Dragi elevi, părinți și studenți,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional ce provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, organizează în data de 8 septembrie 2025 PICHETAREA sediului Guvernului României, urmată de un MARȘ DE PROTEST până la Palatul Cotroceni.
Acțiunile noastre urmăresc să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, precum și asupra faptului că salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu efecte negative asupra sistemului de învățământ, dar în primul rând asupra beneficiarilor educației.
Pe 8 septembrie, în loc să ne aflăm la catedră pentru a sărbători începutul școlii, noi, profesorii, vom ieși în stradă pentru viitorul educației și pentru viitorul României.
Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru DREPTATE. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim:
Dragi elevi, părinți și studenți,
Este evident că măsurile de „eficientizare” aplicate în domeniul învățământului prin Legea nr. 141/2025 vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.
Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți: cheltuielile pentru educația sunt o INVESTIȚIE, nu un cost.
Vrem ca elevii și studenții să aibă parte de cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta. Vrem să fie pregătiți pentru o lume modernă și competitivă, iar acest lucru nu se poate întâmpla fără o educație solidă și fără profesori motivați.
Vă rugăm să înțelegeți importanța luptei noastre și să ne fiți alături, întrucât este în joc și viitorul vostru, al tinerelor generații care se formează și se vor forma în sistemul educațional.
Anul aceasta, pentru noi prima zi nu va avea aceeași însemnătate. Vă rugăm să nu ne blamați pe noi pentru această decizie de a boicota prima zi de școală. De vină este Guvernul, care, prin măsurile luate, a arătat că nu-i pasă de NOI, de VOI, de ȘCOALA ROMÂNEASCĂ.
Din aceste motive, vă rugăm să nu participați anul acesta la festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025.
Vă mulțumim!
După amplul protest din data de 8 septembrie 2025 – peste 20.000 de salariați din învățământ, elevi și studenți au mărșăluit în București și alte mii au pichetat prefecturile din țară, iar în unitățile de învățământ, cu puține excepții, deschiderea anului școlar a fost boicotată – se pare că prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul educației, Daniel David, continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025.
Nici faptul că, în multe unități de învățământ, a continuat boicotarea activităților didactice în data de 9 septembrie, nu i-a impresionat pe cei care pot remedia măsurile luate prin Legea 141/2025 și care au afectat profund sistemul educațional.
În aceste condiții, acțiunile de protest vor continua!
În perioada imediat următoare, forurile de conducere ale celor trei federații din învățământ vor propune membrilor de sindicat calendarul și formele următoarelor acțiuni de protest, astfel gândite încât să aibă un impact maxim, dar cu sacrificii minime pentru elevi și studenți. În funcție de rezultate, periodic, vom actualiza tipul și calendarul acțiunilor de protest.
Opinia publică trebuie să înțeleagă faptul că revolta dascălilor nu este pentru că aceștia ar fi pierdut „privilegii” – așa cum afirmă, în mod fals, unii decidenți – ci pentru salvarea învățământului românesc!
Nu este o lozincă, este o realitate!
Elevii și studenții acestei țări merită să beneficieze de un sistem educațional de calitate, așa cum îl au cei din alte state membre ale Uniunii Europene!
Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.
Colegiul Liderilor F.S.E. „SPIRU HARET“,
Consiliul Național de Conducere F.N.S. „ALMA MATER“
București, 11.09.2025
MATERIALE ATAȘATE
Comunicat
Luni 8 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă rapoartele de doctorat aferente lunii august 2025 pentru inspectori școlari/directori unități de învățământ.
2. Se prezintă situația numărului de ore în catedră pentru directori/directori adjunct din unități de învățământ.
3. Se aprobă numirea unu inspector școlar pentru monitorizarea activității directorilor de grădinițe.
4. Se prezintă soluția pentru transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara.
Se propune transmiterea către unitatea școlară..
