Agenția SIP Tour, agenție coordonată de organizația noastră, organizează excursie tematică în Moldova.
Perioada: 01.05.2025 – 04.05.2025
Preț: 1450 lei / persoană (se poate achita și cu tichete de vacanță)
Servicii incluse:
Transport: - pe ruta Deva – Gura Humorului – Piatra Neamț - Deva;
Cazare: - 2 nopți la Best Western Hotel din Gura Humorului;
- 1 noapte la Hotel Ceahlăul din Piatra Neamț;
Masa: - mic dejun și cină în regim bufet suedez;
- prânz la pachet în data de 02.05;
- masă câmpenească la han în 02.05 (bufet rece și produse tradiționale: borș la ceaun,
cu varză la ceaun, fasole cu cârnați; pachet de băuturi: apă, bere, vin; consum nelimitat 3 ore)
Intrările la obiective.
Program:
01.05.2025 – deplasare Deva - Gura Humorului;
02.05.2025 - vizităm Mănăstirea Voroneț, Muzeul Oului, Muzeul de Păpuși, Mănăstirea Moldovița, Mănăstirea Putna;
03.05.2025 – deplasare Gura Humorului - Piatra Neamț; vizităm Mănăstirea Agapia, Muzeul „Ion Creangă” de la Humulești, Muzeul Memorial „Mihail Sadoveanu”, Rezervația de Zimbri;
04.05.2025 – deplasare Piatra Neamț - Deva (prin Cheile Bicazului).
Rezervările se fac telefonic/whatsapp: 0769 019 852 sau e-mail: turism@siphd.ro
Condiții de plată: 50% la rezervare, iar diferența până la data de 02.04.2025.
Condiții de anulare: 50% din valoarea sejurului până la data de 02.04.2025; după această dată penalizarea este de 100%. Se acceptă schimbare de nume.
Note:
• Cazarea se va face în camere duble.
• Prețul este calculat pentru un număr de 49 persoane.
Ca urmare a discuțiilor generate de apariția Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, referitor la decontarea cheltuielilor de NAVETĂ, facem următoarele precizări.
Articolul este lung și „tehnic” așa că vom începe cu:
CONCLUZII
1. De decontarea cheltuielilor de navetă beneficiază cadrele didactice și personalul didactic auxiliar din unitățile de învățământ (cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau determinată).
2. Decontarea cheltuielilor de navetă se realizează pentru personalul didactic atât din mediul rural, cât și din mediul urban:
a) fie prin decontarea abonamentelor pe mijloacele de transport în comun – AUTO, CFR, naval,
b) fie prin decontarea contravalorii biletelor pe respectivul mijloc de transport în comun,
c) fie prin decontarea carburantului la valoarea unui abonament pentru ruta respectivă sau pentru distanțe similare.
3. Obligația decontării cheltuielilor de navetă revine angajatorului (care face plata efectivă) și administrației publice locale (care prevede în buget și alocă unităților de învățământ fondurile necesare decontării cheltuielilor de transport ale personalului didactic care are locul de muncă în altă localitate decât cea de domiciliu/reședință).
4. Nu există nicio prevedere legală care să dea posibilitatea administrației locale să deconteze preferențial cheltuielile de navetă (de exemplu, pe considerentul tarifului, numai pe anumite mijloace de transport sau numai cu anumite firme de transport, agreate de autorități).
Singura excepție o constituie dispoziția de la alin. (8) al art. 7 din Normele metodologice: „(8) Se interzice decontarea cheltuielilor cu efectuarea navetei cu autoturismul proprietate personală, pentru cadrele didactice și personalul didactic auxiliar, atunci când acestea au asigurate servicii de transport gratuit cu autovehiculele destinate transportului de persoane deținute/asigurate de către autoritățile administrației publice locale sau de către unitatea de învățământ, iar orarul mijloacelor de transport nu diferă cu mai mult de 2 ore de orarul/programul beneficiarului.”
5. De decontarea cheltuielilor de navetă beneficiază în continuare și personalul didactic din unitățile conexe, în conformitate cu dispozițiile exprese ale art. 8 din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 569/2015:
„Art. 8. Prezentele norme metodologice se aplică, în mod corespunzător, și personalului didactic și didactic auxiliar angajat în unitățile de învățământ pentru activități extrașcolare și unitățile conexe din învățământul preuniversitar de stat, finanțarea pentru sumele necesare decontării navetei asigurându-se, în acest caz, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației și Cercetării Științifice.”
