Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
După cum v-am informat la momentul oportun, în urmă cu ceva timp a fost declanșat un proces de modificare a legislației din domeniul asigurării și evaluării calității educației. Astfel, acest proces, pe finalul anului, s-a încheiat, consecința fiind publicarea în Monitorul Oficial a două Hotărâri de Guvern relative la asigurarea și evaluarea calității educației:
1. H.G. nr. 993/2020 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație, care abrogă totodată H.G. nr. 22/2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 25 ianuarie 2007, și O.M.E.C.T.S. nr. 6.517/2012 privind aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calității educației în învățământul preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 11 din 8 ianuarie 2013;
2. H.G. nr. 994/2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcționare provizorie și a standardelor de acreditare și de evaluare externă periodică în învățământul preuniversitar, care abrogă H.G. nr. 21/2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de funcționare provizorie a unităților de învățământ preuniversitar, precum și a Standardelor de acreditare și de evaluare periodică a unităților de învățământ preuniversitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 18 ianuarie 2007.
Ținând cont de aceste modificări legislative, A.R.A.C.I.P. a elaborat și adoptat mai multe instrucțiuni care reglementează demararea procedurilor de evaluare externă, fiind de semnalat:
1. Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 1/2021 – înregistrarea cererii de evaluare externă;
2. Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 3/2021 – completarea fișei-tip.
Totodată, pentru o clarificare a demersurilor de realizare a evaluării externe, au fost comunicate o serie de materiale suport, dintre care amintim:
1. Nota A.R.A.C.I.P. nr. 215/2021 privind fișa-tip ce trebuie completată și asumată de furnizorul de educație în situația solicitării de declanșare a procedurilor de evaluare externă;
2. Tutorial de evaluare externă a calității educației – pentru reprezentantul furnizorului de educație.
Toate aceste materiale pot fi descărcate urmând link-urile de mai jos, de pe site-ul S.I.P. Județul Hunedoara (rubrica Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Asigurarea și evaluarea calității educației) sau de pe site-ul A.R.A.C.I.P., https://aracip.eu, care începând cu acest an are o nouă organizare și înfățișare:
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 |
H.G. nr. 993/2020
privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație |
112.574 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:38:15 |
2 |
H.G. nr. 994/2020
privind aprobarea standardelor de autorizare de funcționare provizorie și a standardelor de acreditare și de evaluare externă periodică în învățământul preuniversitar |
160.206 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:39:23 |
3 | Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 1/2021 - înregistrarea cererii de evaluare externă | 2.487.682 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:40:08 |
4 | Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 3/2021 - completarea fișei-tip | 2.366.788 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:40:56 |
5 | Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 3/2021 - completarea fișei-tip - Anexa 1 | 725.740 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:41:55 |
6 | Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 3/2021 - completarea fișei-tip - Anexa 2 | 659.103 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:42:38 |
7 | Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 3/2021 - completarea fișei-tip - Anexa 3 | 757.691 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:50:10 |
8 |
Nota A.R.A.C.I.P. nr. 215/2021
privind fișa-tip ce trebuie completată și asumată de furnizorul de educație în situația solicitării de declanșare a procedurilor de evaluare externă |
760.128 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:51:02 |
9 | Tutorial de evaluare externă a calității educației | 2.558.292 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:52:05 |