Noi suntem
SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEȚUL HUNEDOARA

Agenda

31.03.2021
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara - on line

24.03.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara - Sediul S.I.P. Județul Hunedoara

18.03.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - on line

10.03.2021
Comitetul de supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara - on line

24.02.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara - Sediul S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara - Prefectura Hunedoara

05.02.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - on line

27.01.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social Județul Hunedoara

19.01.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.01.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret” - on line

06.01.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara - on line

16.12.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

16.12.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.12.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - on line

09.12.2020
Ședința C.L.D.P.S. Hunedoara - on line

09.12.2020
Comitetul de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

28.10.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.10.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

01.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

30.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

09-10.09.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

02.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

01.09.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

01.09.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

31.08.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

16.08.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.08.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

08.07.2020
Comitetul de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

23.06.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

28.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

27.05.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

07.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

28.04.2020
Finalizarea lucrărilor Conferinței anuale a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Comitetul de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

26.02.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.02.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

14.02.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.02.2020
Comisia paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

05.02.2020
Comisia de dialog social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

29.01.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.12.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.11.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

19.06.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

29.05.2019
Conferința de alegeri S.I.P. județul Hunedoara

15.05.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

17.04.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.04.2019
Alegeri în organizații de zonă ale S.I.P. Județul Hunedoara: Lupeni, Vulcan, Uricani

27.03.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

27.03.2019
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. județul Hunedoara

27.02.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara



Actualitate

Vaccinare și testare pentru învățare

09.04.2021

image/png, 2080935 octeți

Vineri, 9 aprilie, începând cu ora 15:00, la sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, s-a derulat, pe durata a aproximativ trei ore, una din etapele campaniei naționale de informare „Vaccinare și testare pentru învățare”. Campania este organizată de Ministerul Educației cu sprijinul Ministerului Sănătății și având ca parteneri inspectoratele școlare, sindicatele din educație, Consiliul Național al Elevilor și Federația Asociațiilor de Părinți.

 

La evenimentul organizat în sistem hibrid au participat, în principal, inspectori, directori, profesori: 37 dintre aceștia față în față și 145 on line, în sistem videoconferință.

 

De remarcat din rândul participanților: domnul Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, doamna Oana Adriana Biriș și domnul Széll Lőrincz, subprefecți în cadrul Instituției Prefectului Județul Hunedoara, domnul Ilie Pârvan și doamna Iolanda Iacob, inspector școlar general, respectiv adjunct, la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, doamna Diana Cremenașiu, medic epidemiolog la Direcția de Sănătate Publică a Județului Hunedoara, domnul Andrei Dinu, președintele al Federației Asociațiilor de Părinți – Filiala Hunedoara, elevul Nicolas Ciubotariu, vicepreședinte al Consiliului Județean al Elevilor Hunedoara.

 

Evident, principala temă de discuție/dezbatere a fost, cum se poate deduce din titlul articolului, campania de informare privind importanța vaccinării anticovid-19, dar au fost abordate și alte teme specifice educației și acestei perioade.

 

Într-o prezentare cronologică succintă, temele aduse în discuție au fost:

 

Ilie Pârvan, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:

- deschiderea ședinței, prezentarea invitaților și a subiectului principal al dezbaterii.

 

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:

- mottoul Ministerului și al acțiunii: „cât mai curând, câți mai mulți, la școală în bănci”;

- prezentare generală a campaniei;

- abordează și alte subiecte: Planul Național de Redresare și Reziliență, digitalizarea educației, Programul național pentru creșe, Programul național „Școala după școală”, planurile cadru.

 

Diana Cremenașiu, medic epidemiolog la Direcția de Sănătate Publică a Județului Hunedoara:

- prezentare generală a vaccinurilor folosite în România;

- „vaccinurile sunt benefice”;

- recomandarea de vaccinare pentru toate categoriile de vârstă;

- răspuns la întrebarea reprezentantului părinților: testarea elevilor trebuie făcută în condiții de legalitate, cu acordul părinților.

 

Széll Lőrincz, subprefect la Instituția Prefectului Județul Hunedoara:

- susține vaccinarea; exemplu personal: vaccinat cu Astra-Zeneca.