6. De decontarea cheltuielilor de navetă beneficiază și cadrele didactice de sprijin și itinerante care își desfășoară activitatea la una sau mai multe unități de învățământ sau la domiciliul/reședința elevilor, astfel cum se prevede expres la art. 53 alin. (3) din Contractul Colectiv de Muncă Unic La Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a, nr. 1/26.07.2023):
„(3) Cadrele didactice de sprijin și itinerante care își desfășoară activitatea la una sau mai multe unități de învățământ sau la domiciliul/reședința elevilor, indiferent de regimul de mediu, beneficiază de decontarea cheltuielilor de transport, în măsura în care își desfășoară activitatea în altă localitate decât cea de domiciliu/reședință.”
7. În ceea ce privește personalul administrativ (nedidactic), până la aplicarea dispozițiilor art. 139 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 198/2023 [care reglementează decontul navetei pentru tot personalul din învățământ – prevedere inserată în urma repetatelor demersuri sindicale], există doar posibilitatea decontării navetei reglementată prin contractele colective de muncă - la nivel de unitate / de grup de unități (în măsura în care există) sau de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar. În acest sens, C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199/05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023 prevede:
„Art. 53. (1) Personalului din învățământ care își desfășoară activitatea în altă localitate decât localitatea de domiciliu/reședință i se decontează cheltuielile de navetă la și de la locul de muncă, de către autoritățile administrației publice locale, la solicitarea consiliului de administrație al unității/instituției prevăzute în Anexa nr. 3.
(2) În cazul în care nu există mijloace de transport în comun pentru localitățile prevăzute la alin. (1), transportul angajaților se poate asigura cu microbuzele care realizează transportul elevilor, pe rutele de transport ale elevilor.”
„TEHNIC”
Art. LI din O.U.G. nr. 156/2024 prorogă aplicarea mai multor dispoziții cuprinse în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, între care și pe cele ale art. 139 alin. (2) lit. d) din lege, după cum urmează:
„(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, aplicabilitatea unor dispoziții prevăzute în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă după cum urmează:
(…) f) prevederile art. 139 alin. (2) lit. d), alin. (3) și (7) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027;”.
Art. 139 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 198/2023 prevede: „(2) Finanțarea de bază se asigură din bugetul de stat, pentru următoarele articole de cheltuieli, în funcție de care se calculează costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, după cum urmează: (...) d) cheltuieli de transport pentru personalul din învățământul preuniversitar care nu dispune de locuință în unitatea administrativ-teritorială unde are postul.”
[Aplicarea textului respectiv era oricum deja prorogată până la data de 01.09.2025, efect al dispozițiilor art. XXVI alin. 1 lit. e) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023: „Începând cu data intrării în vigoare a acesteia, aplicabilitatea prevederilor art. 139 alin. (2) lit. d), alin. (3), (7) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările ulterioare, se prorogă până la începutul anului școlar 2025-2026.”.]
În același timp însă, art. 127 lit. k) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede:
„Art. 127. În domeniul educației, autoritățile administrației publice locale au următoarele atribuții:
(...) k) asigură personalului didactic care nu dispune de locuință în unitatea administrativ-teritorială decontarea cheltuielilor de transport;”.
O.U.G. nr. 156/2024 nu prorogă și art. 127 lit. k) din Legea nr. 198/2023, astfel că în prezent suntem în aceeași situație ca și anterior intrării în vigoare a O.U.G. nr. 156/2024.
În consecință, în materia decontării cheltuielilor de transport pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar care nu dispune de locuință în localitatea unde are postul, sunt incidente în continuare aceleași dispoziții aplicabile și în anul anterior, respectiv:
1. Art. 127 lit. k) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, anterior citat – autoritățile administrației publice locale neputându-se prevala de dispozițiile art. 139 alin. (2) lit. d), prorogat, pentru a justifica nedecontarea cheltuielilor de navetă ale personalului didactic.
2. Art. 1 alin. (3) din Ordinul ministrului educației nr. 6072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior (emis în temeiul prevederilor art. 248 alin. (2) din Legea nr. 198/2023), cu modificările ulterioare: „Până la elaborarea metodologiilor, regulamentelor și a altor acte normative necesare pentru punerea în aplicare a Legii nr. 198/2023 se aplică dispozițiile privind organizarea, funcționarea sistemului de învățământ preuniversitar și desfășurarea procesului de învățământ aflate sau intrate în vigoare la data de 1 septembrie 2023.”
3. Normele metodologice privind decontarea cheltuielilor pentru naveta la și de la locul de muncă a cadrelor didactice și a personalului didactic auxiliar din învățământul preuniversitar de stat, aprobate prin H.G. nr. 569/2015, care detaliază procedura și condițiile de decontare a navetei, inclusiv atribuțiile concrete ale autorităților administrației publice locale.
