Descriind sintetic modul în care se învăța meserie la „fabrica de popi de la Fălticeni”, cuvintele lui Creangă, în brambureala politico-socială în care rătăcim, par mai actuale ca niciodată, până într-acolo că viața de fiecare zi, una care pare să fi abandonat de mult în derularea sa orice logică, nu face decât să le confirme aproape la fiecare pas.
Credeți că exagerăm? Pare la o primă vedere, dar vă garantăm că fără umbră de îndoială „ne-am prins urechile” în încercările noastre de a înțelege de ce se întâmplă ceea ce se întâmplă, de a înțelege cum nici una dintre problemele cu care se confruntă educația nu își găsește rezolvarea, deși ele sunt cunoscute și arhicunoscute de toată lumea.
Dar să ne explicăm...
După cum bine cunoașteți, începutul acestui an nu a fost prea darnic cu salariații din educație (și nu numai), chiar dacă promisiunile au fost și sunt multe, ba chiar tot stă pe țeavă și o nouă lege a educației menită, cel puțin declarativ, să reașeze lucrurile pe o traiectorie cât se poate de bună. Situația totuși tulbure în care ne bălăcim, foarte departe de „piscinele” prin care par să se scalde guvernanții (de la cei mai mari și până la mai mărunții din teritoriu), a determinat sindicaliștii din educație să încerce să intervină pe cât se poate în procesul de elaborare al noilor legi ale educației, „cârpind” ceea ce se poate cârpi înainte ca găurile să se tot lărgească, pe de o parte, pe de altă parte fiind demarate o serie de acțiuni de protest prin care să se sublinieze că veniturile din educație abia de-ți permit să trăiești de azi pe mâine.
Toate bune, veți spune, până la urmă aceasta fiind menirea organizațiilor sindicale: să tragă de mânecă atunci când „vorbitorul” pare să fie pe lângă subiect. Și am tot tras și tragem...
Dar știți toate acestea. De altfel, scopul acestui articol nu este să vă reamintească astfel de lucruri, ci doar să vă povestim despre perplexitatea care ne-a reamintit cuvintele lui Creangă.
Mai precis? Dezbateri, ședințe, comisii, comitete, pichete, marșuri, negocieri... sunt activitățile derulate în acest început de an, numeroase, în toate acestea întâlnindu-ne cu diferiți ocupanți de funcții în care nu poți ajunge decât pe scara „politichiei”. Iar în toate, mai devreme sau mai târziu, ne-am trezit cam într-o aceeași situație, și anume că cei care fac legile, cei care decid, cei care, în cele din urmă, prin ceea ce fac, ignoră problemele, ba chiar le creează sau le amplifică, ne-au chestionat „cu profundă mânie proletară” într-o privință la care nici nu vă duce gândul: de ce sindicatele nu rezolvă...? Ce anume? Problemele din educație, creșterea salariilor, respectarea legii, reducerea vârstei de pensionare și cam tot ce vă mai poate trece prin cap.
Adică, mai pe șleau, cel îndreptățit și abilitat să rezolve astfel de lucruri (fiecare pe „moșia” lui, ori de cine este vorba: deputați, senatori, prefecți, inspectori școlari generali etc.) ne cere nouă, sindicaliști pârliți, să rezolvăm ceea ce stă în puterea sa să rezolve, dar nu o face. Cu alte cuvinte, pe când ne plângem de ignorarea/nerespectarea legii răspunsul primit este „nu ne asumăm așa ceva” (adică respectarea legii), dar „voi sindicatele ce faceți să se respecte legea”; pe când strigăm că proiectele de legi sunt pline de inutilități care nu rezolvă mai nimic, ba chiar vor genera noi și noi probleme, suntem întrebați de ce sindicatele nu intervin pentru modificarea acelor aspecte de chiar cei care fac legea; pe când arătăm că salariile din educație sunt pe atât de mici că ar trebui să ne mutăm prin cine știe ce țară de mâna a șaptea suntem nevoiți să liniștim „hohotele de plâns” cu privire la propriile salarii chiar ale celor care au puterea să le crească; pe când arătăm cu degetul politizarea tot mai adânc implementată în educație, suntem criticați de chiar oamenii politici că nu ne opunem acesteia; pe când ne lamentăm că nu mai avem niciun instrument prin care să ținem sub ascultare elevii, darămite ca aceștia să mai învețe câte ceva, ni se reproșează că nu reușim să-i ținem sub ascultare și să-i facem să învețe de chiar cei care după aceea ne dau în cap cu drepturile și statutul elevului, copilului, omului, universului...