 

Dan Motântău, director adjunct la Liceul Tehnologic „Hurmuzescu” Deva:

- importanța vaccinării; scăderea ratei incidenței în țările cu procente mari de vaccinare a populației.

 

Demeter Sorin, director la Liceul Tehnologic „Transilvania” Deva:

- testarea elevilor este o problemă: există teste, nu există personal de specialitate.

 

Liga Adrian, director la Liceul cu Program Sportiv „Cetate” Deva:

- costurile generate de testarea sportivilor din loturile de performanță.

 

Rusu Paul, președinte al Sindicatului Învățământ Preuniversitar Județul Hunedoara:

- susține campania; sindicatele partenere în acest proiect;

- lipsa de informații bazate pe adevărul științific și competența medicală a generat reticență din partea personalului din educație în privința intenției de vaccinare;

- campania de informare trebuia „să se întâmple” mai devreme și să fie urmată de o campanie de vaccinare pe un culoar preferențial pentru personalul din educație înainte de începerea activităților față în față;

- testarea tuturor elevilor și personalului din educație la întoarcerea din vacanța de sărbători;

- disputa dintre Ministerul Educației și Ministerul Sănătății este observabilă și în opinia publică și trezește neîncredere;

- remarcă privind temele secundare aduse în discuție; evidențiază „datoria” Ministerului și a Guvernului față de profesori: două etape de creștere salarială.

 

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:

- la nivelul M.E. există bune intenții privind salarizare.

 

Andrei Dinu, președintele al Federației Asociațiilor de Părinți – Filiala Hunedoara:

- personal susține campania și vaccinarea, dar există păreri diferite printre cei pe care îi reprezintă;

- solicită informații privind pregătirea remedială.

 

Nicolas Ciubotariu, vicepreședinte al Consiliului Județean al Elevilor Hunedoara:

- personal susține campania, dar dintr-un sondaj intern rezultă că 58% dintre elevii de liceu nu vor să se vaccineze.

 

Pe lângă tema principală au fost abordate, la inițiativa moderatorilor, și alte teme.

 

Mariana Miertoiu, contabil șef la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:

- precizări privind plata burselor în județul nostru;

- costurile mari pentru testarea elevilor din CSS/LPS-uri;

- decontarea cheltuielilor pentru transportul elevilor.

 

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:

- legea referitoare la decontarea navetei elevilor are două prevederi inaplicabile; s-au făcut propuneri pentru modificarea ei.

 

Teodora Vintilă, inspector de specialitate la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, vicepreședinte al Comisie județene pentru evaluarea națională:

- prezintă situația simulării evaluării naționale la nivelul județului nostru.

 

Gabriela Berbeceanu, inspector de specialitate la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, vicepreședinte al Comisie județene pentru bacalaureat:

- prezintă situația simulării examenului de bacalaureat la nivelul județului nostru.

 

Anișor Pârvu, director la Colegiul Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara

Ștefan Bogdan, director la Liceul Teoretic „Avram Iancu” Brad

- prezintă situația simulării bacalaureatului în unitățile conduse; aprecieri, concluzii.

 

Alexandru Murar, inspector de specialitate la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:

- prima generație care termină clasa a VIII-a pe noile planuri cadru; cum vor continua?

 

Iolanda Iacob, inspector școlar general adjunct la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:

- informații statistice privind funcționarea unităților școlare din județ în diferite scenarii;

- creșterea calității predării online;

- condiționarea înscrierii profesorilor la gradele didactice de participarea la cursuri serioase.

 

Ilie Pârvan, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:

- încheierea dezbaterii; mulțumiri participanților.

 

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:

- mesaj final: „putem să schimbăm lucruri”.

 

Concluzie: o acțiune care ar putea fi utilă în măsura în care informațiile vor fi diseminate, dar abordarea și a altor teme a „diluat” tema principală și, implicit, scopul principal al evenimentului: promovarea acțiunilor de vaccinare împotriva virusului.

