Nr. 430 / 08.11.2006
Tipul știrii:
Actualitate
Data știrii:
8.11.2006
Data ultimei actualizări:
19.04.2025
Numărul de vizualizări:
1838
Stimați colegi,
Vă prezentăm în cele ce urmează principalele evenimente
derulate pe parcursul ultimelor 2 săptămâni.
Dezbaterea proiectului de bugetul alocat educației pentru anul 2007
În data de miercuri, 25 octombrie 2006, a avut loc ședința
comună a comisiilor de învățământ ale Camerei
Deputaților și Senatului pentru dezbaterea bugetului alocat
educației în anul 2007. La ședința respectivă, au
participat, din partea federației noastre, domnul președinte
Gheorghe Isvoranu și domnul președinte executiv Marius Ovidiu
Nistor.
Reprezentanții F.S.I. ,,SPIRU HARET'' au exprimat profunda noastră
nemulțumire față de proiectul de buget și au prezentat o
serie de revendicări cu privire la acesta, dintre care amintim:
- respectarea prevederilor art. 2 și art. 170 alin (11) din Legea
învățământului nr. 84/1995, republicată, cu
modificările și completările ulterioare (buget de minimum 6%
din PIB);
- acordarea unei majorări salariale pentru personalul din
învățământ (didactic de predare și
instruire/pregătire practică, didactic auxiliar și nedidactic)
de 32% în anul 2007, în două tranșe: 10% din ianuarie
2007 și 20% din septembrie 2007;
- acordarea tichetelor de masă, și alocarea fondurilor necesare
în vederea acordării primei de vacanță ;
- finanțarea infrastructurii începând cu ianuarie 2007,
sumele rămase neutilizate în 2006 urmând a fi reportate
în 2007;
- respectarea în integralitate a Acordului încheiat în
28 noiembrie 2005 de Guvernul României cu cele patru federații
sindicale reprezentative din învățământ;
- acordarea unui ajutor financiar în vederea procurării unei
vestimentații adecvate;
- alocarea de fonduri în vederea achiziționării de fonduri
și materiale de protecție;
- alocarea fondurilor necesare în vederea decontării navetei pentru
întregul personal din învățământ.
Toate solicitările noastre și amendamentele referitoare la buget au
fost RESPINSE. Mai mult, cadrele didactice reprezentând alianța de
la guvernare și membre în Comisiile de
învățământ au susținut că nici nu este
nevoie de o majorare salarială și că nu există nici un
argument pentru un buget mai mare de 5,2% din PIB pentru educație (ș!).
În final, educației i s-a făcut o singură concesie -
Comisiile de învățământ vor propune un amendament
la proiectul de buget, care să vizeze o majorare salarială de 7%
de la 1 ianuarie 2007 și 15% de la 1 octombrie 2007.
Luni, 06.11.2006 a avut loc ședința comună a comisiilor
buget-finanțe ale Camerei Deputaților și Senatului pentru
dezbaterea proiectului de buget pe anul 2007. Mihail Hărdău,
ministrul educației care, inițial susținuse amendamentul
în comisiile de învățământ, a cerut
membrilor comisiilor de buget finanțe să respingă
amendamentul!!! Sebastian Vlădescu - ministru de finanțe -
a fost din nou împotriva majorărilor salariale din
învățământ cerând respingerea
amendamentului! Deputatul de Hunedoara Dan Radu Rușanu a
fost unul dintre cei mai vehemenți opozanți ai majorării
salariale propuse. În final 14 parlamentari (PSD și PRM) au
votat admiterea amendamentului și 18 parlamentari (PD, PNL, UDMR,
PC, MINORITĂȚI) au votat respingerea amendamentului. Ca atare,
amendamentul a fost respins.
Dezbaterea unor proiecte importante pentru învățământ
Începând cu data de 16 octombrie au demarat discuțiile
(la nivel de federație și apoi de minister) cu privire la o
serie de proiecte foarte importante pentru
învățământul preuniversitar.
