Noi suntem
SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEȚUL HUNEDOARA

Agenda

28.11.2022
Ședință de lucru (secretari, contabili) cu reprezentanții M. E.

28.11.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

25.11.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

24.11.2022
Comisia paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

23.11.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

21.11.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

14.11.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara - Deva

09.11.2022
Comitetul de supraveghere al CAR (IFN) SIP Hunedoara - Deva

07.11.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara - Deva

02.11.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara - Deva

31.10.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

19.10.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.10.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

17.10.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

07.10.2022
„Educația se face cu educatori motivați” - conferința/dezbatere în cadrul manifestărilor „Săptămâna Educației 2022”

05.10.2022
„Cupa Educatorului” - activități sportive în cadrul manifestărilor „Săptămâna Educației 2022”

05.10.2022
Ziua Mondială a Educației

28.09.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

23.09.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

23.09.2022
Consiliul Liderilor U.J. C.N.S.L.R.-Frăția Filiala Hunedoara - Deva, sediul Uniunii Județene

20.09.2022
Consiliul Liderilor și Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

07.09.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.09.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

05.09.2022
Ședința Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara

05.09.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

02.09.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

02.09.2022
Ședință publică a Comisiei județene de mobilitate a personalului didactic de predare

01.09.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

01.09.2022
Ședință publică a Comisiei județene de mobilitate a personalului didactic de predare

31.08.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

25.08.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

01.08.2022
Ședință publică a Comisiei județene de mobilitate a personalului didactic de predare

29.07.2022
Ședință publică a Comisiei județene de mobilitate a personalului didactic de predare

26.07.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

19.07.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

13.07.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

13.07.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

11.07.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

11.07.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

06.07.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

29.06.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.06.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

06.06.2022
Conferința de alegeri a Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”

05.06.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

02.06.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

11.05.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

05.05.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

05.05.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

04.05.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

06.04.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

06.04.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2022
Conferința de alegeri a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

16.03.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

02.03.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

23.02.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2022
Ședință comună a Biroului Executiv F.S.E. „Spiru Haret” și F.S.L.I.

09.02.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

08.02.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.02.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

03.02.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.01.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

18.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

18.01.2022
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

14.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

13.01.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

11.01.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

11.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.01.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

11.11.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

11.11.2021
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

11.11.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.11.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

10.11.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

13.10.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.09.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.09.2021
Conferința de alegeri a Uniunii Județene C.N.S.L.R. Frăția - Filiala Hunedoara

08.09.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2021
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

31.08.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

08.07.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

30.06.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

30.06.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

27.05.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

26.05.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

26.05.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

21.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

12.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

21.04.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

31.03.2021
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.03.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

18.03.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

10.03.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.02.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

05.02.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.01.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

19.01.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.01.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

06.01.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

16.12.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

16.12.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.12.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

09.12.2020
Ședința C.L.D.P.S. Hunedoara

09.12.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

28.10.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.10.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

01.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

30.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

09-10.09.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

02.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

01.09.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

01.09.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

31.08.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

16.08.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.08.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

08.07.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

23.06.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

28.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.05.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

07.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

28.04.2020
Finalizarea lucrărilor Conferinței anuale a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

26.02.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.02.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

14.02.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.02.2020
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

05.02.2020
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

29.01.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.12.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.11.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

19.06.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

29.05.2019
Conferința de alegeri S.I.P. județul Hunedoara

15.05.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

17.04.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.04.2019
Alegeri în organizații de zonă ale S.I.P. Județul Hunedoara: Lupeni, Vulcan, Uricani

27.03.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

27.03.2019
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

27.02.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara



Actualitate

Noutăți pe site

24.11.2022

image/jpeg, 94785 octeți

O serie de rubrici ale site-ului S.I.P. Județul Hunedoara au fost completate/actualizate în această perioadă.

 

Astfel, la rubrica ”INFORMAȚII UTILE”, au fost actualizate modelele de cereri pentru diferitele „situații” cu care se pot confrunta membrii de sindicat.  
(https://nou.siphd.ro/?a=1210)

 

Unii vor spune că în acest fel se birocratizează activitatea, dar, prin materialele respective, încercăm să evităm situațiile în care unitatea de învățământ, inspectoratul școlar, ministerul etc. vor putea spune că un anumit drept nu a fost solicitat.