 

Important

Reprogramarea concediilor de odihnă și salarizarea în perioada 2 aprilie - 4 mai 2021

01.04.2021

image/jpeg, 102040 octeți

Ținând cont de situația epidemiologică și de legislația în vigoare, Ministerul Educației a transmis în teritoriu o adresă relativă la reprogramarea concediilor de odihnă ale cadrelor didactice.

 

Astfel, se precizează:

 

1.    cadrele didactice care au în încadrare clase a VIII-a, a XII-a zi și a XIII-a seral și/sau frecvență redusă, în perioada 12 - 29 aprilie 2021, vor fi în activitate; la cerere, aceste cadre didactice pot fi programate în concediu de odihnă doar în zilele în care nu desfășoară activități didactice la aceste clase;

 

2.    cadrele didactice care nu au în încadrare clase a VIII-a, a XII-a zi și a XIII-a seral și frecvență redusă vor fi programate în concediu de odihnă, în perioada 2 aprilie - 4 mai 2021;

 

3.    cadrele didactice din învățământul preșcolar vor fi programate în concediu de odihnă, în perioada 2 aprilie - 4 mai 2021, în situația în care unitățile de învățământ în care sunt încadrate NU organizează activități educative cu copiii, cu prezență fizică, conform punctului 5 al art. 2 din OMEC nr. 3125/2020 privind structura anului școlar 2020 — 2021, cu modificările și completările ulterioare.

 

4.    în perioada 2 aprilie-4 mai 2021, vor fi în activitate:

 

- cadrele didactice nominalizate în comisiile stabilite prin decizii ale directorilor unităților de învățământ, care în această perioadă au planificate activități (de exemplu: înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, desfășurarea anchetelor sociale în vederea includerii elevilor în programul „Euro 200” ș.a.);

 

- cadrele didactice a căror prezență se impune în unitatea de învățământ (de exemplu: asigurarea continuității la conducerea unității de învățământ, prezență la ședințele consiliului de administrație stabilite în baza actelor normative în vigoare ș.a.);

 

- cadrele didactice din cadrul CJRAE/CMBRAE implicate în activitățile de evaluare a dezvoltării copiilor în vederea înscrierii la clasa pregătitoare;

 

- cadrele didactice din cluburile sportive școlare implicate în organizarea și desfășurarea competițiilor sportive, precum și cadrele didactice din unitățile conexe implicate în organizarea și desfășurarea activităților deja programate.

 

Aceste cadre didactice vor fi programate în concediu de odihnă în zilele în care nu sunt implicate în activități de tipul celor menționate anterior.

 

În ceea ce privește salarizarea personalului didactic de predare, se fac următoarele precizări:

 

a.     în perioada 12 - 29 aprilie, personalul didactic de predare titular, precum și personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată sau pe durata viabilității postului didactic, care desfășoară activități de predare în această perioadă, va fi salarizat doar pentru norma didactică de predare aferentă funcției de bază, în situația în care activitățile de predare desfășurate în această perioadă nu depășesc o normă didactică de predare; excepție fac cadrele didactice, care, în perioada 12 - 29 aprilie 2021, desfășoară activități didactice de predare care conduc la depășirea normei didactice de predare aferente funcției de bază, acestea fiind salarizate și în regim de plata cu ora pentru numărul de ore lucrate în perioada respectivă peste norma de bază;

 

b.    în perioada 12-29 aprilie 2021, personalul didactic de predare asociat/pensionat, angajat în regim de plata cu ora, care are în încadrare clase a VIII-a, a XII-a zi sau a XIII-a seral și/sau frecvență redusă, va fi salarizat pentru activitatea prestată la aceste clase, pentru numărul de ore lucrate în perioada respectivă;

 

c.     celelalte cadre didactice care nu se află într-una din situațiile prevăzute la punctele 1 sau 2 vor primi indemnizația aferentă concediului de odihnă, calculată conform prevederilor legale.

