La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Marți, 5 septembrie 2023, de la ora 10:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara.
Din partea Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara au fost prezenți: d-na insp. școlar general Maria Ștefănie,
d-na insp. școlar general adjunct Adriana Almășan, inspectorii coordonatori.
La ședință au fost invitați reprezentanți ai instituțiilor colaboratoare din cadrul județului, după cum urmează:
• INSTITUȚIA PREFECTULUI - Prefect Călin Petru Marian, Subprefect Lorincz Szell
• CONSILIUL JUDEȚEAN HUNEDOARA - Vicepreședinte Țambă Alin Adam
• DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ - Dr. Cecilia Birău
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ANTIDROG - Comisar șef Adriana Almășan
• INSPECTORATUL DE POLIȚIE JUDEȚEAN, ȘEF BIROU - SIGURANȚĂ ȘCOLARĂ - Comisar Corina Sicoe
• INSPECTORATUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ - Lt.col. Bogdan Dănăiață
• INSPECTORATUL DE JANDARMI HUNEDOARA - Cpt. Silviu Dumitru Ghilă
• DIRECȚIA GENERALĂ ANTICORUPȚIE - Marius Popescu
• DIRECȚIA GENERALĂ ANTICORUPȚIE - Marius Cicu
Ordinea de zi a cuprins:
1. Stadiul pregătirii unităților de învățământ pentru deschiderea noului an școlar 2022-2023;
• precizări din partea reprezentanților Inspectoratului de Poliție al Județului (I.P.J) Hunedoara, Inspectoratul de Jandarmi Județean (I.J.J.) „Decebal” Hunedoara, Inspectoratul pentru Situații de Urgență (I.S.U.) „Iancu de Hunedoara” al Județului Hunedoara, Direcția se Sănătate Publică (D.S.P.) a Județului Hunedoara;
2. Noutăți legislative;
3. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
• I.S.J. HUNEDOARA - Maria Ștefănie, inspector școlar general
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
- analiza rezultatelor școlare – aspecte pozitive la nivelul județului (Evaluare Națională; Bacalaureat; Titularizare 2023; Definitivat; Concursuri/Olimpiade școlare);
- distincții/premii pentru elevii olimpici;
- achiziționarea unui număr de 23 microbuze școlare.
• INSTITUȚIA PREFECTULUI - Prefect Călin Petru Marian:
- „Cum arată astăzi școala, așa va arăta mâine țara. ” (Spiru Haret);
- rezolvarea problemelor din instituțiile școlare, acțiune prioritară;
- pune accent pe munca în echipă a tuturor instituțiilor județului Hunedoara;
- face apel la optimismul tuturor celor prezenți la lucrările ședinței.
• CONSILIUL JUDEȚEAN HUNEDOARA - Vicepreședinte Țambă Alin Adam:
- îi felicită pe dascălii care își fac datoria, care sunt dedicați profesiei;
- îndeamnă la verticalitate, corectitudine și implicare;
- încheie discursul cu următorul citat: „Fii schimbarea pe care vrei să o vezi în lume.” (Mahatma Gandhi).
• DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ - Dr. Cecilia Birău:
- precizări referitoare la depunerea dosarelor privind autorizarea, conform OMS 1456/2020, modul de completare a anexelor;
- sfaturi pentru asigurarea condițiilor optime, necesare unei bune/sănătoase desfășurări a activităților școlare;
- controale tematice.
• INSPECTORATUL DE POLIȚIE JUDEȚEAN, ȘEF BIROU - SIGURANȚĂ ȘCOLARĂ - Comisar Corina Sicoe:
- arondarea reprezentanților instituției pentru fiecare unitate de învățământ;
- alcătuirea calendarului activităților desfășurate în scop preventiv;
- măsuri pentru reducerea violenței și a fenomenului de „bullying” în școli;
- prezintă disponibilitatea instituției pentru sprijinirea școlilor în întocmirea actelor/documentelor specifice;
- transmiterea lunară a situațiilor de violență școlară sau/și bullying din fiecare instituție școlară;
- constituirea comisiilor pentru prevenirea violenței și antibullying, obligatoriu în fiecare școală;
- insistă pe diferențierea termenilor: violență școlară, bullying.
• INSPECTORATUL DE JANDARMI HUNEDOARA - Cpt. Silviu Dumitru Ghilă:
- prevenirea și combaterea faptelor antisociale;
- prezintă activitățile preventive, desfășurate în anul școlar 2022-2023;
- măsuri propuse pentru anul școlar 2023-2024: relaționarea cu ISJ Hunedoara și Inspectoratul Județean de Poliție, asigurarea climatului de ordine publică, acționarea eficientă în situații de criză.
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ANTIDROG - Comisar șef Adriana Almășan:
- mulțumește cadrelor didactice și directorilor pentru sprijinul acordat în depistarea cazurilor de posesie/consum/trafic de droguri;
- prezintă sesiunile de informare desfășurate pe parcursul anului școlar 2022-2023;
- propuneri privind desfășurarea unor activități de prevenție în ceea ce privește consumul de droguri în rândul elevilor;
- colaborare eficientă cu instituțiile școlare.
• DIRECȚIA GENERALĂ ANTICORUPȚIE - Marius Popescu:
- transmite un mesaj care face apel la o mentalitate bazată pe valorile morale/trăsăturile morale pozitive ale persoanei;
- oferă indicații privind modele pozitive de comportament, necesare în formarea caracterului fiecărui elev.
• Rusu Paul, președinte, SIP Hunedoara:
- informare privind reușita grevei desfășurată în perioada mai-iunie 2023;
- negocieri pentru grila de salarizare a personalului de conducere din școli;
- demersuri de rezolvare a creșterii salariale a directorilor prin implicarea celor în cauză și a reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara;
- o nouă lege a educației (Legea nr. 198 din 4 iulie 2023), completări la Contractul Colectiv de Muncă, alte avantaje pentru angajații din sistemul educațional;
- asigură pe colaboratorii (invitații) prezenți la ședință de o EDUCAȚIE EFICIENTĂ;
- mesaj de schimbare de atitudine în privința rezolvării problemelor profesionale;
- face apel la demnitate, implicare, curaj din partea celor cu funcții de conducere.
• Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- prezentarea de bune practici în unitățile de învățământ;
- anunțuri punctuale; prezența la ședință;
- prevederile legislative să fie comunicate și aplicate în cadrul instituțiilor școlare;
- mesaj de final.
Au fost solicitate opinii/întrebări doamnelor și domnilor directori prezenți la lucrările ședinței.
NU AU EXISTAT neclarități, fapt pentru care nu au fost adresate întrebări de către conducătorii de unități școlare.
Materiale suport prezentate în cadrul ședinței pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul:
https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2023.