Iar exemplele ar putea continua. Dar credem că ați înțeles ceea ce era de înțeles, mai ales că titlul nostru, cuvintele lui Creangă ar fi stat deosebit de bine în gura unuia dintre cele mai celebre personaje literare, și anume Don Quijote de La Mancha.
Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara continuă demersurile specifice și va picheta sediul Instituției Prefectului Județul Hunedoara miercuri, 22 martie 2023, între orele 13:00 -15:00.
Dezinteresul actualei guvernări privind
- finanțarea decentă a sistemului educațional,
- aplicarea integrală a dispozițiilor Legii cadru a salarizării personalului plătit din fonduri publice,
- acordarea majorărilor salariale în sistemul de învățământ
conduce la producerea unui dezechilibru social și ne aduce în imposibilitatea asigurării unui trai decent.
Suntem astfel determinați să mergem mai departe cu planul acțiunilor sindicale, până la rezolvarea problemelor cu care salariații din educație se confruntă.
Considerăm că finanțarea corespunzătoare a sistemului educațional și motivarea resursei umane din învățământ reprezintă condiții esențiale pentru a avea un sistem de educație performant în România.
Cerem de urgență Guvernului României să găsească soluții la următoarele:
a) rezolvarea problemei aplicării integrale a dispozițiilor Legii – cadru nr. 153/2017 pentru toate categoriile de salariați din învățământ, astfel încât toate categoriile de salariați din sistemul educațional să beneficieze de salariul de bază prevăzut de această lege pentru anul 2022;
b) identificarea unor soluții pentru creșterea veniturilor personalului didactic auxiliar;
c) adoptarea, în regim de urgență, a normativelor pentru personalul nedidactic și personalul didactic auxiliar, având în vedere că normativele care se aplică sunt din anul 1998;
d) aplicarea regulamentelor privind acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, întrucât salariații din învățământ sunt singurele categorii de bugetari care nu beneficiază de acordarea acestor sporuri;
e) în noua lege de salarizare, grila propusă trebuie să poziționeze personalul din învățământ pe o treaptă superioară celei actuale în ierarhia funcțiilor bugetare, în raport de importanța socială a activității prestate;
f) remedierea anomaliilor actuale în ceea ce privește salarizarea celor care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control, având în vedere că, după ce veniturile acestora au rămas nemodificate în ultimii patru ani, se constată că acestea sunt inferioare salariaților care ocupă funcții de execuție;
g) instituirea, prin lege, a regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
h) plata suplimentară a personalului din unitățile/instituțiile de învățământ nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile;
i) plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic.
De asemenea, revenim cu solicitarea de convocare a Comisiei de dialog social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara.
În cazul în care solicitările noastre rămân fără rezolvare, angajații din educație vor continua cu următoarele acțiuni de protest:
1. Marș de protest I.S.J. Hunedoara – Prefectura Hunedoara și pichetarea sediului Prefecturii în 29.03.2023;
2. Pichetarea sediului Guvernului și a sediilor prefecturilor în luna aprilie 2023;
3. Miting și marș de protest desfășurat în București în luna mai 2023;
4. Declanșarea grevei generale în ultima decadă a lunii mai;
5. Alte acțiuni specifice.
Luni, 20 martie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se acordă aviz transfer pentru 1 elev de la Liceul Tehnologic „Transilvania” Deva la Colegiul Național „Decebal” Deva, filologie bilingv franceză.
