Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Decontarea cheltuielilor cu naveta este reglementată de art. 105 alin. (2) lit. f) È™i ale art. 276 din Legea nr. 1/2011 a educaÈ›iei naÈ›ionale È™i ale InstrucÈ›iunii nr. 2/17.02. 2011 privind decontarea navetei cadrelor didactice, publicată în Monitorul Oficial nr. 123/ 17.02.2011.
Legea 118 din 30 iunie 2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar a diminuat cu 25% sumele decontate pentru cheltuielile cu naveta, pentru perioada 3 iulie 2010 - 31 decembrie 2010.
,,(1)Se reduc cu 25% următoarele drepturi de natură salarială de care beneficiază personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare al acestora:
b)drepturile prevăzute la art. 104 alin. (3) și art. 107 alin. (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările și completările ulterioare.'
Începând cu data de 1 ianuarie 2011, conform prevederilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice, sumele aferente decontului navetei se majorează cu 15% față de luna octombrie 2010.
,,(1)Începând cu luna ianuarie 2011, drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) È™i d) È™i alin. (4), art. 13 È™i 14 din Legea nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, cu modificările È™i completările ulterioare, se majorează cu 15% față de cuantumul aflat în plată în luna octombrie 2010'.
Comentarii:
După cum observăm, a rămas valabil sistemul de decontare a cheltuielilor de navetă.
De decontarea cheltuielilor de navetă beneficiază atât personalul din mediul rural, cât È™i cel din mediul urban.
Decontarea cheltuielilor de navetă trebuie făcută după cum urmează:
a) fie prin decontarea cheltuielilor pe mijloacele de transport în comun;
b) fie prin decontarea contravalorii a 7,5 l benzină Premium la 100 km parcurÈ™i - în cazul în care nu există mijloace de transport în comun între localitatea de domiciliu È™i sediul instituÈ›iei de învățământ, dacă transportul se face cu autoturismul proprietate personală;
c) fie prin decontarea contravalorii abonamentului lunar pe respectivul mijloc de transport în comun - în cazul în care există mijloace de transport în comun, dar personalul didactic preferă să circule cu autoturismul proprietate personală.
Procedura de decontare presupune următorii pași:
- cerere (scrisă È™i înregistrată la secretariatul unității) de decontare a navetei la care se ataÈ™ează documentele doveditoare: bilete sau abonament sau talonul maÈ™inii proprietate personală;
- consiliul de administraÈ›ie al unității de învățământ propune lunar, în scris, spre aprobare consiliului local drepturile băneÈ™ti aferente personalului didactic care solicită cheltuieli de deplasare;
- consiliul local aprobă și virează sumele de bani.
Procese în instanță
În situaÈ›iile în care unitatea È™colară sau consiliul local au refuzat din diferite motive decontarea cheltuielilor de navetă, SIP Hunedoara s-a adresat instanÈ›elor de judecată È™i a obÈ›inut de fiecare dată până acum sentinÈ›e favorabile.
În prezent, în localitatea Lupeni, s-a trecut la executarea silită a consiliului local, colegii noÈ™tri primind deja banii cuveniÈ›i.
Pentru deschiderea unor noi acÈ›iuni în instanÈ›ele de judecată sunt necesare documentele ataÈ™ate.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Adeverință (dată de unitatea școlară) | 39.424 | DOC | 2019-08-27 16:37:20 |
2 | Anexa I - pontaj (Pontajul aferent perioadei pentru care se solicită decontul navetei) | 43.520 | DOC | 2019-08-27 16:37:20 |
3 | Anexa II - mod de calcul (Machetă calcul decont navetă 2010) | 54.784 | DOC | 2019-08-27 16:37:20 |
4 | Anexa III - mod de calcul (Machetă calcul decont navetă 2011) | 54.784 | DOC | 2019-08-27 16:37:20 |
5 | Tabel nominal | 41.984 | DOC | 2019-08-27 16:37:20 |