Dragi elevi, părinți și studenți,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional ce provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, organizează în data de 8 septembrie 2025 PICHETAREA sediului Guvernului României, urmată de un MARȘ DE PROTEST până la Palatul Cotroceni.
Acțiunile noastre urmăresc să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, precum și asupra faptului că salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu efecte negative asupra sistemului de învățământ, dar în primul rând asupra beneficiarilor educației.
Pe 8 septembrie, în loc să ne aflăm la catedră pentru a sărbători începutul școlii, noi, profesorii, vom ieși în stradă pentru viitorul educației și pentru viitorul României.
Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru DREPTATE. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim:
Dragi elevi, părinți și studenți,
Este evident că măsurile de „eficientizare” aplicate în domeniul învățământului prin Legea nr. 141/2025 vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.
Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți: cheltuielile pentru educația sunt o INVESTIȚIE, nu un cost.
Vrem ca elevii și studenții să aibă parte de cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta. Vrem să fie pregătiți pentru o lume modernă și competitivă, iar acest lucru nu se poate întâmpla fără o educație solidă și fără profesori motivați.
Vă rugăm să înțelegeți importanța luptei noastre și să ne fiți alături, întrucât este în joc și viitorul vostru, al tinerelor generații care se formează și se vor forma în sistemul educațional.
Anul aceasta, pentru noi prima zi nu va avea aceeași însemnătate. Vă rugăm să nu ne blamați pe noi pentru această decizie de a boicota prima zi de școală. De vină este Guvernul, care, prin măsurile luate, a arătat că nu-i pasă de NOI, de VOI, de ȘCOALA ROMÂNEASCĂ.
Din aceste motive, vă rugăm să nu participați anul acesta la festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025.
Vă mulțumim!
După amplul protest din data de 8 septembrie 2025 – peste 20.000 de salariați din învățământ, elevi și studenți au mărșăluit în București și alte mii au pichetat prefecturile din țară, iar în unitățile de învățământ, cu puține excepții, deschiderea anului școlar a fost boicotată – se pare că prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul educației, Daniel David, continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025.
Nici faptul că, în multe unități de învățământ, a continuat boicotarea activităților didactice în data de 9 septembrie, nu i-a impresionat pe cei care pot remedia măsurile luate prin Legea 141/2025 și care au afectat profund sistemul educațional.
În aceste condiții, acțiunile de protest vor continua!
În perioada imediat următoare, forurile de conducere ale celor trei federații din învățământ vor propune membrilor de sindicat calendarul și formele următoarelor acțiuni de protest, astfel gândite încât să aibă un impact maxim, dar cu sacrificii minime pentru elevi și studenți. În funcție de rezultate, periodic, vom actualiza tipul și calendarul acțiunilor de protest.
Opinia publică trebuie să înțeleagă faptul că revolta dascălilor nu este pentru că aceștia ar fi pierdut „privilegii” – așa cum afirmă, în mod fals, unii decidenți – ci pentru salvarea învățământului românesc!
Nu este o lozincă, este o realitate!
Elevii și studenții acestei țări merită să beneficieze de un sistem educațional de calitate, așa cum îl au cei din alte state membre ale Uniunii Europene!
Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.
Colegiul Liderilor F.S.E. „SPIRU HARET“,
Consiliul Național de Conducere F.N.S. „ALMA MATER“
București, 11.09.2025
MATERIALE ATAȘATE
Comunicat
Luni 8 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă rapoartele de doctorat aferente lunii august 2025 pentru inspectori școlari/directori unități de învățământ.
2. Se prezintă situația numărului de ore în catedră pentru directori/directori adjunct din unități de învățământ.
3. Se aprobă numirea unu inspector școlar pentru monitorizarea activității directorilor de grădinițe.
4. Se prezintă soluția pentru transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara.
Se propune transmiterea către unitatea școlară..