2. Se aprobă Procedura privind gestionarea situațiilor procesuale și trimiterea unei adrese în școli cu modele de anexe.
3. Se discută cazul unui elev și se propune evaluarea acestuia la nivelul școlii și sesizarea DGASPC pentru a fi luat în evidență.
4. Nu se va transmite la M.E. o informare cu privire la problemele discutate în cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara.
5. Nu se vor face state de plată în afara EDUSAL pentru punerea în executare a sentințelor civile referitoare la plata sporului pentru condiții vătămătoare.
6. Nu este nevoie de avizul I.S.J. Hunedoara pentru învoirea unui număr de 160 de persoane din unitățile de învățământ din județ, lideri de grupe sindicale, pentru a participa la Consiliul liderilor S.I.P. Județul Hunedoara.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
CAPITOLUL I - DISPOZIȚII GENERALE
Art. 1 Această organizație va fi cunoscută ca SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR JUDEȚUL HUNEDOARA (S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA).
Art. 2 S.I.P. Județul Hunedoara este persoană juridică română în baza înscrierii la Judecătoria Deva, unde este înregistrat sub nr. 22/PJ/1992.
Art. 3
a) S.I.P. Județul Hunedoara este o organizație sindicală independentă față de organele de stat, față de partidele politice și față de oricare alte organizații politice și religioase.
b) S.I.P. Județul Hunedoara se declară continuator al „Asociației Învățătorilor din Hunedoara” căreia i s-au preluat și actualizat obiectivele și direcțiile generale de acțiune.
Art. 4 Sediul S.I.P. Județul Hunedoara este în Deva, str. Gheorghe Barițiu nr. 2, corp B - mansardă.
Art. 5 În funcție de interesele bunei desfășurări a activității, Biroul Executiv poate decide schimbarea sediului la o altă adresă, cu îndeplinirea obligațiilor prevăzute de lege.
CAPITOLUL II - VIZIUNE, MISIUNE, OBIECT DE ACTIVITATE
Art. 6 S.I.P. Județul Hunedoara, conștientă de caracterul necesar al organizațiilor sindicale într-o societate democratică, va apăra și promova sub toate aspectele interesele membrilor organizației sindicale.
Art. 7 Păstrarea și îmbunătățirea capacității organizației de a apăra drepturile prevăzute în legislația națională, în pactele, tratatele și convențiile internaționale ratificate de România sau la care România este parte, precum și în contractele colective de muncă aplicabile, și promovarea intereselor profesionale, economice, sociale, culturale și sportive ale membrilor săi, desfășurarea de activități de formare continuă și de dezvoltare profesională a acestora.
Art. 8 S.I.P. Județul Hunedoara, în realizarea misiunii sale, își stabilește ca obiect de activitate următoarele:
a) utilizarea mijloacelor specific sindicale pentru promovarea și apărarea intereselor membrilor organizației sindicale;
b) reprezentarea juridică a membrilor organizației sindicale în toate aspectele implicate de activitatea profesională a acestora;
c) organizarea și desfășurarea de activități comerciale, prin înființarea unor societăți comerciale, în beneficiul membrilor organizației sindicale;
d) organizarea și desfășurarea de cursuri de pregătire și dezvoltare profesională, precum și activități de formare continuă pentru membrii organizației sindicale;
e) editarea și tipărirea de publicații proprii sau ale membrilor organizației sindicale;
f) organizarea de case de ajutor reciproc în beneficiul membrilor organizației sindicale;
g) acordarea de ajutoare sociale membrilor organizației sindicale.
CAPITOLUL III - CALITATEA DE MEMBRU
Art. 9 Poate deveni membru al S.I.P. Județul Hunedoara orice angajat din învățământ (personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal nedidactic), în condițiile recunoașterii acestui statut.
