„România se află într-un moment decisiv pentru parcursul său către un nou ciclu de dezvoltare”, se apreciază în debutul Programului de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-GRUPUL PARLAMENTAR AL MINORITĂȚILOR NAȚIONALE, în 88 de pagini încercându-se să se traseze liniile directoare pentru concretizarea intențiilor unui „Guvern puternic”, capabil să își asume „implementarea unor reforme structurale fundamentale, bună guvernare, dezvoltarea României, respectul pentru cetățeni și consolidarea democrației”.
Ce să zicem? Că, fără să ne asumăm lectura cuvânt cu cuvânt a celor 88 de pagini, repede convinși asupra „aspirațiilor” noului val de reforme (oare le mai știe cineva numărul?), n-am prea reușit să vedem vreo măsură pe cât de mică care să ne vorbească despre faptul că ne va fi mai bine și că nivelul nostru de trai va crește? Adevărat, dar poate că nu am fost noi suficient de atenți, iar totodată ne cam lipsește abilitatea de a „deduce” din toate măsurile preconizate faptul că „râurile de lapte și miere” își vor găsi calea pe meleagurile noastre (cu speranța că nu într-atât încât să ne trezim inundați), împlinind până și elucubrațiile care rătăcesc Țara Făgăduinței pe meleagurile mioritice.
Sau poate doar suntem noi prea chițibușari sau de-a dreptul irevențioși față de marele „adevăr” al ideii că „ne-am născut pentru a munci” (...pentru alții)...
Dar nu vom face politică (când trebuie să „înjuri” pe mai toată lumea, ce sens mai are să „înjuri”?)! Rămânem doar la măsurile preconizate, iar dintre acestea cele care vizează educația în mod direct (Programul de guvernare 2025-2028 în integralitatea sa este atașat acestui articol). Astfel, undeva pe la pagina 59 debutează secțiunea dedicată educației și cercetării, iar pe mai puțin de trei pagini („răi” până la capăt, am spune că „greutatea” educației în programul de guvernare este pe măsura bugetului acordat acesteia) se „rezolvă” cam tot ceea ce este de pus la punct în această privință întru rezolvarea „crizei economico-financiare a țării” în care ne-am trezit cumva peste noapte (?!).
Lăsând de-o parte faptul că întreaga situație cam aduce cu lucruri pe care le-am mai trăit (de înțeles pe undeva, mulți dintre „fruntașii” actuali fiind aceeași sau măcar „hrăniți” din același izvor care tot propovăduiește „salvarea Românei” – ptiu... chiar ne-a trecut prin minte că am fi mai salvați dacă nu s-ar tot încerca să fim salvați, dar am aruncat repede pe fereastră ideea: de ce salvarea nu ar fi și ea un instrument la fel de bun pentru a obține puterea politic? - iar dacă nu ne-au ieșit ochii suveranizați, se pare că ne vor ieși în dorința de a fi salvați cu orice preț), vom indica doar noutățile...
Ce ziceți? Ați mai auzit, ba chiar de multă vreme astfel de „chestii”? Evident. Pe când credeam că s-a reușit inversarea trendului în ceea ce privește educația românească și începeam să avem impresia că nu banii sunt principalul obiectiv în domeniu, ci chiar educația, mai mult ca sigur în viitor va fi nevoie să o luăm de la capăt. Un „capăt” care se anunță chiar mai dificil, munca zi-lumină și plata ca pentru necalificați ridicându-se ca veritabili stâlpi ai reformării educației.
Regândirea „titularizării”, comasări/restructurări de unități școlare, tăieri de sporuri și indemnizații, generalizarea învățământului dual în învățământul tehnologic etc. sunt și ele măsuri „aflate pe țeavă”, urmând pe cât de curând să „stropească” în toate direcțiile.
Cu alte cuvinte, și în încheiere, este nevoie de vidanjare, ba chiar de o mare vidanjare, deși se pare că vom rămâne la datul cu mătura, fără să „îndrăznească” cineva să ridice covoarele fie doar și pe la colțuri...
