„România se află într-un moment decisiv pentru parcursul său către un nou ciclu de dezvoltare”, se apreciază în debutul Programului de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-GRUPUL PARLAMENTAR AL MINORITĂȚILOR NAȚIONALE, în 88 de pagini încercându-se să se traseze liniile directoare pentru concretizarea intențiilor unui „Guvern puternic”, capabil să își asume „implementarea unor reforme structurale fundamentale, bună guvernare, dezvoltarea României, respectul pentru cetățeni și consolidarea democrației”.
Ce să zicem? Că, fără să ne asumăm lectura cuvânt cu cuvânt a celor 88 de pagini, repede convinși asupra „aspirațiilor” noului val de reforme (oare le mai știe cineva numărul?), n-am prea reușit să vedem vreo măsură pe cât de mică care să ne vorbească despre faptul că ne va fi mai bine și că nivelul nostru de trai va crește? Adevărat, dar poate că nu am fost noi suficient de atenți, iar totodată ne cam lipsește abilitatea de a „deduce” din toate măsurile preconizate faptul că „râurile de lapte și miere” își vor găsi calea pe meleagurile noastre (cu speranța că nu într-atât încât să ne trezim inundați), împlinind până și elucubrațiile care rătăcesc Țara Făgăduinței pe meleagurile mioritice.
Sau poate doar suntem noi prea chițibușari sau de-a dreptul irevențioși față de marele „adevăr” al ideii că „ne-am născut pentru a munci” (...pentru alții)...
Dar nu vom face politică (când trebuie să „înjuri” pe mai toată lumea, ce sens mai are să „înjuri”?)! Rămânem doar la măsurile preconizate, iar dintre acestea cele care vizează educația în mod direct (Programul de guvernare 2025-2028 în integralitatea sa este atașat acestui articol). Astfel, undeva pe la pagina 59 debutează secțiunea dedicată educației și cercetării, iar pe mai puțin de trei pagini („răi” până la capăt, am spune că „greutatea” educației în programul de guvernare este pe măsura bugetului acordat acesteia) se „rezolvă” cam tot ceea ce este de pus la punct în această privință întru rezolvarea „crizei economico-financiare a țării” în care ne-am trezit cumva peste noapte (?!).
Lăsând de-o parte faptul că întreaga situație cam aduce cu lucruri pe care le-am mai trăit (de înțeles pe undeva, mulți dintre „fruntașii” actuali fiind aceeași sau măcar „hrăniți” din același izvor care tot propovăduiește „salvarea Românei” – ptiu... chiar ne-a trecut prin minte că am fi mai salvați dacă nu s-ar tot încerca să fim salvați, dar am aruncat repede pe fereastră ideea: de ce salvarea nu ar fi și ea un instrument la fel de bun pentru a obține puterea politic? - iar dacă nu ne-au ieșit ochii suveranizați, se pare că ne vor ieși în dorința de a fi salvați cu orice preț), vom indica doar noutățile...
Ce ziceți? Ați mai auzit, ba chiar de multă vreme astfel de „chestii”? Evident. Pe când credeam că s-a reușit inversarea trendului în ceea ce privește educația românească și începeam să avem impresia că nu banii sunt principalul obiectiv în domeniu, ci chiar educația, mai mult ca sigur în viitor va fi nevoie să o luăm de la capăt. Un „capăt” care se anunță chiar mai dificil, munca zi-lumină și plata ca pentru necalificați ridicându-se ca veritabili stâlpi ai reformării educației.
Regândirea „titularizării”, comasări/restructurări de unități școlare, tăieri de sporuri și indemnizații, generalizarea învățământului dual în învățământul tehnologic etc. sunt și ele măsuri „aflate pe țeavă”, urmând pe cât de curând să „stropească” în toate direcțiile.
Cu alte cuvinte, și în încheiere, este nevoie de vidanjare, ba chiar de o mare vidanjare, deși se pare că vom rămâne la datul cu mătura, fără să „îndrăznească” cineva să ridice covoarele fie doar și pe la colțuri...
Este bine măcar că măturile se dovedesc un instrument universal, arătându-se pe zi ce trece că vom fi obligați și noi să apelăm la ele, chiar dacă în cu totul alte scopuri decât cele preconizate de „puternicul Guvern Taie de unde poți!” cu care ne-am procopsit. Evident că vom încerca, fiindcă ținând-o tot așa, peste câțiva ani o să fim mai rău decât eram la finalul lui 2024, iar resentimentul va fi într-atât de răspândit că nici măcar cea „din urmă soluție” nu ne va mai fi la îndemână.