Art. 10
a) Persoana, angajată în învățământ, care solicită dobândirea calității de membru al S.I.P. Județul Hunedoara trebuie să adreseze o cerere în scris structurii organizatorice sindicale existente la nivel de unitate.
b) Mutarea într-o altă unitate a membrului de sindicat, atrage după sine necesitatea completării unei noi cereri de înscriere.
c) Admiterea cererii de înscriere este condiționată de completarea unui acord de reținere/plată a cotizației de membru de sindicat.
d) În cazul membrilor de sindicat care își desfășoară activitatea în mai multe unități, acordul de reținere/plată a cotizației de membru de sindicat va fi completat pentru fiecare dintre unități.
Art. 11 Personalul de conducere, îndrumare și/sau control poate dobândi calitatea de membru de sindicat al S.I.P. Județul Hunedoara, fără a putea deține funcții de conducere în cadrul organizației, indiferent de nivel, atât timp cât deține funcții de conducere în cadrul administrației.
Art. 12
a) Orice membru al S.I.P. Județul Hunedoara poate cere retragerea din sindicat. Cererea de retragere se adresează, prin intermediul liderului de sindicat din unitate, conducerii județene a S.I.P. Județul Hunedoara.
b) Retragerea nu oferă dreptul la nici un fel de despăgubiri.
c) Din momentul pierderii calității de membru de sindicat, indiferent de cauză, încetează orice obligații ale S.I.P. Județul Hunedoara în raport cu membrul de sindicat sau ale membrului de sindicat în raport cu organizația sindicală.
d) Redobândirea calității de membru de sindicat, după o renunțare prealabilă la această calitate sau excluderea din organizația sindicală, din motive care nu sunt imputabile organizației, se poate face după plata unei taxe de (re)înscriere care va fi stabilită de Biroul Executiv în funcție de nivelul salariilor și al cotizațiilor.
e) În situația în care se solicită recuperarea unor drepturi retroactive, taxa de (re)înscriere va fi egală cu cotizația de membru din perioada pentru care se solicită recuperarea.
Art. 13 Nimeni nu poate fi constrâns să facă parte sau nu, ori să se retragă sau nu din organizația sindicală.
Art. 14 Calitatea de membru se pierde prin:
a) retragerea persoanei prin libera voință a acesteia;
b) neplata cotizației pe o perioadă de mai mult de 3 luni dintr-un an calendaristic sau întârzieri repetate în achitarea acesteia;
c) după epuizarea modalităților prevăzute la capitolul VI.
Art. 15 Structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara sunt cele prevăzute în Anexa nr. I.
CAPITOLUL IV - DREPTURILE MEMBRILOR S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA
Art. 16 Organizarea și desfășurarea activității proprii în deplină autonomie și cu respectarea prezentului statut.
Art. 17 Alegerea în mod liber a delegaților pentru Conferința Județeană, a reprezentanților în organele de conducere, participarea acestora la luarea și îndeplinirea deciziilor.
Art. 18 Dreptul de a fi informați asupra tuturor aspectelor activității sindicatului și dreptul de a-și exprima liber opiniile în toate organismele sindicatului.
Art. 19 Exercitarea dreptului de control asupra activității, prin votul delegaților și reprezentanților în organele de conducere ale organizației sindicale.
Art. 20 Participarea la elaborarea unor proiecte de acte normative de interes local sau general.
Art. 21 Să fie sprijiniți material în exercitarea profesiei, inclusiv prin organizarea și realizarea de programe de formare continuă și de dezvoltare profesională a acestora.
Art. 22 Să beneficieze de rezultatele activității organizației sindicale, precum și de inițiativele și serviciile asigurate de aceasta.
Art. 23 Să se retragă oricând din sindicat fără a arata motivele retragerii.
Art. 24 Membrii organelor de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara precum și orice membru de sindicat cu o activitate sindicală deosebită pot primi indemnizații și prime conform precizărilor din Anexa nr. II.
CAPITOLUL V - ÎNDATORIRILE MEMBRILOR S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA
Art. 25 Să cunoască și să respecte Statutul S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 26 Să se informeze asupra tuturor aspectelor activității organizației sindicale.