Este bine măcar că măturile se dovedesc un instrument universal, arătându-se pe zi ce trece că vom fi obligați și noi să apelăm la ele, chiar dacă în cu totul alte scopuri decât cele preconizate de „puternicul Guvern Taie de unde poți!” cu care ne-am procopsit. Evident că vom încerca, fiindcă ținând-o tot așa, peste câțiva ani o să fim mai rău decât eram la finalul lui 2024, iar resentimentul va fi într-atât de răspândit că nici măcar cea „din urmă soluție” nu ne va mai fi la îndemână.
În rest, vă așteptăm la proteste... și concediu plăcut!
Dragi colegi,
Ne aflăm, fără îndoială, într-un moment crucial pentru viitorul învățământului românesc și, implicit, pentru viitorul nostru, al angajaților din învățământ. Ceea ce Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării propun nu este doar un set de măsuri politice, ci reglementări care vor influența direct salarizarea noastră, condițiile de muncă, finanțarea educației și chiar statutul și demnitatea profesiei didactice. NOI am ajuns pentru EI doar niște cifre într-o filă contabilă.
În timp ce EI își văd liniștiți de treabă, de sinecurile politice, pe NOI ne obligă să suportăm costurile exceselor lor, diminuându-ne veniturile.
Printre măsurile anunțate este și cea conform căreia ar urma să crească norma didactică de predare cu maximum 2 ore, lucru pe care îl respingem, având în vedere consecințele acesteia. Măsura este propusă în contextul în care, în sistemul de învățământ preuniversitar, sunt mulți colegi care, peste cele 18 ore de predare efectivă, mai au și ore de învățare remedială, ore de pregătire suplimentară pentru concursuri/olimpiade, ore de consiliere, precum și activități extracurriculare/extrașcolare, de întocmire a dosarelor pentru burse sociale etc.
În acest context, nu putem să nu ne întrebăm:
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI nu sunt capabili sau nu vor să stopeze evaziunea fiscală?
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI și-au angajat rudele și pilele pe salarii de zeci de mii de euro?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să beneficieze de pensii speciale?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu avionul la clasa business?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să-și deconteze chiria de la bugetul de stat?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu automobile cumpărate de la bugetul de stat?
DE CE NOI TREBUIE SĂ SUFERIM PENTRU BUNĂSTAREA LOR?
Dragi colegi,
Puterea noastră stă în unitate și în acțiuni comune. Fragmentarea și apatia nu ne vor aduce niciun beneficiu. Acum este momentul să fim mai solidari ca niciodată, să lăsăm deoparte orice divergențe minore și să ne concentrăm pe obiectivul comun: un învățământ de calitate, respectat și finanțat corespunzător.
Nu trebuie să ne temem să ne facem vocea auzită! Să cerem răspunsuri la întrebările de mai sus politicienilor locali, parlamentarilor din circumscripțiile noastre! Să ne arătăm nemulțumirea și în mediul online împotriva celor cu putere de decizie!
Trebuie ca, prin presiunea pusă de NOI, să-i determinăm pe EI să ia toate măsurile necesare pentru ca învățământul să nu fie afectat.
Sperăm ca EI să identifice măsurile și sursele corecte, care să conducă la diminuarea deficitului bugetar, astfel încât să nu fim tot NOI sacrificații „de serviciu”!
Dacă guvernanții nu vor înțelege importanța educației, trebuie o mobilizare masivă din partea noastră, a tuturor celor din învățământ, pentru demararea unor acțiuni de protest de amploare.
Marți, 1 iulie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă desemnarea Colegiului Național „Decebal” Deva centru de evaluare zonală pentru titularizare.
2. Se aprobă cererile de pensionare anticipată pentru 1 cadru didactic, începând cu data de 01.07.2025.
3. Se aprobă cererile de pensionare anticipată pentru 3 cadre didactice, începând cu data de 01.09.2025.
4. Se aprobă 2 Proceduri operaționale referitor la admitere specială + elevi olimpici și etapa a II-a de admitere, ediția 1.
5. Se aprobă înlocuirea unui reprezentant IMI.
6. Se aprobă menținerea avizului conform fără structura Școala primară Ciungani.
7. Se informează despre adresa Consiliului Județean al Elevilor Hunedoara referitor la greva pe perioadă nelimitată ca urmare a modificării burselor școlare.
