Soarta Educației, decisă de cei care o urăsc!
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“ protestează față de intenția Executivului de a reduce suplimentar cheltuielile de personal în sistemul de învățământ, printr-un nou act normativ care se discută în aceste zile în spatele ușilor închise de la Palatul Victoria. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra sistemului educațional.
În condițiile în care, după măsurile aberante anti-educație dispuse prin Legea nr.141/2025 și actele subsecvente, învățământul se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, aceste noi tăieri riscă să creeze o criză fără precedent și o încălcare gravă a dreptului la educație al copiilor, așa cum este el consfințit în Constituția României.
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea din sistemul de învățământ. Deja avem mii de copii care nu au cadre didactice calificate la clasă, iar în fiecare zi sute de profesori, inclusiv din învățământul superior, renunță la orele pe care le au la plata cu ora. Orice tăiere care se va decide în perioada următoare va conduce la agravarea crizei de personal, cu consecințe directe asupra copiilor.
Facem un apel la rațiune și cerem partidelor din coaliție să renunțe la aceste măsuri absurde!
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu sacrificați, din nou, sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile!
Menționăm că mâine, 19 noiembrie 2025, începând cu ora 13.00, angajații din învățământ – membri de sindicat vor picheta Ministerul Educației.
Apărarea nu se dezvoltă prin sacrificarea Educației!
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“ își exprimă dezacordul față de declarația dumneavoastră prin care propuneți prioritizarea extinsă a investițiilor în Apărare în detrimentul fondurilor vitale alocate Educației și Sănătății. Această abordare surprinzătoare este inacceptabilă, deoarece nu ține cont de necesitățile reale ale sistemului de învățământ și nici de prevederile legale în vigoare.
Domnule Președinte, în loc să susțineți punerea în aplicare a legislației actuale referitoare la educație, declarațiile dumneavoastră vizează subminarea acesteia. Legea învățământului preuniversitar (Legea 198/2023) prevede clar, la articolul 134, alin. (1), că finanțarea sistemului de învățământ este asigurată prin alocarea a minimum 15% din cheltuielile totale ale bugetului general consolidat. Orice regândire a bugetului prin care se diminuează fondurile Educației, împiedicând atingerea pragului de 15%, reprezintă o încălcare a legii pe care ați jurat să o respectați. Afirmația că „așa fac toate țările din Europa“ pentru a finanța apărarea este eronată, pentru că celelalte State Membre UE continuă să investească în Educație. România nu are voie să taie de la Educație, deoarece aceasta este deja cronic subfinanțată. Conform celor mai recente date Eurostat (2023) privind cheltuielile publice pentru Educație (ca procent din PIB), România (cu 3,3% din PIB) rămâne pe ULTIMUL loc în UE la finanțarea Educației. În timp ce media UE este de aproximativ 4,7% din PIB-ul țărilor membre, țările cu sisteme de apărare bine finanțate demonstrează că se poate investi masiv în ambele sectoare, asta pentru că există voință.
Având în vedere situația actuală, susținem orice alocare bugetară suplimentară pentru Apărare, însă aceasta trebuie să fie asigurată din alte surse, mult mai consistente – combaterea masivă a evaziunii fiscale, fonduri europene dedicate etc. – nu din salariile profesorilor, dotarea școlilor sau modernizarea infrastructurii educaționale. O națiune nu se poate apăra cu o populație needucată și lipsită de competențe.
Domnule Președinte, ca fost olimpic internațional, ar trebui să vă reconsiderați declarația și, mai mult, să vegheați la respectarea legii, astfel încât sistemul de învățământ să primească 15% din cheltuielile bugetului general consolidat.
Asta, dacă doriți cu adevărat ca România să aibă un viitor!
Luni, 17 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi (conform Anexei 1) și avizele de eliberare acte studii (conform Anexei 2).
II. Diverse:
1. Se aprobă Procedura (revizie) ISJ Hunedoara de evaluare a directorilor.
2. Se informează despre schimbarea deciziei pentru Comisia de violență la nivel județean.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Astăzi, vineri, 15 ianuarie 2021, a avut loc ședința Biroului Executiv/Consiliului Liderilor Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”. La ședință au participat 51 de lideri sindicali din toate județele țării. Ședința a fost organizată online de-a lungul a patru ore și jumătate. Pentru mai bine de o oră s-a alăturat și ministrul educației, dl. Sorin Mihai Câmpeanu.
În prima parte a ședinței, fiecare județ a prezentat problemele specifice cu care se confruntă membrii de sindicat în această perioadă.
S-a realizat o sinteză a acestora, sinteză care a fost prezentată ministrului educației atunci când s-a alăturat discuțiilor.
Dintre cele punctate de ministrul educației ar fi de consemnat:
- reluarea cursurilor față în față:
- începând cu 8 februarie, condiționat de situația epidemiologică;
- progresiv (preșcolar, primar, clasele terminate etc);
- renunțarea la varianta de predare „hibrid”;
- activități remediale:
- după reluarea cursurilor față în față se vor constata „minusurile”;
- a fost modificat R.O.F.U.I.P. în sensul că se permite amânarea încheierii situației pe semestrul I cu 4-8 săptămâni;
- în această perioadă (4-8 săptămâni) se pot efectua activitățile remediale, unde este cazul;
- activitățile vor fi plătite în sistem „plata cu ora”; se intenționează schimbarea formulei de calcul actuale (1/72 din bază) cu o formulă care să conducă la o sumă motivantă pentru profesori;
- proiectul planului de școlarizare:
- sunt probleme la clasele a IX-a; aproximativ 1400 clase mai puține decât anul trecut;
- se vor analiza cu I.S.J.-urile proiectele transmise;
- se intenționează reducerea numărului maxim de elevi la clasele de început de ciclu (clasa a IX-a);
- se finalizează planurilor de școlarizare ținând cont de noile efective aprobate;
- structura anului școlar 2021-2022:
- un proiect echilibrat aflat în dezbatere publică;
- una din „necunoscute”: „se vor mai da teze sau nu?”;
- bugetul / finanțarea:
- prognostic optimist în sensul că bugetul, în cifre brute, va fi mai mare decât cel anterior;
- finanțarea per capita va fi îmbunătățită astfel încât să acopere toate cheltuielile materiale;
- pentru îmbunătățirea salarizării se vor folosi fonduri din programul P.O.C.U. (30 milioane euro); se intenționează stimularea celor cu rezultate în activitate (progres școlar);
- apreciere „interesantă”:
- activitatea noastră este centrată pe elev; toate problemele din educație nu pot fi rezolvate de minister sau inspectorate, totul depinde de profesor, profesorul trebuie să fie elementul central;
- vaccinarea:
- necesară pentru revenirea la normalitate;
- săptămâna viitoare angajatorii (unitatea de învățământ) vor începe programarea angajaților; prioritate (în ordine): educatorii, învățătorii, profesori, cei ce vin în contact direct cu elevii, apoi ceilalți;
- aplicarea Legii 153/2017 (creșterile salariale):
- „da, de acord, ... nu se poate profesori fără motivație, ... devotamentul nostru are limite ..., dar în această privință nu sunt optimist ..., încerc să compensez prin celelalte măsuri”.