 

Ținând seama de toate aceste precizări, dar și de diferitele „interpretări” ale acestora, se cuvine precizat:

 

1.     Reprogramarea concediilor de odihnă afectează, dintre categoriile de personal existente în unitățile de învățământ, doar cadrele didactice;

 

2.     NU există o obligativitate general aplicabilă ca toate cadrele didactice să intre în concediul de odihnă, excepțiile fiind suficient de permisive pentru a permite derularea tuturor activităților care se cer derulate; 

 

3.     Derularea diferitelor activități NU dă dreptul angajatorului de a fragmenta programul cadrelor didactice (de exemplu, o zi în activitate, patru în concediu de odihnă) care derulează activități didactice (punctele 1 și 3 de mai sus), exceptând situațiile precizate la punctul 4;

 

4.     Este posibilă plata cu ora pentru persoanele încadrate în acest regim, după cum se pot plăti ore la plata cu ora peste norma didactică de bază numai în măsura în care se realizează întreaga normă de bază, iar aceste ore exced norma de bază.

 

Totodată, ținând cont de modul în care Ministerul Educației a decis și a transmis aceste precizări relative la reprogramarea concediilor de odihnă și având în vedere neajunsurile pe care aplicația utilizată pentru salarizare în sistemul educațional le dovedește, F.S.E. „Spiru Haret” a transmis o adresă prin care s-a solicitat modificarea Adresei nr. 1970/DGPI/31.03.2021 în conformitate cu legislația în vigoare și după consultarea partenerilor de dialog social.

 

Atașăm acestui articol atât adresa Ministerului Educației, cât și pe cea a F.S.E. „Spiru Haret”.

 

Eveniment

Conferința Anuală a CAR (IFN) SIP Hunedoara

06.04.2021

image/jpeg, 353875 octeți

Conferința Anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara a fost convocată pentru data de 31.03.2021. Având în vedere instituirea stării de alertă și imposibilitate desfășurării normale a Conferinței, Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara a propus desfășurarea online a activităților Conferinței Anuale 2021.

 

Astfel, cu o lună înainte de data Conferinței, o parte din materialele Conferinței (convocator, comisii de lucru, agenda de lucru, propuneri de modificare a cuantumului împrumuturilor și a dobânzilor la împrumuturi, regulamentul) au fost postate pe site-ul organizației și au fost transmise tuturor liderilor grupelor sindicale prin e-mail. 

 

Cu două săptămâni înainte de data desfășurării Conferinței s-au transmis și celelalte materialele ale Conferinței: Raportul Comitetului de Supraveghere privind activitatea din anul 2020, Raportul financiar contabil și bilanțul pentru anul 2020, Raportul Comisiei de Cenzori privind gestiunea în anul 2020, Delegație, Buletinul de vot special. Toate aceste materiale pot fi consultate/descărcate aici.

 

În data de 31 martie 2021 lucrările Conferinței s-au desfășurat online, în format video-conferință. Au participat 143 delegați din toate unitățile de învățământ unde sunt constituite grupe ale C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara.

 

Conferința C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara a hotărât următoarele:

1. Se aprobă desfășurarea on-line a Conferinței anuale a CAR (IFN) SIP Hunedoara.

2. Se aprobă Raportul de activitate al Comitetului de supraveghere pentru anul 2020.

3. Se aprobă Raportul financiar contabil pentru anul 2020.

4. Se aprobă bilanțul contabil pentru anul 2020.

5. Se aprobă Raportul Comisiei de cenzori pentru anul 2020.

6. Se aprobă reducerea dobânzii reale la împrumuturi tradiționale cu dobândă bonificată (doar pentru membrii S.I.P. Județul Hunedoara) la 3% / an.

7. Se aprobă reducerea dobânzii reale la împrumuturile rapide cu dobândă bonificată (doar pentru membrii S.I.P. Județul Hunedoara)  la 2% pe trei luni.

8. Se aprobă reducerea dobânzii reale la împrumuturile tradiționale fără dobândă bonificată la 10 % / an.

9. Se aprobă reducerea dobânzii reale la împrumuturile rapide fără dobândă bonificată la 5% pe trei luni.

10. Se aprobă creșterea cuantumului maxim al împrumutului clasic la suma de 50.000 lei.

11. Se stabilește perioada maximă de rambursare a împrumutului la 6 ani.

12. Se aprobă creșterea cuantumului maxim al cotizației lunare (contribuția la propriul fond social) la 500 lei.

13. Se stabilește numărul de giranți astfel: 1 girant pentru fiecare tranșă de 10.000 lei împrumutați peste suma care nu este garantată de fondul social și salariul net al persoanei.