8. Se informează despre raportul încheiat ca urmare a verificării situației de la Colegiul Național „Regina Maria” Deva.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
I.S.J. Hunedoara, cu scopul reglementării și organizării anumitor aspecte legate de funcționarea sistemului educațional la nivelul județului Hunedoara sau în ceea ce privește anumite aspecte operaționale interne, elaborează și implementează proceduri operaționale.
Proceduri operaționale elaborate la nivelul I.S.J. Hunedoara
1 -
21.05.2025 -
P.D. - DC-IP-1
Procedura documentată
privind modul de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în a doua etapă de înscriere în învățământul primar (clasa pregătitoare) și repartizarea elevilor în clasele pregătitoare, în unitățile școlare din județul Hunedoara, pentru anul școlar 2025-2026.
2 -
05.05.2025 -
Ghid
privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex și a hărțuirii morale la locul de muncă
3 -
28.04.2025 -
P.O. - DM_MI_04
Procedura documentata
„Acordarea gradației de merit personalului didactic și didactic auxiliar din învățământul preuniversitar, sesiunea 2025”
4 -
11.03.2025 -
P.O. - DC-IPT 10
Procedura operațională
privind anonimizarea datelor cu caracter personal la afișarea rezultatelor la OLIMPIADELE/ COMPETIȚIILE ȘCOLARE ale disciplinelor din aria curriculară ”Tehnologii”
5 -
11.03.2025 -
P.O. - DC-IPT 11
Procedura documentata
Privind organizarea și desfășurarea etapei județene a olimpiadelor disciplinelor din aria curri-culară ”Tehnologii”
6 -
10.02.2025 -
24930
Procedura operațională MEC
privind organizarea și desfășurarea simulării probelor din cadrul Evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și a simulării probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2024-2025
7 -
03.02.2025 -
P.O - DC-IPT 08
Procedura operațională
privind activitatea de supraveghere audio-video prin intermediul sistemului de supraveghere audio-video în unitățile școlare cu IPT, pe perioada desfășurării probelor din cadrul examenelor de certificare a calificărilor profesionale, a absolvenților învățământului profesional, liceal tehnologic și posticeal, nivel 3, 4 și 5 de calificare
8 -
03.02.2025 -
PO-DC-IPT - 09
Procedura operațională
Privind transferul / preluarea arhivelor de subiecte pentru examenul de certificare a calificării profesionale a absolvenților învățământului postliceal - nivel 5 de calificare
9 -
30.12.2024 -
23/1 - PO-ISGA1-01
Procedura operațională
de selecție a unitătților de învățământ din județul Hunedoara în vederea cuprinderii în Programul Național Masă Sănătoasă (PNMS) pentru anul 2025
10 -
16.12.2024 -
21/1 - PO-ISGA2-02
Procedura operațională
privind organizarea și desfășurarea simulării evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a la nivelul județului Hunedoara, anul școlar 2024-2025
11 -
26.11.2024 -
SN-17
Procedura operațională
Promovarea personalului contractual în grade sau trepte profesionale
12 -
24.10.2024 -
37 - PO DM Ml 02
Procedura operațională
Evaluarea anuală a directorilor și directorilor adjuncți din unitățile de învățământ preuniversitar, 2024-2025
13 -
03.10.2024 -
36 - PO DM MI 3
Procedura operațională
Efectuarea concediului de odihnă al directorilor din unitățile de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara
14 -
03.04.2024 -
28 - PO DM MI 02
Procedura operațională
Acordarea indemnizației pentru titlul științific de doctor pentru personalul din Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara
15 -
29.03.2024 -
PO CIS
Procedura operațională
privind modul în care se organizează, derulează și monitorizează înscrierea copiilor în clasa pregătitoare în anul școlar 2024-2025