 

La aceeași rubrică, ”INFORMAȚII UTILE”, la ”Informări SIP Hunedoara” a fost postată informare, cuprinzând evenimente profesionale și sindicale, aferentă lunii noiembrie 2022. 
(https://nou.siphd.ro/?a=1241) 

 

Modificările legislative în ceea ce privește formarea continuă sunt explicate în articolul de pe prima pagină (https://nou.siphd.ro/?a=1&b=3836).

 

Actele normative nou apărute sunt postate la rubrica JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – CARIERA DIDACTICĂ.
(https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=34) 

 

De asemenea, a fost elaborat un infografic care prezintă sintetic formarea continuă a cadrelor didactice și procedura de echivalare în credite profesionale transferabile. Este postat la INFORMAȚII UTILE – INFOGRAFICE – CARIERA DIDACTICĂ.
(https://nou.siphd.ro/?a=1250&x=Cariera+didactica) 

 

Important

Calculul și plata diferențelor salariale

23.11.2022

image/bmp, 589878 octeți

După numeroasele „bâlbe” ale Ministerului Educației în implementarea OUG nr. 48/2022 privind plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021 s-a definitivat, în această lună, calculul sumelor respective.

 

Cu o întârziere de aproape o jumătate de an, în raport cu prevederile legale, o primă tranșă (5%) din sumele cuvenite va fi plătită până la finalul anului, cel mai probabil în luna decembrie, conform informațiile primite de la Ministerul Educației.

 

Reamintim faptul că actul normativ menționat a fost adoptat în urma unei serii de procese la nivel județean și național și implică plata unor diferențe salariale rezultate din neaplicarea în perioada menționată a creșterilor salariale provenind din trecerea într-o nouă tranșă de vechime (din vechiul sistem al tranșelor de vechime). 

 

Pentru celelalte diferențe salariale rezultate din calculul drepturilor salariale (dirigenția, gradația de merit, indemnizația pentru învățământ special, indemnizația pentru predare simultană, viza CFP) la salariul de bază în plată, la nivelul județului Hunedoara există deja sentințe obținute de S.I.P. Județul Hunedoara, iar prima tranșă aferentă acestor diferențe a fost plătită în luna aprilie.

 

Începând cu data de 1 septembrie 2021 ambele probleme au fost rezolvate, calculul salariilor se face ținând cont de prevederile legii și ale titlurilor executorii.

 

Eveniment

Ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. Informare

23.11.2022

image/png, 206670 octeți

Miercuri, 23 noiembrie 2022, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 12 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
 

Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:

  • informare privind probleme profesionale și sindicale din luna noiembrie;
  • plata diferențelor salariale; alte demersuri juridice;
  • noutăți în formarea personalului – infografic;
  • prezentarea situațiilor financiare aferente lunii octombrie 2022;
  • probleme organizatorice;
  • probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
     

Materiale suport folosite în cadrul ședinței:
- Informare;
- Infografic - modificări în formarea continuă;
- Documente procese vouchere de vacanță 2022;
- Adeverință recensământ sindical;
- Situații statistice noiembrie 2022;
- Situații financiare octombrie 2022.

Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:

 

1.    S-a definitivat calculul sumelor reprezentând diferențele salariale pentru perioada 2017-2021. Până la finalul anului se va plăti prima tranșă din aceste sume (5%). 
În județul Hunedoara o parte din sume s-au plătit în luna aprilie (diferențe pentru drepturile salariale calculate, pe baza sentințelor judecătorești, la salariul de bază în plată), iar diferențele pentru tranșele de vechime se vor plăti acum. Din nefericire, plata acestor sume se eșalonează pe cinci ani, în primii ani de plată sumele fiind mici.
2.    Au apărut o serie de noutăți legislative în ceea ce privește formarea continuă, mobilitatea personalului, planul de școlarizare.
3.    Misiunea de audit derulată în județul nostru de mai bine de trei săptămâni, la solicitarea Ministerului Educației, nu reprezintă în realitate decât o misiune de „liniștire financiară” a județului Hunedoara prin prisma faptului că majoritatea unităților de învățământ hunedorene nu se încadrează în finanțarea per elev. Pe de altă parte, „deranjează” sumele mari obținute prin sentințe judecătorești precum și demersurile pentru acordarea sporului pentru condiții de muncă.
4.    La nivelul F.S.E. „Spiru Haret” s-a constituit un grup de lucru pe problematica personalului didactic auxiliar. Luni, 28 noiembrie, la București, va avea loc o întâlnire de lucru cu reprezentanții Ministerului Educației.
5.    Până la data de 31 ianuarie se mai pot face înscrieri pentru cursul acreditat „Întotdeauna caracterul”.
6.    În luna decembrie se vor acorda tuturor membrilor de sindicat tichete sociale în valoare de 50 lei/persoană.

