Marți, 24 mai 2022, a devenit public, pe site-ul Ministerului Educației și al ANAF, Ghidul privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute din meditații acordate în particular de persoanele fizice.
Acest ghid, elaborat și pus la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală, se adresează tuturor persoanelor fizice care acordă sau intenționează să acorde meditații în particular și care aleg să își desfășoare activitatea în mod individual. Veniturile ce rezultă în urma acordării de meditații sunt impozabile și, potrivit Codului Fiscal, se încadrează în categoria venituri din activități independente.
Pașii care trebuie urmați în acest scop sunt următorii:
1. Înregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului și solicitarea de autorizare a funcționării, în condițiile prevăzute de O.U.G. nr. 44/2008 (atât cei care preconizează de a desfășura astfel de activități, cât și cei care desfășoară deja astfel de activități).
2. Ulterior etapei de înregistrare în registrul comerțului și de autorizare a funcționării, persoanele fizice depun la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212 - Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate).
Determinarea venitului net anual se face fie în baza normelor de venit (pentru această activitate, poziția 104 din Normele de venit pentru contribuabilii care realizează venituri din activități independente), caz în care nu se ține o contabilitate, fie în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
În cadrul primului sistem, procedurile sunt mai simple, permițând inclusiv ajustarea normelor de venit anuale proporțional cu timpul de desfășurarea a activității, fiind de luat în calcul și calitatea de salariat, caz în care norma de venit pentru care se datorează impozit pe venit (până la nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, se plătește doar acesta – 10%, fără contribuțiile de asigurări sociale) se reduce cu până la 50% (cuantumul poate fi diferit de la un an la altul).
Fără a intra în dezbateri relative la obiectul acestor reglementări, nu este de ignorat ideea că insistența asupra lor poate reprezenta un semnal cu privire la declanșarea unor acțiuni de control pe această linie.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“, în numele celor peste 300.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vor relua protestele și vor organiza miercuri, 25 mai 2022, începând cu ora 11.00, un pichet în Piața Victoriei. La acțiunea de protest sunt așteptați aproximativ 500 de membri de sindicat.
Acțiunea urmărește să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor salariale cu care se confruntă personalul didactic și nedidactic din învățământul preuniversitar și superior.
Multe unități de învățământ se confruntă cu o lipsă acută de personal nedidactic. În plus, această categorie de personal nu beneficiază nici acum de sporurile pentru condițiile de muncă. Mai mult, deși lucrează peste program, din cauza lipsei de personal, salariații în cauză nu sunt remunerați suplimentar pentru munca prestată, iar acordarea timpului liber corespunzător este imposibilă. Având în vedere specificul sistemului de învățământ, se impune reglementarea salariilor de bază ale personalului nedidactic din învățământ în anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, nu în anexa nr. VIII.
De asemenea, la protestul de mâine vor participa și angajați din palatele și cluburile sportive școlare. Aceștia vor protesta față de intenția Ministerului Educației de a transfera aceste instituții, inclusiv resursa umană, în administrarea autorităților locale.
Reamintim reprezentanților Guvernului României și partidelor politice că personalul didactic trebuia să beneficieze de salariile prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 începând cu luna septembrie 2020. În plus, personalul din învățământ este singura categorie de bugetari care nu beneficiază de sporuri pentru condiții de muncă, deoarece în ultimii ani politica guvernamentală în domeniul salarizării a fost aceea a plafonării cuantumului sporurilor la nivelul anterior intrării în vigoare a Legii nr. 153/2017, ceea ce a făcut inaplicabile H.G. nr. 34/2018 și H.G. nr. 569/2017.
Materiale atașate:
Comunicat comun
Luni, 23 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Modificarea planului de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă modificarea planului de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023 la Liceul Tehnologic „Ovid Densusianu” Călan, astfel: alocarea unei clase cu 28 locuri pentru stagii de practică.
II. Diverse:
1. Se aprobă proiectul Erasmus – întâlnire de lucru – Skopje, precum și componența delegației I.S.J. Hunedoara.
2. Se anunță perioada pentru vacanță: 13-19 februarie 2023, stabilită în Consiliul consultativ al directorilor.
3. Se informează despre work shop-ul CRED și numărul de participanți.
Anexele la ce se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
După cum v-am informat la momentul oportun, în urmă cu ceva timp a fost declanșat un proces de modificare a legislației din domeniul asigurării și evaluării calității educației. Astfel, acest proces, pe finalul anului, s-a încheiat, consecința fiind publicarea în Monitorul Oficial a două Hotărâri de Guvern relative la asigurarea și evaluarea calității educației:
1. H.G. nr. 993/2020 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație, care abrogă totodată H.G. nr. 22/2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 25 ianuarie 2007, și O.M.E.C.T.S. nr. 6.517/2012 privind aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calității educației în învățământul preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 11 din 8 ianuarie 2013;
2. H.G. nr. 994/2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcționare provizorie și a standardelor de acreditare și de evaluare externă periodică în învățământul preuniversitar, care abrogă H.G. nr. 21/2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de funcționare provizorie a unităților de învățământ preuniversitar, precum și a Standardelor de acreditare și de evaluare periodică a unităților de învățământ preuniversitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 18 ianuarie 2007.
Ținând cont de aceste modificări legislative, A.R.A.C.I.P. a elaborat și adoptat mai multe instrucțiuni care reglementează demararea procedurilor de evaluare externă, fiind de semnalat:
1. Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 1/2021 – înregistrarea cererii de evaluare externă;
2. Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 3/2021 – completarea fișei-tip.
Totodată, pentru o clarificare a demersurilor de realizare a evaluării externe, au fost comunicate o serie de materiale suport, dintre care amintim:
1. Nota A.R.A.C.I.P. nr. 215/2021 privind fișa-tip ce trebuie completată și asumată de furnizorul de educație în situația solicitării de declanșare a procedurilor de evaluare externă;
2. Tutorial de evaluare externă a calității educației – pentru reprezentantul furnizorului de educație.
Toate aceste materiale pot fi descărcate urmând link-urile de mai jos, de pe site-ul S.I.P. Județul Hunedoara (rubrica Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Asigurarea și evaluarea calității educației) sau de pe site-ul A.R.A.C.I.P., https://aracip.eu, care începând cu acest an are o nouă organizare și înfățișare:
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 |
H.G. nr. 993/2020
privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație |
112.574 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:38:15 |
2 |
H.G. nr. 994/2020
privind aprobarea standardelor de autorizare de funcționare provizorie și a standardelor de acreditare și de evaluare externă periodică în învățământul preuniversitar |
160.206 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:39:23 |
3 | Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 1/2021 - înregistrarea cererii de evaluare externă | 2.487.682 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:40:08 |
4 | Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 3/2021 - completarea fișei-tip | 2.366.788 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:40:56 |
5 | Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 3/2021 - completarea fișei-tip - Anexa 1 | 725.740 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:41:55 |
6 | Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 3/2021 - completarea fișei-tip - Anexa 2 | 659.103 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:42:38 |
7 | Instrucțiunea A.R.A.C.I.P. nr. 3/2021 - completarea fișei-tip - Anexa 3 | 757.691 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:50:10 |
8 |
Nota A.R.A.C.I.P. nr. 215/2021
privind fișa-tip ce trebuie completată și asumată de furnizorul de educație în situația solicitării de declanșare a procedurilor de evaluare externă |
760.128 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:51:02 |
9 | Tutorial de evaluare externă a calității educației | 2.558.292 | APPLICATION/PDF | 2021-02-16 12:52:05 |