Dispozițiile Normelor metodologice aprobate prin H.G. nr. 569/2015 rămân aplicabile, în ceea ce privește decontarea cheltuielilor pentru naveta personalului didactic, având în vedere atât prorogarea intrării în vigoare a dispozițiilor art. 139 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, prin art. LI alin. (1) lit. f) din O.U.G. nr. 156/2024, cât și dispozițiile privitoare la măsurile tranzitorii aplicabile în sistemul de învățământ preuniversitar până la elaborarea tuturor actelor normative și actelor administrative de punere în aplicare a dispozițiilor Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 [respectiv art. 248 alin. (2) din lege și art. 1 alin. (3) din O.M.E. nr. 6072/2023].
Joi, 16 ianuarie 2025, de la ora 10:00, a avut loc, pe parcursul a mai bine de oră și jumătate, în sistem videoconferință, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. În momentul de „vârf” al ședinței au fost conectate 166 persoane.
Ordinea de zi:
1. Organizarea simulării județene a examenului de Evaluare Națională, sesiunea 2025;
2. Organizarea probelor de competențe din cadrul examenului național de Bacalaureat, sesiunea 2025;
3. Precizări privind acordarea burselor școlare;
4. Prezentarea aspectelor legislative privind segregarea școlară;
5. Aspecte fiscal-bugetare specifice învățământului preuniversitar din OUG nr. 156/30.12.2024;
6. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
• Maria Ștefănie - inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- mulțumiri pentru activitatea desfășurată;
- pe parcursul mai multor intervenții s-au făcut scurte precizări relativ la:
- egalitatea de șanse: solicitări din partea elevilor;
- probele de competențe din cadrul examenului de bacalaureat, 2025;
- programul „masă sănătoasă”;
- acordarea burselor;
- decontul navetei personalului didactic.
• Zsofia Szasz – inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- organizarea probelor de competențe din cadrul examenului național de bacalaureat (prezentare ppt);
- aspecte legale privind segregarea școlară (prezentare ppt).
• Adriana Almășan – inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- procedura privind completarea și arhivarea declarațiilor de interese pentru personalul didactic de predare.
• Mariana Miertoiu – contabil șef, I.S.J. Hunedoara:
- măsuri financiare și fiscale introduse prin OUG 153/2024.
• Maria Ștefănie - inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind simularea județeană a evaluării naționale. (Prezentare PPT)
• Alina Bratu – inspector de specialitate istorie și discipline socioumane, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind predarea disciplinei educație juridică.
• Ioan Nistor – consilier juridic, I.S.J. Hunedoara:
- informare juridică;
- obligația unităților/directorilor de a solicita asistența juridică din partea I.S.J.;
- dosarul electronic;
- actualizarea registrului de riscuri.
• Elena Bogdan – șef serviciu, I.S.J. Hunedoara:
- blocarea posturilor; posibilitatea ocupării doar a posturilor unice; se așteaptă Memorandumul de deblocare;
- plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești eșalonată pe 5 ani;
- prima de carieră didactică/profesională este plătită din alte surse, nu din cele bugetare;
- voucherele de vacanță: diminuarea sumelor; coplată;
- planificarea concediilor;
- evaluarea personalului administrativ pentru activitatea din anul 2024.
• Paul Rusu – președinte, S.I.P. Județul Hunedoara:
- aspecte discutate la întâlnirea cu ministrul educației:
- nemulțumirile existente în sistem urmare a „ordonanței trenuleț”;
- o abordare comună a problemelor educației;
- plata profesorilor implicați în organizare și desfășurarea examenelor naționale;
- decontarea navetei personalului didactic;
- nemulțumiri legate de problema implicării cadrelor didactice în acordarea burselor sociale;
- alte probleme punctuale.
Materiale suport folosite și prezentate în cadrul ședinței pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2025.
Luni, 22 august, I.S.J. Hunedoara și Instituția Prefectului – Județul Hunedoara, au organizat, în sala Spiru Haret de la sediul inspectoratului școlar, o dezbatere având ca temă proiectul noilor legi ale educației, în primul rând cel relativ la învățământul preuniversitar.
În sală au fost prezenți, pe lângă reprezentanții celor două instituții organizatoare, un număr copleșitor de invitați: din partea Ministerului Educației, secretarii de stat Ionel-Florian Lixandru și Antoneta Bolchiș; din partea Parlamentului României, Natalia-Elena Intotero și Lucica Dina Muntean; deputatul european Iuliu Winkler; din partea Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, secretarul de stat Lucian-Ioan Rus; președintele Consiliului Județean Hunedoara, Laurențiu Nistor; conducători sau consilieri ai mai multor instituții, reprezentanți ai administrației locale, reprezentanți ai organizațiilor de părinți, reprezentanți ai organizațiilor de elevi, reprezentanți ai agenților economici etc. Totodată, dezbaterea s-a bucurat de intervenția în sistem on-line a ministrului educației, Sorin Câmpeanu.
