După cum s-a informat la momentul respectiv, prin O ME nr. 6218/2022 a fost aprobată Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2023-2024.
Modificările aduse de noua metodologie, în raport cu cea relativă la anul școlar în curs, sunt restrânse, între cele mai notabile fiind posibilitatea finalizării tuturor etapelor până la 1 septembrie (toate noile contracte de muncă, indiferent de modalitatea de ocupare a posturilor, vor putea fi deschise cu 1 septembrie) și introducerea unor prevederi relative la funcția de educator-puericultor din creșe (capitolul XV).
Pentru a veni în sprijinul colegilor interesați, la nivelul S.I.P. Județul Hunedoara au fost elaborate cinci infografice care încearcă să prezinte succint calendarul și conținutul fiecăreia dintre etapele de mobilitate.
Infograficele de mai jos pot fi regăsite pe site-ul organizației (https://siphd.ro) și în cadrul rubricii Informații utile / Infografice / Mobilitate personal.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“, în numele celor peste 350.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vor organiza miercuri, 1 februarie 2023, începând cu ora 12.00, pichetarea sediului Guvernului. La protest participă aproximativ 1000 de membri de sindicat.
Acțiunea urmărește să atragă atenția asupra problemelor cu care se confruntă, în primul rând, personalul nedidactic, dar și personalul didactic, probleme generate de salarizarea nemotivantă. Nu trebuie uitat că personalul nedidactic este singura categorie de bugetari care, nici în anul 2023, nu a atins nivelul salariilor de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022. Salariile de bază ale personalului nedidactic se situează între 1800-2300 de lei, iar creșterea inflației (16.4% în luna decembrie 2022), concomitent cu creșterea prețurilor la produsele de bază și la utilități au condus la creșterea gradului de sărăcire.
În ceea ce privește salarizarea personalului didactic, nivelul salariilor stabilite de Legea-cadru nr.153/2017 pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar și superior nu reflectă importanța socială a muncii depuse de cadrele didactice.
Atragem atenția asupra unei situații îngrijorătoare: din cauza salariilor foarte mici din sistemul educațional ne confruntăm cu o lipsă acută de cadre didactice calificate – foarte puțini tineri aleg să profeseze în sistemul de învățământ, iar cei aflați la sfârșit de carieră aleg să se pensioneze.
Totodată, în ultimii ani s-a ajuns la o situație revoltătoare: se constată o creștere a numărului de cadre didactice necalificate din unitățile de învățământ, în loc ca numărul acestora să scadă anual.
Nici la ora actuală, personalul didactic și nedidactic nu beneficiază de sporurile pentru condițiile de muncă. Mai mult, deși sunt numeroase situații când se prestează muncă suplimentară, din cauza lipsei de personal, salariații nu sunt remunerați pentru munca suplimentară depusă, deși acordarea timpului liber corespunzător este imposibilă.
În acest context, federațiile sindicale reprezentative din învățământul preuniversitar și superior, consideră că, în perioada imediat următoare, Guvernul României trebuie să adopte un act normativ prin care personalului nedidactic să i se acorde salariile de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022, concomitent cu acordarea sporurilor pentru condiții de muncă pentru toate categoriile de salariați din învățământ. De asemenea, este absolut necesară adoptarea unui act normativ care să repoziționeze salariații din învățământ în ierarhia funcțiilor bugetare, astfel încât funcțiile didactice să nu se mai regăsească în pătrimea inferioară, ci, să fie poziționate în raport cu nivelul de calificare profesională și importanța pentru societate a activității de educare a tinerelor generații.
Luni, 9 ianuarie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ privind aviz eliberare acte studii, suplimentare locuri, conform Anexei 1;
b. se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ privind organizare concurs posturi, suplimentare stat funcții, conform Anexei 2.
II. Diverse:
1. Se aprobă transferul unui elev de la Colegiul Economic „Hermes” Petroșani la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Petroșani.
2. Se aprobă transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Tehnologic TF „Anghel Saligny” Simeria la Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva.
3. Se aprobă transferul unui elev din clasa pregătitoare de la Școala Gimnazială nr. 2 Hunedoara la Școala Gimnazială nr. 1 Hunedoara.
4. Se acordă aviz pentru autorizare ARACIP pentru învățământul preșcolar la programul prelungit la Școala Gimnazială Sântămărie Orlea.
5. Se aprobă PLAI reactualizat.
6. Se aprobă recuperarea zilei de 23.01.2023 pentru personalul I.S.J. Hunedoara astfel:
- Inspectori școlari: prelungirea programului de lucru în perioada 16-19.01.2023;
- Personal TESA: prelungirea programului de lucru de la 7,30 la 17,00 în perioada 16 – 27.01.2023.