16 -
31.03.2023 -
PO-CIS
Procedura operațională
Înscrierea copiilor în învățământul primar, în unitățile școlare din județul Hunedoara
17 -
09.03.2023 -
PO-DA-JRC
Procedura documentată
Gestionarea situațiilor procesuale
18 -
07.11.2022 -
PO-ISG1-MI2
Procedura operațională
Efectuarea concediului de odihnă al directorilor din unitățile de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara
19 -
10.10.2022 -
PO-DC-IPT-09
Procedura operațională
privind monitorizarea acordării sprijinului financiar - bursa profesională în unitățile de învățământ profesional și tehnic din județul Hunedoara în anul școlar 2022-2023
20 -
18.07.2022 -
2940 - PO-MRU-14
Procedura operațională
privind vizualizarea lucrării scrise de către candidații la proba scrisă a concursului de ocupare a posturilor din învățământul preuniversitar
21 -
11.07.2022 -
2760 -PS-ADM-03
Procedura de sistem
privind repartizarea candidaților în a doua etapă de admitere în învățământul liceal pentru anul școlar 2022-2023
22 -
21.12.2021 -
5293 - PS-CIS-02
Procedura de sistem
privind transferul elevilor în unitățile de învățământ preuniversitar
23 -
11.10.2021 -
PO CEX 01
Procedura operațională
privind selecția personalului personalului didactic (CEX)
24 -
11.10.2021 -
PO CEX 02
Procedura operațională
privind selecția copiilor și tinerilor capabili de performanțe înalte (CEX)
25 -
08.10.2021 -
4421 / SN-01
Procedura operațională
Ocuparea unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcțiilor contractuale
26 -
06.10.2021 -
4390 / PO-CIS-07
Procedura operațională
privind organizarea și desfășurarea activității de inspecție școlară, în anul școlar 2021-2022
27 -
27.09.2021 -
PO - ISGA_MI_03
Procedura operațională
Organizarea și desfășurarea on-line a ședințelor consiliului de administrație în unitățile de învățământ preuniversitar de stat
28 -
27.09.2021 -
PO - ISG 01 2021
Procedura operațională
Acordarea codurilor de anonimizare la concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct, sesiunea 2021
29 -
15.05.2021 -
PO. DC-EDT- 01
Procedura operațională
Înscriere în învățământul preșcolar pentru anul școlar 2021-2022
30 -
10.02.2021 -
527 / PS-IPT-C8
Procedura de sistem
privind organizarea și desfășurarea xamenului de certificare a calificării profesionale a absolvenților învățământului postliceal - nivelul 5 de calificare sesiunea februarie 2021
31 -
04.01.2021 -
PO1.09.REV_DEC_TIT/MRU
Procedura operațională specifică
Actualizarea deciziilor de numire ca titulari ai sistemului de învățământ
32 -
04.01.2021 -
PO2.09.RU
Procedura operațională specifică
Constituirea consorțiilor școlare
33 -
15.12.2020 -
5392
Procedura operațională
privind organizarea și desfășurarea selecției pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct, rămase vacante, ca urmare a încetării contractelor de management educațional după concursul din 2016, în 09.01.2021, prin detașare in interesul învățământului, în anul școlar 2020-2021, sau până la organizarea concursului
34 -
27.10.2020 -
4850 / P.O. - ISGA1 - MI 5
Procedura operațională
Efectuarea concediului de odihnă al directorilor din unitățile de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara
35 -
27.10.2020 -
4851 / P.O. - ISGAI - MI 1
Procedura operațională
Evaluarea anuală a directorilor și directorilor adjuncți din unitățile de învățământ preuniversitar 2020-2021
36 -
27.10.2020 -
PO - DRU - 08
Procedura operațională
Privind realizarea online a inspecțiilor de specialitate (curente și speciale)
37 -
26.10.2020 -
4847 / PO-CIS-07
Procedura operațională
