Dragi elevi, părinți și studenți,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional ce provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, organizează în data de 8 septembrie 2025 PICHETAREA sediului Guvernului României, urmată de un MARȘ DE PROTEST până la Palatul Cotroceni.
Acțiunile noastre urmăresc să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, precum și asupra faptului că salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu efecte negative asupra sistemului de învățământ, dar în primul rând asupra beneficiarilor educației.
Pe 8 septembrie, în loc să ne aflăm la catedră pentru a sărbători începutul școlii, noi, profesorii, vom ieși în stradă pentru viitorul educației și pentru viitorul României.
Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru DREPTATE. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim:
Dragi elevi, părinți și studenți,
Este evident că măsurile de „eficientizare” aplicate în domeniul învățământului prin Legea nr. 141/2025 vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.
Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți: cheltuielile pentru educația sunt o INVESTIȚIE, nu un cost.
Vrem ca elevii și studenții să aibă parte de cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta. Vrem să fie pregătiți pentru o lume modernă și competitivă, iar acest lucru nu se poate întâmpla fără o educație solidă și fără profesori motivați.
Vă rugăm să înțelegeți importanța luptei noastre și să ne fiți alături, întrucât este în joc și viitorul vostru, al tinerelor generații care se formează și se vor forma în sistemul educațional.
Anul aceasta, pentru noi prima zi nu va avea aceeași însemnătate. Vă rugăm să nu ne blamați pe noi pentru această decizie de a boicota prima zi de școală. De vină este Guvernul, care, prin măsurile luate, a arătat că nu-i pasă de NOI, de VOI, de ȘCOALA ROMÂNEASCĂ.
Din aceste motive, vă rugăm să nu participați anul acesta la festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025.
Vă mulțumim!
După amplul protest din data de 8 septembrie 2025 – peste 20.000 de salariați din învățământ, elevi și studenți au mărșăluit în București și alte mii au pichetat prefecturile din țară, iar în unitățile de învățământ, cu puține excepții, deschiderea anului școlar a fost boicotată – se pare că prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul educației, Daniel David, continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025.
Nici faptul că, în multe unități de învățământ, a continuat boicotarea activităților didactice în data de 9 septembrie, nu i-a impresionat pe cei care pot remedia măsurile luate prin Legea 141/2025 și care au afectat profund sistemul educațional.
În aceste condiții, acțiunile de protest vor continua!
În perioada imediat următoare, forurile de conducere ale celor trei federații din învățământ vor propune membrilor de sindicat calendarul și formele următoarelor acțiuni de protest, astfel gândite încât să aibă un impact maxim, dar cu sacrificii minime pentru elevi și studenți. În funcție de rezultate, periodic, vom actualiza tipul și calendarul acțiunilor de protest.
Opinia publică trebuie să înțeleagă faptul că revolta dascălilor nu este pentru că aceștia ar fi pierdut „privilegii” – așa cum afirmă, în mod fals, unii decidenți – ci pentru salvarea învățământului românesc!
Nu este o lozincă, este o realitate!
Elevii și studenții acestei țări merită să beneficieze de un sistem educațional de calitate, așa cum îl au cei din alte state membre ale Uniunii Europene!
Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.
Colegiul Liderilor F.S.E. „SPIRU HARET“,
Consiliul Național de Conducere F.N.S. „ALMA MATER“
București, 11.09.2025
MATERIALE ATAȘATE
Comunicat
Luni 8 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă rapoartele de doctorat aferente lunii august 2025 pentru inspectori școlari/directori unități de învățământ.
2. Se prezintă situația numărului de ore în catedră pentru directori/directori adjunct din unități de învățământ.
3. Se aprobă numirea unu inspector școlar pentru monitorizarea activității directorilor de grădinițe.
4. Se prezintă soluția pentru transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara.
Se propune transmiterea către unitatea școlară..