În rest, vă așteptăm la proteste... și concediu plăcut!
Dragi colegi,
Ne aflăm, fără îndoială, într-un moment crucial pentru viitorul învățământului românesc și, implicit, pentru viitorul nostru, al angajaților din învățământ. Ceea ce Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării propun nu este doar un set de măsuri politice, ci reglementări care vor influența direct salarizarea noastră, condițiile de muncă, finanțarea educației și chiar statutul și demnitatea profesiei didactice. NOI am ajuns pentru EI doar niște cifre într-o filă contabilă.
În timp ce EI își văd liniștiți de treabă, de sinecurile politice, pe NOI ne obligă să suportăm costurile exceselor lor, diminuându-ne veniturile.
Printre măsurile anunțate este și cea conform căreia ar urma să crească norma didactică de predare cu maximum 2 ore, lucru pe care îl respingem, având în vedere consecințele acesteia. Măsura este propusă în contextul în care, în sistemul de învățământ preuniversitar, sunt mulți colegi care, peste cele 18 ore de predare efectivă, mai au și ore de învățare remedială, ore de pregătire suplimentară pentru concursuri/olimpiade, ore de consiliere, precum și activități extracurriculare/extrașcolare, de întocmire a dosarelor pentru burse sociale etc.
În acest context, nu putem să nu ne întrebăm:
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI nu sunt capabili sau nu vor să stopeze evaziunea fiscală?
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI și-au angajat rudele și pilele pe salarii de zeci de mii de euro?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să beneficieze de pensii speciale?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu avionul la clasa business?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să-și deconteze chiria de la bugetul de stat?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu automobile cumpărate de la bugetul de stat?
DE CE NOI TREBUIE SĂ SUFERIM PENTRU BUNĂSTAREA LOR?
Dragi colegi,
Puterea noastră stă în unitate și în acțiuni comune. Fragmentarea și apatia nu ne vor aduce niciun beneficiu. Acum este momentul să fim mai solidari ca niciodată, să lăsăm deoparte orice divergențe minore și să ne concentrăm pe obiectivul comun: un învățământ de calitate, respectat și finanțat corespunzător.
Nu trebuie să ne temem să ne facem vocea auzită! Să cerem răspunsuri la întrebările de mai sus politicienilor locali, parlamentarilor din circumscripțiile noastre! Să ne arătăm nemulțumirea și în mediul online împotriva celor cu putere de decizie!
Trebuie ca, prin presiunea pusă de NOI, să-i determinăm pe EI să ia toate măsurile necesare pentru ca învățământul să nu fie afectat.
Sperăm ca EI să identifice măsurile și sursele corecte, care să conducă la diminuarea deficitului bugetar, astfel încât să nu fim tot NOI sacrificații „de serviciu”!
Dacă guvernanții nu vor înțelege importanța educației, trebuie o mobilizare masivă din partea noastră, a tuturor celor din învățământ, pentru demararea unor acțiuni de protest de amploare.
Marți, 1 iulie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă desemnarea Colegiului Național „Decebal” Deva centru de evaluare zonală pentru titularizare.
2. Se aprobă cererile de pensionare anticipată pentru 1 cadru didactic, începând cu data de 01.07.2025.
3. Se aprobă cererile de pensionare anticipată pentru 3 cadre didactice, începând cu data de 01.09.2025.
4. Se aprobă 2 Proceduri operaționale referitor la admitere specială + elevi olimpici și etapa a II-a de admitere, ediția 1.
5. Se aprobă înlocuirea unui reprezentant IMI.
6. Se aprobă menținerea avizului conform fără structura Școala primară Ciungani.
7. Se informează despre adresa Consiliului Județean al Elevilor Hunedoara referitor la greva pe perioadă nelimitată ca urmare a modificării burselor școlare.
8. Se informează despre raportul încheiat ca urmare a verificării situației de la Colegiul Național „Regina Maria” Deva.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Televiziunea Română (TVR) oferă elevilor posibilitatea de a păstra contactul cu disciplinele de învățământ prin intermediul emisiunii „TeleÈ™coală”.
Ce este „TeleÈ™coala”?
„TeleÈ™coala” este o emisiune produsă de TVR în colaborare cu Ministerul EducaÈ›iei È™i Cercetării (MEC).
Ea oferă tematica, ordinea lecțiilor și profesorii care vor susține cursurile.
Predarea se va face după manualele aprobate de MEC.
„TeleÈ™coala este un program special pentru vremuri speciale! Sunt idei de mult apărute în TVR care s-au întâlnit acum cu alte idei născute din necesitate.