5. Se aprobă cererea de pensionare pentru limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.09.2025.
6. Se aprobă constituirea comisiei de etică de la nivelul I.S.J. Hunedoara, conform deciziei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Cândva în anul 2022 educației hunedorene i-a fost prezentat un proiect de dezvoltare educațională menit să implementeze la nivelul școlilor din județ un proiect educațional după model finlandez. Promovat de chiar Ambasadorul Finlandei la București, E.S. doamna Marjut Akola, alături de domnul Ari Pokka, expert educațional și inițiator al acestui program, „Cursuri de inspirație finlandeză” pune accent pe starea de bine a copiilor, pe încurajarea activităților participative ale elevilor și cadrelor didactice, dar și pe o mai bună administrare a resurselor școlare.
Nimic deosebit până aici, un astfel de program venind alături de multe altele care, în diferite forme, au încercat și încearcă să ofere dascălilor hunedoreni și alte perspective asupra activității didactice. Ba chiar, ținând cont de rezultatele educației finlandeze, dar și de frecvența cu care aceste rezultate sunt aduse în discuție pentru a sublinia ineficiența școlii românești, o astfel de inițiativă este de apreciat, ceea ce s-a și întâmplat, I.S.J. Hunedoara și o serie de unități de învățământ din județ declarându-și intenția de a implementa acest program.
Așteptarea privind debutul unei experiențe menite să aducă mai aproape școala de inspirație finlandeză părea să ia sfârșit la finalul săptămânii trecute, de la nivelul I.S.J. Hunedoara fiind transmisă o adresă referitoare la chiar acest program. Surpriză însă, adresa în cauză nu menționa un posibil calendar al activităților din cadrul proiectului sau măcar demararea acestuia, ci... condițiile financiare.
Am lecturat respectiva adresă... și am încercat un gust amar, până la a ne întreba dacă nu avem de-a face cu ceva de „prost gust”.
Dar să ne explicăm: costurile pentru formarea a 402 persoane (directori, directori adjuncți, profesori învățământ primar și profesori învățământ preșcolar) se ridică la nu mai puțin de 209.932 euro. Da, ați citit bine, ceva mai bine de un milion de lei.
În regulă, veți spune, probabil că se cheltuie cam aceleași sume precum cele cheltuite prin programele de formare cu finanțare europeană, despre costurile cărora oricum nu ne întreabă nimeni mai nimic și nici nu prea ne interesează câtă vreme acești bani nu trebuie scoși din buzunarul propriu.
Adevărat, nici în cadrul acestui proiect banii nu ar trebui scoși din buzunarul propriu, dar nici U.E. și nici Finlanda nu ne fericesc cu finanțarea corespunzătoare, așa că nu mai rămâne decât o unică sursă: unitățile administrativ teritoriale. Iar păsărele „binevoitoare” ne-au triluit că banii vor veni...
Și probabil vor veni. Asta în condițiile în care unitățile administrativ-teritoriale nu se prea înghesuie să finanțeze unele drepturi ale salariaților din educație, în pofida prevederilor legale, după cum cel mai adesea, fie că vorbim de finanțarea de bază, fie că o luăm în discuție pe cea complementară, la capitolul bugetar privind formarea continuă bate vântul (frecvent ca nivel de furtună tropicală, ba chiar uragan). Asta în condițiile în care formarea continuă este o obligație pentru cadrele didactice, dar nu prea interesează pe nimeni cum reușesc să acopere costurile respective. Asta în condițiile în care un milion de lei, la prețurile practicate curent, ar permite obținerea a mai bine de 50.000 de credite, adică aproximativ satisfacerea nevoilor de formare continuă pentru cadrele didactice hunedorene la nivelul unui an școlar.
Concluzia? Am apreciat și apreciem inițiativele menite să sprijine cadrele didactice în activitatea de la catedră, dar cheltuirea unei astfel de sume pentru un astfel de proiect („țintit”?), în condițiile în care solicitările financiare curente privind activitatea de formare nu sunt onorate, apare ca frizând într-o anumită măsură moralitatea.
Ca atare, în spiritul colegialității și în măsura în care nu se identifică surse de finanțare care să nu implice unitățile de învățământ și bugetele acestora, adresăm rugămintea celor care și-au manifestat intenția participării de a declina implicarea în acest proiect.