14. Se validează componența Comitetului de supraveghere în actuala componență (Baciu Camelia, Colhon Vasilica, Rusu Paul, Stoica Dija, Sturza Crina).

 

Alte detalii privind activitatea C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara: 

- Istoric,

- Statut,

- Conducere,

- Cum poți deveni membru,

- Norme de creditare,

- Forme de împrumut,

- Accesare împrumut,

- Modele documente,
- Conferința de alegeri,

- Conferința anuală,

- Protecția datelor cu caracter personal,

- Contact,

pot fi consultate/descărcate de pe site-ul www.siphd.ro, de la rubrica C.A.R. Hunedoara.

 

18.03.2021
02.03.2021
10.09.2020
Minciuna moralizatoare sau despre „funebrele” aventuri ale adevărului
Tipul știrii: Actualitate
Data știrii: 4.3.2021
Data ultimei actualizări: 11.04.2021
Numărul de vizualizări: 198



Cine nu-și amintește de un personaj de tristă amintire din istoria recentă a educației românești, într-atât că a rămas în memoria colectivă a celor din învățământul românesc cu un nume ce sugerează pe deplin efectele acțiunilor și inițiativelor sale, unele ale căror efecte negative le resimțim din plin și azi? Daniel Funeriu, căci despre cine altcineva poate fi vorba, mai cunoscut în mediile educaționale drept „Funebru”  (căruia i se poate totuși recunoaște meritul, ceea ce s-a și întâmplat în permanență, de a fi diminuat fraudele la examenele și concursurile naționale), a redevenit deosebit de activ în ultima perioadă. Această reactivare a sa pare că se datorează mai curând nu unei misterioase alinieri a astrelor în materie de guvernare, ci, ceva mai banal, aderenței pe care domnia sa o are la orice asalt asupra sindicatelor. Unul care este în curs de „punere pe roate” având în vedere că acestea, în opinia guvernanților (multe dintre actualele personaje sunt aceleași care, acum mai bine de un deceniu, se dădeau peste cap să recanalizeze banii din salarii, nu că am avea la nivel european cea mai mică pondere a acestora în PIB raportat la formarea de capital), „au îndrăznit să deschidă gura”.

 

Dar să revenim la „actorul” nostru. Care sunt acuzele, mai precis, cele în virtutea cărora sindicatele, iarăși în răspăr față de mai toată Uniunea Europeană, sunt pe cale de a fi demonizate? O să încercăm să fim sistematici:

1.     „Sindicatele încasează, automat, 1% din salariile tuturor profesorilor” – trei neadevăruri, în atât de puține cuvinte:

a.       cotizația ca membru al unei organizații sindicale, potrivit legii, este de maximum 1% din salariul brut (deductibilă aceasta, cel puțin pentru moment, ținând cont de faptul că sindicatele, în orice democrație care își merită măcar relativ numele vede în acestea un actor important al societății civile), așa că în realitate cotizațiile plătite efectiv sunt inferioare acestui plafon (de exemplu, în județul Hunedoara este de 0,75% din venitul brut al membrului de sindicat);

b.       reținerea cotizației de membru de sindicat nu se realizează în mod automat, doar pentru calitatea de salariat al sistemului educațional, fiindcă în fapt din organizațiile sindicale din educație fac parte toate categoriile de personal, ci doar în baza cererii de înscriere în organizația sindicală, iar prin aceasta în baza acordului pe care membrul de sindicat îl dă explicit pentru reținerea acesteia;

c.        strict economic, nu este vorba despre o încasare, fiindcă nu se vinde și nu se cumpără nimic, sindicatele nefiind operatori economici în raport cu membrii lor, ci doar de o contribuție, respectiv transferul unei cotizații, cea care conferă calitatea de membru de sindicat.

