Noi suntem
SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEȚUL HUNEDOARA

Agenda

20.10.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara - Sediul S.I.P. Județul Hunedoara

13.10.2021
Comitetul de supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara - Sediul S.I.P. Județul Hunedoara

14.09.2021
Consiliul Liderilor Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” - on line

10.09.2021
Conferința de alegeri a Uniunii Județene C.N.S.L.R. Frăția - Filiala Hunedoara - sediul I.S.J. Hunedoara, sala „Spiru Haret”

08.09.2021
Comitetul de supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara - Sediul S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2021
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara - sediul I.S.J. Hunedoara, sala „Spiru Haret”

31.08.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara - sediul Prefecturii Hunedoara

08.07.2021
Consiliul Liderilor Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” - on line

30.06.2021
Comitetul de supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara - Sediul S.I.P. Județul Hunedoara

30.06.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara - Sediul S.I.P. Județul Hunedoara

27.05.2021
Comitetul de supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara - on line

26.05.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara - Sediul S.I.P. Județul Hunedoara

26.05.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - on line

21.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara - sediul I.S.J. Hunedoara

12.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara - sediul I.S.J. Hunedoara

21.04.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara - Sediul S.I.P. Județul Hunedoara

31.03.2021
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara - on line

24.03.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara - Sediul S.I.P. Județul Hunedoara

18.03.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - on line

10.03.2021
Comitetul de supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara - on line

24.02.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara - Sediul S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara - Prefectura Hunedoara

05.02.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - on line

27.01.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social Județul Hunedoara

19.01.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.01.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret” - on line

06.01.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara - on line

16.12.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

16.12.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.12.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - on line

09.12.2020
Ședința C.L.D.P.S. Hunedoara - on line

09.12.2020
Comitetul de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

28.10.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.10.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

01.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

30.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

09-10.09.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

02.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

01.09.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

01.09.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

31.08.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

16.08.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.08.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

08.07.2020
Comitetul de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

23.06.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

28.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

27.05.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

07.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ din județul Hunedoara - I.S.J. Hunedoara

28.04.2020
Finalizarea lucrărilor Conferinței anuale a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Comitetul de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

26.02.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.02.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

14.02.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.02.2020
Comisia paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

05.02.2020
Comisia de dialog social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

29.01.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.12.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.11.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

19.06.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

29.05.2019
Conferința de alegeri S.I.P. județul Hunedoara

15.05.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

17.04.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.04.2019
Alegeri în organizații de zonă ale S.I.P. Județul Hunedoara: Lupeni, Vulcan, Uricani

27.03.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

27.03.2019
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. județul Hunedoara

27.02.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara



Actualitate

„Magister 2021” - laureații concursului de manuscrise

06.10.2021

image/jpeg, 204431 octeți

S.I.P. Județul Hunedoara a lansat, începând cu anul 2014, sub egida „Magister”, un concurs anual de manuscrise, adresat membrilor de sindicat din județul Hunedoara.

 

Devenit deja tradiție, concursul de manuscrise se derulează în cadrul a trei secțiuni:

  • Manuscrise cu temă educațională (manuale, auxiliare didactice, metodică, pedagogie etc.);
  • Literatură de specialitate (cercetare științifică, tratate, studii etc.);
  • Literatură (proză, poezie).

 

Concursul se finalizează prin publicarea, în cadrul fiecărei secțiuni, a manuscriselor selectate.

 

Tipărirea volumelor începe imediat după jurizare (decizia juriului este suverană, definitivă și irevocabilă), lansarea acestora realizându-se în cadrul manifestărilor „Săptămâna educației” organizate de S.I.P. Județul Hunedoara pentru marcarea Zilei Mondiale a Educației - 5 octombrie.

 

În urma deliberărilor, în cadrul Concursului de manuscrise „Magister”, ediția 2021, au fost selectate pentru publicare două manuscrise, ambele în cadrul secțiunii Literatură.

 

Laureații Concursului de manuscrise „Magister”, ediția 2021, sunt:

Maria Sângerean-Sibioara, cu volumul de poezie Petalele iubirii 

și

Mihai Marc, cu volumul de poezie Dealul cu sânziene.

