Marți, 24 mai 2022, a devenit public, pe site-ul Ministerului Educației și al ANAF, Ghidul privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute din meditații acordate în particular de persoanele fizice.
Acest ghid, elaborat și pus la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală, se adresează tuturor persoanelor fizice care acordă sau intenționează să acorde meditații în particular și care aleg să își desfășoare activitatea în mod individual. Veniturile ce rezultă în urma acordării de meditații sunt impozabile și, potrivit Codului Fiscal, se încadrează în categoria venituri din activități independente.
Pașii care trebuie urmați în acest scop sunt următorii:
1. Înregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului și solicitarea de autorizare a funcționării, în condițiile prevăzute de O.U.G. nr. 44/2008 (atât cei care preconizează de a desfășura astfel de activități, cât și cei care desfășoară deja astfel de activități).
2. Ulterior etapei de înregistrare în registrul comerțului și de autorizare a funcționării, persoanele fizice depun la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212 - Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate).
Determinarea venitului net anual se face fie în baza normelor de venit (pentru această activitate, poziția 104 din Normele de venit pentru contribuabilii care realizează venituri din activități independente), caz în care nu se ține o contabilitate, fie în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
În cadrul primului sistem, procedurile sunt mai simple, permițând inclusiv ajustarea normelor de venit anuale proporțional cu timpul de desfășurarea a activității, fiind de luat în calcul și calitatea de salariat, caz în care norma de venit pentru care se datorează impozit pe venit (până la nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, se plătește doar acesta – 10%, fără contribuțiile de asigurări sociale) se reduce cu până la 50% (cuantumul poate fi diferit de la un an la altul).
Fără a intra în dezbateri relative la obiectul acestor reglementări, nu este de ignorat ideea că insistența asupra lor poate reprezenta un semnal cu privire la declanșarea unor acțiuni de control pe această linie.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“, în numele celor peste 300.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vor relua protestele și vor organiza miercuri, 25 mai 2022, începând cu ora 11.00, un pichet în Piața Victoriei. La acțiunea de protest sunt așteptați aproximativ 500 de membri de sindicat.
Acțiunea urmărește să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor salariale cu care se confruntă personalul didactic și nedidactic din învățământul preuniversitar și superior.
Multe unități de învățământ se confruntă cu o lipsă acută de personal nedidactic. În plus, această categorie de personal nu beneficiază nici acum de sporurile pentru condițiile de muncă. Mai mult, deși lucrează peste program, din cauza lipsei de personal, salariații în cauză nu sunt remunerați suplimentar pentru munca prestată, iar acordarea timpului liber corespunzător este imposibilă. Având în vedere specificul sistemului de învățământ, se impune reglementarea salariilor de bază ale personalului nedidactic din învățământ în anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, nu în anexa nr. VIII.
De asemenea, la protestul de mâine vor participa și angajați din palatele și cluburile sportive școlare. Aceștia vor protesta față de intenția Ministerului Educației de a transfera aceste instituții, inclusiv resursa umană, în administrarea autorităților locale.
Reamintim reprezentanților Guvernului României și partidelor politice că personalul didactic trebuia să beneficieze de salariile prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 începând cu luna septembrie 2020. În plus, personalul din învățământ este singura categorie de bugetari care nu beneficiază de sporuri pentru condiții de muncă, deoarece în ultimii ani politica guvernamentală în domeniul salarizării a fost aceea a plafonării cuantumului sporurilor la nivelul anterior intrării în vigoare a Legii nr. 153/2017, ceea ce a făcut inaplicabile H.G. nr. 34/2018 și H.G. nr. 569/2017.
Materiale atașate:
Comunicat comun
Luni, 23 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Modificarea planului de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă modificarea planului de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023 la Liceul Tehnologic „Ovid Densusianu” Călan, astfel: alocarea unei clase cu 28 locuri pentru stagii de practică.
II. Diverse:
1. Se aprobă proiectul Erasmus – întâlnire de lucru – Skopje, precum și componența delegației I.S.J. Hunedoara.
2. Se anunță perioada pentru vacanță: 13-19 februarie 2023, stabilită în Consiliul consultativ al directorilor.
3. Se informează despre work shop-ul CRED și numărul de participanți.
Anexele la ce se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
După cum bine se cunoaște, fie doar din informările transmise de S.I.P. Județul Hunedoara, în ultima perioadă au fost în actualitate, în ceea ce privește funcționarea sistemului educațional, două mari probleme: ocuparea funcțiilor de conducere devenite vacante începând cu 9 ianuarie 2021 (datorită finalizării mandatelor celor care le-au ocupat prin concurs) și proiectarea planului de școlarizare pentru anul școlar 2020-2021.
Nu vom intra în detaliile nici unuia dintre cele două procese, încercând să păstrăm, ca întotdeauna o echidistanță în raport cu astfel de situații în care, intrând în conflict interese discordante ale diferiților actori implicați, îndreptățirea, chiar dacă motivată din puncte de vedere și cu argumente diferite, pare să aparțină tuturor.
Ca atare, implicarea S.I.P. Județul Hunedoara în amintitele procese s-a limitat (totuși, fără ca acest lucru să însemne că nu am fi urmărit cu atenție cele întâmplate) la un efort de consiliere și de facilitare a comunicării acordat celor care au apreciat că interesele lor trebuiau să fie cele prevalente. Fiind vorba, în toate situațiile în care au răbufnit diferite nemulțumiri, și de o parte și de alta, de membri de sindicat, cu argumente viabile de ambele părți, apreciem că aceasta era cea mai adecvată atitudine.
Desigur, chiar și această atitudine a generat anumite nemulțumiri, auzindu-se chiar acuzații de „non-combat”. Ținând însă cont de scopul existenței organizațiilor sindicale, era evident că nu aveam ce căuta în abordarea strict politică, din păcate tolerată de cadrul legal, a celor două procese. Mai ales că factorul politic îndrăgește să arate cu degetul (acoperitor) în toate direcțiile, dar niciodată către sine (ar însemna să își asume responsabilitatea, lucru de neconceput).
Deosebit de evidentă în cazul numirilor pe funcțiile de director și director adjunct, poate mai estompată aparent în cazul planurilor de școlarizare pentru nivelurile liceal și profesional, abordarea politică a fost evidentă. Mai mult chiar, a prevalat fără drept de apel, orice altă motivație devenind net irelevantă în fața manifestării unui interes sau unei intervenții politice.
Clamată pretutindeni de chiar cei care o realizează, recte partidele politice și oamenii lor instalați în diferitele funcții, depolitizarea educației, s-a constatat încă o dată, poate mai intens ca niciodată (singurul moment în care comparativ lucrurile au fost împinse atât de departe a fost 2010-2011), rămâne, încă o dată, un deziderat imposibil de realizat.
Evident, nu este cu adevărat nicio surpriză aici, nici măcar din partea mai noilor veniți pe scena politică, ultimele trei decenii arătând, fără tăgadă și fără întrerupere (bine, uneori, pentru a folosi ceva metafore, s-a utilizat „roaba” pentru schimbări, alteori „buldozerul”), că nu există disponibilitatea și puterea de a prioritiza interesele educaționale în raport cu cele politice.
La finalul acestor concluzii, mult succes și putere de muncă celor care au fost nou instalați sau reconfirmați în funcțiile de conducere (indiferent ce a condus la acest lucru), succes unităților școlare în realizarea planurilor de școlarizare care le-au fost aprobate (indiferent dacă gustul rămas este unul dulce sau, dimpotrivă, amar).
Rămânem aceiași, S.I.P. Județul Hunedoara.