Art. 27 Să participe la ședințele de sindicat, precum și la inițiativele și activitățile organizației sindicale.
Art. 28 Să achite cotizația stabilită.
Art. 29 Să nu întreprindă acțiuni de natură a aduce prejudicii sindicatului sau celorlalți membri ai sindicatului.
Art. 30 Să contribuie la sporirea prestigiului și popularității sindicatului; să încurajeze salariații din învățământ să devină membri ai sindicatului.
Art. 31 Să acorde sprijin celorlalți membri ai sindicatului.
CAPITOLUL VI - SANCȚIUNI
Art. 32 Pentru nerespectarea obligațiilor statutare, se prevăd următoarele sancțiuni:
a) atenționarea;
b) suspendarea temporară;
c) excluderea.
Art. 33 Decizia cu privire la sancțiunea aplicabilă se poate lua, după caz, de către Biroul Executiv sau Consiliul Liderilor cu 2/3 din totalul voturilor exprimate.
Art. 34 Membrul de sindicat sancționat poate depune contestație, după caz, la organul de conducere ierarhic superior.
CAPITOLUL VII - COTIZAȚIILE
Art. 35
a) Cotizația lunară plătită de fiecare membru al S.I.P. Județul Hunedoara este de până la 1% din salariul brut realizat.
b) Cuantumul cotizației va fi stabilit de către Biroul Executiv după consultarea Consiliului Liderilor.
Art. 36 Modalitatea de colectare a cotizației, în funcție de posibilitățile existente și de legislația în vigoare, va fi decisă, după consultarea membrilor de sindicat, de către Biroul Executiv.
Art. 37 Cotizațiile colectate se vor vărsa în conturile S.I.P. Județul Hunedoara, astfel încât să se asigure funcționarea organizației în sensul realizării misiunii asumate și îndeplinirii obiectului de activitate stabilit.
CAPITOLUL VIII - ORGANELE DE CONDUCERE
Art. 38 Organele de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara sunt: Conferința Județeană, Consiliul Liderilor, Biroul Executiv și Comisia de Cenzori.
Art. 39 Conferința Județeană este organul suprem de conducere al sindicatului.
Art. 40
a) Conferința Județeană este constituită din delegații desemnați de structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara în conformitate cu norma de reprezentare de 1 delegat la 25-40 membri.
b) Biroul Executiv decide, întemeiat, asupra normei de reprezentare.
c) În condiții excepționale poate decide o altă normă de reprezentare, dar nu mai mare de 1 delegat la 40 persoane.
Art. 41
a) Conferința Județeană se întrunește în ședințe ordinare, o dată la 4 ani sau în ședințe extraordinare, ori de câte ori este nevoie.
b) Conferința Județeană se convocă de către Consiliul Liderilor sau de către Biroul Executiv, cu majoritate simplă de voturi sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor Consiliului Liderilor.
c) Conferința Județeană își desfășoară lucrările conform Regulamentului din Anexa IV.
Art. 42
a) Data, locul organizării și ordinea de zi ale Conferinței Județene se stabilesc cu cel puțin 30 de zile înainte.
b) În cazuri excepționale, Conferința Județeană poate fi convocată cu 15 zile înainte, cu o ordine de zi cunoscută de structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 43 Conferința Județeană se poate desfășura și poate lua hotărâri numai în condițiile în care sunt prezenți cel puțin 2/3 din delegații desemnați de structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 44 Hotărârile în cadrul Conferinței Județene se iau cu majoritatea simplă a voturilor valabil exprimate cu excepția celor altfel prevăzute de prezentul statut.