 

Maria Sângerean-Sibioara născută în Poiana Sibiului, județul Sibiu, la data de 17 martie 1957, a activat ca profesor pentru învățământul preșcolar la Liceul de Arte „Sigismund Toduță”. A publicat poezie în reviste, volume colective, precum și în mediul on-line, fiind laureată a numeroase concursuri. Dintre volumele publicate până în prezent sunt de semnalat: Colorăm și corect ne exprimăm (Editura Corvin, Deva, 2000), Comunicăm și gramatică învățăm (Editura Corvin, Deva, 2000), Preabecedar (Editura Corvin, Deva, 2000) și Vara, jocurile copiilor (Editura Emia, Deva, 2008), Petalele iubirii reprezentând volumul de debut poetic al doamnei Maria Sângerean-Sibioara.

 

Mihai Marc născut în Zam, județul Hunedoara, la data de 30 mai 1958, activează ca profesor de geografie la Liceul Tehnologic „Transilvania” Deva. A publicat poezie în reviste precum Tribuna, Orizonturi, Viața Militară etc. Mihai Marc, un autor prolific, reușește, prin volumul Dealul cu sânziene, să obțină laurii Concursului de manuscrise „Magister” pentru a treia oară. De altfel, volumul Cântecul libelulelor, laureat în cadrul ediției 2019, a reprezentat un moment de cotitură în creația domnului Mihai Marc, după publicarea acestui volum văzând lumina tiparului nu mai puțin de alte 19 volume.

 

Felicităm, pe această cale, condițiile pandemice nepermițând nici în acest an derularea manifestărilor dedicate, pe cei doi laureați ai Concursului de manuscrise „Magister”, precizând totodată că acest concurs rămâne deschis tuturor membrilor de sindicat din județul Hunedoara care, alături de activitatea curentă, găsesc timpul,  inspirația și curajul necesare pentru a păși pe drumul publicării unei cărți.

 

Cele două volume publicate în cadrul ediției 2021 a Concursului de manuscrise „Magister” vor fi donate fiecărei biblioteci școlare din județul Hunedoara, o altă parte a tirajului fiind oferită autorilor. Coperțile volumelor acestei ediții, precum și cele ale volumelor publicate în cadrul precedentelor ediții pot fi vizualizate pe site-ul S.I.P. Județul Hunedoara, în cadrul rubricii Activitate editorială/Concursul de manuscrise.

 

Important

Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct

19.10.2021

image/png, 11304 octeți

Vineri, 15 octombrie 2021, s-a desfășurat, la nivel național, proba scrisă a concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat.

 

După etapa de verificare a dosarelor de înscriere, au fost validați pentru a participa la această probă de concurs, 186 de candidați din totalul celor 190 înscriși. Proba scrisă a fost susținută de 172 de candidați (92,47%).

 

Nu s-au prezentat la concurs 14 candidați. Dintre aceștia, cei doi candidați urmând a putea susține proba scrisă în data de 28 octombrie 2021.

 

Din cei 172 de candidați prezenți, 117 candidați au promovat proba scrisă în această sesiune (68,02%), înainte de contestații, obținând cel puțin nota 7. Niciun candidat nu a fost eliminat din concurs.

 

F.S.E. „Spiru Haret”, către care s-au transmis, din teritoriu, problemele întâmpinate, a subliniat, inclusiv printr-o adresă transmisă Ministerului Educației, următoarele:

1.   organizarea deficitară, subiectele ajungând în sălile de concurs cu peste 40 de minute de întârziere, ceea ce a generat o presiune suplimentară pentru candidați, supuși deja stresului concursului;

2.   o parte a itemilor nu aveau acoperire în bibliografia de concurs (itemii cognitivi), iar în egală măsură la elaborarea itemilor nu s-a ținut cont de specificul formelor de învățământ, o parte dintre aceștia defavorizând candidații care, pe parcursul formării inițiale și continue, nu au avut în planul de învățământ disciplinele matematică, fizică etc. (au fost evident dezavantajați candidații din învățământul preșcolar și vocațional);

3.   o serie de itemi erau formulați ambiguu, fiind susceptibili de interpretări diferite (de exemplu, itemii 1 și 3 sau itemii 11-13);

4.   existența unor erori în barem – un exemplu în acest sens este itemul 46, unde, potrivit șablonului, răspunsul corect ar fi fost litera b, în loc de litera a, cum prevede expres art. 4 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare: „Educația și formarea profesională a copiilor, a tinerilor și a adulților au ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblu multifuncțional și transferabil de cunoștințe, deprinderi/abilități și aptitudini”; deci, răspuns corect a (cunoștințe, abilități, aptitudini), iar nu lit. b (cunoștințe, abilități, atitudini);

5.   unii dintre itemi nu au avut nicio legătură cu învățământul preuniversitar de stat – a se vedea, în acest sens, itemii 22 și 23, în care li se solicita candidaților inclusiv să calculeze profitul (aceasta în condițiile în care învățământul este, prin lege, nonprofit). 