Astfel, au fost elaborate și transmise propuneri cu privire la
proiectele Calendarului mișcării personalului didactic din
învățământul preuniversitar pentru anul
școlar 2007-2008, Metodologiei privind mișcarea personalului
didactic din învățământul preuniversitar,
Metodologiei de organizare și desfășurare a concursului
pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante în
unitățile de învățământ preuniversitar
din județele pilot, Metodologiei și criteriilor de acordare a
gradației de merit și a salariului de merit în
învățământul preuniversitar.
În zilele de 24 și 26 octombrie au avut loc discuții
în cadrul comisiei tehnice la nivel de minister (federația
noastră fiind reprezentată de domnul Tudor Spiridon - secretar
general, domnul Ionel Barbu - președinte S.I.P. Olt și doamna
Ioana Voicu - consilier juridic), discuții care vor continua în
zilele de 27 și 30 octombrie, urmând ca punctele rămase
în divergență să fie discutate în cadrul comisiei
paritare din data de 31 octombrie. În baza hotărârii
comisiei paritare, proiectele mai sus menționate vor fi supuse
ulterior aprobării Comisiei de Dialog Social.
În plus, trebuie să precizăm faptul că miercuri,
25 octombrie 2006, a fost convocată Comisia de Dialog Social, al
cărei unic punct pe ordinea de zi a fost discutarea și
aprobarea proiectului Ordinului cu privire la organizarea și
desfășurarea tezelor cu subiect unic la clasa a VII-a
în anul școlar 2006-2007 - Calendarul de desfășurare
a tezelor cu subiect unic organizate pentru clasa a VII-a în anul
școlar 2006-2007, Metodologia de organizare și desfășurare
a tezelor cu subiect unic la clasa a VII-a în anul școlar 2006-2007
și Programele pentru disciplinele la care se susțin teze cu subiect
unic de către elevii claselor a VII-a.
Federația ,,SPIRU HARET'' a fost singura care a făcut propuneri pe
marginea textului ordinului, însă discuțiile s-au amânat,
pentru că partenerii de dialog nu erau suficient pregătiți pentru
a finaliza textul supus dezbaterii. Luarea unei decizii finale cu privire la
tezele cu subiect unic a fost amânată pentru marți, 31 octombrie
2006, când s-a hotărât promovarea ordinului, însă cu
inserarea propunerilor formulate de federația noastră. Dintre
modificările importante ce urmează a fi operate în text
față de proiectul inițial amintim: tezele cu subiect unic
se vor da în semestrul II din clasa a VII-a, personalul implicat
în activitatea respectivă va fi remunerat corespunzător,
există garantat și dreptul la contestație.
Întâlnirea inspectorilor școlari generali cu conducerea
M.Ed.C.
În perioada 26-27 octombrie s-a desfășurat al Sf. Gheorghe,
județul Covasna, întâlnirea cu inspectorii școlari
generali, la care Federația Sindicatelor din
Învățământ ,,SPIRU HARET'' a fost
reprezentată de domnul președinte executiv Marius Nistor.