Art. 45 Conferința Județeană are următoarele competențe:
a) aprobă sau modifică statutul S.I.P. Județul Hunedoara;
b) hotărăște asupra principiilor, orientărilor fundamentale ale activității sindicale;
c) analizează și hotărăște asupra activității desfășurate de Consiliul Liderilor, Biroul Executiv și Comisia de Cenzori;
d) validează hotărârile Consiliului Liderilor de afiliere sau dezafiliere la federații de ramură;
e) se pronunță asupra contestațiilor persoanelor ale căror cereri de înscriere/reînscriere au fost respinse sau care au fost sancționate;
f) alege prin vot secret președintele S.I.P. Județul Hunedoara pe baza candidaturilor depuse înaintea începerii lucrărilor conferinței sau pe baza propunerilor făcute de delegații la Conferința Județeană; vor fi reținute doar candidaturile sau propunerile pentru membrii de sindicat cu activitate sindicală recunoscută, neimplicate politic și care anterior să nu fi adus prejudicii morale și materiale sindicatului;
g) alege membrii Comisiei de Cenzori.
Art. 46 Consiliul Liderilor este organul de conducere colectivă al sindicatului între două sesiuni ordinare ale Conferinței Județene.
Art. 47 Consiliul Liderilor este format din liderii sindicali ai structurilor organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 48 Membrii Biroului Executiv sunt membri de drept ai Consiliului Liderilor.
Art. 49 Consiliul Liderilor se întrunește în ședințe ordinare o dată la trei luni sau în ședințe extraordinare, ori de câte ori este nevoie, la convocarea Președintelui, a Biroului Executiv cu majoritate simplă de voturi sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor săi.
Art. 50
a) Consiliul Liderilor se poate desfășura și poate lua hotărâri numai in condițiile în care sunt prezenți cel puțin 2/3 din membrii săi.
b) Hotărârile se iau cu majoritate simplă a voturilor valabil exprimate cu excepția celor altfel prevăzute de prezentul statut.
Art. 51 Consiliul Liderilor are următoarele competențe:
a) conduce sindicatul între două sesiuni ordinare ale Conferinței Județene;
b) îndeplinește hotărârile adoptate de Conferința Județeană;
c) validează programul anual de activitate;
d) reglementează și rezolvă probleme de interes general;
e) decide cu 2/3 din voturi declanșarea unui conflict de muncă;
f) se pronunță asupra contestațiilor persoanelor sancționate;
g) se pronunță asupra activității Biroului Executiv și a membrilor acestuia;
h) în cazul în care constată încălcări ale statutului sau neîndeplinirea sarcinilor poate decide cu 2/3 din voturile valabil exprimate excluderea și înlocuirea unui membru al Biroului Executiv;
i) în cazul în care se decide înlocuirea președintelui S.I.P. Județul Hunedoara, numește cu minim 2/3 din voturi un președinte interimar care va avea ca principală misiune organizarea în termen de maxim 3 luni a unei Conferințe Județene extraordinare;
j) în cazul în care se decide înlocuirea unui membru al Biroului Executiv, numește cu minim 2/3 din voturi un lider de zonă interimar, până la următoarea ședință a Consiliului de zonă în care se va alege un nou lider;
k) poate decide convocarea unei Conferințe Județene ordinare sau extraordinare cu majoritate simplă de voturi sau la solicitarea scrisa a 1/3 din numărul membrilor;
l) examinează și se pronunță trimestrial asupra situației financiare a sindicatului;
m) convocă anual și ori de câte ori este nevoie Comisia de Cenzori;
n) împuternicește Biroul Executiv să poarte discuții privind modalitatea de asociere în federații pe ramură;
o) hotărăște asupra modalităților de afiliere sau dezafilierea la o federație de ramură;
p) membrii Consiliului Liderilor nu desfășoară activități politice în cadrul organizației.
Art. 52 Biroul Executiv este organul de conducere al sindicatului între două ședințe ordinare ale Consiliului Liderilor.
Art. 53 Biroul Executiv este format din președinte, secretar general, trei vicepreședinți și liderii de zonă.
Art. 54 Secretarul general și vicepreședinții vor fi stabiliți de Biroul Executiv, prin vot secret, pe baza propunerilor făcute de președintele S.I.P. Județul Hunedoara, dintre liderii de zonă.