5. Se aprobă cererea de pensionare pentru limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.09.2025.
6. Se aprobă constituirea comisiei de etică de la nivelul I.S.J. Hunedoara, conform deciziei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Joi, 04.05.2022, de la ora 10:00, a avut loc, în sala ”Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. La ședință au participat și inspectorii coordonatori.
Ordinea de zi a cuprins:
1. Rezultatele simulărilor județene ale examenelor de evaluare națională și bacalaureat și măsuri de îmbunătățire, sesiunea 2022;
2. Probleme organizatorice privind stabilirea centrelor pentru examenele de evaluare națională și bacalaureat, sesiunea 2022;
3. Precizări privind evaluările naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a;
4. Precizări privind certificarea competențelor profesionale;
5. Prezentarea proiectelor de formare profesională CRED și PROF;
6. Responsabilități privind depunerea declaraților de avere și interese în anul 2022;
7. Etape de mobilitate ale personalului didactic și precizări referitoare la acestea;
8. Aspecte referitoare la activitatea financiar-contabilă din unitățile de învățământ;
9. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea echipei manageriale;
Marta Mate, inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- rezultatele obținute la simularea evaluărilor naționale;
- calendarul evaluării naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a;
- centrele de examen (16) și calendarul evaluării naționale la clasa a VIII-a;
- centrele de examen și centrele zonale de evaluare la bacalaureat (8+2);
- admiterea la clasele a V-a intensiv;
- încheierea situațiilor școlare;
Adriana Almășan, inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- aspecte privind depunerea declarațiilor de avere și interese;
- gradația de merit 2022;
- proiectele CRED și PROF: prezentare generală și stadiul actual;
Claudia Vasiu, inspector școlar – managementul resurselor umane, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind calendarul mobilității personalului didactic;
- concursul național de titularizare: centrul de înscriere și de examen (Palatul Copiilor Deva); desfășurarea inspecțiilor la clasă;
Mariana Miertoiu, contabil șef, I.S.J Hunedoara:
- aspecte privind activitatea financiar contabilă din unitățile de învățământ;
- concluziile auditului extern (depășirea bugetului alocat anului 2021 cu 17%; consecință: monitorizarea trimestrială a județului Hunedoara;
- planificarea concediilor de odihnă; evitarea situațiilor de compensare în bani a concediilor neefectuate;
- ocuparea tuturor posturilor, inclusiv a celor temporar vacante, prin concurs;
- plata hotărârilor judecătorești
- voucherele de vacanță;
- alte clarificări se vor aduce în ședința cu personalul de specialitate (secretari, contabili).
Cristina Vlad, director, Centrul Județean de Excelență:
- apel la selectarea elevilor pentru Centrul Județean de Excelență;
- prezentarea rezultatelor obținute la faza națională a competițiilor pe discipline școlare;
Rusu Paul, președinte, SIP Hunedoara:
- informare privind plata diferențelor salariale (calcul drepturi salariale la salariul de bază în plată);
- demersuri pentru calculul salariului conform tranșei de vechime corecte;
- demersuri de rezolvare a sporului pentru condiții de muncă;
- acordarea voucherelor de vacanță pentru persoanele îndreptățite, dar care nu au primit în anii precedenți;
- demers ITM privind contractul colectiv de muncă la nivel de unitate;
- probleme generate de comunicarea sarcinilor de serviciu prin aplicația Whatsapp în afara programului normal de lucru;
Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- prezentarea de bune practici în unitățile de învățământ;
- anunțuri punctuale; prezența la ședință;
- mesaj de final.
Materiale suport prezentate în cadrul ședinței:
- Simularea examenelor naționale; organizarea examenelor naționale; încheierea anului școlar 2021-2022;
- Declarațiile de avere; gradația de merit 2022; proiectele CRED și PROF;
- Rezultate obținute la etapa națională a competițiilor pe discipline școlare 2021-2022;
- Evaluările Naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2021-2022 - sesiune de instruire.
Materialele pot fi descărcate/consultate aici: https://nou.siphd.ro/index.php?a=3430&t=2022