La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
În mass-media și pe rețelele de socializare a apărut o inițiativă a Consiliului National al Elevilor, inițiativă prin care aceștia ar urma să completeze la sfârșitul fiecărui semestru o fișă de feedback care să vizeze procesul de predare, învățare și evaluare.
Ca și în alte situații, lipsa unor informații corecte a creat o adevărată controversă în jurul acestui subiect. În confuzia creată, s-a dat de înțeles că elevii ar urma să „evalueze" activitatea profesorului, când, de fapt, este vorba despre un „chestionar de satisfacție” care să îi ofere cadrului didactic posibilitatea de a-și adapta procesul de predare functie de necesitățile elevilor.
Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret", Marius Nistor, a explicat pentru Ziare.com la ce se referă mai exact această inițiativă.
„Este pur și simplu deranjant în momentul de față că se face o confuzie între un lucru absolut normal, cum ar fi realizarea acestor feedback-uri vizavi de procesul de predare, evaluare și învățare și evaluarea activității cadrelor didactice.
Nu are elevul competența să facă evaluarea unui cadru didactic. Da, este importantă opinia lui în momentul în care eu ca și cadru didactic aș dori să îmi corectez sau să îmi calibrez anumite demersuri educaționale pe procesul de predare, învățare și evaluare, dar una este acordarea unor opinii, iar altceva este procesul de evaluare. Evaluarea se realizează de către comisii, de către directorii unităților de învățământ, de către consiliile de administrație, de către inspectorii de specialitate, adică acele persoane care au pregătire și competența necesară pentru a face evaluarea activității unui cadru didactic.
Cadrele didactice cereau feedback-ul din partea elevilor. Este vorba de opinii care sunt exprimate pe diferite formulare gândite la nivelul unităților de învățământ, la nivelul catedrelor sau gândite de către cadrele didactice, opinii anonime pentru a nu crea niciun efect asupra elevilor.
Lucrul acesta se întâmplă. În momentul de față se dorește să existe un chestionar care să fie standardizat la nivelul întregului sistem. Se practică, dar nu era o forma standardizată"
Poziția părinților
„Este un lucru absolut normal ceea ce se solicită cu atât mai mult cu cât era trecut în statutul elevului, deci era reglement. Când a apărut statutul elevului, acest formular de feedback trebuia să apară în anexă. Din păcate cele două asociații de elevi nu s-au înțeles și domnul ministru Pop, văzând că nu primește un formular care să fie agreat de ambele organizații, a publicat acest statut fără să mai apară formularul de feedback".
„Ar trebui să fie făcut de experți, să fie un formular de satisfacție și sub nicio forma o evaluare a profesorului la nivel academic. Dar un formular de feedback, astfel încât profesorul să își poată corecta modul în care interacționează cu elevii, eu cred că este bine venit".
„Dacă într-o sala de curs sunt 30 de elevi și ai 20 de elevi care spun că este o problemă cu modul în care se predă, asta nu înseamnă că profesorul nu predă în regulă, ci că trebuie să coboare la nivelul acelor copii astfel încât să îi ducă la un nivel de înțelegere. Atunci cu certitudine profesorul trebuie să acționeze în consecință și să vină în sprijinul elevilor".
(Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți)
Poziția elevilor
„Știu că în foarte puține unități de învățământ se utilizează acest feedback semestrial. Ar ajuta atât profesorul pentru că așa știe mai bine cum să abordeze clasa, la ce nivel se afla clasa, ce părere are clasa despre ora respectivă. Știe cum să formuleze mult mai bine ora astfel încât și elevul să învețe mai mult și să îi facă plăcere să stea la ora. Pe de altă parte ajută și elevii să își împărtășească opinia. Nu îl văd ca fiind un lucru rău, ci ca pe o comunicare mult mai facilă între elev și profesor".
(Ana Maria Groza, președinta Asociației Elevilor din București și Ilfov)
(Sursa: https://ziare.com/scoala/stiri-invatamant/fisa-feedback-profesori-elevi-1674566, Ce este controversata fișă de feedback pentru profesori. „Ar trebui să fie un formular de satisfacție și sub nicio formă o evaluare făcută de elevi", Andreea Ruxanda, Joi, 22 Aprilie 2021)