Art. 55 Biroul Executiv se întrunește în ședințe ordinare, o dată pe lună, sau în ședințe extraordinare, ori de câte ori este nevoie, la convocarea președintelui sau la solicitarea a 1/3 din numărul membrilor săi.
Art. 56 Biroul Executiv se poate desfășura și poate lua hotărâri numai în condițiile în care sunt prezenți cel puțin 2/3 din membrii săi. Hotărârile se iau cu majoritate simplă a voturilor valabil exprimate cu excepția celor altfel prevăzute de prezentul statut.
Art. 57 Biroul Executiv are următoarele competențe:
a) asigură conducerea sindicatului între ședințele Consiliului Liderilor;
b) îndeplinește hotărârile adoptate de Consiliul Liderilor și de Conferința Județeană;
c) reprezintă sindicatul în negocieri, medieri, concilieri, litigii de muncă, revendicări etc. cu organele administrației de stat și în relațiile cu mass-media;
d) stabilește individual și pe funcții secretarul general și cei trei vicepreședinți;
e) angajează personalul necesar bunei desfășurări a activității;
f) asigură și răspunde pentru derularea execuției bugetare;
g) fixează salariile, indemnizațiile și plafonul cheltuielilor;
h) convocă Consiliul Liderilor și Conferința Județeană în ședințe ordinare și extraordinare;
i) adoptă sigla oficială și antetul care să fie imprimate și reproduse;
j) decide schimbarea sediului la o altă adresă;
k) analizează și propune Consiliului Liderilor acorduri de colaborare cu alte sindicate în scopul realizării obiectivelor de interes comun ale membrilor de sindicat;
l) adoptă sancțiuni sau propune Consiliului Liderilor pentru sancționare, după caz, membri ai S.I.P. Județul Hunedoara care încalcă prevederile statutului sau aduc prejudicii sindicatului;
m) decide asupra modalităților concrete de realizare a obiectului de activitate al S.I.P. Județul Hunedoara;
n) convocă anual și ori de câte ori este nevoie Comisia de Cenzori;
o) membrii Biroului Executiv nu desfășoară activități politice în cadrul organizației.
Art. 58 Președintele este ales prin vot secret de Conferința Județeană pe o perioadă de 4 ani.
Art. 59 Competențele membrilor Biroului Executiv sunt:
(1) Președintele S.I.P. Județul Hunedoara:
a) propune spre validare Consiliului Liderilor secretarul general și cei trei vicepreședinți;
b) coordonează și conduce activitatea Biroului Executiv;
c) realizează legătura operativă a organelor de conducere ale sindicatului în relațiile cu terți;
d) are specimen de semnătură în bancă și aprobă cheltuielile specifice în normele de competență financiară ale sindicatului;
e) prezintă lunar Biroului Executiv și trimestrial Consiliului Liderilor situația financiară a sindicatului;
f) dispune în scris delegarea membrilor de sindicat pentru realizarea unor sarcini specifice activității sindicale;
g) orice alte competențe care îi revin potrivit legii, prezentului statut sau hotărârilor organelor de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara.
(2) Secretarul general al S.I.P. Județul Hunedoara:
a) asigură legătura permanentă cu grupele sindicale și organizațiile de zonă, informarea operativă a acestora, inventariază problemele și le înaintează organelor de conducere;
b) organizează ședințele Biroului Executiv și Consiliului Liderilor, coordonează întocmirea proceselor verbale, redactarea hotărârilor și comunicarea acestora în teritoriu;
c) coordonează întocmirea documentelor, seturilor de materiale etc. necesare membrilor organelor de conducere și comisiilor de negociere;
d) gestionează și sistematizează circulația informațiilor în cadrul S.I.P. Județul Hunedoara, coordonează evidența documentelor scrise intrate sau ieșite din S.I.P. Județul Hunedoara.