 

În contextul actual este important:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme scopului existenței sale.

 

Informarea prezentată în cadrul ședinței și transmisă în grupele sindicale poate fi consultată/descărcată aici: https://nou.siphd.ro/index.php?a=1241.

 

Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv sau urmând link-ul: 
https://nou.siphd.ro/index.php?a=3121&t=2022.

 

11.07.2022
10.02.2022
14.07.2021
„Eșuarea educației?” - un punct de vedere
Tipul știrii: Actualitate
Data știrii: 27.6.2022
Data ultimei actualizări: 23.11.2022
Numărul de vizualizări: 139



Redăm, în cele ce urmează, in extenso, editorialul „Eșuarea educației?”, publicat de Andrei Marga, ministru al educației în perioada 1997-2000, pe site-ul jurnalul.ro.

 

Șocați de măsurile anunțate de Ministerul Învățământului, mulți mă întreabă îngrijorați: încotro merge educația din țara noastră?

Încep răspunsul cu observația că, în orice țară, schimbările majore se pregătesc și se discută public pe un proiect demn de nume. În Romania, în clipa de față, nu există un proiect de ameliorare la propriu  a educației.

Să ne amintim istoria. Reforma din 1996-2000 a făcut  trecerea educației de la socialismul oriental, la societatea bazată pe libertăți și drepturi ale individului și cetățeanului. Măsurile ei sunt listate și oricine le poate examina  (A. Marga, Anii reformei 1997-2000, 2006). Reforma de atunci a adus educația din România la nivelul țărilor dinamice ale Europei Centrale – Ungaria, Polonia, Cehia. A fost și singura reformă indigenă a educației, recunoscută internațional.

Ulterior, politizarea și amatorismul au distrus într-o măsură și tradiția și măsuri ale reformei, încât România a rămas în urmă. Pe acest fond, unii concetățeni au devenit, explicabil, reticenți la schimbări.

Educația este chemată însă să pregătească noi generații în vederea lumii ce vine. De aceea, după distrugerile amintite, dar și odată cu evoluția – inclusiv în urma pandemiei și a conflictului armat – spre o lume a națiunilor care se asumă pe sine, care își respectă suveranitatea și securitatea și care cooperează neîngrădit, este nevoie de o nouă reformă serios elaborată a educației. Multe țări o fac deja. În Franța, educația își asumă că „voința de a fi o națiune, una dincolo de toate diferențele, își are sursa în școală” (Jean-Michel Blanquer, L'Ecole de demain, Odile Jacob, Paris, 2016, p.13). Se anticipează o schimbare, iar educația știe ce are de făcut.

O asemenea reformă nu este însă în capul decidenților carpatici.   Aceștia au anunțat recent noi încropeli, mai curând din ambiții de inși nimeriți la decizii, decât din competență. Acum, de pildă, se vrea aplicarea rețetelor libertinajului preluat din învățământul nordic la elevi și se aruncă alte prafuri în ochii naivilor.

Se vorbește de un miliard de euro alocați combaterii abandonului școlar, la care, în ultimii ani, România deține recordul internațional. Se invocă „bani care vin”. Numai că banii gestionați în mod diletant nu duc la nimic. În definitiv, și dacă vin bani (care, oricum, nu sunt un cadou!) nu înseamnă că trebuie cheltuiți pe improvizații.

Se vrea schimbarea programului de pregătire curentă a elevilor adaptând anul școlar la sezoanele turistice, renunțând la teze, făcând o medie pe an, lăsând profesorului evaluarea și înlăturând ierarhizările. Desigur, autonomia dascălului este vitală, dar nu aici erau piedici.

„Educația s-a descompus!” spune un reputat manager din industrie, atenționând că au contribuit multe forțe. În opinia mea, descompunerea s-a petrecut, în primul rând, din cauza amatorismului, nepriceperii și lipsei de răspundere la decidenți. Dar cum să nu se descompună educația când nicio persoană cu pregătire profesională, civică, etică indiscutabilă nu este astăzi la deciziile țării? Cum să nu se descompună când se vede bine și în cazul penibilelor proiecte de legi ale noii Securități că scopul decidenților nu este propășirea țării, ci propria căpătuială împilând cetățenii? Și că ele nu au de a face cu libertățile și drepturile democratice sau cu patriotismul?

