Prin Ordinul M.E.C. 3986/2025 a fost aprobată Metodologia-cadru privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calității programelor și sistemul de acumulare a creditelor ECTS pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar.
Metodologia reglementează tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică și cadrul general, instituțional, conceptual și procedural de asigurare a calității programelor pentru dezvoltare în cariera didactică.
Pentru recunoașterea competențelor profesionale ale personalului didactic din învățământul preuniversitar, formate și dezvoltate prin programe și activități de formare continuă, prin parcurgerea etapelor de evoluție în carieră, precum și prin celelalte activități de formare prevăzute în Legea învățământului preuniversitar (189/2023) se utilizează Sistemul european de credite transferabile (ECTS).
Evaluarea și validarea rezultatelor participării personalului didactic la diferite programe și forme de organizare a formării în cariera didactică se realizează prin sistemul de acumulare a creditelor ECTS, prin corespondență cu creditele profesionale transferabile (CPT), pe baza evaluării competențelor și a recunoașterii rezultatelor învățării, asigurând flexibilitate și transparența rutelor de formare în contexte variate: formale, nonformale și informale.
Metodologii se referă la următoarele aspecte:
- categorii de programe pentru dezvoltare în cariera didactică și condiții generale de acreditare;
- implementarea programelor pentru dezvoltare în cariera didactică;
- comisia specializată de acreditare;
- aplicarea Sistemului european de credite transferabile (ECTS) în procesul de evaluare, recunoaștere a competențelor dezvoltate și a rezultatelor învățării în cadrul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică.
Alte detalii privind dezvoltarea carierei didactice pot fi consultate pe site-ul nostru la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – CARIERA DIDACTICĂ.
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=34
Linkuri directe:
Legea învățământului preuniversitar
https://nou.siphd.ro/?a=2432&q=2&r=9
Metodologia-cadru privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică
https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040539.pdf
Metodologia de acordare a creditelor transferabile în învățarea pe tot parcursul vieții
https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040540.pdf
Procedura specifică - anexa 2 la nota 4663/2022
privind recunoaștere și echivalare în credite profesionale transferabile a competențelor dobândite în cadrul programelor pentru dezvoltare profesională continuă complementare
https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038784.pdf
Procedura specifică - anexa 2 la nota 4663/2022
privind recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile a competențelor dobândite în cadrul programelor pentru abilitare funcțională
https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038783.pdf
NOTA nr. 4663 din 19 septembrie 2022
Baza legală:
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 8 din 18 februarie 2009 privind acordarea voucherelor de vacanță;
HOTĂRÂRE de GUVERN nr. 215 din 4 martie 2009 pentru aprobarea NORMELOR METODOLOGICE privind acordarea tichetelor de vacanță.
Actele normative menționate, în formele completate prin alte acte normative și aplicabile astăzi, sunt publicate pe site-ul organizației (https://nou.siphd.ro/) la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – LEGISLAȚIE SALARIZARE – Indemnizații/vouchere,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=40
Cine poate primi vouchere de vacanță?
- Personalul din instituțiile publice ale cărui salarii de bază nete din luna anterioară acordării acestora sunt de până la 8.000 lei;
- Personalul din instituțiile publice care optează pentru acordarea voucherelor de vacanță și își exprimă în scris angajamentul, conform modelului publicat.
(declarație pe propria răspundere - https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=40).
Cuantumul voucherelor de vacanță în anul 2025
- 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei.
Ce avem de făcut în perioada actuală?
Salariații care optează pentru acordarea voucherelor de vacanță își vor exprima în scris angajamentul (prin completarea declarației menționate anterior).
Alte detalii după apariția precizărilor de la Ministerul Educației și Cercetării.
Luni, 19 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă desemnarea Liceului cu Program Sportiv „Cetate” Deva și Liceului Tehnologic Energetic „Dragomir Hurmuzescu” Deva drept centre de concurs pentru examenul de titularizare 2025.