2.     „Angajatorul este obligat să rețină cotizația direct de pe statele lunare de plată, la cererea sindicatului. Este, de ochii lumii...” – lucrurile au devenit puțin mai nuanțate, deși modul în care sunt spuse se vrea a fi tot o premisă pentru caracterul demonic al sindicatelor:

a.     obligația angajatorului de a face reținerea există, adevărat, dar ea nu devine efectivă decât în condițiile legale (cerere și acord – înștiințare din partea organizației sindicale), omisiunea, am crede că făcută voit, fiind relativă la faptul că angajatorii nu au cum să-și asume încălcarea legii (domnul Funeriu pare să acuze că mai toate conducerile unităților de învățământ și serviciile contabile ale acestora „se dedau” la tot felul de infracțiuni, ușor de descoperit de altfel de către controalele de pe la Curtea de Conturi sau de auditurile financiare care se fac periodic);

b.    de altfel, ceea ce domnul Funeriu cunoaște, programul informatic prin care se administrează problema salarială în educație este unic la nivel național (EduSal), iar setările acestuia nu permit realizarea reținerii decât în baza unui număr de document care exprimă acordul membrului de sindicat cu privire la reținerea cotizației;

c.      de fapt, acel „direct” din ocolul adevărului pe care îl face acest fost ministru (din câte se cunoaște, cam acesta fiind primul său loc de muncă veritabil) este un răspuns normal și adecvat lumii în care trăim, acela ca banii să circule cu precădere pe canale electronice. Dar nu, acest domn își dorește ca banii să circule din mână în mână, cu chitanțier și tot ce se leagă de aspectele contabile, cu seifuri în care banii să fie păstrați etc. Contează că s-ar plăti comisioane peste comisioane pentru utilizarea acelor sume de bani, că legea însăși limitează utilizarea unor sume cash prea mari, că mai ales în contextul actual s-ar da la gunoi multe norme sanitare? Nu. Important este ca „demonii” să fie slăbiți pe cât se poate.

3.     „statul, ca angajator, îi virează lunar 1% din salariile angajaților” – indusa idee, afirmată explicit de altfel în alte contexte, ar fi că statul, de fapt, finanțează astfel sindicatele:

a.       deși se reclamă „trăitor și cunoscător” al unor societăți occidentale, numitul de mai sus pare să ignore cu desăvârșire că spre diferență de ceea ce se întâmplă prin numeroase țări europene, în România statul de care se îngrijește (deși, dacă nu înșeală memoria, în alte vremuri îl dorea cât mai „suplu”) nu acordă niciun fel de sprijin financiar sindicatelor, spre diferență, ca să „mușcăm” și noi puțin, de ceea ce se întâmplă cu partidele politice, ONG-urile de diferite spețe și altele de acest gen, iar odată cu pandemia și firmelor, într-o „bairam” generalizat,  ba chiar dimpotrivă, cel mai adesea a făcut tot ce se poate să pună bețe în roate acestora; 

b.       singura sursă de finanțare a organizațiilor sindicale sunt cotizațiile membrilor de sindicat, ceea ce înseamnă, oricum am învârti lucrurile, că aceștia sunt bani strict privați;

4.     „În educație, liderii sindicali sunt degrevați de ore (vreo 170 de norme, adică echivalentul normelor din 17 școli cu 10 profesori fiecare) dar primesc salariul ca și cum ar fi la catedră” – adevărat, există aceste degrevări, dar:

a.       calculul degrevărilor, lucru cunoscut de altfel de domnul Funeriu, care însă nu s-a ferit în calitate de ministru să elimine acest lucru, se face pornind de la dreptul de a derula activități sindicale, pe care legislația muncii îl recunoaște (și acesta foarte subțire comparativ cu alte țări europene), așa încât o degrevare presupune aproximativ 2.000 de membri de sindicat (adică aproximativ 8 minute/membru/lună) – timpul atât de scurt pentru activități sindicale, din timpul de lucru, face inefectivă exercitarea lor, așa încât s-a ajuns la această soluție (un timp mai lung, de exemplu 1 oră/săptămână, ceea ce nu este pe atât de incredibil pe cât pare, dată fiind existența sa pe alocuri) a degrevărilor;

b.       salariul nu se primește „ca și cum ar fi la catedră”, ci este vorba doar de salariul brut de încadrare, substanțial mai mic decât cel „ca și cum ar fi la catedră”.