Unii rectori îmi spun că se anunță măsuri surpriză, tot într-o optică demult depășită. Alte inovații („comisie de tutoriat”, „catalog electronic” etc.) sunt rezolvări triviale ce nu merită discuția.

La întrebarea „Încotro merge educația actuală?”, mă grăbesc să subliniez că sunt numeroase locuri în care ea funcționează și în România ca oriunde în lume. Am în vedere școli și licee, mai ales private, care nu cedează reglementărilor și deciziilor nechibzuite, sau departamente universitare care sunt la nivel competitiv. Numai că acestea sunt doar insule.

Sistemul de educație din țară se degradează de la o zi la alta. Oricât s-ar ideologiza discuția, este evident că degradarea nu ține de istorie (trecutul comunist sau ce a urmat). Ea este rezultatul aducerii la decizii a unor inși tot mai nepricepuți în ultimii douăzeci de ani. Faptele o atestă punct cu punct. Și mai direct, eronata legislație din 2011 își spune din plin cuvântul. Cât timp este în aplicare, aceasta va genera degradare.

Ministrul actual a și recunoscut că învățământul a atins în 2022 treapta cea mai de jos a performanței: foarte mulți elevi au dificultăți cu cititul și cu scrisul corect. Or, atunci când nu mai asigură nici deprinderea elementară a cititului, educația eșuează! 

Demnitarul nu a menționat cauza,  dar cine judecă lucid înțelege că statul însuși a fost condus spre eșuare. Chiar „președintele” spunea că „statul a eșuat”. Dar asta s-a întâmplat cu aproape orice: firme indigene, justiția, asistența socială, parlamentul, sănătatea, democrația, mișcarea sindicală, partidele politice, politica externă. Iar educația este la rând.

Pe tot ce au pus mâna actualii decidenți s-a prăbușit! Au sporit în schimb deciziile de azi pe mâine, desfigurarea instituțiilor democrației, prin instrumentarea noii Securități și a justiției în sistem de „președinție africană”, inegalitățile între cetățeni, corupția și devalizarea.

De altfel, tot mai mulți oameni constată că nu există capacitate la decidenți de a concepe dezvoltarea țării. Rezultatele sintetice se văd în nepriceperea de a opri creșterea prețurilor, inflația și îndatorarea fără precedent a României. Țară care, obiectiv, nu ar trebui să aibă necazuri!

Iată doar câțiva indicatori factuali ai eșuării actuale a educației.

Criza gravă a educației a fost semnalată deja cu ani în urmă (vezi Criza educației. Indicatori de stare și rezolvări, 2020). Dar, în pandemie, autoritățile din România au adăugat măsuri greșite, neîntâlnite pe continent, ținând, în esență, de simpla incompetență. Ca efect, sute de mii de elevi și studenți nu au mai beneficiat de educație la propriu, nici măcar atât cât a fost posibil.

Manageri din economie, administrație și cultură reclamă de ani  buni tot mai slaba pregătire a absolvenților. Acum, această evaluare se generalizează. Slaba pregătire este ascunsă sub pojghița „pilelor”, ce se extinde ca o molimă în societate, imitându-i, desigur, pe cei de sus. Nu mai sunt concursuri pe bune și abundă cariere publice ale inșilor fără valoare.

Nu mai este încredere în pregătirea sistematică. Firmele recurg pe scară crescândă la calificare la locul de muncă. Până și în presă se fac „școli” ce vor să substituie studiul din facultăți.

Voința de părăsire a educației naționale și, desigur, a țării este tot mai mare. Odinioară „fuga de ceea ce este în țară” era la licențiați, apoi la studenți. Mai nou, ea a prins și la elevi. O directoare de liceu din Capitală spunea deunăzi că 60% dintre elevi vor să plece din țară!

Plagiatele și diplomele fără acoperire sufocă  ordinea valorilor din România actuală. Curtea Constituțională a luat decizia, pare-se unică în istorie, de a recunoaște diploma doctoratelor, incluzând cele plagiate. Probabil că efectivul plagiatelor este mare, încât ruinează pretenția de normalitate!