5. Se aprobă cererea de pensionare pentru limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.09.2025.
6. Se aprobă constituirea comisiei de etică de la nivelul I.S.J. Hunedoara, conform deciziei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
În această perioadă, după cum se cunoaște, se realizează proiectele de încadrare ale unităților de învățământ pentru anul școlar 2024-2025. Activitățile care trebuie realizate, ținând seama și de mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar, sunt deosebit de numeroase și adesea deosebit de complexe. Totuși, având în vedere că normele rămân în general aceleași, modificările survenite de la un an la altul fiind cel mai frecvent minore, am trage concluzia că lucrurile ar trebui să se desfășoare fără prea multe bătăi de cap.
Dar mai este loc și de surprize, una dintre acestea fiind generată în acest an de o notă a I.S.J. Hunedoara cu privire la proiectul de încadrare a unității de învățământ. Dorind probabil să vină în sprijinul directorilor unităților de învățământ, respectiva notă detaliază activitățile care trebuie realizate în această privință în perioada 8 ianuarie-25 februarie 2024 la nivelul școlilor, oferind amănunte și în ceea ce privește cadrul juridic, precum și detalierea procedurilor în situații specifice, finalizându-se cu un calendar general al perioadei și cerințele tehnice de transmitere a informațiilor către inspectoratul școlar.
Toate bune și frumoase dacă una dintre precizările calendarului nu ar fi dat naștere unei „intemperii birocraticești” care a afectat cu repeziciune școlile de prin județ. Mai concret, totul a pornit de la precizarea următoare: „8-25 ianuarie 2024, înregistrarea la secretariatul unităților a cererilor titularilor pentru constituirea normei și încadrarea în anul școlar 2024-2025”.
Într-adevăr, metodologia privind mobilitatea personalului didactic de predare prevede situații specifice în care titularii trebuie să depună cereri, în primul rând atunci când este necesară, din diferite motive, o revizuire a deciziilor de numire/transfer/repartizare, dar în numeroase alte cazuri, de fiecare dată fiind însă vorba despre o solicitare din inițiativa și în interesul cadrului didactic.
Ce s-a înțeles? Că toate cadrele didactice trebuie să depună cereri pentru constituirea normei și încadrarea în anul școlar 2024-2025...
Fără să încercăm să ne scărpinăm prea mult de-a-ndoaselea, este evident că o astfel de solicitare nu se poate face decât ignorând faptul că metodologia prevede constituirea normei didactice de predare, în baza documentelor de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, în ordine, a personalului didactic de predare titular, respectiv a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) și (6), nu în baza unei cereri, oricare ar fi ea aceea, totodată prevederile metodologice care precizează că „la toate etapele de mobilitate a personalului didactic de predare se depun cereri conform prevederilor anexei nr. 14 și documentele anexate prevăzute în acestea. Perioadele și termenele de depunere a cererilor sunt prevăzute în anexa nr. 19” (unde nu este prevăzută o astfel de etapă sau un document specific), încadrarea fiind atributul, dar și datoria directorului unității de învățământ (cf. și O ME nr. 6876/2023).
După unele insistențe ale S.I.P. Județul Hunedoara pe lângă școlile unde acest val a ajuns să măture cancelariile, ținând seama de faptul că „intemperia” amenința să devină taifun dacă nu uragan, în pofida prevederilor legale (o „poveste” care are tendința să se repete tot mai des: nu contează prevederile legale, ci cum se face pe ici-pe colo sau, și mai curent, după cum se scrie pe rețelele sociale), problema a fost ridicată la nivelul Consiliului de administrație al I.S.J. Hunedoara din data de 29 ianuarie, poziția inspectoratului școlar confirmând poziția S.I.P. Județul Hunedoara: COMPLETEAZĂ CERERI DOAR TITULARII CARE SE REGĂSESC ÎN UNA DINTRE SITUAȚIILE SPECIFIC METODOLOGICE.