Vă prezentăm în cele ce urmează o serie de aspecte
desprinse din luările de poziție ale participanților -
conducerea ministerului, a inspectoratelor școlare, reprezentanți
ai organizațiilor sindicale:
Domnul Mihail Hărdău, ministrul educației și cercetării:
- este nemulțumit de calitatea oamenilor aduși în funcții
de conducere în sistem (inclusiv prin concurs), pe baza carnetului de partid,
nu pe criterii de competență și profesionalism;
- a apreciat că educația a obținut tot ceea ce a dorit ministerul
la Parlament - și anume 5,2% din PIB, ceea ce reprezintă un buget de 2,4
ori mai mare decât cel alocat educației în anul 2004;
- o prioritate absolută în acest moment este reprezentată de
învățământul preșcolar, pentru că nici un
copil nu trebuie să rămână pe dinafară;
- este importantă revitalizarea școlilor de Arte și Meserii -
în acest sens, se intenționează menținerea și
finanțarea celor care sunt cu adevărat bune și care pregătesc
forță de muncă în funcție de cererea de pe piață
- se preconizează, de altfel, o întâlnire cu toți directorii
școlilor de arte și meserii, în cadrul căreia să se
stabilească o strategie; în plus numărul de locuri de la anul
de completare se va reduce drastic și vor fi aduși specialiști
în meseriile cerute pe piața forței de muncă;
- se preconizează de asemenea construirea de bazine de înot acoperite
în fiecare oraș, finanțate din bugetul consiliilor locale -
cu precizarea că aceste nu reprezintă o prioritate, ci o necesitate
(priorități sunt grădinițele, școlile de arte și
meserii și sportul);
- 27% din unitățile de învățământ nu au
primit autorizație sanitară, majoritatea din cauza problemelor de
alimentare cu apă și a grupurilor sanitare;
- în situația în care sunt retrocedate imobile în
care funcționează unități de
învățământ, se vor construi alte școli
în aceeași zonă, în care se află și copiii,
nu pe terenurile virane de la periferie;
- cu privire la tezele cu subiect unic pentru clasa a VII-a: acestea vor
rămâne în continuare teze, influențând media
semestrială și nu vor constitui criteriu pentru accesul în
clasa a IX-a; însă, în funcție de rezultatele la
aceste teze unice, cadrele didactice vor trebui să răspundă
pentru notele (mici) obținute de elevii lor.
Domnul Dumitru Matei, secretar de stat pentru
învățământul preuniversitar:
- metodologia privind tezele cu subiect unic în clasa a VII-a a
fost discutată din timp și nu a fost realizată în
pripă; ea prezintă o serie de avantaje: constituie un criteriu
unitar pentru evaluarea cadrelor didactice la nivel național, se
asigură o corectare unitară, iar elevul este obligat să
se pregătească continuu; subiectele vor fi realizate de
Serviciul Național de Evaluare și Examinare (cu nivel mediu
de dificultate), iar teza va rămâne în continuare
teză - având o pondere de 25% din media semestrială;
în plus, teza se reîntoarce în școală
după evaluare, pentru a fi analizată de profesorul de la
clasă împreună cu elevii;
- Ministerul Educației și Cercetării se
străduiește să finalizeze proiectul legii
de modificare a Legii învățământului
nr. 84/1995 (de precizat că este vorba despre o Lege a
învățământului preuniversitar, având
în vedere faptul că pe site-ul ministerului a apărut
deja proiectul Legii învățământului superior).
Directori generali din M.Ed.C.:
- descentralizarea presupune că, începând din anul
viitor, toate problemele financiare vor trece în sarcina
administrației locale; directorii unităților de
învățământ vor fi nominalizați
de inspectoratele școlare, dar vor fi aleși de primari
din lista prezentată de inspectorate conținând
nominalizările și punctajul celor declarați admiși
la concurs;
- pentru formare s-a alocat un buget de 8 ori mai mare decât
anul trecut;
- există probleme cu dotarea laboratoarelor de fizică,
chimie și biologie;
- a fost aprobat prin ordin al ministrului noul Regulament de acordare a
distincțiilor și premiilor personalului didactic din
învățământul preuniversitar (este vorba de
O.M.Ed.C. nr. 5435/23.10.2006) și sunt în lucru calendarul
și metodologiile privind mișcarea personalului didactic și
acordarea gradației/salariului de merit personalului didactic din
învățământul preuniversitar;
- salarizarea cadrelor didactice coordonatoare ale unităților
de învățământ care nu mai au personalitate
juridică (filialelor) se face în conformitate cu prevederile
art. 13 din Normele metodologice privind finanțarea si administrarea
unităților de învățământ preuniversitar
de stat, aprobate prin H.G. nr. 2192/2004; facem precizarea că, potrivit
art. 13 alin. (6) din actul normativ respectiv, ,,pentru activitatea
desfășurată în calitate de cadru didactic coordonator,
persoana desemnată în această funcție va beneficia de
sporul pentru orele suplimentare conform art. 120 alin. (2) din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii, cu modificările ulterioare, coroborat cu art.
