La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Televiziunea Română (TVR) oferă elevilor posibilitatea de a păstra contactul cu disciplinele de învățământ prin intermediul emisiunii „TeleÈ™coală”.
Ce este „TeleÈ™coala”?
„TeleÈ™coala” este o emisiune produsă de TVR în colaborare cu Ministerul EducaÈ›iei È™i Cercetării (MEC).
Ea oferă tematica, ordinea lecțiilor și profesorii care vor susține cursurile.
Predarea se va face după manualele aprobate de MEC.
„TeleÈ™coala este un program special pentru vremuri speciale! Sunt idei de mult apărute în TVR care s-au întâlnit acum cu alte idei născute din necesitate.
Atunci când un profesor intră în clasă el este întâmpinat de câteva zeci de perechi de ochi care aÈ™teaptă să vadă ce urmează. Profesorul este pregătit să aducă lumină în ochii copiilor È™i în mintea lor! Nimic nu se compară cu puterea care este născută din minÈ›ile copiilor È™i mintea profesorului lor.
Din păcate, în situaÈ›ia dată, fix această magică putere ne va lipsi. Aici intervine magia È™i puterea televiziunii. Acum putem să fim de folos, iar dacă un singur copil care nu are acces la internet află de la televizor cum e cu sintaxa frazei, cu metoda substituÈ›iei în sisteme de ecuaÈ›ii sau cu „Iona” lui Marin Sorescu È™i se va putea descurca onorabil la examenele de Evaluare sau la Bac, înseamnă că am făcut ce trebuie.
Și trebuie să È™tiÈ›i că acest program este bazat în întregime pe voluntariat - È™i din partea profesorilor È™i din partea colegilor din TVR. Vizionare plăcută!”
(Camelia Boștină, producătorul emisiunii)
Unde poate fi urmărită emisiunea?
Emisiunea va fi difuzată de luni până vineri, pe TVR 2 È™i TVR 3.
Cursurile vor putea fi urmărite și online pe canalul de YouTube al TVR și pe site-ul www.tvr.ro.
Programul emisiunilor:
- pentru elevii de clasa a VIII-a, cursurile de „TeleÈ™coală” au loc dimineaÈ›a, de la ora 9,00 - Limba È™i literatura română, de la 9,30 - Matematică;
- pentru cei de clasa a XII-a, după-amiaza: de la 15,00 - Limba È™i literatura română È™i de la 15,30 - Matematică.
Pentru clasa a XII-a au loc două lecÈ›ii săptămânale de Română È™i Matematică È™i câte o lecÈ›ie pe săptămână de Biologie, Chimie, Fizică, Istorie È™i Geografie.
Orarul săptămânii pentru clasa a VIII-a
Luni, 16 martie
ora 9:00 Limba È™i literatura română: propoziÈ›iile subordonate;
ora 9:30 Matematică: sisteme de ecuații - metoda substituției;
Marți, 17 martie
ora 9:00 Limba È™i literatura română: noÈ›iuni de sintaxa frazei; noÈ›iuni de morfologie;
ora 9:30 Matematică; sisteme de ecuații; metoda reducerii; interpretare geometrică;
Miercuri, 18 martie
ora 9:00 Limba È™i literatura română: elemente de vocabular È™i fonetică;
ora 9:30 Matematică: probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuațiilor și sistemelor de ecuații;
Joi, 19 martie
ora 9:00 Limba È™i literatura română; genuri È™i specii literare; trăsături;
ora 9:30 Matematică: piramida patrulateră regulată;
Vineri, 20 martie
ora 9:00 Limba È™i literatura română: noÈ›iuni de morfologie (părÈ›ile de vorbire);
ora 9:30 Matematică - Piramida triunghiulară regulată.
Orarul săptămânii pentru clasa a XII-a
Luni, 16 martie
ora 15:00 Limba È™i literatura română: „Iona”, de Marin Sorescu;
ora 15:30 Matematică: polinoame; relația lui Viete;
Marți, 17 martie
ora 15:00 Limba È™i literatura română: arta poetică-în dulcele stil clasic-Nichita Stănescu;
ora 15:30 Matematică: aplicații ale relațiilor lui Viete;
Miercuri, 18 martie
ora 15:00 Biologie: ecologie umană;
ora 15:30 Istorie: România postbelică: regimul stalinist È™i naÈ›ional-comunist; disidenÈ›a anticomunistă; construcÈ›ia democraÈ›iei postdecembriste;
Joi, 19 martie
ora 15:00 Istorie: România în perioada războiului rece;
ora 15:30 Geografie: Statele Uniunii Europene;
Vineri, 20 martie
ora 15:00 Logică: termeni È™i raporturi între termeni; propoziÈ›ii categorice; raport între propoziÈ›ii categorice;
ora 15:30 Engleză: travelling (reading, informal letter); human rights (speaking, essay writing).
Alte resurse educaționale
Pe de altă parte, inspectoratele È™colare judeÈ›ene È™i casele corpului didactic, susÈ›inute prin infrastructura proiectului „Curriculum relevant, educaÈ›ie deschisă pentru toÈ›i” (CRED), au posibilitatea de a încărca în cloud (spaÈ›iu virtual de stocare) resurse educaÈ›ionale deschise, care pot fi accesate de către toÈ›i elevii È™i profesorii din România.