7. Se aprobă recuperarea zilei de 02.06.2023 pentru personalul I.S.J. Hunedoara prin prelungirea programului de lucru de la 7,30 la 17,00 în perioada 15 – 22.05.2023.
8. Se aprobă raportul de activitate al Centrului Județean de Excelență pentru anul 2022.
9. Se acordă aviz pentru eliberarea duplicatelor actelor de studii:
a. Liceul Industrial nr. 4 Deva – diplomă absolvire 10 clase;
b. Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara – certificat competențe profesionale.
10. Se aprobă raportul comisiei de verificare de la Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Joi, 04.05.2022, de la ora 10:00, a avut loc, în sala ”Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. La ședință au participat și inspectorii coordonatori.
Ordinea de zi a cuprins:
1. Rezultatele simulărilor județene ale examenelor de evaluare națională și bacalaureat și măsuri de îmbunătățire, sesiunea 2022;
2. Probleme organizatorice privind stabilirea centrelor pentru examenele de evaluare națională și bacalaureat, sesiunea 2022;
3. Precizări privind evaluările naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a;
4. Precizări privind certificarea competențelor profesionale;
5. Prezentarea proiectelor de formare profesională CRED și PROF;
6. Responsabilități privind depunerea declaraților de avere și interese în anul 2022;
7. Etape de mobilitate ale personalului didactic și precizări referitoare la acestea;
8. Aspecte referitoare la activitatea financiar-contabilă din unitățile de învățământ;
9. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea echipei manageriale;
Marta Mate, inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- rezultatele obținute la simularea evaluărilor naționale;
- calendarul evaluării naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a;
- centrele de examen (16) și calendarul evaluării naționale la clasa a VIII-a;
- centrele de examen și centrele zonale de evaluare la bacalaureat (8+2);
- admiterea la clasele a V-a intensiv;
- încheierea situațiilor școlare;
Adriana Almășan, inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- aspecte privind depunerea declarațiilor de avere și interese;
- gradația de merit 2022;
- proiectele CRED și PROF: prezentare generală și stadiul actual;
Claudia Vasiu, inspector școlar – managementul resurselor umane, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind calendarul mobilității personalului didactic;
- concursul național de titularizare: centrul de înscriere și de examen (Palatul Copiilor Deva); desfășurarea inspecțiilor la clasă;
Mariana Miertoiu, contabil șef, I.S.J Hunedoara:
- aspecte privind activitatea financiar contabilă din unitățile de învățământ;
- concluziile auditului extern (depășirea bugetului alocat anului 2021 cu 17%; consecință: monitorizarea trimestrială a județului Hunedoara;
- planificarea concediilor de odihnă; evitarea situațiilor de compensare în bani a concediilor neefectuate;
- ocuparea tuturor posturilor, inclusiv a celor temporar vacante, prin concurs;
- plata hotărârilor judecătorești
- voucherele de vacanță;
- alte clarificări se vor aduce în ședința cu personalul de specialitate (secretari, contabili).
Cristina Vlad, director, Centrul Județean de Excelență:
- apel la selectarea elevilor pentru Centrul Județean de Excelență;
- prezentarea rezultatelor obținute la faza națională a competițiilor pe discipline școlare;
Rusu Paul, președinte, SIP Hunedoara:
- informare privind plata diferențelor salariale (calcul drepturi salariale la salariul de bază în plată);
- demersuri pentru calculul salariului conform tranșei de vechime corecte;
- demersuri de rezolvare a sporului pentru condiții de muncă;
- acordarea voucherelor de vacanță pentru persoanele îndreptățite, dar care nu au primit în anii precedenți;
- demers ITM privind contractul colectiv de muncă la nivel de unitate;
- probleme generate de comunicarea sarcinilor de serviciu prin aplicația Whatsapp în afara programului normal de lucru;
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- prezentarea de bune practici în unitățile de învățământ;
- anunțuri punctuale; prezența la ședință;
- mesaj de final.
Materiale suport prezentate în cadrul ședinței:
- Simularea examenelor naționale; organizarea examenelor naționale; încheierea anului școlar 2021-2022;
- Declarațiile de avere; gradația de merit 2022; proiectele CRED și PROF;
- Rezultate obținute la etapa națională a competițiilor pe discipline școlare 2021-2022;
- Evaluările Naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2021-2022 - sesiune de instruire.
Materialele pot fi descărcate/consultate aici: https://nou.siphd.ro/index.php?a=3430&t=2022