La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Miercuri, 31 ianuarie 2024, a avut loc ședința Consiliului Liderilor Sindicatului Învățământului Preuniversitar (S.I.P.) Județul Hunedoara. La ședință organizată în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, au participat cei 143 persoane, lideri ai grupelor sindicale din unitățile de învățământ, lideri de zonă, membrii ai comisiilor de cenzori S.I.P. și C.A.R.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
- Cu cât cresc salariile în anul 2024;
- Informare pe probleme sindicale și profesionale:
o retrospectivă 2023; un an al protestelor; Legea 198 a învățământului preuniversitar; Contractul colectiv de muncă;
o noutăți 2024: Metodologia de mobilitate a personalului didactic de predare; Legea pensiilor;
o concluzii privind evoluția salariilor 2013-2023;
o declarația de interese;
o încadrarea personalului în anul școlar 2024-2025;
o planul de școlarizare 2024-2025;
o indemnizația de hrană;
o indemnizația pentru titlul științific de doctor;
- Situațiile financiare sintetice pentru anul 2023;
- Situațiile statistice privind evoluția numărului de membri de sindicat (septembrie - decembrie 2023);
- Convocarea Conferinței anuale C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara;
- Informare din partea liderilor de zonă/grupelor sindicale;
- Dezbateri.
Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Procentele medii de majorare a salariilor în luna iunie 2024, comparativ cu cele din decembrie 2023, sunt: 20% pentru personalul didactic de predare, 15,55% pentru personalul didactic auxiliar, 15% pentru personalul administrativ. Aceste creșteri salariale vin în condițiile în care toate celelalte categorii de bugetari primesc, în 2024, doar o majorare de 5%, începând cu 1 ianuarie.
2. Informații cuprinse în nr. 44 al buletinului informativ „Magister”
(https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039320.pdf)
O retrospectivă a anului 2023:
a. Un an al protestelor și al rezultatelor;
b. Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar: menținerea drepturilor existente; introducerea unor noi drepturi (o parte dintre acestea fiind prorogate la aplicare pentru anul școlar 2025-2026;
c. Contractul colectiv de muncă și drepturile stabilite pentru membrii de sindicat.
Elemente de noutate:
d. Metodologia de mobilitate a personalului didactic de predare: au fost evidențiate noutățile care apar în raport cu anii precedenți;
e. Noua Lege a pensiilor (360/2023): aplicarea acesteia se va face în două etape (01 ianuarie și 01 septembrie); se schimbă modul în care vor fi calculate veniturile pensionarilor.
Concluzii:
f. Evoluția câștigurilor salariale în perioada 2013-2023 pune în evidență faptul că la finalul anului 2023 câștigul mediu brut lunar în învățământ este cu 1000 lei peste câștigul mediu brut lunar din economie;
g. Exemple privind evoluția salarizării în intervalul 2023-2024 pentru toate tipurile de funcții din învățământ.
3. Declarația de interese:
Procedura aprobată prin O ME nr. 3051 din 11 ianuarie 2024 trebuie derulată nu mai devreme de 1 februarie 2024, ceea ce înseamnă că obligativitatea depunerii declarațiilor devine opozabilă cadrelor didactice abia după debutul anului școlar 2024-2025, în baza încadrării corespondente. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039321.pdf
4. Încadrarea personalului în anul școlar 2024-2025
Nu completează cereri de încadrare întreg personalul didactic de predare, ci doar cei care se regăsesc în una dintre situațiile specifice prevăzute de Metodologie. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039322.pdf
5. Planul de școlarizare 2024-2025
Conform cu prevederile legale, în această perioadă s-au realizat proiectele planurilor de școlarizare de către unitățile de învățământ, procedurile finalizându-se prin dezbaterea, avizarea, modificarea și adoptarea lor, după caz, în ședințele C.L.D.P.S. Județul Hunedoara și Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039323.pdf
6. Indemnizația de hrană
Se acordă pentru personalul încadrat al cărui salariu lunar net este de până la 8.000 lei, prin raportare la salariul net cuvenit funcției de bază.
7. Indemnizația pentru titlul științific de doctor
Elemente de noutate: fișa postului va cuprinde un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea modului în care activitatea este valorificată în mod suplimentar; s-a acceptat completarea, prin ordonanță de urgență, a cadrului legal existent, astfel încât verificarea modului în care activitatea cadrului didactic este valorificată în mod suplimentar să se realizeze cu ocazia evaluării anuale a personalului didactic, conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (nu lunar).
8. Situații financiare 2023
Au fost prezentate situațiile financiare S.I.P., C.A.R. și SIP Tour pentru anul 2023. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039325.pdf
9. Evoluția numărului membrilor de sindicat în perioada septembrie-decembrie 2023 Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039324.pdf
10. Hotărârea Comitetului de supraveghere CAR
Reguli pentru acordarea împrumuturilor, în vederea diminuării perioadei de așteptare, detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039331.pdf
Convocarea Conferinței anuale în data de 27 martie 2024, ora 13:00. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039326.pdf
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul liderilor sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3122&t=2024