(3) Vicepreședinții S.I.P. Județul Hunedoara:
a) pe probleme profesionale;
b) pe probleme sociale;
c) pe probleme de imagine și promovare.
Art. 60 Președintele, secretarul general și cei trei vicepreședinți exercită conducerea operativă a S.I.P. Județul Hunedoara.
Art. 61 Comisia de Cenzori este organ unic de control în probleme economico-financiare și de patrimoniu ale sindicatului.
Art. 62 Comisia de Cenzori este compusă din 5 membri, care nu pot face parte și din alte organe de conducere ale S.I.P. Județul Hunedoara, aleși pentru o perioada de 4 ani de Conferința Județeană.
Art. 63 Comisia de Cenzori se întrunește anual și ori de câte ori este nevoie, la solicitarea Biroului Executiv sau a Consiliului Liderilor.
Art. 64 Comisia de Cenzori are următoarele competențe:
a) verifică anual și ori de cate ori este nevoie, la solicitarea Biroului Executiv sau a Consiliului Liderilor, activitatea financiară și patrimoniul sindicatului;
b) prezintă anual și ori de câte ori este nevoie rapoarte asupra activității, în ședințele Consiliului Liderilor sau Conferinței Județene.
CAPITOLUL IX - PATRIMONIUL
Art. 65 Patrimoniul S.I.P. Județul Hunedoara este compus din bunuri mobile și imobile, din sume bănești aflate în conturile sindicatului, precum și din societățile comerciale sau de altă natură înființate sau aflate sub autoritatea organizației sindicale.
Art. 66 Patrimoniul S.I.P. Județul Hunedoara provine din cotizații, poate fi dobândit cu titlu gratuit sau oneros sau poate proveni din orice activități aducătoare de profit desfășurate de organizația sindicală cu respectarea legislației în vigoare.
Art. 67 Bunurile mobile sau imobile ale sindicatului vor fi înregistrate anual de o comisie de inventariere numită de președinte și verificate de Comisia de Cenzori.
Art. 68 Patrimoniul sindicatului este indivizibil și netransmisibil cu excepția situațiilor prevăzute la articolul 72.
CAPITOLUL X - DISPOZIȚII FINALE
Art. 69 S.I.P. Județul Hunedoara își elaborează reglementări proprii (anexe ale Statutului), aprobate de către Biroul Executiv.
Art. 70 Divizarea, comasarea sau dizolvarea S.I.P. Județul Hunedoara se poate face numai de către Conferința Județeană, în prezența a 3/4 din numărul delegaților desemnați de structurile organizatorice, în condițiile prezentului statut, în baza unei hotărâri adoptate cu 2/3 din numărul voturilor valabil exprimate.
Art. 71 Operațiile legate de divizare, comasare sau dizolvare se vor efectua de către o comisie numită de Conferința Județeană. Comisia întocmește o documentație privind distribuirea, transmiterea sau lichidarea patrimoniului sindicatului. Decizia finală va fi luată de Conferința Județeană.
Art. 72 În cazul dizolvării S.I.P. Județul Hunedoara, patrimoniul se va împărți între structurile organizatorice proprii, proporțional cu partea de contribuție la realizarea acestuia.
Art. 73 Acest Statut a fost adoptat de Conferința Județeană a S.I.P. Județul Hunedoara din data de 28.03.2018.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Anexa I - Structurile organizatorice ale S.I.P. Județul Hunedoara | 669.074 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:01:44 |
2 | Anexa II - Drepturile bănești | 575.912 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:02:27 |
3 | Anexa III - Drepturi bănești pe perioada delegării și deplasării | 704.319 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:03:06 |
4 | Anexa IV - Regulament de organizare a conferinței județene | 784.833 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:03:42 |
5 | Anexa V - Regulament de acordare a ajutoarelor sociale | 702.627 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:04:21 |
6 | Anexa VI - Regulament de desfășurare a ședințelor de alegeri | 726.743 | APPLICATION/PDF | 2020-03-13 13:04:57 |