Privind organizarea și desfășurarea activității de inspecție școlară
38 -
30.09.2020 -
4510
Procedura operațională
Evaluarea și selecția resurselor educaționale deschise la nivelul I.S.J. Hunedoara
39 -
22.09.2020 -
po-dd-dru-07
Procedura operațională
privind selecția cadrelor didactice în corpul de metodiști ai ISJ Hunedoara
40 -
31.08.2020 -
PO ISGA-01
Procedura operațională
privind modul de aplicare a Programului Național „ȘCOALA DE ACASĂ”
41 -
28.07.2020 -
2842
Procedura operațională
privind organizarea și desfășurarea selecției pentru ocuparea funcțiilor vacante de conducere, îndrumare și control din învățământul preuniversitar, rămase vacante/rezervate, prin detașare în interesul învățământului, pentru anul școlar 2020-2021
42 -
26.05.2020 -
PO-GB-06
Procedura operațională
Înscriere în învățământul preșcolar pentru anul școlar 2020-2021
43 -
25.05.2020 -
PO-ISG-02
Procedura operațională
Prevenirea și combaterea îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 în unitățile/instituțiile de învățământ
44 -
27.04.2020 -
PO-ISG-01, Nr. 268 MEN
Procedura operațională
Monitorizarea organizării și a desfășurării activităților suport pentru învățarea on-line
45 -
24.02.2020 -
PO-CIS-ÎPRI-01, Nr. 757
Procedura operațională
Constituirea formațiunilor de studiu în clasa pregătitoare a elevilor după finalizarea procesului de înscriere, în unitățile de învățământ pentru anul școlar 2020-2021 la unitățile școlare din județul Hunedoara
46 -
16.07.2019 -
Nr. 645 MEN
Procedura operațională
privind organizarea și defășurarea selecției pentru ocuparea funcțiilor
47 -
09.05.2019 -
PO-ISGA-02, Nr. 2167
Procedura operațională
privind acordarea gradației de merit personalului didactic
48 -
11.04.2018 -
PO-CIS-ÎPRI-03
Procedura operațională
privind a doua etapă de înscriere în învățământul primar
49 -
13.02.2018 -
Nr. 25744 MEN
Procedura operațională
supraveghere audio-video
50 -
23.11.2017 -
PO-MPE-02
Procedura operațională
de elaborare, avizare, ofertare și selecție a Curriculumului la Decizia Școlii
51 -
18.10.2017 -
PO-ISG-05, Nr. 5712
Procedura operațională
privind soluționarea petițiilor
52 -
18.10.2017 -
PO-DD-PE-02
Procedura operațională
privind implementarea proiectelor educaționale cu finanțare europeană
53 -
14.07.2017 -
PO-ISGA1-MI3-2017, Nr. 3590
Procedura operațională
Evaluarea anuală a directorilor
54 -
14.07.2017 -
PO-ISGA1-MI3-2017, Nr. 3590, Anexa 1
Procedura operațională
Evaluarea anuală a directorilor - anexa 1
55 -
14.07.2017 -
PO-ISGA1-MI3-2017, Nr. 3590, Anexa 2
Procedura operațională
Evaluarea anuală a directorilor - anexa 2
56 -
14.07.2017 -
PO-ISGA1-MI3-2017, Nr. 3590, Anexa 4
Procedura operațională
Evaluarea anuală a directorilor - anexa 4
57 -
28.02.2017 -
PO-ISGA1-MI1, Nr. 1147
Procedura operațională
Acordarea gradației de merit personalului didactic și didactic auxiliar din învățământul preuniversitar, sesiunea 2017
58 -
02.02.2017 -
PO-MPE-02, Nr. 785
Procedura operațională
de elaborare, avizare, ofertare și selecție a Curriculumului la Decizia Școlii
59 -
12.01.2017 -
PO2-02, Nr. 277
Procedura operațională specifică
Constituirea consorțiilor școlare
60 -
12.01.2017 -
PO1-02, Nr. 284
Procedura operațională specifică
Actualizarea deciziilor de numire ca titulari ai sistemului de învățământ preuniversitar
61 -
24.11.2016 -
Adresa ISJ, Nr. 6665
Procedura ISJ
reacție procese
62 -
21.11.2016 -
Adresa MENCS, Nr. 46765
Precizări MENCS completare acte studii
63 -
14.11.2016 -
Adresa ISJ, Nr. 6505
Procedura ISJ
ocupare post vacant
64 -
31.08.2012 -
3804 - PO DD DRU 06
Procedura operațională
privind selecția metodiștilor