 

De altfel, acestea sunt doar câteva dintre problemele semnalate de candidați și de observatorii sindicali prezenți, la modul general fiind de subliniat tensiunea inutilă indusă de un astfel de concurs (modalitate de realizare a sa), restrângerea accesului observatorilor (în pofida faptului că observatorilor le era garantată prin ordin de ministru participarea la toate activitățile, printr-o simplă adresă semnată de secretarul de stat Sorin Ion, adresă care cita, în pofida oricărei logici, și ordinul de ministru, observatorii nu au avut acces în sălile de multiplicare a subiectelor), derularea defectuoasă a procesului de evaluare, absența accesului observatorilor la rezultatele obținute de candidați etc.

 

Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct continuă, astăzi, 19.10.2021, derulându-se etapa de rezolvare a contestațiilor la proba scrisă (la nivelul județului Hunedoara această etapă nu a adus modificări în ceea ce privește obținerea notei minim 7.00), etapele rămase de parcurs fiind:

 

21-27 octombrie

Înregistrarea opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează și, în funcție de opțiune, depunerea documentelor pentru unitățile de învățământ care necesită avize suplimentare, conform art. 8 alin. (1) lit. n) din metodologie

 

28-29 octombrie

Transmiterea solicitărilor de desemnare a membrilor comisiilor de interviu din partea consiliilor profesorale, autorităților locale și companiilor/universităților

 

1-10 noiembrie

Constituirea comisiilor pentru proba de interviu

 

12 noiembrie

Publicarea graficului de desfășurare a interviurilor

 

15 noiembrie - 8 decembrie

Desfășurarea probei de interviu

 

16 noiembrie - 10 decembrie

Depunerea și soluționarea contestațiilor la proba de interviu

 

13 decembrie

Exprimarea opțiunilor candidaților declarați admiși pentru mai multe funcții/unități de învățământ

 

17 decembrie

Validarea rezultatelor finale

 

20-22 decembrie

Emiterea deciziilor de numire (cu aplicare de la 10 ianuarie 2022)

 

La final, ținând cont de modul în care acest concurs s-a derulat până în prezent și de modul în care s-au realizat multe dintre numirile pe funcțiile de conducere din învățământul preuniversitar, cu toate efectele corelate, se poate aprecia o anumită doză de eșec și inutilitate, rămânând de văzut în ce măsură se va putea vorbi de o relevanță efectivă și pozitivă pentru învățământul preuniversitar românesc.

Eveniment

Ședința Biroului Executiv al S.I.P. Județul Hunedoara

21.10.2021

image/png, 206670 octeți

Miercuri, 20 octombrie 2021, a avut loc ședința Biroului Executiv al S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință, organizată „față în față”, la sediul organizației, au participat liderii de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.

 

Ordinea de zi a ședinței a cuprins:

  • informare privind probleme profesionale și sindicale – octombrie 2021;
  • prezentarea situațiilor financiare aferente lunii septembrie 2021;
  • probleme organizatorice;
  • aprobarea ajutoarelor sociale solicitate până la data ședinței;
  • probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.

 

Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare octombrie 2021; Situație financiară septembrie 2021; Precizări privind acordarea ajutoarelor sociale.

 

Concluziile ședinței:

  • Federațiile sindicale din educație, ținând cont de „reacțiile guvernamentale” și de ceea ce permite legislația specifică, au demarat o serie de demersuri pentru rezolvarea problemei salariale. Între acestea se numără petiția „Vrem salarii decente în educație”, precum și întâlnirile cu reprezentanți guvernamentali în cadrul cărora s-a solicitat acordarea creșterilor salariale restante în educație începând cu 1 ianuarie 2022 (implementarea integrală a legii nr. 153/2017).
  • Prin ordin comun al Ministerului Educației și Ministerului Sănătății au fost stabilite condițiile de derulare a activităților începând cu 4 octombrie 2021. Totodată au fost discutate problemele întâmpinate în teritoriu în ceea ce privește implementarea măsurilor legiferate și propuneri de măsuri în situația pandemică actuală.
  • În urma a două procese derulate în instanțele de judecată, Ministerul Educației a fost obligat să modifice modul de calcul al salariilor în ceea ce privește: stabilirea salariului de bază (prin utilizarea tranșelor de vechime din legislația anterioară Legii cadru a salarizării – legea nr. 153/2017) și calculul drepturilor salariale la salariul de bază în plată.
  • S-a derulat prima etapă a concursul pentru ocuparea funcțiilor de conducere din unitățile de învățământ. Fără probleme majore derularea sa, este totuși greu de apreciat că el rezolvă problema majoră a depolitizării în educație, totodată fiind de pus sub semnul întrebării relevanța conținutului în raport cu competențele solicitate pentru ocuparea acestor funcții. 
  • S-au prezentat manifestările realizate în cadrul „Săptămânii Educației”, dedicată zilei de 5 octombrie, fiind transmise în teritoriu donația de cărți pentru fiecare bibliotecă școlară, diplomele și volumele destinate participanților la ediția de anul trecut a simpozionului județean și la Salonul Județean „ProfArt”. 
  • Să nu uităm că: fiecare membru de sindicat ar trebui să manifeste o atitudine pozitivă și constructivă față de organizație pornind de la modul în care se informează și finalizând cu susținerea și promovarea ideilor/argumentelor în colectivitate, media, rețele de socializare.

 

Alte detalii, precum și toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA/ Activitate/Biroul Executiv sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2021.

 

14.07.2021
18.03.2021
02.03.2021
10.09.2020
Debirocratizarea între abureală și realitate
Tipul știrii: Actualitate
Data știrii: 4.11.2020
Data ultimei actualizări: 24.10.2021
Numărul de vizualizări: 753



În data de 3 noiembrie doamna Anisie, ministrul educației, a anunțat cu entuziasm un nou pas pe calea debirocratizării activității didactice, de această dată vizată fiind activitatea de asigurare și evaluare a calității educației sau, pe scurt, „problema ARACIP”.

 

Astfel, au fost puse în dezbatere publică două proiecte de hotărâre de guvern relative la Metodologia de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație, respectiv la standardele de autorizare de funcționare provizorie, standardele de acreditare și de evaluare externă periodică în învățământul preuniversitar.

 

Curioși, ne-am aplecat asupra conținutului acestor proiecte legislative, încercând să vedem în ce măsură intențiile exprimate sunt concretizate efectiv, experiența de până acum în ceea ce privește debirocratizarea, exceptând câteva documente sau cerințe efectiv eliminate, nefiind una consonantă (fără a mai aduce în discuție faptul că pandemia a generat o avalanșă de diferite statistici și raportări, iar anumite modificări legislative, precum cea relativă la decontarea navetei elevilor, au generat alte numeroase activități și documente inedite).

 

Pentru început, am luat în considerare standardele de autorizare de funcționare provizorie, standardele de acreditare și de evaluare externă periodică în învățământul preuniversitar. Astfel, legislația funcțională până în prezent preciza 43 de indicatori, cu un număr total de 1095 de descriptori (această din urmă cifră am preluat-o din comunicatul de presă al ministerului, fără a ne mai osteni să realizăm o numărătoare efectivă). Actualul proiect cuprinde 24 de indicatori, cu un număr de 265 de descriptori aferenți, subliniindu-se, în același comunicat de presă, faptul că este vorba aici de o reducere substanțială (reducerea este substanțială: 77% pentru acreditare, 76% pentru evaluare periodică și 57% pentru autorizarea de funcționare provizorie).

 

Apreciind că o astfel de abordare strict numerică aduce mult prea mult cu steagurile lui Caragiale, am decis să analizăm și conținutul efectiv al indicatorilor și al descriptorilor (cerințelor). Iar o lectură rapidă, încercând să nu vă propunem aici o cercetare efectivă, ne-a permis să observăm, chiar la o astfel de privire lejeră, următoarele:

  • I 01 vechi, I 02 vechi și I 03 vechi se regăsesc, cu unele mici reformulări, dar cu o preluare și a I 04 vechi, I 05 vechi și I 25 vechi, în I 01 nou, I 02 nou și I 03 nou;
  • I 06 vechi și I 07 vechi, care dispar ca formulări de sine stătătoare, se regăsesc în I 04 nou;
  • I 09 vechi, I 10 vechi, I 12 vechi, I 13 vechi, I 14 vechi, I 16 vechi, I 17 vechi, I 18 vechi, I 19 vechi și I 29 vechi se regăsesc, într-un fel sau altul, în I 06 nou;
  • I 11 vechi, I 15 vechi și I 20 vechi se regăsesc, într-un fel sau altul, în I 07 nou;
  • I 22 vechi și I 23 vechi se regăsesc, într-un fel sau altul, în I 08 nou;
  • I 24 vechi se regăsește în I 09 nou, care preia totodată aspectele ținând de oferta educațională de la ceilalți indicatori;
  • I 26 vechi, I 27 vechi și I 28 vechi se regăsesc, într-un fel sau altul, în I 10 nou;
  • I 30 vechi și I 31 vechi, relativi la activitatea metodică și științifică, dispar, fiind abandonați și descriptorii relativi (deși activitatea metodică contează în evaluarea anumitor descriptori);
  • I 32 vechi și I 33 vechi se regăsesc, într-o formă sau alta, în I 14 nou;
  • I 34 vechi și I 35 vechi se regăsesc, cu eliminarea procedurilor, în I 15 nou;
  • I 36 vechi se regăsește în I 16 nou;
  • I 37 vechi se regăsește în I 17 nou;
  • I 38 vechi se regăsește în I 18 nou;
  • I 39 vechi se regăsește în I 19 nou;
  • I 40 vechi se regăsește în I 20 nou;
  • I 41 vechi se regăsește în I 21 nou;
  • I 42 vechi se regăsește în I 22 nou;
  • I 43 vechi se regăsește în I 23 nou;
  • I 24 nou preia din vechii indicatori descriptorii relativi la acuratețea raportărilor prevăzute de legislația în vigoare;
  • I 13 nou preia din vechii indicatori descriptorii relativi la urmărirea traiectului școlar și/sau profesional ulterior al absolvenților.

 

Dispar, într-adevăr, anumiți descriptori, dar este vorba cu precădere de cei redundanți (fără a se reuși eliminarea în totalitate a redundanței). În cele mai multe cazuri avem însă de-a face nu cu o dispariție propriu-zisă (cu anumite excepții), ci de o concatenare a cerințelor.

 

În plus, în parte, cerințele devin mult mai greu de realizat. De exemplu, se trece de la „Acoperirea cu personal didactic calificat este de minim 85%” și „Acoperirea cu personal didactic auxiliar și nedidactic calificat este de cel puțin 75%” la cerințe de 100%, respectiv 75%, mergând până la „acoperirea integrală a necesarului de personal didactic auxiliar și nedidactic calificat”, aceasta în condițiile în care lipsa personalului didactic auxiliar și nedidactic este cronică în multe dintre unitățile de învățământ, fără ca până în prezent aceasta să își găsească o rezolvare (evident, în condițiile legislative actuale, responsabilitatea nefiind a unităților de învățământ în mod direct, ci a ministerului și a inspectoratelor școlare).

 

Se adaugă și cerințe care se pot dovedi în multe cazuri superflue, cum ar fi de exemplu „existența acordurilor de parteneriat cu instituții publice, agenți economici sau ONG sau achiziția de servicii educaționale complementare în vederea extinderii și îmbunătățirii folosirii noilor tehnologii (corectura noastră, termenul utilizat fiind „tehnologiilor”) digitale în procesul educațional”, sau care, ținând cont de realitățile educaționale pot să pară rizibile: „existența unor spații dedicate și dotate corespunzător pentru relaxarea copiilor/elevilor”.

 

Oricum, trebuie să remarcăm dispariția termenului de „procedură”, așa încât cel puțin din această perspectivă dispare neoficiala „competiție” relativă la numărul de proceduri existente într-o unitate de învățământ, cea care a condus de altfel și la compromiterea ideii de procedură în sistemul educațional românesc, deși, pe de altă parte, au rămas într-un fel sau altul aproape toate cerințele implicite (dispariția documentului „procedură” nu este echivalentă cu dispariția activităților procedurale, singurele prin care se realizează ceea ce se realizează, iar după aceea pot dovedi realizarea).

 

Nu vă bucurați însă mult prea repede nici măcar cu privire la acest lucru, fiindcă, aparent nevinovată, în realitate greu demonstrabilă și presupunând o anumită deplasare a centrului activității didactice, își face apariția o expresie, criticată la momentul la care ARACIP a experimentat implementarea unor noi standarde (fiindcă ideea este veche, chiar dacă astăzi ambalajul este afirmat ca nou), și anume cea de „stare de bine”.