În 2012, am lăsat universitatea pe care o conduceam în anticamera primelor cinci sute, în cea mai exigentă ierarhizare din lume, alături de universități din țări vecine. Alte universități din țară o urmau. Acum, totul se transformă într-un vis. Nepotismul cel mai mare din istorie, slaba cultură instituțională, inorganizarea eforturilor trag în jos învățământul superior din România. Un expert străin, vizitator recent, spunea că ceea ce este cel mai interesant în universitățile de la Carpați sunt festivitățile de început și de sfârșit de studii!

S-a ajuns să nu se mai înțeleagă noțiunile care se folosesc în comunicarea de zi cu zi. O analiză internațională,  din iunie 2022, spune că elevii din România nu înțeleg presa cotidiană, deși ea este în românește și în limbajul curent.

Peste toate,  un „proiect” fără cultura educației, numit „România educată”, îi ține pe unii captivi și educația în impas. Nu se știe nici acum cine este needucat, după cum și celălalt „proiect”, „România normală”, nu a spus nici astăzi cine este anormal. În orice caz, cetățenii sunt induși în eroare cu o impostură.

Când măsluirea pornește de sus, ea capătă greutate. Nepregătirea profesională, lipsa civismului și imoralitatea se regăsesc apoi în ungherele societății.

În timp, mi-am mai spus părerea despre acest „proiect” mediocru care imprimă o direcție greșită. Revin acum pe scurt, nu din alt motiv  decât acela că „proiectul” cheltuie bani și contribuie la noi eșecuri!

Desigur, „desideratele proiectului” sună pompos, dar  sunt doar parole ciupite de ici și colo. Se vorbește, de pildă, de „educație de calitate pentru toți”, dar această deviză a fost deja elaborată,  mult mai temeinic, în urmă cu mai bine de douăzeci de ani. Acum este doar o lozincă. Se vorbește de „educație individualizată, diversitate”, dar aceasta era concepută deja în Curriculumul Național (1998), luat internațional ca referință. Putem da multe alte exemple.

În „proiect” sunt cuantificate ținte. „Președintele” declara că va reduce „analfabeții funcționali” la 20% și elevii care sunt sub reperele PISA la 15%. Să fim serioși, așa ceva ar fi un dezastru, ca și abandonul școlar anunțat pentru 2030, de 10%!  Educația din România ar fi caz clinic.

Se promit 30% discipline opționale în învățământ, până în 2030, dar acest parametru se realizase deja în Curriculumul Național, iar în unele universități de multă vreme. Li se promit studenților 20%  la mobilități externe și se preconizează venirea a 10% „studenți internaționali”, din totalul studenților, fără să se știe ce presupun acestea.

Și dacă ar fi atinse aceste ținte, România ar rămâne în urmă. Cu asemenea opțiuni „proiectul România educată” condamnă țara la înapoiere.

Cine proiectează educația ar trebui să cunoască politici educaționale, ceva administrație, drept, sociologie, psihologie, pedagogie. Or, diletantismul „proiectului România educată” este izbitor, la fiecare pas. Bunăoară, autorii au auzit că refrenul timpului ar fi „competențele” și vor, de pildă, un „nou curriculum”, centrat pe „competențe”. Doar că se înșală. Discuția din Franța și mai ales din Germania și Austria ultimilor ani atestă că educația solidă este astăzi pe „tripticul competențe, abilități, educație pentru valori”. Acest triptic apropie educația de educația clasică, și o deschide spre viața de azi.

Multe prevederi ale „proiectului România educată” pastișează prevederi anterioare și le dau ca noutăți. De pildă, posibilitatea elevilor de a trece de la un liceu profesional, la unul teoretic sau vocațional, punerea profesionalului pe baza cooperării cu mediul privat, consorțiile regionale, desființarea schimburilor în școli, reabilitarea bibliotecilor, reconsolidarea liceelor agricole, descentralizarea, universitățile producătoare de tehnologie. Sunt măsuri ce se regăsesc deja în reforma din 1997-2001, dacă nu chiar în legislația anterioară, unele mergând până la 1968.

„Proiectul” confundă noțiuni simple. „Curriculumul școlar” depinde de „definirea standardelor”, dar depinde mai mult de scopul asumat al educației. „Guvernanța” nu este același lucru cu „administrația” și, cu atât mai puțin, cu „adecvarea profesiilor la piață”. „Evaluarea” nu ține loc de învățământ bine organizat, „calitatea” nu se reduce la „standardele de siguranță” și „reziliența campusurilor”.