5.     „sindicatul se controlează pe sine din punct de vedere financiar” – adică, se acuză cu oripilată mânie, sindicatele nu prea dau seama în fața nimănui din punct de vedere financiar:

a.       controlul activității financiare a organizațiilor sindicale (apropo, sunt într-o aceeași situație cele patronale, dar asta nu mai deranjează pe nimeni, iar dacă stăm să mai căutăm mai găsim), după cum se citează de altfel textul legii, se realizează prin comisia de cenzori, care funcționează potrivit statutului și legislației în vigoare; 

b.       pentru o persoană care nu este „bântuită” de cine știe ce parti-pris-uri, se poate deduce (precizările legale sunt de altfel explicite în acest sens) că organizațiile sindicale trebuie să aibă o contabilitate proprie, care consemnează întreaga activitate financiară, potrivit legilor din domeniu, ba mai mult, existând și un organ de control, ales și acesta potrivit unor norme și funcționând în baza altora;

c.        plus un lucru pe care s-ar putea ca personajul să nu îl știe, deși nu am băga mâna în foc pentru asta, organizațiile sindicale realizează diferite raportări financiare către membrii de sindicat (scuzat să ne fie că nu le înaintăm direct către domnul în cauză, deși îi sunt accesibile dacă ar mai ieși din „bula” sa), lunar, anual și multianual; că s-ar introduce și un control extern în ceea ce privește activitatea financiară, așa cum se solicită, nu credem că ar fi vreun fel de problemă – bine, dacă nu rămânem la bolboroseala despre „veroșii lideri”;

6.     „listarea patrimoniului tuturor sindicatelor din România” – cu trimitere la bogăția în care s-ar „lăfăi” sindicatele și liderii lor:

a.       da, este adevărat, sindicatele (cel puțin unele, cu un număr mare de membri, fiindcă celelalte se zbat la limita supraviețuirii) au un patrimoniu, dar el este departe de miliardele la care „se visează”, plus că acesta este constituit în timp, pe baza resurselor financiare strict proprii organizațiilor („doar” cotizația, după cum se amintea);

b.       există C.A.R.-uri înființate de sindicate, dar nu sunt ale acestora, ci ale membrilor respectivi (majoritatea, este adevărat, membri de sindicat de asemena), dacă știm ce este o astfel de instituție financiar-nebancară (cu activitate reglementată de Banca Națională a României și de o legislație specifică), ci doar coordonate de acestea, scopul fiind practicarea unor dobânzi cât mai mici, cel mai adesea mult mai mici decât în domeniul bancar (oare de aici să fie o problemă?);

c.        există agenții de turism înființate și controlate de sindicate, scopul nefiind însă acea „maximizare a profitului” legală pentru orice firmă, ci procurarea și furnizarea unor servicii turistice membrilor de sindicat la prețuri cât mai mici (și acestea curent mai mici decât cele de pe piață);

d.       există, pe ici pe colo, poate și câte o pensiune, dar acestea sunt destinate de asemenea membrilor de sindicat, și poate și altele (de exemplu, în județul Hunedoara, există un solid serviciu juridic, miile de procese câștigate de acesta și sumele obținute în instanțe compensând de mai multe ori valoarea cotizațiilor plătite, fără a mai vorbi de cheltuielile presupuse altfel de toate aceste acțiuni în instanță), dar, existența lor, pentru o minte ceva mai deschisă în jur, ar fi mai curând ceva de apreciat, fiind vorba evident de a reuși să construiești ceva și nu numai să cheltui.

 

Ar mai fi multe de amintit, de exemplu, „obligația liderilor de sindicat de a depune declarația de avere” (s-a mai întâmplat, iar dacă legea va decide asta, nici aici nu vedem care ar fi problema – indemnizațiile liderilor, cele la care implicit se face trimitere, nu sunt fixate de capul lor de lideri, ci sunt aprobate în cadrul structurilor interne, iar după aceea se regăsesc în situațiile financiare), procesele pe care le-a avut domnul Funeriu cu sindicatele (după știința noastră, o singură acțiune a unei organizații sindicale din țară, care a renunțat, este adevărat, din motive procedurale, dar acțiunea se pare că a fost reiterată recent), cei 23.000 rămași după ce a eliminat reținerea pe statul de plată a cotizației (aici, probabil, a omis un „0” sau a luat datele în același moment, înainte ca sindicatele să se organizeze), listarea patrimoniului sindicatelor (de acord, dar pentru ca domnul nostru să nu rămână mult prea dezamăgit, l-am anunța deja că listele acelea vor cuprinde, de exemplu, C.A.R.-urile, din motivele amintite mai sus) dar deja acest articol are tendința de a se lungi excesiv. 