2. Se aprobă relocarea elevilor de la Școala Primară Reea la Școala Primară Păclișa.
3. Se aprobă încheierea contractului pentru programul de înregistrare electronică și plata acestuia din venituri proprii.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Casa de Ajutor Reciproc (Instituție Financiar Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Județul Hunedoara - C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara este o asociație fără scop patrimonial care a fost înființată în anul 1968 sub titulatura de Casa de Ajutor Reciproc (C.A.R.) Învățământ Deva.
În perioada de după 1989 C.A.R. Învățământ Deva s-a asociat cu alte case de ajutor reciproc și a funcționat în cadrul Uniunii Teritoriale a Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaților din Județul Hunedoara.
În perioada 2006-2008 C.A.R. Învățământ Deva s-a extins și în zona rurală Ilia precum și în orașele Simeria și Petrila. Încercările de extindere și în zona Brad nu au avut succes. De fapt, aceste încercări nu au fost apreciate și, în consecință, nici nu au fost sprijinite de Uniunea Teritorială a Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaților din Județul Hunedoara.
În aceeași perioadă Sindicatul Învățământ Preuniversitar Județul Hunedoara a lansat o propunere de colaborare, având în vedere faptul că majoritatea membrilor C.A.R. Învățământ Deva erau membri de sindicat.
Evoluția numărului de membri:
- 1968 - 200 membri;
- 1980 - 700 membri;
- 2000 - 880 membri;
- 2008 - 1.399 membri.
În anul 2008 a fost adoptat noul Statut, la Conferința din luna iunie, iar la Conferința Extraordinară din luna septembrie s-a hotărât dezafilierea de la Uniunea Teritorială a Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaților din Județul Hunedoara. Acest moment marchează, de fapt, începutul colaborării C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara cu S.I.P. Județul Hunedoara.
În perioada 2008-2010 cheltuielile de funcționare au fost suportate de S.I.P. Județul Hunedoara, fapt ce a permis obținerea unui excedent și de asemenea completarea parțială a fondului de rezervă.
Buna funcționare a organizației a permis Conferinței de alegeri din martie 2014 să aducă o serie de modificări ale Statutului în favoarea membrilor:
Conferința din anul 2018 a continuat seria modificărilor pozitive pentru membrii C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara, astfel:
Conferința din anul 2019 a adăugat o nouă serie de modificări în beneficiul membrilor, astfel:
Numărul de membri după ce a crescut o perioadă, a fluctuat în ultimii ani, cu un trend însă pozitiv, principala cauză fiind menținerea ca membri ai C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara doar a membrilor activi:
- 2009 - 1.600 membri;
- 2010 - 1.994 membri;
- 2011 - 2.051 membri;
- 2012 - 2.196 membri;
- 2013 - 2.408 membri;
- 2014 - 2.300 membri;
- 2015 - 2.499 membri;
- 2016 - 2.328 membri;
- 2017 - 2.421 membri;
- 2018 - 2.476 membri;
În prezent, C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara își desfășoară activitatea în sediul S.I.P. Județul Hunedoara unde se asigură un spațiu funcțional și modern.
Funcționarea organizației este asigurată de personalul comun celor două organizații, și anume: contabil șef, contabil, secretar-casier și consilier juridic.
O serie de operațiuni/activități se desfășoară prin intermediul liderilor sindicali de zonă și al liderilor sindicali din unitățile de învățământ.
Cea mai mare parte a cotizațiilor și a ratelor la împrumuturile contractate se rețin pe statul de plată.
Organul suprem de conducere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara este Conferința C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara, aceasta fiind convocată anual.
Între două conferințe, organul executiv de conducere este Comitetul de supraveghere. Componența actuală a fost aleasă la Conferința de Alegeri din martie 2018 și funcționează în următoarea componență:
- Rusu Paul - președinte;
- Baciu Camelia - Simeria, membru;
- Colhon Vasilica - Hunedoara, membru;
- Stoica Dija - Petrila, membru;
- Sturza Crina - Deva, membru.