„Președintele” spunea că ținta „proiectului” este „eliminarea barierelor birocratice”. Or, barierele efective sunt acum sociale, economice și profesionale. Se vorbește apoi de „centrarea educației pe elev”, ignorându-se că până și elevii au observat că sub această deviză slăbește învățarea.  De altfel, în educația inovativă de azi, cum se observă în SUA, China, Germania, se întărește centralitatea profesorului. Se vrea „bacalaureat bazat pe competențe” – or bacalaureatul este, începând cu tradițiile franceză și germană, care l-au creat, și cu ministrul Constantin Angelescu, care l-a introdus în România, un examen al maturității culturii generale.  Se spune că liceele pot introduce admitere înaintea „evaluării naționale”. Dar de ce nu s-ar reveni la sistemul mai bun, din legea din 1995, cu „capacitate” și „bacalaureat” ca examene de talie națională, pe temelia cărora să se construiască treptele educației?

În fapt, „proiectul” exprimă o abordare cam rurală, a unor persoane vizibil fără lecturi și cunoștințe. Ar fi fost mai bine ca banii pentru educație, dacă tot se împrumută (și vor fi returnați de generațiile viitoare!) sau sunt granturi, să meargă la necăjiți. Adică la prea numeroșii copii nevoiași, la familii în dificultate, la comunități sărace, pentru a asigura premise și pentru educația lor.

Nici măcar prevederea democrației – care este cel mai bun cadru de educație – nu are trecere în „proiectul România educată”. Valorile nici atât! În vreme ce în diferite alte țări scopul civico-democratic al educației este în față!

„Proiectul România educată” stă pe ideea mărginită după care confruntarea dintre „suveranism” și „globalism” ar fi fost deja tranșată. Fals, căci istoria rămâne deschisă! „Proiectul” este fără cap și va duce la o educație pe măsură.

Ce-i de făcut? S-a ajuns, într-adevăr, jos, când cititul și scrisul pun probleme, încât trebuie luate lucrurile de la capăt și în întregul lor. Reparațiile nu mai dau rezultate.

Totul începe cu proiectarea. Luarea de la rădăcină a nevoilor României a devenit imperativă. Miezul operației rămâne curriculumul școlar și universitar – care are vaste implicații în cele din urmă în cultura și viața națiunii. În definitiv, ar trebui observat că a scăzut grija pregătirii nu doar la elevi. Curriculumul din România trebuie din capul locului regândit în vederea unei relansări culturale și societale.

Urgența numărul unu a educației din România este înlăturarea segregării sociale. Sociologii ne spun că analfabetismul, nu doar cel funcțional, concurează nivelul interbelic. Așa stând lucrurile, copilul necăjit ar trebui ajutat imediat cu bani de lumină în casă, de transport, de hrană și rechizite. Dar trebuie oprită și continuarea necăjirii pe scară mare de azi.

Este ora efortului inteligent în țară, nu a libertinajului. Infrastructura educației și tehnicalitățile trebuie, firește, ameliorate, dar fără soluții educaționale noi, rezultatele vor fi aceleași.

România înfruntă o criză economică. Se trăiește din împrumuturi pe generații. Ea este lovită și de o răsturnare a ierahiei valorilor, care demotivează cetățenii și face ca țara să aibă cea mai mare (proporțional, adesea și absolut!) emigrație din lume în timp de pace. Este și o criză a creativității – ce se vede și în jubilația când „ni se dă”, „primim”, „ni se alocă”, în loc „să producem”.  Nu este alternativă la învățătură temeinică, la reclădirea ierarhiilor din societate pe criterii profesionale, civice și morale și la efortul propriu.

Mărturisesc că, pentru reforma din 1997-2000 am pregătit mii de oameni care lucrau în educație. I-am pregătit nu doar pentru implementare, ci pentru elaborarea detaliată de soluții de schimbare și probarea lor. Nu este posibil altfel, căci elaborări din birou nu dau rezultate. Revenirea la proiecte veritabile discutate public este condiția generală acum a multor altor măsuri, despre care am scris în alte locuri (Andrei Marga, Reforma modernă a educației, 2016; Andrei Marga, Educația responsabilă, 2019), încât  nu le repet.






Copyright (c) 2002-2020 SIP Hunedoara