoare.
4. Asigurarea de asistente medicale la cabinetele medicale școlare.
Colegii noștri ne-au informat despre faptul că, în unele cazuri, cabinetele medicale nu mai au asistente medicale deoarece acestea au fost detașate la spitale și, deși unitățile au făcut demersuri pentru încetarea detașărilor acestora, li s-a comunicat că acest lucru nu se va întâmpla (un exemplu în acest sens este municipiul Buzău, cu cele două licee speciale).
O posibilă soluție pentru cabinetele medicale în care nu există asistente medicale ar fi aducerea absolvenților de școli postliceale sanitare, care să facă practică în aceste cabinete atât timp cât va fi nevoie.
Pentru aceasta însă, apreciem că este necesară și implicarea Ministerului Sănătății, pentru crearea cadrului normativ, în regim de urgență.
5. Aplicarea Normelor de igienă din unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății nr. 1456/25.08.2020.
Nu credem că, în prezent, procentul unităților de învățământ din România în care se pot respecta în integralitate normele de igienă aprobate de Ministerul Sănătății ajunge la 25% (a se vedea dispozițiile referitoare la grupuri sanitare, spații, mobilier etc.) – din motivele pe care, cu toții, le cunoaștem (lipsa finanțării corespunzătoare, lipsa spațiilor etc.). În consecință, conducerile unităților de învățământ riscă să fie amendate pentru nerespectarea normelor, deși principala responsabilitate este la alte foruri – avem experiența sancționării contravenționale a directorului de unitate de învățământ de către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială pentru neadaptarea rampelor de acces și a grupurilor sanitare pentru copii/persoanele cu dizabilități, deși răspunderea aparținea autorităților administrației publice locale, care nu au realizat/finanțat lucrările respective, deși unitatea solicitase expres acest lucru.
În aceste condiții, solicităm să se facă demersurile necesare pentru a nu expune conducerile unităților de învățământ la amenzi contravenționale, pentru aspecte care nu le sunt imputabile.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Adresa F.S.E. „Spiru Haret” | 1.150.101 | APPLICATION/PDF | 2020-09-03 16:32:48 |