Desigur, deși omiși în prezentarea inițială, probabil după cum cei care au creionat proiectul de lege pentru învățământul universitar (și pe care nu vrea nimeni să-i dezvăluie) par să fi evitat sistematic, ba chiar să elimine, cadrele didactice, au fost prezente, chiar dacă nu într-un număr foarte mare, de unde probabil și senzația de „goliciune” pe care a inspirat-o sala abstracție făcând de aglomerarea invitaților, și cadre didactice, cu precădere directori de unități de învățământ.
Deschiderea dezbaterii a fost realizată de către prefectul județului Hunedoara prin lecturarea pilonilor invocați la temelia proiectelor legislative, asta în pofida faptului că o lectură cât de cât atentă a acestor inițiative legislative te convinge destul de repede că fundația dorită nu se regăsește mai deloc în conținutul propriu-zis.
Oprindu-ne la conținutul propriu-zis al (așa-numitei) dezbateri, se poate aprecia că aceasta a ratat cu un deosebit de mare succes (sic!) „momentul istoric”, după cum i-a scăpat unuia dintre invitați cu referire la demersurile de elaborare și de adoptare a unor noi legi ale educației (ca să fie clar, ratarea este concluzia noastră, „măreția” cea a invitatului).
Concret, în absența unei moderări (probabil aceasta asumată de cel care a deschis lucrările), care s-ar fi dovedit de altfel inutilă, au urmat un număr nesfârșit de intervenții ale invitaților, preponderent axate acestea pe contribuția fiecăruia la bunul mers al educației preuniversitare și nu numai, de altfel unele care au acoperit cea mai mare parte a ceea ce s-a vrut o dezbatere.
O primă întrerupere a efluviilor politice a intervenit din partea S.I.P. Județul Hunedoara, solicitându-se ministrului educației să precizeze care ar fi garanțiile că se va acorda finanțarea estimată pentru implementarea acestui proiect (care presupune cel puțin o dublare a bugetului educației, chiar și în condițiile în care salarizarea preconizată ar reprezenta doar 25% din creșterile de cheltuieli). Răspunsul a fost (trebuind măcar să apreciem recunoașterea acestui fapt) că măcar în ceasul al doisprezecelea se va vedea acest lucru, faptul că fără o finanțare adecvată niciuna dintre „speranțele” exprimate în proiectul de lege pentru învățământul preuniversitar nu se va realiza, uitând, am spune noi, că, banal, după „ultimul ceas” începe o nouă zi, iar după altele câteva, așa cum ne-am obișnuit de după 1989, va veni un alt moment „crucial”, o nou reformă, trecătoare și aceea, ba chiar la fel de inutilă, bolovanii, adică problemele, rămânând la locul lor, poate amplificându-se în dezmățul de idei nesusținute în vreun fel la modul concret.
Lămuriți deja în privința șanselor de succes ale noii reforme preconizate, „dezbaterea” accentuat festivist-declamatorie s-a mai animat abia spre final, prin întrebările venite din partea unui coleg din Orăștie (la care secretarii de stat, altfel incisivi în numeroasele monologuri, au oferit senzația că nu prea au răspunsuri), cele ale reprezentanților elevilor, intervenția unuia dintre reprezentanții părinților, cu insistență pe salarizarea acordată profesorilor (de aplaudat, cu atât mai mult cu cât toate celelalte intervenții, chiar și cele ale diferiților „diriguitori” la bază cadre didactice, au neglijat sistematic salariații din educație; ba chiar, dacă ar fi să-i luăm în calcul și pe ceilalți, s-a putut auzi și o afirmație precum cea exprimată de un primar, cum că „nu este corect ca noi să plătim naveta cadrelor didactice”) și, desigur, o nouă intervenție a S.I.P. Județul Hunedoara prin care s-a punctat în principal stilul de „pe repede înainte” al întregului demers de modificare legislativă, cu atât mai mult ținând seama de momentul lansării acestuia.
„Dezbaterea”, printre ultimele organizate pe marginea proiectelor legislative (termenul final fiind 24 august), s-a finalizat abrupt, după aproape trei ore, într-o atmosferă generală de „de-ajuns!”.
Punând de o parte astfel de „formalisme”, este de subliniat că sindicatele, în relație directă cu Ministerul Educației, continuă demersurile de negociere menite să corecteze o parte dintre neajunsurile proiectului de lege pentru învățământul preuniversitar, o serie de probleme, după cum s-a transmis deja în teritoriu, găsindu-și deja rezolvarea.