19 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.
123/2003 privind creșterile salariale ce se vor acorda personalului
din sectorul bugetar, aprobată cu modificări și
completări prin Legea nr. 164/2004, cu modificările și
completările ulterioare'';
- în ceea ce privește școlile de arte și meserii:
acestea nu sunt atractive pentru elevi și acest lucru trebuie schimbat;
este necesară o reanalizare a curriculumului; o problemă
deosebită este aceea a orelor de pregătire/instruire practică,
ce nu se fac din lipsa bazei materiale corespunzătoare;
învățământul profesional și
tehnic trebuie organizat numai acolo unde sunt resurse și
acolo unde există elevi (școlile de arte și meserii
din mediul rural s-au dovedit a fi neviabile); se va analiza posibilitatea
acordării de burse pentru copiii care optează pentru
calificările profesionale mai puțin atractive, dar necesare
pe piața muncii; din perspectiva aderării la Uniunea Europeană,
se pune problema schimbării titulaturii de ,,școală de arte
și meserii'', alegându-se o nouă denumire care să
inducă ideea de învățământ profesional,
dar care să prezinte și atracție pentru elevi; în
plus, cadrele didactice de valoare ocolesc școlile de arte și
meserii; prin programul PHARE au fost dotate unitățile de
învățământ cu echipamente performante, dar
și scumpe, astfel că este necesar ca inspectoratele
școlare să vegheze ca acestea să fie utilizate;
Inspectori școlari generali:
- tezele cu subiect unic sunt un lucru bun, dar au fost anunțați
mult prea târziu elevii despre acest lucru; durata unică (de 50
de minute) reprezintă un factor de stres; efortul logistic este foarte
mare;
- tezele cu subiect unic vor genera focalizarea atenției și
învățării pe două discipline - română
și matematică;
- referitor la dotarea laboratoarelor, nu există furnizori pentru
contractele de 2040 lei cu școlile generale; în plus, unele
firme nu pot onora contractele decât anul viitor;
- în mediul rural, școlile de arte și meserii - cu mici
excepții - nu au nici un viitor;
Domnul Marius Nistor, președinte executiv al F.S.I. ,,SPIRU HARET'':
- este foarte rău că Ministerul Educației și
Cercetării a cerut ca bugetul alocat educației să fie
de numai 5,2%; avea obligația să solicite un buget de minimum
6% din PIB, conform Legii învățământului;
- referitor la proiectul privind susținerea tezelor cu subiect
unic în clasa a VII-a: acesta este realizat în pripă,
fără o fundamentare corespunzătoare și fără
consultarea în prealabil a partenerilor de dialog (federațiile
sindicale reprezentative) și a asociațiilor de părinți;
ministerul a prezentat numai avantajele, dar nu și dezavantajele
susținerii acestor teze (de exemplu, imposibilitatea asigurării
logisticii corespunzătoare într-un timp atât de scurt
și perturbarea procesului instructiv-educativ)
- ideea de a nu fi plătiți profesorii evaluatori de la tezele
cu subiect unic pentru activitatea desfășurată este
inadmisibilă;
- sunt necesare măsuri urgente pentru rezolvarea personalului
nedidactic care nu a mai putut trece într-o nouă treaptă
de salarizare încă din anul 1999;
- este inadmisibil ca federațiile sindicale să nu fie
consultate deloc cu privire la descentralizare, deși se lucrează
intens la nivel de minister pe această probleme, în cadrul
diferitelor compartimente și servicii, inclusiv cu experți
din străinătate;
- Federația ,,Spiru Haret'' a înaintat încă de
la începutul anului, la solicitarea ministerului, propuneri pentru
Legea învățământului și Statutul personalului
didactic, dar până în prezent nu am fost convocați la
dezbateri, deși am revenit de numeroase ori în cursul anului,
atât în diverse discuții, cât și prin adrese
la minister pe această problemă.
Cu stimă,
Consiliul Județean
S.I.P. Hunedoara
Președinte
Paul Rusu