Atunci când un profesor intră în clasă el este întâmpinat de câteva zeci de perechi de ochi care aÈ™teaptă să vadă ce urmează. Profesorul este pregătit să aducă lumină în ochii copiilor È™i în mintea lor! Nimic nu se compară cu puterea care este născută din minÈ›ile copiilor È™i mintea profesorului lor.
Din păcate, în situaÈ›ia dată, fix această magică putere ne va lipsi. Aici intervine magia È™i puterea televiziunii. Acum putem să fim de folos, iar dacă un singur copil care nu are acces la internet află de la televizor cum e cu sintaxa frazei, cu metoda substituÈ›iei în sisteme de ecuaÈ›ii sau cu „Iona” lui Marin Sorescu È™i se va putea descurca onorabil la examenele de Evaluare sau la Bac, înseamnă că am făcut ce trebuie.
Și trebuie să È™tiÈ›i că acest program este bazat în întregime pe voluntariat - È™i din partea profesorilor È™i din partea colegilor din TVR. Vizionare plăcută!”
(Camelia Boștină, producătorul emisiunii)
Unde poate fi urmărită emisiunea?
Emisiunea va fi difuzată de luni până vineri, pe TVR 2 È™i TVR 3.
Cursurile vor putea fi urmărite și online pe canalul de YouTube al TVR și pe site-ul www.tvr.ro.
Programul emisiunilor:
- pentru elevii de clasa a VIII-a, cursurile de „TeleÈ™coală” au loc dimineaÈ›a, de la ora 9,00 - Limba È™i literatura română, de la 9,30 - Matematică;
- pentru cei de clasa a XII-a, după-amiaza: de la 15,00 - Limba È™i literatura română È™i de la 15,30 - Matematică.
Pentru clasa a XII-a au loc două lecÈ›ii săptămânale de Română È™i Matematică È™i câte o lecÈ›ie pe săptămână de Biologie, Chimie, Fizică, Istorie È™i Geografie.
Orarul săptămânii pentru clasa a VIII-a
Luni, 16 martie
ora 9:00 Limba È™i literatura română: propoziÈ›iile subordonate;
ora 9:30 Matematică: sisteme de ecuații - metoda substituției;
Marți, 17 martie
ora 9:00 Limba È™i literatura română: noÈ›iuni de sintaxa frazei; noÈ›iuni de morfologie;
ora 9:30 Matematică; sisteme de ecuații; metoda reducerii; interpretare geometrică;
Miercuri, 18 martie
ora 9:00 Limba È™i literatura română: elemente de vocabular È™i fonetică;
ora 9:30 Matematică: probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuațiilor și sistemelor de ecuații;
Joi, 19 martie
ora 9:00 Limba È™i literatura română; genuri È™i specii literare; trăsături;
ora 9:30 Matematică: piramida patrulateră regulată;
Vineri, 20 martie
ora 9:00 Limba È™i literatura română: noÈ›iuni de morfologie (părÈ›ile de vorbire);
ora 9:30 Matematică - Piramida triunghiulară regulată.
Orarul săptămânii pentru clasa a XII-a
Luni, 16 martie
ora 15:00 Limba È™i literatura română: „Iona”, de Marin Sorescu;
ora 15:30 Matematică: polinoame; relația lui Viete;
Marți, 17 martie
ora 15:00 Limba È™i literatura română: arta poetică-în dulcele stil clasic-Nichita Stănescu;
ora 15:30 Matematică: aplicații ale relațiilor lui Viete;
Miercuri, 18 martie
ora 15:00 Biologie: ecologie umană;
ora 15:30 Istorie: România postbelică: regimul stalinist È™i naÈ›ional-comunist; disidenÈ›a anticomunistă; construcÈ›ia democraÈ›iei postdecembriste;
Joi, 19 martie
ora 15:00 Istorie: România în perioada războiului rece;
ora 15:30 Geografie: Statele Uniunii Europene;
Vineri, 20 martie
ora 15:00 Logică: termeni È™i raporturi între termeni; propoziÈ›ii categorice; raport între propoziÈ›ii categorice;
ora 15:30 Engleză: travelling (reading, informal letter); human rights (speaking, essay writing).
Alte resurse educaționale
Pe de altă parte, inspectoratele È™colare judeÈ›ene È™i casele corpului didactic, susÈ›inute prin infrastructura proiectului „Curriculum relevant, educaÈ›ie deschisă pentru toÈ›i” (CRED), au posibilitatea de a încărca în cloud (spaÈ›iu virtual de stocare) resurse educaÈ›ionale deschise, care pot fi accesate de către toÈ›i elevii È™i profesorii din România.