 

Nici nu vă speriați, fiindcă nu este vorba de un „bau-bau”, dar cel puțin realizați exerciții de imaginație cu privire la ce presupun și la cum se pot demonstra aspecte precum (redăm doar câteva dintre ocurențe):

  • „Colectarea sistematică, de la nivelul comunității și al unității de învățământ, a datelor privind factorii de risc care pot afecta participarea școlară, starea de bine a antepreșcolarilor, preșcolarilor/ elevilor și obținerea rezultatelor scontate”;
  • „Asigurarea relevanței activităților de învățare proiectate pentru starea de bine a antepreșcolarilor / preșcolarilor / elevilor (descriptorul apare de două ori, la indicatori diferiți)”;
  • „Evaluarea sistematică a stării de bine, pentru fiecare antepreșcolar / preșcolar / elev. Existența dovezilor privind îmbunătățirea stării de bine”;
  • „ Proiectarea și realizarea activităților de sprijin, respectiv, remediale în urma analizei rezultatelor școlare privind participarea școlară, rezultatele învățării și starea de bine.”
  • „Revizuirea ofertei educaționale și a documentelor programatice pe baza evaluării progresului obținut în rezultatele învățării și a stării de bine pentru antepreșcolarii, preșcolarii / elevii aparținând grupurilor dezavantajate / vulnerabile și a celor talentați și/sau capabili de performanțe înalte.” etc.

 

Oprindu-ne și asupra proiectului de metodologie, aici lucrurile sunt și mai simple, modificarea consistentă se referă doar la vehicularea în format electronic a diferitelor documente (ceea ce nu înseamnă inexistența lor fizică, ci doar că vor fi scanate și transmise în această formă) și, trebuie recunoscut, o împuținare a celor transmise în caz de solicitare a evaluării externe.

 

Tot în acest sens și ca o clarificare a practicii obișnuite, Raportul Anual de Evaluare Internă a Calității Educației se va completa electronic pe platforma ARACIP (cel puțin greoaie și deosebit de abundentă în cerințe), inspectoratele școlare având sarcina de a verifica existența acestuia în fiecare an școlar.

 

Am putea continua, dar credem că aspectele semnalate sunt suficiente pentru a trece, în acest context, la a trage câteva concluzii.

 

Evident, cea care se impune mai întâi înclină către, legat de titlul articolului, „abureală” (iar aici, dacă nu ați făcut-o deja citind precedentele rânduri, în măsura în care aveți o perspectivă mai optimistă (sic!), v-ați putea pune întrebarea „cine pe cine aburește?”). Comasarea indicatorilor și a descriptorilor aferenți nu reprezintă la propriu o reducere a cerințelor decât dacă chiar ne limităm la a număra precum în Caragiale.

 

Mai mult, ținând seama de conținutul efectiv al descriptorilor, mai ales prin ideea semnalată deja a „stării de bine”, dar și prin altele asemenea, apreciem că noile cerințe vor fi mai dificil de evaluat și, mai ales, dacă suntem cu adevărat sinceri în ceea ce privește sistemul de asigurare și evaluare a calității educației, așa cum funcționează curent, de demonstrat în cadrul vizitelor de evaluare externă.

 

Într-adevăr, nu mai avem reiterată la tot pasul ideea de procedură, interpretată cel mai adesea ca document de sine stătător, dar după cum precizam activitățile procedurale, sau cum vreți să le numiți, nu dispar, ci cel mult sunt exprimate într-un mod mai general (ceea ce le poate face, în funcție de cine evaluează, mai greu sau mai ușor de realizat și demonstrat). Iar ca bucuria privind procedurile să fie și mai dezamăgitoare în cele din urmă, nu uitați că există sistemul de control managerial intern (care este cerut și mai departe în educație, în pofida faptului că educația are propriul sistem de asigurare și evaluare a calității), el însuși implicând un buchet destul de amplu de proceduri.

 

În fine, toate acestea înseamnă că lăudata debirocratizare nu reușește nici în acest caz să-și atingă ținta. Ba chiar, pentru o vreme, ținând seama de toate implicațiile, implementarea noilor standarde va conduce, cel puțin pe termen scurt și mediu, la necesitatea unor eforturi suplimentare din partea unităților de învățământ și a cadrelor didactice.

 

Proiectele de acte normative pot fi descărcate de pe site-ul MEC:

Proiect de hotărâre de guvern privind aprobarea metodologiei de evaluare

Proiect de hotărâre de guvern privind aprobarea standardelor

 






Copyright (c) 2002-2020 SIP Hunedoara