Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
O profesoară româncă a transmis un mesaj dur tuturor elevilor din România care se plâng de obicei de faptul că nu le place la È™coală, dar È™i părinÈ›ilor È™i profesorilor din România care sunt nemulÈ›umiÈ›i de felul în care se „face carte” la noi.
Doctorand la Universitatea din Poitiers (FranÈ›a) È™i la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din IaÈ™i, Ana-Maria Constantin predă în prezent la un liceu de prestigiu din FranÈ›a, iar, de curând, a postat pe Facebook o analiză comparativă asupra sistemelor de educaÈ›ie din FranÈ›a È™i România, cu accent pe disciplina existentă în sistemul francez.
Nu È™tiu câÈ›i dintre voi aÈ›i văzut filmul „Liceenii”. Era o frântură din educaÈ›ia care a dispărut acum 25 de ani. S-au dus regulamentele È™colare dure, s-au dus uniformele obligatorii È™i profii exigenÈ›i.
Eu încă am mai prins câÈ›iva, în anii 1990, în faÈ›a cărora îmi mănânc unghiile, ba mai ziceam È™i-un „Tatăl nostru” de frică să nu mă scoată la tablă.
Azi, profesorii se plâng că elevii nu mai învață, că sunt mai bine îmbrăcaÈ›i ca ei, că la È™coală se face parada modei, atunci când elevii catadicsesc să vină la È™coală.
Dar nu vă spun mai multe, pentru că È™tiÈ›i È™i voi cam cu ce se mănâncă È™coala românească, cu milioane de absenÈ›e È™i promovabilitate mediocră la Bacalaureat de când s-au pus camere video care inhibă inspiraÈ›ia.
Nici să fii la catedră nu e mai bine, pentru că rezultatele dezastruoase le sunt imputate profesorilor. Dacă se chiulește, e vina lor, că nu știu să țină un curs care să-i atragă, care să le mențină interesul treaz, care să-i țină la școală și să nu-i trimită pe stradă sau prin baruri.
Dacă nu se învață e tot vina lor, a profesorilor. Aceasta era situaÈ›ia când încă eram profesoară în È›ară. Acum lucrez din nou în învățământ, în FranÈ›a, la Lycée de La Rochelle. Pentru că, un liceu care se respectă are o reputaÈ›ie. ReputaÈ›ie care se construieÈ™te în ani È™i cu mult efort.
Reputația se face pe baza rezultatelor de mai sus, dar și prin absolvenții săi. Absolvenții trebuie să continue studiile sau să fie angajați. Pentru a ajunge la studii universitare sau angajatul ireproșabil, liceul nu se joacă cu regulile.
Regulamentul este foarte dur È™i dacă vă povesteam de „Liceenii”, nu o făceam întâmplător. Toată lumea are uniformă. Uniforma este obligatorie. Obligatorie este È™i coafura fetelor, un coc micuÈ›, ca È™i barba permanent rasă a băieÈ›ilor.
Obligatorii sunt È™i pantofii negri cu toc de trei centimetri pentru fete. Balerinii nu sunt acceptaÈ›i, cum nu sunt permise nici tocurile mai mari de trei centimetri. Cine nu se încadrează este exclus de la cursuri sau mai bine zis, trimis acasă să se schimbe.
Dacă ai reuÈ™it să treci de prima selecÈ›ie de la poartă, te poate trimite acasă orice profesor sau Consilierul Principal Educativ care răspunde de ViaÈ›a Școlară. Și apoi, e problema ta dacă rămâi cu absenÈ›e nejustificate.
O să regreÈ›i cu ocazia consiliilor clasei care se reunesc la fiecare sfârÈ™it de semestru pentru a analiza situaÈ›ia È™colară È™i disciplinară a tuturor elevilor. Acolo, în È™edință, de față cu toÈ›i profesorii È™i directorii, absenÈ›ele, excluderile, abaterile disciplinare sunt tocate mărunt.
Dacă exagerezi, poÈ›i fi sigur că n-o să ai o diplomă pe care să scrie Lycée de La Rochelle ci o diplomă oarecare, fără prea multă valoare. Să revenim la regulament.
ȘtiÈ›i că, în România, se filmează orele cu telefonul mobil, că elevii se amuză între ei sau pe socoteala profesorului care, vrând-nevrând, e profesorul lor. Ei bine, aici e absolut imposibil.
Telefoanele mobile nu sunt permise în incinta È™colii (È™i nici în internat între anumite ore, cum e ora de studiu sau după stingere) È™i orice folosire a gadgeturilor mobile este sancÈ›ionată simplu prin confiscare.
Ulterior, aparatul ajunge la Directorul Adjunct care judecă singur dacă È™i când îl returnează proprietarului. Se poate ajunge la o lună, două, sau tot anul È™colar. În funcÈ›ie de gravitatea faptei. La ore, dacă nu eÈ™ti disciplinat, profesorul nu se încurcă cu tine.
Nu ai chef de oră, te pofteÈ™te afară, dar nici asta nu e de bine, pentru că nu ai voie să părăseÈ™ti liceul aÈ™a, când ai tu chef. Practic eÈ™ti obligat să rămâi în È™coală, È›i se notează excluderea, È™i o să lucrezi de unul singur la ViaÈ›a Școlară.
Ba, mai mult, o să mai primeÈ™ti È™i o pedeapsă ca să nu te mai amuzi în ore în loc să asculÈ›i lecÈ›ia. Pedepse se dau uÈ™or. Se numesc „ReÈ›ineri”. O să faci teme, eseuri, pe diverse subiecte, în general legate de greÈ™eala făcută.
Dacă ai fost lipsit de respect, o să scrii câteva pagini despre respect È™i nevoia de respect. Dacă ai copiat, o să argumentezi cum dăunează copiatul disciplinei È™colare... Dacă excelezi în greÈ™eli o să faci multe chestii practice.
De exemplu, o să lucrezi pentru colectivitate la restaurantul unde mănâncă elevii, o să faci curat prin È™coală sau la spălătorie. Și vă spun sincer, nimic din toate astea nu e amuzant. Dar e meritat. GreÈ™elile meritate sunt asumate.
O reÈ›inere sau o excludere pleacă în plic la părinÈ›i care o retrimit semnată la È™coală. Ele rămân în dosarul elevului pentru posteritate. AbsenÈ›ele sunt foarte bine supravegheate. Practic, sistemul îÈ›i poate arăta la orice oră cine nu e prezent la cursuri È™i din ce motiv.
Motiv necunoscut înseamnă că echipa de la ViaÈ›a Școlară pune mâna pe telefon È™i sună. Te sună pe tine, părinte sau tutore. PărinÈ›ii pot vedea È™i ei de acasă dacă odrasla e la È™coală au ba. Dacă părintele e cu copilul acasă, sună la È™coală ca să-i anunÈ›e absenÈ›a È™i motivul.
Totul e contabilizat. Dacă ai lipsit, când apari la È™coală te prezinÈ›i cu carnetul personal pentru a justifica absenÈ›a È™i a o reglementa informatic. PărinÈ›ii semnează absenÈ›ele elevilor minori, majorii pot să È™i le semneze singuri, în consecință de cauză.
Elevii È™i părinÈ›ii au semnat contractul cu È™coala. Contractul e lege È™i toată lumea se supune. DemocraÈ›ia... e în altă parte. (Material preluat de pe site-ul „stiridiaspora.com”)