 

De fapt, dacă vom citi până la capăt declarațiile domnului Funeriu, pe care le regăsiți, pentru deplină transparență, la rubrica Informații utile/Puncte de vedere/2021, ne devine mult mai clar de unde sursa tuturor spectrelor care par să-l bântuie. Astfel, se apreciază că „Băsescu le-a luat puterea, dar le-a lăsat resursele, pe baza cărora au revenit și mai puternici. Eu am făcut-o, în 2011, printr-o simplă semnătură și nu a murit nimeni din asta. E adevărat: toți liderii sindicatelor din educație au plecat în mandatul meu.” Da, avem aici un alt adevăr: modificarea legislației muncii operată sub tutela președintelui de tristă amintire, în pofida oricăror principii democratice, a destructurat sindicatele, dar mai ales a adus salariatul într-o stare de semi-sclavie. De atunci, lucrurile s-au mai schimbat, deși corul de voci ridicate împotriva sindicatelor, acum ca și atunci, urmărește în realitate o înăsprire și mai accentuată a legislației muncii, cu impact direct aceasta asupra veniturilor și drepturilor salariaților (știm, idealul unui astfel de „patronat” este ca salariatul să aducă și ceva bani de acasă pentru onoarea care i se face de a avea un loc de muncă). Cât despre lideri, nu a plecat nimeni, altfel decât prin mecanismele interne organizațiilor sindicale, după cum nici vizita liderilor la doritul de șters din amintire fost ministru nu a fost decât o încercare a acestora de a găsi o cale de dialog pentru a opri abrambureala (din păcate „istoria” aici acordă acest titlul de veritabil „campion” unei alte persoane, mult mai neștiutoare în încurcarea căilor învățământului) pe care o implementa în educație („oferta” făcută de domnul ministru a fost, de fapt puțin alta: să i se lase Bac-ul în pace, având în vedere că se pregătea o grevă pe care, prin acțiunea ISJ-urilor și presiunea asupra conducătorilor unităților de învățământ, a reușit totuși să o destructureze, iar reținerea cotizațiilor și degrevările aveau să continue ca până atunci, dar aceasta a fost respinsă) iar aceștia, oricât se uită prin parcarea în care au lăsat mașina (personală, de obicei) nu găsesc și pace Porsche-urile iar și iar amintite.

 

La final, ce ar mai fi de spus? Având în vedere că actualii guvernanți nu au auzit de respect reciproc sau de dialog social (cu bănuiala că au lipsit destul de mult chiar și la lecțiile despre democrație), poate că ar fi vremea, pe măsura caracterului demonic care se încearcă a ne fi atribuit, nouă, tuturor, fiindcă organizațiile sindicale nu sunt liderii lor, aceștia oricum aleși, de fapt, într-un mod mult mai democratic decât se întâmplă prin politichie, ar fi timpul poate să „bântuim” ceva mai mult pe toți aceștia cărora li se datorează, în cele din urmă și în mare parte, multe dintre problemele educației românești (nu este locul să reamintim aici toate deciziile catastrofale cu care „ne-a fericit” personajul ale cărui vorbe au motivat rândurile de față) și mai ales statutul financiar-social al salariaților din educație. Așa că, „Bântuire cât mai spornică!”

 

P.S. Ca o extindere a acestor rânduri, relativ mai ales la problemele economice și la marele „actor” al acestora, PIB-ul, iar alături de acesta năbădăiosul său fiu, bugetul, vă propunem să lecturați articolul „PIB-ul șmecher și educația uitată”, un articol ceva mai tehnic, pe care îl regăsiți la rubrica Informații utile/Puncte de vedere/2021.






Copyright (c) 2002-2020 SIP Hunedoara